over geld
en goed
Het handelsregister
KIMLC
kommentaar
Schaf vermogensbelasting af
Wanneer gaat het risiko van een
produkt dat verkocht is over?
COVAM boekt redelijk resultaat
Na de val
Keuzes
Eigen ministerie
Meer loketten
Werkgroep Belastingen KNLC:
m
Het risiko blijft voor de verkoper in -
het geval dat goederen niet bij de
hoop, maar bij het gewicht, het getal
of de maat zijn verkocht. Tot de
goederen (bijvoorbeeld aardappe
len) gewogen zijn of andere produk-
ten geteld of gemeten blijft het risiko
bij de verkoper. In de praktijk komt
het voor dat aardappelen of uien die
op de wagen zijn geladen worden af
gekeurd. Zodra het produkt op de
wagen is geladen is het risiko voor de
koper. Weigering van de partij moet
plaatsvinden bijvoorbeeld i.v.m. de
kwaliteit voordat het produkt is
geladen.
Stel dat iemand een partij aardappe
len te velde per kg heeft verkocht.
Omdat de handelaar geen voldoende
opslagruimte heeft vraagt hij of de
betreffende landbouwer de aardap
pelen voor hem op wil slaan. Het ri
siko van de aardappelen is dan voor
de handelaar. De handelaar doet er
het beste aan richtlijnen te geven
voor de bewaring. Maar hij huurt in
feite de opslagplaats.
Het risiko blijft voor de koper in het
geval de goederen bijvoorbeeld uien
bij de hoop verkocht zijn op een
nauwkeurig aangeduid perceel ook
al zijn ze nog niet gewogen. Iemand
koopt een perceel uien te velde groot
4 ha gelegen aan de Langeweg sektie
Al, voor een prijs van 40.000,
in dat geval is het risiko voor de
koper.
Risiko bij surséance van betaling of
faillissement
Als u aardappelen hebt verkocht en
ze liggen in de opslagplaats van de
betreffende handelaar of koöperatie
en er wordt surséance van betaling
aangevraagd of men wordt in staat
van faillissement verklaard en de
aardappelen zijn nog niet betaald
vallen deze in het faillissement of in
de surséance. Behalve als aange
toond kan worden door de betref
fende landbouwer dat het zijn aard
appelen betreft in welk geval ontbin
ding van de koopovereenkomst ge
vorderd zou kunnen worden.
Wanneer de aardappelen opgeslagen
zijn in een aparte cel bij de handel of
de koöperatie, of in zakken wat
praktisch niet meer voorkomt,
m.a.w. dat u kunt bewijzen dat het
uw aardappelen zijn en er geen ver
menging heeft plaatsgevonden kan
in overleg met de curator gevraagd
worden om uw aardappelen te mo
gen verkopen.
In dergelijke situaties kan de land
bouwer zijn positie versterken door
bij aflevering aan de koper eigen
domsvoorbehoud te maken, met an
dere woorden bij aflevering aan de
koper laat hij diegene waar de aard
appelen opgeslagen zijn tekenen dat
de aardappelen eigendom van de
boer/verkoper blijven totdat algehe
le betaling heeft plaatsgevonden.
Een andere mogelijkheid om zich te
vrijwaren is een stichting of een ver
eniging te kreëren voor de opslag
van aardappelen in gebouwen van
derden, als men met meerdere telers
bewaarder is.
Als de handelaar niet betaalt kan een
derde dan nog worden aangesproken
voor het geld dat u van de handelaar
tegoed hebt?
Die mogelijkheid bestaat, mits be
wezen kan worden dat diegene die de
aardappelen van de handelaar heeft
gekocht, bijvoorbeeld de exporteur,
wist dat de handelaar niet aan zijn
verplichtingen kon voldoen. De be
wijslast dat de aardappelen zijn
doorverkocht ligt niet bij de boer,
maar bij diegene waaraan de hande
laar verkocht, dus de exporteur.
Advies
Wanneer u met dergelijke zaken in
aanraking komt zijn goede adviezen
nodig. Voorkomen is beter dan ge
nezen. Wees zakelijk bij het doen
van zaken, een ander is het ook!
