CABRO Werkendam fuseert
met CAVO Rijnstreek
over geld
en goed
Eerste voorlichtingsbrief over
'Ruilverkaveling
Auvergnepolder' verschenen
ingezonden
De kommissie-Oort voorstellen
ZLM in grote lijnen achter rapport pachtbeleid
Ruilverkaveling Oerle-Wintelre op komst
Emigratie ten koste van Portugese boeren?
Bloemenactiviteiten rond
Valentijnsdag
Vorige week heeft u kunnen lezen wat
er eigenlijk in zo'n schriftelijke koop
overeenkomst moet staan. Nu gaan
we het hebben over de betaling. Wat
zijn hier uw rechten en plichten?
Volgens "De algemene handelsvoor-
waarden voor de koop en verkoop
van aardappelen door telers aan han
delaren" is het zo dat de betalingsop
dracht binnen 14 dagen na de levering
gedaan moet zijn. Andere bepalingen
omtrent de betaling zijn er niet.
Wat zeggen "De algemene voorwaar
den voor de kontraktteelt zaai-uien"
over de betaling?
Bij uien moet er binnen 3 weken na
de levering betaald worden. Wordt
niet aan deze verplichting voldaan,
dan wordt zonder meer de wettelijke
rente in rekening gebracht alsmede
aan de inning verbonden kosten.
De verkoper is gerechtigd zekerheid
te bedingen van de koper. Geeft de
koper deze zekerheid niet, dan kan de
verkoper het kontrakt annuleren met
een vergoeding van de door hem ge
leden schade.
Tot aan de betaling blijft u eigenaar
van uw uien. Wordt voor de levering
surséance van betaling of faillissement
van de koper aangevraagd, dan kunt
u hem per aangetekend schrijven be
richten, dat u de overeenkomst annu
leert met behoud op een vergoeding
van de door u geleden schade.
Mijns inziens zijn de algemene voor
waarden voor uien wat betreft beta
ling zeer billijk. Dit kunnen we bij de
voorwaarden van aardappelen niet
zeggen.
Hierover is zeer weinig geregeld.
Wat voor zekerheden kunt u eisen?
a. bankgarantie, hiermee geeft de ko
per aan, dat indien hij niet op tijd be
taalt, zijn bank deze verplichting zal
nakomen.
Een bankgarantie kost 50,1-
1,1 promille van het bedrag per
maand, in ieder geval minstens
105,—;
b. bankcheque, 7,50) voor de
koper is een bankgarantie echter toch
goedkoper, dit zit 'm met name in de
rentesfeer;
c. vooruit of termijnbetaling.
Bankgaranties komen toch nog veel
vuldig voor.
Heeft u toch uw aardappelen meege
geven aan de verkoper en krijgt u uw
geld niet, dan kan art. 1191 van het
BW u misschien helpen. Dit geeft het
recht, bij verkoop zonder tijdsbepa
ling uw afgeleverde goederen binnen
30 dagen na afleveren terug te eisen,
zo lang ze zich nog in handen van de
koper bevinden.
U vindt het voorgaande allemaal the
orie? Dan is het te hopen dat dit voor
u zo blijft!
J.L. Mieras
Het hoofdbestuur wijdde een eerste
bespreking aan het konsept eindrap
port (le fase) van de werkgroep van
het Landbouwschap over het pacht
beleid. Het bestuur onderschrijft
met de kommissie Grondgebruik in
principe de uitgangspunten die in de
rapportage staan vermeld.
De werkgroep is van mening dat
voor het bepalen van de maksimale
pacht moet worden aangesloten bij
de agrarische opbrengstwaarde die
wordt gedefinieerd als de waarde
van de grond waarbij de ondernemer
bij een redelijke bedrijfsvoering nog
een redelijke boterham kan verdie
nen op zijn bedrijf. De kommissie
grondgebruik en het hoofdbestuur
zijn van mening dat bij de bepaling
van de agrarische opbrengstwaarde
een eenvoudig systeem gehanteerd
dient te worden waarin het opbren
gend vermogen van de grond en de
eksterne produktieomstandigheden
centraal staan. De eventuele bijstel
ling van de agrarische opbrengst
waarde dient tijdig te gebeuren zo
dat dit niet teveel achter loopt op de
ontwikkelingen. Het hoofdbestuur
maakt een voorbehoud waar wordt
gesteld dat de agrarische opbrengst
waarde van de grond in principe
dient te liggen op het nivo van de
taksaties voor overdrachten binnen
de familiesfeer. Dit zou nog nader
bekeken moeten worden.
