De pachtwet in discussie 1 Agrarische bedrijven in Land van Altena en de Biesbosch presenteren zich Veel belangstelling voor open dag Sprang-Capelle Pachtareaal loopt terug AGRARISCHE OPEN DAG OP 25 JUNI In Nederland neemt de oppervlakte verpachte landbouwgrond jaar lijks verder af. Werd in 1960 nog meer dan de helft van het landbouw areaal gepacht, momenteel is dit ±35%. Bij ongewijzigd beleid zal dit percentage steeds verder teruglopen. Zet de huidige tendens zich voort dan is de kans niet ondenkbeeldig dat de pacht, als financie ringsbron voor de landbouw, op termijn dreigt te verdwijnen. Over de ernst van de terugloop van het pachtareaal wordt verschillend gedacht. Er zijn mensen die deze te rugloop zien als een teken dat het goed gaat met de landbouw. Pacht wordt in snel tempo vervangen door eigendom en in familieverhoudingen door maatschappen. Het feit dat de pacht tussen agrariërs terugloopt, maar zich min of meer stabiliseert in de sfeer van de overheid en de insti tutionele beleggers, geeft hen reden het probleem niet al te ernstig te ne men. Anderen maken zich wèl zor gen over de terugloop van het pacht areaal, omdat pacht een relatief goedkope financieringsbron is voor de landbouw, die vooral door jonge startende ondernemers moeilijk kan worden gemist. Onder de laatstge noemde categorie bevindt zich ook het Bestuur van het Landbouw schap, dat in 1986 de Commissie Grondgebruik de opdracht gaf de oorzaak van de terugloop van het pachtareaal te onderzoeken en voor stellen te doen om deze af te remmen of tot staan te brengen. De Commis sie gaf een onder haar ressorterende werkgroep opdracht één en ander verder uit te werken. Deze maand heeft de werkgroep haar conceptad vies afgerond. In het onderstaande zal de inhoud van het rapport kort worden besproken. Er is echter meer beweging aan het pachtfront. Een ambtelijke werkgroep van o.a. de Ministeries van Financiën en van Landbouw heeft zich ook over de werking van de Pachtwet gebogen. De betrokkenheid van Financiën geeft al aan dat dit rapport een ver strekkender bedoeling heeft dan uit sluitend voorstellen te doen ter af remming van de terugloop van het pachtareaal. De Staat als grootste verpachter in ons land heeft de laat ste jaren een beleid ontwikkeld waarbij zij meer van haar verpachte eigendom wil afstoten. Zij loopt daarbij tegen de Pachtwet aan, om dat de pachter het voorkeursrecht heeft. Hij kan het gepachte in ver pachte staat aankopen en de waarde daarvan ligt, zoals bekend, bedui dend onder de vrije verkoopswaarde van landbouwgrond. Daarnaast vindt de Minister van Financiën het directe rendement op verpachtingen te laag. Hij heeft dan ook groot be lang bij liberalisering van de Pacht- wetgeving. Deze achtergrond van het door de ambtenaren opgestelde Heroverwegingsrapport zal terecht tot forse kritiek aanleiding geven. Minister Braks moet overigens nog een standpunt bepalen over het rap port. Overigens doet de ambtelijke werkgroep ook voorstellen om de te rugloop van het pachtareaal in te dammen. Hierna kom ik op het her overwegingsrapport nog terug. Op 3 juni j.l. is op de algemene vergade ring van de Vereniging van Agra risch Recht eveneens gediscussieerd over de werking van de Pachtwet aan de hand van pre-adviezen van o.a. de Kamerleden van Noord en Luteijn. Hierbij kwam het alterna tief erfpacht aan de orde, alsmede enkele voorstellen tot verbetering van de Pachtwet. Het grootste deel van de vergadering werd overigens besteed aan de problematiek rond de superheffing en pacht. Al met al vol doende ontwikkelingen om op de problematiek van de pacht nog eens nader in te gaan. De pachtdruk De terugloop van het pachtareaal wordt veroorzaakt door de zoge naamde pachtdruk. Onder praktijk verstaan we het waardeverschil tus sen verpachts- en onverpachte land bouwgrond. Dit waardeverschil wordt met name veroorzaakt door de dwingend rechtelijke bepalingen van de Pachtwet. Het gaat dan om de bepalingen betreffende de geleide 6 pachtprijsvaststelling op basis van driejaarlijks herziene normen, om de preventieve grondkamertoetsing, het continuatierecht, het recht op in- deplaatsstellingr het voorkeursrecht en andere bepalingen. Veel van deze bepalingen werden door de wetgever van 1958 (toen de Pachtwet in wer king trad) nodig geoordeeld ter ver betering en beschermingen van de rechtspositie van de pachters. Het zal duidelijk zijn dat