verzekeringen zlm uer/tcindig verzekeren
kerde te verkrijgen, zal de maat
schappij deze zekerheid verstrekken
tot een maximum van 50.000,
per gebeurtenis, mits de verzekerde
ter zake van de gebeurtenis rechten
uit hoofde van deze verzekering
heeft.
De verzekerden zijn verplicht de
maatschappij te machtigen over de
zekerheidstelling te beschikken zodra
deze wordt vrijgegeven; zij zullen alle
medewerking moeten verlenen om te
rugbetaling te verkrijgen.
4. Schade door lading
Onder de dekking is begrepen schade
veroorzaakt door goederen - anders
dan bij het laden of lossen - die zich
bevinden in/op, dan wel vallen of ge
vallen zijn uit/van het motorrijtuig
en/of de aanhangwagen.
C. Boven het verzekerde bedrag wor
den vergoed:
1. de kosten van de door de maat
schappij verleende rechtsbijstand in
een tegen de verzekerde aanhangig
gemaakt strafproces, indien de maat
schappij van de haar in artikel 6 B 3
van de Algemene voorwaarden gege
ven bevoegdheid gebruik maakt.
Boeten, afkoopsommen en met een
strafproces samenhangende gerechts
kosten worden niet vergoed;
2. de kosten van verweer in een door
de benadeelde tegen de verzekerde,
dan wel tegen de maatschappij aan
hangig gemaakt burgerlijk proces,
voor zover de leiding overeenkomstig
artikel 6 B 2 van de Algemene voor
waarden bij de maatschappij berust,
alsmede de proceskosten waartoe de
verzekerde of de maatschappij ver
oordeeld wordt;
3. de verschuldigde wettelijke rente
over het door de verzekering gedekte
gedeelte van de hoofdsom.
Artikel 4. Uitsluitingen
Onverminderd de uitsluitingen ge
noemd in artikel 5 van de Algemene
voorwaarden is voorts van de verze
kering uitgesloten:
ade aansprakelijkheid voor schade
aan de door het motorrijtuig en/of
aanhangwagen vervoerde goederen,
alsmede de aansprakelijkheid voor
schade aan roerende goederen die de
verzekerde onder zich heeft met inbe
grip van de daaruit voortvloeiende
schade. Deze uitsluiting is niet van
toepassing in geval van schade aan
kleding en handbagage van pas
sagiers;
b. de aansprakelijkheid van hen die
zich door diefstal, joyriding of ge
weldpleging de macht over het mo
torrijtuig hebben verschaft en van
hen die - dit wetende - het motorrij
tuig zonder geldige reden gebruiken;
c. de aansprakelijkheid van hem
wiens gehoudenheid uitsluitend
voortvloeit uit een door of namens
hem aangegane kontraktuele ver
plichting;
d. de aansprakelijkheid voor schade
toegebracht aan degene die het mo
torrijtuig bestuurt;
e. de aansprakelijkheid voor perso
nenschade, toegebracht aan de echt-
geno(o)t(e) van de verzekeringnemer,
de bezitter, de houder en de bestuur
der van het motorrijtuig dat het on
geval veroorzaakt, alsmede hun
bloed- en aanverwanten in de rechte
lijn die bij hen inwonen en door hen
worden onderhouden, voor zover zij
ter zake van deze schade recht heb
ben op uitkeringen of verstrekkingen
uit anderen hoofde (onverminderd
het bepaalde in sub 4.d.);
f. de aansprakelijkheid voor schade
aan personen die zich buiten de nor
male zitplaatsen op/in het motorrij
tuig bevinden;
g. de aansprakelijkheid voor schade
door passagiers aan het motorrijtuig
veroorzaakt;
h. de aansprakelijkheid voor schade
veroorzaakt met of door een voor
werp, dat niet geacht moet worden
deel uit te maken van het motorrij
tuig indien en voor zover de wettelij
ke aansprakelijkheid te dier zake ver
zekerd is op enige andere WA-
verzekering, al dan niet van oudere
datum.
