over geld
en goed
Rabobank St.
75 jaar
Maartensdijk
Wat te doen bij financiële moeilijkheden
Aftrekbare kosten bij
onregelmatige diensten
GS stemmen in met toedeling
gronden "Breskens-Zuidzande"
aan Het Zeeuwse Landschap
Kopakker Aktie Plan (KAP) bijdrage
oplossing akkerbouwproblematiek
ngezonden
Inventarisatie lozingssituaties Walcheren
m
Wanneer zijn er financiële moei
lijkheden?
Een van de kenmerken van het
zelfstandig ondernemerschap is het
lopen van risico's. In het algemeen
zullen kleinere risico's zelf gedragen
kunnen worden. Grotere risico's
kunnen zwaar op gezin en bedrijf
drukken. Indien mogelijk zullen
daartoe dan passende verzekeringen
afgesloten moeten worden. Ondanks
alle goede voorzorgen kunnen zich
op een bedrijf financiële moeilijkhe
den voordoen.
In de meeste gevallen kunt u dit het
eerste zelf merken doordat b.v. de
lopende rekening bij de bank sterk
negatief wordt. Het oplopen van
schulden, het niet kunnen betalen
van rekeningen kunnen eveneens
wijzen op het bestaan van financiële
moeilijkheden. Het is van groot be
lang bij de eerste tekenen met behulp
van deskundigen zelf een oplossing
te zoeken. Wanneer de moeilijkhe
den ernstiger worden dan gaan ande
ren u er op wijzen (bijv. bank, credi
teuren, belastingdienst). In een
vroeg stadium zijn vaak makkelijker
oplossingen te bereiken dan in een
laat stadium.
Beperkingen van risico van financië
le moeilijkheden.
Een ondernemer zal de risico's in de
gezins-en bedrijfssfeer zoveel moge
lijk proberen te beperken door:
- zijn bedrijf tijdig aan te passen
waardoor een optimaal leef- en
werkklimaat wordt geschapen;
- te kiezen voor producten met een
betere opbrengst-kostenverhouding;
- kostenbewaking in het bedrijf;
- bewaking van de privé-uitgaven;
- te streven naar kwaliteitsverbe
tering;
- aandacht te besteden aan scholing
en zich tijdig door deskundigen laten
informeren en adviseren;
- zich verzekeren tegen niet te dragen
risico's (o.a. hagel);
- lid worden van een bedrijfsverzor-
gingsdienst;
- het beperken van zoveel mogelijk
risico's en het treffen van afdoende
voorzorgsmaatregelen.
Hulp bij financiële moeilijkheden
Indien er zich onverhoopt toch fi
nanciële moeilijkheden voordoen is
het zaak om tijdig maatregelen te
treffen door:
- verbetering van de rentabiliteit;
- verbetering van de liquiditeit.
a. bank:
- kan de bank uitstel van rente- en af-
lossinsverplichtingen verlenen?
- is de bank bereid de openstaande
schulden te herfinancieren?
- kan nog een hypothecaire zeker
heid worden gegeven waardoor de
bank veelal tegen een lagere rente en
een langere looptijd leningen kan
aanbieden.
b. crediteuren:
- kunnen er met de leveranciers beta
lingsafspraken worden gemaakt om
trent oude en toekomstige leve
ranties?
- zijn de crediteuren bereid mee te
werken aan een schuldsanering?
c.fiscus:
- is verliescompensatie en middeling
van inkomens mogelijk?
- kunnen de voorlopige aanslagen
worden verlaagd?
- is uitstel van betalingsverplichtin
gen gevraagd?
- is kwijtschelding van belasting ge
vraagd? (in bijzondere omstandighe
den is dat mogelijk!).
d. sociaal economisch voorlichter:
- zij kunnen u meerdere wegen wij
zen om een oplossing te vinden. Fi
nanciële moeilijkheden zijn er niet
om te verzwijgen. Ze worden dan
vaak steeds groter en soms onoplos
baar. Onderken ze op tijd en neem
maatregelen.
J. MARKUSSE
Regelmatig ontstaan er geschillen
van inzicht over de vraag welke uit
gaven als aftrekbare kosten van
dienstbetrekking kunnen worden
aangemerkt. In elke belastinggids
kunt u een opsomming aantreffen
welke uitgaven daarbij aan de orde
komen. Ook het onderdeel extra
kosten bij onregelmatige werktijden
en ploegendienst wordt daarbij
genoemd.
