Goed bericht voor land- en tuinbouwers! Er is een bekend gedicht van Gerrit Achterberg, - een der grootsten uit de wereld van onze vaderlandse poëzie waarin hij een reiziger ten tonele voert, die toevallig net in Jeruzalem was toen Jezus werd gekruisigd. Hij was van die kruisiging op de heuvel Golgotha getui ge. Daaraan ontleent dit gedicht ook zijn titel: "Reiziger "doet" Golgotha". Het gebed van de kruiseling voor zijn beulen: "Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat ze doen" maakt diepe indruk op deze toerist". Maar zoals dat gaat met mensen op reis: ze moeten op een bepaald ogenblik verder. ,,nog voor Pasen moest ik me naar mijn schip in Jaffa haasten". Dat schip - natuurlijk een klassiek zeil schip, zoals dat in de Oudheid de Mid dellandse Zee bevoer - brengt de reizi ger, die in Rome zijn domicilie heeft, eerst naar Cyprus. En daar, op Cyprus, voert de dichter plotseling diezelfde rei ziger ten tonele als een man uit onze tijd, een man die a.h.w. op het balkon van zijn hotelkamer zijn ochtendkrant leest: Kranten waren in de oudheid onbekend. In zijn meest eenvoudige vorm ontstond de "courant", als medium om nieuws door te geven, pas zo'n 350 jaar gele den. Maar de dichter wil, door de toe rist, die buiten de poort van Jeruzalem met eigen oog het lijden en sterven van die, voor hem vreemde maar tegelijk in drukwekkende, Jezus zag, een paar da gen later in de krant het Paas-bericht te laten lezen, ons duidelijk maken dat het oude verhaal van Pasen een uiterst ak- tuele boodschap bevat. De boodschap: "'t graf was open" is, bij wijze van spreken: hot news; hij hoort thuis in de aktualiteiten-rubriek. Het oude Paasbe- richt van "toen" en "daar" moet een plaats krijgen in ons aller levenspro gramma: "hier" en "nu". Wat de media ons te melden hebben is doorgaans weinig rooskleurig. We put ten er niet veel bemoediging uit. 't Is meestal zelfs afgrijselijk. Beestachtige oorlogsmethoden in de krankzinnige oorlog tussen Iran en Irak; uitzichtloze rellen en daaropvolgende represailles in "het heilige land" bij de konflikten tussen Israëli's en Palestijnen; executie door ophanging van zwarte zondaars door even grote blanke zondaars in Zuid-Afrika; peuters en kleuters die in een onbewaakt ogenblik op een dito overweg in hun schoolbus door een trein worden verpletterd en zoveel vre selijks meer. En als daarbij dan nog de media ons melden - zoals de geachte lezers, hoor den en kijkers uit de sektor van land bouw, veeteelt en tuinbouw maar al te goed weten - dat van zekere gezagheb bende zijde wordt gezegd dat de boeren niet moeten zeuren kijk, dan hebben we wellicht des te meer de neiging om de krant in een hoek te gooien en radio en t.v. uit te zetten. Het ziet ons zwart voor de ogen. En zwart is de kleur van de dood. Maar de dichter Achterberg heeft de Bijbelse boodschap verstaan: 't graf was open. En deze overwinning op de dood betekende voor hem geweldig veel, altijd achtervolgd als hij was door zijn schuld aan de dood van haar, die eens zijn geliefde was. 't Graf was open! En deze overwinning van Jezus Christus op de dood, mag ook voor ons veel, ja, alles betekenen, achtervolgd als wij worden door wat de media ons melden en door wat wij in ons eigen, sterfelijk leven en in onze eigen, door dood en verderf, bedreigde wereld dagelijks er varen, n.l. hoezeer de macht der duis ternis heerschappij uitoefent in deze wereld. 't Graf is open gegaan! Dat is groot en goed nieuws. Want het is een veelbelo vend bericht dat ons te midden van alle leed en kommer die er ook na het vol brachte werk van Christus op Golgotha en na Zijn opstanding uit de doden op de Paasmorgen nog altijd is - tot onze schrik en geloofsbeproeving verkondigd dat er voor de wereld hoop is, verwach ting, uitzicht en perspektief. Paas-perspektief! En dat perspektief van het geloof doet mensen, dwars door hun twijfel en klein geloof heen, zingen van het Rijk dat komt, waarvan Pasen de onherroepelijke inzet is geweest. Aan het eind van zijn gedicht laat Ach terberg de reiziger via de radio de Pinksterboodschap horen: Is het niet die Geest die ook ons opwekt om vol Paasvertrouwen onze arbeid te verrichten, onze verantwoordelijkheid te kennen voor gezin en maatschappij en ons zaaigoed te zaaien in de aarde, waarin wij allen zelf eens gezaaid zullen worden. Want het Paasbericht meldt ons: Het zaad der goedheid Gods, het hoge woord, de Heer, valt in de voor des doods valt in de aarde neer. Als gij die God bemint en op Zijn goedheid wacht.... de oogst ruist in de wind als psalmen in de nacht. De oogst van Pasen! J.F. Wagener Zundert Toen heb ik - 't was op Cyprus - in de krant gelezen: Jezus van Nazareth, Christus geheten, is, na voor drie dagen gekruist te wezen, zoals onze geachte lezers weten, niet in zijn graf gevonden: 't graf was open Wij vieren 't feest van Pasen weer, en brengen alle lof en eer aan onze opgestane Heer. Halleluja. Toen heeft een S.O.S. mijn ziel door ret en: Mijn Geest wordt uitgestort op alle vlees. 18 Vrijdag 1 april 1988

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 18