Artikel 5. regeling van de schade
De maatschappij belast zich met de
regeling en de vaststelling van de
schade. Zij heeft het recht benadeel
den rechtstreeks schadeloos te stellen
en met hen schikkingen te treffen. Zij
zal daarbij, voor zover mogelijk, met
de belangen van de verzekerde reke
ning houden.
Artikel 6. Verhaalsrecht van de maat
schappij
A. In alle gevallen waarin de maat
schappij op grond van wettelijke be
palingen een schadevergoeding ver
schuldigd is, hoewel de verzekerde
geen rechten aan deze verzekering
kan ontlenen, is de maatschappij ge
rechtigd de door haar verschuldigde
schadevergoeding alsmede de renten
en verdere kosten te verhalen op de
aansprakelijke verzekerde(n) en de
verzekeringnemer.
B. De maatschappij doet echter af
stand van haar recht van verhaal:
1. tegenover de verzekerde die aan
toont dat de omstandigheden, op
grond waarvan de maatschappij te
genover hem gerechtigd is de uitke
ring te weigeren of te verminderen,
zich buiten zijn weten en tegen zijn
wil hebben voorgedaan en dat hem
ter zake van deze omstandigheden in
redelijkheid geen verwijt treft;
2. tegenover de verzekeringnemer,
indien de schade door een ander dan
de verzekeringnemer is veroorzaakt,
nadat de dekking volgens artikel 10.
lid C sub 1. van de Algemene voor
waarden is geëindigd, mits de verze
keringnemer tijdig heeft voldaan aan
de verplichting tot kennisgeving wel
ke krachtens dat artikel op hem rust.
Motorrijtuigen reglement
Bijzondere Voorwaarden
casco
Artikel 1. Verzekerde
De verzekeringnemer.
Artikel 2. Omvang van de verze
kering
A. Verzekerd is schade aan of ge
deeltelijk verlies van het motorrijtuig
ontstaan door:
1. brand, ontploffing, zelfontbran
ding, kortsluiting, blikseminslag;
2. het vallen van luchtvaartuigen of
voorwerpen daaruit;
3. diefstal van het motorrijtuig of
onderdelen daarvan, verduistering,
(in)braak of joyriding - mits door an
deren dan de verzekerde - of pogin
gen daartoe, alsmede beschadiging
ontstaan gedurende de tijd dat het
motorrijtuig was ontvreemd;
4. breuk van de ruiten en schade
door deze glasscherven. Een en ander
mits niet gepaard gaande met andere
(niet door het glas veroorzaakte)
schade aan het motorrijtuig;
5. het omwaaien van het motorrij
tuig en het vallen van voorwerpen op
het motorrijtuig door storm (onder
storm wordt verstaan: wind met een
snelheid van ten minste 14 meter per
seconde;
6. overstroming, vloedgolf, hagel,
lawines, vallend gesteente, instorting,
aardverschuiving, aardbeving of
soortgelijke evenementen;
7. botsing met loslopende dieren of
met vogels, uitsluitend voor zover de
schade rechtstreeks door de botsing
met het dier is toegebracht.
Schade als gevolg hiervan ontstaan
door botsing met andere objekten
valt onder de dekking van sub 10.;
8. rellen, waaronder verstaan wor
den incidentele geweldsmanifestaties;
9. een plotseling van buiten komend
onheil gedurende de tijd dat het mo
torrijtuig voor vervoer per auto,
schip, trein of vliegtuig aan de zorg
van een vervoersonderneming is toe
vertrouwd, met uitzondering van
schade als schrammen, krassen of
lakschade;
10. andere plotseling van buiten ko
mende onheilen dan hierboven ver
meld, zoals botsen, omslaan, slippen
van de weg of te water geraken.
