Oostenrijk zegge en schrijve zuidelijke landbouw maatschappij Positie Praktijk verzekeringen zlm Meerjarenplan verkeersveiligheid Conclusie i'ekcr/o Nieuvvs OP Pag. 6 m m VRIJDAG 11 NOVEMBER 1988 land- en tuinbouwblad U raadt het nooit, dit zijn de bloemdelen van de plant knolselderij in een zeer jong stadium. Ter vergelijking: de streep rechts onder is 0,1 mm. De foto is genomen door onderzoeker R. Booij van het Centrum voor Agro-Biologisch Onderzoek in Wageningen. Daarbij is de geheel nieuwe zgn. Cryo-SEM techniek toegepast. Hierbij wordt de te onderzoeken oppervlakte van bijvoorbeeld een plant met 10.000 graden Celsius per se conde bevroren. Meer over deze techniek en de verrassende foto's die Cryo-SEM oplevert op pagina 17. Eerder schreef ik al over het onlangs in het Oostenrijkse Graz gehouden congres van de Europese overkoepe lende landbouworganisatie CEA. Ik heb me toen be perkt tot datgene wat er inhoudelijk op het congres aan de orde is geweest. Omdat ons blad deze week een zgn. algemeen nummer is - dat wil zeggen dat het in een oplage van 75.000 exemplaren wordt toegezon den aan leden en donateurs - leek het me wel eens aar dig iets te schrijven over agrarisch Oostenrijk. Bij velen is dit land immers eigenlijk alleen maar bekend als een aantrekkelijk vakantieland. Uiteraard moet ik mij in dit bestek beperken tot een aantal (persoonlijke) in drukken. Zoals bekend kan Oostenrijk bogen op een rijke en roemruchte geschiedenis. Sinds de Tweede Wereldoor log is het land door zijn opstelling t.o.v. het nazisme po litiek nogal in opspraak. Een aantal deelnemrs aan het CEA-congres had er moeite mee dat de Oostenrijkse president Waldheim een van de sprekers was bij de opening van het congres. Later in de week probeerden Oostenrijkers mij de betrokkenheid van hun land bij het nazisme te verklaren: De mensen waren arm. De oudste zoon werd priester, de tweede boer en de derde nazi die voor het thuisfront speelgoed uit Neurenberg meenam. Daarom ook wordt Waldheim niet weg gestuurd. Men zou zichzelf (ver)oordelen. Overigens spaarden de Oostenrijkers - de minister van landbouw voorop kosten noch moeite om duideljk te maken dat ze bijzonder graag lid willen worden van de EG. Of dit haalbaar zal zijn hangt o.m. af van de Russen. Rusland heeft in de vijftiger jaren Oostenrijk immers vrij gege ven onder de uitdrukkelijke voorwaarde van neutrali teit. Uit recente uitlatingen van Gorbatsjov blijkt dat Rusland daaraan vooralsnog wil vasthouden. Voor Oostenrijk werkt dat min of meer verlammend ook al omdat het land voor een belangrijk deel grenst aan Oostbloklanden waarmee het handelsverkeer uiterst moeizaam verloopt. Niettemin prijst Oostenrijk zich bij de EG graag aan als de poort naar de Europese tegen hanger van de Europese markt de Comecon. Maar wie weet. Tenslotte vroeg staande het CEA-congres ook de Poolse vrije boerenorganisatie (Land-Solidariteit) het lidmaatschap van het CEA aan! Op agrarisch gebied is Oostenrijk (7,5 miljoen inwoners) niet te vergelijken met Nederland. Alles bij elkaar zijn er nog enkele hon derdduizenden bedrijven en bedrijfjes waarvan ruim als nevenbedrijf wordt geëxploiteerd. Van die nevenbe- drijven staat ook weer te boek als bergboer. Deze bergboeren krijgen afhankelijk van de steilte van de hel lingen een tegemoetkoming van de overheid. Die is echter niet bepaald groot en varieert van enkele hon derden tot enkele duizenden guldens per bedrijf per jaar. De agrarische import bedraagt het dubbele van de ex port. In zijn algemeenheid is het in de landbouw in Oostenrijk bepaald geen vetpot. De totale waarde van deze (berg)bedrijven bedraagt - inclusief grond - dien tengevolge vaak niet meer dan enige tienduizenden guldens. De melk is gecontingenteerd maar daar wordt op alle mogelijke manieren de hand mee gelicht onder andere door eigen gebruik en dat kan van alles be tekenen. Via drie bedrijfsbezoeken heb ik ook kennis kunnen ma ken met de praktijk. Mijn indruk was dat daarvoor de beste bedrijven in hun soort waren uitgekozen. Maar dat zouden wij waarschijnlijk ook doen. Niettemin is het bijzonder interessant te zien en te horen hoe men reilt en zeilt. Het eerste bedrijf was oorspronkelijk een nevenbedrijf. Door er een melkschapenhouderijpoot in te brengen werd het een hoofdberoepbedrijf waar ook nog plaats is voor een zoon die slager is. Het inkomen is niet erg hoog maar doordat men vrijwel alle (eerste) levensbehoeften zelf produceert of maakt is