Vakantie en slecht weer Appelproduktie stijgt vanuit de Z.L.M. gezien .00 zuidelijke landbouw maatschappij Set-aside regeling wellicht in augustus van start Markt- en prijsbeleid Andere voorbeelden Aandacht land- en tuinbouwblad VRIJDAG 22 JULI 1988 76e JAARGANG NO. 3935 In 1995 zal de produktie van appels en peren in ons land resp. 20 en 10 procent groter zijn dan die in 1987. Het areaal zal slechts licht groeien, ongeveer tot het niveau van de beginjaren tachtig. Dit blijkt uit een on derzoek van het Landbouw Economisch Instituut. Daaruit blijkt ook dat het aandeel "oude" appelrassen in de komende jaren sterk zal afnemen ten gunste van de nieuwe rassen Jonagold en Eist ar. In het Zuid westen wordt dit jaar een normale tot goede appeloogst verwacht en een kleinere perenoogst. De dunwerk- zaamheden (zie foto) zijn op de meeste bedrijven achter de rug. Wellicht dat de Europese braakregeling voor graan in au gustus van kracht kan worden, dus voordat de wintertar we voor volgend jaar gezaaid moet worden. Dit werd ons meegedeeld door een voorlichter van het ministerie van Landbouw. Vrijdag 22 juli komt de regeling in een amb telijk beheerscomité aan de orde, en het lijkt erop dat er dan zaken kunnen worden gedaan, aldus de voorlichter. Volgens hem kan de set-aside regeling er dan op korte ter mijn komen, wellicht al in augustus. Afgelopen dinsdag is de set-aside regeling in de EG- Landbouwraad aan de orde geweest. Daaruit bleek onder meer dat door zeven landen een regeling is ingestuurd. Frankrijk zal dat binnenkort doen, Portugal heeft dis pensatie, en verder hebben Luxemburg, Denemarken en Ierland nog geen regeling ingestuurd. Er is behalve de Britse nog geen enkele regeling goedgekeurd. De Europese Commissie heeft er onder andere proble men mee dat sommige landen een plafond hebben gesteld aan hun eigen bijdrage aan de regeling. Nederland heeft een maximum gesteld van 18 miljoen, afkomstig uit de 100 miljoen BTW-kompensatie. Er is echter op EG- niveau wel een maximumbedrag voorzien. Mogelijk wil Europees commissaris Frans Andriessen voorkomen dat enkele landen onder de regeling uit proberen te komen door te zeggen dat zij geen geld meer hebben. Voor Ne derland geldt dat zeker niet: met 18 miljoen kan minis ter Braks in theorie 2,5 procent van het Nederlandse graanareaal uit produktie nemen. Het EG-fonds is net voldoende voor 1 procent van het graanareaal. Boven dien heeft minister Braks met het Landbouwschap af gesproken dat die 18 miljoen elk jaar weer beschikbaar zullen zijn. Verder bestaat er tussen de EG en Nederland verschil van inzicht over de keuze van de referentiejaren. De EG wil dat per land gekozen moet worden, terwijl Braks de boe ren zelf wil laten kiezen welk referentiejaar voor hen het voordeligst is. Andriessen meent dat de controle hierop te moeilijk wordt. Vakantietijd in ons land. De economische en politieke rader werken zijn vrijwel tot stilstand gekomen. Een gigantische min-post op de opbrengstrekening van B.V.-Nederland. Een gunstige uitzondering vormt de land- en tuinbouwsector. Het gros van de boeren en tuinders blijft gewoon thuis en zorgt voor de continuïteit van een optimale produktie. Die optimali- teit overigens kan wel verstoord worden door natuurlijke en onnatuurlijke belemmeringen, respectievelijk letterlijk slecht weer en Haags slecht weer. De laatste weken worden ons daar weer onevenredig grote en schadelijke porties van toe bedeeld. Als het gaat om klimatologische schade, dan weten we uit nuchtere boerenervaring dat "na regen toch weer een keer zonneschijn komt" (en ook andersom, zoals nu in Noord-Amerika). Natuurlijke weersomstandigheden zijn (be houdens de actuele theorie van een broeikaseffect in de aardse atmosfeer) incidenteel, en door menselijk ingrijpen niet te beïnvloeden of te sturen. Beïnvloeding en sturing is er wèl door en vanwege het Euro pese en nationale landbouwbeleid. Middels een steeds toe nemende gelegenheidswet- en regelgeving worden bewust extra schadelijke buien op ons afgestuurd. Schadelijke buien in een tijd, waarin we ons welbewust en in eigen verant woordelijkheid proberen te prepareren op de overleving van een wereldomvattende economische landbouwcrisis. Van zulk slecht weer worden we pas echt goed chagrijnig! Voorbeelden van overtrokken en landbouwonvriendelijke be leidsmaatregelen zijn er helaas te over. De lijst wordt dage lijks langer. Het politieke credo "overproduktie" dient daarbij veelal als argument. Terwijl de waarde van de dollar stijgt (vergeleken met enkele maanden geleden een voordelig