CABRO Werkendam fuseert met CAVO Rijnstreek over geld en goed Eerste voorlichtingsbrief over 'Ruilverkaveling Auvergnepolder' verschenen ingezonden De kommissie-Oort voorstellen ZLM in grote lijnen achter rapport pachtbeleid Ruilverkaveling Oerle-Wintelre op komst Emigratie ten koste van Portugese boeren? Bloemenactiviteiten rond Valentijnsdag Vorige week heeft u kunnen lezen wat er eigenlijk in zo'n schriftelijke koop overeenkomst moet staan. Nu gaan we het hebben over de betaling. Wat zijn hier uw rechten en plichten? Volgens "De algemene handelsvoor- waarden voor de koop en verkoop van aardappelen door telers aan han delaren" is het zo dat de betalingsop dracht binnen 14 dagen na de levering gedaan moet zijn. Andere bepalingen omtrent de betaling zijn er niet. Wat zeggen "De algemene voorwaar den voor de kontraktteelt zaai-uien" over de betaling? Bij uien moet er binnen 3 weken na de levering betaald worden. Wordt niet aan deze verplichting voldaan, dan wordt zonder meer de wettelijke rente in rekening gebracht alsmede aan de inning verbonden kosten. De verkoper is gerechtigd zekerheid te bedingen van de koper. Geeft de koper deze zekerheid niet, dan kan de verkoper het kontrakt annuleren met een vergoeding van de door hem ge leden schade. Tot aan de betaling blijft u eigenaar van uw uien. Wordt voor de levering surséance van betaling of faillissement van de koper aangevraagd, dan kunt u hem per aangetekend schrijven be richten, dat u de overeenkomst annu leert met behoud op een vergoeding van de door u geleden schade. Mijns inziens zijn de algemene voor waarden voor uien wat betreft beta ling zeer billijk. Dit kunnen we bij de voorwaarden van aardappelen niet zeggen. Hierover is zeer weinig geregeld. Wat voor zekerheden kunt u eisen? a. bankgarantie, hiermee geeft de ko per aan, dat indien hij niet op tijd be taalt, zijn bank deze verplichting zal nakomen. Een bankgarantie kost 50,1- 1,1 promille van het bedrag per maand, in ieder geval minstens 105,—; b. bankcheque, 7,50) voor de koper is een bankgarantie echter toch goedkoper, dit zit 'm met name in de rentesfeer; c. vooruit of termijnbetaling. Bankgaranties komen toch nog veel vuldig voor. Heeft u toch uw aardappelen meege geven aan de verkoper en krijgt u uw geld niet, dan kan art. 1191 van het BW u misschien helpen. Dit geeft het recht, bij verkoop zonder tijdsbepa ling uw afgeleverde goederen binnen 30 dagen na afleveren terug te eisen, zo lang ze zich nog in handen van de koper bevinden. U vindt het voorgaande allemaal the orie? Dan is het te hopen dat dit voor u zo blijft! J.L. Mieras Het hoofdbestuur wijdde een eerste bespreking aan het konsept eindrap port (le fase) van de werkgroep van het Landbouwschap over het pacht beleid. Het bestuur onderschrijft met de kommissie Grondgebruik in principe de uitgangspunten die in de rapportage staan vermeld. De werkgroep is van mening dat voor het bepalen van de maksimale pacht moet worden aangesloten bij de agrarische opbrengstwaarde die wordt gedefinieerd als de waarde van de grond waarbij de ondernemer bij een redelijke bedrijfsvoering nog een redelijke boterham kan verdie nen op zijn bedrijf. De kommissie grondgebruik en het hoofdbestuur zijn van mening dat bij de bepaling van de agrarische opbrengstwaarde een eenvoudig systeem gehanteerd dient te worden waarin het opbren gend vermogen van de grond en de eksterne produktieomstandigheden centraal staan. De eventuele bijstel ling van de agrarische opbrengst waarde dient tijdig te gebeuren zo dat dit niet teveel achter loopt op de ontwikkelingen. Het hoofdbestuur maakt een voorbehoud waar wordt gesteld dat de agrarische opbrengst waarde van de grond in principe dient te liggen op het nivo van de taksaties voor overdrachten binnen de familiesfeer. Dit zou nog nader bekeken moeten worden. De afgelopen dagen hebben de leden van de koöperaties CAVO Rijnstreek-Midland te Woerden, LATUCO te Haarlem en CABRO in Werkendam een brief ontvangen over de plannen om te komen tot een nauwe samenwerking. Er is de afgelopen maanden overleg ge weest tussen besturen en direkties en men is tot de slotsom gekomen dat samenwerken of samengaan een duidelijke versterking is van de koöperatie zowel financieel als organisatorisch. De besturen zijn van mening dat in groter verband de dienstverlening aan de leden nog be ter kan gebeuren. In de toekomst zijn bovendien aanzienlijke bespa ringen mogelijk. Er is dan ook door de drie besturen besloten om ver der te onderzoeken hoe een goede samenwerking