De ZLM-visie op de situatie in de akkerbouw Andere invalshoek op Stopa garantiesysteem Minister Braks wil advies over vereenvoudiging relatienotabeleid nader uitwerken Natuur en milieu in beroep tegen genetisch gemanipuleerde aardappel Vanaf de publikatie van het zo genaamde Groenboek van An- driessen in 1985 heeft de ZLM voortdurend gewaarschuwd voor de rampzalige gevolgen die daar uit voort zouden komen voor met name de Nederlandse akker bouw. Kernpunt uit het Groen boek is de neerwaartse prijsspi- raal voor granen richting wereld marktprijs. Het Groenboek is tot stand gekomen op basis van overwegingen van politieke en fi nanciële aard tegen de achter grond van de overproduktie van diverse landbouwprodukten. In middels (1988) is de graanprijs sinds 1985 met 20% omlaag ge bracht. Voor 1988 zullen er ver dere prijsdalingen worden door gevoerd. Door min of meer toevallige om standigheden (zoals goed weer) kwamen de Europese maatrege len met betrekking tot de granen tot het seizoen 1987 in de prak tijk niet als zodanig over. Door opbrengstvolume en kwaliteit werd de graanprijs gekamou- fleerd. De ZLM is niettemin doorgegaan met het geven van ernstige waarschuwingssignalen. Door het verloop van het seizoen 1987 zijn ieders ogen wel ge opend. In dit seizoen deden zich geen eksterne omstandigheden voor, die de prijsdalingen kon den kamoufleren en kwam de klap in zijn volle omgang op de akkerbouw neer. Spilfunktie granen De problemen zijn vooral terug te voeren op de centrale funktie van de granen in het bouwplan. Dit wordt genoemd de spilfunk tie van de granen. Door de prijs van de granen zonder meer te verlagen ontstaan er in deze si tuatie een reeks verdringingsef fekten met als gevolg aanzienlij ke prijsdalingen voor alle akker bouwprodukten. Dus ook voor Granen hebben een centrale plaats in het bouwplan. Graanprijsdaling doet verdringingseffekten ontstaan, waardoor alle akkerbouwprodukten in prijs dalen. vrije produkten zoals aardappe len. Het gevolg is een ijskoude sanering van de Nederlandse ak kerbouw die immers gezien de kleinschalige bedrijfsstruktuur geen kant op kan. Het feit dat de Nederlandse regering voortdu rend voorop loopt bij het zoveel mogelijk omlaag brengen van de graanprijzen, wordt dan ook er varen als een dolksteek in de rug. Voldoende tijd en geld De ZLM is realist genoeg om te erkennen dat aan een meer markt gerichte prijsontwikkeling van de granen op den duur niet valt te ontkomen. Waar de ZLM echter vooral voor pleit is dat de neder- landse akkerbouw voldoende tijd krijgt om nieuwe wegen te zoe ken en zich aan te passen aan de gewijzigde omstandigheden. Voor de ZLM is daarbij uit gangspunt dat geprobeerd moet worden dat zoveel mogelijk boe ren toekomstperspektief te bie den. Gezien onze kleinschalige bedrijfsstruktuur zal dat voor de meeste bedrijven betekenen dat ze van de huidige bulkproduktie over moeten schakelen op plant aardige specialiteiten. De akker bouwer zal zich een tuindersmen taliteit aan moeten meten. Dat kost tijd en geld! Dat kan de sek- tor niet alleen opbrengen. Daar om is hulp van de overheid on ontbeerlijk! Daarom pleit de ZLM voor de volgende noodza kelijke maatregelen. De ZLM bepleit de volgende maatregelen op Europees nivo: - om ruimte te scheppen: groot scheeps onderzoek naar alterna tieve verwerking van met name granen, maar ook andere pro dukten moeten daarbij niet uit gesloten worden. - om tijd te winnen: de prijsda ling van de granen stoppen of tenminste zoveel mogelijk afrem men. Hulpmiddel daarbij kan onder andere zijn een tijdelijke vrijwillige braakregeling voor granen. - uit sociaal oogpunt: krachtige aanpak van het Europees socio- struktureel beleid. Op nationaal nivo: Daadwerkelijke financiële steun is noodzakelijk ten behoeve van de aanpassingen en investeringen ter versterking van de konkur- rentiepositie van de nederlandse akkerbouw. Om onze plantaardi ge produktiesektor te kunnen la ten overleven op relatief klein schalige bedrijven pleit de ZLM voor de volgende maatregelen: - extra inspanningen op het ge bied van onderzoek en voorlich ting met name voor wat betreft alternatieve gewassen en kwali teit en toegevoegde waarde. - extra inspanningen op het ge bied van afzet, verwerking en vermarkting, d.w.z. datgene pro duceren wat de markt vraagt. - extra inspanningen m.b.t. de optimalisatie van produktiefak- toren