'Vierde nota ruimtelijke
ordening onderstreept
noodzaak uitbreiding
landinrichtingsbudget'
over geld
en goed
ingezonden
De toeslagenwet:
vraag een toeslag aan!!!
Recht op volledige kompensatie
WIR-premie
Landbouwschap vraagt opnieuw
om overleg positie proefstations
Reorganisatie belastingdienst
m
Hoe hoog is het sociaal minimum (minimum loon) en de maksimum toeslag
bruto per jaar percentagEaksimum toeslag
gehuwden ƒ23.944,14 100%" ƒ7.184,02
één ouder gezin "ƒ21.550,80 90% ƒ6.464,92
alleenstaande boven 23
jaar ƒ16.761,48 70% ƒ5.028,27
Voor sommigen bestaat sinds kort
de mogelijkheid een toeslag op het
inkomen aan te vragen, wanneer het
inkomen beneden peil blijft. Dit
geldt voor degenen die een loonder
vingsuitkering ontvangen, zoals een
uitkering van de AAW (arbeidson
geschiktheid) en op WW-
uitkeringsgerechtigden. Wanneer u
een uitkering uit één van deze kate-
goriën ontvangt, is het onderstaande
voor u misschien van belang.
Op dit moment is de situatie in een
aantal sektoren van de landbouw
slecht. In veel gevallen is het inko
men lager dan het sociaal minimum.
Wanneer u een uitkering van de
AAW geniet is het zinvol om een
toeslag aan te vragen bij het ASF.
Ook werknemers die een werkloos
heidsuitkering, ziektewet uitkering
of WAO-uitkering ontvangen, kun
nen zo'n toeslag ontvangen. Men
heeft recht op een toeslag wanneer
het inkomen beneden het sociaal mi
nimum blijft.
Hoe wordt de hoogte van de toeslag
vastgesteld?
Bij de hoogte van de toeslag houdt
men rekening met ander inkomen
zoals inkomen uit het bedrijf. Voor
de toeslag in 1988 telt de winst uit
1987. Is dit nog niet bekend dan stelt
men dit voorlopig vast. Zodra het
boekhoudrapport klaar is wordt een
verrekening toegepast. Een uitkering
over de manier waarop de agrarische
proefstations betrokken zullen wor
den bij de reorganisatie van het
landbouwkundig onderzoek. Als dat
niet gebeurt kan dat gevolgen heb
ben voor de medefinanciering van de
proefstations door het agrarische be
drijfsleven, zo heeft het Landbouw
schap de bewindsman laten weten.
Het landbouwkundig onderzoek zal
de komende jaren worden losge
maakt uit de departementale organi
satie. Minister Braks heeft besloten
deze z.g. verzelfstandiging in drie fa
sen te laten verlopen. Fase 1 omvat
de instelling van een Direktie weten
schap en technologie en de oprich-
van een partikuliere arbeidsonge
schiktheidsverzekering telt niet mee.
Eventuele inkomsten van de vrouw
weer wel.
Een voorbeeld
Iemand is voor 35-45% arbeidsonge
schikt, hij ontvangt 28% van de
grondslag en hij is gehuwd. Zijn
AAW uitkering bedraagt dan
ƒ23.944,14 x 0,28 ƒ6.704,36 per
jaar.
De bedrijfswinst in 1987 bedroeg
ƒ10.000. Van deze winst mag 5%
van het minimumloon worden vrij
gelaten, dit is ƒ1.197,21.
Voorts mag 30% van het meerdre
vrijgesteld worden, dit is ƒ10.000 -
ƒ1.297,21 ƒ8.802,79 x 30%
ƒ2.640,84.
Totaal vrijgesteld derhalve
ƒ2.640,84 ƒ1.197,21
ƒ3.838,05. Echter er mag maar 15%
van het minimum loon maksimaal
vrijgesteld worden, dit is ƒ3.591,62.
Onze berekende vrijstelling is dus te
hoog, we kunnen dan maksimaal
ƒ3.591,62 nemen als vrijstelling. Te
vens gelden de vrijstellingen maar 2
jaar. Daarna telt het volledige mee.
de Dienst landbouwkundig onder
zoek in een Stichting landbouwkun
dig onderzoek en fase 3 de overgang
van het betrokken onderzoeksperso
neel naar deze stichting.
