nieuws
uit
brussel
Overmest door overmacht
De Europese Commissie wil lagere graanprijs
Vraag "Waar staan we?"
centraal op ZLM
veehouderij studiedag
Braks duwt de aardappelkar
Agrarisch Opleidingscentrum Zeeland op
algemene grondslag
HOOFDBESTUURSVERGADERING KNLC
(R. Winkel, Brussel)
EG-Iandbouwcommissaris Frans Andriessen wil de graanprijs al in het
komende prijsjaar met enkele procenten verlagen om de boeren een
duidelijk signaal te geven dat de produktie omlaag moet. Gedacht
wordt aan een prijsverlaging van een procent of drie, die mede kan
worden bereikt door een aanpassing van de maandelijkse staffels. De
landbouwstabilisatoren, waar de Europese Top volgende week een
besluit over moet nemen, komen volgens de commissie te laat. De af
straffing van de overproduktie werkt pas volgend jaar door in lagere
prijzen.
Andriessen heeft de EG-ministers
van Buitenlandse Zaken, die maan
dag en dinsdag in Brussel bijeenkwa
men om de Top voor te bereiden,
ook duidelijk gemaakt dat hij in zijn
prijsvoorstellen, die pas na de Top
komen, een andere benadering van
de medeverantwoordelijkheidshef
fing zal voorleggen. Mogelijk komt
hij op de proppen met de door Ne
derland gewenste hectareheffing. Het
voorstel om elke boer van de eerste
20 ton graan die hij verhandelt vrij te
stellen va» de medeverantwoordelijk-
Een uitwisseling van gedachten,
ideeën en informatie. Dat is in het
kort gezegd de bedoeling van de
ZLM-veehouderijstudiedag op
vrijdag 26 februari a.s. in "De
Nobelaer" te Etten-Leur. Drie
voormannen van het KNLC, de
heren A. van Leeuwen, J. de Veer
en J.L. Nysingh geven op deze
studiedag hun visie op een aantal
aktuele zaken met betrekking tot
het Zuivelbeleid, de mogelijke al
ternatieven en de huidige knel
punten in de sector. De veehou
ders zullen volop in de gelegen
heid zijn hun ideeën en suggesties
onder de aandacht van de drie be
leidsmedewerkers te brengen.
"Een bijeenkomst die in deze op
zet in feite uniek is voor de ZLM,
zo meent de voorzitter van de vee-
houderijcommissie van de ZLM,
de heer W. van Veldhuizen, want
naar mijn weten heeft onze orga
nisatie nooit eerder een dergelijke
bijeenkomst georganiseerd. We
hopen dat de diskussie een zoda
nig verloop zal hebben dat er bij
het beleid meer begrip kan komen
voor de dagelijkse praktijk in de
veehouderij en dat anderzijds de
veehouders duidelijk wordt dat
het beleid best wel oplossingen
voor problemen aan wil dragen en
daar ook serieus mee bezig is
maar de antwoorden meestal ook
niet direct voor handen heeft.
"We moeten elkaar een keer kun
nen zeggen wat mogelijk en wat
niet mogelijk is", aldus Van
Veldhuizen. Het is de bedoeling
dat de heer Van Leeuwen de pro
blemen maar zeker ook de
perspectieven van de Zuivel nader
uitdiept en in diskussie brengt. De
heer De Veer zal hetzelfde doen
voor de totale vleessector terwijl
de heer Nysingh zijn licht laat
schijnen over zaken als superhef
fing, mestproblematiek, milieu
enz. Uit de inleidingen zal duide
lijk moeten worden waar we als
veehouderijsector thans staan en
welke oplossingen en alternatie
ven er zijn. Iedereen kan deelne
men aan de bijeenkomst. Wel is
het noodzakelijk om zich op te
geven (schriftelijk dan wel telefo
nisch). Dat kan tot uiterlijk 24 fe
bruari. Telefoon 01100-21010
(vragen naar Carla Cijsouw) of
postbus 1116, 4460 MC Goes
t.a.v. C. Cijsouw.
Het programma kan samenvat
tend als volgt worden weer
gegeven:
9.30-10.00 uur: Ontvangst met
koffie. 10.00-10.15 uur: Officiële
opening door de voorzitter van de
ZLM-Veehouderijcommissie, de
heer W. van Veldhuizen te Aarle-
Rixtel. 10.15-11.05 uur: Inleiding
door de heer A. van Leeuwen, ge
volgd door een discussie tussen
inleider en forumleden.
