ai Mogen we u voorstellen: De polis/acceptatie-afdeling Wat kunt u doen om brand te voorkomen? verzekeringen zlm Twee groepen Opslag in computerbestand Let op 1 november Tevens aandacht voor de bestrijding Uw vragen over scholierenverzekering Officieel orgaan van de Onder linge Verzekering Maatschappij van de ZLM w.a., Postbus 70 - 4460 BA Goes Frans den Hollanderlaan 10 - 4461 HN Goes Redaktie: J. Folmer Telex: 5537 Telefax: 01100 - 15341 Telefoon Schademelding: Polismutatie- verwerking: Verkoop en Advies: Boekhouding: Algemeen: 01100-38888 01100-38880 01100-38850 01100-38221 01100-38000 Vertegenwoordigers Walcheren: BV v/h Mak. en Ass. Knt. Fa. J. Don, Kromme Weele 16, 4331 PB Middelburg, 01180-15151. Schouwen-Duiveland: Hanse Verzekeringen, Haringvlietplein 8, 4301 XG Zierikzee, 01110-14275. Midden-Zeeland: Verzekeringen ZLM, Fr. den Hollanderlaan 10, 4461 HN Goes, tel. zie boven. Z. Vlaanderen Oost: Ass. Knt. Boidin BV, Glacisweg 48, 4561 HG Hulst, 01140-12220. Z. Vlaanderen West: Ass. Knt. Boidin BV, Markt 7, 4501 CJ Oostburg, 01170-2355. Z. Vlaanderen Midden: Ass. Knt. D.J. Dees B.V., Beethoven- hof 43, 4536 AE Terneuzen, 01150-94469. Tholen e.o.: J.W. van Dijke, Burgemeet 25, 4693 CJ Poort vliet, 01662-2509. J.P.M. Overbeeke, Ten Anker- weg 72, 4691 GX Tholen, 01660-2888. West-Nrd. Brabant: A.C. Schoo- nen, Zevenbergen, 01680-25656. F. J. Duine, Kamperfoeliestraat 53, 4621 GE Bergen op Zoom, 01640-56000. Midden-Nrd. Brabant: A.M. Verbrugge, Pr. Hendrikstr. 39, 4941JT Raamsdonksveer, 01621-12924. Oost-Nrd.Brabant: J.J. Bolier, Boordseweg 41, 5671 AP Nue- nen, 040-831469. Werkendam: Rabobank Wer kendam, Merwestraat 10, 4251 CR Werkendam, 01835-2700. Melkhandelaren: AVM, Raad huisstraat 39, 5056 HC Berkel Enschot, 013-339100. Twee kanten Uit een recent gehouden onder zoek onder bijna 2.000 zieken huispatiënten is gebleken dat het met de dienstverlening in zieken huizen slecht gesteld is. Vele pa tiënten die jaarlijks in een zieken huisbed terecht komen zijn vaak niet te spreken over voeding, ser vice en privacy. Zaak dus, dat het de patiënten meer naar de zin gemaakt wordt. Dit bevordert de genezing en bespaart zodoende kosten in de gezondheidszorg. Korrekt, dan snijdt het mes aan twee kanten!! Mogelijk heeft u bovenstaande naam al eens gelezen in deze krant. Er werd dan aangegeven dat u bij deze afdeling bepaalde folders kunt bestellen en dat u wijzigingen van uw verzekering aan deze afdeling dient door te geven. We doen echter nog veel meer. De afdeling polis/acceptatie bestaat uit twee groepen: één voor motorvoertuigen- en aansprakelijk heidsverzekeringen en één voor brandverzekeringen. In beide groe pen is het acceptatiewerk zeer be langrijk. Steeds dient beoordeeld te worden of een aangeboden risiko (auto, huis) acceptabel is om te ver zekeren. De brandgroep kan voor deze beoordeling een beroep doen op een (eigen) inspekteur; de mede werksters die het risiko voor motor voertuigen en aansprakelijkheid be oordelen gaan af op de door verze kerde verstrekte gegevens. Eventueel worden keuringsrapporten en no- claimverklaringen opgevraagd, za ken die eveneens geadministreerd moeten worden! Na acceptatie van een risiko dienen alle gegevens hierover in het compu terbestand te worden opgenomen. Ook dit werk wordt door