Zaken doen?
ffjy P f So ft - C
vanuit de Z.L.M. gezien
zuidelijke landbouw maatschappij
Verruiming van de quota's en lagere
prijzen
Cerestar
Pachtwet
mm h VRIJDAG 20 mei 1988
land- en
tuinbouwblad
Maandag. 16 mei j.l. heeft het dagelijks bestuur van de ZLM een werkbezoek gebracht
aan de kring Axel. Onderdeel van het programma was een bezoek aan het tarwe en mais
verwerkende bedrijf Cerestar in Sas van Gent. Het gezelschap werd ontvangen door de
direktie en werd onder deskundige leiding rondgeleid door de nieuwe zetmeelfabriek die
eigendom is van het Italiaanse Ferruzzi-concern.
SCHELHAAS:
In de openbare bestuursvergadering van het Produkt-
schap voor Zuivel op 18 mei heeft voorzitter drs. Harm
Schelhaas zich uitgesproken voor een verruiming van de
quota's gecombineerd met wat lagere prijzen. Om een
evenwichtige ontwikkeling van zowel de Europese als de
internationale zuivelmarkt te waarborgen zal de Commis
sie op vrij korte termijn beslissingen moeten nemen.
In geen geval is de Nederlandse en de Europese zuivel ge
baat bij tijdelijke schaarste en oplopende prijzen. Voor
Nederland ligt het belang bij een regelmatige voorziening
van de markt, tegen prijzen die ook voor de komende ja
ren reëel genoemd kunnen worden
Daarom zal de Commissie op korte termijn de afzetpoli-
tiek voor de komende jaren moeten vaststellen. Voor ma
gere melkpoeder is de Commissie zo al niet te laat, dan
toch aan de late kant. Schelhaas is van opvatting dat de
melkpoedervoorraad niet zo snel had moeten worden af
gebouwd. Hij noemde het belangrijk dat dit niet bij boter
gaat gebeuren.
Schelhaas legde er de nadruk op dat bij de te nemen maat
regelen aan verdere besparing bij de Europese zuiveluitga-
ven een zeer belangrijk uitgangspunt is, gezien de hoogte
van de huidige uitgaven die rond de 13 miljard liggen.
Prioriteiten
Als belangrijkste punten voor de Nederlandse zuivel
noemde Schelhaas het handhaven van een regelmatige ex
port, alsmede het vermijden van onevenwichtige prijsver
hogingen. Met een aandeel van de EG in de internationale
zuivelmarkt is de EG daarvoor voor een belangrijk deel
verantwoordelijk.
Een sterk pleidooi voerde Schelhaas ook voor het hand
haven van de zuivelvoedselhulp.
Rond de jaarwisseling '86/'87 besloot het kabinet,
dat in het kader van de afslanking van de Rijksover
heid onderzocht moest worden hoe een deel van de
landbouwvoorlichtingsdienst geprivatiseerd over
genomen door het bedrijfsleven) zou kunnen worden.
In juni '87 werd door de minister van landbouw en het
Landbouwschap een gezamenlijke werkgroep in
gesteld om te pogen de besluitvorming te dienaan
gaande voor te bereiden. Een paar weken geleden
heeft die werkgroep haar eindrapport gepresenteerd.
Het resultaat is een positief advies om -in vier fasen-
de zogenaamde "eerste-lijns"- bedrijfs-) voorlich
ting, qua verantwoordelijkheid en financiering in 14 a
15 jaar over te doen gaan van 100% overheid naar
50/50 overheid en Landbouwschap (c.q. 3 CLO).
Naar onze mening bevat dit eindrapport nog teveel
losse einden en vraagtekens over kernpunten als
bestuurlijke zeggenschap, organisatie van de dienst,
capaciteits- en kwaliteitsverdeling over de diverse sec
toren en de relatie met andere voorlichtingsorganisa
ties. Uiteindelijk is nog maar één voldoende duidelijk,
namelijk dat boeren en tuinders over 5 jaar mee zullen
moeten gaan betalen in de kosten van de geprivati
seerde dienst en uiteindelijk (over 15 jaar) een reke
ning van 50% voor die kosten gepresenteerd zullen
krijgen. Het heeft ons dan ook -op z'n zachtst gezegd-
verbaasd, dat een meerderheid van het Landbouw-
schapsbestuur vorige week zo gemakkelijk (behou
dens een voorbehoud over het financieringsbedrag)
"ja" heeft gezegd op het totale voorstellenpakket.
Het KNLC heeft geprobeerd (en doet dat nog) bij te
remmen op de vooralsnog te onoverzichtelijke weg die
moet leiden naar de meest doelmatige kwantiteit,
kwaliteit en organisatie van de (totale-) voorlichting
over 15 jaar.
Ondermeer ook de hoofdafdeling akkerbouw van het
Landbouwschap wil in feite veel meer garanties voor
af voor de zelfstandige zeggenschap van de sector
zelf met betrekking tot een zo doelmatig en goedkoop
mogelijke voorlichtingsorganisatie die in. de nabije
(informatica-) toekomst naadloos en praktisch aan
sluiting heeft met voorlichtingsspecialisme en praktijk
onderzoek.
