Flora- en Faunawet bemoeilijkt agra rische aktiviteiten Vooral Nederlandse graantelers zijn de dupe van stabilisatoren' Heeft de landinrichting nog toekomst Voorzitter akkerbouwcommissie J.C. Geluk Kontrakten Boerderijverplaatsing uitgekleed en meer geld naar natuur en landschap Akkerbouwaktieplan Mestproblematiek geeft veehouderij negatief imago De voorzitter van de akkerbouwcommissie van de ZLM, de heer J.C Geluk heeft op de hoofdbestuursvergadering van maandag 29 februa ri j.l. in Goes uiting gegeven aan zijn verontwaardiging op de recente Brusselse akkoorden zoals die voor de akkerbouw uitwerken". Het is onbegrijpelijk dat er produktiedrempels ingesteld worden voor pro- dukten waarbij de grens van de zelfvoorziening nog niet is bereikt zo als bij plantaardige eiwitten en schapevlees". Wat de ingestelde produktiestabilisatoren betreft stelde hij vast dat vooral de Neder landse boeren hierdoor getroffen worden omdat die hun graan recht streeks in de handel moeten brengen. Voorspellingen doen over waar de kontigentering toe kan leiden wilde de heer Geluk niet, vooral niet om dat moeilijk valt in te schatten wat het set-aside programma voor gevol gen heeft. Gezien uitlatingen van deskundigen is optimisme daarover vanwege de fraudegevoeligheid misplaatst. Kritiek had de heer Ge luk op minister-president Lubbers^en minister Braks, die recent uitlatingen hebben gedaan waaruit volgens Ge luk blijkt dat ze ter zake slecht op de hoogte zijn van de problemen in de landbouw. De aktie van het ZAJK vrijdag 12 februari in Goes zei Geluk goed te hebben gedaan, waarbij hij niet uitsloot dat er verder aktie zal moeten worden gevoerd. Met een verdergaande groei van in dustriële verwerking van landbouw- produkten gaat, zo stelde het hoofdbestuur vast, een uitbreiding van kontraktuele bindingen tussen teler en verwerker gepaard. De land bouworganisaties proberen via de kontraktteeltcommissie en verschil lende werkgroepen begeleidend op te treden. De eerste verantwoordelijk heid voor de gevolgen van een onder tekening ligt evenwel bij partijen en dus ook bij de teler. Niemand hoeft een slecht kontrakt te tekenen en voor voorlichting en informatie kan men bij de organisaties terecht. De akkerbouwcommissie van de ZLM kan zich goed vinden in het ak- kerbouwaktieplan van de hoofdafde ling akkerbouw van het Landbouwschap. Samen met de ZLM-visie op de problematiek in de akkerbouw wordt duidelijk gemaakt dat vernieuwingen en aanpassingen in de akkerbouw niet budgettair neu traal tot stand kunnen komen. De fi nanciële steun van de overheid is daarbij noodzakelijk. De voorzitter van de akkerbouw commissie de heer J.G Geluk infor meerde het hoofdbestuur maandag over het standpunt van de akker bouwcommissie ten aanzien van het akkerbouwaktieplan. In een korte toelichting zei hij dat de akkerbouw niet uit is op inko- J.C. Geluk menssteun. "Wij vinden dat we met onze bedrijven nieuwe wegen moeten zoeken en dat moet ons dan finan cieel mogelijk worden gemaakt mid dels een "innovatie premie". We willen dus de ruimte en de mogelijk heden scheppen om onze bedrijven aan te passen en te richten op nieuwe toekomstmogelijkheden en dat zal niet voor alle bedrijven dezelfde oplossing zijn. Er zal geen generale oplossing zijn, het zullen "en-en" oplossingen zijn! En dat moet de overheid ons mogelijk helpen ma ken! Door de akkerbouwcommissie van de ZLM wordt deze stellingname samen met de visie van de ZLM vol ledig onderschreven! De voorzitter van de commissie grondgebruik de heer J. Nieuwen- huyse besteedt in zijn toelichting op grondgebruikszaken tijdens de ver gadering van het hoofdbestuur van de ZLM 29 februari j.l. o.m. aan dacht aan het voorontwerp Flora- en Faunawet. Deze zal naar het zich laat aanzien grote gevolgen hebben voor land- en tuinbouw. Veel dieren en plantensoorten zullen bijzondere be scherming krijgen, waardoor struk- tuurmaatregelen in bepaalde gebieden onuitvoerbaar worden. Het geheel ademt de sfeer van grote be scherming van de leefomgeving van planten en dieren en van een verzwa ring van de eisen t.a.v. agrarische ak tiviteiten. In het kader van deze wet wordt ook de jacht en de wildschade geregeld. De jachtakte zal duurder worden, bij het melden van wildschade zal 100,moeten worden betaald, (dat bij toekenning zal worden terug betaald) en de rechtstreekse advise ring