De afgelopen dagen hebben de leden van de koöperaties CAVO
Rijnstreek-Midland te Woerden, LATUCO te Haarlem en CABRO
in Werkendam een brief ontvangen over de plannen om te komen tot
een nauwe samenwerking. Er is de afgelopen maanden overleg ge
weest tussen besturen en direkties en men is tot de slotsom gekomen
dat samenwerken of samengaan een duidelijke versterking is van de
koöperatie zowel financieel als organisatorisch. De besturen zijn van
mening dat in groter verband de dienstverlening aan de leden nog be
ter kan gebeuren. In de toekomst zijn bovendien aanzienlijke bespa
ringen mogelijk. Er is dan ook door de drie besturen besloten om ver
der te onderzoeken hoe een goede samenwerking tot stand gebracht
kan worden. Er wordt gedacht aan een gefaseerde aanpak.
Om te beginnen een samenwerking
tussen CAVO Rijnstreek Midland en
CABRO door een fusie tussen beide
verenigingen. Dit zou na een goede
voorbereiding binnen een aantal
maanden gerealiseerd kunnen wor
den. Er ontstaat dan een aaneen
gesloten werkgebied waarbij belang
rijke besparingen mogelijk zijn op
het gebied van verkoop en
ekspeditie.
De samenwerking van de kombina-
tie CAVO/CABRO met LATUCO
vraagt meer voorbereidingen en een
geleidelijke aanpak, i.v.m. de om
vang van de verenigingen en de
grootte van het werkgebied.
Er wordt gedacht aan de vorming,
op vrij korte termijn, van een perso
nele unie tussen de direkties. De
besturen vinden dit aan goede
konstruktie voor een uniforme di-
rektievoering en een optimale voor
bereiding voor een fusie die op zijn
vroegst in 1989 tot stand kan
komen.
Voorop staat bij de plannen dat er
een sterke organisatie gevormd moet
worden die goed bestuurbaar is en
voordeel voor de leden oplevert.
Door de brede samenwerking ver
wacht men een nog betere vakbe
kwame aanpak te realiseren voor de
verschillende sektoren binnen de
koöperaties, zoals Veehouderij, Ak
kerbouw en Tuinbouw.
De drie koöperaties hadden het afge
lopen jaar een gezamenlijke omzet
van: mengvoer 510.000 ton; ruwvoer
100.000 ton; meststoffen 110.000
ton; granen en zaden 30.000 ton;
geld: veehouderijsektor
ƒ240.000.000,00; akkerbouwsektor
ƒ30.000.000,00; tuinbouwsektor
ƒ30.000.000,00.
Naar het zich laat aanzien heeft de
fusie geen gevolgen voor de direkte
werkgelegenheid. Zodra de plannen
zijn uitgewerkt, wordt een ledenver
gadering georganiseerd om de leden
uitvoerig te informeren.
Per januari 1988 is de eerste voor
lichtingsbrief van de 'Ruilverkave
ling Auvergnepolder' verschenen.
Nadat de streek op 14 mei vorig jaar
met een dubbele meerderheid vóór
de ruilverkaveling heeft gekozen kan
het ruilverkavelingsplan nu in uit
voering worden genomen. De Land
inrichtingscommissie is als volgt
samengesteld: J.P. Gelten, voorzit
ter; J.H.A.L.M. van Trijen, plv.
voorzitter; A. de Krom, lid. De heer
De Krom heeft de plaats ingenomen
van de heer M.J. Potters, die naar
de Flevopolder is vertrokken. Het
sekretariaat van de kommissie is ge
vestigd in Etten-Leur. Adres: Ruil
verkaveling 'Auvergnepolder', Post
bus 397, 4870 AJ Etten-Leur (tel.