11.05-11.35 uur: Pauze;
11.35-12.25 uur: Inleiding door
de heer J. de Veer, gevolgd door
forumdiscussie. 12.25-13.30 uur:
Lunchpauze. 13.30-14.20 uur: In
leiding door de heer J.L.Nijsingh,
gevolgd door forumdiscussie.
Het forum is samengesteld uit le
den van de ZLM-
Veehouderijcommissie: *D. Han-
newijk te Heinkenszand - var
kenshouderij; *F. Vos te Grijps-
kerke - pluimveehouderij; *A. de
Jonge te Ovezande - rood-
vleesmesterij; *P.A. Boll te Doe
veren - melkveehouder; Als fo
rumvoorzitter zal optreden de
heer H.C. van der Maas, voorzit
ter van de ZLM. 14.20-14.50 uur:
Nabespreking: Inleiders - forum -
zaal. 15.50-16.00 uur: Afsluiting
studiedag.
De werkgroep AOC Zeeland heeft
aan de bevoegde gezagen van de
LAS te Kapelle en van de RMAS te
Goes de aanbeveling gedaan om
over te gaan tot het oprichten van
een Agrarisch Opleidingscentrum in
Zeeland op algemene grondslag met
als lokatie Goes, nevenvestiging
Schoondijke, dislokatie Kapelle.
De werkgroep beveelt het bevoegd
gezag voorts aan het bestuur van een
te vormen AOC zo'n breed mogelij
ke samenstelling te geven. De drie
Landbouworganisaties hebben zich
Vrijdag 5 februari 1988
heidsheffing, is de Fransen, Britten
en Nederlanders volkomen in het ver
keerde keelgat geschoten en maakt
nog maar weinig kans van slagen. Dit
plan was vrijwel uitsluitend in het
voordeel van de Duitsers. Die hebben
niet alleen veel kleine bedrijven,
maar ook een lage graad van speciali
satie. Veel graan wordt op het eigen
bedrijf verwerkt en valt dus nooit on
der de heffing, ook niet onder de ex
tra heffing van 3 procent die bij de
overschrijding van de garantiedrem
pel zou worden ingehouden.
Of er tijdens de Top een akkoord kan
worden bereikt over landbouw is nog
moeilijk te zeggen. Volgens minister
Hans van den Broek van Buitenland
se Zaken valt de afloop nog met geen
mogelijkheid te voorspellen. De
meeste andere delegaties gaven blijk
van een zeer voorzichtig optimisme,
met uitzondering van de Denen. Op
merkelijk was de gematigde toon van
de Britten, die door Lubbers en Van
den Broek als hun voornaamste
bondgenoten worden beschouwd bij
het terugdringen van de landbouw
uitgaven. De Britse minister van
Buitenlandse Zaken, Geoffrey Ho-
we, herhaalde dinsdag tijdens een
perconferentie woordelijk wat zijn
Westduitse collega en raadsvoorzitter
Hans-Dietrich Genscher had gezegd:
"Er kan succes worden geboekt als
alle landen grote inspanningen leve
ren". Zowel Howe als Genscher leek
daarmee te willen zeggen dat er nog
ruimte is voor verdere concessies.
Volgens diplomaten in Brussel moet
er in ieder geval een akkoord moge
lijk zijn over een garantiedrempel
voor graan. Engeland en Nederland
zitten op 155 miljoen ton, Duitsland
en Frankrijk op 160 miljoen ton. Het
compromis ligt in de buurt van 158
miljoen ton, die op het ogenblik door
de Europese Commissie wordt voor-
Minister Braks helpt een handje
bij het duwen van de Nederland
se aardappelkar. Daar leek het
tenminste op, vorige week vrijdag
in Berlijn. De bewindsman was
aanwezig bij de opening van de
53e Grüne Woche die daar tot en
met 7 februari plaatsvindt. Eén
van de deelnemers uit ons land is
het NIVAA. Deze promotie orga
nisatie wijst de honderdduizenden
Berlijners die een bezoek brengen
aan de Grüne Woche op de Neder
landse aardappelen en uien. Het
NIVAA liet als extra attraktie tij
dens de openingsdag een
aardappel-kruiwagen voortduwen
door prominente bezoekers. Na
tuurlijk moest ook de Nederland
se minister van Landbouw, samen
met een vrolijk aardappelmeisje,
de kruiwagen ter hand nemen.