deze bepalin gen ook nu nog grotendeels noodza kelijk zijn, maar zij leiden er wel toe dat verpachters die hun verpachte objecten pachtvrij krijgen niet meer tot herverpachting overgaan. Wil men de terugloop van het pachtarea al sluiten dan lijken wijzigingen van de Pachtwet onvermijdelijk. Het rapport van de Werkgroep Pacht van het Landbouwschap Hoewel de werkgroep het probleem van de terugloop van het pachtare aal relativeert, omdat die zich met na me in agrarische familieverhoudin gen voordoet, acht zij het probleem ernstig genoeg om er voorstellen over te doen. De werkgroep zag zich daarbij ge plaatst voor twee belangrijke dilem ma's. Het eerste was hoe de Pacht wet kon worden gewijzigd zonder te veel afbreuk te doen aan de rechtspositie van de pachter. In dat verband was de werkgroep van oor deel dat de op bedrijfscontinuïteit van de pachter gerichte bepalingen zoveel mogelijk gehandhaafd zou den moeten blijven. De werkgroep doet dan ook geen voorstellen om trent de Grondkamertoetsing, het continuatierecht en het recht op in deplaatsstelling. Wel doet zij voor stellen voor een grotere regionale spreiding van de pachtnormen en voorstellen betreffende zgn. tijdelij ke pacht en langurige- of beleg- gingspacht. Tijdelijke pacht heeft de bedoeling om de nu nog veel voor komende zgn. zwarte- of grijze pacht weer binnen de rok van de Pachtwet te krijgen. Beleg- gingspacht is een langdurige vorm van pacht die speciaal bedoeld is om (institutionele) beleggers te interesse ren voor verpachting van landbouw grond. Overigens moet er rekening mee worden gehouden dat zeker voor beleggingspacht een hogere pachtprijs kan worden bedongen, dan momenteel op basis van de Pachtwet mogelijk is. Hetzelfde geldt voor tijdelijke pacht wanneer deze niet meer aan de pachtnorm zou zijn gebonden. De heer Van Noort deed een soortgelijk voorstel voor de Vereniging van Agrarisch Recht. Het tweede dilemma waar voor de werkgroep zich gesteld zag was dat het terugbrengen van de pachtdruk belangrijke fiscale conse quenties kan hebben. Door vermin dering van de pachtdruk gaat de ver pachte waarde van landbouwgrond omhoog en die vormt weer de grond slag voor de vermogens- en succes siebelasting. Deze gaat dan ook om hoog. Al met al lijkt het essentieel dat de voorstellen, die nog in de bestuurlijke kaders van het Land bouwschap besproken moeten wor den, pas verder kunnen worden ge bracht wanneer met het departement van Financiën sluitende afspraken over de fiscale consequenties kunnen worden gemaakt. Het Heroverwegingsrapport Zoals gezegd was de taakopdracht van de ambtelijke werkgroep sterk financieel gericht en daardoor nogal eenzijdig. De werkgroep heeft drie beleidsvarianten op zijn consequen ties bekeken. De eerste is een totale afschaffing van de Pachtwet en de tweede en derde een liberalisering van de pachtwetgeving waarvoor al of niet wijziging van de Pachtwet noodzakelijk is. In beide laatste voorstellen gaat men uit van een aanmerkelijke stijging van de pacht normen. Voorstellen waarvoor wij ziging van de Pachtwet noodzakelijk is betreffen o.a. de afschaffing van prijstoetsing voor nieuwe" overeen komsten, voor los land met een be perkte oppervlakte geen continuatie recht en de introductievan zgn. loop- baanpacht. beide laatste voorstellen zijn vergelijkbaar met de voorstellen van de werkgroep pacht vaan het Landbouwschap betreffende tijdelij ke pacht en beleggingsspacht. De optie van afschaffing van de Pacht wet zal voor het Landbouwschap ze ker niet aanvaardbaar zijn. Hetzelf de zal naar verwachting gelden voor het loslaten van de prijstoetsing. Superheffing en pacht Het laatste onderwerp dat ik wil bespreken staat op zich buiten de problematiek van de terugloop van het pachtareaal. Het is echter wel een probleem dat de agrarische ge moederen reeds geruime tijd bezig houdt. Het betreft hier de vraag wat er met het melkquotum moet gebeu ren, nadat de pacht wordt beëindigd Twaalf verschillende land- en tuin bouwbedrijven in het Land van Al- tena en de Biesbosch openen op za terdag 25 juni hun deuren voor het publiek. Van 's morgens tien uur tot 's middags vijf uur kan een skala aan gewassen en dieren worden bekeken. Dat varieert van akkerbouw, sla, ro zen, chrysanten en champignons tot koeien, scharrelkippen en geiten. Ook zijn er een fruitteeltbedrijf en een kaasboerderij te bezichtigen, plus een hydrocultuurkwekerij