KNLC bereidt reorganisatie voor
op weg naar verbetering dienstverlening en
belangenbehartiging
Exportprijs voor
Barenbrug Holland bv
Hoofdbestuur heeft veel waardering werk S.E.V.
Hoofdbestuur zeer
bevreesd voor
Abortus Bang
Aanvragen voor
braakregeling
overtreffen
middelen in
Duitse deelstaat
Collectief abonnement "Oogst" voor
ZLM niet haalbaar
Antwerpen is de
grootste fruithaven
ZLM betreurt eventueel niet doorgaan
extensiveringsregeling roodvleesproduktie
Op 28 en 29 september 1988 is het KNLC-hoofdbestuur in Woud-
schoten bijeen geweest om te praten over de toekomst van de eigen
organisatie. Uitgangspunt van de discussie was de notitie "KNLC
1991. Een aanzet tot een organisatiedoelstelling". De bijeenkomst
was een vervolg op een vorig jaar gehouden bestuursbijeenkomst
waarin speciaal aandacht werd besteed aan de agrarische ontwikke
lingen en de gevolgen voor de KNLC-organisatie als geheel. Het
KNLC-hoofdbestuur heeft nu concrete afspraken gemaakt die vóór
1991 kunnen leiden tot wijzigingen in de KNLC-organisatiestructuur.
Kerntaken KNLC-organisaties
Te vaak wordt bij discussies over
veranderingen direct gepraat over
wijzigingen in de organisatiestruc
tuur. In de eerste discussieronde tij
dens de bijzondere KNLC-
hoofdbestuursbijeenkomst gebeurde
dit niet en is de aandacht geheel be
steed aan de toekomstige kerntaken
van de aangesloten provinciale land
bouworganisaties en het KNLC zelf.
Geconcludeerd werd dat het daarbij
met name gaat om de collectieve be
langenbehartiging en de individuele
dienstverlening. Bij de collectieve
belangenbehartiging, zo werd ge
constateerd, wordt steeds meer be
lang gehecht aan de belangenbehar
tiging van de eigen sector. In KNLC-
verband zal de sectorale belangenbe
hartiging meer aandacht moeten
krijgen. Dit geldt zowel landelijk als
provinciaal. Voorkomen moet echter
worden dat gescheiden sectoraal
standpunten worden doorgegeven
naar parlement en regering enz. Tot
aan het KNLC-bestuur kan echter
wel meer sprake zijn van een ge
scheiden optrekken. In het bestuur
moet uiteindelijk een afweging
plaatsvinden die dan resulteert in
een KNLC-standpunt.
Bij de sociaal-economische collectie
ve belangenbehartiging kan er een
duidelijker taakverdeling plaatsvin
den tussen de provinciale organisa
ties en het KNLC. De invloed van de
basis moet ook in het KNLC duide
lijk blijven doorklinken. In het
hoofdbestuur wordt daarna al of
niet unaniem een definitief stand
punt bepaald.
Wijzigingen in de organisatie?
De wens naar een nog betere indivi
duele dienstverlening en een meer ef
fectieve collectieve belangenbeharti
ging was het duidelijke resultaat van
de discussieronde op de eerste dag
van de bijzondere KNLC-
hoofdbestuursvergadering. De twee
de dag besteedde het hoofdbestuur
met name aandacht aan de organisa
torische aspecten die samenhangen
met het verwezenlijken van deze
wens. Wat de individuele dienstver
lening betreft, zo werd geconclu
deerd, leeft algemeen de wens deze
zo dicht mogelijk bij huis te hebben.
