"Politici gebruiken onderwijs als paradepaard voor eigen idealen" Onderwijskonsulente Adri van der Leeden ontvangt koninklijke onderscheiding Vertrekkende onderwijskonsulente ZLM: Koppeling Manifestatie Hoogtepunten 'Doe-vrouw van de ZLM' "Wordt het onderwijs door de heren politici als middel en als een pa radepaardje gebruikt voor hun eigen politieke idealen? Worden de ve le nota's geschreven en het eindeloos durend overleg - dat overigens tot vrijwel niets leidt - gevoerd om het eigen gelijk te laten bevestigen? Waarom luistert men in Den Haag toch zo slecht naar de geluiden uit het onderwijsveld? De scheidende onderwijskonsulente bij de Zuidelij ke Landbouw Maatschappij, mevrouw Adri van der Leeden (63) vraagt zich dit alles in gemoede af. Bijna 35 jaar lang heeft zij vanuit het landbouwhuis aan de Grote Markt in Goes met vasthoudendheid en sterke betrokkenheid de belangen bewaakt van het landbouwhuishoudonderwijs op het platteland van Zeeland. Ooit bestierde ze 9 ZLM-scholen. Voor een groot deel zelf mee opgebouwd, geopend. Later door bezuinigingen, schaalvergroting en terugloop van leerlingenaantallen weer voor een groot deel gesloten, afgestoten dan wel in fusies op doen gaan. Opbou wen en afbreken; de cirkel is rond. "Natuurlijk, zegt ze spontaan, op bouwen is veel leuker maar ook de onderhandelingen over de fusies met andere scholen, over sluiting en/of opheffing heb ik intensief en met grote betrokkenheid meegemaakt. Ook in die afbrëekfase heb ik steeds gevochten voor het belang van het onderwijs voor het kind. Tenslotte is niet de school maar het onderwijs ten behoeve van de leerling ons doel konstateert ze nuchter. Maar juist dat onderwijs met de snelle verande ringen en de onzekerheid baart haar grote zorgen. "Ik heb de stellige in druk dat politici geen idee hebben hoe moeilijk de leerkrachten en de leerlingen het hebben met al die ver anderingen, hoe anders het kind is Vrijdag 13 mei 1988 geworden en dat ze geen enkel zicht hebben op het feit dat het onderwij zend personeel meer maatschappelijk werker is geworden en veel minder docent met alle gevolgen van dien. En dan is er de dreiging van het ver dwijnen van het onderwijs op het platteland, door bezuinigingen waar bij alleen maar telt hoeveel het ople vert dan wel minder kost. "Toch proberen we het onderwijs binnen dat tumult met veel inspanningen en door het brengen van talrijke bezoe ken aan Den Haag overeind te hou den. Maar er is totaal geen begrip", verzucht ze. Adri van der Leeden ziet de toekomst van het onderwijs op het platteland dan ook niet al te rooskleurig. Verde re bezuinigingen mogen nog worden verwacht. Toch waagt ze het te be twijfelen of het onderwijs op het platteland nu echt zo duur is. Samen op een praktische manier een aantal taken doen zoals de administratie kan al veel kosten besparen. Adri van der Leeden werd geboren in Rotterdam. Zij komt uit een onder wijzersgezin dat na een aantal jaren in de Alblasserwaard gewoond te hebben verhuisde naar Dordrecht. Haar band met het platteland bleef bestaan, vooral door de vakanties die ze ieder jaar door bracht bij haar grootouders die een veebedrijf had den. Het beroep van haar vader trok ook Adri wel aan en dus werd ze lera res voor de huishoudschool. Via een tip van een vriendin sollici teerde de 28-jarige docente aan de In dustrie en Huishoudschool te Dor drecht in 1953 naar de vakante funk- tie van landbouwhuishoudkonsulente bij de ZLM. Al bij het eerste gesprek tussen de toenmalige voorzitter en se- kretaris, de heren Geuze en Schlinge- mann en mevrouw Huijsman-Griep van de Nederlandse Bond van Platte landsvrouwen klikte het. "Hoewel ik de koppeling van konsulente voor het onderwijs en de sekretariaatsfunktie voor de Bond van Plattelandsvrou wen niet direkt begreep. Ik kwam ook uit de stad natuurlijk. Toch vond ik de aanknopingspunten wel. Tenslotte had ik vele vakanties op het platteland doorgebracht". Ze kan zich nog goed herinneren dat vooral de bestuurlijke kanten van de nieuwe funktie haar wel trokken. En ook het organiseren en het ontmoeten van veel mensen. "Ik