nieuws uit brussel Overmest door overmacht De Europese Commissie wil lagere graanprijs Vraag "Waar staan we?" centraal op ZLM veehouderij studiedag Braks duwt de aardappelkar Agrarisch Opleidingscentrum Zeeland op algemene grondslag HOOFDBESTUURSVERGADERING KNLC (R. Winkel, Brussel) EG-Iandbouwcommissaris Frans Andriessen wil de graanprijs al in het komende prijsjaar met enkele procenten verlagen om de boeren een duidelijk signaal te geven dat de produktie omlaag moet. Gedacht wordt aan een prijsverlaging van een procent of drie, die mede kan worden bereikt door een aanpassing van de maandelijkse staffels. De landbouwstabilisatoren, waar de Europese Top volgende week een besluit over moet nemen, komen volgens de commissie te laat. De af straffing van de overproduktie werkt pas volgend jaar door in lagere prijzen. Andriessen heeft de EG-ministers van Buitenlandse Zaken, die maan dag en dinsdag in Brussel bijeenkwa men om de Top voor te bereiden, ook duidelijk gemaakt dat hij in zijn prijsvoorstellen, die pas na de Top komen, een andere benadering van de medeverantwoordelijkheidshef fing zal voorleggen. Mogelijk komt hij op de proppen met de door Ne derland gewenste hectareheffing. Het voorstel om elke boer van de eerste 20 ton graan die hij verhandelt vrij te stellen va» de medeverantwoordelijk- Een uitwisseling van gedachten, ideeën en informatie. Dat is in het kort gezegd de bedoeling van de ZLM-veehouderijstudiedag op vrijdag 26 februari a.s. in "De Nobelaer" te Etten-Leur. Drie voormannen van het KNLC, de heren A. van Leeuwen, J. de Veer en J.L. Nysingh geven op deze studiedag hun visie op een aantal aktuele zaken met betrekking tot het Zuivelbeleid, de mogelijke al ternatieven en de huidige knel punten in de sector. De veehou ders zullen volop in de gelegen heid zijn hun ideeën en suggesties onder de aandacht van de drie be leidsmedewerkers te brengen. "Een bijeenkomst die in deze op zet in feite uniek is voor de ZLM, zo meent de voorzitter van de vee- houderijcommissie van de ZLM, de heer W. van Veldhuizen, want naar mijn weten heeft onze orga nisatie nooit eerder een dergelijke bijeenkomst georganiseerd. We hopen dat de diskussie een zoda nig verloop zal hebben dat er bij het beleid meer begrip kan komen voor de dagelijkse praktijk in de veehouderij en dat anderzijds de veehouders duidelijk wordt dat het beleid best wel oplossingen voor problemen aan wil dragen en daar ook serieus mee bezig is maar de antwoorden meestal ook niet direct voor handen heeft. "We moeten elkaar een keer kun nen zeggen wat mogelijk en wat niet mogelijk is", aldus Van Veldhuizen. Het is de bedoeling dat de heer Van Leeuwen de pro blemen maar zeker ook de perspectieven van de Zuivel nader uitdiept en in diskussie brengt. De heer De Veer zal hetzelfde doen voor de totale vleessector terwijl de heer Nysingh zijn licht laat schijnen over zaken als superhef fing, mestproblematiek, milieu enz. Uit de inleidingen zal duide lijk moeten worden waar we als veehouderijsector thans staan en welke oplossingen en alternatie ven er zijn. Iedereen kan deelne men aan de bijeenkomst. Wel is het noodzakelijk om zich op te geven (schriftelijk dan wel telefo nisch). Dat kan tot uiterlijk 24 fe bruari. Telefoon 01100-21010 (vragen naar Carla Cijsouw) of postbus 1116, 4460 MC Goes t.a.v. C. Cijsouw. Het programma kan samenvat tend als volgt worden weer gegeven: 9.30-10.00 uur: Ontvangst met koffie. 10.00-10.15 uur: Officiële opening door de voorzitter van de ZLM-Veehouderijcommissie, de heer W. van Veldhuizen te Aarle- Rixtel. 