VOO It m:
VI'OII \V
Het Europees Parlement na 1992
p.j. zuid
geluid
27 mei a.s. landelijke
sportdag te Zevenbergen
redaktie Henk Tegels
Milieu
Doelstellingen
Regeling gewenst voor zwangerschapsverlof
onder redaktie van de Redaktiekommis-
sie Bond van Plattelandsvrouwen voor
Zeeland en Brabant.
Redaktieadres:
Mevr. P. J. de Rooy-Janse M.A.
Postbus 42, 4424 ZG Wemeldinge.
1992 ligt op ieders lippen: 'Europa zonder grenzen'. De afgelopen ja
ren is er al veel veranderd in Europa, maar met het zicht op 1992 ko
men we in een stroomversnelling. Voordat de grenskontroles daad
werkelijk vervallen, zullen nog vele verschillen en tegenstellingen tus
sen de 12 EG-landen uit de weg geruimd worden. Maar 1992 is geen
eindpunt. Het is een belangrijk tussenstation naar de realisering van
de doelstellingen van de Europese Gemeenschap: samenwerking tus
sen de volkeren van Europa; ekonomische en sociale vooruitgang;
verbetering van het milieu; verbetering van de levens- en werkom
standigheden.
Het demokratisch gat in Europa
wordt steeds groter. De nationale
parlementen hebben hun greep op de
Europese besluitvorming groten
deels verloren. De enige instelling
die deze taak kan overnemen is het
Europees Parlement. Dit heeft de
laatste jaren sterk aan invloed ge
wonnen. Toch heeft het nog te wei
nig macht om een goede demokrati-
sche kontrole op wat in de EG ge
beurt mogelijk te maken. Door op
het Europees Parlement te stemmen,
vergroot u de druk, waardoor dit de
bevoegdheden krijgt die het
toekomt.
Voorkom dat het Europa
zonder grenzen een Europa
zonder demokratie wordt.
Elke staatsburger wordt geacht de
wet te kennen. Door het bestaan van
de Europese Gemeenschap heeft de
ze stelregel er een belangrijke dimen
sie bij gekregen: de 270 miljoen in
woners die de Europese Gemeen
schap telt, zijn behalve aan nationa
le, ook onderworpen aan een om
vangrijke Europese wetgeving.
De Europese Gemeenschap is een or
ganisatie van demokratische landen
en heeft de vorm van een rechtsge
meenschap. Het Europese recht -
ontleend aan de Europese verdragen
en de daarop gebaseerde wetgeving -
prevaleert zelfs boven het nationale
recht in de lidstaten van de Ge
meenschap.
Maar de Europese Gemeenschap
heeft een demokratisch tekort.
Met de wetgeving in de EG is de
Raad van ministers belast. De Raad
is het orgaan waarin de regeringen
van de lidstaten van de EG vertegen
woordigd zijn. In elk demokratisch
land berust de wetgevende bevoegd
heid mede bij de volksvertegenwoor
diging.
In de Gemeenschap heeft het Euro
pees Parlement het enige demokra
tisch verkozen orgaan van de EG,
wel inspraak, maar niet de bevoegd
heden om, in de demokratische zin
van het woord, 'mede de wet voor te
schrijven'. Het Europees Parlement
brengt wel advies uit over de meeste
voorstellen waarover de Europese
ministerraad een besluit moet ne
men, maar het kan op de feitelijke
besluitvorming achteraf geen effek-
tieve demokratische kontrole uit
oefenen. Dit onvermogen deelt het
overigens met de nationale parle
menten van de lidstaten, die nog
minder in staat zijn de besluiten van
de Raad van ministers te kontrole-
ren. Dit 'demokratische gat' is des te
groter omdat er evenmin kontrole
mogelijk is op hetgeen de EG-
ministerraad nalaat: de krisis die de
Europese Gemeenschap de laatste
jaren heeft doorgemaakt, is goed
deels te wijten aan de besluiteloos
heid van de Raad van ministers.
