Interne markt 1992
over geld
en'goed
KNLC
kommentaar
Verbijsterd
Milieubeleid niet betalen uit
kleinschaligheidstoeslag
♦♦V
Jan Kikkert benoemd
als relatiebeheerder
Rabobank Oostburg
Landbouw als kop
van Jut...
Rabobank opent
kantoor in Sao Paulo
Hagelunie verlaagt
premies glastuinbouw
verzekeringen
Accijns-tarieven
Positief advies
kommissie MER over
opslag radio-aktief
afval
Landbou wschap:
Jan was op aandrang van zijn
Sociaal Ekonomisch Voorlichter
mee gaan doen aan de bedrijfsre-
gistratie met de bedoeling meer
inzicht te krijgen in zijn bedrijf.
Hij wilde weten of de resultaten
op zijn bedrijf beter of slechter
waren dan het gemiddelde.
Van zijn buurman, varkenshouder,
had hij gehoord dat de verschillen in
saldo's tussen de bedrijven uiterma
te groot waren, en dat dat o.a.
kwam door verschillen in groei per
dag, de voederkonversie, het percen
tage uitval, de kwaliteit van het afge
leverde vlees en de voerkosten per kg
groei. Het resultaat van het bedrijf
was, mede door de kengetallen van
hem en anderen te vergelijken, sterk
verbeterd. Er was begonnen met ver
beteringen van die onderdelen op het
bedrijf waar hij het laagste mee zat
ten opzichte van het gemiddelde.
Ook Jan kwam, toen hij de kenge
tallen van zijn akkerbouwbedrijf
ging vergelijken, met die van de 25
andere gelijksoortige bedrijven tot
de konklusie dat er op zijn bedrijf
vooral in de kostenkant verbeterin
gen waren aan te brengen.
Vooral de werktuigkosten en het
werk door derden vertoonden grote
verschillen namelijk ƒ900,per ha.
Duidelijk bleek hem dat die bedrij
ven die samenwerkten veel lagere
kosten hadden wat deze post betrof.
Waar hij ook van schrok waren de
algemene kosten, die waren bij hem
ƒ5.000,hoger dan het gemiddelde.
Jan Kikkert, SEV-er in Zeeuws-
Vlaanderen, is met ingang van 1
juli a.s. benoemd als relatiebe
heerder bij de Rabobank te Oost
burg. Hij zal per die datum zijn
werkzaamheden bij de ZLM
beëindigen.
Onlangs is in Groningen nog
weer eens gebleken dat wanneer
het over de vervuiling van het mi
lieu gaat de boer maar al te ge
makkelijk de schuld in de schoe
nen wordt geschoven. Land
bouwgif zou het water van de
Drentse Aa ernstig hebben ver
vuild zo luidden grote koppen in
de kranten. Nader onderzoek
door de watermaatschappij in
Groningen bracht iets heel an
ders aan het licht: Niet de land
bouw was de schuldige maar de
monsternemer. Deze was bij het
nemen van de proeven zo on
voorzichtig te werk gegaan dat
kleine deeltjes van de afsluitende
dop het watermonster hadden
verontreinigd. Geen landbouwgif
dus. Wel opnieuw een onterechte
smet op de agrarische sektor.
Opnieuw de boer als kop van
Jut. En hij kan dat zeker op dit
moment helemaal niet ge
bruiken....
Wat hem het meest opviel was dat de
verschillen in kosten van meststof
fen en bestrijdingsmiddelen per on
derdeel ƒ200 per ha bedroegen. Enig
verschil was toe te schrijven aan de
grondsoort wat die laatste 2 posten
betrof, maar toch slechts voor 25
bleek hem. Bij een beschouwing per
gewas bleken de verschillen in kg per
ha en de prijs die gemaakt werd per
produkt sterk uiteen te lopen. Niet
alleen de kg opbrengsten bleken
sterk uiteen te lopen maar tevens de
opbrengsten per ha. Bij de suikerbie
ten speelde het gehalte een grote rol
en bij aardappelen en uien het
tijdstip van verkoop maar ook de
kwaliteit.
