Handhaving voorontwerp flora en faunawet betekent vogelvrijverklaring van de landbouwer MUN ANTWOORD OP ONKRUID IN GRAAN TRIOGRAN met onkruid hoefje niette leven 4 i; Nederlandse Boerenjagers Vereniging: A' 1 <T A v 1 4 1 \iï A Vanaf 1981 is de Nederlandse Boerenjagers Vereniging, N.B.J.V., aktief om de belangen van de grondgebruikers ten aanzien van de wildschadebestrijding te behartigen. De reden tot oprichting van deze belangenvereniging is de vrij plotselinge wetswijziging tot intrekking van de bestaande artikel 53 vergunningen. Op dit moment is binnen de vereniging het voorontwerp van de nieuw in te voeren flora en fau nawet aktueel. De heer Johan de Leeuw uit Zevenbergschen Hoek komt als sekretaris van de Brabantse afdeling en als hoofdbestuurslid op voor de N.B.J.V. "Al sinds 1977 heeft de overheid door middel van wetswijzigingen en ten gevolge van invloeden van buiten de landbouw geprobeerd vergunnin gen volgens artikel 53 in te trekken. Deze wet omschrijft de vergunnin gen die gegeven worden aan grond gebruikers om wild, waarvan ze schade ondervinden aan hun gewas sen, te kunnen afschieten. Een groot aantal boeren uit Overijssel werd hierdoor zo boos dat ze onder voor zitterschap van de heer J. Nollen uit Wierden de N.B.J.V. oprichtten. Al vrij snel groeide het ledenbestand zodat nu 12 afdelingen, met ruim 1000 leden, de belangen behartigen. De afdelingen Noord-Brabant en Zeeland hebben ieder 100 leden. In het kort samengevat komt het be leid van de N.B.J.V. erop neer dat de belangen van de grondgebruiker inzake de jacht en wildschade ver zorgd worden. Dit houdt mede in dat een gevarieerde wildstand niet uit het oog verdwijnt. Bij de N.B.J.V. staat in tegenstelling tot de K.N.J.V. "Koninklijke Ne derlandse Jagers Vereniging", de ge- notsjacht niet voorop. Door een iets andere doelstelling met iets andere accenten is de relatie met de K.N.J.V. wisselend. Door het ont staan van de N.B.J.V. zijn de artikel 53 vergunningen aan de mensen die deze tussen 1975 en 1980 minstens drie keer gehad hebben alsnog terug gegeven. Aanvankelijk alleen voor de 50 plussers maar tenslotte aan ie der die aan de regels voldeed. Voor de afgifte van nieuwe vergunningen voert de overheid een "terughou dend" beleid. Dit betekent dat jaarlijks slechts en kele vergunningen afgegeven wor den. Voor de praktijk houdt dit in dat de overheid met een uitstervings- beleid bezig is. Als reden geeft de overheid aan dat op andere wijze wild dat schade veroorzaakt bestre den kan worden. Wat te denken van boomkwekers of fruittelers die hun jacht omdat de oppervlakte te klein is niet kunnen verhuren. Als de mo gelijkheid er is om de jacht te verhu ren dan wil de jager vaak niet, om het risiko te ontlopen, dat hem nala tigheid wordt verweten en hij voor uitbetaling van schade moet op draaien. De schade aan konijnenvre- terij kan in de fruitteelt en boom kwekerij aardig oplopen. Nu wordt het verhuren van land met dit soort teelten nog moeilijker omdat er steeds meer schade van kraaien valt te konstateren en bestrijding door een beperkte jacht mogelijkheid moeilijk is. Men kan zelf jagen als men de be schikking heeft over een kavel van 40 ha met een minimum doorsnede van 300 m. Is de oppervlakte kleiner dan is men aangewezen op de jager van de aangrenzende jacht. Bij af gifte van art. 53 vergunningen dient normaal gesproken de jacht ver huurd te zijn. Er zijn wildsoorten die niet onder het boerenwild vallen en toch schade aan kunnen richten zoals o.a. een den en ganzen. Bij niet verhuren zou de boer nalatig zijn in zijn maatrege len ter voorkoming van wildschade. Onder het schadelijk wild, dit is het boerenwild, vallen de kraaien, eksters, konijnen, houtduiven, vos sen en verwilderde katten. Ongeacht aan wie de jacht verhuurd is kan de boer aan een jachtaktehouder, een derde persoon, op zijn bedrijf op A r- jmm vm& m 'fHi r u. V, \\u M*1' \Si L M l 1 r - f7 f r 4 if f f.; 1 W\ 't V Wii/o r -é f* ij I 'ff 7 /u i j f. M i, ,lXii i f (r 7?! j f t t - - Ji '1 l 1 i f! l f! 