Interne markt 1992 over geld en'goed KNLC kommentaar Verbijsterd Milieubeleid niet betalen uit kleinschaligheidstoeslag ♦♦V Jan Kikkert benoemd als relatiebeheerder Rabobank Oostburg Landbouw als kop van Jut... Rabobank opent kantoor in Sao Paulo Hagelunie verlaagt premies glastuinbouw verzekeringen Accijns-tarieven Positief advies kommissie MER over opslag radio-aktief afval Landbou wschap: Jan was op aandrang van zijn Sociaal Ekonomisch Voorlichter mee gaan doen aan de bedrijfsre- gistratie met de bedoeling meer inzicht te krijgen in zijn bedrijf. Hij wilde weten of de resultaten op zijn bedrijf beter of slechter waren dan het gemiddelde. Van zijn buurman, varkenshouder, had hij gehoord dat de verschillen in saldo's tussen de bedrijven uiterma te groot waren, en dat dat o.a. kwam door verschillen in groei per dag, de voederkonversie, het percen tage uitval, de kwaliteit van het afge leverde vlees en de voerkosten per kg groei. Het resultaat van het bedrijf was, mede door de kengetallen van hem en anderen te vergelijken, sterk verbeterd. Er was begonnen met ver beteringen van die onderdelen op het bedrijf waar hij het laagste mee zat ten opzichte van het gemiddelde. Ook Jan kwam, toen hij de kenge tallen van zijn akkerbouwbedrijf ging vergelijken, met die van de 25 andere gelijksoortige bedrijven tot de konklusie dat er op zijn bedrijf vooral in de kostenkant verbeterin gen waren aan te brengen. Vooral de werktuigkosten en het werk door derden vertoonden grote verschillen namelijk ƒ900,per ha. Duidelijk bleek hem dat die bedrij ven die samenwerkten veel lagere kosten hadden wat deze post betrof. Waar hij ook van schrok waren de algemene kosten, die waren bij hem ƒ5.000,hoger dan het gemiddelde. Jan Kikkert, SEV-er in Zeeuws- Vlaanderen, is met ingang van 1 juli a.s. benoemd als relatiebe heerder bij de Rabobank te Oost burg. Hij zal per die datum zijn werkzaamheden bij de ZLM beëindigen. Onlangs is in Groningen nog weer eens gebleken dat wanneer het over de vervuiling van het mi lieu gaat de boer maar al te ge makkelijk de schuld in de schoe nen wordt geschoven. Land bouwgif zou het water van de Drentse Aa ernstig hebben ver vuild zo luidden grote koppen in de kranten. Nader onderzoek door de watermaatschappij in Groningen bracht iets heel an ders aan het licht: Niet de land bouw was de schuldige maar de monsternemer. Deze was bij het nemen van de proeven zo on voorzichtig te werk gegaan dat kleine deeltjes van de afsluitende dop het watermonster hadden verontreinigd. Geen landbouwgif dus. Wel opnieuw een onterechte smet op de agrarische sektor. Opnieuw de boer als kop van Jut. En hij kan dat zeker op dit moment helemaal niet ge bruiken.... Wat hem het meest opviel was dat de verschillen in kosten van meststof fen en bestrijdingsmiddelen per on derdeel ƒ200 per ha bedroegen. Enig verschil was toe te schrijven aan de grondsoort wat die laatste 2 posten betrof, maar toch slechts voor 25 bleek hem. Bij een beschouwing per gewas bleken de verschillen in kg per ha en de prijs die gemaakt werd per produkt sterk uiteen te lopen. Niet alleen de kg opbrengsten bleken sterk uiteen te lopen maar tevens de opbrengsten per ha. Bij de suikerbie ten speelde het gehalte een grote rol en bij aardappelen en uien het tijdstip van verkoop maar ook de kwaliteit. Jan was blij dat hij het advies had opgevolgd mee te doen aan de be- drijfsregistratie en wel om de vol gende reden. - Hij kreeg meer zicht op de techni sche uitkomsten van zijn bedrijf. - Hij kon de verschillen met andere gelijksoortige bedrijven sneller opsporen en verbeteren. - De kostenkant op onderdelen werd beter zichtbaar gemaakt. Het financieringsinzicht werd er door versterkt. - De kontinuïteit van zijn bedrijf was beter te beoordelen en de daarvoor te treffen maatregelen. En dat laatste was ook nodig, zei de leraar al op school; want onderne men is bepaald niet afwachten wat de toekomst zal brengen en je daar zo goed mogelijk bij trachten aan te passen. Ondernemen is vooruit pro beren te zien wat de toekomst zal brengen en daarvoor tijdig de geëi gende maatregelen nemen. J. Markusse Rabobank Nederland heeft deze maand een kantoor in Sao Paulo ge opend. De nieuwe vertegenwoordi ging zal zich met name richten op de agri-business sektor van Brazilië en andere landen in Latijns Amerika. Een belangrijke taak van het nieuwe kantoor is de bancaine ondersteu ning en dienstverlening aan de Ne derlandse kliënten van de Rabo bank, die handel drijven met Latijns Amerika. Hagelunie Agrarische Verzekeringen te Leidschendam heeft besloten met ingang van 1 juli 1989 haar premies voor de verzekering van 'Kassen' en de verzekering