J. Markusse
De COVAM heeft over 1988 een re
delijk bedrijfsresultaat behaald. De
koöperatieve vereniging voor auto
matisering en informatisering, één
van de grootste automatiseringsbu-
ro's in de agrarische sektor, rekende
de kosten van de investeringen van
vorig jaar (ƒ550.000,-) volledig
door. Zij kwam desalniettemin uit
op een positief saldo op
ƒ240.000,—.
De COVAM heeft haar hoofdkan
toor in Eindhoven staan en heeft
ook vestigingen in Waddinxveen,
Wageningen en Zwolle. Op 23 mei
houdt de COVAM van 14.30 tot
17.30 uur haar openbare algemene
jaarlijkse ledenvergadering in de
Flevohof in Biddinghuizen.
Vorig jaar is de interne struktuur
van de COVAM gewijzigd. Ir.
L.A.M. Matthijssen werd algemeen
direkteur. Ook is een juridische re
organisatie doorgevoerd, waarbij
onderscheid is gemaakt tussen de
verenigingsrechtelijke aktiviteiten en
de vennootschapsrechtelijke aktivi
teiten.
Tijdens de jaarvergadering komt,
naast de financiële afwikkeling van
1988, de aandacht te rusten op de
toekomstige ontwikkelingen in de
management-systemen voor de agra
rische sektor. Hierbij wordt verdui
delijkt dat de gegevens op het bedrijf
van de boer en de tuinder steeds
meer aan belang winnen voor de in
formatisering van de bedrijfstak.
Voor velen onverwachts is er een
voortijdig einde gekomen aan het
kabinet Lubbers II (CDA-VVD).
In de land- en tuinbouw zal hier
over het algemeen met gemengde
gevoelens op gereageerd worden.
Qua politieke samenstelling werd
het kabinet in meerderheid door
de boeren en tuinders wel positief
beoordeeld. Bij de landbouw-
vriende/ijkheid zijn echter nogal
eens vraagtekens geplaatst.
Lastenverlichtende operaties van
de twee kabinetten Lubbers voor
het bedrijfsleven zijn vaak aan de
land- en tuinbouw voorbij ge
gaan. En de nadelen voor de sek
tor voortgekomen uit het ver
dwijnen van de negatieve Wir en
de Wir en BTW-operaties zijn op
zijn zachtst gezegd onvoldoende
gekompenseerd. Maar ook de in
vloed op het EG-markt en prijsbe
leid, waarbij we met name den
ken aan de in zorgen en proble
men verkerende akkerbouw en
de schrale opstelling daarom
trent, hebben hier en daar nega
tief applaus veroorzaakt.
Toch ben ik niet gelukkig met de
huidige demissionaire status van
het kabinet. Juist nu vraagt een
aantal problemen - en ik beperk
me daarbij tot de land- en tuin
bouw - om een oplossing. Oplos
singen waarbij de politiek keuzes
moet maken.
En het is nu de vraag in hoeverre
deze keuzes gemaakt kunnen en
zullen worden en in welke mate
een aantal zaken al of niet als lo
pende zaken beschouwd worden.
Als land- en tuinbouw bedrijfsle
ven zullen we daar snel duidelijk
heid over moeten hebben.
De laatste tijd, en vooral na de
val van het kabinet is er een dis-
kussie op gang gekomen over de
wenselijkheid en de noodzaak
van een ministerie van landbouw
en visserij.
Kritiek vanuit agrarische kring
op het ministerie en de minister
gaat soms zo ver dat dit leidt tot
de konklusie dat een "eigen" mi
nisterie geen zin meer heeft. Dit
laatste is begrijpelijk zeker als er,
in wisseling in, sektoren het ge
voel leeft dat de daar levende
problematiek niet serieus genoeg
genomen wordt. Het moge vol
doende bekend zijn dat ook het
KNLC nogal eens van mening
verschilt met de minister en het
ministerie.
