Oostenrijk
zegge en schrijve
zuidelijke landbouw maatschappij
Positie
Praktijk
verzekeringen zlm
Meerjarenplan verkeersveiligheid
Conclusie
i'ekcr/o
Nieuvvs
OP Pag. 6
m m VRIJDAG 11 NOVEMBER 1988
land- en
tuinbouwblad
U raadt het nooit, dit zijn de bloemdelen van de plant knolselderij in een zeer jong stadium. Ter vergelijking:
de streep rechts onder is 0,1 mm. De foto is genomen door onderzoeker R. Booij van het Centrum voor
Agro-Biologisch Onderzoek in Wageningen. Daarbij is de geheel nieuwe zgn. Cryo-SEM techniek toegepast.
Hierbij wordt de te onderzoeken oppervlakte van bijvoorbeeld een plant met 10.000 graden Celsius per se
conde bevroren. Meer over deze techniek en de verrassende foto's die Cryo-SEM oplevert op pagina 17.
Eerder schreef ik al over het onlangs in het Oostenrijkse
Graz gehouden congres van de Europese overkoepe
lende landbouworganisatie CEA. Ik heb me toen be
perkt tot datgene wat er inhoudelijk op het congres
aan de orde is geweest. Omdat ons blad deze week
een zgn. algemeen nummer is - dat wil zeggen dat het
in een oplage van 75.000 exemplaren wordt toegezon
den aan leden en donateurs - leek het me wel eens aar
dig iets te schrijven over agrarisch Oostenrijk. Bij velen
is dit land immers eigenlijk alleen maar bekend als een
aantrekkelijk vakantieland. Uiteraard moet ik mij in dit
bestek beperken tot een aantal (persoonlijke) in
drukken.
Zoals bekend kan Oostenrijk bogen op een rijke en
roemruchte geschiedenis. Sinds de Tweede Wereldoor
log is het land door zijn opstelling t.o.v. het nazisme po
litiek nogal in opspraak. Een aantal deelnemrs aan het
CEA-congres had er moeite mee dat de Oostenrijkse
president Waldheim een van de sprekers was bij de
opening van het congres. Later in de week probeerden
Oostenrijkers mij de betrokkenheid van hun land bij het
nazisme te verklaren: De mensen waren arm. De
oudste zoon werd priester, de tweede boer en de derde
nazi die voor het thuisfront speelgoed uit Neurenberg
meenam. Daarom ook wordt Waldheim niet weg
gestuurd. Men zou zichzelf (ver)oordelen. Overigens
spaarden de Oostenrijkers - de minister van landbouw
voorop kosten noch moeite om duideljk te maken dat
ze bijzonder graag lid willen worden van de EG. Of dit
haalbaar zal zijn hangt o.m. af van de Russen. Rusland
heeft in de vijftiger jaren Oostenrijk immers vrij gege
ven onder de uitdrukkelijke voorwaarde van neutrali
teit. Uit recente uitlatingen van Gorbatsjov blijkt dat
Rusland daaraan vooralsnog wil vasthouden. Voor
Oostenrijk werkt dat min of meer verlammend ook al
omdat het land voor een belangrijk deel grenst aan
Oostbloklanden waarmee het handelsverkeer uiterst
moeizaam verloopt. Niettemin prijst Oostenrijk zich bij
de EG graag aan als de poort naar de Europese tegen
hanger van de Europese markt de Comecon. Maar wie
weet. Tenslotte vroeg staande het CEA-congres ook de
Poolse vrije boerenorganisatie (Land-Solidariteit) het
lidmaatschap van het CEA aan! Op agrarisch gebied is
Oostenrijk (7,5 miljoen inwoners) niet te vergelijken
met Nederland. Alles bij elkaar zijn er nog enkele hon
derdduizenden bedrijven en bedrijfjes waarvan ruim
als nevenbedrijf wordt geëxploiteerd. Van die nevenbe-
drijven staat ook weer te boek als bergboer. Deze
bergboeren krijgen afhankelijk van de steilte van de hel
lingen een tegemoetkoming van de overheid. Die is
echter niet bepaald groot en varieert van enkele hon
derden tot enkele duizenden guldens per bedrijf per jaar.
De agrarische import bedraagt het dubbele van de ex
port. In zijn algemeenheid is het in de landbouw in
Oostenrijk bepaald geen vetpot. De totale waarde van
deze (berg)bedrijven bedraagt - inclusief grond - dien
tengevolge vaak niet meer dan enige tienduizenden
guldens. De melk is gecontingenteerd maar daar wordt
op alle mogelijke manieren de hand mee gelicht onder
andere door eigen gebruik en dat kan van alles be
tekenen.
