over geld en goed Orde op zaken Landbouwschap vraagt ruim 21 miljoen gulden voor agrarische opleidingen A.H. Munters: Gemeenten moeten zich aan landelijk beleid houden Koninklijk bezoek op ZLM-Manifestatie Er is in ons werkgebied een groot aantal bedrijven waar samengewerkt wordt met machines en de daarbij be horende arbeid. Van gebied tot ge bied is de intensiviteit van de samen werking erg verschillend. De vraag wordt dan wel eens gesteld is dat een mentaliteitskwestie of zijn er andere redenen. Wat die reden dan zou zijn weet ik niet. Wel ervaar je in de praktijk: - dat je elkaar als mens in een samen werking machtig goed moet kunnen verstaan. - dat er een volledig vertrouwen moet zijn in elkaar. - dat je wanneer je alleen uit bent op eigen voordeel, je het beter niet kan doen. - dat als je op ieder slakje zout wilt leggen er dan een enorme vermeerde ring van slakken optreedt eh er op den duur geen zout aan te dragen is. - dat samenwerken in de portemon nee voelbaar is in positieve zin, om dat de kosten van de mechanisatie en arbeid belangrijk lager kunnen zijn. Is kostenbewaking noodzakelijk op een bedrijf? Dit is zeer noodzakelijk, omdat - In de praktijk blijkt dat op gelijk soortige bedrijven met ongeveer gelij ke bouwplannen de werktuigkosten zeer sterk uiteenlopen. - Het E.G.-beleid gericht is op lagere prijzen. - De prijsvorming van de meer vrije produkten rechtstreeks afhankelijk is van de opbrengst in konkurrerende landen. Hoe pakken sommigen het aan? Zij doen de volledige aardappel- en uienteelt gezamenlijk en hebben ge zamenlijk een aardappelpootmachi- ne, een aardappelrooier en stortbak, een boxenvuller, een aardappel frees, een loofklapper, een uienrooier en een klapper. Zij leenden voor al die machines geld bij de bank met een vooraf vastgestelde aflossingstermijn van 1 x per jaar en een rentebetaling van 1 x per jaar. De onkosten aan en ten behoeve van ieder werktuig wordt apart bijgehouden. Een praktijkvoorbeeld in cijfers over 1987 van 3 samenwerkende be drijven. Kosten van aflossing, rente onkosten van rooier- en stortbak en boxenvul ler waren 16.164,De machines werden gebruikt voor 49 ha. De kosten bedroegen dus 330,per ha. De pootmachine, de frees en de loofklapper kosten aan rente, aflos sing en onkosten 4.073,Ze wer den gebruikt voor 36 ha. De kosten bedroegen 113,— per ha. Bij de ui enrooier en de loofklapper, die voor 13 ha werd gebruikt, waren de totale kosten 4.952,— 13 ha 380,— per ha. De kosten van de trekker uren en wagen-uren, die van ieder persoonlijk eigendom zijn, worden verrekend tegen een tarief dit geldt bij onderling gebruik van landbouw werktuigen, doch zoveel als mogelijk met gesloten beurs. Is dit praktijkvoorbeeld ekonomisch berekend? Nee dit is het niet. Het zijn de werke lijk betaalde bedragen in het betref fende jaar. De investeringen zijn over meerdere jaren gespreid, de aflossing gebeurd van de boekwaarde, maar die veranderen niet veel door de spreiding. Konklusie Als u kunt, als u wilt, als u de werk tuigkosten laag wenst te houden en daarmee niet wil wachten tot het een keiharde ekonomische noodzaak wordt, werk dan samen met werktui gen ten behoeve van u, uw bedrijf en uw gezin. We horen u al zeggen! Je hebt gemakkelijk praten, het is niet zo eenvoudig. Met dat laatste zijn we het eens. Maar minder eenvoudige dingen zijn er genoeg in het leven en "Willen is Kunnen". Ing. J. Markusse Elk huishouden heeft een geordende werkwijze nodig. Dit geldt voor onze staatshuishouding, provinciehuis houding, gemeentehuishouding, on dernemingshuishouding en ook voor onze privéhuishouding. Zonder orde ning wordt elke organisatie van klein tot groot