Paasgebruiken Noten schieten, paasgebruik in Groningen De Perskommissie wenst de lezers van deze pagina heel goede Paasdagen. Met weinig zorgenveel geluk en een toekomst die een belofte inhoudt. De natuur vernieuwt en.herstelt zich weer het leven komt overal na de winterrust terug. Pasen is eigenlijk de belofte van Kerstmis die werkelijkheid wordt. ïn Groningen kent men rond Pa sen het zgn. riegjen of neut'n schaitn (noten schieten). De no ten worden op een rij gelegd. De speler probeert met een ijzeren kogel de achterste noot te raken. Gelukt dit, dan schiet hij dun en wat hij raakt is voor hem. Raakt hij één of meer andere noten dan schiet hij dik en moet hij dubbel opzetten. Soms zet hij centen of dubbeltjes op ter waarde van de noten en kan het spel erg grof worden. Spelregels: neut'n schaitn Materiaal: 13 noten en een ijze ren kogel. Leg 13 noten op een rij. Afstand tussen de noten is 23 cm. De voorste noot (1) tot aan de speler is 2.30 meter. Met de kogel probeert u de ach terste noot (13) te raken. Deze noot mag u houden. Schiet u ech ter noot 6 en 7 eraf, dan schiet u dik. Noten terugleggen en bv. 5 ct er naast leggen. Schiet een spe ler nu bv. noot 5 en 6 eraf, dan legt hij bij noot 6 nu 10 ct en bij noot 5, eerste keer eraf 5 ct. Schiet u middendoor en ook laat ste noot er af, dan legt u alles te rug. Dus steeds moet de achterste noot ermee afgeschoten worden. Veel plezier. Er is gesuggereerd dat het paasei van inheemse oorsprong is, maar daar zijn geen bewijzen voor. In de 4e eeuw komt het paasei voor in de liturgie, het ei stond voor het graf waaruit Christus is opgestaan en was het symbool van nieuw leven. De gelovigen brachten na af loop van het vasten eieren naar de kerk en die werden dan als eerste spijs gezegend. Uiteraard verdween dit gebruik uit de protestantse ere dienst, maar in de katholieke kerk bestond dit gebruik tot ongeveer vijf tigjaar geleden. In de wereldlijke paasviering bleef het ei ondertussen ook bij protestan ten een rol spelen. De eieren werden gekookt en gekleurd in koffie, uie- schillen, spinazie, rode kool en lin debloesem en glanzend gemaakt met spekzwoerd. Men verstopte ze voor de kinderen. Ook gingen kinderen, misdienaars en kosters langs de deu ren om eieren te bedelen. Eén ei gold dan als geen ei, twee ei als een half ei, maar drie ei, dat was een paasei. De eieren werden ook heel veel gege ten, zelfs door mensen die ze zelden aten. Er bestonden ook wedstrijden in dat eier-eten, en er werden aller hande spelletjes mee gedaan. Men liet ze om het verst van de duinen af rollen, zoals op Ameland. Men smeet ze stuk, zoals op Schiermonnik oog. Men legde ze in een kring en de "eierdanser" moest ze al dansend een voor een uit hinkelen, wat in de 17e eeuw een geliefd volksvermaak was. Ook kende men het "eiertik- ken", men tikte de eieren tegen el kaar, waarbij het gebarsten ei voor de winnaar was. Dergelijke spelletjes vonden plaats op een traditionele plek, de paasweide of paasheuvel ge noemd. Men stak op die plaatsen ook wel paasvuren aan. Nu worden er met Pasen nog wel eie ren verstopt voor de kinderen, met dit verschil dat het nu wel chocolade eieren zijn. Wel worden er met Pa sen meer gekookte eieren gegeten dan normaal. Op kleuterscholen worden nog vaak eieren beschilderd. Maar het paasei is nu veel minder belangrijk dan vroeger. Het is voor al het symbool van vruchtbaarheid en nieuw leven. Pasen Christus' opstanding, teken van goddelijke overwinning op zonde en dood, is het oudste christelijke feest. Die eigenaardige datum: de zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente, dus op z'n vroegst op 22 maart en op z'n laatst op 25 april, is op het Concilie van Nicea in 325 vastgesteld. De opzet daarvan was dat ons paasfeest nooit met het joodse Pasen in de nacht van 14 op 15 Nisan, ook een wisseldatum, mocht samenvallen, wat op een en kele uitzondering na inderdaad is ge lukt. De joden immers herdenken dan hun uittocht uit Egypte en niet Christus' opstanding. De benaming van hun feest laat dat ook zien: Pe sach betekent voorbijgaan. Ons woord Pasen is daarvan afgeleid. Oorspronkelijk werd op het Paas feest het hele Christusmysterie, alle z.g. heilsgeheimen gevierd. Het feest duurde acht dagen, van Paaszondag tot Beloken Pasen, de zondag daar na. Al vrij vroeg is het veertigdaagse vasten - ter herinnering aan de perio de die Jezus in de