de rasechte winnaar
op klei, löss, zand
en dalgronden
uitzonderlijk
produktievermogen
Gemeente Reimerswaal
scherpt regels gebruik
mosselschelpen aan
GS: funktie vliegveld Midden-
Zeeland niet beknotten door
bouw rekreatiebungalow
iMmr/OTW m'TOurr
ongevoelig voor metoxuron en chloortoluron
Verkrijgbaar bij uw zaaizaadleverancier
tombola
tombola
Reeds geruime tijd tracht het college
van B en W van de gemeente Rei
merswaal de opslag van mosselschel
pen die bij de kokerijen vrijkomen,
op een goede en milieutechnisch ver
antwoorde manier te regelen. Na een
periode van gewenning aan die re
gels, waarin een coulant beleid is ge
voerd, voert het ocllege thans een
strikt beleid en daarom zijn de door
een ieder in acht te nemen regels in
juni 1987 openbaar bekend ge
maakt. Het college wil de producen
ten, handel en gebruikers van de
schelpen nogmaals wijzen op deze
regels.
De opslag van mosselschelpen als af
valproduct en voor handelsdoelein
den dient uit een oogpunt van mi
lieubeheer aan bepaalde eisen te vol
doen. Zo dient de opslag, indien dat
bestemmingsplanmatig al is toege
staan, te geschieden op een water
dichte ondergrond met een op de ri
olering aangesloten gotensysteem,
zodat uitzakkend vocht, dat als regel
verontreinigd is met rottingsresten
van mosselvlees en kleine schaal- en
schelpdieren, niet in het oppervlak
tewater kan geraken.
Voor agrariërs, die mosselschelpen
veelal voor drainage-doeleinden be
trekken, geldt de regel dat de schel
pen kort na aflevering in de grond
verwerkt moeten worden. Soms zul
len de schelpen, in verband met te
velde staande gewassen, tijdelijk op
het landbouwperceel in depot ge
houden moeten worden. Hetxollege
staat dat voor een periode van maxi
maal 3 maanden toe, maar die tijde
lijke opslag dient vóóraf aan het col
lege gemeld te worden. Schelpen die
na 3 maanden nog op een bepaald
perceel aanwezig zijn (hetzij de oor
spronkelijk aangevoerde, hetzij
nieuw aangevoerde, terwijl de oor
spronkelijk aangevoerde niet ter
plaatse in de grond zijn verwerkt)
merkt het college aan als handels
waar of als afval. De opslag daarvan
dient dan dus te voldoen aan de
voorschriften van het bestem
mingsplan en de milieu-eisen. Om
dat in het algemeen niet aan die
voorschriften voldaan zal kunnen
worden, zullen de schelpen in dat ge
val na de 3 maanden afgevoerd moe
ten worden naar bijv. de stortplaats
te Borssele.
Het college doet een dringend be
roep op een ieder die met mossel
schelpen te maken heeft of krijgt,
zich aan bovenstaande regels te
houden.
Een tijdelijke opslag van mosselschelpen op een landbouwperceel van hoog
uit drie maanden staat het college van B W van Reimerswaal toe, mits de
opslag vooraf gemeld wordt.
Gedeputeerde Staten van Zeeland
kunnen niet instemmen met de
struktuurvisie van de gemeente Ar-
nemuiden voor het rekreatiegebied
Oranjeplaat. Een van de essentiële
elementen in de struktuurvisie is de
bouw van rekreatiebungalows in het
zg. 16 hektaregebied ten westen van
de Muidenweg. Door bebouwing op
deze plaats toe te staan wordt het
voortbestaan en funktioneren van
het vliegveld Midden-Zeeland in on
evenredige mate beknot, aldus GS.
Ook is de veiligheid van het te be
bouwen gebied onvoldoende ge
waarborgd. De afwijzing van de
struktuurvisie is gebaseerd op de stu
die 'Kunst en vliegwerk' naar de
ruimtelijke mogelijkheden van het
vliegveld Midden-Zeeland. Daarin
staat o.m. dat bij het huidige aantal
vliegbewegingen zo'n 21.000 per
jaar - een rekreatieve ontwikkeling
ten westen van de Muidenweg in Ar-
nemuiden niet strijdig hoeft te zijn
met het vliegveld Midden-Zeeland.
Neemt het aantal vliegbewegingen
echter toe tot 50.000 per jaar - het
maksimum van een onverharde baan
- dan valt het zg. 16 hektaregebied
binnen de geluidcontour van het
vliegveld. Wordt de (nu oost-west
gelegen) baan in zuidwestelijke rich
ting verdraaid en iets naar het oosten
opgeschoven, dan is een rekreatieve
21
ontwikkeling weer wel mogelijk.
Verdraaiing en verschuiving van de
huidige graslandbaan gaat echter
zo'n vier miljoen gulden kosten. Bo
vendien is voor verdraaiing van de
baan een aanwijzing van het rijk ver
eist in het kader van de Luchtvaart
wet. Dat is een zware procedure
waar enkele jaren mee zijn gemoeid.
Voor de geluidzonering moeten dan
ook nog het streekplan en het
bestemmingsplan worden aange
past, elk met een eigen procedure.
GS hadden de projektgroep ook ge
vraagd te kijken naar alternatieve lo-
katies voor het vliegveld. Als een
nieuwe lokatie noodzakelijk zou
zijn, dan komen volgens de projekt
groep vier plaatsen met name in aan
merking voor nader onderzoek: het
oostelijk deel van de Oud Sint
Jooslandpolder, het noordelijk deel
van de Quarlespolder, het Sloege-
bied tussen de Scheldepoortwerf en
het motorcrossterrein en de Wilhel-
minapolder tussen Roodewijk en
Blauwewijk. Drie andere lokaties
kunnen ook nog een aankno
pingspunt geven voor een eventueel
alternatief: het gebied tussen West-
kapelle, Meliskerke en Aagtekerke,
een terrein in de Borssele polder bij
Staartsche Nol en - in de direkte om
geving van het huidige vliegveld -
een terrein bij de Muidenweg en in
de Westkerkepolder.
Vrijdag 7 oktober 1988