Over deze derde fase wil het Land
bouwschap met minister Braks na
der van gedachten wisselen. Het
Landbouwschap vindt dat het perso
neel van de proefstations, die op
fifty-fifty basis worden gefinancierd
door de overheid en het agrarische
bedrijfsleven, niet tegelijk met dat
van de instituten overgeheveld mag
worden naar de nieuw te vormen
stichting voor landbouwkundig on
derzoek.
Inkomen AAW 6.704,36 per jaar
winst 1987 ƒ10.000
af: vrijstelling
-/- 3.591,62 6.408,38
Totaal ƒ13.112,74
Het minimum is ƒ23.944,14 per jaar.
Er zou dus recht op toeslag bestaan
op ƒ23.944,14 - ƒ13.112,74
ƒ10.831,40.
Echter, er zijn nog twee toetsingen.
De eerste toetsing staat vermeld in
de voorgaande tabel, 30% van het
minimumloon is maksimum aan
toeslag (7.184,02). De tweede is dan
dat men nooit meer recht heeft op
toeslag dan het minimumloon minus
de loondervingsuitkering, dit is
ƒ23.944,14 - ƒ6.704,36
ƒ17.239,64.
We moeten nu de laagste van de drie
nemen. Er bestaat dan recht op 30%
van het minimumloon, dit is
ƒ7.184,02 per jaar. De moeite
waard, zo denk ik.
Denkt u in aanmerking te komen
voor zo'n toeslag, neem dan kontakt
op met het ASF (tel. 013-358855).
Nadere inlichtingen kunt u tevens in
winnen bij uw SEV-er of bij uw
boekhouder.
J.L. Mieras
Gedeputeerde Staten van Zeeland
hebben onlangs het voorontwerp-
grondwaterbeleidsplan Zeeland en
het grondwaterdeelplan Schouwse
duinen vastgesteld. Op beide plan
nen is tot 15 mei a.s. inspraak mo
gelijk.
In het grondwaterbeleidsplan wordt
onder meer vastgelegd voor welk
doel men het grondwater mag ge
bruiken en op welke wijze een be
scherming van het grondwater wordt
voorgestaan met het oog op de drin
kwaterwinning. Voor de Schouwse
duinen is het hydrologisch beheer
van het grondwater uitgewerkt in
een grondwaterdeelplan.
Het bestuur van de kring Noord-
Beveland van de ZLM is zeer veront
waardigd vanwege de minimale inte
resse en reaktie vanuit de Haagse po
litiek op de 3 CLO protestbijeen
komst te Bleiswijk en de geringe in
zet van de vaste kamerkommissie
voor landbouw op 10 maart jl. De
onverschilligheid en het onbegrip bij
de minister-president en de minister
van landbouw hebben ons diep te
leurgesteld.
De landbouw in ons werkgebied
bestaat voor 90% uit akkerbouw.
De graanprijs verlagingen, de kon-
tingentering van suikerbieten en de
superheffing in de melkveehouderij
veroorzaken een verdringingseffekt
naar de vrije produkten. Dit komt
juist op Noord-Beveland hard aan.
Wij zijn bereid bepaalde zaken als
onvermijdelijk te beschouwen en als
ondernemersrisiko te aksepteren.
Het Landbouwschap is van mening
dat de vierde nota over de ruimtelij
ke ordening goede uitgangspunten
biedt voor het ontwikkelen van een
realistisch beleid voor het landelijk
gebied. Volgens het Landbouwschap
wordt in deze toekomstvisie van de
overheid terecht erkend dat de in
spanningen in de land- en tuinbouw
een belangrijke bijdrage leveren aan
de ekonomie.
Twijfels heeft het Landbouwschap
echter over de realiseerbaarheid van
de vele doelstellingen in de nota op
het terrein van landbouw, natuur en
rekreatie. De haalbaarheid ervan is
alleen mogelijk bij een drastische
verhoging van het landinrichtings
budget. De nota biedt daar echter
geen enkel zicht op, aldus het Land
bouwschap.
