KNLC bereidt reorganisatie voor op weg naar verbetering dienstverlening en belangenbehartiging Exportprijs voor Barenbrug Holland bv Hoofdbestuur heeft veel waardering werk S.E.V. Hoofdbestuur zeer bevreesd voor Abortus Bang Aanvragen voor braakregeling overtreffen middelen in Duitse deelstaat Collectief abonnement "Oogst" voor ZLM niet haalbaar Antwerpen is de grootste fruithaven ZLM betreurt eventueel niet doorgaan extensiveringsregeling roodvleesproduktie Op 28 en 29 september 1988 is het KNLC-hoofdbestuur in Woud- schoten bijeen geweest om te praten over de toekomst van de eigen organisatie. Uitgangspunt van de discussie was de notitie "KNLC 1991. Een aanzet tot een organisatiedoelstelling". De bijeenkomst was een vervolg op een vorig jaar gehouden bestuursbijeenkomst waarin speciaal aandacht werd besteed aan de agrarische ontwikke lingen en de gevolgen voor de KNLC-organisatie als geheel. Het KNLC-hoofdbestuur heeft nu concrete afspraken gemaakt die vóór 1991 kunnen leiden tot wijzigingen in de KNLC-organisatiestructuur. Kerntaken KNLC-organisaties Te vaak wordt bij discussies over veranderingen direct gepraat over wijzigingen in de organisatiestruc tuur. In de eerste discussieronde tij dens de bijzondere KNLC- hoofdbestuursbijeenkomst gebeurde dit niet en is de aandacht geheel be steed aan de toekomstige kerntaken van de aangesloten provinciale land bouworganisaties en het KNLC zelf. Geconcludeerd werd dat het daarbij met name gaat om de collectieve be langenbehartiging en de individuele dienstverlening. Bij de collectieve belangenbehartiging, zo werd ge constateerd, wordt steeds meer be lang gehecht aan de belangenbehar tiging van de eigen sector. In KNLC- verband zal de sectorale belangenbe hartiging meer aandacht moeten krijgen. Dit geldt zowel landelijk als provinciaal. Voorkomen moet echter worden dat gescheiden sectoraal standpunten worden doorgegeven naar parlement en regering enz. Tot aan het KNLC-bestuur kan echter wel meer sprake zijn van een ge scheiden optrekken. In het bestuur moet uiteindelijk een afweging plaatsvinden die dan resulteert in een KNLC-standpunt. Bij de sociaal-economische collectie ve belangenbehartiging kan er een duidelijker taakverdeling plaatsvin den tussen de provinciale organisa ties en het KNLC. De invloed van de basis moet ook in het KNLC duide lijk blijven doorklinken. In het hoofdbestuur wordt daarna al of niet unaniem een definitief stand punt bepaald. Wijzigingen in de organisatie? De wens naar een nog betere indivi duele dienstverlening en een meer ef fectieve collectieve belangenbeharti ging was het duidelijke resultaat van de discussieronde op de eerste dag van de bijzondere KNLC- hoofdbestuursvergadering. De twee de dag besteedde het hoofdbestuur met name aandacht aan de organisa torische aspecten die samenhangen met het verwezenlijken van deze wens. Wat de individuele dienstver lening betreft, zo werd geconclu deerd, leeft algemeen de wens deze zo dicht mogelijk bij huis te hebben. Een samenwerkingsverband van de drie provinciale organisaties van de 3 CLO zou daarbij de voorkeur heb ben. Helaas, zo werd geconstateerd, is dit tot nu toe in het algemeen niet mogelijk gebleken. Het hoofd bestuur kiest er dan ook duidelijk voor de individuele dienstverlening binnen de eigen KNLC-organisaties te verbeteren en uit te bouwen. Sa menwerkingsverbanden tussen pro vinciale organisaties kunnen daarbij belangrijk zijn. Het hoofdbestuur is van mening dat een keuze voor het versterken van de eigen KNLC- organisatie een vergaande vorm van samenwerking in 3 CLO-verband niet in de weg hoeft te staan. Een betere collectieve belangenbe hartiging kan ontstaan door in de structuur van de organisatie meer ruimte te geven aan de verschillende sectoren. De uiteindelijke stand puntbepaling zal echter door een af weging van de verschillende belan gen in het KNLC-bestuur moeten plaatsvinden. Als mogelijkheid werd genoemd de voorzitters van de ver schillende commissies in het KNLC- bestuur op te nemen. Om de ver schillende commissies effectiever te maken zullen de commissies kleiner moeten worden. Twee werkgroepen Na afloop van de discussies nam het hoofdbestuur het besluit twee werk groepen in te stellen. De werkgroep Belangenbehartiging gaat het punt van de effectievere collectieve belan genbehartiging verder uitwerken. De werkgroep