Accountantsunie ZLM alert bij geruchten afschaffing Procedure tijdelijke overdracht melkquota KST Wir-premie over geld en'goed Schadeloosstelling en omzetbelasting/WIR-premie -Mt De regelgeving bij huur en verhuur van melk vraagt om attent te zijn! Werkbezoek Promest Melkquotum verhuren en huren Transakties verkoop grond en melk Pacht en melkquotum Bedrijfsoverdracht en melkquotum Maatschap en melkquotum Dringend advies: Bij levering aan een fabriek (koper) m Maximaal kan 75.000 kg gehuurd worden door het verkrijgende be drijf. Minimaal moet 10.000 kg ver huurd worden door het verhurende bedrijf behalve als het totale quotum minder is dan 10.000 kg van het ver hurende bedrijf. Bekijk welk vetgehalte behoort bij het quotum dat wordt verhuurd. Het vetgehalte van het totale quotum wordt het gewogen gemiddelde. Uiterlijk 31 juli moet de betreffende transaktie bij het Produktschap voor Zuivel zijn geregistreerd. Men kan alleen huren van iemand die aan dezelfde zuivelonderneming levert. De formulieren zijn te verkrijgen bij de zuivelfabrieken. Advies: Laat u niet beïnvloeden door de prijs die een ander betaalt. Bereken wat u kunt betalen in uw bedrijfsomstan digheden, SEV en bedrijfsvoorlich- ter willen u daarbij behulpzaam zijn. Verhuurders in Zeeland geef de Zeeuwse melkveehouders de voor keur. Indien de mestreferentie op uw bedrijf hoger is dan 125 kg POt per ha. Er mag niet meer melk worden over gedragen dan 20.000 kg per ha ge meten maat. Binnen 60 dagen na de transaktie moet de koopovereen komst overgelegd worden aan de DBH. Er mag slechts melk worden verkocht tussen 1 april en 1 no vember. Indien een melkquotum verkocht wordt en er ook gepachte grond is met een pachtkontrakt, mag men niet alle melk verkopen aan de hoog ste bieder, met andere woorden, men mag niet alle melk verschuiven naar de eigendomsgrond. Bij pacht grond die er was bij het ingaan van de superheffing - dus voor 1984 - moeten verpachter en pachter een afspraak maken over de verdeling van de hoeveelheid melk, waarop elk recht meent te hebben. Wanneer pachter en verpachter niet tot overeenstemming komen dan kan de rechter een uitspraak doen over ieders recht. Helaas zijn er geen eensluidende uitspraken. Ook hier geldt overlegging van een door de grondkamer goedgekeurd pachtkon trakt van de DBH binnen 60 dagen na transaktie en geldt de termijn tus sen 1 april en 1 november. De waarde van het melkquotum wordt niet belast wanneer er bij be drijfsoverdracht ouders-kinderen sprake is van fiskaal doorschuiven. Dit kan alleen wanneer alle be drijfsmiddelen op de opvolger in ei gendom overgaan. Dit betekent dat wanneer de ouders het bedrijf verpachten aan hun zoon/dochter fiskaal doorschuiven niet mogelijk is. Er moet dan afgerekend worden met de fiskus over de marktwaarde van het melkquotum door vader/moeder ook al is er voor het melkquotum niets betaald. Dit heeft voor de ren tabiliteit en financiering zeer grote konsequenties. Indien we hierbij te maken hebben met een pachtbedrijf en de zoon me depachter wordt, behoeft er niet per se quotum te worden overgedragen. Wel dient dit te worden gemeld bij de fabriek waaraan men melk levert. Bij inbreng van eigendomsgrond in gebruik en genot behoeft evenmin melkquotum te worden overgedra gen. Ook hier dient een melding plaats te vinden bij de fabriek. In dien men toch quotum wil laten overgaan dan kan dit slechts worden overgedragen tussen 1 april en 1 no vember en ook dit moet binnen 60 dagen na overdracht gemeld worden door middel van een akte of goedge keurd pachtkontrakt bij de DBH. Het lijkt ons verstandig om in ver band met fiskale konsequenties, wanneer vader jonger is dan 55 jaar en minder dan 45% arbeidsonge schikt, geen quotum over te dragen bij het aangaan van een maatschap omdat de waarde van het quotum kan worden belast met inkomstenbe lasting. Konklusie: Bij het aangaan van een maatschap is het verstandig nog geen quotum over te dragen. Er zijn veel mogelijkheden, nog meer moeilijkheden en nog meer wettelijke regelingen. Teken nooit voordat u advies hebt ingewonnen bij iemand die u GOEDE inlichtin gen kan geven. In ieder geval is dat de SEV-er(ster) in uw gebied. Wan neer zij het niet weten is bij hen de weg bekend om de juiste informatie te verkrijgen. J. Markusse Het Produktschap voor Zuivel te Rijswijk maakt bekend, dat bij de uitvoering van de tijdelijke over dracht (huur en verhuur) van melk quota de