Via drie bedrijfsbezoeken heb ik ook kennis kunnen ma
ken met de praktijk. Mijn indruk was dat daarvoor de
beste bedrijven in hun soort waren uitgekozen. Maar
dat zouden wij waarschijnlijk ook doen. Niettemin is
het bijzonder interessant te zien en te horen hoe men
reilt en zeilt. Het eerste bedrijf was oorspronkelijk een
nevenbedrijf. Door er een melkschapenhouderijpoot in
te brengen werd het een hoofdberoepbedrijf waar ook
nog plaats is voor een zoon die slager is. Het inkomen
is niet erg hoog maar doordat men vrijwel alle (eerste)
levensbehoeften zelf produceert of maakt is het rede
lijk te doen. Door een eigen afzetsysteem ontvangt het
gezin een gemiddelde prijs voor de schapenmelk van
ongeveer f 2,40. De bedrijfsgrootte is 18 ha. waarvan
bijna de helft bos. Verder 12 koeien met een quotum
van 55.000 kg. Het jonge gezin wist het hoofd onder
meer boven water te houden middels het exploiteren
van een ski-lift. Een succes was het telen van aardbei
en: door de grote hoogte (1.050 m.) zijn de aardbeien
later rijp en komen ze op een gunstig tijdstip op de
markt. Op dit bedrijf zag ik ook nog een nieuwtje op
het gebied van grasopslag: niet in de kuil maar in grote
Het achterblijven van een goede infrastruktuur van ons
wegennet alsmede de sterk toenemende verkeersintensi
teit hebben ertoe geleid dat het aantal ongelukken toe
neemt. De gemiddelde snelheid van auto's neemt toe.
Meer power (p.k.'s) gekombineerd met krachtiger rem-
systemen veranderen het gedrag van de weggebruiker.
Ook vele jongeren beschikken meer en meer over een au
to, terwijl ze soms nog niet alle wilde haren verloren
hebben.
De overheid heeft een stimuleringsplan voor een grotere
verkeersveiligheid ontwikkeld in samenwerking met vele
andere organisaties. Wij noemen hier Veilig Verkeer Ne
derland, ANWB, BOVAG en politie. Doel is om samen
met vele andere belanghebbenden te zoeken naar effek-
tieve mogelijkheden tot het vergroten van de verkeersvei
ligheid. Ter voorkoming van onnodige kosten en
menselijk leed is het van groot belang dat iedere verkeers
deelnemer zich aan spelregels houdt, spelregels die we
met elkaar hebben afgesproken. Een toenemend aantal
letselschaden ten gevolge van verkeersongelukken doet
autoverzekeringspremies fors stijgen.
Doel van de campagne is u ervan te overtuigen dat met
behulp van eenvoudige middelen en geringe persoonlijke
inspanningen enorm veel leed en schade voorkomen kan
worden. Als autoverzekeraar willen wij ons steentje bij
dragen in het streven naar een daling van het aantal ver
keersslachtoffers in het jaar 2000 met 25%.
Weet u dat:
- iedere Nederlander 64% kans heeft om in zijn leven ge
wond te raken in het verkeer?
- ongeveer 30% van alle verkeersslachtoffers alcohol ge
dronken blijkt te hebben?
- een te hoge snelheid bijna altijd een rol speelt bij een
verkeersongeluk?
- het niet dragen van de veiligheidsgordel of valhelm een
verhoogde kans op een dodelijk of ernstig letsel heeft?
- in Zeeland in 1987 in totaal 46 personen omkwamen in
het verkeer en 368 gewond in het ziekenhuis belandden;
- in Noord-Brabant die cijfers respektievelijk 272 en
2.511 zijn!
Wat kunnen wij doen?
Schadevrij rijden wordt beloond. Na elf jaar schadevrij
gereden te hebben ontvangt u bij Verzekeringen ZLM
70% korting op de premie van een autoverzekering. Bij
een schade wordt de korting verminderd met 15 of 20%.
Voorts willen wij er bij onze leden op aandringen goed
voor uzelf te zorgen door de autogordel te gebruiken en
dit ook te eisen van uw passagiers. Bij het niet dragen
krijgt u in bepaalde gevallen een lagere schade-uitkering!
Tot slot: matig uw snelheid. Onthoudt dat in Zeeland
niet harder gereden mag worden dan tachtig kilometer
per uur (met uitzondering van enkele autowegen).
Met een snelheid van 80 km is het ontspannend rijden.
De victorie begint bij veilig rijden. Probeer het! Echt,
het is hard nodig.
H. Doeleman Hzn, direkteur Verzekeringen ZLM
plastic balen die vacuüm waren gezogen. Het derde be
drijf moest het vooral hebben van de vakantie op de
boerderij. Niet kamperen, maar op kamers (5 - met dou
che en toilet) die er speciaal voor waren gebouwd. De
bedrijfsgrootte was 20 ha. waarvan 8 ha. bos. Verder
40 koeien met een gemiddelde gift van 5.426 kg. Het
quotum was 34.000 kg. Het overschot werd blijkbaar
door de vakantiegangers opgedronken. De kamers wa
ren het hele jaar door in trek. Volpension kost maar zo'n
f 30,— per persoon per dag. Voor de gehele familie
brengt dat bijzonder veel werk met zich mee en voor
familieleven is dan weinig ruimte. Ga er maar aan
staan.
Oostenrijk is een mooi land maar politiek en agrarisch
heeft het te maken met grote beperkingen. De meeste
inkomens komen uit het toerisme. Vriendelijke mensen
die gek zijn op onze Herman van Veen: na een voorstel
ling in Graz kreeg hij er ruim drie kwartier applaus. Ver
der - in de buurt van Graz - een groots openlucht
museum vol met prachtige boerderijen. Alles bij elkaar
- zoals gezegd - niet te vergelijken met Nederland.
Oggel