met name voor wat betreft de landinrichting. - extra uitbouw van bestaande re gelingen met name voor wat be treft borgstelling, rentesubsidie en innovatie. - extra fiskale maatregelen voor de akkerbouw met name voor wat betreft investeringen in be- drijfsaanpassingen (inkl. be drijfsovername). - extra invulling van het bijstand- besluit zelfstandigen. Met name in het kader van een overbruggings- c.q. zwemvestre geling. Financiering Zoals hierboven reeds gesteld zullen de genoemde maatregelen niet budgettair neutraal uitge voerd kunnen worden. De ZLM meent dat voor de finan ciering van de extra inspanning twee a driehonderd miljoen gulden op jaarbasis nodig is en dat zal voor een aantal jaren moeten gelden. Nu aktie ondernemen Nogmaals wordt benadrukt dat alle betrokkenen om de tafel moeten gaan zitten dat wil zeg gen boeren, overheid, handel, in dustrie, afzet, verwerking, enzo voort. De ZLM denkt dat het bo venstaande een begaanbare weg is om zoveel mogelijk bedrijfsge- noten ook in de toekomst nog boer te laten zijn en/of hun op volgers daartoe in staat te stellen. Van de bedrijfsgenoten zelf vergt dit een enorme inspanning en de wil om te overleven. Het gaat om een bijzonder ingrijpend proces. Niet iedereen zal dan ook kunnen slagen. Sommigen zullen mis schien kunnen blijven boeren zo als ze gewend zijn omdat ze over voldoende oppervlakte beschik ken. In de Nederlandse omstan digheden is dat echter een uitzon dering. Snel handelen is absolute noodzaak. De druk op onze akkerbouwsek- tor als geheel en op de bedrijven afzonderlijk neemt zeer snel toe en de moeilijkheden stapelen zich op in versneld tempo. De signa len uit de achterban spreken voor zich. In het belang van de boe ren, de nationale ekonomie en het platteland moet er nu aktie worden genomen. Het is erg druk bij de keurings diensten van de NAK met de overna meregeling van oogst 1987. Op 29 februari was er reeds 73.402 ton aan geboden en we zijn nog lang niet aan het eind. In de tabel staat een over zicht van de aanbiedingen in verge lijking met voorgaande jaren. Ie periode 2e periode 3e periode rassen bieden uitzicht, maar ook de nodige zorgen; groeiende opbrengst- verschillen; een toenemende belang stelling van de afnemers of zelf de voorziening van uitgangsmateriaal ter hand te nemen (wereldwijd); snelle vermeerderingstechnieken en methodieken waarvan de resultaten oogst 1987 15.505 ton 33.001 ton 24.896 ton 73.402 ton oogst 1986 5.240 ton 10.883 ton 9.286 ton 25.409 ton oogst 1985 5.959 ton 25.553 ton 20.493 ton 52.005 ton Het kritische punt van het ingaan van de algemene naheffing kala- miteitenheffing) ligt bij 130.000 ton! In 1986 haalden we in totaal een overname van 110.000 ton; in 1985 van 170.000 ton. Er is nog geen voorspelling te doen over het einde van 1987. Beleid oogst 1989 Tot nu toe is duidelijk gekozen voor een kostendekkend beleid per jaar met risiko van hoge heffingen. Met de uitvoering daarvan zijn we dan nu duidelijk gekonfronteerd geweest in de jaren '85, '86 en zeker ook over 1987. Terwijl beleid oogst 1988 nog niet geheel is afgerond lijkt het ge wenst om zeer vroegtijdig reeds een aanvang te maken met het beleid van 1989! Om daarmee alvast een 'schot voor de boeg' te geven, een aantal opmerkingen: de heffingen rijzen ver uit boven de ƒ1.000,per ha; er is een groeiende tegenzin om die hef fingen te betalen; de liquiditeit bij de akkerbouwers is en komt steeds ver der in het geding; de risiko's voor met name het Landbouwschap voor de pootgoedsektor nemen hand over hand toe; de struktureel hogere op brengsten voor een groeiend aantal Vrijdag 4 maart 1988 de komende jaren naar buiten tre den; toenemende problemen met de andere akkerbouwprodukten; goed ingerichte koöperaties en handels huizen; een groeiend aandeel van li centierassen, die 'beheersbaar' moe ten kunnen zijn; onze basisprijzen bieden ook een bescherming aan an deren; de mogelijkheid van 'op de Stopa' te telen, wanneer men een ge deelte van renten, afschrijving en lo nen in een noodsituatie (krisis) ver geet, wegstreept! Dit is slechts een aantal opmerkin gen die we toch nog eens mee moe ten nemen in onze overpeinzingen. Geen uitspraken, maar diskussie- punten! Gaan we door op dezelfde wijze als in voorgaande jaren! Met felle diskussies over hoogte van prij zen! Ekstra heffingen per ras en ka- lamiteitenheffing over areaal in plaats van per 100 kg gecertificeerde pootaardappelen, enz. enz. Een balk? Een bekwaam organisatieman uit de handel, de heer A. de Kok, kwam eens jaren geleden met het voorstel om onder alle poot- en konsumptie- aardappelen een balk te leggen van 10 cent per kg. De heer De Kok (hoofd van de afdeling aardappelen van Cebeco Handelsraad) is reeds een aantal jaren met pensioen. In mijn hoofd staat nog gegrifd: de balk van De Kok. Als uitwerking en variant daarop komt dat op het volgende neer: een streep door het huidige garantie systeem! En opnieuw beginnen! 