een warboel. Teveel kan ook wel eens lastig zijn en dan gaat men over tot deregulering. Een term die heden tendage nogal in zwang is. Toch moet ook in onze privéhuishou ding hoe klein van omvang deze ook mag zijn, een of meer regels worden aangehouden om geen chaos te doen ontstaan. Denk eens aan het simpele feit van de dagelijkse warme maal tijd. Degene die deze maaltijd gereed maakt moet erop kunnen vertrouwen dat op een bepaald tijdstip de huisge noten verschijnen om deze met zorg bereide spijzen te gebruiken. Zo zijn er natuurlijk meer voorbeelden te noemen doch die weet u zelf even goed. Dat is ook niet de bedoeling van dit artikel omdat ik meer richting geldelijke aangelegenheden wil ko men. Want ook op financieel gebied is het nodig dat er orde op zaken wordt gesteld. Zij die een vast inkomen uit loon dienst genieten hebben het mogelijk iets gemakkelijker dan degene die zijn inkomsten uit eigen bedrijf ge niet. Deze laatste weet in feite niet welke opnamen vanuit het bedrijf mogelijk zijn als de resultaten nogal sterk wisselen. Toch is het in beide gevallen wenselijk dat in het gezin af spraken worden gemaakt over de omvang van de wekelijkse uitgaven voor de huishouding. Daarnaast moeten tevens bedragen worden af gesproken voor de besteding van niet zo regelmatig terugkerende uitgaven zoals verzekeringen, kleding, vakan tiekosten, medische kosten en derge lijke uitgaven. Het budget moet zo danig worden opgesteld dat liefst nog ruimte aanwezig is voor besparingen. Want een keer gaat het tv-toestel stuk of de wasmachine of noem maar op. Dan is het bijzonder gemakkelijk dat er iets achter de hand is gehouden voor 'weer een rib uit ons lijf'. Lenen, voor deze uitgaven is soms mogelijk, maar het roept in ieder ge val rente en aflossingsverplichtingen op. En dat beperkt nu juist weer het toekomstig bestedingspatroon. Het klinkt erg aanlokkelijk als wordt ge zegd dat de uitgaven nu kunnen wor den gedaan en pas nadien daarvoor mag worden gespaard. Doch dit ge mak heeft velen reeds in problemen gebracht als blijkt dat de verplichte aflossingen niet (meer) kunnen wor den opgebracht. Een ander punt van aandacht ver dient de periode dat u niet meer zelf aktief kunt zijn door ziekte of ouder dom of zelfs nadat u er niet meer bent. Kunt u in geval van ziekte of ouderdom het financieel redden. Is het inkomen dat u vanuit wettelijke en/of persoonlijke verzekering gaat ontvangen voldoende voor een rede lijk levenspeil. Vooruitzien is moei- Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Claus zal op vrijdag 24 juni a.s. een bezoek brengen aan de ZLM-Manifestatie op het voor malig werkeiland "Neeltje Jans". Voorzien is dat dit werkbezoek ca. anderhalf uur zal duren. De prins wordt om half elf op het manifestatieterrein verwacht. Hij zal worden begroet door onder andere de Kommissaris van de Koningin dr. C. Boertien en de burgemeester van Veere mevr. G.W. van Montfrans-Hartman. In gezelschap van ZLM-voorzitter H.C. van der Maas en ZLM- sekretaris mr. J. Oggel zal prins Claus enkele korte bezoeken brengen aan stands op de ZLM- Manifestatie, waarbij onder meer de stand van de ZLM bezocht wordt. Ook een bezoek aan de keuringsterreinen voor de levende have staat op het programma. Vanaf 11.30 uur zal een gesprek plaatsvinden met de vertegen woordigers van organisaties in de Zuidwestelijke landbouw, waar door de prins zich een beeld kan vormen van de huidige ontwikke lingen in de land- en tuinbouw. Het Landbouwschap heeft minister Braks van landbouw en visserij een gedetailleerd voorstel gedaan voor de verdeling van ruim 21 miljoen gulden voor agrarische opleidingen en verbe tering van het