verzekeringen zlm uer/tcindig verzekeren kerde te verkrijgen, zal de maat schappij deze zekerheid verstrekken tot een maximum van 50.000, per gebeurtenis, mits de verzekerde ter zake van de gebeurtenis rechten uit hoofde van deze verzekering heeft. De verzekerden zijn verplicht de maatschappij te machtigen over de zekerheidstelling te beschikken zodra deze wordt vrijgegeven; zij zullen alle medewerking moeten verlenen om te rugbetaling te verkrijgen. 4. Schade door lading Onder de dekking is begrepen schade veroorzaakt door goederen - anders dan bij het laden of lossen - die zich bevinden in/op, dan wel vallen of ge vallen zijn uit/van het motorrijtuig en/of de aanhangwagen. C. Boven het verzekerde bedrag wor den vergoed: 1. de kosten van de door de maat schappij verleende rechtsbijstand in een tegen de verzekerde aanhangig gemaakt strafproces, indien de maat schappij van de haar in artikel 6 B 3 van de Algemene voorwaarden gege ven bevoegdheid gebruik maakt. Boeten, afkoopsommen en met een strafproces samenhangende gerechts kosten worden niet vergoed; 2. de kosten van verweer in een door de benadeelde tegen de verzekerde, dan wel tegen de maatschappij aan hangig gemaakt burgerlijk proces, voor zover de leiding overeenkomstig artikel 6 B 2 van de Algemene voor waarden bij de maatschappij berust, alsmede de proceskosten waartoe de verzekerde of de maatschappij ver oordeeld wordt; 3. de verschuldigde wettelijke rente over het door de verzekering gedekte gedeelte van de hoofdsom. Artikel 4. Uitsluitingen Onverminderd de uitsluitingen ge noemd in artikel 5 van de Algemene voorwaarden is voorts van de verze kering uitgesloten: ade aansprakelijkheid voor schade aan de door het motorrijtuig en/of aanhangwagen vervoerde goederen, alsmede de aansprakelijkheid voor schade aan roerende goederen die de verzekerde onder zich heeft met inbe grip van de daaruit voortvloeiende schade. Deze uitsluiting is niet van toepassing in geval van schade aan kleding en handbagage van pas sagiers; b. de aansprakelijkheid van hen die zich door diefstal, joyriding of ge weldpleging de macht over het mo torrijtuig hebben verschaft en van hen die - dit wetende - het motorrij tuig zonder geldige reden gebruiken; c. de aansprakelijkheid van hem wiens gehoudenheid uitsluitend voortvloeit uit een door of namens hem aangegane kontraktuele ver plichting; d. de aansprakelijkheid voor schade toegebracht aan degene die het mo torrijtuig bestuurt; e. de aansprakelijkheid voor perso nenschade, toegebracht aan de echt- geno(o)t(e) van de verzekeringnemer, de bezitter, de houder en de bestuur der van het motorrijtuig dat het on geval veroorzaakt, alsmede hun bloed- en aanverwanten in de rechte lijn die bij hen inwonen en door hen worden onderhouden, voor zover zij ter zake van deze schade recht heb ben op uitkeringen of verstrekkingen uit anderen hoofde (onverminderd het bepaalde in sub 4.d.); f. de aansprakelijkheid voor schade aan personen die zich buiten de nor male zitplaatsen op/in het motorrij tuig bevinden; g. de aansprakelijkheid voor schade door passagiers aan het motorrijtuig veroorzaakt; h. de aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt met of door een voor werp, dat niet geacht moet worden deel uit te maken van het motorrij tuig indien en voor zover de wettelij ke aansprakelijkheid te dier zake ver zekerd is op enige andere WA- verzekering, al dan niet van oudere datum. Artikel 5. regeling van de schade De maatschappij belast zich met de regeling en de vaststelling van de schade. Zij heeft het recht benadeel den rechtstreeks schadeloos te stellen en met hen schikkingen te treffen. Zij zal daarbij, voor zover mogelijk, met de belangen van de verzekerde reke ning houden. Artikel 6. Verhaalsrecht van de maat schappij A. In alle gevallen waarin de maat schappij op grond van wettelijke be palingen een schadevergoeding ver schuldigd is, hoewel de verzekerde geen rechten aan deze verzekering kan ontlenen, is de maatschappij ge rechtigd de door haar verschuldigde schadevergoeding alsmede de renten en verdere kosten te verhalen op de aansprakelijke verzekerde(n) en de verzekeringnemer. B. De maatschappij doet echter af stand van haar recht van