"EG-voorstellen betekent daling graanprijs met 7,25 procent" Voorzitter veehouderij commissie W. van Veldhuizen informeert HB ZLM over mogelijkheden leasen melk ZLM wil geen overhaaste versoepeling pacht Hoofdbestuur besluiten over Rapport Bijdragen verdient navolging Voorzitter J. Geluk van Akkerbouwcommissie ZLM Hoofdbestuur akkoord met werkgevers- voorstellen agrarische CAO's De voorzitter van de akkerbouwcommissie van de ZLM, de heer J.G. Geluk, rekende het hoofdbestuur in de vergadering van maandag 27 fe bruari j.l. voor, dat de graarfpTijs met maar liefst 7,25% zal dalen als de EG voorstellen worden omgezet in besluiten. Vanwege de over schrijding van de 160 miljoen ton wordt de prijs met 3% verlaagd. Wanneer dit jaar het vochtpercentage gezet wordt op 14,5% (wat vo rig jaar bij uitzondering op 15,5% werd gezet) is het effect hiervan: 2,5% negatief. De interventieperiode wordt een maand korter, nega tief 1%. De staffel verlagen met 25% geeft een prijsverlagend effect van 0,75%. Alles bij elkaar een verlaging van 7,25%. Het rapport "Bijdragen" van de afdeling Dinteloord/Steenbergen is een initiatief, dat navolging verdient, zo concludeert het hoofdbestuur in zijn vergadering op 27 februari jl. in het Land- bouwhuis te Goes. In het rapport wordt een aantal aanbevelingen gedaan, m.b.t. de herstructure ring van de akkerbouw die verder uitgewerkt moeten worden. Dit sluit goed aan bij de beleidsvisie van de ZLM, waarin de herstruc turering van de akkerbouwsector een belangrijk aandachtspunt is. De ZLM zal mankracht vrijma ken om de initiatieven, die er in het Zuidwesten zijn, te steunen en te stimuleren. Dit kan in sa menwerking met de binnenkort te starten Stichting Stimulering Plantaardige Produktie. In Noord-Brabant is een soortge lijke constructie op handen, geti teld PAMI (Platform Agrarische Markt Innovatie). Voor het PA- MI zullen 2 medewerkers worden ingezet. Het PAMI beperkt zich echter niet tot de plantaardige produktie, maar omvat de gehele agrarische sector. De voorzitter van de veehouderijcommissie, de heer W. van Veldhui zen, informeerde het hoofdbestuur op maandag 27 februari j.l. in het Landbouwhuis te Goes over de mogelijkheden van het leasen van melk. Minister Braks is bereid, op voorstel van het Landbouwschap, het huren en verhuren van melkquotum mogelijk te maken. Het voornemen bestaat om hier de navolgende voorwaarden aan te ver binden. De te verhuren huren hoeveelheid moet minimaal 10.000 kg zijn en mag niet meer dan 50.000 kg zijn. De te verhuren quota's heb ben hun eigen vetgehalte. Onduidelijkheid is er nog over het feit of er binnen de onderneming (zuivelfabriek) geleasd mag worden of vrij binnen het nationaal quotum. Ook komt de vraag naar voren of ver huur en huur via de onderneming tot stand moet komen of via vrije handel. "Aan de staffel verlaging en de maand interventieverkorting, wil de minister eventueel iets doen. Beplei ten om het vochtpercentage te hand haven op 15,5% wil hij alleen als de Duitse minister daar om vraagt. Ten aanzien van de 3% verlaging vanwe ge de overschrijding van de produk- tiedrempel, wil hij niets ondernemen, ondanks de zeer sterk teruglopende wereldvoedselvoorraad. Volgens de wereldvoedselorganisatie FAO moet de graanproduktie met 13% stijgen. Hoe één en ander met elkaar te rij men is, is voor mij langzamerhand een raadsel", aldus de heer Geluk. "Het enige wat de minister wil, is overwegen en bestuderen om de braakregeling