lecht uit de p ira kti "Rechtstreeks getroffen" Verbod op kunstmest beperkt mestgebruik in grondwater beschermingsgebieden in Noord-Brabant Gewestelijke Raad Noord-Brabant bezorgd over toename ganzenschade Minister Nijpels eens met het belang Westerschelde-bekken Inkomens- en Vermogenschade moet vooraf geregeld zijn Arob-beroep Toepassing Een rumoerige diskussie met veel harde uitspraken volgde op de inlei ding van provinciale vertegenwoordigers over de ontwerpregeling mestgebruik in grondwaterbeschermingsgebieden in Noord-Brabant. Het verbod van kunstmestgebruik in zeer kwetsbare wingebieden is hard aangekomen. Onder voorzitterschap van ir. L.J. Vollebregt, voorzitter van de Kommissie grondgebruik, gaven de heren ir. M. in 't Veld en mr. A.M. Bevers namens de provincie Noord-Brabant een toelichting waarna ing. A. Boer en ing. J. Lips, medewerkers van de gewestelijke raad van het Landbouwschap kommentaar gaven op de regeling. Uitgenodigd voor deze vergadering die gehouden werd op 2 september te Tilburg waren afdelingsbestuurders van standsorgani saties. Het ontwerp 'Mestgebruik in grond waterbeschermingsgebieden' is een onderdeel van het grondwaterbe- schermingsplan en de grondwaterbe- schermingsverordening. Begin 1988 is door afdelingen van NCB en ZLM massaal bezwaar gemaakt tegen het grondwaterbeschermingsplan omdat deze maatregel verstrekkende konse- kwenties heeft voor de bedrijfsvoe ring, van veel landbouwbedrijven. Een goede bescherming van heet grondwater ten behoeve van de drink watervoorziening is het doel van het grondwaterbeschermingsplan. Bodembedreigende aktiviteiten moe ten geweerd worden om langdurige bescherming mogelijk te maken. Mr. A.M. Bevers, projektleider grondwaterbeschermingsplan van de provincie Noord-Brabant gaf een toelichting op de regeling mestge bruik in grondwaterbeschermingsge bieden. Ingevolge de wet bodembe scherming heeft de Rijksoverheid tot taak algemene regels te stellen ter be scherming van de bodem, inklusief grondwater. Op grond van voor noemde wet hebben de provincies de mogelijkheid om in grondwaterbe schermingsgebieden scherpere maat regelen te nemen onder meer ten aanzien van het gebruik van dierlijke mest. Uitgangspunt van de provincie is de bescherming van de waterwin ning voor de korte en middellange termijn. Op lange termijn wordt dit door het rijk geregeld. Diverse be perkingen binnen een aantal zones moeten zorgen dat het grondwater niet verontreinigd wordt. Vanuit de landbouw worden mestuitrijden, verzuring, bestrijdingsmiddelen, mechanisatie en opslag van diverse stoffen gezien als een bedreiging. De heer Bevers deelde mee dat water wingebieden ten opzichte van andere gebieden een aparte plaats innemen en dat hier elke vorm van verontrei niging moet worden uitgesloten. In alle 60 dagenzones, dit is het eigen lijke putten veld, komt een algeheel verbod op het gebruik van dierlijke mest en kunstmest. Een verbod om kunstmest te strooien komt er ook in de zeer kwetsbare wingebieden. Al- Het verbod geldt voor waterwinge bieden. leen dierlijke mest tot een hoeveel heid van 125 kg P205 is hier toege staan. Tot nu toe vallen alleen de waterwingebieden Boxmeer en Vier lingsbeek tot de zeer kwetsbare win gebieden. Ongeveer 18 waterwinge bieden vallen onder de kwetsbare wingebieden en 19 onder de gebie den waarover nog onvoldoende be kend is. Als deze onderzoeken zijn afgesloten mag aangenomen worden dat er verschillende aangemerkt zul len worden als zeer kwetsbaar. Voor de 60 dagen zones heeft de provincie voorgesteld dat binnen enkele jaren het betreffende