10.15-11.05 uur: Inleiding door de heer A. van Leeuwen, ge volgd door een discussie tussen inleider en forumleden. 11.05-11.35 uur: Pauze; 11.35-12.25 uur: Inleiding door de heer J. de Veer, gevolgd door forumdiscussie. 12.25-13.30 uur: Lunchpauze. 13.30-14.20 uur: In leiding door de heer J.L.Nijsingh, gevolgd door forumdiscussie. Het forum is samengesteld uit le den van de ZLM- Veehouderijcommissie: *D. Han- newijk te Heinkenszand - var kenshouderij; *F. Vos te Grijps- kerke - pluimveehouderij; *A. de Jonge te Ovezande - rood- vleesmesterij; *P.A. Boll te Doe veren - melkveehouder; Als fo rumvoorzitter zal optreden de heer H.C. van der Maas, voorzit ter van de ZLM. 14.20-14.50 uur: Nabespreking: Inleiders - forum - zaal. 15.50-16.00 uur: Afsluiting studiedag. De werkgroep AOC Zeeland heeft aan de bevoegde gezagen van de LAS te Kapelle en van de RMAS te Goes de aanbeveling gedaan om over te gaan tot het oprichten van een Agrarisch Opleidingscentrum in Zeeland op algemene grondslag met als lokatie Goes, nevenvestiging Schoondijke, dislokatie Kapelle. De werkgroep beveelt het bevoegd gezag voorts aan het bestuur van een te vormen AOC zo'n breed mogelij ke samenstelling te geven. De drie Landbouworganisaties hebben zich Vrijdag 5 februari 1988 heidsheffing, is de Fransen, Britten en Nederlanders volkomen in het ver keerde keelgat geschoten en maakt nog maar weinig kans van slagen. Dit plan was vrijwel uitsluitend in het voordeel van de Duitsers. Die hebben niet alleen veel kleine bedrijven, maar ook een lage graad van speciali satie. Veel graan wordt op het eigen bedrijf verwerkt en valt dus nooit on der de heffing, ook niet onder de ex tra heffing van 3 procent die bij de overschrijding van de garantiedrem pel zou worden ingehouden. Of er tijdens de Top een akkoord kan worden bereikt over landbouw is nog moeilijk te zeggen. Volgens minister Hans van den Broek van Buitenland se Zaken valt de afloop nog met geen mogelijkheid te voorspellen. De meeste andere delegaties gaven blijk van een zeer voorzichtig optimisme, met uitzondering van de Denen. Op merkelijk was de gematigde toon van de Britten, die door Lubbers en Van den Broek als hun voornaamste bondgenoten worden beschouwd bij het terugdringen van de landbouw uitgaven. De Britse minister van Buitenlandse Zaken, Geoffrey Ho- we, herhaalde dinsdag tijdens een perconferentie woordelijk wat zijn Westduitse collega en raadsvoorzitter Hans-Dietrich Genscher had gezegd: "Er kan succes worden geboekt als alle landen grote inspanningen leve ren". Zowel Howe als Genscher leek daarmee te willen zeggen dat er nog ruimte is voor verdere concessies. Volgens diplomaten in Brussel moet er in ieder geval een akkoord moge lijk zijn over een garantiedrempel voor graan. Engeland en Nederland zitten op 155 miljoen ton, Duitsland en Frankrijk op 160 miljoen ton. Het compromis ligt in de buurt van 158 miljoen ton, die op het ogenblik door de Europese Commissie wordt voor- Minister Braks helpt een handje bij het duwen van de Nederland se aardappelkar. Daar leek het tenminste op, vorige week vrijdag in Berlijn. De bewindsman was aanwezig bij de opening van de 53e Grüne Woche die daar tot en met 7 februari plaatsvindt. Eén van de deelnemers uit ons land is het NIVAA. Deze promotie orga nisatie wijst de honderdduizenden Berlijners die een bezoek brengen aan de Grüne Woche op de Neder landse aardappelen en uien. Het NIVAA liet als extra attraktie tij dens de openingsdag een aardappel-kruiwagen voortduwen door prominente bezoekers. Na tuurlijk moest ook de Nederland se minister