VOO It m: VI'OII \V Het Europees Parlement na 1992 p.j. zuid geluid 27 mei a.s. landelijke sportdag te Zevenbergen redaktie Henk Tegels Milieu Doelstellingen Regeling gewenst voor zwangerschapsverlof onder redaktie van de Redaktiekommis- sie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Brabant. Redaktieadres: Mevr. P. J. de Rooy-Janse M.A. Postbus 42, 4424 ZG Wemeldinge. 1992 ligt op ieders lippen: 'Europa zonder grenzen'. De afgelopen ja ren is er al veel veranderd in Europa, maar met het zicht op 1992 ko men we in een stroomversnelling. Voordat de grenskontroles daad werkelijk vervallen, zullen nog vele verschillen en tegenstellingen tus sen de 12 EG-landen uit de weg geruimd worden. Maar 1992 is geen eindpunt. Het is een belangrijk tussenstation naar de realisering van de doelstellingen van de Europese Gemeenschap: samenwerking tus sen de volkeren van Europa; ekonomische en sociale vooruitgang; verbetering van het milieu; verbetering van de levens- en werkom standigheden. Het demokratisch gat in Europa wordt steeds groter. De nationale parlementen hebben hun greep op de Europese besluitvorming groten deels verloren. De enige instelling die deze taak kan overnemen is het Europees Parlement. Dit heeft de laatste jaren sterk aan invloed ge wonnen. Toch heeft het nog te wei nig macht om een goede demokrati- sche kontrole op wat in de EG ge beurt mogelijk te maken. Door op het Europees Parlement te stemmen, vergroot u de druk, waardoor dit de bevoegdheden krijgt die het toekomt. Voorkom dat het Europa zonder grenzen een Europa zonder demokratie wordt. Elke staatsburger wordt geacht de wet te kennen. Door het bestaan van de Europese Gemeenschap heeft de ze stelregel er een belangrijke dimen sie bij gekregen: de 270 miljoen in woners die de Europese Gemeen schap telt, zijn behalve aan nationa le, ook onderworpen aan een om vangrijke Europese wetgeving. De Europese Gemeenschap is een or ganisatie van demokratische landen en heeft de vorm van een rechtsge meenschap. Het Europese recht - ontleend aan de Europese verdragen en de daarop gebaseerde wetgeving - prevaleert zelfs boven het nationale recht in de lidstaten van de Ge meenschap. Maar de Europese Gemeenschap heeft een demokratisch tekort. Met de wetgeving in de EG is de Raad van ministers belast. De Raad is het orgaan waarin de regeringen van de lidstaten van de EG vertegen woordigd zijn. In elk demokratisch land berust de wetgevende bevoegd heid mede bij de volksvertegenwoor diging. In de Gemeenschap heeft het Euro pees Parlement het enige demokra tisch verkozen orgaan van de EG, wel inspraak, maar niet de bevoegd heden om, in de demokratische zin van het woord, 'mede de wet voor te schrijven'. Het Europees Parlement brengt wel advies uit over de meeste voorstellen waarover de Europese ministerraad een besluit moet ne men, maar het kan op de feitelijke besluitvorming achteraf geen effek- tieve demokratische kontrole uit oefenen. Dit onvermogen deelt het overigens met de nationale parle menten van de lidstaten, die nog minder in staat zijn de besluiten van de Raad van ministers te kontrole- ren. Dit 'demokratische gat' is des te groter omdat er evenmin kontrole mogelijk is op hetgeen de EG- ministerraad nalaat: de krisis die de Europese Gemeenschap de laatste jaren heeft doorgemaakt, is goed deels te wijten aan de besluiteloos heid van de Raad van ministers. De Europese Gemeenschap heeft een grotere invloed op het leven van de burgers van de tien lidstaten dan me nigeen beseft. De prijzen die de acht miljoen boeren in de EG voor hun produkten krijgen, worden in Brus sel vastgesteld. De produktie van de staalfabrieken in de EG is beperkt tot nauwkeurig vastgelegde hoeveel heden en deze 'kwota' worden in Brussel bepaald. Voor etiketten op de verpakking van levensmiddelen gelden preciese regels die door de EG zijn vastgesteld. Op basis van het EEG-verdrag hebben mannen en vrouwen recht op gelijke behande ling in de sociale wetgeving van de EG-landen. Deze opsomming van voorbeelden kan eindeloos worden Volgende week is het dan zo ver, de landelijke sportdag van de PJGN (Plattelands Jongeren Gemeenschap Nederland). Zo'n 250 sportfa- naten van het Nederlandse platteland zullen dan strijden om de spor tieve eer van hun provincie. Handbal, volleybal, voetbal, touwtrek ken en hardlopen, dat zijn de onderdelen waar zij aan zullen deelne men. Om op een dag vier tournooien en een hardloopwedstrijd te or ganiseren is geen kleinigheid, daar heb je een