1Een toeslag van 10 cent per kilo gram voor alle pootaardappelen NAK-gekeurd in de maten van 28 tot en met 55 mm, na denaturering. 2. Een heffing van ƒ150,— per ha voor de vaste lasten o.a. NIVAP. 3. Een heffing van ƒ1,50 per 100 kg voor alle maten goed voor een toeslag op 150.000 ton pootaard appelen. Duidelijk! Geen voorstel of voorzet! Maar wel eens nadenken uit een an dere invalshoek. De Stichting Natuur en Milieu is ver ontwaardigd over het besluit van de gemeente Dronten om het Leidse be drijf Mogen International BV toe stemming te verlenen in Dronten veldproeven te doen met genetisch gemanipuleerde aardappelen. De Stichting heeft bekendgemaakt be roep aan te tekenen bij de Raad van State en om schorsing van het besluit te vragen. B en W van Dronten verklaarden vrijdag bezwaren van natuur en mi lieu tegen het plan ongegrond. Vol gens de gemeente is het onderzoek door veiligheidsmaatregelen veilig. In Dronten verwacht men dat in mei kan worden begonnen met de veld proef. Daartoe zullen twee akkers bij een boer in Biddinghuizen wor den ingericht. Omwonende boeren hebben geen bezwaren. Minister Braks is van plan het advies over de vereenvoudiging van het Re latienotabeleid, dat de Commissie Beheer Landbouwgronden onlangs heeft uitgebracht, nader uit te wer ken. De Commissie Beheer Land bouwgronden (CBL) heeft voorstel len gedaan om het beleid op 4 onder delen te vereenvoudigen. Afstemming beheer- en bergboeren- overeenkomst Op dit moment kunnen in relatieno- tagebieden zowel beheer- als berg- boerenovereenkomsten worden gesloten. Voorgesteld wordt, de be- heerverplichtingen en -vergoedingen voor beide soorten overeenkomsten in één overeenkomst onder te bren gen. Er wordt een duidelijk onder scheid gemaakt tussen passieve en aktieve verplichtingen. Vermindering van het aantal beheer- bepalingen Voorgesteld wordt het aantal be- heerbepalingen aanzienlijk te ver minderen en daaruit een beperkt aantal standaardbeheerpakketten samen te stellen. Standaardisering van het vergoedin genstelsel De beheervergoedingen zullen wor den gestandaardiseerd per beheer- pakket en zijn afhankelijk van de grondsoort (veen, zand of klei). Uit gangspunt bij het berekenen van de vergoeding is, dat deze voor de ge volgen van de beheerovereenkomst in principe toereikend is voor alle gangbare (rundvee-)bedrijven. Voor de waardering van de opbrengstder ving als gevolg van de beheerover eenkomst wordt aangesloten bij de manier waarop de ondernemer in de agrarische bedrijfsvoering daarmee rekening houdt. Vereenvoudiging van de procedures Het is de bedoeling, dat de twee pro cedures die op dit moment bestaan, in elkaar worden geschoven. Begren zing van het aan te wijzen gebied en vaststelling van het beheer daarin zal tegelijkertijd plaatsvinden en niet meer achtereenvolgens. Nu kan ook volstaan worden met één inspraak ronde. Uitvoering De vereenvoudiging heeft geen in vloed op lopende beheerovereen- komsten. Deze blijven van kracht tot het einde van de zesjarige beheer- periode. De beheerplannen worden met ingang van de volgende beheer- periode vereenvoudigd. De onderne mer kan op dat moment nog kiezen of hij de oude overeenkomst nog 6 jaar voortzet of een vereenvoudigde overeenkomst wil afsluiten. Nieuwe grassenbestrijder TARGA Agriben Nederland B.V. introdu ceert dit voorjaar een nieuw herbici de voor grassenbestrijding in twee- zaadlobbige gewassen. Zeer gevoelig voor TARGA zijn onder andere duist, kweek, graanopslag, hane- poot en opslag raaigrassen. Duist wordt ook nog in de uitstoelingsfase bestreden. Momenteel is TARGA toegelaten in suiker- en voederbieten en konsumptie- en fabrieksaardap pelen. TARGA mag in waterwinge bieden zonder beperking worden in gezet. Voor meer inl. tel. 01680-28920. 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 11