over geld en goed Rabobank St. 75 jaar Maartensdijk Wat te doen bij financiële moeilijkheden Aftrekbare kosten bij onregelmatige diensten GS stemmen in met toedeling gronden "Breskens-Zuidzande" aan Het Zeeuwse Landschap Kopakker Aktie Plan (KAP) bijdrage oplossing akkerbouwproblematiek ngezonden Inventarisatie lozingssituaties Walcheren m Wanneer zijn er financiële moei lijkheden? Een van de kenmerken van het zelfstandig ondernemerschap is het lopen van risico's. In het algemeen zullen kleinere risico's zelf gedragen kunnen worden. Grotere risico's kunnen zwaar op gezin en bedrijf drukken. Indien mogelijk zullen daartoe dan passende verzekeringen afgesloten moeten worden. Ondanks alle goede voorzorgen kunnen zich op een bedrijf financiële moeilijkhe den voordoen. In de meeste gevallen kunt u dit het eerste zelf merken doordat b.v. de lopende rekening bij de bank sterk negatief wordt. Het oplopen van schulden, het niet kunnen betalen van rekeningen kunnen eveneens wijzen op het bestaan van financiële moeilijkheden. Het is van groot be lang bij de eerste tekenen met behulp van deskundigen zelf een oplossing te zoeken. Wanneer de moeilijkhe den ernstiger worden dan gaan ande ren u er op wijzen (bijv. bank, credi teuren, belastingdienst). In een vroeg stadium zijn vaak makkelijker oplossingen te bereiken dan in een laat stadium. Beperkingen van risico van financië le moeilijkheden. Een ondernemer zal de risico's in de gezins-en bedrijfssfeer zoveel moge lijk proberen te beperken door: - zijn bedrijf tijdig aan te passen waardoor een optimaal leef- en werkklimaat wordt geschapen; - te kiezen voor producten met een betere opbrengst-kostenverhouding; - kostenbewaking in het bedrijf; - bewaking van de privé-uitgaven; - te streven naar kwaliteitsverbe tering; - aandacht te besteden aan scholing en zich tijdig door deskundigen laten informeren en adviseren; - zich verzekeren tegen niet te dragen risico's (o.a. hagel); - lid worden van een bedrijfsverzor- gingsdienst; - het beperken van zoveel mogelijk risico's en het treffen van afdoende voorzorgsmaatregelen. Hulp bij financiële moeilijkheden Indien er zich onverhoopt toch fi nanciële moeilijkheden voordoen is het zaak om tijdig maatregelen te treffen door: - verbetering van de rentabiliteit; - verbetering van de liquiditeit. a. bank: - kan de bank uitstel van rente- en af- lossinsverplichtingen verlenen? - is de bank bereid de openstaande schulden te herfinancieren? - kan nog een hypothecaire zeker heid worden gegeven waardoor de bank veelal tegen een lagere rente en een langere looptijd leningen kan aanbieden. b. crediteuren: - kunnen er met de leveranciers beta lingsafspraken worden gemaakt om trent oude en toekomstige leve ranties? - zijn de crediteuren bereid mee te werken aan een schuldsanering? c.fiscus: - is verliescompensatie en middeling van inkomens mogelijk? - kunnen de voorlopige aanslagen worden verlaagd? - is uitstel van betalingsverplichtin gen gevraagd? - is kwijtschelding van belasting ge vraagd? (in bijzondere omstandighe den is dat mogelijk!). d. sociaal economisch voorlichter: - zij kunnen u meerdere wegen wij zen om een oplossing te vinden. Fi nanciële moeilijkheden zijn er niet om te verzwijgen. Ze worden dan vaak steeds groter en soms onoplos baar. Onderken ze op tijd en neem maatregelen. J. MARKUSSE Regelmatig ontstaan er geschillen van inzicht over de vraag welke uit gaven als aftrekbare kosten van dienstbetrekking kunnen worden