Jan was blij dat hij het advies had
opgevolgd mee te doen aan de be-
drijfsregistratie en wel om de vol
gende reden.
- Hij kreeg meer zicht op de techni
sche uitkomsten van zijn bedrijf.
- Hij kon de verschillen met andere
gelijksoortige bedrijven sneller
opsporen en verbeteren.
- De kostenkant op onderdelen werd
beter zichtbaar gemaakt.
Het financieringsinzicht werd er
door versterkt.
- De kontinuïteit van zijn bedrijf was
beter te beoordelen en de daarvoor
te treffen maatregelen.
En dat laatste was ook nodig, zei de
leraar al op school; want onderne
men is bepaald niet afwachten wat
de toekomst zal brengen en je daar
zo goed mogelijk bij trachten aan te
passen. Ondernemen is vooruit pro
beren te zien wat de toekomst zal
brengen en daarvoor tijdig de geëi
gende maatregelen nemen.
J. Markusse
Rabobank Nederland heeft deze
maand een kantoor in Sao Paulo ge
opend. De nieuwe vertegenwoordi
ging zal zich met name richten op de
agri-business sektor van Brazilië en
andere landen in Latijns Amerika.
Een belangrijke taak van het nieuwe
kantoor is de bancaine ondersteu
ning en dienstverlening aan de Ne
derlandse kliënten van de Rabo
bank, die handel drijven met Latijns
Amerika.
Hagelunie Agrarische Verzekeringen
te Leidschendam heeft besloten met
ingang van 1 juli 1989 haar premies
voor de verzekering van 'Kassen' en
de verzekering van 'Gewassen in
kassen en bedrijfsgebouwen' weder
om aanzienlijk te verlagen. Afhan
kelijk van het kastype, de technische
installatie en de teeltwijze kan de
premieverlaging per verzekerings-
vorm oplopen tot ruim 15%.
De kommissie ekonomische en mo
netaire zaken en industriebeleid van
het Europees Parlement heeft de af
gelopen maand ondermeer kennis
kunnen nemen van een negental ver
slagen over BTW-tarieven en accijn
zen. Deze verslagen zijn door een
aantal leden van het Europees Parle
ment opgesteld.
De bedoeling is dat aan de hand van
deze verslagen de leden van de kom
missie zich een oordeel vormen over
de verschillende tarieven die in de
landen van de EG worden gehan
teerd en indien mogelijk komen tot
konkrete voorstellen. Zoals bekend
acht de Europese Kommissie het ge
wenst dat de tarieven in de verschil
lende landen meer in overeenstem
ming met elkaar komen. Dit om te
komen tot de afschaffing van de
grenskontroles zonder dat dit tot on
gewenste handelseffekten aanleiding
geeft. De Kommissie wil tussen de
lidstaten vergelijkbare kosten en ver
koopprijzen tot stand brengen.
Daartoe stelt zij voor om twee BTW-
tarieven te hanteren. Het lage tarief
moet liggen tussen 4-9% (in ons land
6%) en het hoge tarief tussen
14-20% (bij ons 18,5%). Dit voor
stel is duidelijk de uitkomst van een
kompromis. Beter zou het zijn om
een uniform tarief in te voeren,
maar dat is in de huidige situatie nog
niet haalbaar. Door te kiezen voor
een speelruimte per tarief heeft elk
land nog een zekere marge voor ei
gen keuzen. Doch de speelruimte is
in de ogen van de Kommissie zoda
nig klein dat konkurrentieverstoring
wordt voorkomen.
Over de accijnzen is de kommissie
duidelijk: de accijns-tarieven moe
ten in de lidstaten worden geharmo
niseerd of anders gezegd aan elkaar
gelijk worden gemaakt. Als ook hier
een zekere marge wordt toegestaan,
zal het in de kombinatie met het ver
schil in de btw-tarieven teveel uit el
kaar gaan lopen met als gevolg toch
te grote prijsverschillen. Daar is het
nu net niet om begonnen. Toch zal
het op een lijn brengen van de ac-
De kleinschaligheidstoeslag mag niet
worden opgeofferd aan de financie
ring van het milieubeleid, zo heeft
het Landbouwschap premier Lub
bers laten weten. Het kabinet moet
uitvoering geven aan de wens van de
Tweede Kamer om de kleinschalig
heidstoeslag zo te veranderen dat er
per jaar honderd miljoen gulden ex
tra voor de land- en tuinbouw be
schikbaar komt.