verhaal: 1. tegenover de verzekerde die aan toont dat de omstandigheden, op grond waarvan de maatschappij te genover hem gerechtigd is de uitke ring te weigeren of te verminderen, zich buiten zijn weten en tegen zijn wil hebben voorgedaan en dat hem ter zake van deze omstandigheden in redelijkheid geen verwijt treft; 2. tegenover de verzekeringnemer, indien de schade door een ander dan de verzekeringnemer is veroorzaakt, nadat de dekking volgens artikel 10. lid C sub 1. van de Algemene voor waarden is geëindigd, mits de verze keringnemer tijdig heeft voldaan aan de verplichting tot kennisgeving wel ke krachtens dat artikel op hem rust. Motorrijtuigen reglement Bijzondere Voorwaarden casco Artikel 1. Verzekerde De verzekeringnemer. Artikel 2. Omvang van de verze kering A. Verzekerd is schade aan of ge deeltelijk verlies van het motorrijtuig ontstaan door: 1. brand, ontploffing, zelfontbran ding, kortsluiting, blikseminslag; 2. het vallen van luchtvaartuigen of voorwerpen daaruit; 3. diefstal van het motorrijtuig of onderdelen daarvan, verduistering, (in)braak of joyriding - mits door an deren dan de verzekerde - of pogin gen daartoe, alsmede beschadiging ontstaan gedurende de tijd dat het motorrijtuig was ontvreemd; 4. breuk van de ruiten en schade door deze glasscherven. Een en ander mits niet gepaard gaande met andere (niet door het glas veroorzaakte) schade aan het motorrijtuig; 5. het omwaaien van het motorrij tuig en het vallen van voorwerpen op het motorrijtuig door storm (onder storm wordt verstaan: wind met een snelheid van ten minste 14 meter per seconde; 6. overstroming, vloedgolf, hagel, lawines, vallend gesteente, instorting, aardverschuiving, aardbeving of soortgelijke evenementen; 7. botsing met loslopende dieren of met vogels, uitsluitend voor zover de schade rechtstreeks door de botsing met het dier is toegebracht. Schade als gevolg hiervan ontstaan door botsing met andere objekten valt onder de dekking van sub 10.; 8. rellen, waaronder verstaan wor den incidentele geweldsmanifestaties; 9. een plotseling van buiten komend onheil gedurende de tijd dat het mo torrijtuig voor vervoer per auto, schip, trein of vliegtuig aan de zorg van een vervoersonderneming is toe vertrouwd, met uitzondering van schade als schrammen, krassen of lakschade; 10. andere plotseling van buiten ko mende onheilen dan hierboven ver meld, zoals botsen, omslaan, slippen van de weg of te water geraken. Ook wordt de schade vergoed indien genoemde onheilen hun oorzaak vin den in slijtage, reparatie-, konstruktie- of materiaalfouten of ei gen gebrek. De herstelkosten van slij tage, reparatie-, konstruktie- of ma teriaalfouten of het eigen gebrek zelf worden echter niet vergoed. Wanneer een gebeurtenis als hiervoor onder lid A sub 1 t/m 10 genoemd, heeft plaatsgehad en aan het motorrijtuig vervolgens - doordat het niet tegen bevriezing beschermd kon worden - verdere schade ontstaat ten gevolge van bevriezing, zal de maatschappij deze schade vergoeden. Voor het overige is schade veroorzaakt door bevriezing uitdrukkelijk van de dek king uitgesloten. B. De maatschappij vergoedt per ge beurtenis ten hoogste het verzekerde bedrag, zonodig verhoogd met: 1. de gemaakte afleveringskosten voor een vervangend nieuw motor rijtuig; 2. de noodzakelijke kosten voor be waking en voorlopige stalling of ber ging en vervoer van het motorrijtuig naar een herstelinrichting waar de door deze verzekering gedekte schade naar behoren kan worden hersteld en/of het motorrijtuig kan worden ondergebracht indien dit ten gevolge van de schade niet meer kan/mag deelnemen aan het verkeer; 3. de kosten van noodreparatie; 4. de noodzakelijke kosten van een nieuw kompleet kentekenbewijs en van nieuwe gelijksoortige kenteken platen, doordat deel III van het ken tekenbewijs verloren is gegaan door een gebeurtenis genoemd onder lid A sub 1 t/m 10 van dit artikel; 5. de bijdrage in averijgrosse; 6. een tegemoetkoming in de huur kosten van een vervangend motorrij tuig tot ten hoogste 25,per dag gedurende de periode dal verzekerde als gevolg van diefstal of verduiste ring van het gehele motorrijtuig daar over niet de beschikking heeft, echter met een maximum van dertig dagen, sedert