Een samenwerkingsverband van de
drie provinciale organisaties van de
3 CLO zou daarbij de voorkeur heb
ben. Helaas, zo werd geconstateerd,
is dit tot nu toe in het algemeen niet
mogelijk gebleken. Het hoofd
bestuur kiest er dan ook duidelijk
voor de individuele dienstverlening
binnen de eigen KNLC-organisaties
te verbeteren en uit te bouwen. Sa
menwerkingsverbanden tussen pro
vinciale organisaties kunnen daarbij
belangrijk zijn. Het hoofdbestuur is
van mening dat een keuze voor het
versterken van de eigen KNLC-
organisatie een vergaande vorm van
samenwerking in 3 CLO-verband
niet in de weg hoeft te staan.
Een betere collectieve belangenbe
hartiging kan ontstaan door in de
structuur van de organisatie meer
ruimte te geven aan de verschillende
sectoren. De uiteindelijke stand
puntbepaling zal echter door een af
weging van de verschillende belan
gen in het KNLC-bestuur moeten
plaatsvinden. Als mogelijkheid werd
genoemd de voorzitters van de ver
schillende commissies in het KNLC-
bestuur op te nemen. Om de ver
schillende commissies effectiever te
maken zullen de commissies kleiner
moeten worden.
Twee werkgroepen
Na afloop van de discussies nam het
hoofdbestuur het besluit twee werk
groepen in te stellen. De werkgroep
Belangenbehartiging gaat het punt
van de effectievere collectieve belan
genbehartiging verder uitwerken. De
werkgroep zal concrete voorstellen
ten aanzien van bestuurlijke en orga
nisatorische veranderingen doen.
Een interim-rapport ter bespreking
in het bestuur en in de besturen van
de provinciale organisaties moet in
april 1989 gereed zijn, het eindrap
port in september 1989. In novem
ber kan het hoofdbestuur dan een
definitief besluit nemen waarna aan
passing van de statuten en vastleg
ging in een huishoudelijk reglement
kan volgen. Als de algemene Verga
dering in oktober 1990 overgaat tot
bekrachtiging van de wijzigingen
dan kunnen daarna de bestuurlijke
en organisatorische aanpassingen
worden geëffectueerd. Voor de
werkgroep Dienstverlening geldt in
principe hetzelfde tijdpad. Deze
werkgroep moet een doelmatige op
zet ontwerpen van dienstverlening
door de KNLC-orgnaisaties. Er zal
een ontwerp moeten worden ge
maakt voor een interprovinciale en
landelijke structuur. In de eerstvol
gende vergadering van het KNLC-
bestuur zal een besluit genomen
worden over de samenstelling van
beide werkgroepen.
Bij de presentatie maandag 3 okto
ber jl. van het jaarverslag 1987/88
en het werkprogramma 1988/89 van
de Sociaal Economische Voorlich
tingsdienst van de ZLM aan het
hoofdbestuur heeft het hoofd van
de dienst, de heer J. Markusse, er
nog eens weer op gewezen dat de
grote verschillen tussen de bedrijfs
resultaten uitwijzen dat er op een
flink aantal landbouwbedrijven in
de bedrijfstechnische sfeer nog veel
kan worden verbeterd.
Ook komt het nog teveel voor dat
men de relatie tussen de bedrijfsin-
komsten en de gezinsuitgaven uit het
oog verliest, waardoor er financiële
problemen kunnen ontstaan. De
heer Markusse concludeert voorts
dat het afgelopen jaar minder maat
schappen zijn gevormd. Verder
merkt hij op dat er nog steeds te wei
nig gebruik wordt gemaakt van de
IOAZ-regeling. Hij constateert dat
de huidige moeilijke situatie in de
landbouw zijn invloed heeft op het
werk van de dienst dat er veel van de
individuele SE V-er wordt gevraagd.
Het hoofd van de SE V-dienst zei
tenslotte bevreesd te zijn voor de in-
troduktie van het profijtbeginsel bij
de dienstverlening van de SEV.
Het hoofdbestuur sprak zijn grote
waardering uit voor de SEV in het
algemeen en voor de eigen voorlich
tingsdienst in het bijzonder.
