Landinrichtingsplan Schoondijke de inspraak in over geld en'goed Wat nu WIR? Wanneer worden uw afgeleverde produkten betaald? Gebied bij Tilburg proefprojekt voor landinrichting KNLC-kommissie grondgebruik: Realiseer kleine Markerwaard 50 miljoen KST naar Akkerbouw Walcheren Kortgene Klundert m Koop en verkoop is een overeen komst waarbij de één zich verbindt om een zaak te leveren, en de ander om daarvoor de bedongen prijs te betalen. Zo staat het geschreven in artikel 1493 van het Burgerlijk Wetboek. Ga een overeenkomst altijd schrifte lijk aan! Het is noodzakelijk de koopovereen komst schriftelijk aan te gaan, en goed te omschrijven wat men is overeengekomen: bijvoorbeeld de prijs, exklusief of inklusief BTW, de leveringstijd, de handelsvoorwaar- den die van toepassing zijn, het aan tal kg of stuks dat wordt verkocht, een duidelijke omschrijving van het perceel wanneer het gewas te velde wordt verkocht inklusief oppervlak te, welke kwaliteitseisen er bij afle vering worden gesteld, waar en hoe de tarrering plaats zal vinden en de tijd en wijze van betaling. Indien een commissionair koopt, laat dan de koper, de verkoper en de commissio nair tekenen. Zeg niet het is allemaal flauwekul! De tijd en wijze van betaling is be langrijk! In de meeste afgesloten overeen komsten staat betalen 14 dagen na levering. Als het produkt is geleverd (bijvoorbeeld aardappelen of uien) en de koper kan niet betalen of er komt een surceance van betaling of veen faillissement dan kan de verko per meestal geheel of gedeeltelijk naar zijn geld fluiten. Naar onze overtuiging zal de verkoper indien hij voldoende zekerheid wil hebben een bankgarantie moeten vragen, dat het produkt dat hij heeft gele verd ook wordt betaald. Er kan ook worden gesteld, dat de betaling ge lijk met de aflevering plaats moet vinden. Dit zou kunnen gebeuren door een cheque te vragen aan de koper en bij de bank na te gaan of die cheque is gedekt. Ook komt het voor dat levering afgesproken is bij voorbeeld half april evenals de beta ling. Indien de levering dan om wat voor reden wordt verschoven naar mei is het raadzaam de betaling toch op het afgesproken tijdstip dus half april te laten plaatsvinden. Vertrouwensbasis? Sommigen van u, kopers en verko pers zullen zeggen: "Kan er dan geen enkele vertrouwensbasis meer zijn tussen verkoper en koper?" Na tuurlijk kan dat. Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken of hij dat vertrouwen heeft of niet. De taak van de voorlichter is, om belangheb benden er op te wijzen hoe zij meer zekerheid kunnen krijgen, dat hun produkten die ze afleveren ook wor den betaald. In de laatste jaren is het zoals bekend herhaaldelijk voorge komen dat geleverde produkten om wat voor reden dan ook niet meer konden worden betaald. Wees daar om voorzichtig! J. Markusse De inspraak op het voorontwerp- ruilverkavelingsplan voor het gebied Schoondijke kan beginnen. De Land inrichtingskommissie heeft het plan eind april 1989 toegezonden aan alle grondeigenaren en gebrui kers in het ca. 2970 hektare grote ge bied. De ruilverkaveling "Schoon dijke" is daarmee, na "Sluis- Oostburg" en "Breskens- Zuidzande" de derde ruilverkave ling die in West Zeeuws-Vlaanderen van de grond komt. Iedereen heeft de gelegenheid in te spreken op het voorontwerpplan. Om zoveel mogelijk suggesties te verzamelen en alle betrokkenen zo veel mogelijk te informeren wordt door de Landinrichtingskommissie in juni een aantal voorlichtings- en inspraakbijeenkomsten georga niseerd. Het plan dat nu voor inspraak