zal concrete voorstellen ten aanzien van bestuurlijke en orga nisatorische veranderingen doen. Een interim-rapport ter bespreking in het bestuur en in de besturen van de provinciale organisaties moet in april 1989 gereed zijn, het eindrap port in september 1989. In novem ber kan het hoofdbestuur dan een definitief besluit nemen waarna aan passing van de statuten en vastleg ging in een huishoudelijk reglement kan volgen. Als de algemene Verga dering in oktober 1990 overgaat tot bekrachtiging van de wijzigingen dan kunnen daarna de bestuurlijke en organisatorische aanpassingen worden geëffectueerd. Voor de werkgroep Dienstverlening geldt in principe hetzelfde tijdpad. Deze werkgroep moet een doelmatige op zet ontwerpen van dienstverlening door de KNLC-orgnaisaties. Er zal een ontwerp moeten worden ge maakt voor een interprovinciale en landelijke structuur. In de eerstvol gende vergadering van het KNLC- bestuur zal een besluit genomen worden over de samenstelling van beide werkgroepen. Bij de presentatie maandag 3 okto ber jl. van het jaarverslag 1987/88 en het werkprogramma 1988/89 van de Sociaal Economische Voorlich tingsdienst van de ZLM aan het hoofdbestuur heeft het hoofd van de dienst, de heer J. Markusse, er nog eens weer op gewezen dat de grote verschillen tussen de bedrijfs resultaten uitwijzen dat er op een flink aantal landbouwbedrijven in de bedrijfstechnische sfeer nog veel kan worden verbeterd. Ook komt het nog teveel voor dat men de relatie tussen de bedrijfsin- komsten en de gezinsuitgaven uit het oog verliest, waardoor er financiële problemen kunnen ontstaan. De heer Markusse concludeert voorts dat het afgelopen jaar minder maat schappen zijn gevormd. Verder merkt hij op dat er nog steeds te wei nig gebruik wordt gemaakt van de IOAZ-regeling. Hij constateert dat de huidige moeilijke situatie in de landbouw zijn invloed heeft op het werk van de dienst dat er veel van de individuele SE V-er wordt gevraagd. Het hoofd van de SE V-dienst zei tenslotte bevreesd te zijn voor de in- troduktie van het profijtbeginsel bij de dienstverlening van de SEV. Het hoofdbestuur sprak zijn grote waardering uit voor de SEV in het algemeen en voor de eigen voorlich tingsdienst in het bijzonder. Tijdens de hoofdbestuursvergade ring van de ZLM, maandag 3 okto ber jl. in het Landbouwhuis te Goes, heeft de voorzitter van de veehoude rijcommissie, de heer W. van Veld huizen, gewaarschuwd voor de rundveeziekte Abortus Bang. Deze besmettelijke ziekte is via een handelsbedrijf in Zuid-Limburg een aantal melkveehouderijbedrijven binnen geslopen. Tot nu toe kwam Abortus Bang vrijwel uitsluitend voor op bedrijven met roodvleespro- duktie. De bestrijding van de besmetting heeft reeds grote financiële offers gekost. "Laten we zeer voorzichtig zijn, zei Van Veldhuizen, dat we on ze zorgvuldig opgebouwde uitste kende gezondheidssituatie op onze melkveehouderijbedrijven niet al voor het wegvallen van de grenzen in 1992 (uiteraard ook niet daarna) ver spelen. Melkveehouders dienen vol gens de commissievoorzitter zeer voorzichtig en terughoudend te zijn om (verdacht) vee aan te kopen. 10 Strukturering afzet groenten en fruit in Zuidwesten? Tijdens de hoofdbestuursverga dering van de ZLM maandag 3 oktober jl. te Goes heeft de voor zitter van de ZLM- tuinbouwcommissie, de heer C. Hamelink, de suggestie gedaan om te bezien in hoeverre de afzet van groenten en fruit in het Zuid westen verder kan worden gestructureerd. Volgens hem is dat actueel vanwege de steeds verdergaande concentratie van de vraagzijde. Besloten werd te bezien in hoeverre de ZLM hier bij een rol kan spelen. Hamelink noemde verder de prijsontwikke ling voor veel tuinbouwgewassen momenteel teleurstellend. "Een overvoerde markt is een kwali- teitsmarkt en het betere produkt brengt dan ook nog wat geld op". Ofschoon de Duitse versie van de Europese braakregeling nog niet door de Europese kommissie is goedge keurd kunnen de boeren in alle Duit se deelstaten reeds aanvragen om braakpremie indienen - en zij doen het ook ruimschoots. Slees wij k- Holstein is de eerste deelstaat waar het middelenplafond volledig zal worden uitgeput. Tot 5 september waren aanvragen om braakpremie voor 20.400 hektare ingediend waar van 120 hektare vanwege geldgebrek vermoedelijk geen toeslag zullen ontvangen. De landbouwadmi- nistratie in de