Afschaffen WIR komt voor land en tuinbouw erg ongelegen 'Op korte termijn daad krachtig beleid nodig' Veehouderij heeft steun overheid nodig bij oplossen mestproblematiek D.B. van het KNLC over akkerbouwplan Aantal Westduitsers neemt af WIR-maatregelen KNLC pleit voor vergroting zelfstandigenaftrek Koningin Beatrix beschermvrouwe Floriade De agrarische sector lijdt door het afschaffen van de basispremie in de WIR een netto schade van tussen de vierhonderd miljoen gulden en vijfhonderd miljoen gulden per jaar. Zo heeft het Landbouwschap becijferd. Volgens voorzitter Marius Varekamp moet dit bedrag voor de volle honderd procent worden gecompenseerd. "Lastenverzwarin gen door de WIR-operatie zijn voor mij onaanvaardbaar", zei hij woensdag in de maandelijkse bestuursvergadering. Het afschaffen van de WIR komt voor de land- en tuinbouw op een hoogst ongelegen moment. De ko mende jaren moeten er miljarden guldens worden geïnvesteerd in mestopslag, mestverwerking en structurele aanpassingen in de akker bouw. Dit omvangrijke investe ringsprogramma, dat van' de betrokken bedrijven toch al het ui terste vergt, dreigt nu door het ver dwijnen van de basispremie nog moeilijker te worden. Hetzelfde geldt ook voor de bedrijfs overnames in de land- en tuinbouw Tot nu toe vormde de WIR een be langrijke ondersteuning bij de over dracht van bedrijven van vader op zoon. Ook hier moet worden afge wacht of de andere bestedingsmoge lijkheden die het kabinet in petto heeft een vergelijkbaar effect noteren. "Open eind" Boeren en tuinders hoeven zich niet veel aan te trekken van het verwijt dat door het "open einde"-karakter van de WIR veel geld op een oncon troleerbare manier weglokte. De Agrarische sector heeft niet of nau welijks bijgedragen aan de miljarden overschrijdingen die het einde van de WIR hebben ingeluid. De bedra gen die naar de landbouw gaan zijn met in totaal ruim zevenhonderd mil joen gulden per jaar al jaren constant. Zogezien is de landbouw het slachtoffer geworden van de han digheidjes die allerlei Internationaal opererende bedrijven hebben ge bruikt om WIR-gelden naar het bui tenland te sluizen. Mix In Den Haag maken allerlei instan ties zich op het ogenblik sterk om met het geld van de voormalige WIR de vennootschapsbelasting en de zo genaamde werkgeverspremies fors te verlagen. Voor boeren en tuinders zet dat nauwelijks zoden aan de dijk. Van de ongeveer 125 duizend agrari sche bedrijven vallen er maar vijf- Het dagelijks bestuur (voorzittersoverleg) van het Koninklijk Neder lands Landbouw-Comité besprak in zijn vergadering op 1 maart jl. vanzelfsprekend het zg. akkerbouw-aktieplan dat door de hoofdaf deling akkerbouw aan het bestuur van het Landbouwschap was voor gelegd. Dat is op zichzelf een vrij uitvoerig stuk. Het is goed dat op deze wijze een volledig beeld wordt gegeven van wat de akkerbouw- sektor aan ekstra aandacht nodig heeft, aldus het dagelijks bestuur. Maar het gaat er wel om bepaalde zaken op korte termijn met de no dige klem naar voren te brengen. Er is nl. een daadkrachtig beleid voor de akkerbouw nodig. Op korte termijn zijn vooral maatre gelen op nationaal vlak nodig. Dat moet de verbetering van de be- drijfsstruktuur betreffen: beëindi gingsregeling en speciale investe ringssteun. Daarbij een overbrug gingsfinanciering voor levensvatbare bedrijven, en in de belastingsfeer een reserveringsmogelijkheid voor risi- ko's en investeringen. Op wat lange re termijn dan verder maatregelen voor kwaliteitsverbetering, kavel ruil, onderzoek van alternatieven e.d. Het dagelijks bestuur realiseer de zich dat vóór