wat aan te passen. Wat de minister beslist ook niet wil, is op enige manier wat doen aan de verwerking in het non-foodcircuit. Het is kennelijk op het ministerie De voorzitter van de commissie Grondgebruik van de ZLM, de heer A. Munters, blikte tijdens de verga dering van het hoofdbestuur op maandag 27 februari jl. in het Land- bouwhuis te Goes terug op de studie dag Pacht op 10 februari jl. De "pachtdag" van de ZLM mag een goed geslaagde dag genoemd wor den. Een paar goede inleiders en een zaal die met veel belangstelling aan het geheel deelnam. Pacht staat de laatste tijd goed in de belangstelling. De ZLM kan op deze dag met tevre denheid terugzien. De nota van de werkgroep Pacht van het Landbouwschap, zo vervolgde Munters, is in de Commissie Grond gebruik van het Landbouwschap ge weest. Zij heeft aan het Dagelijkse Bestuur van het Landbouwschap een aantal concrete voorstellen gedaan t.a.v. waterschapslasten, tijdelijke pacht en verrekening van de vermo genswinst. Ook de analyse omtrent de terugloop van het pachtareaal wordt onderschreven. De fiscale aspecten en de voorstellen gericht op vermindering van de pachtdruk worden pas bezien wan neer bindende afspraken gemaakt zijn met de overheid over de grond slag voor de berekening van de vermogens- en successierechten van cultuurgronden. Deze zaak moet binnen een half jaar afgewerkt zijn. T.a.v. de agrarische opbrengstwaar- de wordt een lange termijn gekozen om deze gedachte nader uit te wer ken. Verder is aan het Dagelijks Bestuur van het Landbouwschap ge vraagd een pachtstudiedag voor te bereiden, aldus Munters. Vervolgens stelde hij de herziening van de pacht prijzen aan de orde. Herziening "Dit jaar zijn ook de pachtprijzen weer aanherziening toe. In eerste in stantie zijn we geneigd (art. 3 lid 3 van de Pachtwet helpt ons daarbij) te zeggen: "Pachtprijs ver hoging zit er voor akker bouwgronden niet in". In art. 3 wordt namelijk gezegd dat er bevorderd moet worden dat de pachtprijzen in een redelijke verhou ding moeten staan tot de bedrijfsuit- komsten bij een behoorlijke be- nog steeds niet doorgedrongen, dat wanneer we die optie laten liggen de akkerbouw niet meer uit het slop komt". Voor de andere akkerbouwproduk- ten zit er eveneens een prijsverlaging in het vat, zo deelde Geluk mee. Voor erwten treedt door overschrij ding van de produktiedrempel 4% prijsverlaging op. Voor veld- en tuinbonen komt hier nog eens 5,6% extra korting overheen, dus 9,6%. Voor suikerbieten wordt de mini mumprijs teruggebracht met 5%. De reden hiervan is om het evenwicht met de granen niet te verbreken, ter wijl we ons eigen marktbeheer reeds betalen door 2% heffing op de A- suiker en 39,5% op de B-suiker. Te vens hebben we een verlaging van een compensatieheffing van 1,4% van voorgaande jaren moeten ac cepteren. drijfsvoering. Ook dienen de redelij ke belangen van de verpachter mede in acht te worden genomen. We dachten dat dit een duidelijk artikel was, zo hield de heer Munters het hoofdbestuur voor. De minister stelt het Landbouwschap en de Commis sie van Advies van Grond- en Pacht- prijspeil in de gelegenheid hun me ning kenbaar te maken. Gezien de slechte situatie in de akkerbouw vindt het hoofdbestuur dat er geen ruimte bestaat voor een verhoging van de pachtprijs. Het Landbouw schap moet in het overleg met de overheid over de pachtprijs dus uit gaan van het handhaven van de hui dige pachthoogte. Het hoofdbestuur wil dit punt geheel