Ook wordt de schade vergoed indien
genoemde onheilen hun oorzaak vin
den in slijtage, reparatie-,
konstruktie- of materiaalfouten of ei
gen gebrek. De herstelkosten van slij
tage, reparatie-, konstruktie- of ma
teriaalfouten of het eigen gebrek zelf
worden echter niet vergoed. Wanneer
een gebeurtenis als hiervoor onder lid
A sub 1 t/m 10 genoemd, heeft
plaatsgehad en aan het motorrijtuig
vervolgens - doordat het niet tegen
bevriezing beschermd kon worden -
verdere schade ontstaat ten gevolge
van bevriezing, zal de maatschappij
deze schade vergoeden. Voor het
overige is schade veroorzaakt door
bevriezing uitdrukkelijk van de dek
king uitgesloten.
B. De maatschappij vergoedt per ge
beurtenis ten hoogste het verzekerde
bedrag, zonodig verhoogd met:
1. de gemaakte afleveringskosten
voor een vervangend nieuw motor
rijtuig;
2. de noodzakelijke kosten voor be
waking en voorlopige stalling of ber
ging en vervoer van het motorrijtuig
naar een herstelinrichting waar de
door deze verzekering gedekte schade
naar behoren kan worden hersteld
en/of het motorrijtuig kan worden
ondergebracht indien dit ten gevolge
van de schade niet meer kan/mag
deelnemen aan het verkeer;
3. de kosten van noodreparatie;
4. de noodzakelijke kosten van een
nieuw kompleet kentekenbewijs en
van nieuwe gelijksoortige kenteken
platen, doordat deel III van het ken
tekenbewijs verloren is gegaan door
een gebeurtenis genoemd onder lid A
sub 1 t/m 10 van dit artikel;
5. de bijdrage in averijgrosse;
6. een tegemoetkoming in de huur
kosten van een vervangend motorrij
tuig tot ten hoogste 25,per dag
gedurende de periode dal verzekerde
als gevolg van diefstal of verduiste
ring van het gehele motorrijtuig daar
over niet de beschikking heeft, echter
met een maximum van dertig dagen,
sedert het moment van de diefstal of
verduistering. In andere gevallen
wordt geen autohuur vergoed.
De uitkeringstermijn wordt verlengd
met een redelijke reparatieduur, in
dien het motorrijtuig ten gevolge van
de diefstal of verduistering is bescha
digd, met dien verstande dat de totale
uitkeringstermijn beperkt blijft tot
dertig dagen.
C. De verzekering dekt de kosten
van reiniging en - indien nodig - van
vervanging van de stoffering van het
motorrijtuig indien deze is verontrei
nigd of beschadigd als gevolg van het
kosteloos vervoeren van gewonde
personen. Hierbij is het eigen risiko
van artikel 6 van deze voorwaarden
niet van toepassing.
D. In geval van diefstal van zend- en
ontvangapparatuur, geluidsappara
tuur, bandjes en disks zal de maat
schappij nooit meer vergoeden dan
1.000,voor geluidsapparatuur
(ook al was een hogere waarde opge
geven) en 50,voor bandjes en
disks.
Artikel 3. Vaststelling van de schade
A. In geval van gedeeltelijke vernie
tiging of beschadiging van het motor
rijtuig vergoedt de maatschappij de
herstelkosten tot ten hoogste het ver
schil tussen de waarde van het motor
rijtuig onmiddellijk voor de gebeur
tenis en de restant waarde.
B. In geval van algemene vernietiging
(totaal verlies) van het mo
torrijtuig of indien de waarde van het
motorrijtuig onmiddellijk voor de ge
beurtenis verminderd met de restant-
waarde door de herstelkosten wordt
overtroffen (totaal verlies), vergoed
de maatschappij de waarde van het
motorrijtuig onmiddellijk voor de ge
beurtenis onder aftrek van de restant-
waarde.
