'Vierde nota ruimtelijke ordening onderstreept noodzaak uitbreiding landinrichtingsbudget' over geld en goed ingezonden De toeslagenwet: vraag een toeslag aan!!! Recht op volledige kompensatie WIR-premie Landbouwschap vraagt opnieuw om overleg positie proefstations Reorganisatie belastingdienst m Hoe hoog is het sociaal minimum (minimum loon) en de maksimum toeslag bruto per jaar percentagEaksimum toeslag gehuwden ƒ23.944,14 100%" ƒ7.184,02 één ouder gezin "ƒ21.550,80 90% ƒ6.464,92 alleenstaande boven 23 jaar ƒ16.761,48 70% ƒ5.028,27 Voor sommigen bestaat sinds kort de mogelijkheid een toeslag op het inkomen aan te vragen, wanneer het inkomen beneden peil blijft. Dit geldt voor degenen die een loonder vingsuitkering ontvangen, zoals een uitkering van de AAW (arbeidson geschiktheid) en op WW- uitkeringsgerechtigden. Wanneer u een uitkering uit één van deze kate- goriën ontvangt, is het onderstaande voor u misschien van belang. Op dit moment is de situatie in een aantal sektoren van de landbouw slecht. In veel gevallen is het inko men lager dan het sociaal minimum. Wanneer u een uitkering van de AAW geniet is het zinvol om een toeslag aan te vragen bij het ASF. Ook werknemers die een werkloos heidsuitkering, ziektewet uitkering of WAO-uitkering ontvangen, kun nen zo'n toeslag ontvangen. Men heeft recht op een toeslag wanneer het inkomen beneden het sociaal mi nimum blijft. Hoe wordt de hoogte van de toeslag vastgesteld? Bij de hoogte van de toeslag houdt men rekening met ander inkomen zoals inkomen uit het bedrijf. Voor de toeslag in 1988 telt de winst uit 1987. Is dit nog niet bekend dan stelt men dit voorlopig vast. Zodra het boekhoudrapport klaar is wordt een verrekening toegepast. Een uitkering over de manier waarop de agrarische proefstations betrokken zullen wor den bij de reorganisatie van het landbouwkundig onderzoek. Als dat niet gebeurt kan dat gevolgen heb ben voor de medefinanciering van de proefstations door het agrarische be drijfsleven, zo heeft het Landbouw schap de bewindsman laten weten. Het landbouwkundig onderzoek zal de komende jaren worden losge maakt uit de departementale organi satie. Minister Braks heeft besloten deze z.g. verzelfstandiging in drie fa sen te laten verlopen. Fase 1 omvat de instelling van een Direktie weten schap en technologie en de oprich- van een partikuliere arbeidsonge schiktheidsverzekering telt niet mee. Eventuele inkomsten van de vrouw weer wel. Een voorbeeld Iemand is voor 35-45% arbeidsonge schikt, hij ontvangt 28% van de grondslag en hij is gehuwd. Zijn AAW uitkering bedraagt dan ƒ23.944,14 x 0,28 ƒ6.704,36 per jaar. De bedrijfswinst in 1987 bedroeg ƒ10.000. Van deze winst mag 5% van het minimumloon worden vrij gelaten, dit is ƒ1.197,21. Voorts mag 30% van het meerdre vrijgesteld worden, dit is ƒ10.000 - ƒ1.297,21 ƒ8.802,79 x 30% ƒ2.640,84. Totaal vrijgesteld derhalve ƒ2.640,84 ƒ1.197,21 ƒ3.838,05. Echter er mag maar 15% van het minimum loon maksimaal vrijgesteld worden, dit is ƒ3.591,62. Onze berekende vrijstelling is dus te hoog, we kunnen dan maksimaal ƒ3.591,62 nemen als vrijstelling. Te vens gelden de vrijstellingen maar 2 jaar. Daarna telt het volledige mee. de Dienst landbouwkundig onder zoek in een Stichting landbouwkun dig onderzoek en fase 3 de overgang van het betrokken onderzoeksperso neel naar deze stichting. Over deze derde fase wil het Land bouwschap met minister Braks na der van gedachten wisselen. Het Landbouwschap vindt dat het perso neel van de proefstations, die op fifty-fifty basis worden gefinancierd door de overheid en het agrarische bedrijfsleven, niet tegelijk met dat van de instituten overgeheveld mag worden naar de nieuw te vormen stichting voor landbouwkundig on derzoek. Inkomen AAW 6.704,36 per jaar winst 1987 ƒ10.000 af: vrijstelling -/- 3.591,62 6.408,38 Totaal ƒ13.112,74 Het minimum is ƒ23.944,14 per jaar. Er zou dus recht op toeslag bestaan op ƒ23.944,14 - ƒ13.112,74 ƒ10.831,40. Echter, er zijn nog twee toetsingen. De eerste toetsing staat vermeld in de voorgaande tabel, 30% van het minimumloon is maksimum aan toeslag (7.184,02). De tweede is dan dat men nooit meer recht heeft op toeslag dan het minimumloon minus de loondervingsuitkering, dit is ƒ23.944,14 - ƒ6.704,36 ƒ17.239,64. We moeten nu de laagste van de drie nemen. Er bestaat dan recht op 30% van het minimumloon, dit is ƒ7.184,02 per jaar. De moeite waard, zo denk ik. Denkt u in aanmerking te komen voor zo'n toeslag, neem dan kontakt op met het ASF (tel. 013-358855). Nadere