Tijdens de hoofdbestuursvergade
ring van de ZLM, maandag 3 okto
ber jl. in het Landbouwhuis te Goes,
heeft de voorzitter van de veehoude
rijcommissie, de heer W. van Veld
huizen, gewaarschuwd voor de
rundveeziekte Abortus Bang.
Deze besmettelijke ziekte is via een
handelsbedrijf in Zuid-Limburg een
aantal melkveehouderijbedrijven
binnen geslopen. Tot nu toe kwam
Abortus Bang vrijwel uitsluitend
voor op bedrijven met roodvleespro-
duktie.
De bestrijding van de besmetting
heeft reeds grote financiële offers
gekost. "Laten we zeer voorzichtig
zijn, zei Van Veldhuizen, dat we on
ze zorgvuldig opgebouwde uitste
kende gezondheidssituatie op onze
melkveehouderijbedrijven niet al
voor het wegvallen van de grenzen in
1992 (uiteraard ook niet daarna) ver
spelen. Melkveehouders dienen vol
gens de commissievoorzitter zeer
voorzichtig en terughoudend te zijn
om (verdacht) vee aan te kopen.
10
Strukturering afzet
groenten
en fruit in Zuidwesten?
Tijdens de hoofdbestuursverga
dering van de ZLM maandag 3
oktober jl. te Goes heeft de voor
zitter van de ZLM-
tuinbouwcommissie, de heer C.
Hamelink, de suggestie gedaan
om te bezien in hoeverre de afzet
van groenten en fruit in het Zuid
westen verder kan worden
gestructureerd. Volgens hem is
dat actueel vanwege de steeds
verdergaande concentratie van
de vraagzijde. Besloten werd te
bezien in hoeverre de ZLM hier
bij een rol kan spelen. Hamelink
noemde verder de prijsontwikke
ling voor veel tuinbouwgewassen
momenteel teleurstellend. "Een
overvoerde markt is een kwali-
teitsmarkt en het betere produkt
brengt dan ook nog wat geld
op".
Ofschoon de Duitse versie van de
Europese braakregeling nog niet door
de Europese kommissie is goedge
keurd kunnen de boeren in alle Duit
se deelstaten reeds aanvragen om
braakpremie indienen - en zij doen
het ook ruimschoots. Slees wij k-
Holstein is de eerste deelstaat waar
het middelenplafond volledig zal
worden uitgeput. Tot 5 september
waren aanvragen om braakpremie
voor 20.400 hektare ingediend waar
van 120 hektare vanwege geldgebrek
vermoedelijk geen toeslag zullen
ontvangen. De landbouwadmi-
nistratie in de noordelijkste deelstaat
heeft intussen echter hard gewerkt
en reeds aanvragen voor 3.000 hek
tare met daaraan gebonden toesla
gen ter hoogte van ƒ3,9 miljoen
goedgekeurd.
Detlef Stachetzki, Agra-Europe,
Bonn
Het hoofdbestuur van de ZLM is
van mening dat het voor de ZLM
financieel en technisch (nog) niet
haalbaar is om een collectief
abonnement te nemen op het per
4 november a.s. verschijnend
nieuwe 3 CLO-blad "Oogst".
Meedoen aan een collectief abon
nement op "Oogst" zou een con
tributieverhoging van 40,— a
50,betekenen. De technische
problemen vloeien voort uit een
contract met de drukkerij en
advertentie-acquisiteur en af
spraken met de OVM t.a.v. een
maandelijkse toezending voor
haar verzekerden. Het hoofd
bestuur wil wel het nemen van in
dividuele abonnementen op
"Oogst" stimuleren. Zo'n abon
nement kost via de ZLM 60,
per jaar. Het eerste "Oogst"-
nummer dat 4 november a.s. ver
schijnt zal aan alle ZLM-leden
gratis worden toegezonden.
