T.O.P. 's-Gravenpolder: versterk uiensektor Hollanddorp in Japan druk bezocht In kader stimuleringsregeling uienbewaarplaatsen NI VA A kan de frites amper aanslepen: Oproep aan de bezitters van oude bietenmachines Missies naar Japan nemen vleesdossier mee Triumfus Onion Products B.V. (T.O.P.),(de nieuwe naam voor Gebrs. Mol B.V.) te 's-Gravenpolder wil op korte termijn zoveel mo gelijk uientelers ertoe bewegen nieuwe bewaarplaatsen te bouwen en/of bestaande aan te passen aan de nieuwste eisen en inzichten. T.O.P. biedt uientelers, die dit initiatief oppakken, een driejarige be- waarovereenkomst aan en is bereid de bouwplannen kollektief bij het Ministerie van Landbouw aan te melden voor een premie van 35% op het te investeren bedrag, dit in het kader van de stimuleringsrege ling uienbewaarplaatsen. De nieuwe bewaarplaatsen zouden voor het seizoen 1990/91 klaar moeten zijn. Volgens direkteur P. de Fouw is het voor T.O.P., waar recent ook flink in bewaarcapaciteit is geïnvesteerd, van levensbelang om een groeiend volume, mooie uien te kunnen ver werken en te eksporteren. 'Goede bewaarplaatsen en goed bewaren zijn daarvoor absolute voorwaarden en in de praktijk is gebleken dat de teler zelf het beste kan bewaren im mers hij kan voor de percelen het snelst de beste rooiomstandigheden benutten. Hij kent het produkt en kan ook minder goede en goede par tijen (kopakkers) en verschillende rassen gescheiden bewaren. Iets wat bij de verdere verwerking en afzet van groot belang is'. De door de te lers geleverde uien worden door T.O.P. betaald naar kwaliteit. Snelle oogstmethode De T.O.P.-direkteur blijft onver minderd vasthouden aan de snelle oogstmethode o.m. omdat dan de verwering minder kans krijgt om de kleur negatief te beïnvloeden. 'In Nederland kunnen goede uien wor den geproduceerd maar het is veel te vaak gebeurd dat een slechte kleur onze kwaliteitsreputatie schade heeft berokkend en een belemmering bleek voor een goede prijsvorming. Overigens verwerken we op dit mo ment de mooiste uien van het hele seizoen en die zijn ook geoogst vol gens de snelle oogstmethode. De af zet vindt zoals bekend momenteel plaats tegen bevredigende prijzen. De Fouw hoopt dat in de twee hoofdteeltgebieden, het Zuidwesten en de polders, tenminste in totaal 60 telers bereid zullen zijn om aan de stimuleringsregeling mee te doen maar meer zijn van harte welkom. Per teler moet zijns inziens minstens een bewaarruimte voor 200 ton wor den gebouwd maar uit kostprijs overwegingen is 500 ton beter. Vuistregel is dat een dergelijke inves tering per ton produkt van ƒ600, tot ƒ1000,— kost. Dan is uiteraard geen rekening gehouden met de af trek van de investeringspremie, de eventuele eigen inbreng bij de bouw en het driejarig bewaarkontrakt. Op deze wijze, zo meent de Fouw, ver sterkt de boer niet alleen zijn eigen bedrijf maar wordt tevens een in- frastruktuur voor de uienteelt ge schapen die binnen enkele jaren tot een gezonde teelt moet leiden. Zeer positief daarbij is dat de afzet, mits goede kwaliteit wordt geleverd, ver zekerd is naar winkelketens in Duits land, Engeland en Frankrijk. Moeilijke klus De Fouw, die twee jaar geleden als interimmanager door het moederbe drijf Suiker Unie naar destijds Mol b.v. is gehaald, heeft een aantal be drijven waaronder veel grotere ge leid. Hij erkend dat T.O.P. de moei lijkste klus is tot nu toe in zijn kar- rière. 'Dit o.m. vanwege het feit dat de uiensektor nauwelijks systema tisch is ontwikkeld, er m.b.t. de teelt nog veel onbekend is, veel niet of onvoldoende is onderzocht, de afzet nog ver staat van de eindgebruiker en ondoorzichtig is en ook het weer een niet onbelangrijke ongewisse faktor is. Dat laatste kan o.m. door een goede oogstmethode en bewa ring een heel eind bij gestuurd wor den. De teler zal meer moéten letten op de regelmatige opkomst en ont wikkeling van het gewas en op het moment van rooien en inschuren. Daar zal hij dan de bewaring op aan moeten passen. Nog te veel sorteerbedrijven gooien er in de ogen van De Fouw met de pet naar. 