landbouwonderwijs. Het is de bedoeling dat het voorstel wordt ingebracht in een interdeparte mentale werkgroep, die een bestem ming moet geven aan de in totaal 250 miljoen gulden die het kabinet in het kader van de WIR-operatie voor scholingsdoeleinden heeft uitge trokken. Het kabinet wil dat het geld gebruikt wordt voor het verbeteren van de po sitie van werkzoekenden op de ar beidsmarkt en het systematisch be vorderen van scholingsvoorzienin gen. Uitgaande daarvan is het Land bouwschap tot de volgende bestem mingen gekomen: Verbetering positie werkzoekenden: uitbreiding van het kursusonderwijs: 2 miljoen; opzetten en begeleiden van opleidingen voor werknemers: 1,2 miljoen; (bij)scholing van werknemers in zogenaamde kombi- natiebanen: 1,5 miljoen; omscho ling van ondernemers die hun bedrijf beëindigen: 1 miljoen; versterking van het leerlingwezen: 1,5 miljoen. Scholing van werkenden: verbetering en uitbreiding van de bij scholing (o.a. managementkursus- sen): 1,5 miljoen; inschakeling van praktiserende boeren en tuinders in het onderwijs: 1 miljoen; vervan gende financiering deeltijd MAS: 0,5 miljoen; automatisering MAS, LAS en praktijkscholen: 2,25 miljoen. bedrijfsvoeringskursussen voor loon werkers en bedrijfsverzorgers: ƒ1,15 miljoen; ondernemerskursussen AOC's: ƒ0,3 miljoen. Verbetering onderwijsstruktuur: uitbreiding stagemogelijkheden en ontwikkelen nieuw lesmateriaal (o.a. voor AOC's), aantrekken van ge kwalificeerde docenten: 7,3 miljoen. lijk en voor zover de wil aanwezig is om het te regelen ontbreken soms de middelen. Ook moet u stilstaan bij de periode wanneer u er niet meer bent. Hebben de nabestaanden waarvoor u een verzorgingsplicht hebt de moge lijkheden om verder te kunnen. Los van de direkte financiële uitkeringen die daarvoor nodig zijn, zal het ook zondermeer nodig zijn dat u een testament tesamen met uw le venspartner opmaakt. Daarin kunt u een aantal zaken regelen waarvan u wenst dat de nabestaanden daaraan uitvoering zullen geven. Testament Ook deze ordening is zeer zeker voor een ieder aan te bevelen omdat niet alle erfgenamen gelijkluidend den ken. Daarbij behoeft u nog niet eens te denken aan de mogelijkheid dat de erven het onderling niet eens zullen zijn. Ook al hebt u geen bedrijf (meer) dan nog moet ik u sterk aan raden na te denken over het laten op maken van een testament. Ga eens praten met iemand die u op het fi nanciële terrein vertrouwt of vraag gerust bij de notaris om nadere toe lichting hetgeen u graag gegeven zal worden. Het zal een gerust gevoel ge ven als u voor u zelf mag vaststellen dat u binnen de (financiële) mogelijk heden de zaken goed hebt kunnen re gelen. Regeren is vooruitzien en dat is ook van toepassing op de eigen ge zinshuishouding. De Rijksplanologische Dienst publi ceerde onlangs het eerste deel van de Ruimtelijke Verkenningen 1988. Eén van de punten daaruit die voor de landbouw van belang zijn, is de konstatering dat het instrument "bestemmingsplan" de gemeenten te weinig vrijheid geeft. Het moet vol gens de RPD meer "globaal en flexi bel" kunnen worden toegepast, met name om de intensieve veehouderij in bedwang te kunnen houden. Hieron der een kommentaar van A.H. Mun ters, vice-voorzitter van de KNLC- kommissie Grondgebruik en vice- voorzitter van de ZLM. Munters: "Voor wat betreft de land bouw, sta ik altijd een beetje gereser veerd tegenover meer plaatselijk in grijpen. De beslissing hangt dan ont zettend af van de politieke samenstel ling van het betrokken college en die is erg "weergevoelig". Ik heb altijd de indruk dat landelijke wetgeving wat meer gematigd is. In principe ben ik zeker voor decentralisatie, wan neer dat betekent