Accountantsunie ZLM alert
bij geruchten afschaffing
Procedure tijdelijke overdracht melkquota KST Wir-premie
over geld
en'goed
Schadeloosstelling en
omzetbelasting/WIR-premie
-Mt
De regelgeving bij huur en verhuur van
melk vraagt om attent te zijn!
Werkbezoek Promest
Melkquotum verhuren en
huren
Transakties verkoop grond
en melk
Pacht en melkquotum
Bedrijfsoverdracht en
melkquotum
Maatschap en
melkquotum
Dringend advies:
Bij levering aan een
fabriek (koper)
m
Maximaal kan 75.000 kg gehuurd
worden door het verkrijgende be
drijf. Minimaal moet 10.000 kg ver
huurd worden door het verhurende
bedrijf behalve als het totale quotum
minder is dan 10.000 kg van het ver
hurende bedrijf.
Bekijk welk vetgehalte behoort bij
het quotum dat wordt verhuurd. Het
vetgehalte van het totale quotum
wordt het gewogen gemiddelde.
Uiterlijk 31 juli moet de betreffende
transaktie bij het Produktschap
voor Zuivel zijn geregistreerd. Men
kan alleen huren van iemand die aan
dezelfde zuivelonderneming levert.
De formulieren zijn te verkrijgen bij
de zuivelfabrieken.
Advies:
Laat u niet beïnvloeden door de prijs
die een ander betaalt. Bereken wat u
kunt betalen in uw bedrijfsomstan
digheden, SEV en bedrijfsvoorlich-
ter willen u daarbij behulpzaam zijn.
Verhuurders in Zeeland geef de
Zeeuwse melkveehouders de voor
keur. Indien de mestreferentie op uw
bedrijf hoger is dan 125 kg POt per
ha.
Er mag niet meer melk worden over
gedragen dan 20.000 kg per ha ge
meten maat. Binnen 60 dagen na de
transaktie moet de koopovereen
komst overgelegd worden aan de
DBH. Er mag slechts melk worden
verkocht tussen 1 april en 1 no
vember.
Indien een melkquotum verkocht
wordt en er ook gepachte grond is
met een pachtkontrakt, mag men
niet alle melk verkopen aan de hoog
ste bieder, met andere woorden,
men mag niet alle melk verschuiven
naar de eigendomsgrond. Bij pacht
grond die er was bij het ingaan van
de superheffing - dus voor 1984 -
moeten verpachter en pachter een
afspraak maken over de verdeling
van de hoeveelheid melk, waarop elk
recht meent te hebben.
Wanneer pachter en verpachter niet
tot overeenstemming komen dan
kan de rechter een uitspraak doen
over ieders recht. Helaas zijn er geen
eensluidende uitspraken. Ook hier
geldt overlegging van een door de
grondkamer goedgekeurd pachtkon
trakt van de DBH binnen 60 dagen
na transaktie en geldt de termijn tus
sen 1 april en 1 november.
De waarde van het melkquotum
wordt niet belast wanneer er bij be
drijfsoverdracht ouders-kinderen
sprake is van fiskaal doorschuiven.
Dit kan alleen wanneer alle be
drijfsmiddelen op de opvolger in ei
gendom overgaan.
Dit betekent dat wanneer de ouders
het bedrijf verpachten aan hun
zoon/dochter fiskaal doorschuiven
niet mogelijk is.
Er moet dan afgerekend worden met
de fiskus over de marktwaarde van
het melkquotum door vader/moeder
ook al is er voor het melkquotum
niets betaald. Dit heeft voor de ren
tabiliteit en financiering zeer grote
konsequenties.
Indien we hierbij te maken hebben
met een pachtbedrijf en de zoon me
depachter wordt, behoeft er niet per
se quotum te worden overgedragen.
Wel dient dit te worden gemeld bij
de fabriek waaraan men melk levert.
