Ontwikkeling in Kenia heeft nog lange weg te gaan Vekabo- nieuws Trekkerbrandstof straks van eigen bodem? Kenianen kunnen kiezen tussen bedelen, stelen of sterven T rekkracht-projekt Gevarieerd voedsel I |D)0^ Als bestuursleden van de Stichting Hulp op het Platteland van South- Nyanza-Kenia hebben wij onlangs een bezoek gebracht aan dit land dat 17 maal groter is dan Neder land. De reis werd ondernomen op eigen kosten. De helft van de tijd kan worden aangemerkt als va kantie, terwijl het andere deel werd besteed aan werk voor ge noemde Stichting: vergaderen met onze counterpart in Kenia - The South Nyanza Rural Development Foundation - en projekten bezoe ken in dit distrikt. Het vervoer vond plaats met een gehuurd minibusje-met-chauffeur. Onderweg verbleven we in hotels. Het rekreatieve deel hield bezoe ken in aan diverse natuur- en wild parken w.o. de Samburu en Shaba National Reserve, Lake Baringo en last but nog least de Masai Ma- ra Game Reserve. De flora en fau na maakten op ons een overweldigende indruk. De natuur toonde zich dan eens mild en over vloedig en op een ander moment hard, ruw en weerbarstig. De pe riode van de "short rains" (korte regenperiode november- december) bracht in het Samburu- distrikt (ten noorden van Nairo bi) nauwelijks neerslag. In dit dun bevolkte gebied leven nomaden, de Samburu en Somali onder slechte omstandigheden, hoofdzakelijk door gebrek aan voldoende water. Vervolgens re den we over zeer slechte, onver harde, stoffige wegen in zuidwestelijke richting naar Kisu- mu aan het Victoria Meer. Het kli maat in de omgeving van het Victoria Meer wordt sterk beïn vloed door deze grote zoetwater binnenzee. Tegen de avond en 's nachts regende het veel, soms 50 mm per etmaal. Na zo'n bui was het direkt weer tropisch warm. Veel voorkomende ziekten in dit gebied zijn o.a. malaria, bilharzia, polio en lepra. De streken rond om het Victoria Meer zijn overbe volkt. Op dit moment is de De gastvrijheid en vriendelijkheid van de mensen waarmee de bezoekers in aanraking kwamen was opvallend. tief is. Onze standplaats daar was Horna Bay, een stad van ongeveer 25.000 inwoners. De zes dagen die we daar verbleven werden benut voor het houden van vergaderin gen en besprekingen en het bezoe ken van een aantal van de 82 lokaties die bij de Foundation aangesloten zijn. Opvallend was de zeer grote gastvrijheid en vrien delijkheid van de mensen waarmee we in aanraking kwamen. Men was zeer open. kindersterfte nog zeer hoog, nl. 24% van de kinderen onder de twee jaar overlijdt. Mede door de ze feiten heeft de regering beslo ten tot een groot herstruktureringsplanuitgevoerd door de Lake Basin Development Authority. Men richt zich op ver betering van de drinkwatervoor ziening, de vuil-waterzuivering, landhervorming, landaanwinning en verbetering van de wegenstruk- tuur. Daarnaast probeert men de enorme houtkap (voor hutten- bouw en brandstof) tegen te gaan, door vestiging van kleine plaatse lijke steenbakkerijen, de uitgifte van vruchtbomen en snel hout massa producerende bomen. De problematiek is gigantisch. Het gehele budget wordt gefinancierd door de Wereldbank in de vorm van ontwikkelingshulp. We zijn uitvoerig geïnformeerd en rondge leid door een Nederlander die bin nen de Lake Basin een managersfunktie bekleedt. Na enkele dagen trokken we ver der in westelijke richting naar het distrikt South Nyanza waar onze bovengenoemde counterpart ak- De zorg voor het dagelijks bestaan is groot. De watervoorziening is gemiddeld slecht. In de droge pe rioden (januari-april en juli- oktober) moet het water over vrij grote afstanden aangevoerd wor den. Vaak is dit water van slechte kwaliteit. Om deze wateraanvoer te vergemakkelijken is door onze Stichting geld bijeengebracht voor de aankoop van ezels en ezelskar ren, terwijl daarnaast wordt ge tracht de aandacht te vestigen op het feit dat een aantal op onze kosten in Nairobi opgeleide tui- genmakers verbeterde kraagtuigen kunnen maken. Deze tuigenma- kers kregen hun voor het maken van garelen benodigd gereedschap van het door de drie Zeeuwse Landbouworganisaties (CBTB, NCB en ZLM) en het ZAJK op gezette ontwikkelingssamenwer- kingsprojekt "Trekkracht voor Kenia". De ploegen en transportwagentjes behoeven nog wel enige verbete ring. Een transportwagentje met luchtbanden bleek overigens gefa briceerd te worden in Mbta (50 km van Horna Bay) door Father Thie- len, een Mill-Hill-pater afkomstig uit Zevenbergen, maar al