"EG-voorstellen betekent daling
graanprijs met 7,25 procent"
Voorzitter veehouderij
commissie W. van Veldhuizen
informeert HB ZLM over
mogelijkheden leasen melk
ZLM wil geen overhaaste
versoepeling pacht
Hoofdbestuur
besluiten over
Rapport Bijdragen
verdient navolging
Voorzitter J. Geluk van Akkerbouwcommissie ZLM
Hoofdbestuur
akkoord met
werkgevers-
voorstellen
agrarische CAO's
De voorzitter van de akkerbouwcommissie van de ZLM, de heer J.G.
Geluk, rekende het hoofdbestuur in de vergadering van maandag 27 fe
bruari j.l. voor, dat de graarfpTijs met maar liefst 7,25% zal dalen als
de EG voorstellen worden omgezet in besluiten. Vanwege de over
schrijding van de 160 miljoen ton wordt de prijs met 3% verlaagd.
Wanneer dit jaar het vochtpercentage gezet wordt op 14,5% (wat vo
rig jaar bij uitzondering op 15,5% werd gezet) is het effect hiervan:
2,5% negatief. De interventieperiode wordt een maand korter, nega
tief 1%. De staffel verlagen met 25% geeft een prijsverlagend effect
van 0,75%. Alles bij elkaar een verlaging van 7,25%.
Het rapport "Bijdragen" van de
afdeling Dinteloord/Steenbergen
is een initiatief, dat navolging
verdient, zo concludeert het
hoofdbestuur in zijn vergadering
op 27 februari jl. in het Land-
bouwhuis te Goes. In het rapport
wordt een aantal aanbevelingen
gedaan, m.b.t. de herstructure
ring van de akkerbouw die verder
uitgewerkt moeten worden. Dit
sluit goed aan bij de beleidsvisie
van de ZLM, waarin de herstruc
turering van de akkerbouwsector
een belangrijk aandachtspunt is.
De ZLM zal mankracht vrijma
ken om de initiatieven, die er in
het Zuidwesten zijn, te steunen
en te stimuleren. Dit kan in sa
menwerking met de binnenkort
te starten Stichting Stimulering
Plantaardige Produktie.
In Noord-Brabant is een soortge
lijke constructie op handen, geti
teld PAMI (Platform Agrarische
Markt Innovatie). Voor het PA-
MI zullen 2 medewerkers worden
ingezet. Het PAMI beperkt zich
echter niet tot de plantaardige
produktie, maar omvat de gehele
agrarische sector.
De voorzitter van de veehouderijcommissie, de heer W. van Veldhui
zen, informeerde het hoofdbestuur op maandag 27 februari j.l. in het
Landbouwhuis te Goes over de mogelijkheden van het leasen van
melk. Minister Braks is bereid, op voorstel van het Landbouwschap,
het huren en verhuren van melkquotum mogelijk te maken. Het
voornemen bestaat om hier de navolgende voorwaarden aan te ver
binden. De te verhuren huren hoeveelheid moet minimaal 10.000 kg
zijn en mag niet meer dan 50.000 kg zijn. De te verhuren quota's heb
ben hun eigen vetgehalte. Onduidelijkheid is er nog over het feit of
er binnen de onderneming (zuivelfabriek) geleasd mag worden of vrij
binnen het nationaal quotum. Ook komt de vraag naar voren of ver
huur en huur via de onderneming tot stand moet komen of via vrije
handel.
"Aan de staffel verlaging en de
maand interventieverkorting, wil de
minister eventueel iets doen. Beplei
ten om het vochtpercentage te hand
haven op 15,5% wil hij alleen als de
Duitse minister daar om vraagt. Ten
aanzien van de 3% verlaging vanwe
ge de overschrijding van de produk-
tiedrempel, wil hij niets ondernemen,
ondanks de zeer sterk teruglopende
wereldvoedselvoorraad. Volgens de
wereldvoedselorganisatie FAO moet
de graanproduktie met 13% stijgen.
Hoe één en ander met elkaar te rij
men is, is voor mij langzamerhand
een raadsel", aldus de heer Geluk.