van 'Gewassen in kassen en bedrijfsgebouwen' weder om aanzienlijk te verlagen. Afhan kelijk van het kastype, de technische installatie en de teeltwijze kan de premieverlaging per verzekerings- vorm oplopen tot ruim 15%. De kommissie ekonomische en mo netaire zaken en industriebeleid van het Europees Parlement heeft de af gelopen maand ondermeer kennis kunnen nemen van een negental ver slagen over BTW-tarieven en accijn zen. Deze verslagen zijn door een aantal leden van het Europees Parle ment opgesteld. De bedoeling is dat aan de hand van deze verslagen de leden van de kom missie zich een oordeel vormen over de verschillende tarieven die in de landen van de EG worden gehan teerd en indien mogelijk komen tot konkrete voorstellen. Zoals bekend acht de Europese Kommissie het ge wenst dat de tarieven in de verschil lende landen meer in overeenstem ming met elkaar komen. Dit om te komen tot de afschaffing van de grenskontroles zonder dat dit tot on gewenste handelseffekten aanleiding geeft. De Kommissie wil tussen de lidstaten vergelijkbare kosten en ver koopprijzen tot stand brengen. Daartoe stelt zij voor om twee BTW- tarieven te hanteren. Het lage tarief moet liggen tussen 4-9% (in ons land 6%) en het hoge tarief tussen 14-20% (bij ons 18,5%). Dit voor stel is duidelijk de uitkomst van een kompromis. Beter zou het zijn om een uniform tarief in te voeren, maar dat is in de huidige situatie nog niet haalbaar. Door te kiezen voor een speelruimte per tarief heeft elk land nog een zekere marge voor ei gen keuzen. Doch de speelruimte is in de ogen van de Kommissie zoda nig klein dat konkurrentieverstoring wordt voorkomen. Over de accijnzen is de kommissie duidelijk: de accijns-tarieven moe ten in de lidstaten worden geharmo niseerd of anders gezegd aan elkaar gelijk worden gemaakt. Als ook hier een zekere marge wordt toegestaan, zal het in de kombinatie met het ver schil in de btw-tarieven teveel uit el kaar gaan lopen met als gevolg toch te grote prijsverschillen. Daar is het nu net niet om begonnen. Toch zal het op een lijn brengen van de ac- De kleinschaligheidstoeslag mag niet worden opgeofferd aan de financie ring van het milieubeleid, zo heeft het Landbouwschap premier Lub bers laten weten. Het kabinet moet uitvoering geven aan de wens van de Tweede Kamer om de kleinschalig heidstoeslag zo te veranderen dat er per jaar honderd miljoen gulden ex tra voor de land- en tuinbouw be schikbaar komt. Een ambtelijke werkgroep heeft het kabinet inmiddels voorgesteld om de voor premie in aanmerking komen de investering te verlagen tot iets meer dan 500.000 gulden. De klein schaligheidstoeslag zelf kan dan ver hoogd worden tot 8 procent. Het Landbouwschap staat achter dit voorstel. Maar omdat de voorgestel de wijziging de landbouw maar 25 miljoen gulden oplevert, moet er nog wel een oplossing gevonden worden voor de ontbrekende 75 mil joen gulden. cijnstarieven nog een zware opgaaf worden gelet op de mentaliteitsver- schillen in de diverse landen. Landen als Engeland en Denemarken ken nen bijvoorbeeld behoorlijke ac cijnsheffingen op alkoholische dran ken en wijnen. Frankrijk, Spanje en ook Griekenland waar met name de wijnen vandaan komen, is haar wijnboeren goedgezind en legt uit konkurrentieoverwegingen geen of slechts een zeer gering bedrag aan accijns op de wijn. U kunt zich voor stellen dat hierover nog het nodige zal worden gezegd. Toch zal het goed zijn om te komen tot een tarief voor de accijnzen omdat het anders mogelijk zal zijn dat handelsstromen zich zullen verleggen. Zeker als het om bulkprodukten gaat waarbij de kosten van vervoer een gering onder deel van de kostprijs uitmaakt. Zuiver als voorbeeld het volgende waarbij de werkelijkheid best geheel anders kan zijn. Voor een oliemaat schappij zal het geen probleem zijn om de ruwe olie niet meer per schip in Rotterdam binnen te brengen, maar b.v. in Frankrijk of België, als de accijnzen daar lager liggen dan in Nederland. Door de open binnen grenzen kan de ruwe olie zonder hef fing verder over de weg naar Neder land worden vervoerd. Door het ver- rekenstelsel dat in de EG moet wor den opgezet is het weliswaar moge lijk dat het ontvangende land per saldo de aan de buitengrenzen gehe ven accijnzen zal ontvangen, doch dan is dit wel lager dan het bij direk- te invoer zou hebben kunnen heffen. Het gevolg is dat de Nederlandse on derneming een lagere kostprijs heeft bereikt ten koste van de eigen overheid. Een uitkomst waar ik best mee kan leven, maar die bewust in het leven wordt geroepen door de tarieven niet te harmoniseren. Het lijkt mij daar om beter dat het Europees Parle ment alles in het werk stelt om dit