Zaken doen? ffjy P f So ft - C vanuit de Z.L.M. gezien zuidelijke landbouw maatschappij Verruiming van de quota's en lagere prijzen Cerestar Pachtwet mm h VRIJDAG 20 mei 1988 land- en tuinbouwblad Maandag. 16 mei j.l. heeft het dagelijks bestuur van de ZLM een werkbezoek gebracht aan de kring Axel. Onderdeel van het programma was een bezoek aan het tarwe en mais verwerkende bedrijf Cerestar in Sas van Gent. Het gezelschap werd ontvangen door de direktie en werd onder deskundige leiding rondgeleid door de nieuwe zetmeelfabriek die eigendom is van het Italiaanse Ferruzzi-concern. SCHELHAAS: In de openbare bestuursvergadering van het Produkt- schap voor Zuivel op 18 mei heeft voorzitter drs. Harm Schelhaas zich uitgesproken voor een verruiming van de quota's gecombineerd met wat lagere prijzen. Om een evenwichtige ontwikkeling van zowel de Europese als de internationale zuivelmarkt te waarborgen zal de Commis sie op vrij korte termijn beslissingen moeten nemen. In geen geval is de Nederlandse en de Europese zuivel ge baat bij tijdelijke schaarste en oplopende prijzen. Voor Nederland ligt het belang bij een regelmatige voorziening van de markt, tegen prijzen die ook voor de komende ja ren reëel genoemd kunnen worden Daarom zal de Commissie op korte termijn de afzetpoli- tiek voor de komende jaren moeten vaststellen. Voor ma gere melkpoeder is de Commissie zo al niet te laat, dan toch aan de late kant. Schelhaas is van opvatting dat de melkpoedervoorraad niet zo snel had moeten worden af gebouwd. Hij noemde het belangrijk dat dit niet bij boter gaat gebeuren. Schelhaas legde er de nadruk op dat bij de te nemen maat regelen aan verdere besparing bij de Europese zuiveluitga- ven een zeer belangrijk uitgangspunt is, gezien de hoogte van de huidige uitgaven die rond de 13 miljard liggen. Prioriteiten Als belangrijkste punten voor de Nederlandse zuivel noemde Schelhaas het handhaven van een regelmatige ex port, alsmede het vermijden van onevenwichtige prijsver hogingen. Met een aandeel van de EG in de internationale zuivelmarkt is de EG daarvoor voor een belangrijk deel verantwoordelijk. Een sterk pleidooi voerde Schelhaas ook voor het hand haven van de zuivelvoedselhulp. Rond de jaarwisseling '86/'87 besloot het kabinet, dat in het kader van de afslanking van de Rijksover heid onderzocht moest worden hoe een deel van de landbouwvoorlichtingsdienst geprivatiseerd over genomen door het bedrijfsleven) zou kunnen worden. In juni '87 werd door de minister van landbouw en het Landbouwschap een gezamenlijke werkgroep in gesteld om te pogen de besluitvorming te dienaan gaande voor te bereiden. Een paar weken geleden heeft die werkgroep haar eindrapport gepresenteerd. Het resultaat is een positief advies om -in vier fasen- de zogenaamde "eerste-lijns"- bedrijfs-) voorlich ting, qua verantwoordelijkheid en financiering in 14 a 15 jaar over te doen gaan van 100% overheid naar 50/50 overheid en Landbouwschap (c.q. 3 CLO). Naar onze mening bevat dit eindrapport nog teveel losse einden en vraagtekens over kernpunten als bestuurlijke zeggenschap, organisatie van de dienst, capaciteits- en kwaliteitsverdeling over de diverse sec toren en de relatie met andere voorlichtingsorganisa ties. Uiteindelijk is nog maar één voldoende duidelijk, namelijk dat boeren en tuinders over 5 jaar mee zullen moeten gaan betalen in de kosten van de geprivati seerde dienst en uiteindelijk (over 15 jaar) een reke ning van 50% voor die kosten gepresenteerd zullen krijgen. Het heeft ons dan ook -op z'n zachtst gezegd- verbaasd, dat een meerderheid van het Landbouw- schapsbestuur vorige week zo gemakkelijk (behou dens een voorbehoud over het financieringsbedrag) "ja" heeft gezegd op het totale voorstellenpakket. Het KNLC heeft geprobeerd (en doet dat nog) bij te remmen op de vooralsnog te onoverzichtelijke weg die moet leiden naar de meest doelmatige kwantiteit, kwaliteit en organisatie van de (totale-) voorlichting over 15 jaar. Ondermeer ook de hoofdafdeling akkerbouw van het Landbouwschap wil in feite veel meer garanties voor af voor de zelfstandige zeggenschap van de sector zelf met betrekking tot een zo doelmatig en goedkoop mogelijke voorlichtingsorganisatie die in. de nabije (informatica-) toekomst naadloos en praktisch aan sluiting heeft met voorlichtingsspecialisme en praktijk onderzoek. De ZLM ondersteunt die eisen voor meer duidelijkheid. We zullen ons in de komende weken dan ook blijvend inspannen om te voorkomen dat zodanig onordentelij ke zaken gedaan worden, dat onze opvolgers t.z.t. zouden moeten constateren dat wij voor hen een kat in de zak gekocht hebben. Als immers aan verkopers kant te veel het motto "slikken of stikken" toegepast wordt dan is het een goed boerengebruik om als koper nee te zeggen. Als het moet zullen we dat als ZLM ook doen. We hopen wel dat dat uiteindelijk niet nodig zal zijn. Jongstleden maandag bracht het dagelijks bestuur van de ZLM in gezelschap van het bestuur van de kring Axel een werkbezoek aan de zetmeel- en zet- meelderivatenfabriek Cerestar te Sas van Gent. Sa men met 11 elders in Europa gevestigde zetmeelfabrikanten vormt deze in ons werkgebied ge vestigde graan verwerker de Cerestar-groep, een on derdeel van het Ferruzzi concern. Alleen al in Sas van Gent wordt behalve 250.000 ton maïs ook nog eens 150.000 ton tarwe per jaar als grondstof verbruikt. In verband met de eisen, die het bedrijf stelt aan kwa liteit, melange en homogeniteit, worden de te verwer ken granen bijna volledig uit de Zuidelijke EG-lidstaten betrokken. Dat dat EG-graan is, dus niet geïmporteerd uit derde landen, is uiteraard (ook voor ons) een goede zaak. Want het zijn immers de extra mogelijkheden voor industrieële verwerking van de Europese akker- bouwbulkprodukten, waar we met z'n allen met smart op zitten te wachten. Een veel directere prijson dersteuning voor onze zuidwestelijke tarweproduktie zou echter dankzij de locatie in Zeeuws Vlaanderen mogelijk zijn, indien wij in deze regio zouden kunnen voldoen aan de koperseisen. De afzetmogelijkheden van 150.000 ton tarwe is immers gelijk aan de op brengst van 20.000 ha, dat is driekwart van het Zeeuwse tarwe-areaal! Van de directie van Cerestar begrepen wij, dat (mits van verkoperskant voldoende zekerheid met betrekking tot kwaliteits- en kwantiteits- eisen geboden kan worden) het ook hun voorkeur zou hebben om de benodigde grondstof uit de directe om geving te betrekken. Om in de toekomst mogelijk za ken te kunnen doen zal ook in deze kwestie de verkoper zich aan moeten passen aan kopersvoor- waarden. Dat zal met het huidige rassensortiment en de toegepaste teelttechniek nog niet zo eenvoudig tot uitvoering te brengen zijn. Toch -zonder daarmee de bedoeling te hebben om wonderen te voorspellen- zal de ZLM zich naar aanleiding van het bezoek aan Ce restar nader oriënteren en inspannen om praktijkon derzoek, voorlichting en collecterende handel in ons werkgebied te stimuleren om alle mogelijkheden en krachten te bundelen, teneinde deze potentiële extra afzetmogelijkheid voor zuidwestelijke tarwe beter te kunnen benutten. Vorige week bracht het ministerie van financiën de voorlopige aanbevelingen in de openbaarheid van een interdepartementale ambtelijke werkgroep die zich be zig gehouden heeft met mogelijke herzieningen van de Pachtwet van 1958. Een der alternatieve voorstellen komt ijskoud neer op afschaffing van die Pacht wet zonder meer! Dus terug naar 19e eeuwse toestanden! Alle andere 'ideeën" zijn ook in sterke mate gericht op de klaarblijkelijk vooringenomen doelstelling van de heer Ruding de grootste rent meester in Nederland) om drastische verhogingen van pachtprijzen en afbraak van het continuatierecht te bevorderen. Wij kwalificeren niet alleen de gelanceer de ideeën, maar ook "de manier waarop" als ronduit onbetamelijk. De werkgroep "Herziening Pachtbeleid" van het Landbouwschap zal a.s. september haar werkzaamhe den afronden. Volgens afspraak zal dan het overleg met de minister van landbouw een aanvang nemen. Eén en ander met als gezamenlijke doelstelling om tot bijstelling en aanpassing van de huidige Pachtwet te komen, zodanig dat de essentie van de pachtersbe scherming niet aangetast wordt. Ruding (en het kabi net?) probeert klaarblijkelijk uit blind geldbejag op monopolistische wijze zowel afspraak als doelstelling te doorkruisen. Een beschamende manier van zaken doen! van der Maas

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 1