De Europese Gemeenschap heeft een
grotere invloed op het leven van de
burgers van de tien lidstaten dan me
nigeen beseft. De prijzen die de acht
miljoen boeren in de EG voor hun
produkten krijgen, worden in Brus
sel vastgesteld. De produktie van de
staalfabrieken in de EG is beperkt
tot nauwkeurig vastgelegde hoeveel
heden en deze 'kwota' worden in
Brussel bepaald. Voor etiketten op
de verpakking van levensmiddelen
gelden preciese regels die door de
EG zijn vastgesteld. Op basis van
het EEG-verdrag hebben mannen en
vrouwen recht op gelijke behande
ling in de sociale wetgeving van de
EG-landen. Deze opsomming van
voorbeelden kan eindeloos worden
Volgende week is het dan zo ver, de landelijke sportdag van de PJGN
(Plattelands Jongeren Gemeenschap Nederland). Zo'n 250 sportfa-
naten van het Nederlandse platteland zullen dan strijden om de spor
tieve eer van hun provincie. Handbal, volleybal, voetbal, touwtrek
ken en hardlopen, dat zijn de onderdelen waar zij aan zullen deelne
men. Om op een dag vier tournooien en een hardloopwedstrijd te or
ganiseren is geen kleinigheid, daar heb je een gigantische akkomoda-
tie voor nodig en een vereniging die weet wat organiseren is. De kom-
binatie Zevenbergen en PJZ is dan een goede keus.
Inderdaad, dit jaar liet de PJGN de
eer aan de PJZ om de landelijke
sportdag te organiseren. Geen klei
nigheid, maar een goede gelegenheid
om de mouwen weer eens op te stro
pen. Een kommissie van wijze plat
telanders boog zich over deze orga
nisatie. Het eerste probleem kwam
men al snel tegen, waar vinden we
een geschikte akkomodatie. Zeven
bergen bracht hen uitkomst. Nabij
het station van Zevenbergen ligt een
sportakkomodatie met een giganti
sche sporthal en vele sportvelden.
En dankzij de welwillende medewer
king van de gemeente en de sportver
enigingen van Zevenbergen was dat
probleem verleden tijd.
Maar toen waren zij er nog niet, nee,
nee! Voor zo'n dag heb je meer no
dig dan alleen maar een akkomoda
tie. Zo zijn er nodig: teams, scheids
rechters, EHBO'ers, ballen, geluids
installaties, programmaboekjes en
vele mensen die wedstrijdschema's
maken en die schema's op de dag
20
zelf in goede banen leiden. Vergade
ringen, telefoon, brieven en een
tekstverwerker, dat waren de hoofd
bestanddelen om al de bovenge
noemde zaken te regelen.
Een ding ontbreekt er echter nog
aan: sponsors. Om zo'n sportdag fi
nancieel rond te krijgen kun je haast
niet meer zonder sponsors. De moei
lijke tijden in agrarisch Nederland
deed ons dat hoofdstuk somber in
zien. Maar het bedrijfsleven van
Zuid West Nederland liet ons geluk
kig niet in het rood staan. Een gulle
hand staken zij ons toe en daarvoor
zeggen wij: dank u!
Vanuit de PJZ zijn er ook afdelin
gen die deelnemen met een team(s)
op de landelijke sportdag. En wel de
volgende: West Zeeuws-Vlaanderen:
voetbal; Langstraat: voetbal en
handbal dames; Zevenbergen: vol
leybal heren en touwtrekken heren
en dames. Voor het hardlopen kan
iedere PJZ'er zich nog opgeven bij
het sekretariaat (01680-27921).
Uü'l'
Het Europees parlement in Straatsbui
Zij zullen op 27 mei a.s. strijden om
de eer van de PJZ. Laat ze echter
niet alleen strijden, maar steun hen
door op die dag aanwezig te zijn met
toeters, bellen en alles wat er maar
op lijkt. Laat hen niet alleen staan
maar kom langs, een ieder is
welkom.