volgende procedure wordt gevolgd. Meldingsformulieren Uitsluitend het officiële meldings formulier kan worden gebruikt voor de registratie van een tijdelijke over dracht van een fabrieksquotum. De meldingsformulieren zijn in vier voud samengesteld. Het originele exemplaar (wit) is bestemd voor het produktschap, het tweede exemplaar (blauw) voor de fabriek, het derde exemplaar (geel) voor de verhuurder en het vierde exemplaar (groen) voor de huurder. Aan het meldingsfor mulier zijn de voorschriften in twee voud toegevoegd, waarvan één exemplaar (geel) is bestemd voor de verhuurder en één exemplaar (groen) voor de huurder. Waar te verkrijgen? De meldingsformulieren zijn bij de zuivelfabrieken verkrijgbaar vanaf 18 april a.s. Inzending meldingsformulieren Na invulling en ondertekening die nen de veehouders de voor het pro duktschap (wit) en de fabriek (blauw) bestemde exemplaren aan de zuivelfabriek te zenden. De zuivelfabrieken beoordelen of al le gegevens zijn vermeld en zorgen voor doorzending aan het pro duktschap. Uiterlijk 31 juli 1989 dient het origi neel (wit) door het produktschap te zijn ontvangen. Meldingsformulieren welke na 31 ju li 1989 worden ontvangen, kunnen niet meer worden geregistreerd. Registratie door produktschap Na ontvangst van het meldingsfor mulier bij het produktschap ontvan gen de veehouders een bericht van ontvangst of van registratie. Na registratie van de tijdelijke over dracht ontvangen de veehouders en de fabrieken t.z.t. een bericht over de wijziging van het quotum en het maximaal toegestane vetgehalte. Bij verkoop rechtstreeks aan konsumenten Veehouders die konsumentenquo- tum tijdelijk willen verhuren of hu ren, dienen zich tot het produkt schap te wenden voor het verkrijgen van een (afzonderlijk) meldingsfor mulier voor tijdelijke overdracht konsumentenquotum. Het mel dingsformulier voor tijdelijke over dracht konsumentenquotum dient eveneens uiterlijk 31 juli 1989 bij het produktschap te zijn ontvangen. Model-overeenkomst Het produktschap heeft model- overeenkomsten opgesteld. Over de inhoud daarvan is kontakt geweest met een notaris. Deze model overeenkomsten kunnen de veehou ders gebruiken om hun verplichtin gen ten opzichte van elkaar vast te leggen. Uiteraard staat het de vee houders vrij daarvan af te wijken dan wel specifieke bepalingen aan de overeenkomst toe te voegen. Zo'n model-overeenkomst is verkrijgbaar bij de zuivelfabrieken. Veehouders met een konsumentenquotum kun nen hierover kontakt opnemen met het produktschap (doorkiesnummer 070-409433). Zie voor permanente uitwisseling kwota pagina 4. De toepassing van de Veewet heeft enige fiskale konsekwenties waarvan bij uitvoering de gevolgen voor de veehouder niet geheel duidelijk wa ren. Vandaar dat bij aanschrijving van 1 november 1988, nr. VB 88/1755 de staatssekretaris een maatregel heeft getroffen om helder heid te verschaffen en onzekerheden weg te nemen. De vraag die opkwam was of een schadeloosstelling op grond van arti kel 39 van de Veewet aanleiding kan zijn tot het heffen van omzetbe lasting. Voor deze belasting is bepa lend of er sprake is van een prestatie (levering of dienst) voor een onder nemer. Bij verkoop van vee is deze prestatie er wel maar op grond van de landbouwregeling zal de heffing veelal achterwege blijven. Een scha deloosstelling is echter op grond van deze Veewet geen levering. In de Me morie van Toelichting bij het wets- Vrijdag 21 april 1989 ontwerp tot wijziging van de Veewet is omschreven dat het oude begrip van onteigening van de betreffende dieren bij besmettelijke ziekten is losgelaten. Thans is gekozen voor het rechtsregel "vernietiging van ei gendom door het publiek gezag" waarbij een betere aansluiting is ver kregen met de Grondwet. Bij ontei gening zou nog sprake kunnen zijn van een (gedwongen) levering, bij vernietiging van eigendom door het publiek gezag is van een levering geen sprake meer. De eigendom van de dieren blijft dus berusten bij de veehouder tot het moment waarop die dieren ophouden te bestaan. Evenmin is er sprake van een dienst omdat de bevoegde autoriteiten beslissen dat moet worden overge gaan tot het onschadelijk maken van bepaalde dieren en de veehouder op grond van de Veewet verplicht is hieraan medewerking te verlenen. Geen levering dus en ook geen dienst waardoor er geen sprake is van een prestatie in de zin van de omzetbe lasting. De schadeloosstelling is der halve vrij