het moment van de diefstal of verduistering. In andere gevallen wordt geen autohuur vergoed. De uitkeringstermijn wordt verlengd met een redelijke reparatieduur, in dien het motorrijtuig ten gevolge van de diefstal of verduistering is bescha digd, met dien verstande dat de totale uitkeringstermijn beperkt blijft tot dertig dagen. C. De verzekering dekt de kosten van reiniging en - indien nodig - van vervanging van de stoffering van het motorrijtuig indien deze is verontrei nigd of beschadigd als gevolg van het kosteloos vervoeren van gewonde personen. Hierbij is het eigen risiko van artikel 6 van deze voorwaarden niet van toepassing. D. In geval van diefstal van zend- en ontvangapparatuur, geluidsappara tuur, bandjes en disks zal de maat schappij nooit meer vergoeden dan 1.000,voor geluidsapparatuur (ook al was een hogere waarde opge geven) en 50,voor bandjes en disks. Artikel 3. Vaststelling van de schade A. In geval van gedeeltelijke vernie tiging of beschadiging van het motor rijtuig vergoedt de maatschappij de herstelkosten tot ten hoogste het ver schil tussen de waarde van het motor rijtuig onmiddellijk voor de gebeur tenis en de restant waarde. B. In geval van algemene vernietiging (totaal verlies) van het mo torrijtuig of indien de waarde van het motorrijtuig onmiddellijk voor de ge beurtenis verminderd met de restant- waarde door de herstelkosten wordt overtroffen (totaal verlies), vergoed de maatschappij de waarde van het motorrijtuig onmiddellijk voor de ge beurtenis onder aftrek van de restant- waarde. C. In geval van diefstal of verduiste ring vergoedt de maatschappij de waarde van het motorrijtuig op basis van algehele vernietiging (totaal ver lies), welke eerst wordt aangenomen, zodra er dertig dagen zijn verstreken sinds de datum van aangifte bij de politie en het motorrijtuig niet kan worden terugverkregen. Recht op uitkering bestaat eerst dan nadat de verzekerde zijn eigendoms recht op het motorrijtuig (inklusief de papieren en de sleutels) aan de maatschappij heeft overgedragen. Wordt het motorrijtuig nadien terug gevonden, dan is de maatschappij verplicht dit op diens verzoek aan de verzekerde over te dragen, mits hij het door de maatschappij uitgekeerde bedrag, onder aftrek van de herstel kosten van de tijdens de diefstal of verduistering ontstane schade, terug betaalt. Wordt het motorrijtuig binnen dertig dagen na de datum van aangifte bij de politie van de diefstal of verduiste ring teruggevonden, dan is de verze kerde verplicht dit motorrijtuig terug te nemen. Mocht het motorrijtuig bij of na het tijdstip van diefstal of ver duistering zijn beschadigd, dan ver goedt de maatschappij - met inacht neming van het hierboven onder lid A vermelde - de herstelkosten. D. Nieuwwaarde clausule. In aansluiting op lid A, B en C van dit artikel geldt voor een personenau to, die - een cataloguswaarde heeft van maximaal 50.000,inklusief BTW en - op de schadedatum niet ouder is dan zesendertig maanden en - waarvan de belanghebbende de eer ste eigenaar is en - welke auto niet eerst door de dealer als demonstratie-auto is gebruikt, de volgende afschrijvingsregeling: 1. ontstaat de schade binnen twaalf maanden na datum van afgifte van het kentekenbewijs deel I, dan vindt geen afschrijving plaats; de uitkering bedraagt dus 100% van de dan te be talen nieuwwaarde; 2. ontstaat de schade na de twaalfde maand en binnen uiterlijk de zesen dertigste maand na datum van afgifte van het kentekenbewijs deel I, dan bedraagt de afschrijving, uitgaande van het op het polisblad vermelde verzekerde bedrag en gerekend vanaf de zevende maand na de datum van afgifte van het kentekenbewijs deel I: - 1% per maand over de eerste 15.000,— en - 1,5% per maand over het bedrag dat deze 15.000,te boven gaat en - 0,25% over elke duizend afgelegde kilometers; 3. een deel van de maand wordt als volle maand beschouwd; 4. indien de vaste afschrijvingswaar- de lager is dan de dagwaarde, dan zal de dagwaarde worden uitgekeerd; 5. indien de reparatiekosten meer be dragen dan 2/3 van de in sub 4 ge noemde dagwaarde, kan de verzeker de aanspraak maken op vergoeding op basis van totaal verlies ongeacht de opbrengst van de restanten. De op deze