nieuws uit brussel Mogelijk doorbraak in EG-overleg prijzen KNLC voor kritische keuze Doornbos: Europese landbouw moet leve rancier worden van industriële grondstoffen Bijdrage zuivel aan betalingsbalans sterk gedaald Nederland Overige aangelegenheden Jaarverslag Koninklijke Nederlandse Zuivelbond FNZ Braks: Weinig braaklegging landbouwgrond in De EG-ministers van landbouw waren woensdag na twee dagen pra ten nog geen stap dichterbij een akkoord over de landbouwprijzen voor dit jaar. EG-kommissaris Frans Andriessen zou woensdagmor gen proberen de impasse te doorbreken met een nieuw voorstel over de afbraak van monetaire kompenserende bedragen in landen met een zwakke munt. ,(R. Winkel. Luxembura) Volgens dit voorstel zouden de mcb's over de gehele linie met 1 pro cent moeten worden afgebroken. Dat betekent een prijsverhoging in nationale munt in alle landen behal ve de Benelux, Duitsland en Dene marken. Als tegenprestatie verlangt Andriessen een geringe prijsverla ging in ecu voor de kwota- produkten melk en suiker. De boe ren mogen niet de indruk krijgen dat de prijzen kunnen stijgen. De EG-kommissaris draagt ook een oplossing aan voor de problemen die zijn veroorzaakt door het recente ar rest over de Slom-boeren. Hij wil de kommunautaire reserve met een half miljoen ton vergroten, op voorwaar de dat de betrokken boeren daad werkelijk gaan melken. Als dat niet het geval is moeten zij worden uit gekocht. Zoals bekend bepaalde het Hof dat er een oplossing moet komen voor boeren die sinds 1979 hebben meege daan aan een vrijwillige stilleg regeling en daardoor bij de verdeling van de kwota naast de boot zijn ge vallen. In totaal ging het om zes mil joen ton melk, maar een nog onbe kend aantal bedrijven is verdwenen of maakt geen aanspraak meer op de melkrechten. Met zijn in dit stadium van de on derhandelingen zeer ongebruikelijke voorstel doorbrak Andriessen het zwarte-pietenspel dat maandag werd ingezet door de voorzitter van de mi nisterraad, Ignaz Kiechle. De West- duitse minister verraste zijn kolle ga's maandag met een kompromis- voorstel dat voor de Duitsers rede lijk aantrekkelijk, maar voor de meeste andere landen nauwelijks aanvaardbaar was. Kiechle wil voor al de graanboeren ontzien. De maandelijkse verhogingen voor de interventie zouden niet met de helft worden verlaagd (zoals de kommis sie wil), maar slechts met vijftien procent. Ook met het maksimaal toelaatbare vochtgehalte wil Kiechle zich soepeler opstellen dan de kom missie. Over het belangrijkste en moeilijkste punt in het prijspakket, de mcb's, zweeg Kiechle echter in alle talen. Volgens hem moest de kommissie met voorstellen hiervoor komen. Aangenomen wordt dat Kiechle het ten opzichte van de Duitse boeren niet aandurft om zelf met een prijs verhoging voor de Franse boeren aan boord te komen. Van Nederlandse zijde viel dinsdag enige kritiek te beluisteren op deze houding. Kiechle is voorzitter van de raad en moet zich dus neutraal op stellen. Hij moet er in de eerste plaats voor zorgen dat er een ak koord komt over de prijzen en niet alleen aan de belangen van de Duitse boeren denken, zo werd gezegd. Aan de andere kant heeft Kiechle de Nederlanders gesteund in hun verzet tegen een eventuele verruiming van de franchise. Dat wil zeggen een af braak van mcb's zonder aanpassing van de groene koersen. Voor de EG is dat minder duur, maar volgens Nederland sterk konkurrentieverval- send. Zowel de Nederlandse als de Duitse handel zouden er door in een nadelige konkurrentiepositie komen ten opzichte van met name de Fransen. Minister Braks zei dinsdag dat Fran se handelaren dankzij de franchise nu al boter kunnen verschepen naar Vlissingen, om vandaar uit naar der de landen te eksporteren. De ekstra transportkosten wegen niet op tegen het dubbele voordeel van de goedko pere boter in Frankrijk en de hogere eksportrestitutie in Nederland, die bovendien vlotter worden uit betaald. De grote vraag was woensdag of het bij een mcb-afbraak van één procent kan blijven. Italië, Frankrijk, Enge land, Ierland, Griekenland (dat al een afbraak van tien procent krijgt) en Portugal willen meer. In de EG- begroting is daarvoor echter nauwe lijks ruimte, ook al omdat het voor alsnog onzeker is of zich het komen de anderhalf jaar niet opnieuw schommelingen zullen voordoen in het Europese monetaire stelsel. Bij een koersaanpassing zouden er nieu we mcb's