noordelijkste deelstaat heeft intussen echter hard gewerkt en reeds aanvragen voor 3.000 hek tare met daaraan gebonden toesla gen ter hoogte van ƒ3,9 miljoen goedgekeurd. Detlef Stachetzki, Agra-Europe, Bonn Het hoofdbestuur van de ZLM is van mening dat het voor de ZLM financieel en technisch (nog) niet haalbaar is om een collectief abonnement te nemen op het per 4 november a.s. verschijnend nieuwe 3 CLO-blad "Oogst". Meedoen aan een collectief abon nement op "Oogst" zou een con tributieverhoging van 40,— a 50,betekenen. De technische problemen vloeien voort uit een contract met de drukkerij en advertentie-acquisiteur en af spraken met de OVM t.a.v. een maandelijkse toezending voor haar verzekerden. Het hoofd bestuur wil wel het nemen van in dividuele abonnementen op "Oogst" stimuleren. Zo'n abon nement kost via de ZLM 60, per jaar. Het eerste "Oogst"- nummer dat 4 november a.s. ver schijnt zal aan alle ZLM-leden gratis worden toegezonden. Overigens zal nadrukkelijk sa menwerking met "Oogst" gaan plaatsvinden door het uitwisselen van artikelen. Afhankelijk van de ontwikkelingen wordt (algehe le) deelname van de ZLM in "Oogst" voor de toekomst niet uitgesloten. Aan Barenbrug Holland bv werd woensdag 28 september de EVD Ex port Award 1988 uitgereikt, een on derscheiding van het Ministerie van Ekonomische Zaken. Barenbrug kreeg de Award vanwege de 'waardering voor de exportresul taten'. Het bedrijf is gespecialiseerd in de veredeling en zaadproduktie van grassen voor zowel de landbouw als de rekreatieve markt en expor teert ca. 80% van haar produktie naar zo'n 60 landen, wereldwijd. 'Voorbeeldbedrijf' In de toelichting noemt de EVD (Exportbevordering- en Voorlich tingsdienst) het plantenveredelings- bedrijf van Barenbrug 'een voor beeld hoe de Nederlandse industrie op verantwoorde maar ook noodza kelijke wijze nieuwe technologie dient te ontwikkelen en toe te passen om mede daardoor ook voor de toe komst exportkansen te kunnen be houden en zelfs de export te vergro ten'. Barenbrug doet ondermeer al een paar jaar biotechnologisch on derzoek in samenwerking met DSM en SVP (Stichting voor Plantenver edeling). Voor de zaadproduktie kon- trakteert het elk jaar tussen de-5000 en 6000 ha graszaad bij Nederlandse akkerbouwers, waarnaast in het bui tenland nog een nagenoeg gelijk are aal wordt gekontrakteerd. De prijs wred overhandigd door de direkteur Verwerking en Afzet van Agra rische Produkten van het ministerie van Landbouw, drs. J.J. Groeneveld (l.). Direkteur A.W.A.M. Hoefnagel, direkteur export van Barenbrug, nam de prijs in ontvangst. Antwerpen is de belangrijkste ha ven voor de overslag van vers fruit in Europa. Vorig jaar nam de overslag toe met 20%. In de eerste helft van dit jaar nam de aanvoer van vers fruit verder toe. Er werd in die periode ca. 630.000 ton vers fruit gelost in de diverse havens van Antwerpen. Het ha venschap van Antwerpen meldt trots dat Antwerpen daarmee de belangrijkste Europese fruitha ven is en als draaischijf fungeert voor het transport van vers fruit en met name van bananen. Zoals bekend is Rotterdam mo menteel flink in de slag met Ant werpen. Door de modernisering en uitbreiding van de fruitpier hoopt Rotterdam weer de groot ste fruithaven te worden (Fin. Dagblad). De extensiveringsregeling voor de roodvleesproduktie dreigt niet door te gaan. Voor deze regeling heeft de Nederlandse overheid 2 miljoen be schikbaar gesteld maar ze dreigt door de Europese commissie niet te worden goedgekeurd omdat ons land de enige lidstaat blijkt te zijn die opteert voor een dergelijke re geling. Meststierenhouders die met mini maal 20% van het aantal dieren te rug gaan, zouden van de regeling ge bruik kunnen maken. Het hoofd bestuur van de ZLM zou het niet doorgaan van de regeling zeer be treuren. Een slechte zaak voor de stierenhouderij in het algemeen en voor individuele stierenhouders die hun bedrijf sterk af willen slanken of willen beëindigen. Verwarring blijkt er te bestaan over de slachtpremieregling voor stieren. Willen stierenhouders voor deze pre mie die 67,— per dier bedraagt in aanmerking komen dan dient de mester aan te kunnen tonen dat de dieren minstens drie maanden op het bedrijf zijn geweest. Stierenhouders die dat niet kunnen dreigen nu de premie mis te lopen. Vrijdag 7 oktober 1988

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 10