het rede lijk te doen. Door een eigen afzetsysteem ontvangt het gezin een gemiddelde prijs voor de schapenmelk van ongeveer f 2,40. De bedrijfsgrootte is 18 ha. waarvan bijna de helft bos. Verder 12 koeien met een quotum van 55.000 kg. Het jonge gezin wist het hoofd onder meer boven water te houden middels het exploiteren van een ski-lift. Een succes was het telen van aardbei en: door de grote hoogte (1.050 m.) zijn de aardbeien later rijp en komen ze op een gunstig tijdstip op de markt. Op dit bedrijf zag ik ook nog een nieuwtje op het gebied van grasopslag: niet in de kuil maar in grote Het achterblijven van een goede infrastruktuur van ons wegennet alsmede de sterk toenemende verkeersintensi teit hebben ertoe geleid dat het aantal ongelukken toe neemt. De gemiddelde snelheid van auto's neemt toe. Meer power (p.k.'s) gekombineerd met krachtiger rem- systemen veranderen het gedrag van de weggebruiker. Ook vele jongeren beschikken meer en meer over een au to, terwijl ze soms nog niet alle wilde haren verloren hebben. De overheid heeft een stimuleringsplan voor een grotere verkeersveiligheid ontwikkeld in samenwerking met vele andere organisaties. Wij noemen hier Veilig Verkeer Ne derland, ANWB, BOVAG en politie. Doel is om samen met vele andere belanghebbenden te zoeken naar effek- tieve mogelijkheden tot het vergroten van de verkeersvei ligheid. Ter voorkoming van onnodige kosten en menselijk leed is het van groot belang dat iedere verkeers deelnemer zich aan spelregels houdt, spelregels die we met elkaar hebben afgesproken. Een toenemend aantal letselschaden ten gevolge van verkeersongelukken doet autoverzekeringspremies fors stijgen. Doel van de campagne is u ervan te overtuigen dat met behulp van eenvoudige middelen en geringe persoonlijke inspanningen enorm veel leed en schade voorkomen kan worden. Als autoverzekeraar willen wij ons steentje bij dragen in het streven naar een daling van het aantal ver keersslachtoffers in het jaar 2000 met 25%. Weet u dat: - iedere Nederlander 64% kans heeft om in zijn leven ge wond te raken in het verkeer? - ongeveer 30% van alle verkeersslachtoffers alcohol ge dronken blijkt te hebben? - een te hoge snelheid bijna altijd een rol speelt bij een verkeersongeluk? - het niet dragen van de veiligheidsgordel of valhelm een verhoogde kans op een dodelijk of ernstig letsel heeft? - in Zeeland in 1987 in totaal 46 personen omkwamen in het verkeer en 368 gewond in het ziekenhuis belandden; - in Noord-Brabant die cijfers respektievelijk 272 en 2.511 zijn! Wat kunnen wij doen? Schadevrij rijden wordt beloond. Na elf jaar schadevrij gereden te hebben ontvangt u bij Verzekeringen ZLM 70% korting op de premie van een autoverzekering. Bij een schade wordt de korting verminderd met 15 of 20%. Voorts willen wij er bij onze leden op aandringen goed voor uzelf te zorgen door de autogordel te gebruiken en dit ook te eisen van uw passagiers. Bij het niet dragen krijgt u in bepaalde gevallen een lagere schade-uitkering! Tot slot: matig uw snelheid. Onthoudt dat in Zeeland niet harder gereden mag worden dan tachtig kilometer per uur (met uitzondering van enkele autowegen). Met een snelheid van 80 km is het ontspannend rijden. De victorie begint bij veilig rijden. Probeer het! Echt, het is hard nodig. H. Doeleman Hzn, direkteur Verzekeringen ZLM plastic balen die vacuüm waren gezogen. Het derde be drijf moest het vooral hebben van de vakantie op de boerderij. Niet kamperen, maar op kamers (5 - met dou che en toilet) die er speciaal voor waren gebouwd. De bedrijfsgrootte was 20 ha. waarvan 8 ha. bos. Verder 40 koeien met een gemiddelde gift van 5.426 kg. Het quotum was 34.000 kg. Het overschot werd blijkbaar door de vakantiegangers opgedronken. De kamers wa ren het hele jaar door in trek. Volpension kost maar zo'n f 30,— per persoon per dag. Voor de gehele familie brengt dat bijzonder veel werk met zich mee en voor familieleven is dan weinig ruimte. Ga er maar aan staan. Oostenrijk is een mooi land maar politiek en agrarisch heeft het te maken met grote beperkingen. De meeste inkomens komen uit het toerisme. Vriendelijke mensen die gek zijn op onze Herman van Veen: na een voorstel ling in Graz kreeg hij er ruim drie kwartier applaus. Ver der - in de buurt van Graz - een groots openlucht museum vol met prachtige boerderijen. Alles bij elkaar - zoals gezegd - niet te vergelijken met Nederland. Oggel

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 1