Bij inbreng van eigendomsgrond in
gebruik en genot behoeft evenmin
melkquotum te worden overgedra
gen. Ook hier dient een melding
plaats te vinden bij de fabriek. In
dien men toch quotum wil laten
overgaan dan kan dit slechts worden
overgedragen tussen 1 april en 1 no
vember en ook dit moet binnen 60
dagen na overdracht gemeld worden
door middel van een akte of goedge
keurd pachtkontrakt bij de DBH.
Het lijkt ons verstandig om in ver
band met fiskale konsequenties,
wanneer vader jonger is dan 55 jaar
en minder dan 45% arbeidsonge
schikt, geen quotum over te dragen
bij het aangaan van een maatschap
omdat de waarde van het quotum
kan worden belast met inkomstenbe
lasting.
Konklusie: Bij het aangaan van een
maatschap is het verstandig nog
geen quotum over te dragen.
Er zijn veel mogelijkheden, nog
meer moeilijkheden en nog meer
wettelijke regelingen. Teken nooit
voordat u advies hebt ingewonnen
bij iemand die u GOEDE inlichtin
gen kan geven. In ieder geval is dat
de SEV-er(ster) in uw gebied. Wan
neer zij het niet weten is bij hen de
weg bekend om de juiste informatie
te verkrijgen.
J. Markusse
Het Produktschap voor Zuivel te
Rijswijk maakt bekend, dat bij de
uitvoering van de tijdelijke over
dracht (huur en verhuur) van melk
quota de volgende procedure wordt
gevolgd.
Meldingsformulieren
Uitsluitend het officiële meldings
formulier kan worden gebruikt voor
de registratie van een tijdelijke over
dracht van een fabrieksquotum. De
meldingsformulieren zijn in vier
voud samengesteld. Het originele
exemplaar (wit) is bestemd voor het
produktschap, het tweede exemplaar
(blauw) voor de fabriek, het derde
exemplaar (geel) voor de verhuurder
en het vierde exemplaar (groen) voor
de huurder. Aan het meldingsfor
mulier zijn de voorschriften in twee
voud toegevoegd, waarvan één
exemplaar (geel) is bestemd voor de
verhuurder en één exemplaar (groen)
voor de huurder.
Waar te verkrijgen?
De meldingsformulieren zijn bij de
zuivelfabrieken verkrijgbaar vanaf
18 april a.s.
Inzending meldingsformulieren
Na invulling en ondertekening die
nen de veehouders de voor het pro
duktschap (wit) en de fabriek
(blauw) bestemde exemplaren aan de
zuivelfabriek te zenden.
De zuivelfabrieken beoordelen of al
le gegevens zijn vermeld en zorgen
voor doorzending aan het pro
duktschap.
Uiterlijk 31 juli 1989 dient het origi
neel (wit) door het produktschap te
zijn ontvangen.
Meldingsformulieren welke na 31 ju
li 1989 worden ontvangen, kunnen
niet meer worden geregistreerd.
Registratie door produktschap
Na ontvangst van het meldingsfor
mulier bij het produktschap ontvan
gen de veehouders een bericht van
ontvangst of van registratie.
Na registratie van de tijdelijke over
dracht ontvangen de veehouders en
de fabrieken t.z.t. een bericht over
de wijziging van het quotum en het
maximaal toegestane vetgehalte.
Bij verkoop rechtstreeks aan
konsumenten
Veehouders die konsumentenquo-
tum tijdelijk willen verhuren of hu
ren, dienen zich tot het produkt
schap te wenden voor het verkrijgen
van een (afzonderlijk) meldingsfor
mulier voor tijdelijke overdracht
konsumentenquotum. Het mel
dingsformulier voor tijdelijke over
dracht konsumentenquotum dient
eveneens uiterlijk 31 juli 1989 bij het
produktschap te zijn ontvangen.