aan de streek is voorgelegd is vooral ge richt op de verbetering van de verka veling van de agrarische bedrijven. Daarmee kunnen de konkurrentie- positie en werkomstandigheden wor den gehandhaafd dan wel verbeterd. Het plan betreft vooral het ruilen In 1978 kwam een regeling tot stand die ondernemend Nederland fiskaal tegemoet kwam bij de aankoop van bepaalde investeringsgoederen. De regeling kwam er in het kort op neer dat men een premie kreeg, die niet tot het belastbare inkomen gerekend behoeft te worden, bij het verwerven van die goederen. Er was ook ge dacht aan bedrijven die het finan cieel niet zo goed deden maar die wel investeerden want de premie, die in principe werd verrekend met de ver schuldigde inkomstenbelasting werd, indien de premie hoger was dan die belasting, door de fiskus uit betaald. Daar is echter in latere jaren een stokje voor gestoken met als gevolg dat de uitbetaalde premie nooit ho ger kon zijn dan de te betalen be lasting. Als in een zeker jaar de pre mie hoger was dan de inkomstenbe lasting mocht die meerdere premie worden verrekend met de over de volgende acht jaren te betalen be lasting of met de belasting van de voorliggende 3 jaren. Deze Wet In vesteringsrekening kende onder an dere een zogenaamde basispremie en een kleinschaligheidstoeslag. De basispremie was onafhankelijk van de hoogte van de investeringen: de kleinschaligheidstoeslag werd la ger naargelang de aanschaffingen hoger werden. Begin vorig jaar wer den we verrast met het feit dat de re- Vrijdag 5 mei 1989 gering in een weekend de basispre mie op nihil heeft gesteld. Veel on dernemers hebben toen nog op het laatst mogelijke moment, de zon dag, via notarissen een aantal in vesteringsverplichtingen laten vast leggen. Enige weken geleden deed het ge rucht de ronde dat ook de kleinscha ligheidstoeslag zou gaan verdwijnen. Daar waar mogelijk zijn onderne mers door hun adviseurs op de hoogte gesteld. Inmiddels is duidelijk geworden dat de kleinschaligheidstoeslag niet gaat verdwijnen maar dat de opzet iets gewijzigd wordt. Tot nu toe was de toeslag van toepassing op investerin gen tot ruim boven het miljoen, in de voorstellen zullen investeringen boven rond ƒ500.000 niet meer voor de premie in aanmerking komen. Ook het percentage ondergaat een wijziging. Over de eerste circa ƒ50.000 bedroeg de premie 6°7o, in de voorstellen wordt dat percentage 8 °7o. Belangrijk is te weten dat voor de overheid deze wijziging niet meer mag gaan kosten. Berekend is dat de huidige regeling rond ƒ700 miljoen kost en de voor gestelde rond ƒ650 miljoen. Het is de bedoeling het verschil, dus rond ƒ50 miljoen te reserveren voor investe ringen in de akkerbouw. Dit voorne men dient als zeer positief te worden beschouwd. Wij zullen trachten u de komende tijd van die ontwikkeling op de hoogte te houden. D. Duinkerke AA Het kabinet heeft besloten 50 mil joen gulden te bezuinigen op een in vesteringssubsidie voor kleine be drijven, de zogenoemde kleinscha- ligheidstoeslag (KST). Het geld gaat naar de in problemen geraakte ak kerbouwers. Het KST zal zo besliste het kabinet omgezet worden van een subsidie in een fiscale maatregel die erin voor ziet dat bedrijven die investeren daarvoor een belastingaftrek krijgen. De nieuwe KST zal zo werken dat ondernemingen die tot 512.000 in vesteren gebruik kunnen maken van de aftrek. Opzet van de regeling is ook dat 150 miljoen van de 650 miljoen die voor de KST over blijft bij de echt kleine bedrijven terecht komt. Met de besluiten heeft het kabinet