Veel werk moet leiden tot een goed
resultaat. Een week voor de sport
dag alles bekijkende, ziet het er naar
uit dat door het vele werk van de
vrijwilligers een goed resultaat afge
dwongen gaat worden. Echter aan
een hoofdstuk van de sportdag heb
ben de wijze plattelanders geen in
vulling kunnen geven, een regenloze
dag. Maar laat door deze onzeker
heid je aanwezigheid niet be
lemmeren!
Namens de sportkommissie: Piet
Kuyper.
PJZ AGENDA
11 juni kanoën: We vertrekken om
7.00 uur en zijn pas tegen de
avond terug. In verband met de ka-
nohuur moet je je daar nu al voor
opgeven. Opgave bij Bram Diele-
man tel. 01173-1341.
Afd. Nrd.-Beveland - 19 mei:
Schuurfeest op de boerderij van Ch.
v.d. Bilt, Noordlangeweg 19 te Kats.
Aanvang: 21.00 uur. Entree: leden
3,niet-leden 5,
Afd. Oost Zeeuws-Vlaanderen - 10
juni: Groot feest vanwege het
50-jarig bestaan van de afdeling in
de "Braakman" voor alle PJZ-ers
en oud-leden m.m.v. een live-band,
een dansgroep en enkele sketchjes.
Ook is er een koffietafel. De kosten
hiervan bedragen 25,p.p. Dit
bedrag s.v.p. van tevoren overma
ken op reknr. 392470527, p/a Lan-
geweg 22 te Sluiskil. Als je er bij wilt
zijn, en natuurlijk wil je dit meema
ken, bel dan naar een van de
bestuursleden of naar Anja
(01157-1359).
Afd. Schouwen-Duiveland - 20 mei:
Voorstelling van Herman Finkers te
Knokke. We vertrekken per bus van
af de parkeerplaats op de hoek laan
uitgebreid.
Naar schatting acht procent van de
in Nederland geldende wetgeving is
gebaseerd op EG-wetgeving.
Daarom is kontrole op de besluit
vorming in Brussel belangrijk. En,
als die kontrole onvoldoende is, ont
breekt of tekortschiet, dan is er spra
ke van een tekort aan demokratie,
aan: - samenwerking tussen de vol
keren van Europa; - ekonomische en
sociale vooruitgang; - verbetering
van het milieu; - verbetering van de
levens- en werkomstandigheden.
De milieuwetgeving in de EG is in
belangrijke mate gebaseerd op arti
kel 235. In 1972 maakten de EG-
landen een begin met een gemeen
schappelijke aanpak van het bij uit
stek grensoverschrijdende probleem
van de milieuverontreiniging. Sinds
dien zijn er zo'n tachtig richtlijnen
en verordeningen aangenomen.
Veel normen en doelstellingen in de
EG-milieuregels gaan minder ver
dan de eisen die in de nationale mi
lieuwetgeving van Nederland of de
Bondsrepubliek Duitsland worden
gesteld. Maar de Gemeenschap
loopt ook wel eens voorop: zo is een
begin gemaakt met de bestrijding
van de waterverontreiniging voordat
daar in Nederland sprake van was.
Er zijn vier richtlijnen aangenomen,
waarin eisen zijn gesteld waaraan de
kwaliteit van water moet voldoen.
Ze hebben betrekking op water
waarin schelpdieren leven, zwemwa
ter, viswater en oppervlaktewater
dat gebruikt wordt voor de produk
tie van drinkwater. De EG-
kwaliteitsnormen zijn in Nederland
eind 1983/begin 1984 wettelijk van
kracht geworden.
Een ander voorbeeld van Nederland
se wetgeving die gebaseerd is op een
Europese milieu-richtlijn, is de wet
milieugevaarlijke stoffen. Deze wet
verplicht fabrikanten van nieuwe
chemische stoffen tot een onderzoek
om te beoordelen of hun produkten
gevaarlijk zijn voor het milieu.
Zelfs op het gebied van de natuurbe
scherming heeft de EG initiatieven
ontplooid. Het bekendste voorbeeld
hiervan is de zgn. vogelrichtlijn. De
ze regelt de wettelijke bescherming
van alle in het wild levende vogels in
de Gemeenschap.