los zien van de discussies die er gaande zijn om de Pachtwet te versoepelen. Dit is een zaak die op dit moment niet aan de orde is. Voorts onderstreept het hoofdbestuur de conclusies die op de studiedag Pacht zijn getrokken. Daar is het volgende naar voren gekomen. Niet overhaast 1De ZLM is van mening dat er geen overhaaste besluiten moeten worden genomen ten aanzien van de versoe peling van de pacht nu er duidelijke aanwijzingen zijn dat de terugloop van de pacht zich aan het stabilise ren is. De ZLM baseert deze mening op a. de (lichte) stijging van de ver pachtingen door institutionele beleg gers, b. het vrijwel verdwenen zijn van de particuliere pacht en c. het feit dat familiepacht is vervangen door maatschapsvorming. Het is derhalve aannemelijk dat de pacht- teruggang is uitgekristalliseerd. Daarmee is ook de aanleiding van de werkgroep Pacht om te komen tot voorstellen om de pachtdruk te ver minderen vervallen. 2. De ZLM is overigens van mening dat het middel van versoepeling van de pachtregeling erger zal blijken te zijn dan de (vermeende) kwaal. Ver soepeling van de regelgeving zal (dis cussies over) pachtprijsverhogingen niet kunnen voorkomen. Om die re den kiest de ZLM ervoor - als het niet anders kan -pachtverhogingen voor lief te nemen om te voorkomen dat er dubbel "betaald" moet wor den. Versoepeling van de pachtre- Het hoofdbestuur was het met de heer Geluk eens, dat het onaan vaardbaar is, dat deze voorstellen door Brussel in besluiten worden omgezet. Hiertegen moet het Land bouwschap zich met alle middelen verzetten. Milieu Het milieubeleidsplan en meerjaren plan gewasbeschermingsplan wor den doorkruist door de milieucriteria nota van minister Nijpels. Dit be helst onder meer dat binnen 5 jaar de grondwaternorm drinkwater norm moet zijn (de multifunktie van het grondwater). Dit zal waarschijn lijk inhouden dat binnen 5 jaar, 75% van de middelen niet meer ge bruikt mogen worden, zo deelde Ge luk het hoofdbestuur mee. Minister Braks heeft altijd beloofd dat het verbieden van middelen ook econo misch haalbaar moet zijn. Nu ver klaart hij zich op voorhand min of meer accoord met minister Nijpels. Mogelijk dat minister Nijpels zich gedraagt als een slecht koopman, door schromelijk te overvragen maar dat is niet de manier om op dit niveau met elkaar om te gaan. Het enige wat ons rest is blijkbaar ak- tie", zo besloot Geluk zijn overzicht van de akkerbouwsector. gels zal daarnaast ook tot veel onze kerheid aanleiding geven over de uit leg daarvan in de praktijk. De huidi ge pachtwet is wat dat betreft uitge kristalliseerd. 3. Mede tegen de achtergrond van punt 2 heeft ZLM grote reserves te gen het invoeren van een vorm van korte termijnpacht. Dit is ook geble ken op de studiedag. In dit verband wijst de ZLM erop dat het sluiten van pachtovereenkomsten voor een kortere termijn dan zes jaar voor los land ook onder de huidige pachtwet mogelijk is. Door een wat ruimer be leid van de Grondkamer binnen de huidige regelgeving zou al veel ver betering kunnen optreden. Een wets wijziging is dan niet nodig en de rechtszekerheid voor de pachter blijft gewaarborgd. Deze conclusies zullen landelijk kenbaar worden gemaakt. Het hoofdbestuur van de ZLM kon zich-in zijn vergadering van afgelo pen maandag 27 februari jl. vinden in de werkgeversvoorstellen betref fende de agrarische CAO's over 1989-1990 (of 1991). Deze voorstel len houden onder meer in een verho ging van de VUT leeftijd