dat de ambtelijke invalshoek wat minder wordt en de procedures wat minder lang duren. Maar het moet wel binnen de perken blijven. Dikwijls zijn plaatselijke maatregelen wat feller, wat extremer, zeker als het met de landbouw te ma ken heeft. De landelijke of zelfs EG- regels kunnen ook doorkruist worden door plaatselijke maatregelen. De Nederlandse landbouw is toch voor een groot deel op Brussel georiën teerd, en daar kunnen de gemeenten niets aan veranderen. Het is misschien wel juist, dat lande lijke wetgeving altijd wat globaler is en daardoor meer mazen heeft. Het tegenovergestelde zie je nu echter in Oost-Brabant, met de toepassing van de ekologische richtlijn. Al die ge meenten zijn zo'n beetje op eigen houtje gaan opereren, ieder heeft zijn eigen beleid. Afschaffing WIR op vee onrechtmatig Staatssekretaris Koning van Finan ciën heeft vorig jaar onrechtmatig de WIR op vee afgeschaft. Het Ge rechtshof in Den haag heeft dit eind mei in hoger beroep uitgesproken. Het Hof bevestigde daarmee het von nis in kort geding van de Haagse pre sident op 31 juli van het vorig jaar. De uitspraak betekent dat boeren ook in de periode mei 1987 tot maart van dit jaar aanspraak kunnen ma ken op WIR-premie. Ondanks de uitspraak van de rechter is het overigens niet zeker of de be- lastinginspekteur bereid is de aan spraken op de WIR-premie ook te honoreren. Inmiddels heeft Koning bij de Twee de Kamer een wetsvoorstel ingediend waarmee bij de WIR op vee met te rugwerkende kracht tot het vorig jaar op nul wil stellen. Ik krijg wel eens de indruk, dat anno 1988 alles wat met de landbouw te maken heeft, vies is verklaard. Laten we dan wel bedenken dat de land bouw voor onze ekonomie van groot belang is. De aardgas-inkomsten zijn met 30 procent afgenomen, maar de landbouw staat nu wel bovenaan op de exportbalans. Daar moeten we voorzichtig mee omspringen, en de landbouw geen onnodige belemme ringen opleggen. Dat wil niet zeggen dat ik pleit voor maar aanrommelen en rotzooien, natuurlijk niet. Maar wat in vele jaren is opgebouwd, kun je niet in één klap wegpoetsen. We moeten de gelegenheid krijgen om ons aan te passen. En de landbouw is zelf ook wel gevoelig voor bijvoor beeld het mestprobleem. We hebben goed in de gaten dat als er niets gebeurt, we straks niets meer met de grond kunnen doen. Maar de veranderingen moeten wel geleidelijk worden doorgevoerd. Als de RPD vandaag iets bedenkt, dan willen ze dat het ook morgen uitgevoerd is. Dat kan natuurlijk niet. Ik vind dat de gemeenten zich aan het landelijke beleid moeten houden, en als ze verder willen gaan in beperkin gen van de bedrijfsvoering, dan moe ten ze daar maar financiële vergoe dingen tegenover stellen". Grondgebruikers in de ruilverkaveling Kruisland-Wouw De sociaal ekonomische voorlich ting van de ZLM en NCB houdt op donderdag 16 juni en dinsdag 5 juli van 's morgens 9.30 tot 's middags 16.00 uur een zitdag in café Jojo, Herelsestraat 99, Heer- Ie. Zij wil diegenen die dit wen sen, adviseren en eventueel be hulpzaam zijn bij het opstellen van een bezwaarschrift. Bel vooraf naar Zevenbergen (01621 - 27921) tussen 8.30 en 12.30 uur. U krijgt dan een oproep op afspraak. Kom pas naar de zitdag wanneer u naar de ter visie legging bent geweest. De SEV van de ZLM bestemmings plannen Goirle Met ingang van 6 juni 1988 ligt voor een ieder ter inzage bij de gemeente- sekretarie, afdeling algemene zaken, het ontwerp-bestemmingsplan 'Bui tengebied'. Gedurende een maand kan een ieder schriftelijk bezwaren tegen het ontwerp-bestemmingsplan indienen bij de gemeenteraad van Goirle. Vrijdag 10 juni 1988 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 3