over geld
en goed
Orde op zaken
Landbouwschap vraagt ruim
21 miljoen gulden voor
agrarische opleidingen
A.H. Munters: Gemeenten moeten
zich aan landelijk beleid houden
Koninklijk bezoek op ZLM-Manifestatie
Er is in ons werkgebied een groot
aantal bedrijven waar samengewerkt
wordt met machines en de daarbij be
horende arbeid. Van gebied tot ge
bied is de intensiviteit van de samen
werking erg verschillend. De vraag
wordt dan wel eens gesteld is dat een
mentaliteitskwestie of zijn er andere
redenen.
Wat die reden dan zou zijn weet ik
niet. Wel ervaar je in de praktijk:
- dat je elkaar als mens in een samen
werking machtig goed moet kunnen
verstaan.
- dat er een volledig vertrouwen
moet zijn in elkaar.
- dat je wanneer je alleen uit bent op
eigen voordeel, je het beter niet kan
doen.
- dat als je op ieder slakje zout wilt
leggen er dan een enorme vermeerde
ring van slakken optreedt eh er op
den duur geen zout aan te dragen is.
- dat samenwerken in de portemon
nee voelbaar is in positieve zin, om
dat de kosten van de mechanisatie en
arbeid belangrijk lager kunnen zijn.
Is kostenbewaking noodzakelijk op
een bedrijf?
Dit is zeer noodzakelijk, omdat
- In de praktijk blijkt dat op gelijk
soortige bedrijven met ongeveer gelij
ke bouwplannen de werktuigkosten
zeer sterk uiteenlopen.
- Het E.G.-beleid gericht is op lagere
prijzen.
- De prijsvorming van de meer vrije
produkten rechtstreeks afhankelijk is
van de opbrengst in konkurrerende
landen.
Hoe pakken sommigen het aan?
Zij doen de volledige aardappel- en
uienteelt gezamenlijk en hebben ge
zamenlijk een aardappelpootmachi-
ne, een aardappelrooier en stortbak,
een boxenvuller, een aardappel frees,
een loofklapper, een uienrooier en
een klapper. Zij leenden voor al die
machines geld bij de bank met een
vooraf vastgestelde aflossingstermijn
van 1 x per jaar en een rentebetaling
van 1 x per jaar. De onkosten aan en
ten behoeve van ieder werktuig wordt
apart bijgehouden.
Een praktijkvoorbeeld in cijfers over
1987 van 3 samenwerkende be
drijven.
Kosten van aflossing, rente onkosten
van rooier- en stortbak en boxenvul
ler waren 16.164,De machines
werden gebruikt voor 49 ha. De
kosten bedroegen dus 330,per
ha. De pootmachine, de frees en de
loofklapper kosten aan rente, aflos
sing en onkosten 4.073,Ze wer
den gebruikt voor 36 ha. De kosten
bedroegen 113,— per ha. Bij de ui
enrooier en de loofklapper, die voor
13 ha werd gebruikt, waren de totale
kosten 4.952,— 13 ha 380,—
per ha. De kosten van de trekker
uren en wagen-uren, die van ieder
persoonlijk eigendom zijn, worden
verrekend tegen een tarief dit geldt
bij onderling gebruik van landbouw
werktuigen, doch zoveel als mogelijk
met gesloten beurs.
Is dit praktijkvoorbeeld ekonomisch
berekend?
Nee dit is het niet. Het zijn de werke
lijk betaalde bedragen in het betref
fende jaar. De investeringen zijn over
meerdere jaren gespreid, de aflossing
gebeurd van de boekwaarde, maar
die veranderen niet veel door de
spreiding.
Konklusie
Als u kunt, als u wilt, als u de werk
tuigkosten laag wenst te houden en
daarmee niet wil wachten tot het een
keiharde ekonomische noodzaak
wordt, werk dan samen met werktui
gen ten behoeve van u, uw bedrijf en
uw gezin. We horen u al zeggen! Je
hebt gemakkelijk praten, het is niet
zo eenvoudig. Met dat laatste zijn we
het eens. Maar minder eenvoudige
dingen zijn er genoeg in het leven en
"Willen is Kunnen".
Ing. J. Markusse
Elk huishouden heeft een geordende
werkwijze nodig. Dit geldt voor onze
staatshuishouding, provinciehuis
houding, gemeentehuishouding, on
dernemingshuishouding en ook voor
onze privéhuishouding. Zonder orde
ning wordt elke organisatie van klein
tot groot een warboel. Teveel kan
ook wel eens lastig zijn en dan gaat
men over tot deregulering. Een term
die heden tendage nogal in zwang is.