C. In geval van diefstal of verduiste
ring vergoedt de maatschappij de
waarde van het motorrijtuig op basis
van algehele vernietiging (totaal ver
lies), welke eerst wordt aangenomen,
zodra er dertig dagen zijn verstreken
sinds de datum van aangifte bij de
politie en het motorrijtuig niet kan
worden terugverkregen.
Recht op uitkering bestaat eerst dan
nadat de verzekerde zijn eigendoms
recht op het motorrijtuig (inklusief
de papieren en de sleutels) aan de
maatschappij heeft overgedragen.
Wordt het motorrijtuig nadien terug
gevonden, dan is de maatschappij
verplicht dit op diens verzoek aan de
verzekerde over te dragen, mits hij
het door de maatschappij uitgekeerde
bedrag, onder aftrek van de herstel
kosten van de tijdens de diefstal of
verduistering ontstane schade, terug
betaalt.
Wordt het motorrijtuig binnen dertig
dagen na de datum van aangifte bij
de politie van de diefstal of verduiste
ring teruggevonden, dan is de verze
kerde verplicht dit motorrijtuig terug
te nemen. Mocht het motorrijtuig bij
of na het tijdstip van diefstal of ver
duistering zijn beschadigd, dan ver
goedt de maatschappij - met inacht
neming van het hierboven onder lid
A vermelde - de herstelkosten.
D. Nieuwwaarde clausule.
In aansluiting op lid A, B en C van
dit artikel geldt voor een personenau
to, die
- een cataloguswaarde heeft van
maximaal 50.000,inklusief BTW
en
- op de schadedatum niet ouder is
dan zesendertig maanden en
- waarvan de belanghebbende de eer
ste eigenaar is en
- welke auto niet eerst door de dealer
als demonstratie-auto is gebruikt,
de volgende afschrijvingsregeling:
1. ontstaat de schade binnen twaalf
maanden na datum van afgifte van
het kentekenbewijs deel I, dan vindt
geen afschrijving plaats; de uitkering
bedraagt dus 100% van de dan te be
talen nieuwwaarde;
2. ontstaat de schade na de twaalfde
maand en binnen uiterlijk de zesen
dertigste maand na datum van afgifte
van het kentekenbewijs deel I, dan
bedraagt de afschrijving, uitgaande
van het op het polisblad vermelde
verzekerde bedrag en gerekend vanaf
de zevende maand na de datum van
afgifte van het kentekenbewijs deel I:
- 1% per maand over de eerste
15.000,— en
- 1,5% per maand over het bedrag
dat deze 15.000,te boven gaat en
- 0,25% over elke duizend afgelegde
kilometers;
3. een deel van de maand wordt als
volle maand beschouwd;
4. indien de vaste afschrijvingswaar-
de lager is dan de dagwaarde, dan zal
de dagwaarde worden uitgekeerd;
5. indien de reparatiekosten meer be
dragen dan 2/3 van de in sub 4 ge
noemde dagwaarde, kan de verzeker
de aanspraak maken op vergoeding
op basis van totaal verlies ongeacht
de opbrengst van de restanten.
De op deze wijze vastgestelde schade
vergoeding wordt uitgekeerd ook in
dien, in afwijking van artikel 2 lid B
van deze Bijzondere voorwaarden,
het verzekerde bedrag daardoor
wordt overschreden. Deze nieuw-
waarderegeling geldt niet voor de tij
delijk vervangende personenauto vol
gens artikel 3 van de Algemene voor
waarden.
Accessoires zijn slechts meeverzekerd
als deze nadrukkelijk zijn opgegeven
en in de verzekerde som zijn opgeno
men of bij de standaard uitrusting
behoren. Vergoeding zal dan slechts
tegen dagwaarde kunnen geschieden.