In de nota wordt aangegeven dat bij
de landinrichting de prioriteiten ver
der moeten verschuiven in de rich
ting van recreatie en natuur. Dit zou
ten koste gaan van de mogelijkheden
voor landbouwkundige verbeterin
gen. Een dergelijke opstelling is vol
gens het Landbouwschap niet in
Evenals andere sektoren in het be
drijfsleven menen wij een beroep te
kunnen doen op de overheid voor
hulp bij het aanpassen aan snel ver
anderende omstandigheden, b.v.
voor onderzoek, herstrukturering en
overbrugging.
Zoals andere bedrijfstakken hebben
wij recht op volledige kompensatie
van de WIR-premie. Het is voor ons
onaanvaardbaar dat dit in de voor
stellen van het kabinet slechts voor
20% het geval is.
Onverlet de gestelde eisen in het ak
kerbouw aktieplan en de kompensa
tie van de BTW-verhoging, dringen
wij erbij het hoofdbestuur op aan
geen enkel middel onbeproefd te la
ten om volledige WIR-kompensatie
te bereiken.
Kring Noord-Beveland van de ZLM,
F.A. Dees, voorzitter
C.M. v.d. Weele, sekretaris
overeenstemming met de belangrijke
funktie die de regering in de nota
aan de landbouw toekent.
In de nota wordt de vrees uitgespro
ken dat ontwikkelingen in de agrari
sche sektor een verarming betekenen
van het landschap. Dit mag er vol
gens het Landbouwschap niet toe
leiden dat de noodzakelijke aanpas
singen van de productie
omstandigheden voor de landbouw
sterk beperkt worden. Het is goed
mogelijk moderne produktie-
omstandigheden te kombineren met
handhaving van een aantrekkelijk,
veranderend landschap. Het in de
nota geïntroduceerde begrip aktieve
handhaving biedt wat dit betreft
geen duidelijkheid.
Het Landbouwschap vindt het te
recht dat de nota uitgaat van een
sterkere scheiding tussen natuur en
landbouw. Daarmee wordt erkend
dat het tot nu toe gevoerde verwer
vingsbeleid niet erg suksesvol is ge
weest. Kritiek heeft het Landbouw
schap onder andere op de eenzijdige
benadering van de aanvoer van ge-
biedsvreemd water.
Het Landbouwschap heeft minister
Braks opnieuw om overleg gevraagd
ting van een Dienst landbouwkundig
onderzoek, fase 2 de omzetting van
Inspraak
grondwaterbeleidsplan en
grondwaterdeelplan
Schouwse duinen
Het is de bedoeling dat onze be
lastingdienst in de toekomst meer
doelgroepgericht gaat werken. Mede
omdat de belastingdienst de afgelo
pen jaren steeds minder goed ging
funktioneren heeft men gekozen
voor een nieuwe opzet.
De huidige struktuur van de be
lastingdienst kenmerkt zich door in-
spekties voor verschillende soorten
belasting. Daarnaast zijn ook de
aanslagregeling, de kontrole en de
invordering volledig gescheiden. In
de nabije toekomst gaat dit verande
ren en kan een belastingplichtige
voor vrijwel al zijn belastingzaken
bij één eenheid terecht. Deze nieuwe
eenheden zullen taken van zowel de
inspekties als de ontvangkantoren
overnemen. De ondernemer zal voor
al zijn fiskale zaken zich kunnen ver
voegen bij de ondernemerseenheid;
Vrijdag 25 maart 1988
de partikulier bij de partikulieren-
eenheid. De belastingplichtige zal
te maken krijgen met een vaste kon-
taktambtenaar. Deze zal m.i. dan
wel moeten worden bijgeschoold
teneinde op de hoogte te worden ge
bracht van de verschillen in de diver
se wetten. Daarnaast zal de dienst de
zuigkracht van het bedrijfsleven
moeten doorstaan. Immers ervaren
fiskalisten vertrekken en en er ko
men op korte termijn nauwelijks ar
beidskrachten voor terug. Boven
dien hebben jonge fiskalisten na de
interne opleiding nog zeker vijf jaar
nodig voordat ze "aan het niveau van
hun voorgangers voldoen.
