over geld en goed Het handelsregister KIMLC kommentaar Schaf vermogensbelasting af Wanneer gaat het risiko van een produkt dat verkocht is over? COVAM boekt redelijk resultaat Na de val Keuzes Eigen ministerie Meer loketten Werkgroep Belastingen KNLC: m Het risiko blijft voor de verkoper in - het geval dat goederen niet bij de hoop, maar bij het gewicht, het getal of de maat zijn verkocht. Tot de goederen (bijvoorbeeld aardappe len) gewogen zijn of andere produk- ten geteld of gemeten blijft het risiko bij de verkoper. In de praktijk komt het voor dat aardappelen of uien die op de wagen zijn geladen worden af gekeurd. Zodra het produkt op de wagen is geladen is het risiko voor de koper. Weigering van de partij moet plaatsvinden bijvoorbeeld i.v.m. de kwaliteit voordat het produkt is geladen. Stel dat iemand een partij aardappe len te velde per kg heeft verkocht. Omdat de handelaar geen voldoende opslagruimte heeft vraagt hij of de betreffende landbouwer de aardap pelen voor hem op wil slaan. Het ri siko van de aardappelen is dan voor de handelaar. De handelaar doet er het beste aan richtlijnen te geven voor de bewaring. Maar hij huurt in feite de opslagplaats. Het risiko blijft voor de koper in het geval de goederen bijvoorbeeld uien bij de hoop verkocht zijn op een nauwkeurig aangeduid perceel ook al zijn ze nog niet gewogen. Iemand koopt een perceel uien te velde groot 4 ha gelegen aan de Langeweg sektie Al, voor een prijs van 40.000, in dat geval is het risiko voor de koper. Risiko bij surséance van betaling of faillissement Als u aardappelen hebt verkocht en ze liggen in de opslagplaats van de betreffende handelaar of koöperatie en er wordt surséance van betaling aangevraagd of men wordt in staat van faillissement verklaard en de aardappelen zijn nog niet betaald vallen deze in het faillissement of in de surséance. Behalve als aange toond kan worden door de betref fende landbouwer dat het zijn aard appelen betreft in welk geval ontbin ding van de koopovereenkomst ge vorderd zou kunnen worden. Wanneer de aardappelen opgeslagen zijn in een aparte cel bij de handel of de koöperatie, of in zakken wat praktisch niet meer voorkomt, m.a.w. dat u kunt bewijzen dat het uw aardappelen zijn en er geen ver menging heeft plaatsgevonden kan in overleg met de curator gevraagd worden om uw aardappelen te mo gen verkopen. In dergelijke situaties kan de land bouwer zijn positie versterken door bij aflevering aan de koper eigen domsvoorbehoud te maken, met an dere woorden bij aflevering aan de koper laat hij diegene waar de aard appelen opgeslagen zijn tekenen dat de aardappelen eigendom van de boer/verkoper blijven totdat algehe le betaling heeft plaatsgevonden. Een andere mogelijkheid om zich te vrijwaren is een stichting of een ver eniging te kreëren voor de opslag van aardappelen in gebouwen van derden, als men met meerdere telers bewaarder is. Als de handelaar niet betaalt kan een derde dan nog worden aangesproken voor het geld dat u van de handelaar tegoed hebt? Die mogelijkheid bestaat, mits be wezen kan worden dat diegene die de aardappelen van de handelaar heeft gekocht, bijvoorbeeld de exporteur, wist dat de handelaar niet aan zijn verplichtingen kon voldoen. De be wijslast dat de aardappelen zijn doorverkocht ligt niet bij de boer, maar bij diegene waaraan de hande laar verkocht, dus de exporteur. Advies Wanneer u met dergelijke zaken in aanraking komt zijn goede adviezen nodig. Voorkomen is beter dan ge nezen. Wees zakelijk bij het doen van zaken, een ander is het ook! J. Markusse De COVAM heeft over 1988 een re delijk bedrijfsresultaat behaald. De koöperatieve vereniging voor auto matisering en informatisering, één van de grootste automatiseringsbu- ro's in de agrarische sektor, rekende de kosten van de investeringen van vorig jaar (ƒ550.000,-) volledig door. Zij kwam desalniettemin uit op een positief saldo op ƒ240.000,—. De COVAM heeft haar hoofdkan toor in Eindhoven staan en heeft ook vestigingen in Waddinxveen, Wageningen en Zwolle. Op 23 mei houdt de COVAM van 14.30 tot 17.30 uur haar openbare algemene jaarlijkse ledenvergadering in de Flevohof in Biddinghuizen. Vorig jaar is de interne struktuur van de COVAM gewijzigd. Ir. L.A.M. Matthijssen werd algemeen direkteur. Ook is een juridische re organisatie doorgevoerd, waarbij onderscheid is gemaakt tussen de verenigingsrechtelijke aktiviteiten en de vennootschapsrechtelijke aktivi teiten. Tijdens de jaarvergadering komt, naast de financiële afwikkeling van 1988, de aandacht te rusten op de toekomstige ontwikkelingen in de management-systemen voor de agra rische sektor. Hierbij wordt verdui delijkt dat de