Een ambtelijke werkgroep heeft het
kabinet inmiddels voorgesteld om de
voor premie in aanmerking komen
de investering te verlagen tot iets
meer dan 500.000 gulden. De klein
schaligheidstoeslag zelf kan dan ver
hoogd worden tot 8 procent. Het
Landbouwschap staat achter dit
voorstel. Maar omdat de voorgestel
de wijziging de landbouw maar 25
miljoen gulden oplevert, moet er
nog wel een oplossing gevonden
worden voor de ontbrekende 75 mil
joen gulden.
cijnstarieven nog een zware opgaaf
worden gelet op de mentaliteitsver-
schillen in de diverse landen. Landen
als Engeland en Denemarken ken
nen bijvoorbeeld behoorlijke ac
cijnsheffingen op alkoholische dran
ken en wijnen. Frankrijk, Spanje en
ook Griekenland waar met name de
wijnen vandaan komen, is haar
wijnboeren goedgezind en legt uit
konkurrentieoverwegingen geen of
slechts een zeer gering bedrag aan
accijns op de wijn. U kunt zich voor
stellen dat hierover nog het nodige
zal worden gezegd. Toch zal het
goed zijn om te komen tot een tarief
voor de accijnzen omdat het anders
mogelijk zal zijn dat handelsstromen
zich zullen verleggen. Zeker als het
om bulkprodukten gaat waarbij de
kosten van vervoer een gering onder
deel van de kostprijs uitmaakt.
Zuiver als voorbeeld het volgende
waarbij de werkelijkheid best geheel
anders kan zijn. Voor een oliemaat
schappij zal het geen probleem zijn
om de ruwe olie niet meer per schip
in Rotterdam binnen te brengen,
maar b.v. in Frankrijk of België, als
de accijnzen daar lager liggen dan in
Nederland. Door de open binnen
grenzen kan de ruwe olie zonder hef
fing verder over de weg naar Neder
land worden vervoerd. Door het ver-
rekenstelsel dat in de EG moet wor
den opgezet is het weliswaar moge
lijk dat het ontvangende land per
saldo de aan de buitengrenzen gehe
ven accijnzen zal ontvangen, doch
dan is dit wel lager dan het bij direk-
te invoer zou hebben kunnen heffen.
Het gevolg is dat de Nederlandse on
derneming een lagere kostprijs heeft
bereikt ten koste van de eigen
overheid.
Een uitkomst waar ik best mee kan
leven, maar die bewust in het leven
wordt geroepen door de tarieven niet
te harmoniseren. Het lijkt mij daar
om beter dat het Europees Parle
ment alles in het werk stelt om dit
soort verschillen maar te voorko
men. De toekomst zal het leren of
dit ook werkelijk zal lukken. U weet
dat de politiek wel eens sterker is
dan de praktijk, doch ook dat is Ne
derlandse realiteit.
B. Veerbeek
Het onderhandelingsresultaat
van de EG-landbouwministers
van eind vorige week vind ik bij
zonder slecht, onnodig en voor
een aantal sectoren in onze agra
rische sector zeer onvoldoende.
Bijzonder slecht omdat van een
verdere verslechtering van de sa
menhang tussen markt- en prijs
beleid voor marktordeningspro-
du k ten moet worden gesproken.
Het relatief, met name voor de
zwakkere regio's en kleine be
drijven, bescherming biedende
contingenteringssysteem in de
zuivel is versterkt. De medever
antwoordelijkheidsheffing is ge
differentieerd, waardoor die
zwakke regio's en kleinere be
drijven worden bevoordeeld.
Daarmee heeft de landbouwmi-
nisterraad gekozen voor weer een
sociale benadering in deze tak.