Toch moet ook in onze privéhuishou
ding hoe klein van omvang deze ook
mag zijn, een of meer regels worden
aangehouden om geen chaos te doen
ontstaan. Denk eens aan het simpele
feit van de dagelijkse warme maal
tijd. Degene die deze maaltijd gereed
maakt moet erop kunnen vertrouwen
dat op een bepaald tijdstip de huisge
noten verschijnen om deze met zorg
bereide spijzen te gebruiken. Zo zijn
er natuurlijk meer voorbeelden te
noemen doch die weet u zelf even
goed. Dat is ook niet de bedoeling
van dit artikel omdat ik meer richting
geldelijke aangelegenheden wil ko
men. Want ook op financieel gebied
is het nodig dat er orde op zaken
wordt gesteld.
Zij die een vast inkomen uit loon
dienst genieten hebben het mogelijk
iets gemakkelijker dan degene die
zijn inkomsten uit eigen bedrijf ge
niet. Deze laatste weet in feite niet
welke opnamen vanuit het bedrijf
mogelijk zijn als de resultaten nogal
sterk wisselen. Toch is het in beide
gevallen wenselijk dat in het gezin af
spraken worden gemaakt over de
omvang van de wekelijkse uitgaven
voor de huishouding. Daarnaast
moeten tevens bedragen worden af
gesproken voor de besteding van niet
zo regelmatig terugkerende uitgaven
zoals verzekeringen, kleding, vakan
tiekosten, medische kosten en derge
lijke uitgaven. Het budget moet zo
danig worden opgesteld dat liefst nog
ruimte aanwezig is voor besparingen.
Want een keer gaat het tv-toestel stuk
of de wasmachine of noem maar op.
Dan is het bijzonder gemakkelijk dat
er iets achter de hand is gehouden
voor 'weer een rib uit ons lijf'.
Lenen, voor deze uitgaven is soms
mogelijk, maar het roept in ieder ge
val rente en aflossingsverplichtingen
op. En dat beperkt nu juist weer het
toekomstig bestedingspatroon. Het
klinkt erg aanlokkelijk als wordt ge
zegd dat de uitgaven nu kunnen wor
den gedaan en pas nadien daarvoor
mag worden gespaard. Doch dit ge
mak heeft velen reeds in problemen
gebracht als blijkt dat de verplichte
aflossingen niet (meer) kunnen wor
den opgebracht.
Een ander punt van aandacht ver
dient de periode dat u niet meer zelf
aktief kunt zijn door ziekte of ouder
dom of zelfs nadat u er niet meer
bent. Kunt u in geval van ziekte of
ouderdom het financieel redden. Is
het inkomen dat u vanuit wettelijke
en/of persoonlijke verzekering gaat
ontvangen voldoende voor een rede
lijk levenspeil. Vooruitzien is moei-
Zijne Koninklijke Hoogheid
Prins Claus zal op vrijdag 24 juni
a.s. een bezoek brengen aan de
ZLM-Manifestatie op het voor
malig werkeiland "Neeltje Jans".
Voorzien is dat dit werkbezoek
ca. anderhalf uur zal duren.
De prins wordt om half elf op het
manifestatieterrein verwacht. Hij
zal worden begroet door onder
andere de Kommissaris van de
Koningin dr. C. Boertien en de
burgemeester van Veere mevr.
G.W. van Montfrans-Hartman.
In gezelschap van ZLM-voorzitter
H.C. van der Maas en ZLM-
sekretaris mr. J. Oggel zal prins
Claus enkele korte bezoeken
brengen aan stands op de ZLM-
Manifestatie, waarbij onder meer
de stand van de ZLM bezocht
wordt. Ook een bezoek aan de
keuringsterreinen voor de levende
have staat op het programma.
Vanaf 11.30 uur zal een gesprek
plaatsvinden met de vertegen
woordigers van organisaties in de
Zuidwestelijke landbouw, waar
door de prins zich een beeld kan
vormen van de huidige ontwikke
lingen in de land- en tuinbouw.
Het Landbouwschap heeft minister
Braks van landbouw en visserij een
gedetailleerd voorstel gedaan voor de
verdeling van ruim 21 miljoen gulden
voor agrarische opleidingen en verbe
tering van het landbouwonderwijs.