woestijn heeft doorgebracht - eraan vastgemaakt en heeft men de heilsgeheimen op verschillende data geplaatst en een specifieke liturgie gegeven. Streken met weepotlood In de Goede of Stille Week kwam eerst Witte Donderdag, dé dag van het laatste avondmaal: vervolgens Goede Vrijdag, waarop Jezus aan het kruis is gestorven, dan Paasza terdag, waarop het vasten is afgelo pen; de klokken, die vanaf Witte Donderdag hebben gezwegen, mo gen dan weer luiden. De zondag daarna is dan het eigenlijke Paas feest: de verrijzenis des Heren. Veer tig dagen later volgt Hemelvaartsdag en weer tien dagen later Pinksteren. Van al deze dagen is Paaszondag het belangrijkste gebleven. De periodes tussen Palmzondag en Beloken Pa sen en tussen Paaszondag en Pinksteren heten ook 'paastijd'. Ka tholieken hebben in die eerste perio de de plicht tenminste dan de Heilige Communie te ontvangen en te biechten. Paasbrood De winter was eindelijk voorbij, dus ook de tijd van schaarste werd af gesloten met overvloed. Er bestond speciaal paasbrood: mikken, lam metjes of stoeten genoemd. Nu ken nen we ook nog paasbrood: een heel speciaal krentenbrood, het lijkt op een "weihnachtstol". De Paashaas Bij ons al bekend sinds het begin van deze eeuw. Wij hebben dat overge nomen uit Duitsland, waar de paas haas sinds de 17e eeuw bekend was. Er doen verhalen de ronde als dat de oude Germanen hem al zouden heb ben vereerd, maar dat is niet bewe zen. Een chocolade paashaas met chocolade eitjes in een mandje is een geliefd verkoopartikel met Pasen. Toch zie je ook steeds meer chocolade-kippen en kuikentjes. De kuikentjes zijn net als de eieren het symbool van het nieuwe leven. Paasvuren Er is meestal een traditionele plek voor het paasvuur; de "paasbult" of "paasweide" genoemd. Vaak wordt de "paasstapel" door kinderen op gebouwd, die met bedelliedjes de brandbare materialen langs de deu ren ophalen. Op die stapel komt dan meestal een ton met teer te staan. Officieel geldt de avond van Paas zondag of Paasmaandag als tijdstip waarop de vuren aangaan. Er wordt wel wacht gelopen bij de paasstapel, zodat niemand het eerder kan aan steken. Ze komen vooral nog voor in het oosten van ons land en in Dren the en het noorden van Limburg. Paasos Boeren slachtten een stuk vee en sla gers liepen daags voor Pasen met een vetgemeste en versierde paasos rond, ter verkrijging van bestellingen. Nu zouden we dat zeer vreemd vinden, maar een dergelijke aanprijzing was in de vorige eeuw heel normaal. Een bijzonder paasgebruik, waarvan niemand de oorsprong kent, vindt nog jaarlijks in Denekamp (Ov.) plaats: het paasstaakhalen. De be langstelling voor dit gebeuren in De nekamp is zeer groot. De hoofdper sonen ervan zijn Judas en de door hem aangewezen opvolger Krioter, een merkwaardig stel: de verrader Judas en nog eens een keer de verra der Judas, maar dan onder een ver bastering van zijn bijnaam: Iskariot. Die twee gaan op palmzondag door het dorp om geld voor de paasstaak en het paasvuur op te halen. Om 1 uur op Paaszondag trekken zij sa men met honderden mensen vanuit het dorp naar de oude havezate net Singraven, zingend: "Christus is op- gestanden", "daar nu het feest van Pasen is", en "Heden is de grootste dag, dat Christus opstond uit het graf". Daar wordt een spar gekapt, nadat daarvoor eerst formele toe stemming van de landeigenaar is ge kregen. De takken worden van de stam verwijderd, en men sleept de staak terug naar het dorp. De staak wordt naar de paasweide gebracht, waar een ton met teer aan het bo venste gedeelte wordt bevestigd. Met behulp van ladders wordt de paasstaak opgericht. Eerst klimt Ju das en daarna Krioter in een van die ladders om met de nodige grappen de zeker 30 meter hoge boomstam bij opbod te verkopen. Is dat ge beurd, dan wacht men op de avond, wanneer de teerton en de paasbult in brand zullen worden gestoken. Ie dereen gaat naar dit grote paasvuur kijken. De kerkklokken in Dene kamp worden bijna de hele dag in tussen geluid. Nu volgen nog wat andere paasge bruiken en termen, kort toegelicht: Op z'n paasbest gekleed zijn: Het wereldlijke Pasen was voor alles een voorjaarsfeest. De nieuwe voor- jaarskleding werd op le Paasdag voor het eerst aangetrokken en ge toond. Men wenste elkaar dan heel uitdrukkelijk een zalig, gelukkig of vrolijk Pasen. Vrijdag 24 maart 1989 13

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 29