"Het enige wat de minister wil, is
overwegen en bestuderen om de
braakregeling wat aan te passen.
Wat de minister beslist ook niet wil,
is op enige manier wat doen aan de
verwerking in het non-foodcircuit.
Het is kennelijk op het ministerie
De voorzitter van de commissie
Grondgebruik van de ZLM, de heer
A. Munters, blikte tijdens de verga
dering van het hoofdbestuur op
maandag 27 februari jl. in het Land-
bouwhuis te Goes terug op de studie
dag Pacht op 10 februari jl. De
"pachtdag" van de ZLM mag een
goed geslaagde dag genoemd wor
den. Een paar goede inleiders en een
zaal die met veel belangstelling aan
het geheel deelnam. Pacht staat de
laatste tijd goed in de belangstelling.
De ZLM kan op deze dag met tevre
denheid terugzien.
De nota van de werkgroep Pacht van
het Landbouwschap, zo vervolgde
Munters, is in de Commissie Grond
gebruik van het Landbouwschap ge
weest. Zij heeft aan het Dagelijkse
Bestuur van het Landbouwschap een
aantal concrete voorstellen gedaan
t.a.v. waterschapslasten, tijdelijke
pacht en verrekening van de vermo
genswinst. Ook de analyse omtrent
de terugloop van het pachtareaal
wordt onderschreven.
De fiscale aspecten en de voorstellen
gericht op vermindering van de
pachtdruk worden pas bezien wan
neer bindende afspraken gemaakt
zijn met de overheid over de grond
slag voor de berekening van de
vermogens- en successierechten van
cultuurgronden. Deze zaak moet
binnen een half jaar afgewerkt zijn.
T.a.v. de agrarische opbrengstwaar-
de wordt een lange termijn gekozen
om deze gedachte nader uit te wer
ken. Verder is aan het Dagelijks
Bestuur van het Landbouwschap ge
vraagd een pachtstudiedag voor te
bereiden, aldus Munters. Vervolgens
stelde hij de herziening van de pacht
prijzen aan de orde.
Herziening
"Dit jaar zijn ook de pachtprijzen
weer aanherziening toe. In eerste in
stantie zijn we geneigd (art. 3 lid 3
van de Pachtwet helpt ons daarbij)
te zeggen: "Pachtprijs ver hoging zit
er voor akker bouwgronden niet in".
In art. 3 wordt namelijk gezegd dat
er bevorderd moet worden dat de
pachtprijzen in een redelijke verhou
ding moeten staan tot de bedrijfsuit-
komsten bij een behoorlijke be-
nog steeds niet doorgedrongen, dat
wanneer we die optie laten liggen de
akkerbouw niet meer uit het slop
komt".
Voor de andere akkerbouwproduk-
ten zit er eveneens een prijsverlaging
in het vat, zo deelde Geluk mee.
Voor erwten treedt door overschrij
ding van de produktiedrempel 4%
prijsverlaging op. Voor veld- en
tuinbonen komt hier nog eens 5,6%
extra korting overheen, dus 9,6%.
Voor suikerbieten wordt de mini
mumprijs teruggebracht met 5%. De
reden hiervan is om het evenwicht
met de granen niet te verbreken, ter
wijl we ons eigen marktbeheer reeds
betalen door 2% heffing op de A-
suiker en 39,5% op de B-suiker. Te
vens hebben we een verlaging van
een compensatieheffing van 1,4%
van voorgaande jaren moeten ac
cepteren.
drijfsvoering. Ook dienen de redelij
ke belangen van de verpachter mede
in acht te worden genomen. We
dachten dat dit een duidelijk artikel
was, zo hield de heer Munters het
hoofdbestuur voor. De minister stelt
het Landbouwschap en de Commis
sie van Advies van Grond- en Pacht-
prijspeil in de gelegenheid hun me
ning kenbaar te maken. Gezien de
slechte situatie in de akkerbouw
vindt het hoofdbestuur dat er geen
ruimte bestaat voor een verhoging
van de pachtprijs. Het Landbouw
schap moet in het overleg met de
overheid over de pachtprijs dus uit
gaan van het handhaven van de hui
dige pachthoogte. Het hoofdbestuur
wil dit punt geheel los zien van de
discussies die er gaande zijn om de
Pachtwet te versoepelen. Dit is een
zaak die op dit moment niet aan de
orde is. Voorts onderstreept het
hoofdbestuur de conclusies die op de
studiedag Pacht zijn getrokken.