met een afdeling Bonsai en een uitgebreide collectie cactus- en vetplanten. Bij de kaasboerderij is 's ochtends het kaas maken te zien. De deelnemende bedrijven zijn te herkennen aan de Nederlandse drie kleur. Op elk bedrijf liggen namen lijsten van de gastbedrijven en is een routebeschrijving beschikbaar. Een en partijen daarover geen over eenstemming bereiken. Verpachters en pachters betwisten elkaar het recht op het quotum bij pachtbeëin- diging. De eersten motiveren hun standpunt door te wijzen op het uit gangspunt van grondgebondenheid van de Beschikking Superheffing. De Beschikking noemt het quotum echter ook bedrijfsgebonden, reden waarom pachters menen recht te hebben op het quotum. Al met al is iedereen het er over eens dat de be schikking niet duidelijk is op dit punt. De Minister weet het zelf ook niet en meent dat de rechter het maar uit moet maken. Persoonlijk meen ik dat de vraag wie het quotum toebehoort niet in eerste aanleg een zaak voor de rechter is, maar een be leidsvraag. De Minister zou een voorziening moeten geven in de Be schikking. Hoe die eruit moet zien is momenteel onderwerp van bespre king binnen het Landbouwschap. Ondertussen ontwikkelt zich ju risprudentie van het Pachthof. Tot nu toe lijkt het Pachthof in Arnhem op de lijn te zitten dat het quotum de grond moet volgen, dit al of niet via de Minister. En zonder een vergoe ding daarvoor aan de pachter. Wan- aantal bedrijven ligt op korte af stand van elkaar zodat ze ook met.de fiets makkelijk zijn te bereiken. De route is in beide richtingen te rijden. Voor zowel auto's als fietsers zijn op een plattegrond afstanden van be drijf tot bedrijf vermeld. De lengte van de totale route bedraagt 60 km. De weg is aangegeven met oranje 'open-dagborden'. Het open-daggebied kan men berei- Lijnzaadtoeslag oogst 1987 vastgesteld Voor Nederland zijn als steunbedra gen in het kader van de lijnzaad toeslag oogst 1987 berekend: voor dauwrootvlas ƒ1.163,68 per ha en voor waterrootvlas ƒ1.551,19 per ha. neer deze lijn zich doorzet leidt dit tot onbillijkheden jegens de pachter. Persoonlijk zou ik dan ook veel voe len voor een verdeelsleutel in de Be schikking waarop partijen kunnen terugvallen in het geval zij geen overeenstemming bereiken over het quotum. Conclusie Het pachtfront is in beweging. Om de terugloop van het pachtareaal tot staan te brengen en beleggers weer voor pacht te interesseren zijn wijzi gingen van de Pachtwet noodzake lijk. Voor het Landbouwschap zal het daarbij gaan om een afweging tussen het belang van de instandhou ding van het pachtareaal en de be langen van de zittende pachters. In het algemeen is het de vraag hoe de Pachtwet beter kan functioneren. Ze wordt nu veelvuldig ontdoken en wordt door verpachters als te knal lend ervaren. Bepalingen die de be drijfscontinuïteit van pachters waar borgen kunnen echter niet worden gemist. Mr. W.J. Wolff Juridisch medewerker Land bouwschap ken via de A27 bij Gorinchem A27 bij Keizersveer (komend vanuit Bre da) - Oosterhof/Pontveren - Kop v.d. Land - Dordrecht/Waalwijk - Drongelen/Sprangcapelle - Dus- sen/en de bruggen bij Heusden - Ne- derhemert/Andel. Vrijwel alle be drijven zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers en hebben vol doende parkeerruimte. Op enkele punten kan men een konsumptie ge bruiken. De toegang is gratis. De berekeningen zijn gebaseerd op de vastgestelde indikatieve rende menten van 1.033 kg/ha voor dauw rootvlas en 1.377 kg/ha voor water rootvlas, en op het steunbedrag per 100 kg van 42,130 ECU (thans ƒ112,65). Dit laatste steunbedrag is gebaseerd op een streefprijs voor het seizoen '87/'88 van 55,41 ECU. Vrijdag 17 juni 1988 Door de ZLM-ajdelingen werd op 11 juni jl. in Sprang-Capelle een open dag georganiseerd. Er was een route van 20 km uitgezet langs bedrijven in de tuinbouw-, bloemen- en veehouderijsektor. Daarnaast kon een bezoek wor den gebracht aan een waterzuive ringsinstallatie en aan de plaatse lijke korenmolen. Ook de platte landsvrouwen en plattelandsjon geren gaven acte de presence. Begunstigd door mooie weers omstandigheden maakten 500 a 600 personen van de gelegenheid gebruik om nader kennis te ma ken met de veelzijdige aspekten van de landbouw. Dankzij de goede voorbereiding verliep alles voorspoedig en het geheel kan wederom zeker geslaagd worden genoemd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 6