Sqr X> V f) Eindelijk... Onbegrijpelijk vanuit de Z.L.M. gezien I ^1 76e JAARGANG NO. 3< zuidelijke landbouw maatschappij Kommissie van wijze mensen zal zich moeten uitspreken over schadevergoeding vergeldingsziekte Touwtrekken Werk aan de winkel Streekplan VRIJDAG 15 april 1988 land- en tuinbouwblad Sinds het midden van vorige week heerst er een grote bedrijvigheid op de boerenbedrijven. De weersomstandigheden lieten eindelijk toe dat de voorjaarswerkzaamheden konden plaatsvinden. Vooral de akkerbouwers stonden al lang te popelen om het land op te gaan. Dat de akkerbouw goed is gemechaniseerd mag blijken uit het feit dat in zeer korte tijd een groot deel van het zaaizaad en poot goed aan de grond is toevertrouwd. Hier ziet u loonbedrijf L. Verschelling uit Axel bezig met het poten van aardappelen voor de teelt van poters bij de heer J. de Kraker, eveneens uit Axel. Zie ook pag. 13. Op voorstel van kweekbedrijf VanderHave B.V. en on dersteund door de Gewestelijke Raad van het Land bouwschap voor Zeeland wordt er op dit moment ge werkt aan het instellen van een kommissie van wijze mensen, die zich zal moeten uitspreken over de hoogte van de geleden schade als gevolg van vergelingsziekte bij bieten in Rilland e.o. vorig jaar. De betrokken telers hebben van de Gewestelijke Raad een formulier ontvan gen. Door dit ondertekend terug te sturen naar het Land bouwschap stemmen ze in met het instellen van de kom missie. De kommissie zal worden ingesteld als een meerderheid van de telers zich hiervoor uitspreekt. De kommissie zal dan gaan bestaan uit drie personen: iemand aan te wij zen door VanderHave, iemand aan te wijzen door de ge zamenlijke telers (althans die telers die instemmen met het installeren van de kommissie), en tenslotte iemand, tevens voorzitter van de kommissie, die aangewezen moet worden door de eerste twee kommissieleden. De kommissie zal zo mogelijk voor 1 juni a.s. doch in ieder geval voor 1 juli a.s. een advies uitbrengen. Door het in stemmen met de installatie van de kommissie hebben de betrokken partijen zich bij voorbaat gebonden aan dit advies. De betrokken partijen in dit verband zijn het kweekbedrijf VanderHave en de deelnemende Zeeuwse bietentelers. De vraag waarover een bindend advies wordt gevraagd aan de kommissie is welke van de door de Gewestelijke Raad voor Zeeland en door VanderHave gedane voor stellen omtrent het vaststellen van een schadepercentage redelijk is. Wellicht moet een oplossing die daar tussen in ligt gezocht worden. VanderHave heeft aan de betrokken telers een vergoe ding van de schade aangeboden op basis van de bereke ningswijze zoals vastgesteld door het IRS plus daarop een toeslag van 30 procent. Met de Zeeuwse telers is tot op heden geen akkoord bereikt. Namens de betrokken telers is de door VanderHave voorgestelde schadevergoe ding door de Gewestelijke Raad afgewezen. Het belangrijkste argument waarop de Zeeuwse telers zich hierbij baseren, is het feit dat hun opbrengsten achterblijven bij het streekgemiddelde en zij op basis van het streekgemiddelde vergoed wensen te worden. Het is eindelijk echt voorjaarsweer geworden. De zon geeft boeren en buitenlui weer moed. Akkerbouwers, veehouders en tuinders laten de landbouwpolitiek voorlopig maar voor wat het is, en concentreren zich nu (terecht) op hun werk en vakmanschap. Overigens, wie begrijpt eigenlijk nog iets van die landbouwpolitiek, van de tegenstrijdige en onbegrij pelijke woordenbrij die gebruikt wordt om de feiten en argu menten weer te geven? De vaststelling van EG-produktiedrempels (met daaraan ge koppeld strafheffingen en prijskortingen) zal verdere aan zienlijke prijsverlagingen tot gevolg hebben voor alle akker- bouwmarktordeningsprodukten: erwten en veldbonen -10%, koolzaad -20%, suikerbieten -5 10%, en granen oplopend van -6% ('88) tot -16% ('91). Dat zeggen wij! Braks zegt, dat er niet of nauwelijks sprake zal zijn van prijs verlagingen. "De 10 miljoen EG-boeren kunnen er immers zélf voor zorgen, dat er minder geproduceerd wordt". Een schijnheilig en vals argument, waarbij hij klaarblijkelijk de zogenaamde wet van Maier toepast: "Als de feiten niet in overeenstemming zijn met de theorie, dan moeten ze ont kend worden". Ook het door ons geconstateerde "verdrin- gingseffekt" (marktverstoringen en slechte prijsvorming voor de vrije produkten) wordt door de minister met dezelf de