aangemerkt. In elke belastinggids kunt u een opsomming aantreffen welke uitgaven daarbij aan de orde komen. Ook het onderdeel extra kosten bij onregelmatige werktijden en ploegendienst wordt daarbij genoemd. Over de omvang van de aftrekbaar heid daarvan kan minder konkreet een bedrag worden aangegeven, om dat dit in feite afhankelijk is van ie ders persoonlijke omstandigheden. Dan wordt veelal het advies gegeven zelf zo goed mogelijk bij te houden welke extra kosten er bij u ontstaan doordat u niet in gezinsverband op tijd de maaltijden kunt gebruiken. Om deze rekenexcercitie voor een ie der uit te bannen en vervolgens ook om te voorkomen dat elke aanslag- regelend ambtenaar veel tijd aan kontrole van deze berekeningen kwijt is, heeft een werkgroep uit de belastingdienst een vuistregel ge maakt voor deze situatie. Iemand die niet meer voor zichzelf wil gaan rekenen kan gebruik maken van de ze regel die bekend is gemaakt in het Infobulletin FIOD november 1988, nr. 88/627. Personen die menen ho ger uit te komen mogen, mits aan toonbaar, de hogere uitgaven af trekken. De extra kosten van verlichting, ver warming en maaltijden van een on regelmatige of kontinue dienstwer ker worden gesteld op: - nihil per gewerkte ochtenddienst; - 2,50 per gewerkte middag- /avonddienst; - 1,50 per gewerkte nachtdienst. Aangemerkt als onregelmatige of kontinuewerker is de werknemer van wie de normale werktijden op grond van diens arbeidskontrakt niet altijd vallen tussen 6.00 uur en 19.00 uur. Vrijdag 14 april 1989 Een ochtenddienst valt tussen 6.00 uur en 16.00 uur; een mid dag/avonddienst tussen 14.00 uur en 24.00 uur en de nachtdienst tussen 22.00 uur en 8.00 uur. Voor alle diensten geldt dat deze tenminste 7 uren bedragen. "Aleenhuishoudende" werknemers Deze regeling is niet van toepassing voor werknemers die voor zich al leen een huishouding voeren. Wan neer een belastingplichtige gebruik van deze regeling wil maken, dient hij/zij door middel van een specifi- katie bij de aangifte de berekening over te leggen. Daarbij kan het mo gelijk zijn dat de inspekteur ter sta ving van de aftrek u vraagt om dienstroosters over te leggen. Voorts is nog bekend gemaakt dat deze re geling vervalt op het moment dat zij niet in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen of jurispru dentie. Op zich een verklaarbaar ge geven omdat de regeling is opgesteld door een werkgroep uit de belasting dienst als praktische vuistregel in het dagelijks gebruik. De inspekties zul len deze regel toepassen maar het kan mogelijk zijn dat de belasting rechter of de wetgever te zijner tijd een ander oordeel over uit spreekt. Hoewel het bezwaar bij standaard bedragen altijd is dat het een gemid delde weergeeft en dus nimmer het bedrag is dat behoort bij een indivi duele belastingplichtige, mag toch wel worden erkend dat de praktijk er baat bij heeft dat dit soort prakti sche rekenregels worden aangereikt. Bij hantering ervan ben je ervan ver zekerd dat ook de belastingdienst deze cijfers volgt en is dus die dis- kussie van tafel. Maar zoals gezegd U hoeft zich er ook niets van aan te trekken en kunt naar eigen goeddun ken elke andere berekening maken en dat bij de aangifte doen. Voor de volledigheid nog dit: bo venstaande aftrekposten komen al leen in aanmerking wanneer u voor de aftrekbare kosten van tegen woordige arbeid niet de standaardre- gel van 4% van het bruto bedrag tot maximaal 800,aftrekt, maar de feitelijke kosten opvoert, omdat de