Toch ben ik van mening dat het
een en ander met de nodige zorg
vuldigheid benaderd moet wor
den. We moeten voorkomen dat
we het kind met het badwater
weggooien. De agrarische aktivi-
teit zowel de primaire als hetgeen
daar in de kolom op volgt, heeft
naar mijn mening belang gehad
bij een eigen ministerie en zal dat
in de toekomst ook nadrukkelijk
hebben. Uiteraard zien we de
agrarische sektor hoofdzakelijk
als een ekonomische aktiviteit.
Toch is het een gegeven dat er
meer mee gemoeid is, gelet op de
specifieke struktuur en kuituur.
En juist die specifieke elementen
vragen om een eigen integrale be
nadering. Een benadering die
naar mijn mening niet tot zijn
recht komt bij bijvoorbeeld een
staatssekretaris van ekonomische
zaken. Afgezien van het feit dat
dan de land- en tuinbouw niet di-
rekt vertegenwoordigd is in het
kabinetsberaad.
Maar het is voor mij de vraag of
bijvoorbeeld landinrichting en
onderwijs ondergebracht bij an
dere ministeries een plus voor de
land- en tuinbouw betekent. En
daar waar we nu integraal voor
de land- en tuinbouwbelangen bij
één loket, het ministerie van
landbouw en visserij moeten
zijn, zouden we als agrarische be
drijfsleven bij meer loketten, mi
nisteries, moeten zijn, met alle
konsequenties van dien.
Als de minister van landbouw
c.q. het ministerie naar onze ge
voelens onvoldoende de belangen
van de agrarische sektor behar
tigt en/of erkent, zullen we juist
als organisaties met alle bekende
demokratische middelen overleg,
politieke druk en akties dit moe
ten blijven bewerkstelligen.
Marius Varekamp
voorzitter KNLC
Iedere Nederlander staat inge
schreven in de burgelij ke stand
van de gemeente waar hij woon
achtig is. Hier worden de geboor
ten, de huwelijken, de scheidin
gen en de overlijdens gere
gistreerd. Ook voor het be
drijfsleven is er een soort burge
lij ke stand. Gedoeld wordt hier
bij op het Handelsregister.
Dit Handelsregister wordt bijgehou
den door de Kamers van Koophan
del en Fabrieken. De Kamer van
Koophandel voor Midden- en
Noord-Zeeland is gevestigd te Mid
delburg.
Het doel van het Handelsregister is
aan derden-belanghebbenden be
trouwbare inlichtingen te verstrek
ken omtrent ondernemingen. Het
gaat hierbij niet om alle onderne
mingen, want de landbouw is in de
meeste gevallen uitgezonderd.
Ieder die dus een onderneming drijft
die ingeschreven dient te zijn heeft
de plicht voor die inschrijving zorg
te dragen. Deze plicht geldt ook
voor wijzigingen. De gegevens moe
ten dus up-to-date zijn.
Bij natuurlijke personen moeten bij
voorbeeld de volgende gegevens
worden opgegeven:
naam, woonplaats, geboorteplaats
en -dag; de handelsnaam van de on
derneming; het soort bedrijf dat
wordt uitgeoefend; de vesti
gingsplaatsen); handtekening en pa
raaf; eventuele huwelijkse voor-
Vrijdag 19 mei 1989
waarden.
Het Handelsregister is een openbaar
register en iedereen heeft het recht
de gedeponeerde gegevens in te zien.
Dit kan onder andere van belang
zijn als u wilt nagaan of de persoon
die zo graag zaken met u wil doen
wel de persoon is die hij zegt te zijn.
In zo'n geval kunt u om inlichtingen
verzoeken. Als u zelf wilt gaan in
zien kost u dat niets maar als u die
gegevens schriftelijk wilt hebben dan
bent u daar echter kosten voor ver
schuldigd.
Ook rechtspersonen dienen te zijn
ingeschreven. Te denken valt hierbij
aan de zogenaamde besloten ven
nootschappen, stichtingen, vereni
gingen, e.d.