Artikel 4. Uitsluitingen
Van de verzekering is uitgesloten:
1. schade door vorst (onverminderd
de dekking in 2A) of doordat op het
motorrijtuig een aanmerkelijk grote
re last is geladen dan waarvoor het
motorrijtuig is gekonstrueerd of door
schuivende lading, zonder dat er
sprake is van een ongevalsge
beurtenis;
2. schade die de bestuurder van het
motorrijtuig veroorzaakt, terwijl hij
ten tijde van de gebeurtenis verkeert
onder zodanige invloed van alkohol-
houdende drank of enig bedwelmend
middel, dat hij niet in staat moet
worden geacht een personenauto
naar behoren te besturen, dan wel
dat hem dit door wet of overheid is
of zou zijn verboden.
Het weigeren van een ademtest,
bloed- en of urineproef wordt gelijk
gesteld met het hierboven gestelde.
3. de eventuele waardevermindering
van het motorrijtuig ten gevolge van
het schade voorval, nadat de schade is
hersteld.
Artikel 5. Regeling van de schade
A. De verzekerde is bevoegd schade
tot ten hoogste 500,(inklusief
BTW) direkt te laten herstellen door
een deskundige reparateur, mits de
vervangen onderdelen gedurende mi
nimaal dertig dagen worden bewaard
en aan de maatschappij een gespecifi
ceerde reparatienota wordt over
gelegd.
B. Expert.
De verzekerde is verplicht de maat
schappij in de gelegenheid te stellen
de schade door een deskundige te la
ten opnemen alvorens met de repara
tie een aanvang wordt gemaakt.
C. Tegenexpert.
De verzekerde heeft het recht naast
de deskundige van de maatschappij
op eigen kosten ook een deskundige
aan te wijzen.
D. Derde expert
Bij verschil van mening tussen de
beide deskundigen benoemen zij te
zamen een derde deskundige, wiens
schadevaststelling bindend zal zijn.
De kosten van een derde deskundige
worden door elk van de partijen voor
de helft gedragen. In afwijking van
het hierboven bepaalde zijn de
kosten van alle deskundigen voor re
kening van de maatschappij indien
de verzekerde door de derde desku-
nidge geheel in het gelijk wordt
gesteld.
E. Bij schade aan een ruit is de ver
zekeringnemer verplicht deze te laten
repareren om voor vergoeding in
aanmerking te komen.
Is er sprake van alleen ruitschade en
de reparatie wordt volgens de kunst-
harsreparatiemethode uitgevoerd,
dan geldt het in artikel 6 genoemde
eigen risiko niet.
Artikel 6. Eigen risiko's
Van de schade per gebeurtenis blijft
300,voor eigen risiko van verze
kerde, tenzij anders op het polisblad
is bepaald. Een extra eigen risiko van
150,per gebeurtenis geldt, indien
de bestuurder jonger is dan 24 jaar en
de schade is veroorzaakt door de ge
beurtenissen vermeld in artikel 2 lid
A sub 10 van deze Bijzondere voor
waarden.
Artikel 7. Afstand van verhaalsrecht
De maatschappij doet ter zake van
een krachtens deze verzekering uitbe
taalde schade afstand van de haar
toekomende verhaalsrechten jegens
de bestuurder en de passagier en/of
diens werkgever, indien hij krachtens
artikel 1403 lid 3 van het Burgerlijk
Wetboek voor hen aansprakelijk is,
mits zij aan alle voor hen uit de ver
zekering voortvloeiende verplichtin
gen hebben voldaan en zij aantonen,
dat zich ten aanzien van hen geen der
omstandigheden als bedoeld in arti
kel 5 sub a t/m d van de Algemene
voorwaarden hebben voorgedaan.
Dit afstand doen geldt niet voor:
- de bestuurder, indien er sprake is
van diefstal of joyriding of bij repa
ratie door een garagebedrijf;
- de passagier van het motorrijtuig,
die door verzekerde was gemachtigd
als zodanig gebruik te maken en deze
een w.a.-verzekering heeft waarop
verhaal kan plaatsvinden.
Artikel 8.
In gevallen waarin dit reglement niet
voorziet, beslist het Bestuur.
VERVOLG PAG. 14
Vrijdag 10 juni 1988
9