drogreden nog steeds ontkend. In het akkerbouwactieplan van het Landbouwschap wordt in feite slechts een minimaal financieel beroep op de natio nale overheid gedaan. Niet meer dan een vingertip steun voor de concurrentiestrijd in een wereldomvattende crisissi tuatie wordt er gevraagd. Voor de verdeling van de 100 miljoen kompensatie voor het niet-verhogen van het BTW-forfait (in feite het enige kon- krete Tweede Kamer besluit tot nu toe) heeft het Land bouwschap terecht accent gelegd op verruiming van de geldmiddelen enerzijds voor landinrichting en anderzijds voor een investeringssubsidieregeling (35%) ten gunste van diegenen onder ons, die met de nodige durf en risico hun bedrijf willen aanpassen. Twee hoofdpunten ook in het akkerbouwactieplan. Braks zegt vooralsnog nee, en wil het geld gebruiken voor een EG-braakregeling en een EG- vutregeling. Allebei zaken waar we in Nederland niet om zit ten te springen. Een ongewenste sigaar uit eigen doos dus. De door het parlement aanvaarde VVD-motie betreffende 100 miljoen compensatie voor de landbouw in verband met het vervallen van de WIR-basispremie (dus de "tweede" honderd miljoen) zal nog door Lubbers c.s. nader "beke ken" worden. Een gevaarlijke situatie, want intussen heb ben de ondernemersorganisaties in Nederland zich al tot de minister-president gewend om de motie naast zich neer te leggen. Zij willen een meer dan volledige kompensatie voor de groot-industrie ten koste van het "schijntje" voor de landbouw. Ook intussen (en dat is een wellicht nog gevaar lijker situatie) heeft de voorzitter van de KNBTB zich uit gesproken voor besteding van die tweede honderd miljoen hoofdzakelijk aan milieu- en mestproblematiek. En dat on danks het feit dat de motie toch duidelijk een fifty-fifty besteding akkerbouw/mest aangeeft. Het ergerlijke touw trekken binnen de landbouw zelf om de huid van een beer die nog niet geschoten is, is weer al begonnen. Kortom, nog genoeg werk aan de winkel om blijvend en in dringend, zowel intern als naar de politiek toe, te blijven pleiten voor de gerechtvaardigde - (en verhoudingsgewijs zeer minimale) wensen van het landbouwbedrijfsleven. Wij zullen daarmee doorgaan. Ik doe ook een beroep op u om, daar waar mogelijk en dienstig is, uw landbouwstem te la ten horen. Dat is nodig, hard nodig, om de voor ons onbe grijpelijke negatieve mentaliteit ten opzichte van onze sec tor te doorbreken. Als meest recente voorbeeld van die mentaliteit moge dienen, dat sommige topambtenaren van het ministerie al meesmuilend en snerend plegen te spreken over de landbouw-AAP als het gaat om het AkkerbouwAk- tiePlan. Ik vrees dan ook dat het in de komende maanden toch nog wel nodig zal zijn om weer uw medewerking te vragen voor bepaalde vormen van actievoeren om daarmee onze standpunten te onderstrepen. Niet om om inko menssteun te vragen, maar om nationale voorwaarden te bewerkstelligen, die het ons mogelijk maken om de eigen broek op te houden. Want dat we die broek (met name in de plantaardige pro- duktiesektor) meer dan ooit zelf moeten ophouden, daar zijn we wel van doordrongen. Het is dan ook mede daarom dat in de "Provinciale Raad voor de Bedrijfsontwikkeling van de Landbouw" in Zeeland (waar overheidsfunctionarissen en bedrijfsleven samen rond de tafel zitten) initiatieven geno men zijn en worden om, gericht op het Zuidwestelijk kleige bied, coördinerend en stimulerend op te kunnen treden met betrekking tot nieuwe mogelijkheden en kansen op het ge bied van innovatie-, kwaliteits- en afzetbevordering in de akkerbouw. Een normaal voorwaardescheppend beleid van de regionale overheid is daarbij onontbeerlijk. Het is daarom onbegrijpelijk en onverteerbaar dat GS alle bezwaren en op merkingen onzerzijds aangaande het concept Streekplan Zeeland naast zich neergelegd hebben en daarmee onder meer volharden in hun standpunt om "niet-grondgebonden agrarische produkties" te weren uit het buitengebied. Klaarblijkelijk viert ook hier het waanidee hoogtij, dat nor male ontwikkelingsmogelijkheden in de Landbouw niet meer van belang zijn en derhalve geblokkeerd kunnen wor den. We zullen als Gewestelijke Raad van het Landbouw schap dan ook nog een hartig woordje moeten wisselen met de diverse Statenfracties, voordat de definitieve vaststel ling van het Streekplan plaats zal vinden. van der Maas

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 1