Het is de bedoeling dat het voorstel
wordt ingebracht in een interdeparte
mentale werkgroep, die een bestem
ming moet geven aan de in totaal 250
miljoen gulden die het kabinet in het
kader van de WIR-operatie voor
scholingsdoeleinden heeft uitge
trokken.
Het kabinet wil dat het geld gebruikt
wordt voor het verbeteren van de po
sitie van werkzoekenden op de ar
beidsmarkt en het systematisch be
vorderen van scholingsvoorzienin
gen. Uitgaande daarvan is het Land
bouwschap tot de volgende bestem
mingen gekomen:
Verbetering positie werkzoekenden:
uitbreiding van het kursusonderwijs:
2 miljoen; opzetten en begeleiden
van opleidingen voor werknemers:
1,2 miljoen; (bij)scholing van
werknemers in zogenaamde kombi-
natiebanen: 1,5 miljoen; omscho
ling van ondernemers die hun bedrijf
beëindigen: 1 miljoen; versterking
van het leerlingwezen: 1,5 miljoen.
Scholing van werkenden:
verbetering en uitbreiding van de bij
scholing (o.a. managementkursus-
sen): 1,5 miljoen; inschakeling van
praktiserende boeren en tuinders in
het onderwijs: 1 miljoen; vervan
gende financiering deeltijd MAS:
0,5 miljoen; automatisering MAS,
LAS en praktijkscholen: 2,25
miljoen.
bedrijfsvoeringskursussen voor loon
werkers en bedrijfsverzorgers: ƒ1,15
miljoen; ondernemerskursussen
AOC's: ƒ0,3 miljoen.
Verbetering onderwijsstruktuur:
uitbreiding stagemogelijkheden en
ontwikkelen nieuw lesmateriaal (o.a.
voor AOC's), aantrekken van ge
kwalificeerde docenten: 7,3
miljoen.
lijk en voor zover de wil aanwezig is
om het te regelen ontbreken soms de
middelen. Ook moet u stilstaan bij de
periode wanneer u er niet meer bent.
Hebben de nabestaanden waarvoor u
een verzorgingsplicht hebt de moge
lijkheden om verder te kunnen. Los
van de direkte financiële uitkeringen
die daarvoor nodig zijn, zal het ook
zondermeer nodig zijn dat u een
testament tesamen met uw le
venspartner opmaakt. Daarin kunt u
een aantal zaken regelen waarvan u
wenst dat de nabestaanden daaraan
uitvoering zullen geven.
Testament
Ook deze ordening is zeer zeker voor
een ieder aan te bevelen omdat niet
alle erfgenamen gelijkluidend den
ken. Daarbij behoeft u nog niet eens
te denken aan de mogelijkheid dat de
erven het onderling niet eens zullen
zijn. Ook al hebt u geen bedrijf
(meer) dan nog moet ik u sterk aan
raden na te denken over het laten op
maken van een testament. Ga eens
praten met iemand die u op het fi
nanciële terrein vertrouwt of vraag
gerust bij de notaris om nadere toe
lichting hetgeen u graag gegeven zal
worden. Het zal een gerust gevoel ge
ven als u voor u zelf mag vaststellen
dat u binnen de (financiële) mogelijk
heden de zaken goed hebt kunnen re
gelen. Regeren is vooruitzien en dat is
ook van toepassing op de eigen ge
zinshuishouding.
De Rijksplanologische Dienst publi
ceerde onlangs het eerste deel van de
Ruimtelijke Verkenningen 1988. Eén
van de punten daaruit die voor de
landbouw van belang zijn, is de
konstatering dat het instrument
"bestemmingsplan" de gemeenten te
weinig vrijheid geeft. Het moet vol
gens de RPD meer "globaal en flexi
bel" kunnen worden toegepast, met
name om de intensieve veehouderij in
bedwang te kunnen houden. Hieron
der een kommentaar van A.H. Mun
ters, vice-voorzitter van de KNLC-
kommissie Grondgebruik en vice-
voorzitter van de ZLM.
Munters: "Voor wat betreft de land
bouw, sta ik altijd een beetje gereser
veerd tegenover meer plaatselijk in
grijpen. De beslissing hangt dan ont
zettend af van de politieke samenstel
ling van het betrokken college en die
is erg "weergevoelig". Ik heb altijd
de indruk dat landelijke wetgeving
wat meer gematigd is. In principe ben
ik zeker voor decentralisatie, wan
neer dat betekent dat de ambtelijke
invalshoek wat minder wordt en de
procedures wat minder lang duren.
