Samenwerking mester/slager suksesvol Onder het motto 'Bij het Paas feest hoort een Paasbeest' heb ben ook dit jaar de Paasveeten- toonstellingen weer veel belang stelling getrokken. Achter deze shows - van de allerbeste rund vleesdragers - gaat het geheim schuil van samenwerking tussen mesters en slagers. Het Bedrijfs- schap voor het Slagersbedrijf vindt dat het beste rundvlees de meest nauwe samenwerking tus sen mesters en slagers vereist. Al leen dan kan de producent het meest optimaal beloond worden voor zijn kwaliteitsprodukt. Evenals bij andere vleessoorten ko men er bij het rundvlees grote kwali teitsverschillen voor. Die verschillen komen natuurlijk tot uiting in de prijs van de slachtrunderen. Zo brachten de allerbeste slachtdieren op 7 maart jl. in Leiden een prijs van ƒ13,50 per kilo geslacht gewicht op. De allerslechtsten brachten het niet verder dan ƒ5,80 per kilo. De beste dieren werden gefokt en gemest voor de slacht, de slechtste vormen het 'ondereind' van de uitstoot door de melkveehouders. Het zal duidelijk zijn dat beide groepen dieren een ei gen voorgeschiedenis hebben en ook een eigen weg zullen volgen na de dood. Dat betekent dat een verhaal over de dieren van topkwaliteit - wat vlees betreft - geen algemene geldig heid heeft voor de totale rood- vleesproduktie. Wel is het zo dat 'het beste' en 'de besten' altijd een voortrekkersfunktie vervullen en juist daarom is het belangrijk om kennis te nemen van wat daarmee gebeurt. Bij vlees hoort een verhaal Kort geleden vertelde de heer A.L. Moerman, Hoofd Public Relations van het Bedrijfsschap voor de Sla gers, de Zeeuwse roodvleesprodu- centen hoe zij de hoogwaardige kwa liteit van het door hen geproduceer de rundvlees het allerbeste betaald kunnen krijgen. De eerste voorwaarde voor de rood- vleesproducenten is dat zij het beste kunnen inspelen op de huidige kon- sumptietrend. Afgezien van die kon- sumenten die zich alleen maar met vlees willen voeden, is de algemene trend: niet méér vlees, maar wel lek kerder. 'Klein, maar fijn', zegt Moerman. Welnu, als je dan vlees hebt van de allerhoogste kwaliteit, kun je aan dat gastronomische ver langen voldoen. Maar - zo vervolgt Moerman - dan moet er wel aan een paar eisen worden voldaan: Omdat roodvlees voor de konsu- ment moeilijk te bereiden is - zeker voor de jonge konsument - moet er bij het vlees een verhaal. Wie kan dat verhaal beter vertellen dan de slager, die precies weet wat voor vlees hij in de kuip heeft en de klant persoonlijk bedient. De slager moet de mester laten weten wat zijn klanten voor vlees willen. Dat vereist een heel goede samen werking tussen beiden, zoals overleg over het ras, de leeftijd, het gewicht, de voeding, de huisvesting, etcetera. Dat overleg levert een aantal goede richtlijnen op voor de mester, terwijl de slager de achtergrond te weten toonstellingen worden behaald. Elk jaar valt hen wel één of meer kampi oenschappen ten deel. Deze mester en deze slager willen het allerbeste - en duurste - vlees voor hun klanten en geen aandacht en zorg is hen te veel. Zoals de wijnbouwers met hun wijn omgaan, zo gaan zij met dit vleesvee om. Deze mester en slager voldoen daarmee precies aan de hoogste eisen die het Bedrijfsschap voor het Slagersbedrijf aan het vlees van top kwaliteit stelt en aan de samenwer king die daarbij nodig is. Maar niet een Bedrijfsschap, maar de klanten bepalen welk vlees hun slager moet inkopen. De klanten van v.d. Berg zijn fijnproevers, die het lekkerste rundvlees willen eten dat er is en het niet genoeg vinden om zich met vlees alleen maar te voeden. In de meeste gevallen zijn de klanten van deze sla ger huishoudens uit de beide plaat sen, waar de slagerijen gevestigd zijn. Maar ook uit de wijde omge ving weten ze waar je het beste rood vlees kunt kopen. Daarnaast kan men ook in een fijn restaurant en op luxe recepties met het vlees van deze superslager zijn tong strelen. In vakkringen wordt een slager die zijn vlees zo kan promoten, gezien als de beste propagandist voor vlees. Zijn vak is meer dan alleen maar verkopen, het is tevens een hobby, net als voor de mester die de grondstof voor de slager levert. 