VOO It m: Vit OIIW Voorproef op ekskursie naar Antwerpen Kennis maken met Kaassoufflé Kruiswoordraadsel onder reda/ctie van de Redaktiekommis- sie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Brabant. Redaktieadres: Mevr. P. J. de Rooy-Janse M.A. Postbus 42, 4424 ZG Wemeldinge. Donderdagmorgen 27 oktober kwamen Plattelandsvrouwen uit alle delen van Zeeland bijeen in 'De Vroone' te Kapelle. Mevrouw De Rooy-Janse, voorzitter van de Kulturele kommissie, heette iedereen van harte welkom. In het bijzonder de heer Armand de Roose M.A. uit Antwerpen, de spreker op deze ochtend. De lezing van de heer De Roose, 'De Christelijke iconografie voor en na het concilie van Tren- te', ging met name over schilderkunst en de religieuze betekenis van de christelijke iconografie. Dit alvast als voorproefje op de ekskursie naar het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen en de stadswandeling op 18 april 1989 alwaar de heer De Roose onze gids zal zijn. 'Iconografie is eigenlijk een wazig onderwerp', zo begon de spreker. Het woord betekent: beschrijving (grafie) van het beeld (ikoon). Maar ook dat zegt nog niet zoveel, want het beschrijven gebeurt op de manier zoals we het nu zien. We moeten wel zoeken naar de bedoeling uit de tijd toen ze gemaakt werden. Het is on juist te denken dat de middeleeuwse ikonen vervaardigd werden door kunstenaars. Ze werden gemaakt als een sacraal geschrift in beeldvorm, bedoeld voor de geloofsoverbren- ging. De heer De Roose ging ver te rug in de tijd, dit was nodig om van deze materie iets te begrijpen. Men kan namelijk zien aan een ikoon uit welk tijdperk deze dateert. De middeleeuwse Iconografie was monnikenwerk en had tot doel ge- loofsoverbrenging aan de mensen. Deze konden immers niet lezen of schrijven. Kenmerkend voor de mid deleeuwse ikonen was dat ze aan strenge regels gebonden waren. Aan tal en plaats van de figuren stond vast, hoe hoger hoe voornamer/be langrijker en de herkenning is er door de symbolen en de details. Het detail is heel belangrijk in de iconografie. Symbolen De duivel is het symbool van het kwaad, 't Kruisteken dat van de drie-eenheid. De nimbus (stralen krans) achter het hoofd van een fi guur hoort alleen bij heiligen. Voor de middeleeuwse mens is de hele schepping een symbool. De wereld is het middelpunt van de schepping. God staat centraal en de mens staat tussen God en de natuur. Afwijking van deze normen werd als ketterij beschouwd. Concilie van Trente Het concilie van Trente, 1545-1563, is een belangrijk keerpunt geweest in de iconografie. Dit concilie (kerk vergadering) kan gezien worden als een antwoord op de reformatie, krachtige doorvoering van hervor mingen en men wil datgene bena drukken door middel van de ikonen wat de hervormers als onjuist bestrijden. De R.K. wil zich wape nen om haar invloed te behouden. Niet langer staat God centraal maar de mens (humanisme). Was in de middeleeuwen de figuur van Maria slechts zelden te zien, nu wordt ze zeer belangrijk en de Maria-verering komt in zwang. Tot die tijd was al leen de geboorte en de vlucht naar Egypte in de iconografie op genomen. De figuur van Petrus, eerst de bewa ker van de hemelpoort - afgebeeld met sleutels - wordt nu de hoeksteen van de kerk, de eerste paus. De sa- kramenten worden belangrijker en er komen heiligen in plaats van mar telaren. Al deze veranderingen zijn in de iconografie terug te vinden en de nieuwe voorstellingen maakten de iconografie levendig. Heel veel stof U zult begrijpen dat dit maar enkele losse stukjes zijn uit een zeer boeien de lezing. Er was teveel stof om het allemaal op te nemen. Zeker omdat de heer De Roose ook vaak verwees naar gebeurtenissen uit het Oude Testament en de Apocriefe boeken, om ons zo de samenhang duidelijk te maken. Dia's Na de pauze gaf de heer De Roose boeiend uitleg bij dia's die hij alle maal zelf gemaakt had. Vooral de uitleg van de voorstellingen aan de Kathedraal van Amiëns was bijzon der. Daar spreekt bij voorbeeld ook heel sterk de belangrijkheid van het getal (dat