'Vorige week nog zijn hier drie vrachtwagens met uien afgele verd waarin te veel rotte zaten. Men probeert gewoon, nu de verkoop prijzen oplopen, de kwaliteitseisen te omzeilen hetgeen de hele sektor in diskrediet brengt. Daar moet zo gauw mogelijk een eind aan komen'. Rendabel produkt De direkteur tenslotte enthousiast: 'Met een aantal gemotiveerde telers willen we er samen tegenaan om van de ui weer een rendabel produkt te maken. Dat moet slagen, want als het niet lukt is de teelt weg en dat kunnen we ons gewoon niet ver oorloven'. In mei organiseert T.O.P. een aantal P. de Fouw. voorlichtingsbijeenkomsten over de stimuleringsregeling uienbewaar plaatsen. daar zal dan tevens voor lichting gegeven worden over o.m. de snelle oogstmethode, de teelt, de bewaring, de bemesting, de gewas bescherming en de bewaring. De bijeenkomsten zijn in de polders op 9 mei a.s. 's morgens te Emmel- oord, 's middags te Dronten en 's avonds in Zeewolde. In Zuidwest Nederland zijn de vol gende bijeenkomsten gepland: 16 mei 14.00 uur restaurant Braakman te Hoek, 16 mei 20.00 uur Hotel Goes te Goes en 18 mei 20.00 uur Hotel-café-restaurant Hof van Til burg te Steenbergen. J. Wierenga Vanaf 19 maart tot en met 21 mei staat het prachtige Daisen-park, gelegen in het hart van Osaka, geheel in het teken van Holland. Holland heeft het jaar 1989 tot het 'Holland/Japan jaar' uitge roepen en dat is zeker te merken in Osaka. Een authentieke Amsterdamse straat is opgetrok ken, kompleet met molen en ge velhuisjes, waar allerlei oer- Hollandse attrakties plaats vin den. Naast de nodige dosis folk lore komt vooral het bedrijfsleven aan bod. Een groot aantal promotiebu- ro's, eksportfirma's en Japanse importeurs van Hollandse pro- dukten heeft zich een gevelhuisje aangemeten en ingericht als stand. Natuurlijk kan een kaas- en bloemenhuisje niet uitblijven in een Hollanddorp. Het NIVAA (Nederlands Instituut voor de Afzetbevordering van Akker- bouwprodukten) brengt de Hol landse aardappelen aan de man in de vorm van frites en andere aardappelspecialiteiten zoals Pommes Noisettes, aardappel- kroketjes en Pommes Parisien- nes. In Japan mag rijst zonder enige twijfel op nummer één staan, frites blijkt waar dan ook ter wereld razend populair, voor al bij de kleintjes. Oer-Hollandse sfeer Op 19 maart jl. werd het dorp ge opend voor bezoekers. Victor Phaff van het NIVAA (Neder lands Instituut voor de Afzetbe vordering van Akkerbouwpro- dukten), was bij de opening van het Holland-dorp aanwezig. 'De opzet om een puur Hollandse sfeer te kreëren slaagde voortref felijk', aldus Victor Phaff, die net terug is uit Japan: 'Het is even wennen als je zo'n oer- Hollandse sfeer aantreft midden in Japan. De plaatselijke bevol king vond het prachtig. Het ge heel was goed verzorgd en geor ganiseerd, typerend voor Japan ners. Tijdens de opening was er enorm veel belangstelling. Dat Japan een belangrijk land is voor de handel blijkt al uit het feit dat het de grootste importeur van levensmiddelen ter wereld is. Nederland doet al jaren goede zaken met bijvoorbeeld zuivel en bloemen. Wat de frites betreft is de handel voor een groot gedeelte in handen van de Amerikanen. Daarentegen is er wel degelijk ruimte voor Nederlandse inbreng als het gaat om de specialiteiten in de aardappelprodukten. Victor Phaff: 'Het NIVAA houdt zich de laatste jaren steeds meer bezig met landen als Japan, Zuid-Korea, Taiwan en Hong Kong omdat deze landen ekono- misch sterk groeien en volop in beweging zijn. Fast-foodketens schieten als paddestoelen uit de grond. Dat betekent dus ook dat de markt voor frites en andere aardappelprodukten groeit. Wij moeten daar op inspringen. Van daar dat we proberen ons gezicht op veel verschillende beurzen en happenings zoals deze te laten zien. In onze stand in Osaka heb ben we de nadruk gelegd op de aardappelspecialiteiten. De Pom mes Noisettes, Pommes Parisien- nes en aardappelkroketjes zijn nog tamelijk nieuw in Japan. We zien dat hier in Europa de afzet van aardappelspecialiteiten ge weldig toeneemt, dus nemen we aan dat dat in het Verre Oosten ook mogelijk moet zijn'. Het probleem in de konkurren- tiestrijd met de VS is het tran sport. De Verenigde Staten kan goedkoper leveren. De afstand die zij moeten overbruggen is eenvoudigweg een stuk korter. Marketing Manager Victor Phaff hierover: 