ontstaan, die voor een deel onmiddellijk moeten worden afge broken. Dat kost opnieuw geld. Het is dinsdag wel definitief duide lijk geworden dat de voorstellen van de Europese Kommissie voor direkte inkomensteun geen rol meer zullen spelen in deze prijsronde. Volgens Braks is de kritiek op deze voorstel len vrij algemeen. De arme landen vinden dat de kommissie te weinig uittrekt voor EG-ondersteuning. De rijke landen willen eigenlijk niet meer dan een EG-kader voor natio nale steunmaatregelen. Volgens minister Braks is er een goe de mogelijkheid dat de prijsonder- handelingen nog deze week kunnen worden afgesloten. Volgens minister Braks is er een goede mogelijkheid dat de prijsonderhandelingen toch nog deze week kunnen worden af gesloten. Volgens Nederlandse di plomaten is het pakket, afgezien van de mcb-maatregelen 'tamelijk sim pel'. Als de mcb-problemen voorlo pig toch onoverkomelijk blijken ko men de ministers waarschijnlijk vlak voor de EG-top, op 25 juni, op nieuw bij elkaar. Onder leiding van drs. D. Eisma, lid van het dagelijks bestuur van de EBN, werd er na de inleidingen een forumdiskussie gehouden. Hieraan namen ook de inleiders deel, v.l.n.r. ziet u onder meer minister Braks, de heer Eisma, Europees landbouwkommissaris Frans Andriessen en landbouwschapsvoor zitter G.J. Doornbos. Geruime aandacht besteedde het bestuur van het Koninklijk Neder lands Landbouw-Comité in zijn vergadering op 14 juni jl. weer aan de privatisering van de agrarische voorlichting. Het Landbouwschap wil daarover op 6 juli a.s. zijn standpunt afronden. Het hoofd bestuur van het KNLC spreekt er dan ook nog over. "Het kunstmatig indammen van de agrarische produktie in de EG past niet in het streven naar verdere uit bouw van de ekonomie en de werk gelegenheid in Europa". Voorzitter Gerard Doornbos van het Land bouwschap zei dit zaterdag in 's- Hertogenbosch op een kongres van de Europese Beweging in Nederland over het toekomstige landbouw beleid. De Europese landbouw moet vol gens hem de komende jaren .in staat worden gesteld tegen reëel lagere kosten te gaan produceren. "Quo tastelsels en het uit produktie nemen van grond passen daar niet bij om dat ze prijs- en kostenopdrijvend werken", aldus de Landbouw schapsvoorzitter. In plaats daarvan moet de EG het gebruik van agrarische grondstoffen in de chemische, de petrochemische en de farmaceutische industrie op grote schaal gaan bevorderen. Voor al in de grootschalige landbouwge bieden van Frankrijk, Engeland, Duitsland, Italië en Spanje ziet Doornbos mogelijkheden voor een efficiënte bulkproduktie van agrari sche energie- en industriële grondstoffen. In eigen land ligt dat naar zijn mening wat minder voor de hand vanwege het relatief kleinscha- De bijdrage die de Nederlandse zui- velsektor aan de betalingsbalans le vert is het afgelopen jaar sterk ge daald. Terwijl in 1986 die bijdrage nog 3,6 miljard gulden bedroeg, zakte dat bedrag in het afgelopen jaar naar 2,1 miljard gulden. Dat is het gevolg van de sterke kontingen- tering in de zuivel, waardoor een vermindering van de melkaanvoer in het afgelopen jaar optrad. De Koninklijke Nederlandse Zuivel- bond FNZ signaleert een en ander in het jaarverslag over 1£87 dat op 14 juni is verschenen. Inplaats van 12,3 miljard liter werd in 1987 11,3 mil jard liter bij de zuivelfabrieken afge leverd. 'Op industrienivo leidde dat tot een Vrijdag 17 juni 1988 88V1 utuj TI gsbjh'/ lige karakter van de Nederlandse land- en tuinbouw. De Nederlandse boeren en tuinders zullen het ook in Er zal in Nederland niet op grote schaal belangstelling bestaan voor de braakregeling, die vorige week voor advies naar het Landbouw schap is gestuurd. Dit voorspelde minister Braks tijdens het congres 'Landbouw 2000', afgelopen zater dag in Den Bosch. Volgens de be- flinke toeneming van de kosten van onderbezetting. Bovendien namen de kosten toe voor het aantrekken van melk en zuivelprodukten vanuit het buitenland. Die aankoop was nodig teneinde in de behoefte aan grondstof te voorzien', aldus het jaarverslag. Die daling van de melkaanvoer noopte de zuivelondernemingen om ekstra maatregelen te nemen. Ze moesten voorkomen dat ze in het na jaar en in de winter, wanneer de melk aanvoer op een lager pitje staat, met te weinig melkaanvoer komen te zitten. De veehouders werden via ekstra toeslagen op de melkprijs gestimuleerd om in die periode voor meer melk te