is in alle godsdiensten en religies belangrijk). Er zijn ook de tekens van de dierenriem uitgebeeld met daarbij de afbeelding van het werk wat in die tijd van het jaar moet gebeuren (zaaien - oogsten enz.). We werden ook gewezen op de uitbeelding van deugden en ondeug den. De vele Mariabeelden die men op hoeken van straten in Antwerpen kan zien, kwamen op het scherm, 't Was een ochtend waarin ons veel verteld werd over dingen waar de meesten (denk ik) weinig van af wisten. De mededeling dat we later een verkorte weergave van de lezing toegestuurd krijgen werd dan ook met applaus begroet door de deelne mers aan de ekskursie. Velen maak ten van de gelegenheid gebruik om zich alvast op te geven. Het staat ei genlijk nu al wel vast dat dit een fij ne dag zal worden. De prettige manier van vertellen en zijn uitgebreide kennis van deze za ken geeft ons de zekerheid dat we veel mooie dingen en de betekenis ervan zullen horen en zien. De kultu rele kommissie kan terugzien op een heel geslaagde ochtend en uitsteken de voorbereiding op het a.s. bezoek aan Antwerpen. C. Verdult-Buys L.J. de Regt-van Maldegem Een heerlijk luchtig gerecht dat in vele variaties bereid kan wor den, bijvoorbeeld als een warm voorgerecht, of als een hoofd- of nagerecht. U ziet keuze genoeg! Door toevoegingen van allerlei ingrediënten (vlees, vis, groente, kaas, likeuren en vruchtensap pen) is de soufflé eindeloos te va riëren! De basis van de soufflé is een dik vloeibare saus die ge maakt wordt van een blanke roux (boter, bloem, bouillon), hetzij met vlees-, vis- of groente bouillon. Bij de zoete soufflé wordt er een Crème Patissiere ge maakt, wat bestaat uit melk, sui ker, dooiers, bloem of custard- poeder. (In vakjargon ook wel kookroom genoemd). Waaraan dan diverse vruchten, fruitsap pen, likeuren en chocolade toege voegd kunnen worden. Dan de soufflé waar we naar toe willen, nl. de kaassoufflé, die in tegenstelling van de andere ge maakt wordt met als basis een saus bêchamel (boter, bloem, melk). Een kaassoufflé waar u in deze rubriek kennis of hernieuw de kennis mee kunt maken, weer eens iets anders dan een omelet of spiegeleitje. En dit hebben we nodig: een vuurvaste aardewerk of gla zen schaal, met hoge randen, met een inhoud van 1 Vi a 2 liter, 5 ei eren, 40 gram bloem, 4 dl melk, 300 gram (bijvoorkeur oude) ge raspte kaas, maar een Emmen- thaler of Gruyère kan natuurlijk ook, Vi theelepel versgemalen peper, Vi theelepel nootmuskaat, 2 a 3 theelepels maggi-aroma, 1 theelepel bieslook en de berei ding gaat als volgt: Laat in een ruime pan de boter smelten, en roer er de bloem door, laat dit even doorgaan (niet kleuren) en voeg er scheutje voor scheutje de koude melk aan toe. Zodanig dat er een vrij dikke saus ontstaat. Laat deze saus even aan de kook komen (goed roeren). Werk er de geraspte kaas goed door en zorg er voor dat de kaas goed oplost, maak de saus nu op smaak met de verse peper, nootmuskaat, aroma en de bieslook. Neem nu de saus van de warmte-bron en laat ze iets afkoelen. Vet intussen de schaal goed in, bestuif hem met wat bloem of paneermeel en breng de oven op een tempera tuur van 180°C. Scheid de eie ren en klop de eiwitten stevig op, roer de dooiers snel door de wat afgekoelde saus. Spatel er vervol gens heel voorzichtig en gelijk matig de stijfgeslagen eiwitten door en vul er de soufflé-schaal mee (voor 2/3). Zet de schaal in de oven en laat de soufflé in 25 a 30 minuten rij zen en kleuren. Tijdens de bak tijd in geen geval de ovendeur openen, daar de plotselinge wis seling van temperatuur de soufflé kan doen inzakken (mislukken dus). Serveer de soufflé zo snel en warm mogelijk. Serveer er stok brood, grof bruin, rogge- of vol koren brood bij. M.A. van der Vliet De agrarische kommissie in Noord- Brabant van de Ned. Bond van Plat telandsvrouwen gaf op een speciale bijeenkomst veel informatie over het werk van de kommissie. Voorzitster mevrouw Verhagen begon met te vertellen waar de kommissie in ver tegenwoordigd is, zoals in het hoofdbestuur van de Zuidelijke