Over de omvang van de aftrekbaar
heid daarvan kan minder konkreet
een bedrag worden aangegeven, om
dat dit in feite afhankelijk is van ie
ders persoonlijke omstandigheden.
Dan wordt veelal het advies gegeven
zelf zo goed mogelijk bij te houden
welke extra kosten er bij u ontstaan
doordat u niet in gezinsverband op
tijd de maaltijden kunt gebruiken.
Om deze rekenexcercitie voor een ie
der uit te bannen en vervolgens ook
om te voorkomen dat elke aanslag-
regelend ambtenaar veel tijd aan
kontrole van deze berekeningen
kwijt is, heeft een werkgroep uit de
belastingdienst een vuistregel ge
maakt voor deze situatie. Iemand
die niet meer voor zichzelf wil gaan
rekenen kan gebruik maken van de
ze regel die bekend is gemaakt in het
Infobulletin FIOD november 1988,
nr. 88/627. Personen die menen ho
ger uit te komen mogen, mits aan
toonbaar, de hogere uitgaven af
trekken.
De extra kosten van verlichting, ver
warming en maaltijden van een on
regelmatige of kontinue dienstwer
ker worden gesteld op:
- nihil per gewerkte ochtenddienst;
- 2,50 per gewerkte middag-
/avonddienst;
- 1,50 per gewerkte nachtdienst.
Aangemerkt als onregelmatige of
kontinuewerker is de werknemer van
wie de normale werktijden op grond
van diens arbeidskontrakt niet altijd
vallen tussen 6.00 uur en 19.00 uur.
Vrijdag 14 april 1989
Een ochtenddienst valt tussen 6.00
uur en 16.00 uur; een mid
dag/avonddienst tussen 14.00 uur en
24.00 uur en de nachtdienst tussen
22.00 uur en 8.00 uur. Voor alle
diensten geldt dat deze tenminste 7
uren bedragen.
"Aleenhuishoudende" werknemers
Deze regeling is niet van toepassing
voor werknemers die voor zich al
leen een huishouding voeren. Wan
neer een belastingplichtige gebruik
van deze regeling wil maken, dient
hij/zij door middel van een specifi-
katie bij de aangifte de berekening
over te leggen. Daarbij kan het mo
gelijk zijn dat de inspekteur ter sta
ving van de aftrek u vraagt om
dienstroosters over te leggen. Voorts
is nog bekend gemaakt dat deze re
geling vervalt op het moment dat zij
niet in overeenstemming is met de
wettelijke bepalingen of jurispru
dentie. Op zich een verklaarbaar ge
geven omdat de regeling is opgesteld
door een werkgroep uit de belasting
dienst als praktische vuistregel in het
dagelijks gebruik. De inspekties zul
len deze regel toepassen maar het
kan mogelijk zijn dat de belasting
rechter of de wetgever te zijner
tijd een ander oordeel over uit
spreekt.
Hoewel het bezwaar bij standaard
bedragen altijd is dat het een gemid
delde weergeeft en dus nimmer het
bedrag is dat behoort bij een indivi
duele belastingplichtige, mag toch
wel worden erkend dat de praktijk er
baat bij heeft dat dit soort prakti
sche rekenregels worden aangereikt.
Bij hantering ervan ben je ervan ver
zekerd dat ook de belastingdienst
deze cijfers volgt en is dus die dis-
kussie van tafel. Maar zoals gezegd
U hoeft zich er ook niets van aan te
trekken en kunt naar eigen goeddun
ken elke andere berekening maken
en dat bij de aangifte doen.
Voor de volledigheid nog dit: bo
venstaande aftrekposten komen al
leen in aanmerking wanneer u voor
de aftrekbare kosten van tegen
woordige arbeid niet de standaardre-
gel van 4% van het bruto bedrag tot
maximaal 800,aftrekt, maar de
feitelijke kosten opvoert, omdat de
ze hoger uitkomen dan de 4%-regel.
Ook hier dus weer een praktische re
gel (die overigens wel een wettelijke
onderbouwing heeft) die het moge
lijk maakt om eigen berekeningen
achterwege te laten indien dit geen
voordeel biedt.
