Afschaffen WIR komt voor land
en tuinbouw erg ongelegen
'Op korte termijn daad
krachtig beleid nodig'
Veehouderij heeft steun overheid
nodig bij oplossen
mestproblematiek
D.B. van het KNLC over akkerbouwplan
Aantal Westduitsers
neemt af
WIR-maatregelen
KNLC pleit voor vergroting
zelfstandigenaftrek
Koningin Beatrix
beschermvrouwe
Floriade
De agrarische sector lijdt door het afschaffen van de basispremie in
de WIR een netto schade van tussen de vierhonderd miljoen gulden
en vijfhonderd miljoen gulden per jaar. Zo heeft het Landbouwschap
becijferd. Volgens voorzitter Marius Varekamp moet dit bedrag voor
de volle honderd procent worden gecompenseerd. "Lastenverzwarin
gen door de WIR-operatie zijn voor mij onaanvaardbaar", zei hij
woensdag in de maandelijkse bestuursvergadering.
Het afschaffen van de WIR komt
voor de land- en tuinbouw op een
hoogst ongelegen moment. De ko
mende jaren moeten er miljarden
guldens worden geïnvesteerd in
mestopslag, mestverwerking en
structurele aanpassingen in de akker
bouw. Dit omvangrijke investe
ringsprogramma, dat van' de
betrokken bedrijven toch al het ui
terste vergt, dreigt nu door het ver
dwijnen van de basispremie nog
moeilijker te worden.
Hetzelfde geldt ook voor de bedrijfs
overnames in de land- en tuinbouw
Tot nu toe vormde de WIR een be
langrijke ondersteuning bij de over
dracht van bedrijven van vader op
zoon. Ook hier moet worden afge
wacht of de andere bestedingsmoge
lijkheden die het kabinet in petto
heeft een vergelijkbaar effect
noteren.
"Open eind"
Boeren en tuinders hoeven zich niet
veel aan te trekken van het verwijt
dat door het "open einde"-karakter
van de WIR veel geld op een oncon
troleerbare manier weglokte. De
Agrarische sector heeft niet of nau
welijks bijgedragen aan de miljarden
overschrijdingen die het einde van
de WIR hebben ingeluid. De bedra
gen die naar de landbouw gaan zijn
met in totaal ruim zevenhonderd mil
joen gulden per jaar al jaren
constant. Zogezien is de landbouw
het slachtoffer geworden van de han
digheidjes die allerlei Internationaal
opererende bedrijven hebben ge
bruikt om WIR-gelden naar het bui
tenland te sluizen.
Mix
In Den Haag maken allerlei instan
ties zich op het ogenblik sterk om
met het geld van de voormalige WIR
de vennootschapsbelasting en de zo
genaamde werkgeverspremies fors te
verlagen. Voor boeren en tuinders zet
dat nauwelijks zoden aan de dijk.
Van de ongeveer 125 duizend agrari
sche bedrijven vallen er maar vijf-
Het dagelijks bestuur (voorzittersoverleg) van het Koninklijk Neder
lands Landbouw-Comité besprak in zijn vergadering op 1 maart jl.
vanzelfsprekend het zg. akkerbouw-aktieplan dat door de hoofdaf
deling akkerbouw aan het bestuur van het Landbouwschap was voor
gelegd. Dat is op zichzelf een vrij uitvoerig stuk. Het is goed dat op
deze wijze een volledig beeld wordt gegeven van wat de akkerbouw-
sektor aan ekstra aandacht nodig heeft, aldus het dagelijks bestuur.
Maar het gaat er wel om bepaalde zaken op korte termijn met de no
dige klem naar voren te brengen. Er is nl. een daadkrachtig beleid
voor de akkerbouw nodig.
Op korte termijn zijn vooral maatre
gelen op nationaal vlak nodig. Dat
moet de verbetering van de be-
drijfsstruktuur betreffen: beëindi
gingsregeling en speciale investe
ringssteun. Daarbij een overbrug
gingsfinanciering voor levensvatbare
bedrijven, en in de belastingsfeer een
reserveringsmogelijkheid voor risi-
ko's en investeringen. Op wat lange
re termijn dan verder maatregelen
voor kwaliteitsverbetering, kavel
ruil, onderzoek van alternatieven
e.d. Het dagelijks bestuur realiseer
de zich dat vóór een en ander ekstra
financiële middelen nodig zullen
zijn. De politiek verantwoordelijken
zullen daarvan overtuigd moeten
worden. In eerste instantie zal via
het Landbouwschap de nodige druk
uitgeoefend worden; over verdere
aktiviteiten zal overleg met andere
organisaties plaats hebben.