ze hoger uitkomen dan de 4%-regel. Ook hier dus weer een praktische re gel (die overigens wel een wettelijke onderbouwing heeft) die het moge lijk maakt om eigen berekeningen achterwege te laten indien dit geen voordeel biedt. B. Veerbeek GS van Zeeland onderschrijven het advies van het Provinciaal Aankoop- overleg betreffende landschaps- en natuurelementen in de ruilverkave ling "Breskens-Zuidzande", om van deze ruilverkaveling 16 hektare toe te delen aan de Stichting Het Zeeuws Landschap. De kostprijs hiervan be draagt ongeveer 16 keer 35.000,— is 560.000,Voor rekening van de provincie komt 280.000,— zijn de de helft van de aankoopsom. GS verzoeken de kommissies Ruimtelij ke Ordening en Bestuurszaken in te De heer J. Beeke uit Brouwershaven heeft de akkerbouwcommissie van de ZLM een plan voorgelegd waarin hij de suggestie doet om de proble matiek in de akkerbouw op te lossen met het door hem uitgedachte Kop akker Aktie Plan (KAP). Zijn ideeën worden hieronder integraal weerge- geven (red.). De laatste tijd is er veel te doen over de situatie in de akkerbouw, vele ieeën worden aangedragen om de positie van de bedrijfstak te verbete ren. Bij deze wil ik Uw aandacht vragen voor een mogelijke oplossing genaamd: het "Kopakker Actie Plan", afgekort: K.A.P. Het K.A.P. is een integrale methode om de problemen in de akkerbouw op te lossen, het plan omvat het vol gende: Het achterwege laten van grondbewerking op de kopakker over een breedte van 15 M. Het per manent onbeteeld laten van de kop akker, of alleen groenbemesting voor bodembedekking. Dit geeft de volgende voordelen: - gem. 10% lagere opbrengst/pro- duktie, daardoor betere prijzen. - veel gemak bij alle veldwerk- zaamheden. - minder tijdverlies, optimale inzet van de dure landbouwmachines. - minder tarra (nat najaar!), minder beschadiging in produkten daardoor betere kwaliteit van de eindpro- duktenü! - eenvoudig slootonderhoud. - produktie beperkende maatregel die wel zeer eenvoudig te controleren is en zeer effectief is. Ook deeloplossingen zijn moeilijk, door bv alleen graan, alleen bieten, alleen aardappelen in het K.A.P. op te nemen. Het is in dit verband wen selijk overleg te plegen over een eventuele BRAAKLEGPREMIE. Het braakleggen van kopakkers is voor de bedrijfsvoering VEEL effi ciënter dan hele kavels!! Ook zal de acceptatiegraad van dit systeem ho ger liggen dan het braakleggen van hele kavels. Gezien het feit dat meningen ver schillen, kunnen diverse berekenin gen gebruikt worden om zo goed mogelijk aan de wensen van de prak tijk te voldoen. Berekeningen zijn gebaseerd op zaai/pootmachine breedte van 3 M. Er zijn diverse berekeningen moge lijk nl. KAVEL: 400 M 1. x 250 m br 10000 M2 500 M kopakker 500 M x 15 M br 7500 MJ 7,5% 500 M x 18 M br 9000 M2 9% KAVEL: 250 M 1. x 400 M br 10000 M2 800 M kopakker 800 M x 15 M br 12000 M2 12% 800 M x 12 M br 9600 M2 9,6% 800 M x 9 M br 7200 M2 7,2% Hiermee is vastgesteld dat een omre- kenformule nodig is om eerlijk en evenredig te werk te gaan, de formu le is 9% van de bedrijfsgrootte. Zodoende heeft men ook keuze van locatie. Voorbeeld: Aanleg van een perma nent sleepspoor/dreef langs een ka- velsloot (slootonderhoud), teneinde het onnodig berijden van de cultuur grond tegen te gaan. (geladen kiepers) KAVEL: 400 M 1 x 3 M br 1200 M2 250 M 1 x 3 M br 750 m2 Uiteraard zal door publieke discus sie e.e.a. moeten worden uitgepraat zoals: afmetingen, percentage, tijds duur, vergoeding, eventuele doelge