01608-32840).
Door de Centrale Landinrichtings
kommissie is meegedeeld dat er de
eerstkomende jaren niet veel geld be
schikbaar zal zijn voor de ruilverka
veling 'Auvergne Polder'. De be
schikbare gelden voor de uitvoering
van ruilverkavelingen zijn schaars en
de 'oude' blokken, dat wil zeggen de
ruilverkavelingen die reeds verder in
de procedure zijn, gaan voor.
Voor het volgend jaar staat de auto
matisering van het gemaal 'De Pais'
op het programma. Daarnaast zal
een begin worden gemaakt met de
schatting van de grond en het opstel
len van de Lijst van Rechtheb
benden.
Als het aan de Centrale Landinrich
tingskommissie in Utrecht ligt zal
t.z.t. in Oerle en Whtelre een ruilver
kaveling plaatsvinden. Het gaat om
een gebied van in totaal 2750 hektare.
Het verzoek tot de ruilverkaveling is
afkomstig van de N.C.B.-afdelingen
van Oerle, Veldhoven, Wintelre en
Zeelst, en dateert van 11 juni 1986.
Het ministerie van Landbouw en Vis
serij heeft het voorstel laten bekom-
mentariëren door de Centrale
Landinrichtingskommissie.
Het rapport van deze kommissie stelt
een aanpassing voor op enkele plaat-
Reaktie op reaktie in ZLM-blad van
29 januari 1988
Veranderingen gaan in Portugal niet
snel. Maar, sinds 1983 is er wel wat
veranderd in de situatie, welke door
de studiegroep wordt afgeschilderd.
Overigens, het is de vraag of de deel
nemers ook de kans hebben gekregen
om met de betrokken "landbouwers"
de problemen te bespreken.
Voor een objektieve beoordeling is
het ook van belang, vanuit welke in
valshoek de heer J. Carita het artikel
van de heer Wierenga benadert. Als
koördinator van landbouwproduktie
of als voorlichter. De reaktie van de
groep is m.i. onduidelijk op sommi
ge punten. In Portugal is het geen ge
heim, dat de op linkse basis
opgerichte kollektieve landbouwbe
drijven totaal zijn mislukt. Niet doorx
gebrek aan grond en water, maar aan
het gemis van kennis, aan inzet en
deskundige leiding.
De handel in EG-verband kent een
overgangstijd van tien jaar. Het is
twijfelachtig of het lidmaatschap van
de E.G. de enige oorzaak is van de
gestelde "moordende konkurrentie"
uit de EG-landen, zoals door de heer
Carita wordt omschreven.
Het is bij bedrijven in ons land be
kend, dat de invoer van goederen en
produkten langdurig wordt opgehou
den door voorschriften en administra-
Vrijdag 5 februari 1988
tieve bepalingen van de Portugese
overheid. Die omstandigheid schrikt
de handel - vooral in bederflijke pro
dukten - af.
Het is niet de Portugese boer, maar
de administratieve rompslomp. Wie
rechtstreekse relaties heeft, weet uit
ervaring dat de Portugese boeren heel
blij zijn óm met en voor de buiten
landse vakgenoten te werken.
A. Hage,
Anna Vosdijk 4
St. Annaland
Om de bloemenverkoop rond Valen
tijnsdag (14 februari) promotioneel
te ondersteunen heeft Bloemenbu
reau Holland eind januari een 'spe
ciale dagen' mailing aan de detail
handel verzonden. De mailing bevat
te ondermeer een affiche en tien
nieuwe Valentijnsboeketlabeltjes.
Andere activiteiten, die het Bloe
menbureau rond 14 februari op het
programma heeft staan, zijn het
plaatsen van Valentijnsadvertenties
in de dagbladen, het uitzenden van
speciale radiospotjes en het in de
bloemen zetten van een verdienstelij
ke groep Nederlanders.