Overigens kweet minister Braks
zich uitstekend van zijn taak.
gestaan.
Bij overschrijing van deze drempel
met meer dan 2Vi of 3 procent (daar
over is men het nog niet eens) wordt
de extra heffing van 3 procent die
aan het begin van het prijsjaar wordt
ingehouden niet meer teruggegeven.
Bovendien gaat de interventieprijs
het seizoen daarop nog eens met 3
procent omlaag. Er zijn nog wel wat
onduidelijkheden rond de drempel.
Zo is bijvoorbeeld nog niet uitge
maakt of er nog een extra marge van
1 procent zal worden toegepast, zoals
de commissie oorspronkelijk had
voorgesteld. In dat geval zou de reële
drempel bij 158 miljoen ton op 159,6
miljoen ton liggen. Hoe vager men
op dit punt blijft, hoe meer kans op
een antwoord waarmee alle partijen
tevreden kunnen zijn, zo menen
landbouw waarnemers in Brussel.
Maar voorlopig gaapt er nog een ste
vig gat tussen de bezuinigings
voorstellen zoals die door de West
duitse minister Ignaz Kiechle door
tien-twaalfde van de landbouwraad
zijn geloodst en de wensen van Ne
derland en Engeland. De Europese
Commissie zit tussen de twee kampen
in. Naar eigen zeggen blijft zij stre
ven naar echte en bindende stabilisa
toren. Maar aan de andere kant valt
volgens de commissie niet te ontken
nen dat de Bondsrepubliek een histo
rische stap heeft gezet door het prin
cipe van een automatische prijsverla
ging te aanvaarden.
Volgens de commissie leveren de
plannen van Kiechle in 1988 en 1989
samen een besparing op van 4 mil
jard gulden. De commissie zal bereid
zijn bijna 5 miljard te bezuinigen.
Nederland en Engeland willen
mihstens 6 miljard gulden minder
aan landbouw gaan uitgeven. Anders
blijft er onherroepelijk minder geld
over voor regionaal en sociaal sociaal
beleid, in de EG aldus Van den
Broek. De Nederlandse minister
toonde zich dinsdag tevreden over
het feit dat het gedeeltelijke akkoord
van de Top in Kopenhagen over sta
bilisatoren voor andere produkten
niet meer opengebroken zal worden.
Dat betekent dat de extra heffing
voor suiker in principe niet meer ter
discussie staat. Het zelfde geldt voor
de verlenging van de melkquota en de
superheffing tot minstens 1991.
Of er een akkoord over landbouw
kan komen, zal voor een groot deel
in Bonn en Parijs, en niet in Brussel
worden uitgemaakt.
Opnieuw partikulier opslag
varkensvlees
De Europese Commissie heeft
besloten om met ingang van 15 fe
bruari opnieuw partikuliere opslag
van varkensvlees met toeslagen
mogelijk te maken. De voorwaar
den zijn gelijk aan die van de vo
rige P.O.-regeling. Een einddatum
is vooralsnog niet vastgesteld.
in principe bereid verklaard in het
bestuur te participeren. Ook vak
technische organisaties zullen (even
tueel indirekt) vertegenwoordigd
kunnen zijn in het bestuur. Het
hoofdbestuur van de ZLM kan zich
in beginsel in de aanbevelingen vin
den. Er zal zo spoedig mogelijk
overleg worden gevoerd met de
RMAS over de voorwaarden waar
onder het AOC in Zeeland gereali
seerd kan worden, één en ander in
nauw overleg met de LAS te
Kapelle.
Een groot deel van de vergadering
van het hoofdbestuur van het Ko
ninklijk Nederlands Landbouw-
Comité op 1 februari jl. moest wor
den besteed aan de ernstig geworden
mestproblemen. "We willen wel het
mestvraagstuk helpen oplossen,
maar we kunnen het op het moment
niet," aldus vatte een hoofd
bestuurslid de toestand samen. Het
slechte weer werkt het uitrijden te
gen en de afnemers laten het, slecht
bij kas en vol wantrouwen, afweten.