Daar behoeft niets tegen te zijn,
maar doet toch wel geweld aan
het zo vaak door minister Braks
beleden specialisatiebeginsel in
de EG. Een specialisatiebeginsel
dat juist door hem gehanteerd
wordt als het gaat om de benade
ring van het markt- en prijsbeleid
voor de granen.
Het is voor mij verbijsterend dat
voor de granen waarin de laatste
jaren al zo fors in negatieve zin is
ingegrepen, -wat geleid heeft tot
dalingen van zeker 25%, weer
besloten is om de institutionele
prijzen met zo ongeveer 6% te
verlagen. Allereerst onnodig om
dat het EG-budget daartoe niet
noodzaakt. Verbijsterend omdat
met name de graantelers in hun
inkomen weer eens getroffen
worden. Voor hen is geen geur
van sociale benadering te
bespeuren.
Dat de landbouwministers
zelfstandig niet of nog niet om
het stabilisatorenbesluit van de
Europese top heen konden, moge
een gegeven zijn. Maar dat daar
bij nog besluiten moesten wor
den genomen in negatieve zin
over de staffelvergoeding, het in
terventiesysteem en het vochtge
halte is onbegrijpelijk.
Maar ook het feit dat de gevol
gen van het stabilisatie
mechanisme nauwelijks ter dis
cussie hebben gestaan bij de
landbouwministerraad vind ik
slecht en onbegrijpelijk. Het lijkt
een alles vernielende en de akker
bouw meesleurende spiraal te
worden, als de directe spil voor
de fabrieksaardappelen, als indi
recte spil voor andere akker-
bou wprodukten
En het is voor mij de vraag of en
hoe je deze negatieve spiraal met
structuurverbetering en bedrijfs-
vergroting zoals de minister ons
steeds voor houdt tegen kan
gaan.
Discussie
Het geeft ook aan dat de discus
sie over het landbouwpolitieke
beleid snel en indringend gevoerd
moet worden. De minister mag
dan stellen dat bijvoorbeeld de
reële graanprijs nu boven de in
stitutionele prijs ligt, maar gezien
het beeld van de laatste jaren is
dat een uitzondering en onzeker
gegeven voor de toekomst, als
ware het uiteraard wel te wensen.
Al met al'een situatie die als zeer
onvoldoende moet worden ge
kwalificeerd.
De ondersteuningsprijzen voor
tal van produkten met name in
de akkerbouw gaan verder om
laag. Rekensommen wijzen in de
richting van een inkomensdaling
van 10 a 15 duizend gulden per
akkerbouwbedrijf. Deze prijsda
lingen zijn ook door de Tweede
Kamer eerder als ongewenst ge
kwalificeerd. Er mochten immers
geen reële prijsdalingen zijn. De
Tweede Kamer cq. de Nederland
se politiek zal naar mijn mening
nu op korte termijn invulling
moeten geven aan de door haar
beloofde compensatie. Als orga
nisaties zullen we daar in eerste
instantie onze activiteiten en
druk op moeten richten, moge
lijk met ondersteuning van de
achterban.
De minister van landbouw, de re
gering en de Tweede Kamer moe
ten weten dat wij niet verder kun
nen met een zo slecht inko
mensperspectief voor een deel
van onze agrarische sector.
Marius Varekamp
voorzitter KNLC
De kommissie voor de Milieu Effect
Rapportage opslag en verwerking
radio-aktief afval in het Sloegebied
zegt in haar toetsingsadvies dat de
vestiging voor de opslag van radio-
aktief afval geen aanmerkelijk risiko
hoeft te betekenen voor de gezond
heid van de omwonenden en de kwa
liteit van het milieu in de direkte om
geving. Er is wel een deskundig toe
zicht van de kant van de overheid
vereist. Dit zou zich volgens de kom
missie ook moeten uitstrekken tot de
methoden van transport over de
weg, per spoor en per schip.
De kommissie dringt er in haar ad
vies op aan dat het bevoegd gezag
alsnog al het mogelijke in het werk
stelt om een vertrouwensrelatie te
kreëren met de omwonende bevol
king, omdat 'voor een ingrijpend
projekt als de COVRA-vestiging een
voldoende maatschappelijk draag
vlak essentieel is'.
Vrijdag 28 april 1989
3