'Zo goedkoop als de VS kunnen wij nooit leveren. Maar bij de luxe aardappelspeci aliteiten gaat het niet om een bulkprodukt dat zo goedkoop mogelijk de grens over gaat. Voor bijvoorbeeld het grootver bruik is het belangrijk dat er uit sluitend met kwalitatief hoog waardige produkten gewerkt Deze jonge Japanner heeft de smaak van de Hollandse friet al te pakken... wordt. Parijse aardappeltjes of Pommes Noisettes moeten van goede kwaliteit zijn. Deze pro dukten zijn nu eenmaal wat duurder maar dat heeft de restaurateur er graag voor over, zolang het produkt maaf van hoogwaardige kwaliteit is'. Dat de Japanners van frites hou den bleek wel bij het NIVAA- huisje. De friteuse kon de vraag tijdens de opening van het Holland-dorp nauwelijks bol werken. Na die eerste dag moest er een tweede friteuse aan te pas komen om aan de vraag te kun nen voldoen. Frites maakt op mars, ook in landen waar rijst de boventoon voert. Daar ligt een nieuwe markt voor Hollandse aardappelspecialiteiten. Vertrouwen De aardappelverwerkende in dustrie begint heel voorzichtig zich meer en meer te richten op deze betrekkelijk nieuwe markten in het Verre Oosten. Zo werd de groot ste beurs van Zuid-Korea, Kor- food, vorig jaar voor het eerst bezocht door de NIVAA. Dit jaar staan er op de Korfood, die gehou den wordt van 27 april tot en met 1 mei, twee Nederlandse ekspor- teurs. Er blijkt wel degelijk gerich te interesse te bestaan vanuit Koreaanse importeurs. Maar voor zichtigheid is geboden. 'Het is al tijd moeilijk met een geheel nieuw land in zee te gaan. Je moet veel geduld hebben'. 'Je kan niet na één beurs zeggen, zo dat heb ik binnen gehaald. Handelskontakten moeten groeien en daar moet je eerst heel wat in stoppen voordat het rendement zichtbaar wordt', aldus Victor Phaff. 'Wat wij hier doen is nog een beet je pionierswerk. Naar Korea eksporteren we nagenoeg niets omdat de grenzen tot voor kort gesloten waren, naar Japan zitten we momenteel op zo'n 2600 ton aardappelprodukten. Dat is eigen lijk een schijntje: Japan impor teert in het totaal tussen de 100.000 ton en 120.000 ton aardappel produkten. Maar het is een begin. Nieuwe handelskontakten komen langzaam tot stand. Je moet elkaar leren kennen en vertrouwen. Dat gebeurt niet van de een op de an dere dag'. Er bestaan plannen om in 1990 in het Museum Historisch Land bouwtechniek in Wageningen een grote tentoonstelling te houden over de geschiedenis van de me chanisatie van de suikerbie tenteelt. Met het oog hierop wordt contact gezocht met personen, bedrijven en instellingen die nog in het be zit zijn van oude machines, werk tuigen en handgereedschappen voor de suikerbietenteelt. Het gaat'hierbij niet alleen om biete- noogstmachines, maar ook om werktuigen en gereedschappen voor het zaaiklaarmaken van bie- tenland, het zaaien van bieten, het schoffelen, dunnen en opeen- zetten enz. Het adres van het Museum Histo rische Landbouwtechniek luidt: Droevendaalsesteeg 50, 6708 PB Wageningen, tel. 08370-15774. Vrijdag 21 april 1989 Een drietal missies zullen vanuit ons land binnen afzienbare tijd Japan bezoeken. In de eerste plaats is dat een missie vanuit de Tweede Kamer onder leiding van voorzitter D. Dol man. Naast een missie onder leiding van minister Braks begeeft zich ook een missie onder leiding van minister de Korte van ekonomische zaken naar Japan. Alle drie de missies zullen in hun bagage een zogenaamd Neder lands vleesdossier meenemen. Dat wordt hen uitgereikt van de kant van het produktschap voor vee en vlees (pvv). Het vleesdossier heeft tot doel om de Nederlandse vleessektor verdere toe gang tot de Japanse afzetmarkit te bieden. Momenteel vindt enige uit voer van vleeskonserven naar Japan plaats ter waarde van ƒ1,3 miljoen per jaar. Gestreefd wordt naar ver dere uitbreiding daarvan en - wat in deze sektor hoogst belangrijk wordt geacht - openingen te krijgen om ook de uitvoer van vers vlees naar deze grote markt op gang te bren gen. Momenteel vindt vanuit de EG alleen uitvoer van vooral Deens vers vlees naar Japan plaats. Nederland is, met Denemarken, de grootste eksporteur van vers vlees van de Eu ropese Gemeenschap.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 13