van heffing van omzetbe lasting, ook voor de veehouder die heeft gekozen voor het ondernemer schap in de omzetbelasting. Als dus vaststaat dat de schade loosstelling geen prestatie is, heeft dit ook gevolgen voor de WIR- premie. Hoewel minder belangrijk op dit moment is het toch goed dit maar tevens op te merken. Voor te rugbetaling van WIR-premie is be palend dat er sprake is van een ver koop van een bedrijfsmiddel (waar onder melkvee). Hiervoor is voor de omzetbelasting uitgemaakt dat bij een schadeloosstelling er geen sprake is van een levering, dan kan dit voor de terugbetaling van WIR-premie niet anders zijn. Indien er derhalve dieren op grond van de Veewet moeten worden opge ruimd en er komt daarvoor een scha deloosstelling, dan hoeft u daarover geen WIR-premie terug te betalen. Overigens is dit ook wel logisch want wij wisten reeds dat een verzekerings uitkering voor een bedrijfsmiddel ook geen reden is tot terugbetaling van WIR-premie. En wel om dezelf de reden: er kan geen levering wor den gekonstateerd. Voor alle duide lijkheid: de schadeloosstelling be hoort natuurlijk wel tot de bedrijfs winst van de veehouder, maar daar aan zou u ook niet getwijfeld hebben. B. Veerbeek Afgelopen weekeinde hebben ac countants vele telefoontjes gekregen van kliënten met de vraag hoe kon worden ingespeeld op de geruchten als zou de kleinschaligheidstoeslag in de WIR-premie worden afge schaft. Net als ruim een jaar geleden toen de basispremie uit de WIR- regeling werd gehaald, was er ook nu een stroom van geruchten, terwijl niemand in feite iets wist. Accoun tantsunie ZLM heeft echter zoveel mogelijk haar kliënten, waarvan be kend was dat zij met investe ringsplannen bezig waren, gewaar schuwd. De heer J. Spijk, direkteur vestiging Goes van Accounthntsunie ZLM, zegt dat hij en de medewerkers van de andere vestigingen getracht heb ben zoveel mogelijk personen en in stellingen te benaderen. Zelfs tot in de late avonduren bleven de vragen om inlichtingen komen. Opmerke lijk daarbij was, zo zegt hij, dat ve len niet begrepen wat er gedaan moest worden om vastgelegd te krij gen dat er een investeringsverplich ting was aangegaan. Uit zijn toelich ting blijkt ook dat er wel voor is ge waarschuwd niet al te gemakkelijk verplichtingen aan te gaan, indien de feitelijke investeringomvang nog niet voldoende vaststaat. 'Het is on juist een verplichting aan te gaan ter wijl het onderwerp van de verplich ting nog niet bekend is. Handige le veranciers willen er soms met het ar gument van het verdwijnen van de (restant) WIR-premie een kontrakt snel doordrukken, doch dat is niet altijd in het belang van de on dernemer'. Achteraf is gebleken dat de premie niet is verdwenen. Of dit uitstel van eksekutie is onduidelijk. Staatsse kretaris Evenhuis van Ekonomische Zaken sluit niet uit dat in het kader van een algemene bezuinigingsronde om de begroting voor volgend jaar rond te krijgen de laatste WIR- premie verdwijnt. Of daarmee vaststaat dat het blijft tot 1 januari 1990 is niet zeker. Anderzijds mag als algemeen advies dienen dat een zorgvuldige voorbe reiding en afweging van een voorge nomen investering waarschijnlijk meer geld bespaart dan aan WIR- premie bij een ondoordachte aan koop kan worden ontvangen. bestemmings plannen Veere Bestemmingsplan Buitengebied De burgemeester van Veere maakt ter voldoening aan het bepaalde in artikel 23 van de Wet op de Ruimte lijke Ordening bekend, dat met in gang van 19 april 1989 gedurende een maand ter gemeentesekretarie, Kerkstraat 7 te Veere, voor een ieder ter inzage zal liggen het ontwerp van het bestemmingsplan Buitengebied. Gedurende deze termijn kan een ie der bij de gemeenteraad schriftelijk bezwaren tegen dit ontwerp in dienen. Veere, 14 april 1989 De burgemeester van Veere, W.J. Sanderse, wnd. Een 100-tal deskundigen op het gebied van mestopslag- en behandeling, af komstig uit 11 verschillende landen, bracht in het kader van een te Noordwij- kerhout gehouden internationale Workshop 'De toepassing van beton bij de opslag en verwerking van drijf mest' een werkbezoek aan Promest BV te Hel mond. Deze Workshop was georganiseerd door 4 internationale organisa ties, te weten: BIBM, Buro International du Béton Manufacturé; CEMbureau, European Cement Association; CIGR, Commission Internationale du Génie Rural; ERMCO, European Ready Mixed Concrete Organization. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 3