een en ander ekstra financiële middelen nodig zullen zijn. De politiek verantwoordelijken zullen daarvan overtuigd moeten worden. In eerste instantie zal via het Landbouwschap de nodige druk uitgeoefend worden; over verdere aktiviteiten zal overleg met andere organisaties plaats hebben. Zelfstandigenstatuut Het Landbouwschap (merkwaardig genoeg niet de organisaties van agra rische ondernemers) is gevraagd ad vies uit te brengen over een notitie van de staatssekretaris van Ekono- mische Zaken over een zelfstandi genstatuut. Het KNLC kan zich in grote lijnen wel verenigen met wat het Landbouwschap van plan is daarover te zeggen. Het gaat over een raamwerk dat gehanteerd wordt als de overheid maatregelen neemt m.b.t. belastingen, sociale zaken e.d. die de zelfstandige ondernemers raken. Dat is volgens het dagelijks bestuur een goede zaak. Zelfstandi gen zijn dan niet alleen zij die met hun privé-vermogen en -inkomen Vrijdag 4 maart 1988 aansprakelijk voor hun zaken zijn, maar ook zij die onder een andere rechtsvorm hun bedrijf voeren. Wat de belastingen betreft gaat het dan in de allereerste plaats om drie funkties die aan het inkomen van de zelfstandige moeten worden toege kend: konsumptie, investering en re servering. Voorzover het geen kon sumptie betreft, moet naar de me ning van het KNLC een bijzonder tarief gelden. Er zijn immers allerlei grote risiko's in het agrarische be drijf te dragen en ekstra investe ringsbedragen zijn nodig voor ver nieuwing en aanpassing. Er is welis waar al een zelfstandigen-aftrek maar specifieke reserveringsmoge lijkheden zijn daarnaast nodig. Een ander belangrijk punt is de zorg voor de voortzetting van het bedrijf bij opvolging. De overnameprijs moet dan worden geacht op de ren tabiliteit gebaseerd te zijn en dus za kelijk te zijn; waardering als bij derden-verkeer kan en mag geen rol spelen. Overige zaken Ontsmetting bleek te heersen over de onbegrijpelijke vergroting van het melkkwotum voor Frankrijk, Duits land en België, zogenaamd vanwege vermindering van de thuis- verwerking in bergstreken. Deze on doorzichtige praktijken zijn niet te tolereren. De vetfaktor is ook nog steeds een bron van onmin. Wan neer komt nu eindelijk de, nieuwe, opkoopregeling eens af? Wees be dacht op handhaving van het lage BTW-tarief voor snijbloemen, zo werd van tuinbouwzijde gesteld. Meer klanten, meer omzet. Deze leuze gaat over niet al te lange tijd niet meer op voor de Bonds republiek. Onze belangrijkste af zetmarkt voor groenten en fruit zal in de nabije toekomst duide lijk in omvang afnemen. Het aantal kinderen dat geboren wordt is onvoldoende om de be volkingsomvang op peil te hou den. Momenteel blijft bijna 20% van de Westduitse huwelijken kinderloos en nog eens 25% laten het bij 1 kind. Voor de omvang van de West duitse bevolking heeft dit alles grote gevolgen. Afhankelijk van de toekomstige ontwikkeling van het geboortecijfer zal de Bonds republiek volgens de demografen in het jaar 2025 in het gunstigste geval zo'n 43 miljoen Westduit sers tellen en in het ongunstigste geval slechts 34 min. Nu wonen er in de Bondsrepubliek 56 min Westduitsers. Het aantal buiten: landers zal wel toenemen name lijk van 4 miljoen naar zo'n 7 miljoen. De afname van de bevolkingsom vang zal relatief snel verlopen. Al over 15 jaar zullen er 3 tot 5 mil joen minder Westduitsers zijn. Fruittelers stemmen in met konklusies diskussienota "Fruitteelt 2000" De fruittelers in de regionale tuin- bouwcommissies van de ZLM zijn van mening dat de sektor met de door het Landbouwschap samengestelde diskussienota "De fruitteelt