de Kamer en de organisaties in mid denstand en landbouw tegemoet wil len komen. Op dit moment voorziet de KST in een premie uiteenlopend van 0,25 tot 6 procent voor investeringen tussen ƒ2900 en ƒ1.145 miljoen. In de nieuwe opzet wordt het maximaal te steunen investeringsbedrag gehal veerd. Door de speciale attentie die aan kleine bedrijven wordt besteed gaat de investeringspremie feitelijk omhoog van 6 procent nu naar circa 8 procent. Het is de bedoeling dat de nieuwe opzet met ingang van 1990 wordt ingevoerd. van gronden en uitvoering van de daarvoor benodigde kavelinrich tingswerken. Om zo gunstig mogelij ke uitruilmogelijkheden te scheppen is de verbetering van een weg in het plan opgenomen. Berekend is dat de gemiddelde kosten voor de belanghebbenden, gedurende 26 jaar, 15 gulden per hektare per jaar zullen bedragen. Daar staat tegenover dat de gemid delde baten voor de belanghebben den op ruim 65 gulden per ha per jaar zijn becijferd. De kosten van het totale plan zijn overigens ge raamd op ca. 2,4 miljoen gulden. Het plan is vooral gericht op het aanbrengen van verbeteringen voor de landbouw. Toch heeft de Landin richtingskommissie ook een aantal maatregelen voor landschap en na tuur in het plan op kunnen nemen. Zo zal de ontstaansgeschiedenis van het gebied worden benadrukt door het aanbrengen van dijkbeplantin- gen. Ook zal onder meer via grond ruil worden getracht een bijdrage te leveren aan de afronding van het re- servaatsgebied Het Grote Gat. Goede aansluiting Het ruilverkavelingsplan voor het gebied tussen Schoondijke sluit op vele fronten aan bij de plannen voor de ruilverkavelingen "Sluis- Oostburg" en "Breskens- Zuidzande". Net zoals dat voor deze plannen het geval was, is het plan voor Schoon dijke uitermate snel tot stand geko- Het gebied De Leijen tussen Til burg en Vught maakt deel uit van een landelijke proef om bij land inrichting met name natuur, landschap en rekreatie een goede kans te geven. Behalve het Bra bantse projekt dienen nog twee gebieden in Nederland als proef- objekt, in de omgeving van Har derwijk en Enschede. De plaatse lijke werkgroepen moeten binnen een jaar duidelijke voorstellen doen aan minister Braks. Meer dan voorheen dienen bij landinrichting ook andere belan gen dan alleen die van de land bouw aan bod te komen. De werkgroep in De Leijen gaat on der meer bekijken de verhouding tussen full time en deeltijd- boeren, het te verwachten per centage boeren dat het bedrijf beëindigt en de verwachting voor diverse sektoren van de land bouw in dit gebied. Ook wordt bekeken welke maatregelen spe ciaal voor het milieu nodig zijn. Gedeputeerde Staten van Noord- Brabant honoreren vier subsidie verzoeken voor de aankoop van natuurgebieden in de provincie. Het gaat om 'afrondingsaanko pen', voor uitbreiding van gebie den die al in het bezit zijn van de Stichting Brabants Landschap. Op iedere aankoop geeft de pro vincie 50 procent subsidie. De gronden liggen in de Vloeiweide en de Pannenhoef in Rijsbergen-, Kampina in Boxtel en Huis ter Heide in Loon op Zand. men. Een belangrijke reden daar voor is dat de ruilverkaveling Schoondijke eveneens een ruilverka veling met administratief karakter is. In dergelijke ruilverkavelmgen dient het met name te gaan om ver betering van de verkavelingssituatie via het ruilen van gronden. Daar is over het algemeen relatief weinig geld voor nodig. Vandaar dat de Rijksoverheid voor dit type verkave ling maximaal 1100 gulden per hek tare beschikbaar stelt. De Landin richtingskommissie is bij