'Als ik een klant uit de winkel vlees mee geef, weet ik precies van welk dier dat vlees komt en waar dat aan dat beest gezeten heeft', zegt Piet v.d. Berg. Daarom kan er een verhaal bij het vlees. Zonder samenwerking met een vaste mester zou dat verhaal er niet zijn. Voor een produkt dat in de massa ingekocht en verkocht wordt kan dat niet. Hier wel. De ambach telijke slager weet wat hij krijgt, slacht en aflevert. Het verhaal van anderen Ir. G.J. v.d. Poel, direkteur van de Vleeschmeesters, heeft onlangs ge wezen op de strijd die er gaande is tussen grootwinkelbedrijven en am bachtelijke slagerijen. De laatsten maken van de vleesbereiding meer werk en verkopen in verhouding een hoog percentage rundvlees, zei hij (35% tegen 20% in slagerijen van grootwinkelbedrijven). Bovendien - zo zei v.d. Poel - heeft de konsument amper notie van vleessoorten en be reidingswijzen. 'Wat dat betreft is er een taak weggelegd voor de ambach telijke slagers. Deze kunnen bij het verkopen van het vlees de nodige voorlichting geven', aldus v.d. Poel. Ir. H. Tazelaar, voorzitter van het Produktschap voor Vee en Vlees, vindt het niet nodig dat sommige vleesverkopers blijvend vlees uit Ier land halen, afkomstig van Ierse os sen. Wat de Ieren kupnen, kunnen wij ook, zei hij, maar dan moeten wij er met elkaar wel voor knokken en meer inspelen op de wensen en eisen van de konsument. Hoe het moet is dus geen vraag meer, maar wel: wie doen het? In ieder geval de voortrekkers en voorvechters uit dit verhaal. Zij hebben met Paasfeest genoeg Paasbeesten. Piet Westra komt van elk pondje dat over de toonbank gaat. Het beste rundvlees is zo kostbaar en uniek, dat het zich moet onderschei den van ander vlees. De slager moet dit uitzonderlijke kwaliteitsprodukt dan ook niet uitstallen temidden van allerlei andere soorten vlees, maar het een specifieke plaats geven. Daardoor werkt ook de presentatie nog mee aan het betere imago van het roodvlees. Moerman vindt dat slager en mester best wat aan promotie kunnen doen naar de konsument toe. Laat de mester b.v. maar eens een open dag houden, waarop ook de slager uitleg geeft over het hoe en waarom. Het naar Hazerswoude. De aangekochte dieren moeten sowieso goede vleesproducerende eigenschappen hebben. Bertus Kooter wil vleesvee met goed en fijn beenwerk, met 2 of 4 brede tanden (2 of 3 jaar oud) van het goede type en soort, bij voorkeur van een Nederlands ras, graag don ker roodbont en van het vrouwelijk geslacht. Dit soort dieren wordt aan gekocht voor een prijs van ƒ4.000, a ƒ5.000,per stuk en als ze na een half tot een heel jaar 425 tot 475 kilo wegen, worden ze (allemaal) ver kocht aan de slager, die een vaste re latie met deze mester heeft, voor een prijs die ligt tussen de ƒ6.000,tot ƒ8.000,—. oordeeld, maar zo voelen zij dat ze ker niet. In goede harmonie, ver mengd met een grote dosis zakelijk heid, weten beide wat de samenwer king hen op kan leveren. Dat is: za kelijk voordeel, maar ook veel ge noegen en voldoening. En de kroon op alles is de waardering van ande ren (zoals op Paasveetentoonstellin- gen) en zeer tevreden klanten. De slager wil wat de klanten vragen Slager Piet v.d. Berg in Zoetermeer is de slager, die alle dieren van mester Bertus Kooter koopt. Hij heeft bij de afzet van rundvlees na jarenlang zoeken - en