Daar is het volgende naar voren
gekomen.
Niet overhaast
1De ZLM is van mening dat er geen
overhaaste besluiten moeten worden
genomen ten aanzien van de versoe
peling van de pacht nu er duidelijke
aanwijzingen zijn dat de terugloop
van de pacht zich aan het stabilise
ren is. De ZLM baseert deze mening
op a. de (lichte) stijging van de ver
pachtingen door institutionele beleg
gers, b. het vrijwel verdwenen zijn
van de particuliere pacht en c. het
feit dat familiepacht is vervangen
door maatschapsvorming. Het is
derhalve aannemelijk dat de pacht-
teruggang is uitgekristalliseerd.
Daarmee is ook de aanleiding van de
werkgroep Pacht om te komen tot
voorstellen om de pachtdruk te ver
minderen vervallen.
2. De ZLM is overigens van mening
dat het middel van versoepeling van
de pachtregeling erger zal blijken te
zijn dan de (vermeende) kwaal. Ver
soepeling van de regelgeving zal (dis
cussies over) pachtprijsverhogingen
niet kunnen voorkomen. Om die re
den kiest de ZLM ervoor - als het
niet anders kan -pachtverhogingen
voor lief te nemen om te voorkomen
dat er dubbel "betaald" moet wor
den. Versoepeling van de pachtre-
Het hoofdbestuur was het met de
heer Geluk eens, dat het onaan
vaardbaar is, dat deze voorstellen
door Brussel in besluiten worden
omgezet. Hiertegen moet het Land
bouwschap zich met alle middelen
verzetten.
Milieu
Het milieubeleidsplan en meerjaren
plan gewasbeschermingsplan wor
den doorkruist door de milieucriteria
nota van minister Nijpels. Dit be
helst onder meer dat binnen 5 jaar
de grondwaternorm drinkwater
norm moet zijn (de multifunktie van
het grondwater). Dit zal waarschijn
lijk inhouden dat binnen 5 jaar,
75% van de middelen niet meer ge
bruikt mogen worden, zo deelde Ge
luk het hoofdbestuur mee. Minister
Braks heeft altijd beloofd dat het
verbieden van middelen ook econo
misch haalbaar moet zijn. Nu ver
klaart hij zich op voorhand min of
meer accoord met minister Nijpels.
Mogelijk dat minister Nijpels zich
gedraagt als een slecht koopman,
door schromelijk te overvragen
maar dat is niet de manier om op dit
niveau met elkaar om te gaan. Het
enige wat ons rest is blijkbaar ak-
tie", zo besloot Geluk zijn overzicht
van de akkerbouwsector.
gels zal daarnaast ook tot veel onze
kerheid aanleiding geven over de uit
leg daarvan in de praktijk. De huidi
ge pachtwet is wat dat betreft uitge
kristalliseerd.
3. Mede tegen de achtergrond van
punt 2 heeft ZLM grote reserves te
gen het invoeren van een vorm van
korte termijnpacht. Dit is ook geble
ken op de studiedag. In dit verband
wijst de ZLM erop dat het sluiten
van pachtovereenkomsten voor een
kortere termijn dan zes jaar voor los
land ook onder de huidige pachtwet
mogelijk is. Door een wat ruimer be
leid van de Grondkamer binnen de
huidige regelgeving zou al veel ver
betering kunnen optreden. Een wets
wijziging is dan niet nodig en de
rechtszekerheid voor de pachter
blijft gewaarborgd. Deze conclusies
zullen landelijk kenbaar worden
gemaakt.