soort verschillen maar te voorko men. De toekomst zal het leren of dit ook werkelijk zal lukken. U weet dat de politiek wel eens sterker is dan de praktijk, doch ook dat is Ne derlandse realiteit. B. Veerbeek Het onderhandelingsresultaat van de EG-landbouwministers van eind vorige week vind ik bij zonder slecht, onnodig en voor een aantal sectoren in onze agra rische sector zeer onvoldoende. Bijzonder slecht omdat van een verdere verslechtering van de sa menhang tussen markt- en prijs beleid voor marktordeningspro- du k ten moet worden gesproken. Het relatief, met name voor de zwakkere regio's en kleine be drijven, bescherming biedende contingenteringssysteem in de zuivel is versterkt. De medever antwoordelijkheidsheffing is ge differentieerd, waardoor die zwakke regio's en kleinere be drijven worden bevoordeeld. Daarmee heeft de landbouwmi- nisterraad gekozen voor weer een sociale benadering in deze tak. Daar behoeft niets tegen te zijn, maar doet toch wel geweld aan het zo vaak door minister Braks beleden specialisatiebeginsel in de EG. Een specialisatiebeginsel dat juist door hem gehanteerd wordt als het gaat om de benade ring van het markt- en prijsbeleid voor de granen. Het is voor mij verbijsterend dat voor de granen waarin de laatste jaren al zo fors in negatieve zin is ingegrepen, -wat geleid heeft tot dalingen van zeker 25%, weer besloten is om de institutionele prijzen met zo ongeveer 6% te verlagen. Allereerst onnodig om dat het EG-budget daartoe niet noodzaakt. Verbijsterend omdat met name de graantelers in hun inkomen weer eens getroffen worden. Voor hen is geen geur van sociale benadering te bespeuren. Dat de landbouwministers zelfstandig niet of nog niet om het stabilisatorenbesluit van de Europese top heen konden, moge een gegeven zijn. Maar dat daar bij nog besluiten moesten wor den genomen in negatieve zin over de staffelvergoeding, het in terventiesysteem en het vochtge halte is onbegrijpelijk. Maar ook het feit dat de gevol gen van het stabilisatie mechanisme nauwelijks ter dis cussie hebben gestaan bij de landbouwministerraad vind ik slecht en onbegrijpelijk. Het lijkt een alles vernielende en de akker bouw meesleurende spiraal te worden, als de directe spil voor de fabrieksaardappelen, als indi recte spil voor andere akker- bou wprodukten En het is voor mij de vraag of en hoe je deze negatieve spiraal met structuurverbetering en bedrijfs- vergroting zoals de minister ons steeds voor houdt tegen kan gaan. Discussie Het geeft ook aan dat de discus sie over het landbouwpolitieke beleid snel en indringend gevoerd moet worden. De minister mag dan stellen dat bijvoorbeeld de reële graanprijs nu boven de in stitutionele prijs ligt, maar gezien het beeld van de laatste jaren is dat een uitzondering en onzeker gegeven voor de toekomst, als ware het uiteraard wel te wensen. Al met al'een situatie die als zeer onvoldoende moet worden ge kwalificeerd. De ondersteuningsprijzen voor tal van produkten met name in de akkerbouw gaan verder om laag. Rekensommen wijzen in de richting van een inkomensdaling van 10 a 15 duizend gulden per akkerbouwbedrijf. Deze prijsda lingen zijn ook door de Tweede Kamer eerder als ongewenst ge kwalificeerd. Er mochten immers geen reële prijsdalingen zijn. De Tweede Kamer cq. de Nederland se politiek zal naar mijn mening nu op korte termijn invulling moeten geven aan de door haar beloofde compensatie. Als orga nisaties zullen we daar in eerste instantie onze activiteiten en druk op moeten richten, moge lijk met ondersteuning van de achterban. De minister van landbouw, de re gering en de Tweede Kamer moe ten weten dat wij niet verder kun nen met een zo slecht inko mensperspectief voor een deel van onze agrarische sector. Marius Varekamp voorzitter KNLC De kommissie voor de Milieu Effect Rapportage opslag en verwerking radio-aktief afval in het Sloegebied zegt in haar toetsingsadvies dat de vestiging voor de opslag van radio- aktief afval geen aanmerkelijk risiko hoeft te betekenen voor de gezond heid van de omwonenden en de kwa liteit van het milieu in de direkte om geving. Er is wel een deskundig toe zicht van de kant van de overheid vereist. Dit zou zich volgens de kom missie ook moeten uitstrekken tot de methoden van transport over de weg, per spoor en per schip. De kommissie dringt er in haar ad vies op aan dat het bevoegd gezag alsnog al het mogelijke in het werk stelt om een vertrouwensrelatie te kreëren met de omwonende bevol king, omdat 'voor een ingrijpend projekt als de COVRA-vestiging een voldoende maatschappelijk draag vlak essentieel is'. Vrijdag 28 april 1989 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 3