tot stand gebracht kan worden. Er wordt gedacht aan een gefaseerde aanpak. Om te beginnen een samenwerking tussen CAVO Rijnstreek Midland en CABRO door een fusie tussen beide verenigingen. Dit zou na een goede voorbereiding binnen een aantal maanden gerealiseerd kunnen wor den. Er ontstaat dan een aaneen gesloten werkgebied waarbij belang rijke besparingen mogelijk zijn op het gebied van verkoop en ekspeditie. De samenwerking van de kombina- tie CAVO/CABRO met LATUCO vraagt meer voorbereidingen en een geleidelijke aanpak, i.v.m. de om vang van de verenigingen en de grootte van het werkgebied. Er wordt gedacht aan de vorming, op vrij korte termijn, van een perso nele unie tussen de direkties. De besturen vinden dit aan goede konstruktie voor een uniforme di- rektievoering en een optimale voor bereiding voor een fusie die op zijn vroegst in 1989 tot stand kan komen. Voorop staat bij de plannen dat er een sterke organisatie gevormd moet worden die goed bestuurbaar is en voordeel voor de leden oplevert. Door de brede samenwerking ver wacht men een nog betere vakbe kwame aanpak te realiseren voor de verschillende sektoren binnen de koöperaties, zoals Veehouderij, Ak kerbouw en Tuinbouw. De drie koöperaties hadden het afge lopen jaar een gezamenlijke omzet van: mengvoer 510.000 ton; ruwvoer 100.000 ton; meststoffen 110.000 ton; granen en zaden 30.000 ton; geld: veehouderijsektor ƒ240.000.000,00; akkerbouwsektor ƒ30.000.000,00; tuinbouwsektor ƒ30.000.000,00. Naar het zich laat aanzien heeft de fusie geen gevolgen voor de direkte werkgelegenheid. Zodra de plannen zijn uitgewerkt, wordt een ledenver gadering georganiseerd om de leden uitvoerig te informeren. Per januari 1988 is de eerste voor lichtingsbrief van de 'Ruilverkave ling Auvergnepolder' verschenen. Nadat de streek op 14 mei vorig jaar met een dubbele meerderheid vóór de ruilverkaveling heeft gekozen kan het ruilverkavelingsplan nu in uit voering worden genomen. De Land inrichtingscommissie is als volgt samengesteld: J.P. Gelten, voorzit ter; J.H.A.L.M. van Trijen, plv. voorzitter; A. de Krom, lid. De heer De Krom heeft de plaats ingenomen van de heer M.J. Potters, die naar de Flevopolder is vertrokken. Het sekretariaat van de kommissie is ge vestigd in Etten-Leur. Adres: Ruil verkaveling 'Auvergnepolder', Post bus 397, 4870 AJ Etten-Leur (tel. 01608-32840). Door de Centrale Landinrichtings kommissie is meegedeeld dat er de eerstkomende jaren niet veel geld be schikbaar zal zijn voor de ruilverka veling 'Auvergne Polder'. De be schikbare gelden voor de uitvoering van ruilverkavelingen zijn schaars en de 'oude' blokken, dat wil zeggen de ruilverkavelingen die reeds verder in de procedure zijn, gaan voor. Voor het volgend jaar staat de auto matisering van het gemaal 'De Pais' op het programma. Daarnaast zal een begin worden gemaakt met de schatting van de grond en het opstel len van de Lijst van Rechtheb benden. Als het aan de Centrale Landinrich tingskommissie in Utrecht ligt zal t.z.t. in Oerle en Whtelre een ruilver kaveling plaatsvinden. Het gaat om een gebied van in totaal 2750 hektare. Het verzoek tot de ruilverkaveling is afkomstig van de N.C.B.-afdelingen van Oerle, Veldhoven, Wintelre en Zeelst, en dateert van 11 juni 1986. Het ministerie van Landbouw en Vis serij heeft het voorstel laten bekom- mentariëren door de Centrale Landinrichtingskommissie. Het rapport van deze kommissie stelt een aanpassing voor op enkele plaat- Reaktie op reaktie in ZLM-blad van 29 januari 1988 Veranderingen gaan in Portugal niet snel. Maar, sinds 1983 is er wel wat veranderd in de situatie, welke door de studiegroep wordt afgeschilderd. Overigens, het is de vraag of de deel nemers ook de kans hebben gekregen om met de betrokken "landbouwers" de problemen te bespreken. Voor een objektieve beoordeling is het ook van belang, vanuit welke in valshoek de heer J. Carita het artikel van de heer Wierenga benadert. Als koördinator van landbouwproduktie of als voorlichter. De reaktie van de groep is m.i. onduidelijk op sommi ge punten. In Portugal is het geen ge heim, dat de op linkse basis opgerichte kollektieve landbouwbe drijven totaal zijn mislukt. Niet doorx gebrek aan grond en water, maar aan het gemis van kennis, aan inzet en deskundige leiding. De handel in EG-verband kent een overgangstijd van tien jaar. Het is twijfelachtig of het lidmaatschap van de E.G. de enige oorzaak is van de gestelde "moordende konkurrentie" uit de EG-landen, zoals door de heer Carita wordt omschreven. Het