Publikatieplicht
Bij de BV's dienen ook financiële ge
gevens vermeld te worden zoals aan
delenkapitaal. Belangrijk is tegen
woordig ook het feit dat er voor o.a.
die BV's een publikatieplicht is. De
ze plicht houdt in dat men bepaalde
gegevens van financiële aard (jaar
lijks) moet deponeren. Afhankelijk
van de omvang van de BV is wette
lijk geregeld welke gegevens dat be
treffen. Tot die gegevens behoort in
ieder geval een balans. Uit die balans
zou u de gegoedheid van de betref
fende BV moeten kunnen halen.
Als u met een BV zaken zou willen
doen en u daarbij wat meer over de
financiële situatie van die BV zou
willen weten kunt u dat doen bij het
Handelsregister.
D. Duinkerke AA
Bij de vereenvoudiging van het be
lastingstelsel moet de vermogenbe
lasting volledig afgeschaft worden.
Dit is de mening van de werkgroep
belastingen van het KNLC. Ook de
overdrachtsbelasting past niet meer
in deze tijd.
De werkgroep belastingen van het
KNLC zal het bestuur een duidelijk
wensenpakket voorleggen. Uit
gangspunten daarbij zijn de drievou
dige funkties van het inkomen van
zelfstandigen (investeren, konsume-
ren en reserveren) en het nog niet
door de Tweede Kamer besproken
zelfstandigenstatuut. In ieder geval
zal er een studie moeten komen naar
een herziening van het winstbegrip.
Dit zal het fundament moeten bie
den voor een heroverweging van de
belastingheffing voor zelfstandigen,
waardoor een duidelijk onderscheid
gemaakt wordt tussen bedrijfsinko-
men en gezinsinkomen.
In het kader van een verdergaande
belastingvereenvoudiging is de werk
groep van het KNLC voorstander
van een volledige afschaffing van de
vermogensbelasting. In ieder geval
moet deze belasting niet langer gehe
ven worden over het bedrijfs
vermogen.
Overdrachtsbelasting
De overdachtsbelasting past volgens
de werkgroep ook niet langer meer
in deze tijd. In de agrarische sektor
doen zich steeds meer knelpunten
voor bij deze vorm van belasting,
zoals bij ruiling van grond, de aan
koop van zogenaamde naburige
grond en bij overdracht aan een of
meer kinderen.
De ZLM bracht dit laatste punt nog
eens onder de aandacht van de werk
groep. In een brief wees deze maat
schappij er op dat bij de overdracht
van een ouderlijk bedrijf aan een
dochter, die buiten gemeenschap
van goederen was getrouwd en wier
echtgenoot het bedrijf voortzet, de
vrijstelling van de 6% overdrachts
belasting niet geldt.
Naast genoemde punten passen in
het wensenpakket ook de handha
ving van de landbouwregeling. In
het kader van de harmonisering van
de BTW in de EG pleit de werkgroep
voor handhaving van het lage tarief
voor de hulp- en grondstoffen zoals
machines, in het agrarisch bedrijf en
voor de sierteelt.
Voor jonge agrariërs die het bedrijf
overnemen zou de zelfstandigenaf
trek in de eerste drie jaren na de be-
bestemmings
plannen
Woensdrecht
Bestemmingsplannen worden voor
bereid voor diverse gebieden in de
gemeente Woensdrecht. Bij een aan
tal van deze besluiten zijn tevens
voorschriften vastgesteld als bedoeld
in artikel 14 van de Wet op de R.O.
Deze besluiten traden in werking op
4 mei jl. Genoemde besluiten liggen
met de daarbij behorende tekenin
gen met ingang van genoemde da
tum voor een ieder ter gemeentese
cretarie ter inzage.
St. Philipsland
Een herziening van het bestem
mingsplan wordt voorbereid voor
een gebied in de Willempolder te
Sint Philipsland, zoals dit nader is
aangegeven op de bij dit besluit be
horende tekening. Het raadsbesluit
met bijbehorende tekening ligt vanaf
8 mei voor ieder op de gemeentese
cretarie, afd. algemene zaken, ter in
zage en treedt per gelijke datum in
werking.
drijfsovername verhoogd moeten
worden tot 10.000 gulden per jaar.
Dam Jaarsma
sekretaris werkgroep belastingen