in het perspektief van het jaar 2000" goed uit de voeten kan. Het rapport was donderdag 25 februari j.I. in de com missies onderworp van een intensieve gedachtenwisseling. De fruittelers onderschrijven de in de nota opgenomen konklusies en aan bevelingen; ingestemd wordt met de konstatering dat de gemiddelde op pervlakte per bedrijf te klein is, dat de presentatie van het fruit nog kan verbeteren en dat een verdere konsen- tratie resp. samenwerking tussen de afzetorganisaties wenselijk is. Voorts wordt onderschreven dat kontrole van het produkt van afzetpunt naar con sument nodig is en dat er de eerstko mende jaren vraag zal zijn naar met name een rood produkt. "Een rode appel is in". tienhonderd onder de vennootschapsbelasting en ook het aantal bedrijven met werknemers is maar een fractie van het totaal. Volgens het Landbouwschap moet de compensatie daarom worden ge zocht in een mix van maatregelen. In de fiscale sfeer zou de zelfstandigen aftrek kunnen worden verhoogd. In de sfeer van de sociala premies liggen er mogelijkheden voor het verlagen van de volksverzekeringspremies die ook voor zelfstandigen gelden, zoals kinderbijslag, AOW en AWW. Verder zouden er bijvoorbeeld via het O enS-ronde nieuwe mogelijkhe den kunnen worden geschapen om investeringen in de land- en tuin bouw te ondersteunen. Wat dit be treft zou het Landbouwschap het ook een goede zaak vinden als het restant van de WIR, de zogenaamde kleinschaligheidstoeslag, zou wor den omgezet in een nieuwe investe ringsregeling voor zelfstandige bedrijven. Het kabinet moet hier voor dan wel meer geld beschikbaar stellen dan de vijfhonderd miljoen gulden die nu voor de kleinschalig heidspremie is gereserveerd. Tenslotte zou een deel van de vrijko mende WIR-gelden ook kunnen worden gebruikt voor het versterken van de landinrichting en kwaliteits verbetering. Ook daarvan profiteren boeren en tuinders rechtstreeks. Het (dagelijks) bestuur van het Ko ninklijk Nederlands Landbouw- Comité besteedde ruime aandacht aan de gevolgen voor land- en tuin bouw van de door de regering ge troffen WIR-maatregelen. Het KNLC gaat ervan uit dat het aandeel van land- en tuinbouw in het vrijkomende bedrag ƒ500 min kan belopen. Het KNLC stelt zich op het standpunt dat de kompensatie voor land- en tuinbouw op de agrarische sektor toegesneden moet zijn. Het stemt graag in met de handhaving en eventuele vergroting van de klein schaligheidstoeslag, mits het 'nega tieve WIR-systeem' terugkomt. Voor de agrarische zelfstandigen zal een vergroting van de zelfstandigen aftrek de voor de hand liggende maatregel zijn; een ekstra vergroting kan worden toegepast voor begin nende ondernemers. Als verlaging van sociale premies aan de orde komt, zal die betrekking moeten hebben op de premies voor de volks verzekeringen (AKW, AOW, AAW, e.d.). De Floriade Den Haag - Zoeter- meer, die op Zoetermeers grond gebied ten zuiden van Rijksweg A12 in 1992 wordt gehouden, krijgt koninklijke steun. Konin gin Beatrix heeft het bescherm vrouwschap van deze internatio nale tuinbouwtentoonstelling aanvaard. De aanleg van de Flo riade is vanaf 20 maart 1986 in volle gang. Duizenden bomen en ontelbaar veel struiken vormen inmiddels samen met wegen, pa den en waterpartijen een park landschap waarin de Floriade zal worden vormgegeven. Ook 1988 bruist van de aktiviteiten. De Nederlandse Fruitteelt zal met de aanplant van een kollek- tieve inzending beginnen. Dui zenden planten en bomen zullen het basispark verder vervolma ken. Een 7,5 hektare grote vijver zal worden afgewerkt, terwijl ook een brug van maar liefst 66 