gigantische akkomoda- tie voor nodig en een vereniging die weet wat organiseren is. De kom- binatie Zevenbergen en PJZ is dan een goede keus. Inderdaad, dit jaar liet de PJGN de eer aan de PJZ om de landelijke sportdag te organiseren. Geen klei nigheid, maar een goede gelegenheid om de mouwen weer eens op te stro pen. Een kommissie van wijze plat telanders boog zich over deze orga nisatie. Het eerste probleem kwam men al snel tegen, waar vinden we een geschikte akkomodatie. Zeven bergen bracht hen uitkomst. Nabij het station van Zevenbergen ligt een sportakkomodatie met een giganti sche sporthal en vele sportvelden. En dankzij de welwillende medewer king van de gemeente en de sportver enigingen van Zevenbergen was dat probleem verleden tijd. Maar toen waren zij er nog niet, nee, nee! Voor zo'n dag heb je meer no dig dan alleen maar een akkomoda tie. Zo zijn er nodig: teams, scheids rechters, EHBO'ers, ballen, geluids installaties, programmaboekjes en vele mensen die wedstrijdschema's maken en die schema's op de dag 20 zelf in goede banen leiden. Vergade ringen, telefoon, brieven en een tekstverwerker, dat waren de hoofd bestanddelen om al de bovenge noemde zaken te regelen. Een ding ontbreekt er echter nog aan: sponsors. Om zo'n sportdag fi nancieel rond te krijgen kun je haast niet meer zonder sponsors. De moei lijke tijden in agrarisch Nederland deed ons dat hoofdstuk somber in zien. Maar het bedrijfsleven van Zuid West Nederland liet ons geluk kig niet in het rood staan. Een gulle hand staken zij ons toe en daarvoor zeggen wij: dank u! Vanuit de PJZ zijn er ook afdelin gen die deelnemen met een team(s) op de landelijke sportdag. En wel de volgende: West Zeeuws-Vlaanderen: voetbal; Langstraat: voetbal en handbal dames; Zevenbergen: vol leybal heren en touwtrekken heren en dames. Voor het hardlopen kan iedere PJZ'er zich nog opgeven bij het sekretariaat (01680-27921). Uü'l' Het Europees parlement in Straatsbui Zij zullen op 27 mei a.s. strijden om de eer van de PJZ. Laat ze echter niet alleen strijden, maar steun hen door op die dag aanwezig te zijn met toeters, bellen en alles wat er maar op lijkt. Laat hen niet alleen staan maar kom langs, een ieder is welkom. Veel werk moet leiden tot een goed resultaat. Een week voor de sport dag alles bekijkende, ziet het er naar uit dat door het vele werk van de vrijwilligers een goed resultaat afge dwongen gaat worden. Echter aan een hoofdstuk van de sportdag heb ben de wijze plattelanders geen in vulling kunnen geven, een regenloze dag. Maar laat door deze onzeker heid je aanwezigheid niet be lemmeren! Namens de sportkommissie: Piet Kuyper. PJZ AGENDA 11 juni kanoën: We vertrekken om 7.00 uur en zijn pas tegen de avond terug. In verband met de ka- nohuur moet je je daar nu al voor opgeven. Opgave bij Bram Diele- man tel. 01173-1341. Afd. Nrd.-Beveland - 19 mei: Schuurfeest op de boerderij van Ch. v.d. Bilt, Noordlangeweg 19 te Kats. Aanvang: 21.00 uur. Entree: leden 3,niet-leden 5, Afd. Oost Zeeuws-Vlaanderen - 10 juni: Groot feest vanwege het 50-jarig bestaan van de afdeling in de "Braakman" voor alle PJZ-ers en oud-leden m.m.v. een live-band, een dansgroep en enkele sketchjes. Ook is er een koffietafel. De kosten hiervan bedragen 25,p.p. Dit bedrag s.v.p. van tevoren overma ken op reknr. 392470527, p/a Lan- geweg 22 te Sluiskil. Als je er bij wilt zijn, en natuurlijk wil je dit meema ken, bel dan naar een van de bestuursleden of naar Anja (01157-1359). Afd. Schouwen-Duiveland - 20 mei: Voorstelling van Herman Finkers te Knokke. We vertrekken per bus van af de parkeerplaats op de hoek laan uitgebreid. Naar schatting acht procent van de in Nederland geldende wetgeving is gebaseerd op EG-wetgeving. Daarom is kontrole op de besluit vorming in Brussel belangrijk. En, als die kontrole onvoldoende is, ont breekt of tekortschiet, dan is er spra ke van een tekort aan demokratie, aan: - samenwerking tussen de vol keren van Europa; - ekonomische en sociale vooruitgang; - verbetering van het milieu; - verbetering van de levens- en werkomstandigheden. De milieuwetgeving in de EG is in belangrijke mate gebaseerd op arti kel 235. In 1972 maakten de EG- landen een begin met een gemeen schappelijke aanpak van het bij uit stek grensoverschrijdende probleem van de milieuverontreiniging. Sinds dien zijn er zo'n tachtig richtlijnen en verordeningen aangenomen. Veel normen en doelstellingen in de EG-milieuregels gaan minder ver dan de eisen die in de nationale mi lieuwetgeving van