wil graag kontakt hebben met mensen, samen werken aan bepaalde doelstellingen, dat trekt me erg", legt ze in haar zoveelste in terview geduldig uit. Ze besloot de stap naar het platteland te maken en verliet in 1954 het ouderlijk huis, om er sindsdien ieder weekend weer terug te keren. "Want de band met de fa milie komt voor mij op nummer één. Mijn werk nam ik dan altijd mee". En iedereen die haar regelmatig mee maakt in haar werk of privé moet weten hoeveel neven en nichten ze heeft en is ook zeker geïnformeerd over de recente komst van het eerste achternichtje. De jonge konsulente kreeg de bestuurstaak van 9 ZLM-scholen op haar nek. Belangrijke taken waren de leerkrachtenvoorziening, veel verga deren en overleggen over de opbouw en de uitbouw van de scholen in Kruiningen, Schoondijke, Axel, Ter- neuzen, Kruiningen, Oostkapelle, Zierikzee, Haamstede, Tholen, Kort- gene en in het Noord-Brabantse Sprang-Capelle. Ze herinnert zich de vele ZLM-Manifestaties, de sport- en de kookwedstrijden. Dan komt in 1968 de mammoetwet, en dat bete kent o.m. het einde van de vakken tuinbouw en onderhoud sier- en moestuin. De verschraling begint. De bij iedere LHNO-school behorende 7 kippen en een haan verdwenen en daarmee ook de noodzaak om per school 24 paar klompen in verschil lende maten te kopen. De praktische lessen verloren meer en meer terrein aan de theorie. "We waren daar eerst best tevreden mee maar nu slaat men door en komen de meer praktisch in gestelde leerlingen tekort. En bij de invoering van de komende basisvor ming wordt dat nog gekker. Daarin dreigt ook een vak als verzorging te verdwijnen. Afschuwelijk, zo zegt ze fel, er komt weliswaar een heel klein beetje techniek voor in de plaats - de zgn. "redzaamheid". Om een schroevendraaier vast te kunnen hou den. Maar onderwijs in de zin van de zorg voor het huis, de kinderen, de kleding, het voedsel en dergelijk dat kun je toch op LHNO scholen niet missen? Het komt allemaal, zo meent ze, omdat de politiek alle jongelui na de basisschool gelijke kansen wil ge ven. Een politieke kreet die niet gestoeld is op de werkelijke mogelijk heden en interesses van de kinderen. De kansen, de interesse, de mogelijk heden en de aanleg zijn nu een keer niet gelijk. Met dit nieuwe systeem negeer je het keiharde feit dat je nu eenmaal kinderen hebt die liever met hun handen dan wel liever met hun hoofd werken". Adri van der Leeden heeft zich in het onderwijsveld steeds gevoeld als een vis in het water. De jaren zijn omge vlogen. "Ik zie me hier nog binnen komen, niet te geloven", zegt ze met niet ingehouden enthousiasme. "Met onderwijs ben je bezig aan het bou wen voor de toekomst. Als het on derwijs niet goed is, deugt de basis niet en wat moet er dan van de maat schappij terecht komen? Als hoogtepunten in haar carrière ziet ze de ZLM-Manifestaties, haar 25-jarig jubileum, de oplevering en opening van nieuwe scholen en het bezoek van de toenmalige koningin Juliana aan "haar" school in Ter- neuzen. Ook aan de komende ZLM- Manifestatie werkt ze weer van harte mee. Bijna 35 jaar geleden als onbe schreven blad Zeeland binnengeko men, nam de affiniteit met het Zeeuwse al vrij snel toe. En hoewel ze toen niet het idee had hier tot haar pensioen te zullen blijven, raakte ze al snel verslingerd aan haar werk, haar kennissen en haar mensen in het onderwijs. Haar baan als konsulente bij de ZLM bracht een cumulatie van funkties met zich mee. Zo werd ze o.m. - in willekeurige volgorde - voorzitter van de vakschool in Goes, bestuurslid bij het Kort Middelbaar Beroepsonderwijs in Terneuzen, voorzitter van de Stuurgroep Kort Middelbaar Beroeps Onderwijs Zee land, voorzitter van de opleidings kommissie van de school voor Ver pleegkundigen in Goes, bestuurslid van het Interlevensbeschouwelijk Vormingsinstituut, sekretaris van het Regionaal Orgaan Leerlingwezen in Goes. Verder is ze lid van de sektie lager beroeps onderwijs van de Alge mene Besturenbond te Woerden en vice-voorzitter van de Provinciale Onderwijs Raad in Zeeland. Een lijst die niet uitputtend is maar wel il lustreert hoe