gegevens op het bedrijf van de boer en de tuinder steeds meer aan belang winnen voor de in formatisering van de bedrijfstak. Voor velen onverwachts is er een voortijdig einde gekomen aan het kabinet Lubbers II (CDA-VVD). In de land- en tuinbouw zal hier over het algemeen met gemengde gevoelens op gereageerd worden. Qua politieke samenstelling werd het kabinet in meerderheid door de boeren en tuinders wel positief beoordeeld. Bij de landbouw- vriende/ijkheid zijn echter nogal eens vraagtekens geplaatst. Lastenverlichtende operaties van de twee kabinetten Lubbers voor het bedrijfsleven zijn vaak aan de land- en tuinbouw voorbij ge gaan. En de nadelen voor de sek tor voortgekomen uit het ver dwijnen van de negatieve Wir en de Wir en BTW-operaties zijn op zijn zachtst gezegd onvoldoende gekompenseerd. Maar ook de in vloed op het EG-markt en prijsbe leid, waarbij we met name den ken aan de in zorgen en proble men verkerende akkerbouw en de schrale opstelling daarom trent, hebben hier en daar nega tief applaus veroorzaakt. Toch ben ik niet gelukkig met de huidige demissionaire status van het kabinet. Juist nu vraagt een aantal problemen - en ik beperk me daarbij tot de land- en tuin bouw - om een oplossing. Oplos singen waarbij de politiek keuzes moet maken. En het is nu de vraag in hoeverre deze keuzes gemaakt kunnen en zullen worden en in welke mate een aantal zaken al of niet als lo pende zaken beschouwd worden. Als land- en tuinbouw bedrijfsle ven zullen we daar snel duidelijk heid over moeten hebben. De laatste tijd, en vooral na de val van het kabinet is er een dis- kussie op gang gekomen over de wenselijkheid en de noodzaak van een ministerie van landbouw en visserij. Kritiek vanuit agrarische kring op het ministerie en de minister gaat soms zo ver dat dit leidt tot de konklusie dat een "eigen" mi nisterie geen zin meer heeft. Dit laatste is begrijpelijk zeker als er, in wisseling in, sektoren het ge voel leeft dat de daar levende problematiek niet serieus genoeg genomen wordt. Het moge vol doende bekend zijn dat ook het KNLC nogal eens van mening verschilt met de minister en het ministerie. Toch ben ik van mening dat het een en ander met de nodige zorg vuldigheid benaderd moet wor den. We moeten voorkomen dat we het kind met het badwater weggooien. De agrarische aktivi- teit zowel de primaire als hetgeen daar in de kolom op volgt, heeft naar mijn mening belang gehad bij een eigen ministerie en zal dat in de toekomst ook nadrukkelijk hebben. Uiteraard zien we de agrarische sektor hoofdzakelijk als een ekonomische aktiviteit. Toch is het een gegeven dat er meer mee gemoeid is, gelet op de specifieke struktuur en kuituur. En juist die specifieke elementen vragen om een eigen integrale be nadering. Een benadering die naar mijn mening niet tot zijn recht komt bij bijvoorbeeld een staatssekretaris van ekonomische zaken. Afgezien van het feit dat dan de land- en tuinbouw niet di- rekt vertegenwoordigd is in het kabinetsberaad. Maar het is voor mij de vraag of bijvoorbeeld landinrichting en onderwijs ondergebracht bij an dere ministeries een plus voor de land- en tuinbouw betekent. En daar waar we nu integraal voor de land- en tuinbouwbelangen bij één loket, het ministerie van landbouw en visserij moeten zijn, zouden we als agrarische be drijfsleven bij meer loketten, mi nisteries, moeten zijn, met alle konsequenties van dien. Als de minister van landbouw c.q. het ministerie naar onze ge voelens onvoldoende de belangen van de agrarische sektor behar tigt en/of erkent, zullen we juist als organisaties met alle bekende demokratische middelen overleg, politieke druk en akties dit moe ten blijven bewerkstelligen. Marius Varekamp voorzitter KNLC Iedere Nederlander staat inge schreven in de burgelij ke stand van de gemeente waar hij woon achtig is. Hier worden de geboor ten, de huwelijken, de scheidin gen en de overlijdens gere gistreerd. Ook voor het be drijfsleven is er een soort burge lij ke stand. Gedoeld wordt hier bij op het Handelsregister. Dit Handelsregister wordt bijgehou den door de Kamers van Koophan del en Fabrieken. De Kamer van Koophandel voor Midden- en Noord-Zeeland is gevestigd te Mid delburg. Het doel van het Handelsregister is aan derden-belanghebbenden be trouwbare inlichtingen te verstrek ken omtrent ondernemingen. Het gaat hierbij niet om alle onderne mingen, want de landbouw is in de meeste gevallen uitgezonderd. Ieder die dus een onderneming drijft die ingeschreven dient te zijn heeft de plicht voor die inschrijving zorg te dragen. Deze plicht geldt ook voor wijzigingen. De gegevens moe ten dus up-to-date zijn. Bij natuurlijke personen moeten