Handhaving voorontwerp flora en faunawet
betekent vogelvrijverklaring van de landbouwer
MUN ANTWOORD OP
ONKRUID IN GRAAN
TRIOGRAN
met onkruid hoefje niette leven
4 i;
Nederlandse Boerenjagers Vereniging:
A'
1 <T A
v 1 4 1
\iï
A
Vanaf 1981 is de Nederlandse Boerenjagers Vereniging, N.B.J.V.,
aktief om de belangen van de grondgebruikers ten aanzien van de
wildschadebestrijding te behartigen. De reden tot oprichting van deze
belangenvereniging is de vrij plotselinge wetswijziging tot intrekking
van de bestaande artikel 53 vergunningen. Op dit moment is binnen
de vereniging het voorontwerp van de nieuw in te voeren flora en fau
nawet aktueel. De heer Johan de Leeuw uit Zevenbergschen Hoek
komt als sekretaris van de Brabantse afdeling en als hoofdbestuurslid
op voor de N.B.J.V.
"Al sinds 1977 heeft de overheid
door middel van wetswijzigingen en
ten gevolge van invloeden van buiten
de landbouw geprobeerd vergunnin
gen volgens artikel 53 in te trekken.
Deze wet omschrijft de vergunnin
gen die gegeven worden aan grond
gebruikers om wild, waarvan ze
schade ondervinden aan hun gewas
sen, te kunnen afschieten. Een groot
aantal boeren uit Overijssel werd
hierdoor zo boos dat ze onder voor
zitterschap van de heer J. Nollen uit
Wierden de N.B.J.V. oprichtten. Al
vrij snel groeide het ledenbestand
zodat nu 12 afdelingen, met ruim
1000 leden, de belangen behartigen.
De afdelingen Noord-Brabant en
Zeeland hebben ieder 100 leden.
In het kort samengevat komt het be
leid van de N.B.J.V. erop neer dat
de belangen van de grondgebruiker
inzake de jacht en wildschade ver
zorgd worden. Dit houdt mede in
dat een gevarieerde wildstand niet
uit het oog verdwijnt.
Bij de N.B.J.V. staat in tegenstelling
tot de K.N.J.V. "Koninklijke Ne
derlandse Jagers Vereniging", de ge-
notsjacht niet voorop. Door een iets
andere doelstelling met iets andere
accenten is de relatie met de
K.N.J.V. wisselend. Door het ont
staan van de N.B.J.V. zijn de artikel
53 vergunningen aan de mensen die
deze tussen 1975 en 1980 minstens
drie keer gehad hebben alsnog terug
gegeven. Aanvankelijk alleen voor
de 50 plussers maar tenslotte aan ie
der die aan de regels voldeed. Voor
de afgifte van nieuwe vergunningen
voert de overheid een "terughou
dend" beleid.
Dit betekent dat jaarlijks slechts en
kele vergunningen afgegeven wor
den. Voor de praktijk houdt dit in
dat de overheid met een uitstervings-
beleid bezig is. Als reden geeft de
overheid aan dat op andere wijze
wild dat schade veroorzaakt bestre
den kan worden. Wat te denken van
boomkwekers of fruittelers die hun
jacht omdat de oppervlakte te klein
is niet kunnen verhuren. Als de mo
gelijkheid er is om de jacht te verhu
ren dan wil de jager vaak niet, om
het risiko te ontlopen, dat hem nala
tigheid wordt verweten en hij voor
uitbetaling van schade moet op
draaien. De schade aan konijnenvre-
terij kan in de fruitteelt en boom
kwekerij aardig oplopen. Nu wordt
het verhuren van land met dit soort
teelten nog moeilijker omdat er
steeds meer schade van kraaien valt
te konstateren en bestrijding door
een beperkte jacht mogelijkheid
moeilijk is.
Men kan zelf jagen als men de be
schikking heeft over een kavel van
40 ha met een minimum doorsnede
van 300 m. Is de oppervlakte kleiner
dan is men aangewezen op de jager
van de aangrenzende jacht. Bij af
gifte van art. 53 vergunningen dient
normaal gesproken de jacht ver
huurd te zijn.
Er zijn wildsoorten die niet onder
het boerenwild vallen en toch schade
aan kunnen richten zoals o.a. een
den en ganzen. Bij niet verhuren zou
de boer nalatig zijn in zijn maatrege
len ter voorkoming van wildschade.
Onder het schadelijk wild, dit is het
boerenwild, vallen de kraaien,
eksters, konijnen, houtduiven, vos
sen en verwilderde katten. Ongeacht
aan wie de jacht verhuurd is kan de
boer aan een jachtaktehouder, een
derde persoon, op zijn bedrijf op
A
r-
jmm
vm& m
'fHi r u. V, \\u M*1' \Si L
M
l
1
r -
f7 f r 4
if
f f.; 1
W\ 't
V
Wii/o
r -é
f*
ij I
'ff 7
/u
i j
f. M i,
,lXii
i
f
(r 7?!
j f t t
- -
Ji
'1
l 1
i
f!
l f! 'Av
y >/CVV,
i m
<1/
a
'\M
'Mijn graan kan elke onkruidstorm doorstaan. Want ik gebruik Triogran van Shell.