Landbouw Maatschappij (ZLM), het Kringbestuur van de ZLM, de Landelijke Agrarische Commissie (LAC) en de Commissie veiligheid in de Landbouw van het Landbouw schap, enz. Steun ZLM Door medewerking van de Sociaal Economische Voorlichting (SEV), steunt de ZLM het werk voor de vrouwen. Men organiseert kursussen met de thema's 'boekhouden' en 'bedrijfsbeëindiging zonder opvol gers'. Er worden ook akties gevoerd en petities aangeboden aan ministers en/of het hele kabinet over proble men in de akkerbouw. De gezamen lijke Plattelandsvrouwenorganisa ties maakten over de positie van de meewerkende boerin een rapport, met de bedoeling ook voor deze groep een gelijke behandeling te krijgen en sociale zekerheden voor de zelfstandigen. Duidelijk kwam uit het overzicht van Mevrouw Ver hagen naar voren, hoezeer men zich inzet voor het belang van de agrari sche vrouw. Terugblik Voorgangster mevrouw Steenbergen keek terug in de jaren 1960-1970. Na deze jaren is er veel verloren gegaan aan kultuurgrond voor wegen, wo ningbouw, industrie, sportvelden, etc. Ook daalde het percentage wer kenden in de landbouw, in 1968 nog 10,7% en in 1980 was dat 5,8%. Toch werd er steeds meer geprodu ceerd, hetgeen aan de hand van dia's duidelijk getoond kon worden (enorme hokken met kippen en varkens). Mevrouw Smeenk maakte het geheel af met veel cijfers, van 1960 tot 1986 verdubbelde de melkproduktie ter wijl ook de produktie van varkens vlees, pluimveevlees en eieren enorm aantrok. Het gebruik van brood - aardappe len - suiker verminderde, maar dat van varkensvlees - groenten en fruit ging omhoog. Pluimveevlees werd 6x meer gebruikt en van bier en fris dranken werd 3x zoveel gedronken dan in 1960. Op de verpakking van ons voedsel moet staan wat erin zit, het gewicht en de houdbaarheid. Het vermelden van de voedingswaarde is nog niet verplicht. De produktiekode is be langrijk voor de fabrikant. Kwis Tot slot was er een kwis met 15 vra gen, een aardappelschilwedstrijd, waarna de winnaressen met kaas of boter of eieren naar huis gingen. De middag gaf veel informatie over het werk van de agrarische kommissie en we genoten intussen van 'Jan in de Zak' en koekjes volgens recept uit de groene map. Cor Krans Indien u de letters uit de vakjes van de hierna opgegeven nummers ach ter elkaar zet krijgt u de naam van een zoogdier. Dit is de oplossing. 1 - 11 - 58 - 17 - 75 - 34 - 13 - 53 - 3 - 45 HORIZONTAAL: 1 stellage voor straffen; 6 gebakje; 12 praalziek; 14 lied; 15 boom; 17 titel; 18 lijmstof; 20 gehalte-eenheid; 21 sportevene ment; 22 struisvogel; 24 roofdier; 26 afgesneden schijf; 28 muurinham; 29 ten aanzien van; 30 belemmering; 32 Europeaan; 33 buiten dienst; 34 staatsiekleding; 35 traliewerk; 37 de onbekende; 38 alle tanden en kiezen; 39 stad in Duitsland; 41 tijdvak; 42 onvriendelijk; 43 vorm; 47 bouwma teriaal; 50 koninklijk besluit; 52 denkbeeld; 53 wisselborgtocht; 54 persoonlijk voornaamw.; 55 oude lap; 57 boom; 58 veerkracht; 59 al vorens; 60 de gezamenlijke edelen; 62 telwoord; 64 deel v.h. been; 65 muzieknoot; 66 overblijfsel; 68 pro Vrijdag 11 november 1988 per; 69 van een; 70 de oudere; 71 deel van de hand; 73 plaats in de Be tuwe; 75 gereedschap; 76 mu ziekstuk. VERTIKAAL: 1 soort varen; 2 per soonlijk voornaamw.; 3 groet; 4 af gelegen; 5 aardrijksk. aand.; 7 onder andere; 8 zwaardwalvis; 9 sleuf in een hoefijzer; 10 vogel; 11 peul vrucht; 13 vlechtwerk; 16 beroep; 18 adrem; 19 gomhars; 21 deel van de voet; 23 trekdier; 24 deel van Indo nesië; 25 deel v.h. gezicht; 27 che misch symbool; 29 aanhangend strookje; 31 het doel niet treffend; 34 getakte horens; 36 organisch zuur; 38 vrijgevig; 40 kloosterzuster; 44 plaats op de Veluwe; 45 signaal; 46 symptoom; 47 hoofddeksel; 48 deelbaar door twee; 49 deel v.e. boom; 51 boodschapper; 54 werk tuig; 56 lidwoord; 59 voegwoord; 61 vergevorderd in tijd; 63 dwaas; 64 wending; 67 bladplant; 69 over, langs; 71 per procuratie; 72 met na me; 73 te weten; 74 militaire rang. 21

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 21