Nadat de kommissie Oort op 22 mei
1986 haar rapport "zicht op een
voud" uitbracht, is het naar buiten
toe een poos stil geweest. Toch is er
wel degelijk in interne kring aan ge
werkt. De voorstellen zijn eerst onder
werp van diskussie geweest bij de
vorming van het huidige kabinet en
werden vervolgens voor advies gezon
den aan de SER, de Stichting van de
Arbeid en de Emancipatieraad. In
middels is een wetsontwerp met be
trekking tot de herziening van de
belastingheffing op basis van de voor
stellen voor advies naar de Raad van
State gezonden.
Wat de inkomenseffekten zullen zijn
bij de invoering van het nieuwe
systeem van belastingheffing is in het
ontwerp nog niet opgenomen. Toege
zegd is zo spoedig mogelijk met na
dere berekeningen te komen
gebaseerd op meer recente gegevens
en rekening houdend met de tarieven
zoals deze in 1988 zullen gelden. En
kele onderdelen uit het ontwerp wil ik
hierbij noemen.
Er zal één uniforme grondslag komen
voor de heffing van inkomstenbelas
ting en premie volksverzekeringen.
Daarbij wordt ook gewerkt met één
tarieven-tabel. De eerste schijf loopt
van een inkomen van 0 tot
45.000,waarbij 40% wordt ge
heven, zijnde 10% belasting en 30%
premie. De tweede schijf van
45.000,— tot 80.000,— kost 55%
(alleen belasting); de derde schijf van
80.000,tot 120.000,rekent
met 65% belasting en daarboven be
draagt de heffing 70%.
Eén en ander betekent dat maximaal
(30% van ƒ45.000,—) 13.500,—
premie zal worden geheven. Ouderen
boven de 65 jaar betalen geen premie
meer; zij betalen in de eerste schijf
echter 23,6% belasting. De verlies-
kompensatie werkt door in de grond-
sen in het gebied dat oorspronkeiijk
voor de verkaveling in aanmerking
kwam. De kommissie vond het ver
kavelingsplan inderdaad de meest ge
schikte oplossing voor de
landinrichting van het gebied. Er zal
nu waarschijnlijk een landinrich
tingsplan worden opgemaakt ter
voorbereiding van het projekt.
Om de hele procedure te doen star
ten is door Gedeputeerde Staten van
Noord-Brabant een voorstel inge
diend om het plan op het Voorberei
dingsschema Landinrichting te
plaatsen. Uiteindelijk is het de minis
ter van Landbouw en Visserij die over
de plaatsing op dit schema beslist. Ge
deputeerde Staten hebben aan de ruil
verkaveling Oerle-Wintelre een hoge
(maar niet de hoogste) prioriteit
gegeven.
slag van heffing en beïnvloedt
daardoor zowel de te betalen belasting
als de premie. WIR-premie kan in de
nieuwe situatie zowel met de belasting
als met de premie verrekend worden.
De meewerkaftrek danwel de reële ar-
beidsbeloning voor gehuwden blijft
bestaan. Nieuw is dat negatieve per
soonlijke verplichtingen steeds volle
dig tot het inkomen worden gerekend.
De autokostenfiktie (de zogenaamde
20%-regeling) gaat ook gelden voor
de loonbelasting. Vakantiebonnen
worden voor 100% in de heffing be
trokken. Belangrijk in het ontwerp is
dat de middelingsregeling wordt ge
handhaafd, zulks in tegenstelling tot
de voorstellen die deze regeling niet
meer hadden opgenomen.
De gedachten van de bewindslieden
gaan uit van een invoeringsdatum op
1 januari 1990. Daarbij wordt ge
hoopt dat in het eerste kwartaal van
1989 het wetsontwerp door het par
lement is aangenomen, waardoor be
lastingplichtigen en belastingdienst
voldoende tijd krijgen zich op de in
voering voor te bereiden. De tijd zal
het leren of aan deze wens kan wor
den voldaan.
B. Veerbeek
3