van Landbouw, samen met een vrolijk aardappelmeisje, de kruiwagen ter hand nemen. Overigens kweet minister Braks zich uitstekend van zijn taak. gestaan. Bij overschrijing van deze drempel met meer dan 2Vi of 3 procent (daar over is men het nog niet eens) wordt de extra heffing van 3 procent die aan het begin van het prijsjaar wordt ingehouden niet meer teruggegeven. Bovendien gaat de interventieprijs het seizoen daarop nog eens met 3 procent omlaag. Er zijn nog wel wat onduidelijkheden rond de drempel. Zo is bijvoorbeeld nog niet uitge maakt of er nog een extra marge van 1 procent zal worden toegepast, zoals de commissie oorspronkelijk had voorgesteld. In dat geval zou de reële drempel bij 158 miljoen ton op 159,6 miljoen ton liggen. Hoe vager men op dit punt blijft, hoe meer kans op een antwoord waarmee alle partijen tevreden kunnen zijn, zo menen landbouw waarnemers in Brussel. Maar voorlopig gaapt er nog een ste vig gat tussen de bezuinigings voorstellen zoals die door de West duitse minister Ignaz Kiechle door tien-twaalfde van de landbouwraad zijn geloodst en de wensen van Ne derland en Engeland. De Europese Commissie zit tussen de twee kampen in. Naar eigen zeggen blijft zij stre ven naar echte en bindende stabilisa toren. Maar aan de andere kant valt volgens de commissie niet te ontken nen dat de Bondsrepubliek een histo rische stap heeft gezet door het prin cipe van een automatische prijsverla ging te aanvaarden. Volgens de commissie leveren de plannen van Kiechle in 1988 en 1989 samen een besparing op van 4 mil jard gulden. De commissie zal bereid zijn bijna 5 miljard te bezuinigen. Nederland en Engeland willen mihstens 6 miljard gulden minder aan landbouw gaan uitgeven. Anders blijft er onherroepelijk minder geld over voor regionaal en sociaal sociaal beleid, in de EG aldus Van den Broek. De Nederlandse minister toonde zich dinsdag tevreden over het feit dat het gedeeltelijke akkoord van de Top in Kopenhagen over sta bilisatoren voor andere produkten niet meer opengebroken zal worden. Dat betekent dat de extra heffing voor suiker in principe niet meer ter discussie staat. Het zelfde geldt voor de verlenging van de melkquota en de superheffing tot minstens 1991. Of er een akkoord over landbouw kan komen, zal voor een groot deel in Bonn en Parijs, en niet in Brussel worden uitgemaakt. Opnieuw partikulier opslag varkensvlees De Europese Commissie heeft besloten om met ingang van 15 fe bruari opnieuw partikuliere opslag van varkensvlees met toeslagen mogelijk te maken. De voorwaar den zijn gelijk aan die van de vo rige P.O.-regeling. Een einddatum is vooralsnog niet vastgesteld. in principe bereid verklaard in het bestuur te participeren. Ook vak technische organisaties zullen (even tueel indirekt) vertegenwoordigd kunnen zijn in het bestuur. Het hoofdbestuur van de ZLM kan zich in beginsel in de aanbevelingen vin den. Er zal zo spoedig mogelijk overleg worden gevoerd met de RMAS over de voorwaarden waar onder het AOC in Zeeland gereali seerd kan worden, één en ander in nauw overleg met de LAS te Kapelle. Een groot deel van de vergadering van het hoofdbestuur van het Ko ninklijk Nederlands Landbouw- Comité op 1 februari jl. moest wor den besteed aan de ernstig geworden mestproblemen. "We willen wel het mestvraagstuk helpen oplossen, maar we kunnen het op het moment niet," aldus vatte een hoofd bestuurslid de toestand samen. Het slechte weer werkt het uitrijden te gen en de afnemers laten het, slecht bij kas en vol wantrouwen, afweten. Dan komt er nog bij dat sommige provincies veel