Model-overeenkomst
Het produktschap heeft model-
overeenkomsten opgesteld. Over de
inhoud daarvan is kontakt geweest
met een notaris. Deze model
overeenkomsten kunnen de veehou
ders gebruiken om hun verplichtin
gen ten opzichte van elkaar vast te
leggen. Uiteraard staat het de vee
houders vrij daarvan af te wijken
dan wel specifieke bepalingen aan de
overeenkomst toe te voegen. Zo'n
model-overeenkomst is verkrijgbaar
bij de zuivelfabrieken. Veehouders
met een konsumentenquotum kun
nen hierover kontakt opnemen met
het produktschap (doorkiesnummer
070-409433).
Zie voor permanente uitwisseling
kwota pagina 4.
De toepassing van de Veewet heeft
enige fiskale konsekwenties waarvan
bij uitvoering de gevolgen voor de
veehouder niet geheel duidelijk wa
ren. Vandaar dat bij aanschrijving
van 1 november 1988, nr. VB
88/1755 de staatssekretaris een
maatregel heeft getroffen om helder
heid te verschaffen en onzekerheden
weg te nemen.
De vraag die opkwam was of een
schadeloosstelling op grond van arti
kel 39 van de Veewet aanleiding kan
zijn tot het heffen van omzetbe
lasting. Voor deze belasting is bepa
lend of er sprake is van een prestatie
(levering of dienst) voor een onder
nemer. Bij verkoop van vee is deze
prestatie er wel maar op grond van
de landbouwregeling zal de heffing
veelal achterwege blijven. Een scha
deloosstelling is echter op grond van
deze Veewet geen levering. In de Me
morie van Toelichting bij het wets-
Vrijdag 21 april 1989
ontwerp tot wijziging van de Veewet
is omschreven dat het oude begrip
van onteigening van de betreffende
dieren bij besmettelijke ziekten is
losgelaten. Thans is gekozen voor
het rechtsregel "vernietiging van ei
gendom door het publiek gezag"
waarbij een betere aansluiting is ver
kregen met de Grondwet. Bij ontei
gening zou nog sprake kunnen zijn
van een (gedwongen) levering, bij
vernietiging van eigendom door het
publiek gezag is van een levering
geen sprake meer. De eigendom van
de dieren blijft dus berusten bij de
veehouder tot het moment waarop
die dieren ophouden te bestaan.
Evenmin is er sprake van een dienst
omdat de bevoegde autoriteiten
beslissen dat moet worden overge
gaan tot het onschadelijk maken van
bepaalde dieren en de veehouder op
grond van de Veewet verplicht is
hieraan medewerking te verlenen.
Geen levering dus en ook geen dienst
waardoor er geen sprake is van een
prestatie in de zin van de omzetbe
lasting. De schadeloosstelling is der
halve vrij van heffing van omzetbe
lasting, ook voor de veehouder die
heeft gekozen voor het ondernemer
schap in de omzetbelasting.
Als dus vaststaat dat de schade
loosstelling geen prestatie is, heeft
dit ook gevolgen voor de WIR-
premie. Hoewel minder belangrijk
op dit moment is het toch goed dit
maar tevens op te merken. Voor te
rugbetaling van WIR-premie is be
palend dat er sprake is van een ver
koop van een bedrijfsmiddel (waar
onder melkvee). Hiervoor is voor de
omzetbelasting uitgemaakt dat bij
een schadeloosstelling er geen sprake
is van een levering, dan kan dit voor
de terugbetaling van WIR-premie
niet anders zijn.
Indien er derhalve dieren op grond
van de Veewet moeten worden opge
ruimd en er komt daarvoor een scha
deloosstelling, dan hoeft u daarover
geen WIR-premie terug te betalen.
Overigens is dit ook wel logisch want
wij wisten reeds dat een verzekerings
uitkering voor een bedrijfsmiddel
ook geen reden is tot terugbetaling
van WIR-premie. En wel om dezelf
de reden: er kan geen levering wor
den gekonstateerd. Voor alle duide
lijkheid: de schadeloosstelling be
hoort natuurlijk wel tot de bedrijfs
winst van de veehouder, maar daar
aan zou u ook niet getwijfeld
hebben.