Na realisatie van de plannen hoeft u
als belastingplichtige dan niet meer
langs verschillende kantoren en lo
ketten. De belastingdienst kan dan
sneller en efficiënter gaan werken.
Het duurt op dit moment vaak veel
te lang voordat de belastingaangif
ten zijn afgewerkt of vragen zijn
beantwoord.
Proef
Deze herstrukturering zal niet direkt
worden ingevoerd. Als proef zijn op
1 januari 1988 in zes steden acht
nieuwe eenheden van start gegaan,
die volgens het nieuwe systeem ope
reren. De bedoeling is te kijken of de
nieuwe aanpak werkt. Alle in de
computerbestanden voorkomende
belastingplichtigen die met deze acht
eenheden hebben te maken zijn door
persoonlijke brieven en advertenties
op de hoogte gebracht. Het zal ech
ter nog ver tot in de jaren negentig
duren voordat alle werknemers bij
de belastingdienst (ongeveer 32.000)
volgens de nieuwe opzet werken.
Onderzoek kost immers tijd en ook
de realisatie van de plannen van de
kommissie Oort zal nog de nodige
hoofdbrekens kosten en problemen
met zich meebrengen.
Voorlopig blijft dus voor de meesten
onder u alles bij het oude en zal onze
belastingdienst nog steeds de overbe
lasting van haar personeel door de
toenemende vraag om inlichtingen
en de aanwas van bezwaarschriften
door foutieve aanslagen onder ogen
moeten zien.
J.J.C. Zegers
GS Zeeland: Dammenweg
moet er gauw komen
Rijksweg 57 (de Dammenweg) moet
zo snel mogelijk worden aangelegd,
inklusief het aquadukt in het Kanaal
door Walcheren ter hoogte van Mid
delburg. Dat heeft het dagelijks
bestuur van de provincie geschreven
aan minister drs. N. Smit-Kroes van
verkeer en waterstaat.
Daarmee wordt tegelijkertijd duide-
bestemmings
plannen
St. Philipsland
Met ingang van 18 maart 1988 ligt
gedurende een maand voor een ieder
ter inzage bij de gemeentesekretarie,
afdeling algemene zaken, het ont
werp van het bestemmingsplan 'de
Luister III'. Gedurende deze termijn
kan een ieder eventuele bezwaren
schriftelijk indienen bij de gemeen
teraad.
Gemeente Westerschouwen
Met ingang van 16 maart 1988 ligt
gedurende een maand voor een ieder
ter inzage bij de gemeentesekretarie
het ontwerp van het bestem
mingsplan Dreef. Gedurende ge
noemde termijn kan een ieder
schriftelijke bezwaren tegen dit ont
werp indienen bij de gemeenteraad.
lijk gemaakt, dat het provinciaal
bestuur het niet eens is met het voor
nemen van de minister om de weg
pas na 2000 aan te leggen. Tussen de
provincie en de minister is in begin
sel overeenstemming over de over
dracht van het Kanaal door Walche
ren en de ruil en overdracht van we
gen. Onderdeel van de transaktie is
de aanleg van een aquadukt ter krui
sing van de Dammenweg en het Ka
naal.
Ekologische landbouw wil
meer via veiling afzetten
Naast de bestaande afzet wil de
Stichting Ekomerk Controle (SEC)
de verkoop via veilingen en andere
beproefde handelskanalen bevorde
ren. Dankzij intensieve en gerichte
controle door de SEC acht de stich
ting deze mogelijkheden reëel, door
dat de ekologische kwaliteit nu ook
werkelijk gegarandeerd kan worden.
De SEC voert het Ekomerk, een wet
tig gedeponeerd keurmerk voor bio
logische produkten. In haar tweede
bestaansjaar zag de SEC het aantal
aangesloten bedrijven met 150 pro
cent stijgen. Volgens de SEC biedt
ekologische bedrijfsvoering een
duurzaam en innoverend perspek-
tief, en vereist zij een grote mate van
vakmanschap.
3