het maken van haar plan met dit rijksaandeel uitgekomen. Tot 1 augustus 1989 kan eenieder schriftelijk inspraakreakties op het voorontwerp-ruilverkavelingsplan indienen. Dit moet geschieden bij het sekretariaat van de Landinrich tingskommissie, postbus 6, 4460 AA Goes. Daar kan ook een gratis exem plaar van het voorontwerp-plan worden aangevraagd. Dit geldt ook voor de gratis ruilverkavelingskrant nummer 1, waarin een toelichting op de ruilverkaveling wordt gegeven. CAO-akkoord bij akkerbouw en veehouderij De landbouworganisaties en de voe dingsbonden van FNV en CNV heb ben overeenstemming bereikt over een nieuwe tweejarige CAO voor de 10.000 werknemers in de akker- en weidebouw en veehouderij. De CAO voorziet in tweemaal 1,5 procent loonsverhoging en een lan gere uitloop van de salarisschalen, waardoor er gemiddeld nog eens een klein procent loon bij komt. Werk nemers in losse dienst krijgen een hoger brutoloon omdat ze meer so ciale premies moeten betalen dan vaste werknemers. De CAO is na die voor de tuinbouw en loonwerkers de derde in de agrarische sektor waar over een akkoord is bereikt. bestemmings plannen De kommissie Grondgebruik stemt in met de inpoldering van de kleine Markerwaard, zoals dat in het rap port van Van Aardenne wordt voor gesteld. Het rapport van Van Aardenne over de inpoldering van de kleine Mar kerwaard (Westelijk Flevoland) wordt op het ogenblik in het kabinet besproken. De ministerraad blijft vasthouden aan private financiering. Hierdoor is inpoldering van de grote Markerwaard niet meer haalbaar. De extra benodigde gronden voor bloembollen en pootaardappelen kunnen echter niet gevonden worden in Noord- en Zuid-Holland, Gronin gen en Friesland. Inpoldering van minstens een deel van de Marker waard is daarom noodzakelijk. De kommissie Grondgebruik kan zich vinden in het voorstel van de kommissie Van Aardenne mits hier mee ook een bijdrage wordt geleverd aan de verbetering van de be- drijfsstruktuur op het oude land. Akkerbouw Het Landbouwschap heeft een noti tie gemaakt over de mogelijkheden tot herstrukturering en versnelde be drijfsbeëindiging in de akkerbouw. De kommissie Grondgebruik van het KNLC is voorstander van een be drijfsbeëindigingspremie, mits de grond wordt benut voor bedrijfsver- groting van naburige (akkerbouw) bedrijven. Men stemt in principe ook in met het voorstel om de pre mie niet aan de beëindiger te geven maar aan de ondernemer die de grond aankoopt, c.q. in pacht of erfpacht neemt. Vanaf 17 april ligt gedurende een maand het ontwerp-beheersplan Walcheren ter inzage, ter provinciale griffie en ter secretarie van de ge meenten Domburg, Mariekerke, Middelburg, Veere en Westkapelle en het waterschap Walcheren. Een ieder kan tot uiterlijk 29 mei schrif telijk bij GS bezwaren indienen te gen het ontwerp. Met ingang van 26 april ligt ter ge meentesecretarie van Kortgene voor een ieder ter inzage een raadsbesluit waarin wordt verklaard dat een her ziening van het bestemmingsplan Buitengebied wordt voorbereid voor gronden nabij de Zandkreeksluis. Dit in verband met een bouwplan voor negen windmolens. De gemeenteraad heeft in zijn verga dering van 25 april jl. verklaart dat een bestemmingsplan wordt voorbe reid voor 'Landelijk Gebied' dat di verse polders behelst. Het raads besluit met de daarbij behorende kaart (waar alles op staat aangege ven) ligt met ingang van 25 april voor een ieder in het gemeentekan toor 'De Prinsenhof', afd. algemene zaken, ter inzage. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 3