inlichtingen kunt u tevens in winnen bij uw SEV-er of bij uw boekhouder. J.L. Mieras Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben onlangs het voorontwerp- grondwaterbeleidsplan Zeeland en het grondwaterdeelplan Schouwse duinen vastgesteld. Op beide plan nen is tot 15 mei a.s. inspraak mo gelijk. In het grondwaterbeleidsplan wordt onder meer vastgelegd voor welk doel men het grondwater mag ge bruiken en op welke wijze een be scherming van het grondwater wordt voorgestaan met het oog op de drin kwaterwinning. Voor de Schouwse duinen is het hydrologisch beheer van het grondwater uitgewerkt in een grondwaterdeelplan. Het bestuur van de kring Noord- Beveland van de ZLM is zeer veront waardigd vanwege de minimale inte resse en reaktie vanuit de Haagse po litiek op de 3 CLO protestbijeen komst te Bleiswijk en de geringe in zet van de vaste kamerkommissie voor landbouw op 10 maart jl. De onverschilligheid en het onbegrip bij de minister-president en de minister van landbouw hebben ons diep te leurgesteld. De landbouw in ons werkgebied bestaat voor 90% uit akkerbouw. De graanprijs verlagingen, de kon- tingentering van suikerbieten en de superheffing in de melkveehouderij veroorzaken een verdringingseffekt naar de vrije produkten. Dit komt juist op Noord-Beveland hard aan. Wij zijn bereid bepaalde zaken als onvermijdelijk te beschouwen en als ondernemersrisiko te aksepteren. Het Landbouwschap is van mening dat de vierde nota over de ruimtelij ke ordening goede uitgangspunten biedt voor het ontwikkelen van een realistisch beleid voor het landelijk gebied. Volgens het Landbouwschap wordt in deze toekomstvisie van de overheid terecht erkend dat de in spanningen in de land- en tuinbouw een belangrijke bijdrage leveren aan de ekonomie. Twijfels heeft het Landbouwschap echter over de realiseerbaarheid van de vele doelstellingen in de nota op het terrein van landbouw, natuur en rekreatie. De haalbaarheid ervan is alleen mogelijk bij een drastische verhoging van het landinrichtings budget. De nota biedt daar echter geen enkel zicht op, aldus het Land bouwschap. In de nota wordt aangegeven dat bij de landinrichting de prioriteiten ver der moeten verschuiven in de rich ting van recreatie en natuur. Dit zou ten koste gaan van de mogelijkheden voor landbouwkundige verbeterin gen. Een dergelijke opstelling is vol gens het Landbouwschap niet in Evenals andere sektoren in het be drijfsleven menen wij een beroep te kunnen doen op de overheid voor hulp bij het aanpassen aan snel ver anderende omstandigheden, b.v. voor onderzoek, herstrukturering en overbrugging. Zoals andere bedrijfstakken hebben wij recht op volledige kompensatie van de WIR-premie. Het is voor ons onaanvaardbaar dat dit in de voor stellen van het kabinet slechts voor 20% het geval is. Onverlet de gestelde eisen in het ak kerbouw aktieplan en de kompensa tie van de BTW-verhoging, dringen wij erbij het hoofdbestuur op aan geen enkel middel onbeproefd te la ten om volledige WIR-kompensatie te bereiken. Kring Noord-Beveland van de ZLM, F.A. Dees, voorzitter C.M. v.d. Weele, sekretaris overeenstemming met de belangrijke funktie die de regering in de nota aan de landbouw toekent. In de nota wordt de vrees uitgespro ken dat ontwikkelingen in de agrari sche sektor een verarming betekenen van het landschap. Dit mag er vol gens het Landbouwschap niet toe leiden dat de noodzakelijke aanpas singen van de productie omstandigheden voor de landbouw sterk beperkt worden. Het is goed mogelijk moderne produktie- omstandigheden te kombineren met handhaving van een aantrekkelijk, veranderend landschap. Het in de nota geïntroduceerde begrip aktieve handhaving biedt wat dit betreft geen duidelijkheid. Het Landbouwschap vindt het te recht dat de nota uitgaat van een sterkere scheiding tussen natuur en landbouw. Daarmee wordt erkend dat het tot nu toe gevoerde verwer vingsbeleid niet erg suksesvol is ge weest. Kritiek heeft het Landbouw schap onder andere op de eenzijdige benadering van de aanvoer van ge- biedsvreemd water. Het Landbouwschap heeft minister Braks opnieuw om overleg gevraagd ting van een Dienst landbouwkundig onderzoek, fase 2 de omzetting van Inspraak grondwaterbeleidsplan en grondwaterdeelplan Schouwse duinen Het is de bedoeling dat onze be lastingdienst in de toekomst meer doelgroepgericht gaat werken. Mede omdat de belastingdienst de afgelo pen jaren steeds minder goed ging funktioneren heeft men gekozen voor een nieuwe opzet. De huidige struktuur van de