B. Veerbeek
GS van Zeeland onderschrijven het
advies van het Provinciaal Aankoop-
overleg betreffende landschaps- en
natuurelementen in de ruilverkave
ling "Breskens-Zuidzande", om van
deze ruilverkaveling 16 hektare toe
te delen aan de Stichting Het Zeeuws
Landschap. De kostprijs hiervan be
draagt ongeveer 16 keer 35.000,—
is 560.000,Voor rekening van
de provincie komt 280.000,— zijn
de de helft van de aankoopsom. GS
verzoeken de kommissies Ruimtelij
ke Ordening en Bestuurszaken in te
De heer J. Beeke uit Brouwershaven
heeft de akkerbouwcommissie van
de ZLM een plan voorgelegd waarin
hij de suggestie doet om de proble
matiek in de akkerbouw op te lossen
met het door hem uitgedachte Kop
akker Aktie Plan (KAP). Zijn ideeën
worden hieronder integraal weerge-
geven (red.).
De laatste tijd is er veel te doen over
de situatie in de akkerbouw, vele
ieeën worden aangedragen om de
positie van de bedrijfstak te verbete
ren. Bij deze wil ik Uw aandacht
vragen voor een mogelijke oplossing
genaamd: het "Kopakker Actie
Plan", afgekort: K.A.P.
Het K.A.P. is een integrale methode
om de problemen in de akkerbouw
op te lossen, het plan omvat het vol
gende: Het achterwege laten van
grondbewerking op de kopakker
over een breedte van 15 M. Het per
manent onbeteeld laten van de kop
akker, of alleen groenbemesting
voor bodembedekking. Dit geeft de
volgende voordelen:
- gem. 10% lagere opbrengst/pro-
duktie, daardoor betere prijzen.
- veel gemak bij alle veldwerk-
zaamheden.
- minder tijdverlies, optimale inzet
van de dure landbouwmachines.
- minder tarra (nat najaar!), minder
beschadiging in produkten daardoor
betere kwaliteit van de eindpro-
duktenü!
- eenvoudig slootonderhoud.
- produktie beperkende maatregel
die wel zeer eenvoudig te controleren
is en zeer effectief is.
Ook deeloplossingen zijn moeilijk,
door bv alleen graan, alleen bieten,
alleen aardappelen in het K.A.P. op
te nemen. Het is in dit verband wen
selijk overleg te plegen over een
eventuele BRAAKLEGPREMIE.
Het braakleggen van kopakkers is
voor de bedrijfsvoering VEEL effi
ciënter dan hele kavels!! Ook zal de
acceptatiegraad van dit systeem ho
ger liggen dan het braakleggen van
hele kavels.
Gezien het feit dat meningen ver
schillen, kunnen diverse berekenin
gen gebruikt worden om zo goed
mogelijk aan de wensen van de prak
tijk te voldoen. Berekeningen zijn
gebaseerd op zaai/pootmachine
breedte van 3 M.
Er zijn diverse berekeningen moge
lijk nl.
KAVEL: 400 M 1. x 250 m br
10000 M2 500 M kopakker
500 M x 15 M br 7500 MJ 7,5%
500 M x 18 M br 9000 M2 9%
KAVEL: 250 M 1. x 400 M br
10000 M2 800 M kopakker
800 M x 15 M br 12000 M2
12%
800 M x 12 M br 9600 M2 9,6%
800 M x 9 M br 7200 M2 7,2%
Hiermee is vastgesteld dat een omre-
kenformule nodig is om eerlijk en
evenredig te werk te gaan, de formu
le is 9% van de bedrijfsgrootte.
Zodoende heeft men ook keuze van
locatie.
Voorbeeld: Aanleg van een perma
nent sleepspoor/dreef langs een ka-
velsloot (slootonderhoud), teneinde
het onnodig berijden van de cultuur
grond tegen te gaan. (geladen
kiepers)
KAVEL: 400 M 1 x 3 M br 1200
M2
250 M 1 x 3 M br 750 m2
Uiteraard zal door publieke discus
sie e.e.a. moeten worden uitgepraat
zoals: afmetingen, percentage, tijds
duur, vergoeding, eventuele doelge
richte inzet enz. enz.