zorgen. de toekomst vooral moeten hebben van gespecialiseerde en kwalitatief hoogwaardige landbouwprodukten. windsman is een verschuiving van landbouwgrond naar andere bestem mingen als recreatiegebied, bos of natuurterrein niet waarschijnlijk, wegens de beperkte financiële mid delen van de overheid. Een aanvul lende subsidie om de animo voor de regeling te vergroten van de overheid ligt daarom niet voor de hand. In het jaarverslag wordt voorts inge gaan op tal van andere zuivel- vraagstukken, die in het afgelopen jaar speelden. Variërend van de be perking van de interventie aan zui velprodukten tot de aanzienlijke da ling van de zuiveloverschotten. Ook is een keur aan cijfers in het jaar verslag opgenomen. Daaruit blijkt onder meer dat de kaasproduktie in 1987 met 3% is gestegen. 5,2 miljard kg melk (oftewel bijna 45% van de totale melkplas) ging de kaasbak in. Bij mager melkpoeder en boter, bei de 'interventieprodukten', was spra ke van een spektakulaire productie daling. Er werd een kwart minder boter gemaakt (bijna 200.000 ton) en 43% (bijna 100.000 ton) mager melkpoeder. In het bestuur werd nu met name be keken onder welke voorwaarden het KNLC zou kunnen besluiten aan het losmaken van een stuk voorlichting (vormende voorlichting met een aan tal specialisten) van de overheid mee te werken. Overigens stelt het KNLC zich nog steeds de vraag of de via de gemengde werkgroep gekozen weg (in principe overname van een bestaand overheidsapparaat door een gezamenlijke stichting) wel de juiste wêg is. Een ander model voor de voorlichting van de toekomst (ei gen bedrijfsvoorlichting, hoe dan ook, gesteund door versterkte alge mene konsulentschappen) heeft men helaas onvoldoende willen onder zoeken. Als de georganiseerde landbouw aan de privatisering van de voorlichting meewerkt, zal dat volgens het KNLC slechts kunnen in het besef dat zo snel mogelijk een voorlichtings dienst wordt gemaakt die past bij de behoefte en die als een modern be drijf wordt geleid. In de loop van de eerste fase van 5 jaar moet blijken wat de dienst waard is te midden van ontwikkelingen die ook op voorlich- tingsgebied voortgaan. Nog in die fase moet terdege worden onder zocht of en hoe de ingeslagen weg verder zal worden afgelegd. De op zet moet een fleksibele zijn, per pro vincie en per sektor moet die pas send kunnen worden gemaakt. Er moet doelmatig met andere organi saties worden samengewerkt (takor- ganisaties voor de automatisering, agrarische ontwikkelingscentra, ook met de sociaal-ekonomische voor lichting van de landbouworgani saties). Het bestuur van de stichting moet duidelijk het stempel van de 3 cen trale landbouworganisaties dragen. Als na 5 jaar het landbouwbe drijfsleven begint mee te betalen (in 10 jaar naar 50%) zal van het pro fijtbeginsel moeten kunnen worden uitgegaan: de boer of tuinder betaalt per keer rechtstreeks voor de dien sten die hij van de voorlichtingsor ganisatie nodig heeft. Daarnaast kan voor meer algemene doeleinden ge dacht worden aan heffingen van het Landbouwschap. Aan de hand van de genoemde overwegingen zal de KNLC-achterban zich in de komen de weken nog eens terdege beraden. Het bestuur nam kennis van het jaarverslag van het beleggingsfonds Fagoed, konstaterende dat het ini tiatief van het KNLC heel goed in de praktijk blijkt aan te slaan. Dat be tekent bepaald niet dat een goede pachtregeling nu wel zou kunnen worden gemist, zo werd opgemerkt. Dit sloeg dan op het rapport over de heroverweging van die pachtrege ling, dat nogal wat ongerustheid te weegbrengt. Op dit belangrijke punt wordt later zeker teruggekomen. De stand van zaken bij de verruiming van het verplaatsingsbesluit in de mestwetgeving werd ook besproken. Er werd op aangedrongen dat de ge organiseerde landbouw toch die ver ruiming vergemakkelijkt door met een standpunt naar buiten te komen. Het KNLC is bereid een afroming van mestproduktierecht bij over dracht die voor een deel en beperkt verschilt naar de grootte van het ko pende bedrijf te overwegen. Ten slotte stemde het bestuur in met voorstellen tot verbetering van de struktuur van de vleeskalverhoude- rij. Vermindering van het aantal kal- verplaatsen door een premiëring van stillegging voor 5 jaar is een belang rijk element ervan; ook stimulering van omschakeling van box- naar groepshuisvesting is het proberen waard. 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 5