de mede- werk(st)ers van de polis/acceptatie afdeling verricht. Nadat alle gege vens in het bestand zijn ingebracht worden de polissen, nota's en even tueel verzekeringsbewijzen uitge print. Daarna wordt alles klaarge maakt voor verzending. Motorvoer tuigverzekeringen worden dagelijks verwerkt; wanneer u een wijziging voor uw autoverzekering doorgeeft, heeft u meestal twee dagen later de bescheiden al in huis. Aansprakelijkheids- en brandverze keringen, de wat meer gekompliceer- de risiko's, worden ongeveer eens in de veertien dagen "gedraaid" (uitge print, ingepakt en verzonden). De afdeling polis/acceptatie houdt dus alle mutaties in het verzekerin genbestand bij en geeft daarnaast ook advies en informatie aan verze kerden. De brandgroep kan u van dienst zijn met een aantal preven tietips. Na het verzenden van de prolonga tienota's (begin december) wordt de afdeling polis/acceptatie over stroomd met telefoontjes van verze kerden die na ontvangst van de nota beseffen dat nog een wijziging in één of meer verzekeringen dient te wor den aangebracht. Wij wijzen u er hier wederom op dat wijzigingen per 1 januari vóór 1 november door ons ontvangen dienen te zijn. Dit geldt met name voor de omzetting van All-Risks naar Wettelijke Aanspra kelijkheid. Wanneer u deze wijzi ging na 1 november doorgeeft kan deze pas op 1 januari van het volgen de verzekeringsjaar (in dit geval 1990) ingaan. Ook andere wijzigingen (stopzetting van bepaalde verzekeringen) verne men wij graag VÓÓR 1 NOVEM BER van u, zodat u in december een juiste nota krijgt. C.A. Toorenaar De polisakseptatie-afdeling: staande v.l.n.r.: de heer C. Toorenaar (hoofd), de heer J. de Jonge, me vrouw I. Traas, mevrouw E. Meulenberg-Clement (chef motorvoertuigen) en mevrouw I. Raas. Zittend: de heer W. de Fouw (chef brandverzekeringen). De dames C. Stevense en J. Bergman ontbreken op de foto In ons land ontstaat ieder kwartier ergens een brand. Dit gebeurt op de meest onverwachte ogenblikken. Toch beginnen de meeste bran den niet spontaan: brand wordt veroorzaakt doordat een warmte bron te dicht bij brandbaar materiaal komt. Het klassieke voorbeeld daarvan is de brandende sigarettepeuk als warmtebron die in een prullebak vol brandbaar materiaal terechtkomt. Het is dus zaak om warmtebronnen en brandbare materialen zo goed mogelijk geschei den van elkaar te houden. Hou voortdurend de spreuk: "Voorkomen is beter dan blussen" in uw gedachten! De voornaamste brandoorzaken zijn: - brandstichting - spelen met vuur - vlam in de pan - kortsluiting Neem zelf maatregelen Vaak ontstaat een brand in de keu ken of woonkamer. Om brand in ons eigen huis te voorkomen kunnen we zelf een aantal maatregelen nemen. Organisatorische maatregelen: - onderhoudt de aanwezige blusmiddelen; - verlaat in geval van nood veilig uw woning. Bouwkundige maatregelen: - let op de toepassing van brandvei lige bouw- en isolatiematerialen; veel kunststoffen zijn uiterst brand bare produkten; Technische maatregelen: - breng blustoestellen, rookmelders etc. aan op de juiste plaatsen. Wanneer 's nachts brand in een woonhuis ontstaat wordt dit vaak (te) laat ontdekt: het vuur heeft zich al uitgebreid. Een huismelder (rook melder) kan veel ellende voorko men. Door een rookmelder aan het plafond boven de trap naar