Het hoofdbestuur van de ZLM kon
zich-in zijn vergadering van afgelo
pen maandag 27 februari jl. vinden
in de werkgeversvoorstellen betref
fende de agrarische CAO's over
1989-1990 (of 1991). Deze voorstel
len houden onder meer in een verho
ging van de VUT leeftijd van 59 tot
60 jaar. Ook wordt voorgesteld een
nieuwe loonklasse in te voeren, over
eenkomend met het wettelijk mini
mum (jeugd)Ioon en minimum va
kantietoeslag, bedoeld voor arbeids
verhoudingen die het karakter heb
ben van een leer-
arbeidsovereenkomst en voor scho
lieren en vakantiewerkers. De vloer
in de vakantietoeslag wordt afge
schaft, zo is het voorstel. Deze mag
in ieder geval niet stijgen. Te over
wegen valt de vloer in te ruilen voor
een kleine stijging van de vakantie
toeslag of van het loon.
Een contract voor het -leasen kan al
leen worden afgesloten in de maan
den april, mei. juni en juli. De indi
viduele melkveehouder zal zelf de
prijs, waarvoor hij verhuren of hu
ren wil, moeten vaststellen.
Slom
De heer Van Veldhuizen stelde ver
der de Slom-kwestie aan de orde. Er
is een hoeveelheid van 600.000 ton
melk in de EG beschikbaar voor de
Slomboeren die weer willen gaan
melken. De voorwaarden zijn om
vangrijk: in aanmerking komen al
leen zij die per 31 december 1983
(1 oktober 1983) nog onder contract
stonden en de contractvoorwaarden
zijn nagekomen. De boer moet zo
spoedig mogelijk een aanvraag in
dienen (binnen 3 maanden na afkon
diging). De toe te kennen hoeveel
heid bedraagt 60% van de destijds
gecontracteerde hoeveelheid waarbij
de boer moet kunnen aantonen dat
hij deze melk kan produceren.
Quota van aanvragers, verkregen via
Bose, etc., worden van het toegeken
de quotum afgetrokken. De^Slom-
quota zijn persoonsgebonden tot 1
april 1992. De toewijzing is voorlo
pig voor twee jaar. Bij een minimale
benutting van 80% kan het quotum
definitief worden toegekend.
Het persoonsgebonden quotum is
vererfbaar. Zij die een quotum toe
gewezen krijgen, krijgen eventuele
betaalde superheffing naar evenre
digheid van het quotum terugbe
taald, aldus van Veldhuizen. Hij at
tendeerde het hoofdbestuur er nog
op, dat het Landbouwschap tracht
de toe te kennen hoeveelheid van
60% naar 80% te brengen. Gezien
de superheffing is dit een reëel per
centage.
I en R-regelingen
De huidige voorliggende voorstellen
inzake de identificatie en registratie
regeling gaan uit van een sluitende
regeling; alle in Nederland aanwezi
ge runderen zijn dan herkenbaar en
zullen centraal worden gere
gistreerd. Dus ook de kalveren vanaf
de geboorte. De jaarlijkse kosten
hiervan belopen 24 miljoen.
Voorbereidings-, aanloop- en in
vesteringskosten bedragen 140 mil
joen. De invoering van het nieuwe I
en R-systeem zal gevolgen hebben
voor de thans bestaande structuren
bij veeverbetering en gezondheids
diensten, ook dit zal de nodige
kosten met zich meebrengen.
De voorbereidingskosten a 27 mil
joen worden door de overheid voor
hun rekening genomen, terwijl de
andere investeringen en kosten
m.b.t. de I en R onder de 50/50 re
geling vallen, aldus de heer Van
Veldhuizen. Hij gaf daarbij per dier
soort de volgende berekening:
een oormerk
2,00/dier
geboortemelding
0,52/dier voor alle diersoorten
afvoermelding
0,52/dier
aanvoer, afvoer en
slachtmelding
0,66/dier voor rood en wit vlees
bewaarkosten
0,08/dier voor wit vlees dieren
bewaarkosten
0,38/dier voor rood vlees dieren
afvoermelding
0,22/dier
bewaarkosten
0,87/dier; voor melk en fokdieren
per verplaatsing
1,04/dier voor alle dieren
Dit geeft het volgende kostenpatroon per dier:
Witvlees (mest-
kalveren)
3,78/dier
Roodvlees (mestvee)
4,08/dier
Melk en fokvee
4,13/dier
10
Vrijdag 3 maart 1989