verzekeringen zlm ver/tondig verzekeren
Kentekenbewijs inleveren bij
technisch total loss
Zij ref lektoren
verhogen veiligheid auto's
Wanneer kan men met een schade
naar het waarborgfonds
Goed voorbeeld doet goed volgen
Grootschalige campagne in Noord-Brabant
Autogordel dragen, dat redt je leven
Om handel in gestolen auto's
tegen te gaan
Het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid (ROV) en Veilig
Verkeer Nederland (VVN) in de provincie Brabant is momenteel be
zig met een grootschalige campagne om deze provincie verkeersveili
ger te maken. Aan deze aktie verleent ook het politie-apparaat haar
medewerking. Automobilisten worden gedurende de campagne o.a.
gewezen op het nut van het dragen van de veiligheidsgordel.
Uit cijfers is gebleken, dat Noord-
Brabant de meest verkeersonveilige
provincie van Nederland is en daar
wil men middels diverse campagnes
verandering in brengen. Verder
wordt er op het gebied van voorlich
ting en promotie veel werk verzet
waarbij ook scholen en rijschool
houders betrokken worden.
Veiliger
Wie tijdens de campagne wordt aan
gehouden en de autogordel draagt,
krijgt een prijsvraagformulier waar
mee o.a. een weekend Parijs gewon
nen kan worden.
Overtreders worden geverbaliseerd
indien de politie tijdens een kontrole
aanwezig is. De automobilist is dus
gewaarschuwd en ook een gewaar
schuwd automobilist telt voor twee.
Uiteraard is het de bedoeling dat au
tomobilisten ook na de campagne de
autogordel konsequent blijven dra
gen. Met z'n allen strijden we voor
een veiliger Noord-Brabant en Zee
land (en de rest van ons land) want
het dragen van een autogordel kan
jaarlijks enkele honderden slachtof
fers in het verkeer schelen. Autogor
del dragen, dat klikt.
JF
Net als de (verplichte) zijreflektoren
bij rijwielen zijn er nu ook zijreflek
toren voor auto's te koop. Zij zijn
zelfs universeel: geschikt voor ieder
merk auto, toepasbaar op alle wiel-
maten en ze zijn door iedere leek in
een handomdraai aan te brengen. De
oplossing daarvoor is kinderlijk een
voudig; het betreft hier eigenlijk re-
flekterende ventieldoppen. Op iede
re ventieldop is een reflekterend me
talen schijfje van ruim vier centime
ter doorsnede gemonteerd, gemaakt
van hoogwaardig aluminium (roest
vrij) materiaal.
De nieuwe zijreflektoren voor auto's
zijn eenvoudig en zonder gereed
schappen te monteren. Nadat de be
staande ventieldopjes zijn verwij
derd, kunnen de reflektoren be
vestigd worden. Het vast- en los
draaien van de reflecterende ventiel-
dop gaat even gemakkelijk als bij
een normale ventieldop, zodat men
geen problemen heeft met het perio
diek kontroleren van de ban
denspanning.
De reflekterende cirkels, die ont
staan als de rijdende auto van opzij
Eén van de dames van het promotie-team deelt hier folders uit in het centrum
van Tilburg.
Krachtens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen
(WAM) is een Waarborgfonds Motorverkeer ingesteld. Het doel van
het Waarborgfonds is om schadevergoeding te verlenen in bepaalde
gevallen, waarbij met een motorrijtuig schade wordt tc ebracht, die
de benadeelde niet van degene die aansprakelijk is, of van diens ver
zekeraar kan vorderen.
Vijf gevallen
Benadeelde kan zich uitsluitend in
de volgende 5 gevallen tot het Waar
borgfonds wenden:
- wanneer niet kan worden vast
gesteld, wie de aansprakelijke per
soon is.
- wanneer de schuldige zijn verzeke
ringsplicht niet is nagekomen en de
schuldige niet vermogend is de scha
de zelf te vergoeden.
- in geval van onvermogen van de
verzekeraar-
- wanneer de schade is veroorzaakt
door een vrijgestelde gemoedsbe-
zwaarde, die niet voldoende vermo
gend is om de schade zelf te betalen.
- wanneer de schade is veroorzaakt
door iemand die het motorrijtuig
heeft gestolen of door geweldpleging
in zijn bezit heeft gekregen. (Verze
keraar kan n.l. een beroep doen op
een krachtens de WAM toegestane
uitsluiting).