Zelfstandigenstatuut
Het Landbouwschap (merkwaardig
genoeg niet de organisaties van agra
rische ondernemers) is gevraagd ad
vies uit te brengen over een notitie
van de staatssekretaris van Ekono-
mische Zaken over een zelfstandi
genstatuut. Het KNLC kan zich in
grote lijnen wel verenigen met wat
het Landbouwschap van plan is
daarover te zeggen. Het gaat over
een raamwerk dat gehanteerd wordt
als de overheid maatregelen neemt
m.b.t. belastingen, sociale zaken
e.d. die de zelfstandige ondernemers
raken. Dat is volgens het dagelijks
bestuur een goede zaak. Zelfstandi
gen zijn dan niet alleen zij die met
hun privé-vermogen en -inkomen
Vrijdag 4 maart 1988
aansprakelijk voor hun zaken zijn,
maar ook zij die onder een andere
rechtsvorm hun bedrijf voeren.
Wat de belastingen betreft gaat het
dan in de allereerste plaats om drie
funkties die aan het inkomen van de
zelfstandige moeten worden toege
kend: konsumptie, investering en re
servering. Voorzover het geen kon
sumptie betreft, moet naar de me
ning van het KNLC een bijzonder
tarief gelden. Er zijn immers allerlei
grote risiko's in het agrarische be
drijf te dragen en ekstra investe
ringsbedragen zijn nodig voor ver
nieuwing en aanpassing. Er is welis
waar al een zelfstandigen-aftrek
maar specifieke reserveringsmoge
lijkheden zijn daarnaast nodig. Een
ander belangrijk punt is de zorg
voor de voortzetting van het bedrijf
bij opvolging. De overnameprijs
moet dan worden geacht op de ren
tabiliteit gebaseerd te zijn en dus za
kelijk te zijn; waardering als bij
derden-verkeer kan en mag geen rol
spelen.
Overige zaken
Ontsmetting bleek te heersen over de
onbegrijpelijke vergroting van het
melkkwotum voor Frankrijk, Duits
land en België, zogenaamd vanwege
vermindering van de thuis-
verwerking in bergstreken. Deze on
doorzichtige praktijken zijn niet te
tolereren. De vetfaktor is ook nog
steeds een bron van onmin. Wan
neer komt nu eindelijk de, nieuwe,
opkoopregeling eens af? Wees be
dacht op handhaving van het lage
BTW-tarief voor snijbloemen, zo
werd van tuinbouwzijde gesteld.
Meer klanten, meer omzet. Deze
leuze gaat over niet al te lange
tijd niet meer op voor de Bonds
republiek. Onze belangrijkste af
zetmarkt voor groenten en fruit
zal in de nabije toekomst duide
lijk in omvang afnemen. Het
aantal kinderen dat geboren
wordt is onvoldoende om de be
volkingsomvang op peil te hou
den. Momenteel blijft bijna 20%
van de Westduitse huwelijken
kinderloos en nog eens 25% laten
het bij 1 kind.
Voor de omvang van de West
duitse bevolking heeft dit alles
grote gevolgen. Afhankelijk van
de toekomstige ontwikkeling van
het geboortecijfer zal de Bonds
republiek volgens de demografen
in het jaar 2025 in het gunstigste
geval zo'n 43 miljoen Westduit
sers tellen en in het ongunstigste
geval slechts 34 min. Nu wonen
er in de Bondsrepubliek 56 min
Westduitsers. Het aantal buiten:
landers zal wel toenemen name
lijk van 4 miljoen naar zo'n 7
miljoen.
De afname van de bevolkingsom
vang zal relatief snel verlopen. Al
over 15 jaar zullen er 3 tot 5 mil
joen minder Westduitsers zijn.