Voor het bereiken van deze doelstel
lingen is het Europees Parlement
steeds belangrijker geworden. Voor
al nadat in 1979 het Parlement voor
het eerst direkt werd gekozen door
alle inwoners van de EG, is de bete
kenis ervan toegenomen. Het Parle
ment kreeg meer bevoegdheden, zo
als het vaststellen van de EG-
begroting. Daarnaast werden ook de
adviserende taken belangrijker. Na
1992 zal het Parlement ongetwijfeld
nog veel meer invloed verwerven.
Het Parlement moet doeltreffend
toezicht kunnen uitoefenen op de
besluiten van de Europese Kommis
sie en de Raad van Ministers. Het
moet kontroleren of de veranderin
gen werkelijk in dienst staan van de
burgers van Europa: gericht op een
schoner milieu, naleving van de
mensenrechten, verhoging van de
welvaart. Daarvoor is het van groot
belang dat het Europees Parlement
steun krijgt van de Europese
burgers.
Het Europees Parlement is de enige
volksvertegenwoordiging die werke
lijk invloed heeft op de besluitvor
ming op Europees nivo.
Het Europees Parlement kan de ont
wikkelingen naar 'Europa 1992'
bijsturen.
Op 15 juni 1989 worden voor de der
de keer verkiezingen gehouden voor
het Europees Parlement. Iedere bur
ger van de Europese Gemeenschap
kan aan deze verkiezingen
deelnemen.
(Samengevat uit diverse publikaties)
Meewerkende vrouwen in de land
bouw en het midden- en kleinbedrijf
en vrouwen met een eigen bedrijf
werken bij zwangerschap lang door
en gaan na de bevalling weer snel
aan het werk. Een meerderheid van
de vrouwen wenst dat de overheid
voor hen een regeling treft voor
zwangerschaps- en bevallingsverlof,
hoewel men in het algemeen geen
voorstander is van overheidsbemoei
enis. Dit blijkt uit het rapport 'Kin
deren krijgen tussen de bedrijven
door, een onderzoek naar
zwangerschaps- en bevallingsverlof
voor zelfstandige en meewerkende
vrouwen' van het Landbouw-
Ekonomisch Instituut en het Ekono-
misch Instituut voor het Midden- en
Kleinbedrijf.
Er zijn maar weinig vrouwen die
van St. Hilaire, Scheldestraat te Zie-
rikzee. Vertrektijd: 17.30 uur. Aan
komst 1.00 uur in Zierikzee.
Kosten: 15,— voor leden; 20,
voor niet-leden. Opgave bij Anette
Kuyper, 01110-16934.
9,10 en 11 juni: Kampeerweekend in
de omgeving van "Oisterwijk". Wil
je mee, geef je dan op bij Anette
Kuyper, 01110-16934.
zwangerschapsverlof opnemen. De
grootste belemmeringen zijn de hoge
kosten van vervanging en het over
nemen van werk door de partner.
Alleen als er een duidelijke regeling
voor vervanging bestaat, bijvoor
beeld bij een maatschap, is de prijs
voor vervanging geen belemmering.
Verder is medische indikatie in het
algemeen wel een reden om rust te
nemert. In alle andere gevallen wer
ken de vrouwen zoveel mogelijk
door. In de landbouw werkt in
de laatste drie weken bijna 60% van
de meewerkende vrouwen nog de
helft of meer van het aantal uren dat
zij aan het begin van de zwanger
schap werkten.
Bevallingsverlof
Het onderzoek geeft geen eenduidig
antwoord op de vraag hoe een rege
ling voor zwangerschap en bevalling
er uit zou moeten zien. Bij de onder
vraagden heeft een vorm van beval
lingsverlof een hogere prioriteit dan
zwangerschapsverlof. De vrouwen
in het midden- en kleinbedrijf geven
in het algemeen de voorkeur aan een
financiële vergoeding boven be-
drijfsvervanging. In de landbouw
worden beide mogelijkheden even
vaak genoemd.
Vrijdag 19 mei 1989