wijze vastgestelde schade vergoeding wordt uitgekeerd ook in dien, in afwijking van artikel 2 lid B van deze Bijzondere voorwaarden, het verzekerde bedrag daardoor wordt overschreden. Deze nieuw- waarderegeling geldt niet voor de tij delijk vervangende personenauto vol gens artikel 3 van de Algemene voor waarden. Accessoires zijn slechts meeverzekerd als deze nadrukkelijk zijn opgegeven en in de verzekerde som zijn opgeno men of bij de standaard uitrusting behoren. Vergoeding zal dan slechts tegen dagwaarde kunnen geschieden. Artikel 4. Uitsluitingen Van de verzekering is uitgesloten: 1. schade door vorst (onverminderd de dekking in 2A) of doordat op het motorrijtuig een aanmerkelijk grote re last is geladen dan waarvoor het motorrijtuig is gekonstrueerd of door schuivende lading, zonder dat er sprake is van een ongevalsge beurtenis; 2. schade die de bestuurder van het motorrijtuig veroorzaakt, terwijl hij ten tijde van de gebeurtenis verkeert onder zodanige invloed van alkohol- houdende drank of enig bedwelmend middel, dat hij niet in staat moet worden geacht een personenauto naar behoren te besturen, dan wel dat hem dit door wet of overheid is of zou zijn verboden. Het weigeren van een ademtest, bloed- en of urineproef wordt gelijk gesteld met het hierboven gestelde. 3. de eventuele waardevermindering van het motorrijtuig ten gevolge van het schade voorval, nadat de schade is hersteld. Artikel 5. Regeling van de schade A. De verzekerde is bevoegd schade tot ten hoogste 500,(inklusief BTW) direkt te laten herstellen door een deskundige reparateur, mits de vervangen onderdelen gedurende mi nimaal dertig dagen worden bewaard en aan de maatschappij een gespecifi ceerde reparatienota wordt over gelegd. B. Expert. De verzekerde is verplicht de maat schappij in de gelegenheid te stellen de schade door een deskundige te la ten opnemen alvorens met de repara tie een aanvang wordt gemaakt. C. Tegenexpert. De verzekerde heeft het recht naast de deskundige van de maatschappij op eigen kosten ook een deskundige aan te wijzen. D. Derde expert Bij verschil van mening tussen de beide deskundigen benoemen zij te zamen een derde deskundige, wiens schadevaststelling bindend zal zijn. De kosten van een derde deskundige worden door elk van de partijen voor de helft gedragen. In afwijking van het hierboven bepaalde zijn de kosten van alle deskundigen voor re kening van de maatschappij indien de verzekerde door de derde desku- nidge geheel in het gelijk wordt gesteld. E. Bij schade aan een ruit is de ver zekeringnemer verplicht deze te laten repareren om voor vergoeding in aanmerking te komen. Is er sprake van alleen ruitschade en de reparatie wordt volgens de kunst- harsreparatiemethode uitgevoerd, dan geldt het in artikel 6 genoemde eigen risiko niet. Artikel 6. Eigen risiko's Van de schade per gebeurtenis blijft 300,voor eigen risiko van verze kerde, tenzij anders op het polisblad is bepaald. Een extra eigen risiko van 150,per gebeurtenis geldt, indien de bestuurder jonger is dan 24 jaar en de schade is veroorzaakt door de ge beurtenissen vermeld in artikel 2 lid A sub 10 van deze Bijzondere voor waarden. Artikel 7. Afstand van verhaalsrecht De maatschappij doet ter zake van een krachtens deze verzekering uitbe taalde schade afstand van de haar toekomende verhaalsrechten jegens de bestuurder en de passagier en/of diens werkgever, indien hij krachtens artikel 1403 lid 3 van het Burgerlijk Wetboek voor hen aansprakelijk is, mits zij aan alle voor hen uit de ver zekering voortvloeiende verplichtin gen hebben voldaan en zij aantonen, dat zich ten aanzien van hen geen der omstandigheden als bedoeld in arti kel 5 sub a t/m d van de Algemene voorwaarden hebben voorgedaan. Dit afstand doen geldt niet voor: - de bestuurder, indien er sprake is van diefstal of joyriding of bij repa ratie door een garagebedrijf; - de passagier van het motorrijtuig, die door verzekerde was gemachtigd als zodanig gebruik te maken en deze een w.a.-verzekering heeft waarop verhaal kan plaatsvinden. Artikel 8. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het Bestuur. VERVOLG PAG. 14 Vrijdag 10 juni 1988 9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 9