Fruittelers stemmen in met
konklusies diskussienota
"Fruitteelt 2000"
De fruittelers in de regionale tuin-
bouwcommissies van de ZLM zijn
van mening dat de sektor met de door
het Landbouwschap samengestelde
diskussienota "De fruitteelt in het
perspektief van het jaar 2000" goed
uit de voeten kan. Het rapport was
donderdag 25 februari j.I. in de com
missies onderworp van een intensieve
gedachtenwisseling.
De fruittelers onderschrijven de in de
nota opgenomen konklusies en aan
bevelingen; ingestemd wordt met de
konstatering dat de gemiddelde op
pervlakte per bedrijf te klein is, dat
de presentatie van het fruit nog kan
verbeteren en dat een verdere konsen-
tratie resp. samenwerking tussen de
afzetorganisaties wenselijk is. Voorts
wordt onderschreven dat kontrole van
het produkt van afzetpunt naar con
sument nodig is en dat er de eerstko
mende jaren vraag zal zijn naar met
name een rood produkt. "Een rode
appel is in".
tienhonderd onder de
vennootschapsbelasting en ook het
aantal bedrijven met werknemers is
maar een fractie van het totaal.
Volgens het Landbouwschap moet
de compensatie daarom worden ge
zocht in een mix van maatregelen. In
de fiscale sfeer zou de zelfstandigen
aftrek kunnen worden verhoogd. In
de sfeer van de sociala premies liggen
er mogelijkheden voor het verlagen
van de volksverzekeringspremies die
ook voor zelfstandigen gelden, zoals
kinderbijslag, AOW en AWW.
Verder zouden er bijvoorbeeld via
het O enS-ronde nieuwe mogelijkhe
den kunnen worden geschapen om
investeringen in de land- en tuin
bouw te ondersteunen. Wat dit be
treft zou het Landbouwschap het
ook een goede zaak vinden als het
restant van de WIR, de zogenaamde
kleinschaligheidstoeslag, zou wor
den omgezet in een nieuwe investe
ringsregeling voor zelfstandige
bedrijven. Het kabinet moet hier
voor dan wel meer geld beschikbaar
stellen dan de vijfhonderd miljoen
gulden die nu voor de kleinschalig
heidspremie is gereserveerd.
Tenslotte zou een deel van de vrijko
mende WIR-gelden ook kunnen
worden gebruikt voor het versterken
van de landinrichting en kwaliteits
verbetering. Ook daarvan profiteren
boeren en tuinders rechtstreeks.
Het (dagelijks) bestuur van het Ko
ninklijk Nederlands Landbouw-
Comité besteedde ruime aandacht
aan de gevolgen voor land- en tuin
bouw van de door de regering ge
troffen WIR-maatregelen.
Het KNLC gaat ervan uit dat het
aandeel van land- en tuinbouw in het
vrijkomende bedrag ƒ500 min kan
belopen. Het KNLC stelt zich op het
standpunt dat de kompensatie voor
land- en tuinbouw op de agrarische
sektor toegesneden moet zijn. Het
stemt graag in met de handhaving en
eventuele vergroting van de klein
schaligheidstoeslag, mits het 'nega
tieve WIR-systeem' terugkomt.
Voor de agrarische zelfstandigen zal
een vergroting van de zelfstandigen
aftrek de voor de hand liggende
maatregel zijn; een ekstra vergroting
kan worden toegepast voor begin
nende ondernemers. Als verlaging
van sociale premies aan de orde
komt, zal die betrekking moeten
hebben op de premies voor de volks
verzekeringen (AKW, AOW, AAW,
e.d.).
De Floriade Den Haag - Zoeter-
meer, die op Zoetermeers grond
gebied ten zuiden van Rijksweg
A12 in 1992 wordt gehouden,
krijgt koninklijke steun. Konin
gin Beatrix heeft het bescherm
vrouwschap van deze internatio
nale tuinbouwtentoonstelling
aanvaard. De aanleg van de Flo
riade is vanaf 20 maart 1986 in
volle gang. Duizenden bomen en
ontelbaar veel struiken vormen
inmiddels samen met wegen, pa
den en waterpartijen een park
landschap waarin de Floriade
zal worden vormgegeven. Ook
1988 bruist van de aktiviteiten.