Maar het moet wel binnen de perken
blijven. Dikwijls zijn plaatselijke
maatregelen wat feller, wat extremer,
zeker als het met de landbouw te ma
ken heeft. De landelijke of zelfs EG-
regels kunnen ook doorkruist worden
door plaatselijke maatregelen. De
Nederlandse landbouw is toch voor
een groot deel op Brussel georiën
teerd, en daar kunnen de gemeenten
niets aan veranderen.
Het is misschien wel juist, dat lande
lijke wetgeving altijd wat globaler is
en daardoor meer mazen heeft. Het
tegenovergestelde zie je nu echter in
Oost-Brabant, met de toepassing van
de ekologische richtlijn. Al die ge
meenten zijn zo'n beetje op eigen
houtje gaan opereren, ieder heeft zijn
eigen beleid.
Afschaffing WIR op vee
onrechtmatig
Staatssekretaris Koning van Finan
ciën heeft vorig jaar onrechtmatig de
WIR op vee afgeschaft. Het Ge
rechtshof in Den haag heeft dit eind
mei in hoger beroep uitgesproken.
Het Hof bevestigde daarmee het von
nis in kort geding van de Haagse pre
sident op 31 juli van het vorig jaar.
De uitspraak betekent dat boeren
ook in de periode mei 1987 tot maart
van dit jaar aanspraak kunnen ma
ken op WIR-premie.
Ondanks de uitspraak van de rechter
is het overigens niet zeker of de be-
lastinginspekteur bereid is de aan
spraken op de WIR-premie ook te
honoreren.
Inmiddels heeft Koning bij de Twee
de Kamer een wetsvoorstel ingediend
waarmee bij de WIR op vee met te
rugwerkende kracht tot het vorig jaar
op nul wil stellen.
Ik krijg wel eens de indruk, dat anno
1988 alles wat met de landbouw te
maken heeft, vies is verklaard. Laten
we dan wel bedenken dat de land
bouw voor onze ekonomie van groot
belang is. De aardgas-inkomsten zijn
met 30 procent afgenomen, maar de
landbouw staat nu wel bovenaan op
de exportbalans. Daar moeten we
voorzichtig mee omspringen, en de
landbouw geen onnodige belemme
ringen opleggen. Dat wil niet zeggen
dat ik pleit voor maar aanrommelen
en rotzooien, natuurlijk niet. Maar
wat in vele jaren is opgebouwd, kun
je niet in één klap wegpoetsen. We
moeten de gelegenheid krijgen om
ons aan te passen. En de landbouw is
zelf ook wel gevoelig voor bijvoor
beeld het mestprobleem.
We hebben goed in de gaten dat als
er niets gebeurt, we straks niets meer
met de grond kunnen doen. Maar de
veranderingen moeten wel geleidelijk
worden doorgevoerd. Als de RPD
vandaag iets bedenkt, dan willen ze
dat het ook morgen uitgevoerd is.
Dat kan natuurlijk niet.
Ik vind dat de gemeenten zich aan het
landelijke beleid moeten houden, en
als ze verder willen gaan in beperkin
gen van de bedrijfsvoering, dan moe
ten ze daar maar financiële vergoe
dingen tegenover stellen".
Grondgebruikers in de
ruilverkaveling
Kruisland-Wouw
De sociaal ekonomische voorlich
ting van de ZLM en NCB houdt
op donderdag 16 juni en dinsdag
5 juli van 's morgens 9.30 tot 's
middags 16.00 uur een zitdag in
café Jojo, Herelsestraat 99, Heer-
Ie. Zij wil diegenen die dit wen
sen, adviseren en eventueel be
hulpzaam zijn bij het opstellen
van een bezwaarschrift.
Bel vooraf naar Zevenbergen
(01621 - 27921) tussen 8.30 en
12.30 uur. U krijgt dan een
oproep op afspraak. Kom pas
naar de zitdag wanneer u naar de
ter visie legging bent geweest.
De SEV van de ZLM
bestemmings
plannen
Goirle
Met ingang van 6 juni 1988 ligt voor
een ieder ter inzage bij de gemeente-
sekretarie, afdeling algemene zaken,
het ontwerp-bestemmingsplan 'Bui
tengebied'. Gedurende een maand
kan een ieder schriftelijk bezwaren
tegen het ontwerp-bestemmingsplan
indienen bij de gemeenteraad van
Goirle.
Vrijdag 10 juni 1988
3