'Av y >/CVV, i m <1/ a '\M 'Mijn graan kan elke onkruidstorm doorstaan. Want ik gebruik Triogran van Shell. Triogran is een snelle bestrijder van breedbladige onkruiden met een brede werking. En het is ook moeilijke onkruiden de baas. Zelfs kleefkruid en kamille verdwijnen als sneeuw voor de zon. Wel voeg ik meestal 2 liter MCPP toe. Triogran is zacht voor mijn gewas. Daarbij is het snel regenvast en weinig temperatuur-gevoelig. Bovendien is Triogran mengbaar met chloormeguat en fungiciden. Kortom: Triogran, daar is geen onkruid tegenop gewassen.' Lees voor het gebruik het etiket op de verpakking. VI Vf i, (f Voor meer informatie vraag uw handelaar of Shell Nederland Chemie BV, Antwoordnummer 3519,3000 VB Rotterdam. Een postzegel is niet nodig. met Shell ben je zeker ÉSL V 1 De heer Johan de Leeuw uit Zevenbergschen Hoek, sekretaris van de afdeling Brabant en hoofdbestuurslid. jaarkontrakt het schadelijke boeren wild laten bestrijden. Voor mensen die examen gedaan hebben en geen jacht hebben moet het mogelijk zijn te kunnen jagen op oppervlakten kleiner dan 40 ha. Opleidingen Verdere uitbouw van de N.B.J.V. is tot zijn recht gekomen door de oprichting van de Stichting Jacht en Wildbeheer Opleidingen. Deze stich ting is in de zomer van 1987 opge richt en heeft haar bestaansrecht be wezen en voorziet in de behoefte om in landbouwkringen opleidingen te verzorgen die wat meer landbouwge- richt zijn. Het jachtexamen is voor veel boerenjagers lange tijd een schrikbeeld geweest. Bij het in het le ven roepen van de stichting jacht- en wildbeheeropleidingen werd de N.B.J.V. gesteund door de heer A.P. Bernhart uit Lelystad, nu voor zitter en kursusleider van de stich ting. De opleidingen van toekomsti ge jagers door de stichting zijn door de overheid erkend. Grote zorgen Het nieuwe voorontwerp flora en faunawet baart de boerenjagersvere- niging grote zorgen. De strekking van de inhoud van deze wet van het ministerie van landbouw is onver teerbaar. Dit voorontwerp beoogt volledige bescherming van de flora en fauna. Voor de landbouw treedt er een verscherping op met geen oog voor landbouwbelangen waarbij ontheffingen door algemene maatre gelen van bestuur gewijzigd kunnen worden. De flora en fauna wet is een raamwet. Welk wild er b.v. in ver band met schade bejaagd mag wor den, wordt achteraf ingevuld. Het schadelijk wild is met veel ma ren omschreven. Voordat een jager een schot op een kraai lost, moet hij zich afvragen of dat niet op een an dere wijze had gekund. Er wordt ge vreesd dat er een permanente diskus- sie zal zijn over de status van een be paalde diersoort. Emoties kunnen hierin een hoofdrol spelen, waarbij faktoren als ervaring en deskundig heid worden genegeerd. De ganzennota is van gelijke strek king. Binnen een tijdsbestek van 10 jaar is het ganzenbestand in Neder land verviervoudigd. Aan fourage hebben ze 100.000 ha nodig terwijl er slechts 20.000 ha beschikbaar is en dan nog matig geschikt natuurter rein. De overheid wil aan de 700.000 ganzen niets doen. Wij zijn interna tionaal verantwoordelijk omdat veel soorten in Nederland overwinteren. Er is alleen wat financiële vergoe ding bij de beschermde soorten. Moeten een paar duizend boeren hier schade voor lijden? Dit moet in ternationaal opgelost worden met een agrarische visie. Eerherstel De boerenjagersvereniging blijft er in ieder geval voor strijden dat alvo rens de flora en faunawet definitief wordt vastgesteld met haar wensen rekening wordt gehouden. Wensen die moeten resulteren in eerherstel van de boerenjachtakte, gekoppeld aan een verlicht jachtexamen. Blijft het voorontwerp flora en faunawet ongewijzigd dan betekent dit een vo gelvrij verklaring voor alle boeren". J. van Tilburg Vrijdag 24 maart 1989

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 23