be lastingdienst kenmerkt zich door in- spekties voor verschillende soorten belasting. Daarnaast zijn ook de aanslagregeling, de kontrole en de invordering volledig gescheiden. In de nabije toekomst gaat dit verande ren en kan een belastingplichtige voor vrijwel al zijn belastingzaken bij één eenheid terecht. Deze nieuwe eenheden zullen taken van zowel de inspekties als de ontvangkantoren overnemen. De ondernemer zal voor al zijn fiskale zaken zich kunnen ver voegen bij de ondernemerseenheid; Vrijdag 25 maart 1988 de partikulier bij de partikulieren- eenheid. De belastingplichtige zal te maken krijgen met een vaste kon- taktambtenaar. Deze zal m.i. dan wel moeten worden bijgeschoold teneinde op de hoogte te worden ge bracht van de verschillen in de diver se wetten. Daarnaast zal de dienst de zuigkracht van het bedrijfsleven moeten doorstaan. Immers ervaren fiskalisten vertrekken en en er ko men op korte termijn nauwelijks ar beidskrachten voor terug. Boven dien hebben jonge fiskalisten na de interne opleiding nog zeker vijf jaar nodig voordat ze "aan het niveau van hun voorgangers voldoen. Na realisatie van de plannen hoeft u als belastingplichtige dan niet meer langs verschillende kantoren en lo ketten. De belastingdienst kan dan sneller en efficiënter gaan werken. Het duurt op dit moment vaak veel te lang voordat de belastingaangif ten zijn afgewerkt of vragen zijn beantwoord. Proef Deze herstrukturering zal niet direkt worden ingevoerd. Als proef zijn op 1 januari 1988 in zes steden acht nieuwe eenheden van start gegaan, die volgens het nieuwe systeem ope reren. De bedoeling is te kijken of de nieuwe aanpak werkt. Alle in de computerbestanden voorkomende belastingplichtigen die met deze acht eenheden hebben te maken zijn door persoonlijke brieven en advertenties op de hoogte gebracht. Het zal ech ter nog ver tot in de jaren negentig duren voordat alle werknemers bij de belastingdienst (ongeveer 32.000) volgens de nieuwe opzet werken. Onderzoek kost immers tijd en ook de realisatie van de plannen van de kommissie Oort zal nog de nodige hoofdbrekens kosten en problemen met zich meebrengen. Voorlopig blijft dus voor de meesten onder u alles bij het oude en zal onze belastingdienst nog steeds de overbe lasting van haar personeel door de toenemende vraag om inlichtingen en de aanwas van bezwaarschriften door foutieve aanslagen onder ogen moeten zien. J.J.C. Zegers GS Zeeland: Dammenweg moet er gauw komen Rijksweg 57 (de Dammenweg) moet zo snel mogelijk worden aangelegd, inklusief het aquadukt in het Kanaal door Walcheren ter hoogte van Mid delburg. Dat heeft het dagelijks bestuur van de provincie geschreven aan minister drs. N. Smit-Kroes van verkeer en waterstaat. Daarmee wordt tegelijkertijd duide- bestemmings plannen St. Philipsland Met ingang van 18 maart 1988 ligt gedurende een maand voor een ieder ter inzage bij de gemeentesekretarie, afdeling algemene zaken, het ont werp van het bestemmingsplan 'de Luister III'. Gedurende deze termijn kan een ieder eventuele bezwaren schriftelijk indienen bij de gemeen teraad. Gemeente Westerschouwen Met ingang van 16 maart 1988 ligt gedurende een maand voor een ieder ter inzage bij de gemeentesekretarie het ontwerp van het bestem mingsplan Dreef. Gedurende ge noemde termijn kan een ieder schriftelijke bezwaren tegen dit ont werp indienen bij de gemeenteraad. lijk gemaakt, dat het provinciaal bestuur het niet eens is met het voor nemen van de minister om de weg pas na 2000 aan te leggen. Tussen de provincie en de minister is in begin sel overeenstemming over de over dracht van het Kanaal door Walche ren en de ruil en overdracht van we gen. Onderdeel van de transaktie is de aanleg van een aquadukt ter krui sing van de Dammenweg en het Ka naal. Ekologische landbouw wil meer via veiling afzetten Naast de bestaande afzet wil de Stichting Ekomerk Controle (SEC) de verkoop via veilingen en andere beproefde handelskanalen bevorde ren. Dankzij intensieve en gerichte controle door de SEC acht de stich ting deze mogelijkheden reëel, door dat de ekologische kwaliteit nu ook werkelijk gegarandeerd kan worden. De SEC voert het Ekomerk, een wet tig gedeponeerd keurmerk voor bio logische produkten. In haar tweede bestaansjaar zag de SEC het aantal aangesloten bedrijven met 150 pro cent stijgen. Volgens de SEC biedt ekologische bedrijfsvoering een duurzaam en innoverend perspek- tief, en vereist zij een grote mate van vakmanschap. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 3