Nederland of de Bondsrepubliek Duitsland worden gesteld. Maar de Gemeenschap loopt ook wel eens voorop: zo is een begin gemaakt met de bestrijding van de waterverontreiniging voordat daar in Nederland sprake van was. Er zijn vier richtlijnen aangenomen, waarin eisen zijn gesteld waaraan de kwaliteit van water moet voldoen. Ze hebben betrekking op water waarin schelpdieren leven, zwemwa ter, viswater en oppervlaktewater dat gebruikt wordt voor de produk tie van drinkwater. De EG- kwaliteitsnormen zijn in Nederland eind 1983/begin 1984 wettelijk van kracht geworden. Een ander voorbeeld van Nederland se wetgeving die gebaseerd is op een Europese milieu-richtlijn, is de wet milieugevaarlijke stoffen. Deze wet verplicht fabrikanten van nieuwe chemische stoffen tot een onderzoek om te beoordelen of hun produkten gevaarlijk zijn voor het milieu. Zelfs op het gebied van de natuurbe scherming heeft de EG initiatieven ontplooid. Het bekendste voorbeeld hiervan is de zgn. vogelrichtlijn. De ze regelt de wettelijke bescherming van alle in het wild levende vogels in de Gemeenschap. Voor het bereiken van deze doelstel lingen is het Europees Parlement steeds belangrijker geworden. Voor al nadat in 1979 het Parlement voor het eerst direkt werd gekozen door alle inwoners van de EG, is de bete kenis ervan toegenomen. Het Parle ment kreeg meer bevoegdheden, zo als het vaststellen van de EG- begroting. Daarnaast werden ook de adviserende taken belangrijker. Na 1992 zal het Parlement ongetwijfeld nog veel meer invloed verwerven. Het Parlement moet doeltreffend toezicht kunnen uitoefenen op de besluiten van de Europese Kommis sie en de Raad van Ministers. Het moet kontroleren of de veranderin gen werkelijk in dienst staan van de burgers van Europa: gericht op een schoner milieu, naleving van de mensenrechten, verhoging van de welvaart. Daarvoor is het van groot belang dat het Europees Parlement steun krijgt van de Europese burgers. Het Europees Parlement is de enige volksvertegenwoordiging die werke lijk invloed heeft op de besluitvor ming op Europees nivo. Het Europees Parlement kan de ont wikkelingen naar 'Europa 1992' bijsturen. Op 15 juni 1989 worden voor de der de keer verkiezingen gehouden voor het Europees Parlement. Iedere bur ger van de Europese Gemeenschap kan aan deze verkiezingen deelnemen. (Samengevat uit diverse publikaties) Meewerkende vrouwen in de land bouw en het midden- en kleinbedrijf en vrouwen met een eigen bedrijf werken bij zwangerschap lang door en gaan na de bevalling weer snel aan het werk. Een meerderheid van de vrouwen wenst dat de overheid voor hen een regeling treft voor zwangerschaps- en bevallingsverlof, hoewel men in het algemeen geen voorstander is van overheidsbemoei enis. Dit blijkt uit het rapport 'Kin deren krijgen tussen de bedrijven door, een onderzoek naar zwangerschaps- en bevallingsverlof voor zelfstandige en meewerkende vrouwen' van het Landbouw- Ekonomisch Instituut en het Ekono- misch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf. Er zijn maar weinig vrouwen die van St. Hilaire, Scheldestraat te Zie- rikzee. Vertrektijd: 17.30 uur. Aan komst 1.00 uur in Zierikzee. Kosten: 15,— voor leden; 20, voor niet-leden. Opgave bij Anette Kuyper, 01110-16934. 9,10 en 11 juni: Kampeerweekend in de omgeving van "Oisterwijk". Wil je mee, geef je dan op bij Anette Kuyper, 01110-16934. zwangerschapsverlof opnemen. De grootste belemmeringen zijn de hoge kosten van vervanging en het over nemen van werk door de partner. Alleen als er een duidelijke regeling voor vervanging bestaat, bijvoor beeld bij een maatschap, is de prijs voor vervanging geen belemmering. Verder is medische indikatie in het algemeen wel een reden om rust te nemert. In alle andere gevallen wer ken de vrouwen zoveel mogelijk door. In de landbouw werkt in de laatste drie weken bijna 60% van de meewerkende vrouwen nog de helft of meer van het aantal uren dat zij aan het begin van de zwanger schap werkten. Bevallingsverlof Het onderzoek geeft geen eenduidig antwoord op de vraag hoe een rege ling voor zwangerschap en bevalling er uit zou moeten zien. Bij de onder vraagden heeft een vorm van beval lingsverlof een hogere prioriteit dan zwangerschapsverlof. De vrouwen in het midden- en kleinbedrijf geven in het algemeen de voorkeur aan een financiële vergoeding boven be- drijfsvervanging. In de landbouw worden beide mogelijkheden even vaak genoemd. Vrijdag 19 mei 1989

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 20