is bij bedrijven in ons land be kend, dat de invoer van goederen en produkten langdurig wordt opgehou den door voorschriften en administra- Vrijdag 5 februari 1988 tieve bepalingen van de Portugese overheid. Die omstandigheid schrikt de handel - vooral in bederflijke pro dukten - af. Het is niet de Portugese boer, maar de administratieve rompslomp. Wie rechtstreekse relaties heeft, weet uit ervaring dat de Portugese boeren heel blij zijn óm met en voor de buiten landse vakgenoten te werken. A. Hage, Anna Vosdijk 4 St. Annaland Om de bloemenverkoop rond Valen tijnsdag (14 februari) promotioneel te ondersteunen heeft Bloemenbu reau Holland eind januari een 'spe ciale dagen' mailing aan de detail handel verzonden. De mailing bevat te ondermeer een affiche en tien nieuwe Valentijnsboeketlabeltjes. Andere activiteiten, die het Bloe menbureau rond 14 februari op het programma heeft staan, zijn het plaatsen van Valentijnsadvertenties in de dagbladen, het uitzenden van speciale radiospotjes en het in de bloemen zetten van een verdienstelij ke groep Nederlanders. Nadat de kommissie Oort op 22 mei 1986 haar rapport "zicht op een voud" uitbracht, is het naar buiten toe een poos stil geweest. Toch is er wel degelijk in interne kring aan ge werkt. De voorstellen zijn eerst onder werp van diskussie geweest bij de vorming van het huidige kabinet en werden vervolgens voor advies gezon den aan de SER, de Stichting van de Arbeid en de Emancipatieraad. In middels is een wetsontwerp met be trekking tot de herziening van de belastingheffing op basis van de voor stellen voor advies naar de Raad van State gezonden. Wat de inkomenseffekten zullen zijn bij de invoering van het nieuwe systeem van belastingheffing is in het ontwerp nog niet opgenomen. Toege zegd is zo spoedig mogelijk met na dere berekeningen te komen gebaseerd op meer recente gegevens en rekening houdend met de tarieven zoals deze in 1988 zullen gelden. En kele onderdelen uit het ontwerp wil ik hierbij noemen. Er zal één uniforme grondslag komen voor de heffing van inkomstenbelas ting en premie volksverzekeringen. Daarbij wordt ook gewerkt met één tarieven-tabel. De eerste schijf loopt van een inkomen van 0 tot 45.000,waarbij 40% wordt ge heven, zijnde 10% belasting en 30% premie. De tweede schijf van 45.000,— tot 80.000,— kost 55% (alleen belasting); de derde schijf van 80.000,tot 120.000,rekent met 65% belasting en daarboven be draagt de heffing 70%. Eén en ander betekent dat maximaal (30% van ƒ45.000,—) 13.500,— premie zal worden geheven. Ouderen boven de 65 jaar betalen geen premie meer; zij betalen in de eerste schijf echter 23,6% belasting. De verlies- kompensatie werkt door in de grond- sen in het gebied dat oorspronkeiijk voor de verkaveling in aanmerking kwam. De kommissie vond het ver kavelingsplan inderdaad de meest ge schikte oplossing voor de landinrichting van het gebied. Er zal nu waarschijnlijk een landinrich tingsplan worden opgemaakt ter voorbereiding van het projekt. Om de hele procedure te doen star ten is door Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant een voorstel inge diend om het plan op het Voorberei dingsschema Landinrichting te plaatsen. Uiteindelijk is het de minis ter van Landbouw en Visserij die over de plaatsing op dit schema beslist. Ge deputeerde Staten hebben aan de ruil verkaveling Oerle-Wintelre een hoge (maar niet de hoogste) prioriteit gegeven. slag van heffing en beïnvloedt daardoor zowel de te betalen belasting als de premie. WIR-premie kan in de nieuwe situatie zowel met de belasting als met de premie verrekend worden. De meewerkaftrek danwel de reële ar- beidsbeloning voor gehuwden blijft bestaan. Nieuw is dat negatieve per soonlijke verplichtingen steeds volle dig tot het inkomen worden gerekend. De autokostenfiktie (de zogenaamde 20%-regeling) gaat ook gelden voor de loonbelasting. Vakantiebonnen worden voor 100% in de heffing be trokken. Belangrijk in het ontwerp is dat de middelingsregeling wordt ge handhaafd, zulks in tegenstelling tot de voorstellen die deze regeling niet meer hadden opgenomen. De gedachten van de bewindslieden gaan uit van een invoeringsdatum op 1 januari 1990. Daarbij wordt ge hoopt dat in het eerste kwartaal van 1989 het wetsontwerp door het par lement is aangenomen, waardoor be lastingplichtigen en belastingdienst voldoende tijd krijgen zich op de in voering voor te bereiden. De tijd zal het leren of aan deze wens kan wor den voldaan. B. Veerbeek 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 3