Triogran is een snelle bestrijder van breedbladige onkruiden met een brede
werking. En het is ook moeilijke onkruiden de baas. Zelfs kleefkruid en kamille
verdwijnen als sneeuw voor de zon. Wel voeg ik meestal 2 liter MCPP toe.
Triogran is zacht voor mijn gewas. Daarbij is het snel regenvast en weinig
temperatuur-gevoelig. Bovendien is Triogran mengbaar met chloormeguat en
fungiciden. Kortom: Triogran, daar is geen onkruid tegenop gewassen.'
Lees voor het gebruik het etiket op de verpakking.
VI Vf
i,
(f
Voor meer informatie vraag uw handelaar of Shell Nederland Chemie BV,
Antwoordnummer 3519,3000 VB Rotterdam. Een postzegel is niet nodig.
met Shell ben je zeker
ÉSL
V 1
De heer Johan de Leeuw uit
Zevenbergschen Hoek, sekretaris
van de afdeling Brabant en
hoofdbestuurslid.
jaarkontrakt het schadelijke boeren
wild laten bestrijden. Voor mensen
die examen gedaan hebben en geen
jacht hebben moet het mogelijk zijn
te kunnen jagen op oppervlakten
kleiner dan 40 ha.
Opleidingen
Verdere uitbouw van de N.B.J.V. is
tot zijn recht gekomen door de
oprichting van de Stichting Jacht en
Wildbeheer Opleidingen. Deze stich
ting is in de zomer van 1987 opge
richt en heeft haar bestaansrecht be
wezen en voorziet in de behoefte om
in landbouwkringen opleidingen te
verzorgen die wat meer landbouwge-
richt zijn. Het jachtexamen is voor
veel boerenjagers lange tijd een
schrikbeeld geweest. Bij het in het le
ven roepen van de stichting jacht- en
wildbeheeropleidingen werd de
N.B.J.V. gesteund door de heer
A.P. Bernhart uit Lelystad, nu voor
zitter en kursusleider van de stich
ting. De opleidingen van toekomsti
ge jagers door de stichting zijn door
de overheid erkend.
Grote zorgen
Het nieuwe voorontwerp flora en
faunawet baart de boerenjagersvere-
niging grote zorgen. De strekking
van de inhoud van deze wet van het
ministerie van landbouw is onver
teerbaar. Dit voorontwerp beoogt
volledige bescherming van de flora
en fauna. Voor de landbouw treedt
er een verscherping op met geen oog
voor landbouwbelangen waarbij
ontheffingen door algemene maatre
gelen van bestuur gewijzigd kunnen
worden. De flora en fauna wet is een
raamwet. Welk wild er b.v. in ver
band met schade bejaagd mag wor
den, wordt achteraf ingevuld.
Het schadelijk wild is met veel ma
ren omschreven. Voordat een jager
een schot op een kraai lost, moet hij
zich afvragen of dat niet op een an
dere wijze had gekund. Er wordt ge
vreesd dat er een permanente diskus-
sie zal zijn over de status van een be
paalde diersoort. Emoties kunnen
hierin een hoofdrol spelen, waarbij
faktoren als ervaring en deskundig
heid worden genegeerd.
De ganzennota is van gelijke strek
king. Binnen een tijdsbestek van 10
jaar is het ganzenbestand in Neder
land verviervoudigd. Aan fourage
hebben ze 100.000 ha nodig terwijl
er slechts 20.000 ha beschikbaar is
en dan nog matig geschikt natuurter
rein. De overheid wil aan de 700.000
ganzen niets doen. Wij zijn interna
tionaal verantwoordelijk omdat veel
soorten in Nederland overwinteren.
Er is alleen wat financiële vergoe
ding bij de beschermde soorten.
Moeten een paar duizend boeren
hier schade voor lijden? Dit moet in
ternationaal opgelost worden met
een agrarische visie.
Eerherstel
De boerenjagersvereniging blijft er
in ieder geval voor strijden dat alvo
rens de flora en faunawet definitief
wordt vastgesteld met haar wensen
rekening wordt gehouden. Wensen
die moeten resulteren in eerherstel
van de boerenjachtakte, gekoppeld
aan een verlicht jachtexamen. Blijft
het voorontwerp flora en faunawet
ongewijzigd dan betekent dit een vo
gelvrij verklaring voor alle boeren".
J. van Tilburg
Vrijdag 24 maart 1989