waterleidingbedrijf deze gronden maar moet aankopen omdat hier al langer een verbod van bestrijdingsmiddelengebruik geldt zodat een normaal agrarisch gebruik onmogelijk is. Ir. M. in 't Veld, bo- demkundige bij de provincie, ging in op de milieu en hygiënische grondslagen ten aanzien van mestge bruik op de Brabantse bodem. In de meeste gevallen wordt gekeken naar de kwetsbaarheid voor verontreini ging door nitraat omdat nitraat nau welijks door de bodem wordt vastge houden. Mest uitrijden bij bewolkt weer en direkt inwerken kan samen met een juist tijdstip van uitrijden veel narigheid worden voorkomen. Mest moet gegeven worden als de plant het nodig heeft. De heer ing. A. Boer zei in zijn kommentaar op de inleidingen van beide provinciale vertegenwoordigers dat een verbod op kunstmestgebruik erg hard aan komt. Hij hekelde het beleid van de provincie in deze omdat vooraf geen enkel overleg is geweest met belang hebbenden. Jammer dat dit er plot seling bij gekomen is omdat een op timale landbouwbeoefening toch al moeilijk is in waterwingebieden. Op de konsekwenties van dit verbod ging de heer ing. J. Lips in. 'Als de regeling er komt moet het inpasbaar zijn in het bedrijf met een reële kostenvergoeding. De posities van land- en tuinbouwers in de water wingebieden mag ten aanzien van in komen en vermogen niet anders zijn dan van hun kollega's buiten deze De Gewestelijke Raad van Noord-Brabant heeft in zijn vergadering van 24 augustus jl. zijn bezorgdheid uitgesproken over de sterke toe name van de ganzen en de daarmee gepaard gaande schade, hetgeen vooral het gevolg lijkt te zijn met verslechteren van de overwinte ringsmogelijkheden in andere landen. De raad is van mening dat er vooral gezocht zal dienen te worden naar alternatieve fourageer mo gelijkheden op niet-landbouwgronden, terwijl niet bezuinigd dient te worden op de vergoeding van de aangerichte schade. De schade aan de landbouwgewassen is de laatste jaren, met name in de akkerbouw- sektor, sterk gestegen. In het toekomstige beleid zal verjaging met het geweer meer accent krijgen, waarbij gedacht wordt aan verjaging van akkerbouwpercelen naar kultuurgrasland en, indien er opvangmoge lijkheden zijn in natuur- of relatienotagebieden, verjaging van kui tuurgraslanden. ne van 2 km rond het nationaal park De Groote Peel aan banden te leg gen. Het provinciaal bestuur meent dat in Noord-Brabant het Water schap De Aa wettelijke middelen heeft om lozing van drainage niet toe te laten. Via de grondwaterver ordening en het daarna verbonden vergunningenstelsel wil het provinci aal bestuur zelf beregening verbie den. Vanuit de landbouw zijn be zwaren geuit tegen dit voornemen vooral ook omdat de belangen van de agrarische bedrijven niet in een belangenafweging worden be trokken. Bij gewassenschade is het uitgangs punt van de minister dat een bepaald deel van deze schade een normaal maatschappelijk risiko voor de grondgebruiker is. In de gevallen dat verjaging met het geweer plaats vindt wordt in principe geen schade- tegemoetkoming verstrekt. Indien een grondgebruiker niet schriftelijk heeft verklaard dat hij geen ganzen zal verjagen, zal hij alleen de geleden schade boven 5% van de normale bruto-opbrengst van het gewas krij gen vergoed. De Groote Peel Het provinciaal bestuur van Noord- Brabant heeft het voornemen geuit om in overleg met het provinciaal bestuur van Limburg het draineren en beregenen van gronden in een zö- 4 gebieden'. Vanuit de vergadering werd ingegaan op de sterke waarde vermindering van het onroerend goed. Als door een sterk beperkt ge