B. Veerbeek
Afgelopen weekeinde hebben ac
countants vele telefoontjes gekregen
van kliënten met de vraag hoe kon
worden ingespeeld op de geruchten
als zou de kleinschaligheidstoeslag
in de WIR-premie worden afge
schaft. Net als ruim een jaar geleden
toen de basispremie uit de WIR-
regeling werd gehaald, was er ook
nu een stroom van geruchten, terwijl
niemand in feite iets wist. Accoun
tantsunie ZLM heeft echter zoveel
mogelijk haar kliënten, waarvan be
kend was dat zij met investe
ringsplannen bezig waren, gewaar
schuwd.
De heer J. Spijk, direkteur vestiging
Goes van Accounthntsunie ZLM,
zegt dat hij en de medewerkers van
de andere vestigingen getracht heb
ben zoveel mogelijk personen en in
stellingen te benaderen. Zelfs tot in
de late avonduren bleven de vragen
om inlichtingen komen. Opmerke
lijk daarbij was, zo zegt hij, dat ve
len niet begrepen wat er gedaan
moest worden om vastgelegd te krij
gen dat er een investeringsverplich
ting was aangegaan. Uit zijn toelich
ting blijkt ook dat er wel voor is ge
waarschuwd niet al te gemakkelijk
verplichtingen aan te gaan, indien de
feitelijke investeringomvang nog
niet voldoende vaststaat. 'Het is on
juist een verplichting aan te gaan ter
wijl het onderwerp van de verplich
ting nog niet bekend is. Handige le
veranciers willen er soms met het ar
gument van het verdwijnen van de
(restant) WIR-premie een kontrakt
snel doordrukken, doch dat is niet
altijd in het belang van de on
dernemer'.
Achteraf is gebleken dat de premie
niet is verdwenen. Of dit uitstel van
eksekutie is onduidelijk. Staatsse
kretaris Evenhuis van Ekonomische
Zaken sluit niet uit dat in het kader
van een algemene bezuinigingsronde
om de begroting voor volgend jaar
rond te krijgen de laatste WIR-
premie verdwijnt. Of daarmee
vaststaat dat het blijft tot 1 januari
1990 is niet zeker.
Anderzijds mag als algemeen advies
dienen dat een zorgvuldige voorbe
reiding en afweging van een voorge
nomen investering waarschijnlijk
meer geld bespaart dan aan WIR-
premie bij een ondoordachte aan
koop kan worden ontvangen.
bestemmings
plannen
Veere
Bestemmingsplan Buitengebied
De burgemeester van Veere maakt
ter voldoening aan het bepaalde in
artikel 23 van de Wet op de Ruimte
lijke Ordening bekend, dat met in
gang van 19 april 1989 gedurende
een maand ter gemeentesekretarie,
Kerkstraat 7 te Veere, voor een ieder
ter inzage zal liggen het ontwerp van
het bestemmingsplan Buitengebied.
Gedurende deze termijn kan een ie
der bij de gemeenteraad schriftelijk
bezwaren tegen dit ontwerp in
dienen.
Veere, 14 april 1989
De burgemeester van Veere,
W.J. Sanderse, wnd.
Een 100-tal deskundigen op het gebied van mestopslag- en behandeling, af
komstig uit 11 verschillende landen, bracht in het kader van een te Noordwij-
kerhout gehouden internationale Workshop 'De toepassing van beton bij de
opslag en verwerking van drijf mest' een werkbezoek aan Promest BV te Hel
mond. Deze Workshop was georganiseerd door 4 internationale organisa
ties, te weten:
BIBM, Buro International du Béton Manufacturé; CEMbureau, European
Cement Association; CIGR, Commission Internationale du Génie Rural;
ERMCO, European Ready Mixed Concrete Organization.
3