Overigens zal nadrukkelijk sa
menwerking met "Oogst" gaan
plaatsvinden door het uitwisselen
van artikelen. Afhankelijk van
de ontwikkelingen wordt (algehe
le) deelname van de ZLM in
"Oogst" voor de toekomst niet
uitgesloten.
Aan Barenbrug Holland bv werd
woensdag 28 september de EVD Ex
port Award 1988 uitgereikt, een on
derscheiding van het Ministerie van
Ekonomische Zaken.
Barenbrug kreeg de Award vanwege
de 'waardering voor de exportresul
taten'. Het bedrijf is gespecialiseerd
in de veredeling en zaadproduktie
van grassen voor zowel de landbouw
als de rekreatieve markt en expor
teert ca. 80% van haar produktie
naar zo'n 60 landen, wereldwijd.
'Voorbeeldbedrijf'
In de toelichting noemt de EVD
(Exportbevordering- en Voorlich
tingsdienst) het plantenveredelings-
bedrijf van Barenbrug 'een voor
beeld hoe de Nederlandse industrie
op verantwoorde maar ook noodza
kelijke wijze nieuwe technologie
dient te ontwikkelen en toe te passen
om mede daardoor ook voor de toe
komst exportkansen te kunnen be
houden en zelfs de export te vergro
ten'. Barenbrug doet ondermeer al
een paar jaar biotechnologisch on
derzoek in samenwerking met DSM
en SVP (Stichting voor Plantenver
edeling). Voor de zaadproduktie kon-
trakteert het elk jaar tussen de-5000
en 6000 ha graszaad bij Nederlandse
akkerbouwers, waarnaast in het bui
tenland nog een nagenoeg gelijk are
aal wordt gekontrakteerd.
De prijs wred overhandigd door de direkteur Verwerking en Afzet van Agra
rische Produkten van het ministerie van Landbouw, drs. J.J. Groeneveld (l.).
Direkteur A.W.A.M. Hoefnagel, direkteur export van Barenbrug, nam de
prijs in ontvangst.
Antwerpen is de belangrijkste ha
ven voor de overslag van vers
fruit in Europa. Vorig jaar nam
de overslag toe met 20%. In de
eerste helft van dit jaar nam de
aanvoer van vers fruit verder toe.
Er werd in die periode ca. 630.000
ton vers fruit gelost in de diverse
havens van Antwerpen. Het ha
venschap van Antwerpen meldt
trots dat Antwerpen daarmee de
belangrijkste Europese fruitha
ven is en als draaischijf fungeert
voor het transport van vers fruit
en met name van bananen.
Zoals bekend is Rotterdam mo
menteel flink in de slag met Ant
werpen. Door de modernisering
en uitbreiding van de fruitpier
hoopt Rotterdam weer de groot
ste fruithaven te worden (Fin.
Dagblad).
De extensiveringsregeling voor de
roodvleesproduktie dreigt niet door
te gaan. Voor deze regeling heeft de
Nederlandse overheid 2 miljoen be
schikbaar gesteld maar ze dreigt
door de Europese commissie niet te
worden goedgekeurd omdat ons
land de enige lidstaat blijkt te zijn
die opteert voor een dergelijke re
geling.
Meststierenhouders die met mini
maal 20% van het aantal dieren te
rug gaan, zouden van de regeling ge
bruik kunnen maken. Het hoofd
bestuur van de ZLM zou het niet
doorgaan van de regeling zeer be
treuren. Een slechte zaak voor de
stierenhouderij in het algemeen en
voor individuele stierenhouders die
hun bedrijf sterk af willen slanken
of willen beëindigen.
Verwarring blijkt er te bestaan over
de slachtpremieregling voor stieren.
Willen stierenhouders voor deze pre
mie die 67,— per dier bedraagt in
aanmerking komen dan dient de
mester aan te kunnen tonen dat de
dieren minstens drie maanden op het
bedrijf zijn geweest. Stierenhouders
die dat niet kunnen dreigen nu de
premie mis te lopen.
Vrijdag 7 oktober 1988