Dan komt er nog bij dat sommige
provincies veel scherpere regis gaan
toepassen voor bepaalde gebieden.
Overschotheffingen worden opge
legd, maar waar terecht verminde
ring zou moeten worden toegepast,
komen de regels omtrent afzetcon
tracten te laat of ze passen niet. Het
hoofdbestuur herhaalde daarom nog
eens met klem de oude eis dat over
schotheffingen nul moeten kunnen
zijn, waar de mest-afzet geen pro
bleem is. En verder is naar zijn me
ning een uitstel of zelfs een generaal
pardon op zijn plaats.
De vaste normen maken dat hier en
daar ten onrechte heffingen moeten
worden betaald. De grootste soepel
heid is onder deze omstandigheden
op vele punten geboden, vond het
hoofdbestuur.
De mestmarkt werkt niet zoals was
aangenomen. Dan moeten de mest
banken geholpen worden om hun
taak aan te kunnen. De kwali-
teitspremieregling moet wel kritisch
bekeken worden en waar het moet
aangepast. Er mag volgens het
hoofdbestuur geen (financieel) mid
del onbeproefd worden gelaten om
de verwerking van dierlijke mest ver
der te helpen. Ondertussen moeten
de dringende problemen van mest-
opslag worden aangepakt. Waarom
is hier een extra obstakel in de vorm
van ondoelmatige hinderwetvoor
schriften nodig?
Een pakket van allerlei maatregelen
is volgens het hoofdbestuur nu no
dig om de mestregels voor de prak
tijk redelijk toepasbaar te maken en
te houden. In het bijzonder betreur
de het hoofdbestuur nog het uitblij
ven van een verplaatsingsbesluit.
Het tekende er wel bij aan dat het
daarin geen beperkingen opgenomen
wil zien die lijken op vestigingseisen
(grootte-eisen aan betrokken bedrij
ven of "afroming" die verschilt
naar bedrijfsgrootte).
Het hoofdbestuur betreurde dat Ne
derland bereid blijkt om vanwege
een eng-boekhoudkundige benade
ring de eigen belangen bij behoud en
verruiming van de EG-markt en het
EG-beleid in de waagschaal te
stellen.
Die uitgavenbeheersing betreft met
name de graanprijzen. Geleidelijk
heid bij een zogenaamd meer markt
gericht beleid is geboden, ondertus
sen zijn de feitelijke graanprijzen al
voldoende verlaagd. Daarbij moeten
dan ook nieuwe perspectieven wor
den geboden, bijvoorbeeld op afzet
op niet-voedingsgebied. Zulke
perspectieven zijn belangrijker te
achten dan een tijdelijk uit produk
tie nemen van landbouwgrond,
waarbij nogal wat vraagtekens te
plaatsen zijn bij de doelmatigheid op
langere termijn.
Wat de akkerbouw aangaat, herin
nerde het hoofdbestuur nog eens aan
zijn standpunt dat overbruggingsfi
nanciering in moeilijke gevallen tot
stand moet komen. De overheid zal
bereidheid moeten tonen middelen
beschikbaar te stellen als de georga
niseerde landbouw met plannen op
dit punt komt.
Overige aangelegenheden
Op akkerbouwterrein was nog het
pootaardappelbeleid 1988 aan de or
de. Het hoofdbestuur had geen
moeite met het voorstel om onder
andere areaalheffingen naar voren te
halen en kleine garantieprijsverla
gingen toe te passen.
Vanuit de tuinbouwsector werd de
methylbromide ter sprake gebracht.
Het bedrijfsleven heeft zich bereid
verklaard voorwaardelijk aan af
bouw van het-gebruik mee te werken
en van de overheid mag nu worden
verwacht dat ze dit accepteert.
Het zuivelbeleid 1988/89 en in het
bijzonder dan de onwenselijkheid
van verdere quotumkorting was aan
de orde; het bedrijfsleven is bereid
om daartegenover enigerlei prijsver
laging (bijvoorbeeld hogere melk-
heffing) te accepteren.
Het hoofdbestuur had de nodige kri
tiek op de plannen van de overheid
om het landbouwkundig onderzoek
te verzelfstandigen. Bezuiniging op
dat onderzoek mag niet meer plaats
hebben.