De ZLM ondersteunt die eisen voor meer duidelijkheid.
We zullen ons in de komende weken dan ook blijvend
inspannen om te voorkomen dat zodanig onordentelij
ke zaken gedaan worden, dat onze opvolgers t.z.t.
zouden moeten constateren dat wij voor hen een kat
in de zak gekocht hebben. Als immers aan verkopers
kant te veel het motto "slikken of stikken" toegepast
wordt dan is het een goed boerengebruik om als koper
nee te zeggen. Als het moet zullen we dat als ZLM ook
doen. We hopen wel dat dat uiteindelijk niet nodig zal
zijn.
Jongstleden maandag bracht het dagelijks bestuur
van de ZLM in gezelschap van het bestuur van de
kring Axel een werkbezoek aan de zetmeel- en zet-
meelderivatenfabriek Cerestar te Sas van Gent. Sa
men met 11 elders in Europa gevestigde
zetmeelfabrikanten vormt deze in ons werkgebied ge
vestigde graan verwerker de Cerestar-groep, een on
derdeel van het Ferruzzi concern. Alleen al in Sas van
Gent wordt behalve 250.000 ton maïs ook nog eens
150.000 ton tarwe per jaar als grondstof verbruikt.
In verband met de eisen, die het bedrijf stelt aan kwa
liteit, melange en homogeniteit, worden de te verwer
ken granen bijna volledig uit de Zuidelijke EG-lidstaten
betrokken. Dat dat EG-graan is, dus niet geïmporteerd
uit derde landen, is uiteraard (ook voor ons) een goede
zaak. Want het zijn immers de extra mogelijkheden
voor industrieële verwerking van de Europese akker-
bouwbulkprodukten, waar we met z'n allen met smart
op zitten te wachten. Een veel directere prijson
dersteuning voor onze zuidwestelijke tarweproduktie
zou echter dankzij de locatie in Zeeuws Vlaanderen
mogelijk zijn, indien wij in deze regio zouden kunnen
voldoen aan de koperseisen. De afzetmogelijkheden
van 150.000 ton tarwe is immers gelijk aan de op
brengst van 20.000 ha, dat is driekwart van het
Zeeuwse tarwe-areaal! Van de directie van Cerestar
begrepen wij, dat (mits van verkoperskant voldoende
zekerheid met betrekking tot kwaliteits- en kwantiteits-
eisen geboden kan worden) het ook hun voorkeur zou
hebben om de benodigde grondstof uit de directe om
geving te betrekken. Om in de toekomst mogelijk za
ken te kunnen doen zal ook in deze kwestie de
verkoper zich aan moeten passen aan kopersvoor-
waarden. Dat zal met het huidige rassensortiment en
de toegepaste teelttechniek nog niet zo eenvoudig tot
uitvoering te brengen zijn. Toch -zonder daarmee de
bedoeling te hebben om wonderen te voorspellen- zal
de ZLM zich naar aanleiding van het bezoek aan Ce
restar nader oriënteren en inspannen om praktijkon
derzoek, voorlichting en collecterende handel in ons
werkgebied te stimuleren om alle mogelijkheden en
krachten te bundelen, teneinde deze potentiële extra
afzetmogelijkheid voor zuidwestelijke tarwe beter te
kunnen benutten.
Vorige week bracht het ministerie van financiën de
voorlopige aanbevelingen in de openbaarheid van een
interdepartementale ambtelijke werkgroep die zich be
zig gehouden heeft met mogelijke herzieningen van de
Pachtwet van 1958. Een der alternatieve voorstellen
komt ijskoud neer op afschaffing van die Pacht
wet zonder meer! Dus terug naar 19e eeuwse
toestanden! Alle andere 'ideeën" zijn ook in sterke
mate gericht op de klaarblijkelijk vooringenomen
doelstelling van de heer Ruding de grootste rent
meester in Nederland) om drastische verhogingen van
pachtprijzen en afbraak van het continuatierecht te
bevorderen. Wij kwalificeren niet alleen de gelanceer
de ideeën, maar ook "de manier waarop" als ronduit
onbetamelijk.
De werkgroep "Herziening Pachtbeleid" van het
Landbouwschap zal a.s. september haar werkzaamhe
den afronden. Volgens afspraak zal dan het overleg
met de minister van landbouw een aanvang nemen.
Eén en ander met als gezamenlijke doelstelling om tot
bijstelling en aanpassing van de huidige Pachtwet te
komen, zodanig dat de essentie van de pachtersbe
scherming niet aangetast wordt. Ruding (en het kabi
net?) probeert klaarblijkelijk uit blind geldbejag op
monopolistische wijze zowel afspraak als doelstelling
te doorkruisen. Een beschamende manier van zaken
doen!
van der Maas