de rasechte winnaar op klei, löss, zand en dalgronden uitzonderlijk produktievermogen Gemeente Reimerswaal scherpt regels gebruik mosselschelpen aan GS: funktie vliegveld Midden- Zeeland niet beknotten door bouw rekreatiebungalow iMmr/OTW m'TOurr ongevoelig voor metoxuron en chloortoluron Verkrijgbaar bij uw zaaizaadleverancier tombola tombola Reeds geruime tijd tracht het college van B en W van de gemeente Rei merswaal de opslag van mosselschel pen die bij de kokerijen vrijkomen, op een goede en milieutechnisch ver antwoorde manier te regelen. Na een periode van gewenning aan die re gels, waarin een coulant beleid is ge voerd, voert het ocllege thans een strikt beleid en daarom zijn de door een ieder in acht te nemen regels in juni 1987 openbaar bekend ge maakt. Het college wil de producen ten, handel en gebruikers van de schelpen nogmaals wijzen op deze regels. De opslag van mosselschelpen als af valproduct en voor handelsdoelein den dient uit een oogpunt van mi lieubeheer aan bepaalde eisen te vol doen. Zo dient de opslag, indien dat bestemmingsplanmatig al is toege staan, te geschieden op een water dichte ondergrond met een op de ri olering aangesloten gotensysteem, zodat uitzakkend vocht, dat als regel verontreinigd is met rottingsresten van mosselvlees en kleine schaal- en schelpdieren, niet in het oppervlak tewater kan geraken. Voor agrariërs, die mosselschelpen veelal voor drainage-doeleinden be trekken, geldt de regel dat de schel pen kort na aflevering in de grond verwerkt moeten worden. Soms zul len de schelpen, in verband met te velde staande gewassen, tijdelijk op het landbouwperceel in depot ge houden moeten worden. Hetxollege staat dat voor een periode van maxi maal 3 maanden toe, maar die tijde lijke opslag dient vóóraf aan het col lege gemeld te worden. Schelpen die na 3 maanden nog op een bepaald perceel aanwezig zijn (hetzij de oor spronkelijk aangevoerde, hetzij nieuw aangevoerde, terwijl de oor spronkelijk aangevoerde niet ter plaatse in de grond zijn verwerkt) merkt het college aan als handels waar of als afval. De opslag daarvan dient dan dus te voldoen aan de voorschriften van het bestem mingsplan en de milieu-eisen. Om dat in het algemeen niet aan die voorschriften voldaan zal kunnen worden, zullen de schelpen in dat ge val na de 3 maanden afgevoerd moe ten worden naar bijv. de stortplaats te Borssele. Het college doet een dringend be roep op een ieder die met mossel schelpen te maken heeft of krijgt, zich aan bovenstaande regels te houden. Een tijdelijke opslag van mosselschelpen op een landbouwperceel van hoog uit drie maanden staat het college van B W van Reimerswaal toe, mits de opslag vooraf gemeld wordt. Gedeputeerde Staten van Zeeland kunnen niet instemmen met de struktuurvisie van de gemeente Ar- nemuiden voor het rekreatiegebied Oranjeplaat. Een van de essentiële elementen in de struktuurvisie is de bouw van rekreatiebungalows in het zg. 16 hektaregebied ten westen van de Muidenweg. Door bebouwing op deze plaats toe te staan wordt het voortbestaan en funktioneren van het vliegveld Midden-Zeeland in on evenredige mate beknot, aldus GS. Ook is de veiligheid van het te be bouwen gebied onvoldoende ge waarborgd. De afwijzing van de struktuurvisie is gebaseerd op de stu die 'Kunst en vliegwerk' naar de ruimtelijke mogelijkheden van het vliegveld Midden-Zeeland. Daarin staat o.m. dat bij het huidige aantal vliegbewegingen zo'n 21.000 per jaar - een rekreatieve ontwikkeling ten westen van de Muidenweg in Ar- nemuiden niet strijdig hoeft te zijn met het vliegveld Midden-Zeeland. Neemt het aantal vliegbewegingen echter toe tot 50.000 per jaar - het maksimum van een onverharde baan - dan valt het zg. 16 hektaregebied binnen de geluidcontour van het vliegveld. Wordt de (nu oost-west gelegen) baan in zuidwestelijke rich ting verdraaid en iets naar het oosten opgeschoven, dan is een rekreatieve 21 ontwikkeling weer wel mogelijk. Verdraaiing en verschuiving van de huidige graslandbaan gaat echter zo'n vier miljoen gulden kosten. Bo vendien is voor verdraaiing van de baan een aanwijzing van het rijk ver eist in het kader van de Luchtvaart wet. Dat is een zware procedure waar enkele jaren mee zijn gemoeid. Voor de geluidzonering moeten dan ook nog het streekplan en het bestemmingsplan worden aange past, elk met een eigen procedure. GS hadden de projektgroep ook ge vraagd te kijken naar alternatieve lo- katies voor het vliegveld. Als een nieuwe lokatie noodzakelijk zou zijn, dan komen volgens de projekt groep vier plaatsen met name in aan merking voor nader onderzoek: het oostelijk deel van de Oud Sint Jooslandpolder, het noordelijk deel van de Quarlespolder, het Sloege- bied tussen de Scheldepoortwerf en het motorcrossterrein en de Wilhel- minapolder tussen Roodewijk en Blauwewijk. Drie andere lokaties kunnen ook nog een aankno pingspunt geven voor een eventueel alternatief: het gebied tussen West- kapelle, Meliskerke en Aagtekerke, een terrein in de Borssele polder bij Staartsche Nol en - in de direkte om geving van het huidige vliegveld - een terrein bij de Muidenweg en in de Westkerkepolder. Vrijdag 7 oktober 1988

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 21