veelzijdig aktief ze was. En is, want een aantal funkties wil ze ook na het bereiken van de VUT- gerechtigde leeftijd afmaken. Adri van der Leeden krijgt geen opvolger en met haar vertrek verliest de ZLM een belangrijke post in het onderwijs veld op het platteland en het onder wijs een vurige belangenvertegen- woordigster. Toch is ze van mening dat de afdeling Onderwijs van de ZLM als dienstver lenend bureau zeker kan en moet blijven bestaan. Bij de mensen op de ze afdeling is een grote specifieke kennis aanwezig op met name het ge bied van de rechtspositie en de finan ciën. Het zou onjuist zijn deze kennis niet te blijven gebruiken". J. Wierenga 11 Bijna 35 jaar lang heeft Adri van der Leeden vanuit het Landbouwhuis aan de Grote Markt in Goes met vasthoudend heid en sterke betrokkenheid de belangen van het landbouwhuishoudonderwijs op het Zeeuwse platteland bewaakt. 'Niet zeuren. Gewoon doen. Er is werk aan de winkel'. Met deze kernachtige woorden karakteri seerde ZLM-voorzitter H.C. van der Maas vorige week vrijdag 6 mei juffrouw Adri van der Lee den, die in de Prins van Oranje te Goes officieel afscheid nam als onderwijskonsulente van de ZLM. Voor het vele goede werk dat zij gedurende haar bijna 35 jaar lange karrière in deze funktie - en in tal van andere bestuurlijke funkties - heeft gedaan, werd ze benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Loko- burgemeester L.H. de Leeuw van Goes spelde haar de versierselen behorende bij deze koninklijke onderscheiding op. Al heeft Adri nu officieel afscheid genomen, toch zal ze, samen met de afdeling onderwijs van de ZLM, nog enige jaren doorgaan met het behartigen van de onder wij sbelangen, omdat ze nog een aantal (periodiek wisselende) bestqurlijke funkties zal blijven vervullen. De heer Van der Maas noemde Adri de 'doe-vrouw van de ZLM'. 'Je maakte niet alleen lan ge maar ook goed gevulde dagen in de periode dat je onderwijs konsulente van de ZLM bent ge weest. De ontwikkelingen in het onderwijs heb je altijd op de voet gevolgd. Het recentebeleid aan gaande het (plattelands-)onder- wijs heb je zelfs eens als afbraak afgedaan'. De heer Van der Maas gaf te kennen eveneens bezorgd te zijn over de door te voeren veran deringen (en de manier waarop) bij het plattelandsonderwijs, al realiseerde hij zich wel dat niet al les bij het oude kan blijven. Volgens de heer Van der Maas zal een ieder die via zijn of haar werk Loco-burgemeestger L.H. de Leeuw feliciteert Adri met de Koninklijke onderscheiding. met Adri te maken heeft haar nu gaan missen, 'niet als coryfee, maar als sprankelend middelpunt van het Landbouwhuis en als ie mand met inspirerende werk- en daadkracht. Persoonlijk noemde de ZLM-voorzitter Adri een vor mingsleidster pur sang. Namens het ZLM-personeel werd Adri toegesproken door de heer Ph. Paauwe. Naast de vele woor den van waardering somde hij ook enkele getallen over de kar rière van Adri op. Zo heeft Adri in totaal bijna 9.000 dagen ge werkt, waarvan ze er slechts op zes wegens ziekte verstek m9est laten gaan. Het salaris over die periode is niet te berekenen, aldus de heer Paauwe, maar is zeer verdiend. Loko-burgemeester L.H. de Leeuw sprak zijn bewondering uit over het grote aantal (bestuurs)funkties dat Adri heeft vervuld. 'Wat heeft u eigenlijk niet gedaan?', vroeg hij zich af. 'U hebt een grote staat van dienst'. De direktieleden van de verschillende ZLM-scholen zon gen vervolgens een aantal liedjes waarin talrijke voorvallen uit de loopbaan van mevrouw Van der Leeden waren verwerkt. In haar dankwoord blikte Adri nog even terug op haar karrière. 'De problemen in het onderwijs de afgelopen 34 jaar waren in twee kategoriën te verdelen: 'te veel' en 'te weinig', bijvoorbeeld met betrekking tot het aantal leer krachten of leerlingen of wat be treft de beschikbare ruimte. Meestal konden we toch op een schappelijke wijze tot een oplos sing komen. Kom daar nu nog eens om', aldus een strijdbare Adri van der Leeden. Na de bijeenkomst werd er een - eveneens drukbezochte - receptie gehouden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 11