van de wildschadecommissie aan de minister vervalt. Het hoofdbestuur spreekt zijn zorg uit over mogelijke gevolgen van de toepassing van de voorgenomen maatregelen. Via het Landbouw schap zal dat naar voren worden ge bracht. Landinrichting Blijkens richtlijnen van de minister aan de Centrale commissie Landin richting zullen aanzienlijke beper kingen worden opgelegd aan de De minister van landbouw, visse rij en natuurbehoud heeft de cen trale landinrichtingskommissie (CLC) advies gevraagd over een aantal voorgenomen wijzigingen in het landinrichtingsbeleid. De ze adviesaanvraag valt in twee delen uiteen: aan de ene kant de invulling van een eerder Besloten bezuiniging en aan de andere kant een verschuiving van be staande middelen binnen het hui dige budget van landbouw naar natuur, landschap en milieu, al dan niet overgoten met een saus je nieuw beleid. Minister Braks vindt het noodzakelijk aanpas singen in het landinrichtingsbe leid door te voeren, gelet op 'de huidige maatschappelijke si tuatie'. In dit artikel wordt nader inge gaan op de feitelijke adviesaan vraag. Voor kommentaar wordt verwezen naar de rubriek 'aan de telefoon'. ligt het aksent vooral op de verbete ring van de verkaveling en in minde re mate op verbetering waterbeheer sing en wegen. Tot nu toe zien wij deze goedkopere projekten alleen buiten de beleidskaart van het struk- tuurschema landinrichting en dan vooral in Zeeland, waar nu zo'n 45.000 ha in de pijplijn zit. De mi nister stelt nu voor administratieve landinrichting ook mogelijk te ma ken binnen de beleidskaart en dan voor maksimaal ƒ1.500,per ha rijksaandeel. Buiten de beleidskaart blijft de financiële grens gesteld op ƒ1.100,— per ha. Via een bepaalde verdeelsleutel worden deze admi nistratieve hektares doorberekend in het maksimale uitvoeringsprogram ma van 36.000 ha per jaar. Zo tellen 5.000 ha administratieve projekten mogelijkheden voor landinrichting c.q. ruilverkaveling. Boerderijver plaatsing, peilverlaging, het verder ontzien van bepaalde natuurgebie den en de noodzakelijk geachte buf- fergebieden, alsmede de inlaat van zg. gebiedsvreemd water zullen (ver der) worden beperkt. Het hoofd bestuur meent hiertegen fel te moeten protesteren. "Het zijn de cultuurtechnische verbetering, die de Nederlandse agrarische sektor fun damenteel kunnen versterken en die als een speerpunt voor een verbete ring van de konkurrentiepositie van de Nederlandse land- en tuinbouw gelden. Met deze voorstellen wordt een grens overschreden in een reeds langerdurend proces van voortduren de bezuinigingen". "Een ware ontta keling van het landinrichtingsinstrument", aldus de heer Nieuwenhuyse. De commissie grondgebruik van de ZLM zal zich verder in de problematiek verdiepen. Waterwingebieden Ook ondervindt de landbouw in wa terwingebieden problemen met be trekking tot het gebruik van mest en gewasbeschermingsmiddelen. In Noord-Brabant zal hierover voor lichting worden gegeven door het Landbouwschap. In Gelderland zijn afspraken gemaakt over een schade vergoedingsregeling. In de commis sie grondgebruik van de ZLM zal op deze problematiek terug worden gekomen. Het hoofdbestuur zal de kwestie van de berekening van LEI-cijfers op pachtbasis in plaats van op eige naarsbasis aankaarten bij het KNLC, nu gebleken is dat het bestuur van het LEI vasthoudt aan de pachtbasis. buiten de kaart voor slechts een vijf de deel mee, omdat ze ongeveer vijf keer goedkoper zijn dan volledige projekten. Dit zou ook gaan gelden voor administratieve landinrichting binnen de beleidskaart, waarbij aan een verdeelsleutel van circa eenderde wordt gedacht. Dit laatste is dus nieuw. Adminstra- tieve landinrichting binnen de be leidskaart was al mogelijk, maar el ke ha werd volledig meegerekend, ook al lag het rijksaandeel bedui dend beneden het gemiddelde. Jan Brinkman De subsidie op waterbeheersingswerken is blijvend verlaagd van 65 naar 50 procent Minder voor waterbeheersing Voor 1988 is het landinrichtingsbud get met 8 miljoen gulden verlaagd. Deze door de Tweede Kamer geak- septeerde bezuiniging komt bovenop de bezuinigingen van ƒ33 min vanaf 1986 en ƒ16 min vanaf 1987. De rijkssubsidie per hektare is in de loop der jaren aanzienlijk gedaald. Zo bedroeg het rijksaandeel in 1970 nog ruim ƒ8.000,per ha, in 1982 ƒ6.400,— en zal in 1988 op ƒ4.700,— per ha uitkomen. De mi nister