Goed bericht voor land- en tuinbouwers!
Er is een bekend gedicht van Gerrit
Achterberg, - een der grootsten uit de
wereld van onze vaderlandse poëzie
waarin hij een reiziger ten tonele voert,
die toevallig net in Jeruzalem was toen
Jezus werd gekruisigd. Hij was van die
kruisiging op de heuvel Golgotha getui
ge. Daaraan ontleent dit gedicht ook
zijn titel:
"Reiziger "doet" Golgotha".
Het gebed van de kruiseling voor zijn
beulen: "Vader, vergeef het hun, want
zij weten niet wat ze doen" maakt diepe
indruk op deze toerist". Maar zoals dat
gaat met mensen op reis: ze moeten op
een bepaald ogenblik verder.
,,nog voor Pasen moest ik me naar
mijn schip in Jaffa haasten".
Dat schip - natuurlijk een klassiek zeil
schip, zoals dat in de Oudheid de Mid
dellandse Zee bevoer - brengt de reizi
ger, die in Rome zijn domicilie heeft,
eerst naar Cyprus. En daar, op Cyprus,
voert de dichter plotseling diezelfde rei
ziger ten tonele als een man uit onze
tijd, een man die a.h.w. op het balkon
van zijn hotelkamer zijn ochtendkrant
leest:
Kranten waren in de oudheid onbekend.
In zijn meest eenvoudige vorm ontstond
de "courant", als medium om nieuws
door te geven, pas zo'n 350 jaar gele
den. Maar de dichter wil, door de toe
rist, die buiten de poort van Jeruzalem
met eigen oog het lijden en sterven van
die, voor hem vreemde maar tegelijk in
drukwekkende, Jezus zag, een paar da
gen later in de krant het Paas-bericht te
laten lezen, ons duidelijk maken dat het
oude verhaal van Pasen een uiterst ak-
tuele boodschap bevat. De boodschap:
"'t graf was open" is, bij wijze van
spreken: hot news; hij hoort thuis in de
aktualiteiten-rubriek. Het oude Paasbe-
richt van "toen" en "daar" moet een
plaats krijgen in ons aller levenspro
gramma: "hier" en "nu".
Wat de media ons te melden hebben is
doorgaans weinig rooskleurig. We put
ten er niet veel bemoediging uit. 't Is
meestal zelfs afgrijselijk. Beestachtige
oorlogsmethoden in de krankzinnige
oorlog tussen Iran en Irak; uitzichtloze
rellen en daaropvolgende represailles in
"het heilige land" bij de konflikten
tussen Israëli's en Palestijnen; executie
door ophanging van zwarte zondaars
door even grote blanke zondaars in
Zuid-Afrika; peuters en kleuters die in
een onbewaakt ogenblik op een dito
overweg in hun schoolbus door een
trein worden verpletterd en zoveel vre
selijks meer.
En als daarbij dan nog de media ons
melden - zoals de geachte lezers, hoor
den en kijkers uit de sektor van land
bouw, veeteelt en tuinbouw maar al te
goed weten - dat van zekere gezagheb
bende zijde wordt gezegd dat de boeren
niet moeten zeuren kijk, dan hebben
we wellicht des te meer de neiging om de
krant in een hoek te gooien en radio en
t.v. uit te zetten. Het ziet ons zwart voor
de ogen. En zwart is de kleur van de
dood.
Maar de dichter Achterberg heeft de
Bijbelse boodschap verstaan: 't graf
was open. En deze overwinning op de
dood betekende voor hem geweldig
veel, altijd achtervolgd als hij was door
zijn schuld aan de dood van haar, die
eens zijn geliefde was. 't Graf was open!
En deze overwinning van Jezus Christus
op de dood, mag ook voor ons veel, ja,
alles betekenen, achtervolgd als wij
worden door wat de media ons melden
en door wat wij in ons eigen, sterfelijk
leven en in onze eigen, door dood en
verderf, bedreigde wereld dagelijks er
varen, n.l. hoezeer de macht der duis
ternis heerschappij uitoefent in deze
wereld.
't Graf is open gegaan! Dat is groot en
goed nieuws. Want het is een veelbelo
vend bericht dat ons te midden van alle
leed en kommer die er ook na het vol
brachte werk van Christus op Golgotha
en na Zijn opstanding uit de doden op
de Paasmorgen nog altijd is - tot onze
schrik en geloofsbeproeving verkondigd
dat er voor de wereld hoop is, verwach
ting, uitzicht en perspektief.
Paas-perspektief! En dat perspektief
van het geloof doet mensen, dwars door
hun twijfel en klein geloof heen, zingen
van het Rijk dat komt, waarvan Pasen
de onherroepelijke inzet is geweest.
Aan het eind van zijn gedicht laat Ach
terberg de reiziger via de radio de
Pinksterboodschap horen:
Is het niet die Geest die ook ons opwekt
om vol Paasvertrouwen onze arbeid te
verrichten, onze verantwoordelijkheid
te kennen voor gezin en maatschappij
en ons zaaigoed te zaaien in de aarde,
waarin wij allen zelf eens gezaaid zullen
worden. Want het Paasbericht meldt
ons:
Het zaad der goedheid Gods,
het hoge woord, de Heer,
valt in de voor des doods
valt in de aarde neer.
Als gij die God bemint
en op Zijn goedheid wacht....
de oogst ruist in de wind
als psalmen in de nacht.
De oogst van Pasen!
J.F. Wagener
Zundert
Toen heb ik - 't was op Cyprus - in
de krant gelezen:
Jezus van Nazareth, Christus geheten,
is, na voor drie dagen gekruist te
wezen,
zoals onze geachte lezers weten,
niet in zijn graf gevonden: 't graf was
open
Wij vieren 't feest van Pasen weer,
en brengen alle lof en eer
aan onze opgestane Heer. Halleluja.
Toen heeft een S.O.S. mijn ziel
door ret en:
Mijn Geest wordt uitgestort op alle
vlees.
18
Vrijdag 1 april 1988