scherpere regis gaan toepassen voor bepaalde gebieden. Overschotheffingen worden opge legd, maar waar terecht verminde ring zou moeten worden toegepast, komen de regels omtrent afzetcon tracten te laat of ze passen niet. Het hoofdbestuur herhaalde daarom nog eens met klem de oude eis dat over schotheffingen nul moeten kunnen zijn, waar de mest-afzet geen pro bleem is. En verder is naar zijn me ning een uitstel of zelfs een generaal pardon op zijn plaats. De vaste normen maken dat hier en daar ten onrechte heffingen moeten worden betaald. De grootste soepel heid is onder deze omstandigheden op vele punten geboden, vond het hoofdbestuur. De mestmarkt werkt niet zoals was aangenomen. Dan moeten de mest banken geholpen worden om hun taak aan te kunnen. De kwali- teitspremieregling moet wel kritisch bekeken worden en waar het moet aangepast. Er mag volgens het hoofdbestuur geen (financieel) mid del onbeproefd worden gelaten om de verwerking van dierlijke mest ver der te helpen. Ondertussen moeten de dringende problemen van mest- opslag worden aangepakt. Waarom is hier een extra obstakel in de vorm van ondoelmatige hinderwetvoor schriften nodig? Een pakket van allerlei maatregelen is volgens het hoofdbestuur nu no dig om de mestregels voor de prak tijk redelijk toepasbaar te maken en te houden. In het bijzonder betreur de het hoofdbestuur nog het uitblij ven van een verplaatsingsbesluit. Het tekende er wel bij aan dat het daarin geen beperkingen opgenomen wil zien die lijken op vestigingseisen (grootte-eisen aan betrokken bedrij ven of "afroming" die verschilt naar bedrijfsgrootte). Het hoofdbestuur betreurde dat Ne derland bereid blijkt om vanwege een eng-boekhoudkundige benade ring de eigen belangen bij behoud en verruiming van de EG-markt en het EG-beleid in de waagschaal te stellen. Die uitgavenbeheersing betreft met name de graanprijzen. Geleidelijk heid bij een zogenaamd meer markt gericht beleid is geboden, ondertus sen zijn de feitelijke graanprijzen al voldoende verlaagd. Daarbij moeten dan ook nieuwe perspectieven wor den geboden, bijvoorbeeld op afzet op niet-voedingsgebied. Zulke perspectieven zijn belangrijker te achten dan een tijdelijk uit produk tie nemen van landbouwgrond, waarbij nogal wat vraagtekens te plaatsen zijn bij de doelmatigheid op langere termijn. Wat de akkerbouw aangaat, herin nerde het hoofdbestuur nog eens aan zijn standpunt dat overbruggingsfi nanciering in moeilijke gevallen tot stand moet komen. De overheid zal bereidheid moeten tonen middelen beschikbaar te stellen als de georga niseerde landbouw met plannen op dit punt komt. Overige aangelegenheden Op akkerbouwterrein was nog het pootaardappelbeleid 1988 aan de or de. Het hoofdbestuur had geen moeite met het voorstel om onder andere areaalheffingen naar voren te halen en kleine garantieprijsverla gingen toe te passen. Vanuit de tuinbouwsector werd de methylbromide ter sprake gebracht. Het bedrijfsleven heeft zich bereid verklaard voorwaardelijk aan af bouw van het-gebruik mee te werken en van de overheid mag nu worden verwacht dat ze dit accepteert. Het zuivelbeleid 1988/89 en in het bijzonder dan de onwenselijkheid van verdere quotumkorting was aan de orde; het bedrijfsleven is bereid om daartegenover enigerlei prijsver laging (bijvoorbeeld hogere melk- heffing) te accepteren. Het hoofdbestuur had de nodige kri tiek op de plannen van de overheid om het landbouwkundig onderzoek te verzelfstandigen. Bezuiniging op dat onderzoek mag niet meer plaats hebben.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 5