van 59 tot 60 jaar. Ook wordt voorgesteld een nieuwe loonklasse in te voeren, over eenkomend met het wettelijk mini mum (jeugd)Ioon en minimum va kantietoeslag, bedoeld voor arbeids verhoudingen die het karakter heb ben van een leer- arbeidsovereenkomst en voor scho lieren en vakantiewerkers. De vloer in de vakantietoeslag wordt afge schaft, zo is het voorstel. Deze mag in ieder geval niet stijgen. Te over wegen valt de vloer in te ruilen voor een kleine stijging van de vakantie toeslag of van het loon. Een contract voor het -leasen kan al leen worden afgesloten in de maan den april, mei. juni en juli. De indi viduele melkveehouder zal zelf de prijs, waarvoor hij verhuren of hu ren wil, moeten vaststellen. Slom De heer Van Veldhuizen stelde ver der de Slom-kwestie aan de orde. Er is een hoeveelheid van 600.000 ton melk in de EG beschikbaar voor de Slomboeren die weer willen gaan melken. De voorwaarden zijn om vangrijk: in aanmerking komen al leen zij die per 31 december 1983 (1 oktober 1983) nog onder contract stonden en de contractvoorwaarden zijn nagekomen. De boer moet zo spoedig mogelijk een aanvraag in dienen (binnen 3 maanden na afkon diging). De toe te kennen hoeveel heid bedraagt 60% van de destijds gecontracteerde hoeveelheid waarbij de boer moet kunnen aantonen dat hij deze melk kan produceren. Quota van aanvragers, verkregen via Bose, etc., worden van het toegeken de quotum afgetrokken. De^Slom- quota zijn persoonsgebonden tot 1 april 1992. De toewijzing is voorlo pig voor twee jaar. Bij een minimale benutting van 80% kan het quotum definitief worden toegekend. Het persoonsgebonden quotum is vererfbaar. Zij die een quotum toe gewezen krijgen, krijgen eventuele betaalde superheffing naar evenre digheid van het quotum terugbe taald, aldus van Veldhuizen. Hij at tendeerde het hoofdbestuur er nog op, dat het Landbouwschap tracht de toe te kennen hoeveelheid van 60% naar 80% te brengen. Gezien de superheffing is dit een reëel per centage. I en R-regelingen De huidige voorliggende voorstellen inzake de identificatie en registratie regeling gaan uit van een sluitende regeling; alle in Nederland aanwezi ge runderen zijn dan herkenbaar en zullen centraal worden gere gistreerd. Dus ook de kalveren vanaf de geboorte. De jaarlijkse kosten hiervan belopen 24 miljoen. Voorbereidings-, aanloop- en in vesteringskosten bedragen 140 mil joen. De invoering van het nieuwe I en R-systeem zal gevolgen hebben voor de thans bestaande structuren bij veeverbetering en gezondheids diensten, ook dit zal de nodige kosten met zich meebrengen. De voorbereidingskosten a 27 mil joen worden door de overheid voor hun rekening genomen, terwijl de andere investeringen en kosten m.b.t. de I en R onder de 50/50 re geling vallen, aldus de heer Van Veldhuizen. Hij gaf daarbij per dier soort de volgende berekening: een oormerk 2,00/dier geboortemelding 0,52/dier voor alle diersoorten afvoermelding 0,52/dier aanvoer, afvoer en slachtmelding 0,66/dier voor rood en wit vlees bewaarkosten 0,08/dier voor wit vlees dieren bewaarkosten 0,38/dier voor rood vlees dieren afvoermelding 0,22/dier bewaarkosten 0,87/dier; voor melk en fokdieren per verplaatsing 1,04/dier voor alle dieren Dit geeft het volgende kostenpatroon per dier: Witvlees (mest- kalveren) 3,78/dier Roodvlees (mestvee) 4,08/dier Melk en fokvee 4,13/dier 10 Vrijdag 3 maart 1989

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1989 | | pagina 10