De Nederlandse Fruitteelt zal
met de aanplant van een kollek-
tieve inzending beginnen. Dui
zenden planten en bomen zullen
het basispark verder vervolma
ken. Een 7,5 hektare grote vijver
zal worden afgewerkt, terwijl
ook een brug van maar liefst 66
meter over deze vijver deze zo
mer zal worden gebouwd. Met
het grondwerk voor een deel van
het entreegebied waar ook een in
drukwekkende bomenboulevard
zal komen, zal nog dit voorjaar
worden gestart.
Dit jaar zal bovendien door alle
ekspositiegebieden een berege-
ningsinstallatie worden aange
legd zodat na de invulling van de
ze gebieden ook tijdens droogte
optimale kondities kunnen wor
den gegarandeerd.
Op het programma staat o.a.
ook het grondwerk voor het
ekspositieterrein waar de buiten
landse inzendingen een plaats
zullen vinden.
In het najaar zal bovendien de
kantoor- en ontvangstakkomo-
datie in het Stadshart van Zoeter-
meer verhuizen naar het aan de
Floriade grenzende dienstterrein.
De Stichting Internationale Tuin
bouwtentoonstelling Den Haag-
Zoetermeer 1992 is dan ook zeer
verheugd dat zij zich bij al haar
inspanningen verzekerd weet van
koninklijke belangstelling.
Hoogdbestuur ZLM vrij
gevallen WIR-premies
bestemmen voor landbouw
De afschaffing van de WIR is voor
het hoofdbestuur van de ZLM als
een zeer onwelkome verrassing erva
ren. Gekonfronteerd met slechte eko-
nomische omstandigheden en bezig
met grote investeringen in noodzake
lijke ekonomische omschakelingen
en in installaties die milieu
vriendelijk zijn, kan de landbouw
deze investeringssteun node missen.
Het hoofdbestuur dat de verlaging
van de WIR naar 0% op de maande
lijkse vergadering 29 februari j.I.
besprak, meent daarom, dat een zo
danig deel van de vrijgevallen WIR-
premies voor de landbouw bestemd
dient te blijven, dat de gaande ont
wikkelingen niet worden
gestagneerd.
Produktschap voor Aardappe
len wijst marktordening af
Door het Produktschap voor Aard
appelen wordt een EG-
marktordening voor aardappelen af
gewezen. Het Produktschap reageert
hiermee op een voorstel van de
Europese boerenorganisatie CO-
PA/COGECA. Het vreest dat door
de financiële steun uit Brussel een te
hoge produktie in stand gehouden
zou worden. Gezien de problemen
die zich bij andere marktorde-
ningsprodukten voordoen, met na
me bij de granen, acht het produkt
schap het niet gewenst om nieuwe
marktinterventieprodukton te intro
duceren.
"Het voortbestaan van veel veehou
derijbedrijven wordt in sterke mate
bepaald door de medewerking en de
financiële ondersteuning van de
overheid bij de mestafzet. Als vee-
houderijsektor willen we meewerken
aan het behoud van een goed leefmi
lieu. We beseffen dat de kosten ver
bonden aan een verantwoorde
mestafzet opgebracht moeten wor
den maar zonder hulp van de over
heid zal dat niet gaan". Dit zei de
voorzitter van de veehouderijcom
missie van de ZLM de heer W. van
Veldhuizen maandag 29 februari j.I.
op de hoofdbestuursvergadering van
de ZLM in de "Prins van Oranje" te
Goes.
De heer Van Veldhuizen meldde dat
er door recente publikaties in de vee-
houderijsektor veel ongenoegen is
ontstaan over de mestwet. Bij veel
bedrijven wordt zelfs bij kennisne
ming van de. voorgestelde milieu-
eisen aan een rendabele voortzetting
van het bedrijf getwijfeld. De sektor
raakt danig gefrustreerd door de
aanslagen voor de overschotheffing,
de slechte prijzen in de varkenshou
derij, de hoge afzetkosten van de
mest en door het moeilijk af kunnen
zetten van zeugen- en kalvermest. Bij
dit alles komt nu nog dat door de af
schaffing van de WIR investeren in
opslagkapaciteit van mest aanzien
lijk duurder wordt.
"Om uit deze moeilijke periode te
kunnen geraken zullen we de steun
van de overheid zowel landelijk, pro
vinciaal als gemeentelijk - niet kun
nen missen", zo stelde de heer Van
Veldhuizen vast.