onderzoeken - bereikt wat hij wil. Het moet gezegd A Heen vlees van de allerhoogste kwaliteit kan aan alle gastronomische verlangens van de konsument beantwoorden. Als tussenpersoon kan de slager aan de mester doorgeven wat voor vleès zijn klanten willen, en zijn klanten kan hij van de juiste bereidingswijze op de hoogte stellen De derde koe van rechts is zaterdag 26 maart Nationaal Kampioene geworden in Den Bosch (zij was al kampioene in Doetinchem). De meest rechtse koe werd nationaal reserve kampioene in Den Bosch en werd al eerder kampioene in Etten-Leur. handje klap tussen boer en slager op de markt, mag voor het beste slacht vee best plaats maken voor een si tuatie, waarbij boer en slager samen de klant benaderen. Misschien ten overvloede: de boer moet dan wel eerst op zoek naar een bij hem pas sende slager. De mester zoekt wat de slager wil Een prachtig voorbeeld van wat het Bedrijfsschap voor het Slagersbe drijf voorstaat - als het gaat om de hoogste valorisatie van het allerbeste rundvlees - is te vinden in Hazers woude. Daar - aan de rand van het dorp - ligt het bedrijf van Kooter Be heer B.V., dat zich bezig houdt met de handel in fourages, stroverwer king, etc. Achter de bedrijfsgebou wen ligt een eenvoudige veestal ver scholen, waar Sjaak Kooter een aan tal vleesdieren van de allerbeste kwa liteit in de letterlijke zin van het woord dagelijks vertroetelt. Bertus Kooter heeft de dieren - 47 in getal - letterlijk bij elkaar verzameld aan de hand van de eisen die de enige afnemer - een superslager - eraan stelt. Ze komen uit heel Nederland In de mestperiode ontvangen de beesten onbeperkt biks met daar naast bietenpulpbrok en tarwestro. Elke week wordt elk dier bekeken door de mester, de verzorger en de slager samen. Welk dier is op welk moment slachtrijp? Moet het voerre- giem worden gewijzigd? Welke twee dieren worden volgende week geslacht? Het zijn vragen die steeds weer aan de orde komen. Daarnaast is er natuurlijk het regel matige onderhandelen over de prijs van deze hoogwaardige en - zo veel mogelijk - uniforme dieren. Er bestaat geen kontrakt tussen de mester en de slager en formeel heb ben zij geen wederzijdse verplichtin gen tegenover elkaar, maar toch kunnen zij beiden 'niet vreemd gaan'. Als de mester naar de markt zou moeten met deze dieren - waar aan zoveel kosten en moeite besteed zijn - dan beurt hij een veel te lage prijs. Als de slager naar een andere mester op zoek moet, mist hij de uniformiteit, de voorgeschiedenis, de kontinulevering, de beïnvloeding en de konstante kwaliteit. Eigenlijk zijn mester en slager tot elkaar ver dat hij een heel goede voorzet mee kreeg van zijn vader Jan, die ruim zestig jaar geleden al begon met de beste beesten te kopen en te slachten en die een klantenkring opbouwde, die alleen het beste vlees wilde. Zoon Piet benutte de voorsprong en bouwde met sukses verder aan wat zijn ouders bereikt hadden. Hij be heert momenteel een tweetal slage rijen en wel één in Zoetermeer en één in Warmond. De omzet in die slage rijen bestaat voor 50% uit rund vlees. Bij beide slagerijen is het nu zo ver dat er - net als in de bloemen wereld - sprake is van een jaarrond- produktie. Voor rundvlees van top kwaliteit, uniform van samenstelling en smaak, van bekende afkomst en met veel zorg en onder toezicht ge groeid, is dat een unicum. Bertus Kooter uit Hazerswoude levert elke week twee slachtdieren bij hem af in Warmond. Welke, dat wordt in overleg en tijdig bepaald, want een slachtdier moet de juiste 'rijpheid' hebben. Dat het allerbeste vee bij dit duo te vinden is, blijkt wel uit de velé prij zen die met dit vee op de Paasveeten- 20 Vrijdag 1 april 1988

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 20