Bio-Technologie ligt verscholen in
de verre toekomst, of de akkerbouw
van de onderzoeksresultaten zal pro
fiteren is hoogst TWIJFELACH
TIG!!!! (VEEL beloven, WEINIG
geven-doet de gek in vreugde
leven!?!!!)
Een spreuk die in de hedendaagse
akkerbouw HELAAS veel waarheid
bevat. Het K.A.P. bevat elementen
waarmee BINNEN 1 JAAR resulta
ten geboekt kunnen worden. Het is
aan Uw objectieve deskundigheid
het K.A.P. in het midden van de
grote landbouwoverlegorganen te
brengen.
WELK PERCENTAGE BRAAK
LEGGEN IS NODIG OM DE
LANDBOUWPRIJZEN TE LA
TEN STIJGEN??????
WELKE BRAAKLEGPREMIE
WIL HET MIN. v. LANDBOUW
HIERVOOR BETALEN????? OF
DE EUROPESE COMMISSIE????
Namens de gehele akkerbouw wordt
U bij deze vriendelijk verzocht de
gestelde vragen te beantwoorden. In
afwachting op Uw tegenbericht, te
ken ik met vriendelijk groeten
Hoogachtend, j. Beeke
Ooipremie 1988 definitief
vastgesteld
De Europese Commissie heeft de
ooipremie over 1988 definitief vast
gesteld. Voor ons land blijkt de pre
mie uit te komen op 52,28 per pre
miewaardig ooi. De premie over
1987 was met ƒ74,77 aanmerkelijk
hoger. In 1988 bleek echter dat de
stabilisator - de impliciete korting op
de ooipremie bij uitbreiding van de
schapenstapel - een grotere werking
had dan voorzien. Vorig jaar breid
de de schapenstapel in Nederland uit
met vier procent in plaats van de eer
der verwachte twee procent.
Gisteren, donderdag 13 april, heeft
de Rabobank Sint-Maartensdijk in
verband met het 75-jarig bestaan in
"de Haestinge" een officiële jubi
leumavond gehouden.
De bank bestrijkt drie gemeenten:
Stavenisse, Sint-Maartensdijk en
Scherpenisse. In 1975 fuseerden de
drie Rabobanken van deze gemeen
ten. Volgens direkteur Uijl heeft de
ze fusie alleen maar voordelen mee
gebracht, onder meer op het gebied
van de automatisering en het aanbie
den van specialismen. Met het oog
hierop is de heer Uijl voorstander
van verdergaande samenwerking
met de twee andere Rabobanken op
Tholen en Sint Philipsland. De Ra
bobank Sint-Maartensdijk heeft in
haar werkgebied onder meer 85 pro
cent van de marktaandelen in de
agrarische sektor en 80 procent van
de handel en industrie.
stemmen met de toedeling van de
gronden en daarvoor de benodigde
financiële middelen ter beschikking
te stellen. De kosten van inrichting
worden voor 100 procent door het
Rijk gedragen.
Van de 16 voor de Stichting gereser
veerde hektares is 8 ha ten behoeve
van de verwerving van dijken, 4 ha
ten behoeve van verwerving van
gronden in reservaatgebieden en/of
het natuurgebied en 4 ha ten behoe
ve van het natuurtechnisch in te rich
ten terrein.
Het dagelijks bestuur van het water
schap Walcheren heeft besloten een
(her)inventarisatie te maken van de
woningen en bedrijven op Walche
ren, die niet op de gemeentelijke rio
lering lozen.
Deze (her)inventarisatie is nodig om
een aktueel overzicht te krijgen van
de wijze waarop deze gebouwen, zo
wel binnen als buiten de bebouwde
kom, zich van hun afvalwater ont
doen. In verband met deze inventari
satie zullen medewerkers van de
technische dienst van het waterschap
woningen en bedrijven gaan bezoe
ken om gegevens over de lozingssitu
atie te verzamelen.
Het dagelijks bestuur van het water
schap verzoekt iedere eigenaar/be
woner van het gebouw waarvan de
lozingssituatie door een medewerker
van het waterschap wordt onder
zocht medewerking te verlenen aan
het verkrijgen van de benodigde ge
gevens.