meer dan 20 jaar in Kenia. Op een proef- en demonstratiebedrijfje wordt getracht mensen te leren werken met ezels en ossen. Tevens wordt aandacht besteed aan de voeding en verzorging van deze dieren. Organisatorisch is men hiermee in de opbouwfase. Op het bedrijfje worden trainingsdagen georgani seerd. De gebrekkige verbindingen zijn hierbij echter wel een hinder paal. Gabriël Kodwaro is hier de stuwende kracht. Eigenlijk moest hij met de apparatuur, zoals de ploeg, eg en cultivator naar de boeren toe kunnen, teneinde hen met hun eigen dieren in het bewer ken van het land te onderrichten. De hiervoor benodigde transport middelen kunnen gezien de finan ciële situatie vooralsnog niet beschikbaar worden gesteld. De overdracht van elementaire kennis is problematisch. Toch zal deze de prioriteit moeten krijgen, bijvoorbeeld door gebruik te ma ken van eenvoudige brochures, die aansluiten op het aanwezige ken nisniveau. Ook op dit punt is een belangrijke taak weggelegd voor het proef- en demonstratiebedrijf je. De ezels geven de vrouwen uit zicht op verbetering van hun werkomstandigheden. In de Afri kaanse kuituur is het werken met dieren vooral een taak voor de mannen. Deze gaan nu dus water halen, het land bewerken, de pro- dukten transporteren enz. en zo worden de vrouwen enigszins ontlast. Voor de gewassenteelt zal men per bedrijfje meer de specifieke om standigheden moeten leren gebrui ken. Voor wat de veehouderij betreft zal een goed kruisingspro gramma de lokale veestapel kun nen verbeteren. Hier en daar in Kenia zijn daartoe aanzetten. Het winnen van ruwvoeder, waarmee de soms zeer droge perioden rede lijk overbrugd zouden kunnen worden heeft nog nauwelijks in gang gevonden. Tijdens een ploegdemonstratie met een span ossen en ezels werd ons door een vrouwengroep een voortreffelijke maaltijd aanbo den. We kregen sorghumpap, ca- savekoeken, sesambollen, maiskoek met zelfgemaakte jam van tomaten, zoete aardappels ge bakken in vet en smakend naar onze oliebollen, papaya's, man go's en bananen. Al deze produk- ten waren afkomstig van het eigen bedrijfje. Tijdens de trainingsda gen maakt men propaganda dit gevarieerde voedsel te verbouwen en, uiteraard, te eten. Het land is in South Nyanza zeer versnipperd. Herstrukturering en verbetering van de landbouwmethoden zullen onherroepelijk leiden tot een over schot aan boeren. Het grote pro bleem is dat er in het distrikt (en in heel Kenya) nauwelijks vervan gende werkgelegenheid is. Fa brieksmatige be- en verwerking van inlandse produkten, katoen en sisal bijvoorbeeld, zouden meer aangepakt kunnen worden. Het zal nog jaren duren eer dit land een aanvaardbare levensstan daard bereikt zal hebben. Maar met hulp vanuit het in vergelijking met dit werelddeel rijke West- Europa, waar het ondanks de mestproblematiek, de melk- en bietenquota en de problemen in de akkerbouwsektor nog vele malen beter leven is dan in dit ontwikke lingsland moet er toch op de lan ge duur wat te bereiken zijn. De mensen daar moet toch een heel andere keuze geboden worden dan een, volgens een vertegenwoordi ger van de Nederlandse Ambassa de in Nairobi, aldaar gehoorde uitspraak, dat de Kenianen kun nen kiezen uit drie mogelijkheden: bedelen, stelen of sterven. Ad Verhage Wanneer de Duitse ingenieur Ludwig Elsbett met zijn nieuwe trekker rijdt verspreidt zich de aangename geur van gebakken aardappelen. De door Elsbett zelf gekonstrueerde motor gebruikt namelijk kool zaadolie in plaats van dieselolie. De nieuwe motor is een bijdrage van de 77-jarige Elsbett in de steeds meer aktuele diskussie over de vraag hoe men de landbouwproduktie in Noord-Europa ook voor niet- voedsel doeleinden kan gebruiken. De Elsbett-motor kan men zeker re volutionair noemen: de motor kan op alle soorten vloeibare brandstof fen rijden, dus ook - wanneer nodig - op dieselolie. De speciale konstruk- tie van de motor voorkomt verhar- zing. Daarom kunnen plantaardige oliën zo worden gebruikt als ze uit de oliepers komen. Ze hoeven geen speciale chemische bewerking meer te ondergaan. Bovendien is de nieu we motor een bijdrage aan de mi lieubescherming: hij is zeer geluids arm en produceert slechts tien pro cent van de schadelijke uitlaatgassen van normale dieselmotoren. Boven dien is hij ook heel zuinig: een driecilinder-motor met 90 pk ver bruikte in een personenauto slechts 5 liter olie op 100 km. Een nadeel heeft raapolie wel. Bij lage tempera turen, zo rond de vijf graden boven