verschil op de Europese landbouwbegroting van ±15 miljard gulden) en terwijl we gens de Amerikaanse droogte de prijzen op de graan- en ei- witmarkten stijgen (een voordelig verschil voor de Europese restituties van vele miljarden guldens) is toch vorige maand het EG-markt- en prijsbeleid voor dit jaar vastgesteld con form de voorstellen van de Europese top afgelopen voorjaar. De ingestelde produktiedrempel en de bijkomende maatrege len betekenen voor granen een theoretische prijsverlaging van tegen de 10%. Theoretisch, want de markt kan hier eventueel nog corrigerend werken. Voor erwten en veldbo- nen echter, waarvoor de EG-produktiedrempel vastgesteld is op 3/2 miljoen ton, wordt door de Europese Commissie de komende oogst officieel geraamd op 5,1 miljoen ton. In gevolge de besluitvorming zal dientengevolge de prijsdaling voor voererwten en veldbonen 20 a 25% bedragen. Die prijs daling zal niet alleen theoretisch, doch ook praktisch en on herroepelijk zijn. Onherroepelijk, tenzij Brussel in de gegeven (meevallende) financiële omstandigheden op de valreep be reid zou zijn haar dogmatische beleid voor dit jaar alsnog praktisch aan te passen. Het dagelijks bestuur van de ZLM heeft dan ook een brandbrief aan het Landbouwschap gestuurd met de hartekreet om (ondanks de vakantietijd) op zeer korte termijn alle krachten te mobiliseren om te trachten deze dreigende extra-calamiteit nog te weren. Want van een extra calamiteit voor de akkerbouwsector kunnen we zeker spreken als we de LEI-bevestiging van de desastreuze finan ciële uitkomsten van afgelopen jaar mee in aanmerking ne men: gemiddeld zal er (incl. inkomsten buiten bedrijf) f 40.000,— ingeteerd worden, in plaats van verdiend. Chagrijnig en opstandig worden we ook van de niet aflatende Haagse politieke minachting voor onze sector. Onbetamelijke voornemens met betrekking tot Pachtwetge- ving en "Nederland ganzenland" worden vlak voor de va kantie gepresenteerd. De heren gaan met reces, en in sep tember zal definitief besloten worden, zo luidt de autoritaire boodschap. Het Landbouwschap moet maar zien wat ze er mee doet: weinig dus! De jongste EG-braakregeling wordt door ambtelijke mugge- zifterij en fiscale valkuilen praktisch onuitvoerbaar en onmo gelijk gemaakt; ook voor die boeren die er nog wel wat in zagen. Buiten onze invloed wordt Zuid-Beveland "beneden Goes" (zonder nadere grensaanduiding) aangewezen als "grote landschappelijke eenheid"; met alle mogelijke gevolgen voor éen optimale bedrijfsvoering vandien. En waar dan tenslotte (in deze onvolledige en willekeurige opsomming) ons verstand werkelijk bij stil blijft dreigen te staan, is de kwestie van de disteloverlast in het Markiezaats- gebied. De door ons aangespannen juridische procedure wordt van "natuur'zijde met alle mogelijke middelen getrai neerd en kost intussen handenvol geld; de minister persoon lijk beaamt tijdens zijn bezoek, dat omliggende cultuurgron den grote schade ondervinden...., en de maatregelen beper ken zich tot het maaien van een strook van 70 meter en het planten van boompjes die korter zijn dan de distels! Ook hier weer is klaarblijkelijk de minister van Landbouw in de fuik te rechtgekomen van (wat ik wil noemen) de "verwording" van de Nederlandse natuurbegeestering. Aan de genoemde en andere "politieke" zaken zullen we ui teraard indringend aandacht blijven besteden. Binnen de ge geven legale mogelijkheden zal de ZLM volharden om (mèt argumenten) een rechtvaardiger landbouwbeleid te be werkstelligen. Ook grote aandacht, en in feite de grootste aandacht zullen wij besteden (en moeten wij besteden) aan het stimuleren en coördineren van nieuwe en extra mogelijkheden op het ge bied van produktie, kwaliteit en afzet. Maar dan wel in het volledige besef dat de consumptie bepalend is voor de pro duktie en niet andersom. We zullen de signalen van Albert Heijn e.a. zeer serieus ter harte moeten nemen. We zullen dat vooral in eigen verantwoordelijkheid moeten doen. De ei gen verantwoordelijkheid van zowel de producenten, de boe ren en tuinders èn de verantwoordelijkheid van de landbou worganisaties als de landbouwcoöperaties. Een hechtere sa menwerking tussen producenten, landbouworganisaties èn afzetorganisaties is daartoe een eerste vereiste; landelijk zo wel als regionaal. Het mag alleen bij praatjes blijven. Een vol gende keer wil ik graag nader op een en ander ingaan. Op waar wij wat dat betreft in ons werkgebied al mee bezig zijn; en op wat nog moet gebeuren! van der Maas

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 1