bij voorbeeld de volgende gegevens worden opgegeven: naam, woonplaats, geboorteplaats en -dag; de handelsnaam van de on derneming; het soort bedrijf dat wordt uitgeoefend; de vesti gingsplaatsen); handtekening en pa raaf; eventuele huwelijkse voor- Vrijdag 19 mei 1989 waarden. Het Handelsregister is een openbaar register en iedereen heeft het recht de gedeponeerde gegevens in te zien. Dit kan onder andere van belang zijn als u wilt nagaan of de persoon die zo graag zaken met u wil doen wel de persoon is die hij zegt te zijn. In zo'n geval kunt u om inlichtingen verzoeken. Als u zelf wilt gaan in zien kost u dat niets maar als u die gegevens schriftelijk wilt hebben dan bent u daar echter kosten voor ver schuldigd. Ook rechtspersonen dienen te zijn ingeschreven. Te denken valt hierbij aan de zogenaamde besloten ven nootschappen, stichtingen, vereni gingen, e.d. Publikatieplicht Bij de BV's dienen ook financiële ge gevens vermeld te worden zoals aan delenkapitaal. Belangrijk is tegen woordig ook het feit dat er voor o.a. die BV's een publikatieplicht is. De ze plicht houdt in dat men bepaalde gegevens van financiële aard (jaar lijks) moet deponeren. Afhankelijk van de omvang van de BV is wette lijk geregeld welke gegevens dat be treffen. Tot die gegevens behoort in ieder geval een balans. Uit die balans zou u de gegoedheid van de betref fende BV moeten kunnen halen. Als u met een BV zaken zou willen doen en u daarbij wat meer over de financiële situatie van die BV zou willen weten kunt u dat doen bij het Handelsregister. D. Duinkerke AA Bij de vereenvoudiging van het be lastingstelsel moet de vermogenbe lasting volledig afgeschaft worden. Dit is de mening van de werkgroep belastingen van het KNLC. Ook de overdrachtsbelasting past niet meer in deze tijd. De werkgroep belastingen van het KNLC zal het bestuur een duidelijk wensenpakket voorleggen. Uit gangspunten daarbij zijn de drievou dige funkties van het inkomen van zelfstandigen (investeren, konsume- ren en reserveren) en het nog niet door de Tweede Kamer besproken zelfstandigenstatuut. In ieder geval zal er een studie moeten komen naar een herziening van het winstbegrip. Dit zal het fundament moeten bie den voor een heroverweging van de belastingheffing voor zelfstandigen, waardoor een duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen bedrijfsinko- men en gezinsinkomen. In het kader van een verdergaande belastingvereenvoudiging is de werk groep van het KNLC voorstander van een volledige afschaffing van de vermogensbelasting. In ieder geval moet deze belasting niet langer gehe ven worden over het bedrijfs vermogen. Overdrachtsbelasting De overdachtsbelasting past volgens de werkgroep ook niet langer meer in deze tijd. In de agrarische sektor doen zich steeds meer knelpunten voor bij deze vorm van belasting, zoals bij ruiling van grond, de aan koop van zogenaamde naburige grond en bij overdracht aan een of meer kinderen. De ZLM bracht dit laatste punt nog eens onder de aandacht van de werk groep. In een brief wees deze maat schappij er op dat bij de overdracht van een ouderlijk bedrijf aan een dochter, die buiten gemeenschap van goederen was getrouwd en wier echtgenoot het bedrijf voortzet, de vrijstelling van de 6% overdrachts belasting niet geldt. Naast genoemde punten passen in het wensenpakket ook de handha ving van de landbouwregeling. In het kader van de harmonisering van de BTW in de EG pleit de werkgroep voor handhaving van het lage tarief voor de hulp- en grondstoffen zoals machines, in het agrarisch bedrijf en voor de sierteelt. Voor jonge agrariërs die het bedrijf overnemen zou de zelfstandigenaf trek in de eerste drie jaren na de be- bestemmings plannen Woensdrecht Bestemmingsplannen worden voor bereid voor diverse gebieden in de gemeente Woensdrecht. Bij een aan tal van deze besluiten zijn tevens voorschriften vastgesteld als bedoeld in artikel 14 van de Wet op de R.O. Deze besluiten traden in werking op 4 mei jl. Genoemde besluiten liggen met de daarbij behorende tekenin gen met ingang van genoemde da tum voor een ieder ter gemeentese cretarie ter inzage. St. Philipsland Een herziening van het bestem mingsplan wordt voorbereid voor een gebied in de Willempolder te Sint Philipsland, zoals dit nader is aangegeven op de bij dit besluit be horende tekening. Het raadsbesluit met bijbehorende tekening ligt vanaf 8 mei voor ieder op de gemeentese cretarie, afd. algemene zaken, ter in zage en treedt per gelijke datum in werking. drijfsovername verhoogd moeten worden tot 10.000 gulden per jaar. Dam Jaarsma sekretaris werkgroep belastingen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 3