richte inzet enz. enz. Bio-Technologie ligt verscholen in de verre toekomst, of de akkerbouw van de onderzoeksresultaten zal pro fiteren is hoogst TWIJFELACH TIG!!!! (VEEL beloven, WEINIG geven-doet de gek in vreugde leven!?!!!) Een spreuk die in de hedendaagse akkerbouw HELAAS veel waarheid bevat. Het K.A.P. bevat elementen waarmee BINNEN 1 JAAR resulta ten geboekt kunnen worden. Het is aan Uw objectieve deskundigheid het K.A.P. in het midden van de grote landbouwoverlegorganen te brengen. WELK PERCENTAGE BRAAK LEGGEN IS NODIG OM DE LANDBOUWPRIJZEN TE LA TEN STIJGEN?????? WELKE BRAAKLEGPREMIE WIL HET MIN. v. LANDBOUW HIERVOOR BETALEN????? OF DE EUROPESE COMMISSIE???? Namens de gehele akkerbouw wordt U bij deze vriendelijk verzocht de gestelde vragen te beantwoorden. In afwachting op Uw tegenbericht, te ken ik met vriendelijk groeten Hoogachtend, j. Beeke Ooipremie 1988 definitief vastgesteld De Europese Commissie heeft de ooipremie over 1988 definitief vast gesteld. Voor ons land blijkt de pre mie uit te komen op 52,28 per pre miewaardig ooi. De premie over 1987 was met ƒ74,77 aanmerkelijk hoger. In 1988 bleek echter dat de stabilisator - de impliciete korting op de ooipremie bij uitbreiding van de schapenstapel - een grotere werking had dan voorzien. Vorig jaar breid de de schapenstapel in Nederland uit met vier procent in plaats van de eer der verwachte twee procent. Gisteren, donderdag 13 april, heeft de Rabobank Sint-Maartensdijk in verband met het 75-jarig bestaan in "de Haestinge" een officiële jubi leumavond gehouden. De bank bestrijkt drie gemeenten: Stavenisse, Sint-Maartensdijk en Scherpenisse. In 1975 fuseerden de drie Rabobanken van deze gemeen ten. Volgens direkteur Uijl heeft de ze fusie alleen maar voordelen mee gebracht, onder meer op het gebied van de automatisering en het aanbie den van specialismen. Met het oog hierop is de heer Uijl voorstander van verdergaande samenwerking met de twee andere Rabobanken op Tholen en Sint Philipsland. De Ra bobank Sint-Maartensdijk heeft in haar werkgebied onder meer 85 pro cent van de marktaandelen in de agrarische sektor en 80 procent van de handel en industrie. stemmen met de toedeling van de gronden en daarvoor de benodigde financiële middelen ter beschikking te stellen. De kosten van inrichting worden voor 100 procent door het Rijk gedragen. Van de 16 voor de Stichting gereser veerde hektares is 8 ha ten behoeve van de verwerving van dijken, 4 ha ten behoeve van verwerving van gronden in reservaatgebieden en/of het natuurgebied en 4 ha ten behoe ve van het natuurtechnisch in te rich ten terrein. Het dagelijks bestuur van het water schap Walcheren heeft besloten een (her)inventarisatie te maken van de woningen en bedrijven op Walche ren, die niet op de gemeentelijke rio lering lozen. Deze (her)inventarisatie is nodig om een aktueel overzicht te krijgen van de wijze waarop deze gebouwen, zo wel binnen als buiten de bebouwde kom, zich van hun afvalwater ont doen. In verband met deze inventari satie zullen medewerkers van de technische dienst van het waterschap woningen en bedrijven gaan bezoe ken om gegevens over de lozingssitu atie te verzamelen. Het dagelijks bestuur van het water schap verzoekt iedere eigenaar/be woner van het gebouw waarvan de lozingssituatie door een medewerker van het waterschap wordt onder zocht medewerking te verlenen aan het verkrijgen van de benodigde ge gevens.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 3