Iedere benadeelde zal zich in le in
stantie altijd moeten wenden tot de
aansprakelijke persoon
Indien de aansprakelijke partij niet
bekend is, dient hij aan te tonen alle
Vrijdag 11 november 1988
mogelijke moeite te hebben gedaan
om diens identiteit te achterhalen.
Aangifte bij de politie is daarbij on
ontbeerlijk, alsmede getuigenbewijs.
Pas als aan deze vereisten voldaan
is, kan hij bij het Waarborgfonds
terecht.
JF
Waarborgfonds biedt
uitkomst voor
30.000 gedupeerden
Het komt in de praktijk steeds meer
voor dat automobilisten na een aan
rijding doorrijden zonder hun iden
titeit kenbaar te maken. Dit blijkt
uit cijfers van het Waarborgfonds
Motorverkeer van de gemeenschap
pelijke automobielverzekeraars. Als
oorzaken van het doorrijden na een
ongeval worden genoemd, het alco
holgebruik of het hebben van een
hoge no-claim korting.
Het Waarborgfonds keerde in 1987
hiervoor meer dan 43 miljoen gulden
uit. Ruim 30.000 gedupeerden kon
den met succes een beroep doen op
het Waarborgfonds.
belicht wordt, verhogen in het don
ker de veiligheid aanzienlijk.
Een set van vier van deze reflekte
rende ventieldoppen kost 14,95
(adviesprijs) en is bij o.m. warenhui
zen (alle V&D-filialen) verkrijgbaar.
Ook geschikt voor caravans, aan
hangers etc.
Kantoor
Zevenbergen
Per 1 december 1988 zal het kan
toor Zevenbergen operationeel
zijn, voor het gebied Noord-
West Brabant. U kunt dus vanaf
deze datum met Uw verzeke
ringsproblemen terecht op Wa
termolen 14 te Zevenbergen, tele
foon 01680-25656. Privé gaat de
heer A. Schoonen per 22 decem
ber in Zevenbergen wonen.
De nieuwe zij reflectoren voor auto's zijn eenvoudig en zonder gereedschap te
monteren. Nadat de bestaande ventieldopjes zijn verwijderd, kunnen de re
flectoren bevestigd worden. De reflecterende cirkels die ontstaan als de rij
dende auto's van opzij verlicht worden, verhogen in het donker de veiligheid
aanzienlijk.
De Nederlandse Vereniging van Automobielassuradeuren (NVVA)
heeft recentelijk besloten dat eigenaren van auto's, die door een aan
rijding technisch total loss zijn verklaard het kenteken voortaan bij
hun verzekeringmaatschappijen moeten inleveren. Nadat dit is ge
beurd ontvangt men een schade-uitkering.
Wrakkenprobleem
De verzekeringmaatschappij zorgt
dan voor het onklaar maken van het
chassisnummer en stuurt vervolgens
het kenteken naar de Rijksdienst
voor het Wegverkeer. Deze maatre
gel moet de toenemende schade-last
als gevolg van de handel in gestolen
auto's terugdringen. Verzekering
maatschappijen kampen al enige tijd
met het wrakkenprobleem. Zo wor
den autowrakken van total-
lossauto's tegen hoge prijzen opge
kocht. Het chassisnummer en kente
ken van deze auto's (inkl. bijbeho
rende papieren) wordt gebruikt voor
het "omkatten" (of "witten") van
gestolen auto's van hetzelfde merk
en type. Het wrak heeft uiteraard
geen waarde meer als het chassis
nummer en de papieren van het
wrak zijn ontdaan. Dan rest alleen
nog een sloopwaarde en is het niet
bruikbaar meer voor het "witten".
maar deze aanpassing vindt in de
loop van 1989 ongetwijfeld plaats.
Uiteraard wordt u hiervan op de
hoogte gehouden.
JF
Algemeen belang
Verzekeringen ZLM schaart zich in
de rij der verzekeraars die deze
werkwijze voortaan zullen hanteren
omdat men meent dat het van alge
meen belang (verzekerden en verze
keraar) is diefstal van auto's te lijf te
gaan.
In de auto-polis is omtrent deze
maatregel nog niets opgenomen
De heer H. Doeleman, direkteur van Verzekeringen ZLM, rijdt ook met gro
te regelmaat over het Nederlandse wegennet en hij is er zich van bewust, dat
het dragen van de autogordel een noodzaak is. Het kan immers bijdragen tot
het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. Zijn advies: "Autogor
del om, da's vast en zeker".
7