nul, vormt de olie klontjes zodat het van tevoren moet worden ver warmd. Een ander nadeel van de motor is zijn hoge prijs. Omdat slechts kleine hoeveelheden zijn ge produceerd moet (nog) zo'n DM 30.000 voor een aggregaat worden neergeteld. De Nedersaksische minister van Landbouw, Burkhard Ritz, vindt dat dit soort motor kan helpen enke le problemen van de Europese land bouw op te lossen. Wanneer de EG beslist dat ook steun wordt gegeven voor koolzaad dat voor deze doel einden wordt gebruikt, zou raapolie voor rond DM 0,50 per liter kunnen worden verkocht. Mits de fiskus daarop geen mineraalolie-accijns be rekent is raapolie tegenover normale diesel konkurrerend. Het tot nu veelal nagestreefde konsept van al- kohol uit koolhydraat-bevattende planten zoals suikerbieten is daaren tegen veel minder konkurrerend. Een liter bio-ethanol kost meer dan het dubbele van raapolie. Ook het probleem van de hoge aanschaf- fingskosten voor de motor kan straks worden opgelost. Er zijn reeds mogelijkheden konventionele motoren met enkele onderdelen om te bouwen in een funktionerende Elsbett-motor. DETLEF STACHETZKI, Agra- Europe, Bonn Het bestuur van de Vekabo Wal cheren heeft besloten om de Wal- cherse gemeentebesturen te adviseren voor het komend sei zoen van vrijdag 8 juli tot maan dag 22 augustus 10 eenheden per bedrijf toe te staan. In het hoog seizoen mag dit voor een periode van maximaal 6 weken. In deze tijd wordt er heel wat besproken voor het komend seizoen. Zo zal het Federatiebestuur bekijken of het mogelijk is en zo ja hoe we het kamperen bij de boer op de ZLM- Manifestatie in juni kunnen pre senteren. Ook is er weer een bespreking met bestuurders van Recron-Zeeland geweest. Daar is o.a. gesproken over hun en onze problemen met de Kampeerwet en de richtlijnen van de Nederlandse Kampeerraad. De plannen van de provinciale VVV om Zeeland te promoten in binnen- en buiten land. Promotie kost geld, veel geld en financieel is alles nog niet rond. Ook de toeristenbelasting is aan de orde geweest. Bij vele gemeenten komt deze belasting bij de algeme ne middelen terecht. Westerschou- I \AM?tKLN I ItDtKATIt ZttLAND wen en de laatste jaren ook Domburg stellen een rekreatiebe- groting op. Daaruit blijkt o.a. wat er met de toeristenbelasting ge daan wordt. De gemeenten zijn autonoom en laten zich al dan niet adviseren door kommissies en/of rekreatiebedrijven. Vekabo en Re- cron zijn het er over eens dat het kamperen bij de boer in Zeeland niet meer weg te denken is, dat het juist een verrijking van het totale rekreatieprodukt in Zeeland is!! En dat zowel grote als kleine be drijven een zo goed mogelijke kwaliteit dienen te leveren. De Distrikt Gezondheidsdienst in Zeeland (DGD) heeft een tussen tijds rapport uitgebracht over haar onderzoek op grote en kleine cam pings in Zeeland. Het is een le zenswaardig rapport, waaruit blijkt, dat vele mini-campings hy giënisch goed zijn! En wanneer iets in de ogen van de DGD de volksgezondheid zou kunnen schaden werd dat op hun advies verbeterd. Een enkele keer werd dit advies dwingend door de ge meente opgelegd en bracht het ex tra kosten mee. Het Federatiebestuur zal nog een ge sprek met de DGD hebben over enkele kritische kanttekeningen. Wij vinden het een goede zaak, dat de DGD in opdracht van de gemeenten dit onderzoek heeft ge daan en nog zal voortzetten. In de gemeente Mariekerke zal dit jaar een onderzoek plaatsvinden of al les qua hygiëne en volksgezond heid in orde is, zo deelde de heer De Vries, wethouder te Oostburg, mee op de jaarlijkse ledenverga dering van Vekabo Zeeuws Vlaan deren. Op deze vergadering stond het beleid t.a.z. van het kamperen bij de boer in Oostburg in het mid delpunt; ingeleid door dhr. Ter Braak, ambtenaar ruimtelijke or dening en rekreatie en dhr. De Vries. Veel kritiek van de boeren was er op het abrupte terug bren gen van 10 naar 5 eenheden. Een goede afvloeiingsregeling, zoals op Walcheren, was er niet. Dit wordt zowel door boer als gast als zeer ongastvrij en onvriendelijk erva ren. Een goede mededeling van de wethouder was de zgn. 2 op 1 re geling. Kleine bedrijven/vereni gingen, die in de rekreatie bezig zijn kunnen daar een beroep op doen. Vekabo Zeeuws Vlaanderen wil een folder uitgeven. De ge meente Oostburg wil dan finan cieel bijspringen, voor elke 2, die Vekabo daarvoor uitgeeft wil de gemeente 1,subsidie geven. 12 Vrijdag 12 februari 1988

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 12