de slaap kamers te monteren worden de be woners bij brand vroegtijdig ge- Blusmogelijkheden De meeste branden beginnen klein, maar ze groeien (als ze niet gestoord - geblust worden) zeer snel. Wanneer een brand in het beginstadium ont dekt wordt dan is een klein blusmid del, een emmer water of een wollen deken voldoende om het brandje te blussen. Als de brand zich deson danks uitbreidt (uitgebreid heeft) dan dient u nadat de brandweer is gewaarschuwd ook zelf tot aktie over te gaan. Er zijn een aantal hulpmiddelen die u voor het bestrijden van een brand kunt gebruiken: - een tuinslang van voldoende leng te, aangesloten op de waterleiding; - een kleine slanghaspel speciaal ontwikkeld voor brandbestrijding; - brandblustoestellen. Er bestaat een grote verscheidenheid in brandblustoestellen. Meer infor matie hierover is beschikbaar bij de brandgroep van de polis/acceptatie afdeling (01100-38216). De TBBS-brochures "Brandveilig heid in en om het woonhuis" en "Kleine blusmiddelen" kunnen tele fonisch worden besteld. Hieronder volgen nog een aantal praktische tips: bij vlam in de pan: deksel over de pan schuiven, gas uitdraaien; ge bruik geen water en ga niet met de pan lopen; laat eenmaal per jaar uw verwar mingsapparatuur schoonmaken en de schoorsteen vegen; plaats een brandscherm voor de open haard en voorzie de schoor steen van een vonkenvanger; sluit in geval van brand deuren en ramen en waarschuw direkt de brandweer; haal 's avonds de stekker van de tv uit het stopkontakt. Vaak laat men het toestel aan staan omdat alleen de afstandsbediening wordt gebruikt. W. de Fouw ïÉgr^ W. de Fouw waarschuwd door het geluidssignaal van de rookmelder. Uiteraard is het vaak beter om meerdere rookmel ders te plaatsen. Het volgende rijmpje geeft aan hoe belangrijk het is om zo snel mogelijk het begin van een brand te ontdekken: Een kleine brand - een emmer water Maar komt men tien minuten later Dan zijn vaak, zelfs met tien spuiten, De vlammen niet meer te stuiten Aan het begin van het schooljaar worden de foldertjes van de scho lierenverzekering bij bosjes op school uitgedeeld. Op dat mo ment krijgen wij veel vragen van onze leden zoals: 1. Is het een verplichting? Neen, van een verplichting is geen enkele sprake. U kunt het verspreiden van de foldertjes via school als een soort service be schouwen. Het onderwerp wordt hierdoor bespreekbaar gemaakt. 2. Wat is dat, een school- dekking? Een schooldekking is een verze kering die alleen van kracht is als uw kind op school is, op weg is naar school of van school komt of deelneemt aan een schoolakti- viteit. Het is beter een "24 uurs dekking" te kiezen want dan is uw kind het hele jaar door, dag en nacht, verzekerd. Ook op straat, in huis, vakanties, op de sportvereniging enzovoorts. 3. Is er een andere mogelijkheid? Ja, er is zelfs een betere mogelijk heid namelijk de gezinsongeval lenverzekering. Deze geeft een 24 uurs dekking voor het gehele ge zin. De premie van de gezinson gevallen van Verzekeringen ZLM is f 40,of f 80,— per gezin per jaar. Heeft u vragen over de gezinson gevallenverzekering dan kunt u kontakt opnemen met de afdeling Advies Verkoop van Verzeke ringen ZLM of met uw eigen ver tegenwoordiger. Vrijdag 14 oktober 1988

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 6