ziet geen betere weg dan de be zuiniging van ƒ8 min op te vangen door de subsidie op waterbeheer singswerken blijvend te verlagen van 65 naar 50%. In A2-werken en re- konstruktiegebieden oude glastuin bouw zou dezelfde subsidie dan wor den verlaagd van 50 naar 40%In de CLC is afgesproken een apart advies over dit onderdeel uit te brengen. Dit advies wordt in de maart- Vrijdag 4 maart 1988 vergadering vastgesteld. Daarbij zal ook nog gekeken worden of er ande re mogelijkheden zijn om deze be zuiniging op te vangen. Daarbij kan gedacht worden aan het verlagen van de 36.000 ha, welke jaarlijks in uitvoering wordt genomen. Een an dere mogelijkheid is een tijdje pas op de plaats maken, d.w.z. een ol meerdere jaren geen projekten in uitvoering nemen. Boerderijverplaatsing De minister is van plan boerderijver plaatsing alleen nog te subsidiëren in gebieden met optrekkende verkave ling. Hierop gelden twee uitzonde ringen: als niet-agrarische belangen met boerderijverplaatsing gediend zijn of als er geen bezwaren bestaan uit niet-agrarische overwegingen. Na de verplaatsing moet de bedrijfsop- pervlakte uitkomen van minstens 20 ha naar minimaal 25 a 30 ha. Ekstra kosten als gevolg van dwingende bouwtechnische milieu-eisen zullen in het vervolg bij de bouwkosten en voor subsidie in aanmerking komen. Natuur en milieu De minister van landbouw wil voortaan de inrichting van reserva ten in landinrichtingsprojekten 100% subsidiëren. Op deze wijze kan worden gekomen tot een 'be- heerbare ekologische infrastruk- tuur'. Peilverlaging ten behoeve van de landbouw kan nadelig voor reser vaten zijn. Op de vraag wie de nade lige gevolgen voor zijn rekening moet nemen, geeft Braks nu bij voorbaat antwoord: deze zullen door de landbouw moeten worden opgevangen. De laatste tijd wordt intensief gediskussieerd over de toe voer van zogenaamd gebiedsvreemd water. De minister mengt zich nu ook in deze diskussie en laat weten dat hij alleen nog subsidie verstrekt voor wateraanvoer als natuurbelan- gen niet worden geschaad. Administratieve landinrichting De landinrichtingswet biedt moge lijkheden voor eenvoudige ruilver kavelingen en herinrichtingen. Bij deze zgn. administratieve projekten Naar aanleiding van de zorgelijke ontwikkelingen in de akkerbouw heeft de ledenraad van de ZLM zich beraden op de situatie in die sektor. (zie ook elders in dit num mer). Men heeft zich unaniem opgesteld achter de voorstellen voor maatregelen op Europees en nationaal niveau. Het hoofdbestuur van de ZLM toonde zich zeer positief ten aan zien van de constructieve opstel ling van de ledenraad. Daarmee is de basis gelegd voor een beleid om te trachten de bepleite maat regelen te realiseren voor finan ciële injekties van ca. 250 miljoen op jaarbasis, die niet door verschuiving met andere be schikbare gelden vrij worden ge maakt, maar daar bovenop komen. Bij de nationale overheid zal een en ander ter tafel worden gebracht samen met akkerbouw aktieplan van het Landbouw schap. Het hoofdbestuur zal een demonstratieve ondersteuning van de plannen niet uit de weg gaan. Alle kringen van de ZLM hebben toegezegd om hieraan daadwerkelijk steun te verlenen. Daarmee toonden ook de andere sektoren zich solidair met de ak- kerbouwverlangens. Ook in diskussie in het hoofdbestuur van de ZLM maandag 29 februari j.l. bleek dat de mestproblematiek de gemoederen in beweging houdt. De veehouderij moet hoge kosten ma ken om de mest kwijt te kunnen en negatieve publiciteit plaatst deze sek tor in een ongunstig daglicht. Er zijn grote spanningen in de sektor mede door de slechte rentabiliteit in de dierlijke veredeling. De initiatieven van de pluimveesek- tor om vaste pluiveemest te exporte ren met een bepaalde kwaliteitsgarantie wordt doorkruist door inspelen op dit initiatief door derden. Gekonstateerd wordt dat verslechtering van de mestkwaliteit en verhoging van de kosten van de pluimveehouder tot gevolg heeft. Van groot belang daarbij is mede werking van gemeenten om tot aan vaardbare oplossingen te komen. Ook financiële bijdragen (inplaats van de WIR) voor investeringen om de mestproblematiek terug te drin gen zijn noodzakelijk. Opgemerkt werd dat het overleg met de gemeen ten over de mestproblematiek - uit zonderingen daargelaten - over het algemeen goed verloopt. 9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 9