bruik van mest straks maar 2/3 of minder van de maksimale opbrengst van snijmais en gras te behalen is be tekent dit dat deze produkten geen waarde meer hebben. Snijmais zal door onkruid sterk vervuild worden en gras kan geen goede VEM- waarde meer halen. Struikelblok is nog in hoeverre er bezwaar gemaakt kan worden tegen dit ontwerp. Veel bestuurders vonden de procedure onjuist omdat er een nieuw element is ingevoerd en vonden het een merkwaardige situatie dat het grondwaterbeschermingsplan nog niet is goedgekeurd, de provincie al verder gaat met het stellen van re gels. Bijna misdadig werd het ge noemd dat nu nog nieuwe waterwin gebieden worden aangelegd temid den van landbouwbedrijven en dat hiervoor niet de bosgebieden geno men worden. Voorzitter Vollebregt ging in zijn slotwoord in op de yijze die gevolgd moet worden bij het opstellen van vergoedingen. De provincie heeft de wet uit te voeren en als landbouw hiervan schade heeft kan deze na dien pas geclaimd worden. Met deze methode valt niet te werken, vergoe dingen moeten vooraf bekend zijn. Als de normale procedure gevolgd wordt kan het nog wel drie jaar du ren voordat er uitspraken zijn. De heer Vollebregt riep de vergadering op de hoorzittingen te bezoeken en bezwaar te maken bij de provincie. Bijzonder nuttig kan het zijn om als nog provinciale statenleden te in formeren. J. van Tilburg In het bestuurlijk overleg met de provincie Zeeland over de Vierde nota ruimtelijke ordening heeft mi nister Nijpels het belang van de ont wikkeling van het Westerschelde- bekken erkend. De tekst van de Vierde nota zal op dit punt worden bijgesteld. Op verzoek van de provincie ziet de bewindsman af van de koppeling die in de Vierde nota wordt gemaakt tussen de beslissing over de aanleg van de vaste Westerschelde- oeververbinding (W.O.V.) en een studie naar de ontwikkelingsmoge lijkheden van het Westerschelde- bekken. Dat onderzoek zal nu door de pro vincie en het rijk worden uitgevoerd. Minister Nijpels is een voorstander van de aanleg van de W.O.V. en zal voor de realisering daarvan het ruimtelijke ordeningsinstrumentari um inzetten. Afhankelijk van de resultaten van dat onderzoek zal besloten worden of er nieuw ruimtelijk beleid voor dat gebied nodig is. Bekeken zal worden of West-Brabant en België betrokken kunnen worden bij het onderzoek. n ij Werkgelegenheid De Gewestelijke Raad heeft het fi nancieel verslag en het jaarverslag over 1987 van de Stichting Agrari sche Projekten goedgekeurd. Sinds 1985 zijn er op diverse agrarische be drijven combiwerkers voor een of enkele dagen per week in dienst ge nomen. Aanvankelijk kan daarbij gebruik gemaakt worden van een ge- wenningssubsidie. Omdat voor de toegezegde subsidies verplichtingen zijn aangegaan, wordt bij agrarische bedrijven die na 1 oktober 1987 een combiwerker in dienst hebben geno men het kostendekkend tarief in re kening gebracht. De overhead kosten, waaronder de kosten van de koördinator, worden voor rekening van de STAP genomen. Bestemmingsplannen - In het kader van het overleg zijn ontvangen de bestemmingsplannen voor het buitengebied van de ge meente Steenbergen en Veldhoven. - Tegen het bestemmingsplan "Bui tengebied" van de gemeente Hooge- loon en Grave zijn bezwaren inge diend bij de gemeenteraad. - Tegen het bestemmingsplan "Bui tengebied" van de gemeente Hooge en Lage Mierde zijn bezwaren inge diend bij Gedeputeerde Staten. - Het technisch sekretariaat van de Kommissie Grondwaterwet Water leidingbedrijven heeft het definitieve voorstel voor afwikkeling van de vergoeding van de schade ten