meter over deze vijver deze zo mer zal worden gebouwd. Met het grondwerk voor een deel van het entreegebied waar ook een in drukwekkende bomenboulevard zal komen, zal nog dit voorjaar worden gestart. Dit jaar zal bovendien door alle ekspositiegebieden een berege- ningsinstallatie worden aange legd zodat na de invulling van de ze gebieden ook tijdens droogte optimale kondities kunnen wor den gegarandeerd. Op het programma staat o.a. ook het grondwerk voor het ekspositieterrein waar de buiten landse inzendingen een plaats zullen vinden. In het najaar zal bovendien de kantoor- en ontvangstakkomo- datie in het Stadshart van Zoeter- meer verhuizen naar het aan de Floriade grenzende dienstterrein. De Stichting Internationale Tuin bouwtentoonstelling Den Haag- Zoetermeer 1992 is dan ook zeer verheugd dat zij zich bij al haar inspanningen verzekerd weet van koninklijke belangstelling. Hoogdbestuur ZLM vrij gevallen WIR-premies bestemmen voor landbouw De afschaffing van de WIR is voor het hoofdbestuur van de ZLM als een zeer onwelkome verrassing erva ren. Gekonfronteerd met slechte eko- nomische omstandigheden en bezig met grote investeringen in noodzake lijke ekonomische omschakelingen en in installaties die milieu vriendelijk zijn, kan de landbouw deze investeringssteun node missen. Het hoofdbestuur dat de verlaging van de WIR naar 0% op de maande lijkse vergadering 29 februari j.I. besprak, meent daarom, dat een zo danig deel van de vrijgevallen WIR- premies voor de landbouw bestemd dient te blijven, dat de gaande ont wikkelingen niet worden gestagneerd. Produktschap voor Aardappe len wijst marktordening af Door het Produktschap voor Aard appelen wordt een EG- marktordening voor aardappelen af gewezen. Het Produktschap reageert hiermee op een voorstel van de Europese boerenorganisatie CO- PA/COGECA. Het vreest dat door de financiële steun uit Brussel een te hoge produktie in stand gehouden zou worden. Gezien de problemen die zich bij andere marktorde- ningsprodukten voordoen, met na me bij de granen, acht het produkt schap het niet gewenst om nieuwe marktinterventieprodukton te intro duceren. "Het voortbestaan van veel veehou derijbedrijven wordt in sterke mate bepaald door de medewerking en de financiële ondersteuning van de overheid bij de mestafzet. Als vee- houderijsektor willen we meewerken aan het behoud van een goed leefmi lieu. We beseffen dat de kosten ver bonden aan een verantwoorde mestafzet opgebracht moeten wor den maar zonder hulp van de over heid zal dat niet gaan". Dit zei de voorzitter van de veehouderijcom missie van de ZLM de heer W. van Veldhuizen maandag 29 februari j.I. op de hoofdbestuursvergadering van de ZLM in de "Prins van Oranje" te Goes. De heer Van Veldhuizen meldde dat er door recente publikaties in de vee- houderijsektor veel ongenoegen is ontstaan over de mestwet. Bij veel bedrijven wordt zelfs bij kennisne ming van de. voorgestelde milieu- eisen aan een rendabele voortzetting van het bedrijf getwijfeld. De sektor raakt danig gefrustreerd door de aanslagen voor de overschotheffing, de slechte prijzen in de varkenshou derij, de hoge afzetkosten van de mest en door het moeilijk af kunnen zetten van zeugen- en kalvermest. Bij dit alles komt nu nog dat door de af schaffing van de WIR investeren in opslagkapaciteit van mest aanzien lijk duurder wordt. "Om uit deze moeilijke periode te kunnen geraken zullen we de steun van de overheid zowel landelijk, pro vinciaal als gemeentelijk - niet kun nen missen", zo stelde de heer Van Veldhuizen vast.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 5