gevol ge van de drinkwaterwinning te Rucphen en Hoeven door de Water leidingmaatschappij Noord-West- Brabant uitgebracht. Wij hebben in ons goede vaderland veel regels die zijn vastgelegd in wet ten, verordeningen en besluiten. Het is een taak van de overheid om op de naleving en de uitvoering van deze regels toe te zien in ons gemeen schappelijk belang. In het uiterste geval komt de rechter er aan te pas om dat af te dwingen. De regels dienen om de burger in het gareel te houden. De regels zijn er echter ook om de burger te bescher men tegen de overheid. Het kan na tuurlijk niet zo zijn dat de belangen van een eenvoudige partikulier door een beslissing van een overheidsor gaan "in het algemeen belang" of ten gerieve van een andere partiku lier of bedrijf worden verpletterd. In een ferm lied waarvan ik de volle dige tekst niet ken komt de strofe "de wet is logen, de staat verdrukt" of woorden van soortgelijke strek king voor. Dat is gelukkig niet in overeenstemming met de heden daagse realiteit. Met allerlei beslis singen van de overheid zijn bijzon dere beroepsmogelijkheden verbon den. Denk maar aan de belasting aanslagen, milieuvergunningen e.d. Een algemene beroepsmogelijkheid tegen de overheidsbeslissingen is te vinden in de Wet Administratieve Rechtspraak Overheidsbeschikkin gen. Het begrip "Arob"-beroep is al aardig ingeburgerd en is een prima middel gebleken om op te komen te gen allerlei misslagen en onredelijke beslissingen van de overheid. Tenslotte maakt de overheid ook fouten. Dat is begrijpelijk want ambtenaren en bestuurders zijn ook maar mensen, maar dat is wel een re den om burgers en bedrijven daarte gen te beschermen. Hoe werkt nu dat Arob beroep? Om te beginnen kan niet tegen iedere wil lekeurige overheidsbeslissing wor den geageerd met "een brief op po ten aan de Raad van State" die de zaak dan wel ongedaan maakt. In de eerste plaats kan alléén tegen beschikkingen worden opgekomen en niet tegen "besluiten van algeme ne strekking". Zo'n besluit van alge mene strekking is bijvoorbeeld het besluit van de regering tot afschaf fing van de WIR. Ook rechtshandelingen naar burger lijk recht (bijvoorbeeld het opzeggen van een kontrakt) vallen niet onder de definitie van een beschikking. Bo vendien staan er in de wet allerlei uitzonderingen, zoals beschikkingen tot benoemingen, beoordeling van examens, beschikkingen bij waters nood, rampen en dat soort zaken. Bij mogelijke toepassing van de Wet Arob moeten we denken aan bij voorbeeld vergunningverlening of weigering, subsidiebeslissingen, al lerlei vrijstellingen waarvoor geen beroepsprocedurès in andere wetten zijn opgenomen. Men moet recht streeks in zijn belang zijn getroffen, dat wil zeggen dat niet iedereen zo maar bezwaarschriften kan indie nen. Tegen de beslissingen van de centrale overheid kan rechtstreeks bij de afdeling Rechtspraak van de Raad van State beroep worden in gesteld. Tegen beslissingen van de lagere overheid (bijv. een gemeente) moet eerst bij die lagere overheid een bezwaarschrift worden ingediend. Pas als zo'n gemeente voet bij stuk houdt en het bezwaarschrift afwijst kan ook tegen deze beslissing beroep worden aangetekend bij de afdeling rechtspraak. Voor het indienen van bezwaar en beroep is bijna altijd een termijn van 30 dagen van toe passing. Het is allemaal niet zo eenvoudig maar dat wist u al. Een volgende keer zullen we de be- roepsgronden bespreken en de mo gelijkheid schorsing van beschikkin gen te vragen. Mr. ir. J. Huisman Vrijdag 9 september 1988

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 8