J) f- os fl Geen gezicht 99Brusselen 99Hoe nu verder vanuit de Z.L.M. gezien m m vrijdag 29 januari 1988 I m mm ma 76e jaargang no. 3910 zuidelijke landbouw maatschappij Compromis Braakregeling(en) Verplicht Hoe nu verder? Nationale bijstand DTfD land- en tuinbouwblad Een typerend beeld van winter '87-'88 voor de akkerbouw, deze vogelverschrikker die tot zijn knieën in het water de ganzen van de wintertarwe moet houden. Het jonge gewas lijkt onder de vele neerslag te verstikken. Voor een winter is een dergelijk plaatje in ieder geval geen gezicht. Volgens de laatste informatie lijkt het erop, dat de land bouwministers onder voorzitterschap van de Duitser Kiechle een meerderheids-compromis bereikt hebben met betrekking tot de verdere ontmoedigingsmaatre gelen voor de akkerbouwmarktordeningsprodukten. Het oorspronkelijke en met name op het graanbeleid toegespitste - tweeledige - voorstel van de Europese Commissie komt ietwat afgezwakt uit het geredeka vel te voorschijn: De graanproduktiedrempel komt waarschijnlijk op 1 58 a 160 miljoen ton te liggen in plaats van op 155 miljoen ton; en aan de geplande braakregeling zal in verhouding meer EG-geld besteed gaan worden. Ook de produktiedrempels voor koolzaad en erwten/veldbonen zijn op een iets minder laag ni veau vastgesteld (resp. AV2 i.p.v. 4 miljoen ton en ZVi i.p.v. 3,3 miljoen ton). Overschrijding van de produk tiedrempels zal gestraft worden met verhoging van de medeverantwoordelijkheidsheffing en/of prijsverlaging. (NB: De totale EG-graanproduktie bedroeg in 1987 we gens de slechte groeiomstandigheden slechts 1 56 mil joen ton; de oorspronkelijke raming was 170 miljoen ton. De produktie van eiwithoudende gewassen be droeg in 1987 al bijna 4 miljoen ton!). Zij het iets minder vergaand, dan in de bedoeling van de kommissie lag, per saldo komt één en ander toch gewoon weer neer op verdere aanzienlijke prijsverla gingen voor de boerenproducent. Verdergaande struk- turele prijsverlagingen ook voor de niet marktordeningsprodukten in de akkerbouw- en volle- grondsgroentesektor, wegens het verdringingseffekt dat samenhangt met de spilfunktie van de granen in het bouwplan. Overigens verzetten Engeland en Nederland zich tot op heden nog steeds tegen het compromis, waar de an dere 10 lidstaten zich in hebben weten te vinden. In opdracht van het Nederlandse kabinet roept Braks om het hardst met McGregor (de spreekbuis van Thatcher) om nog grotere prijsdalingen. De Nederlandse muis in de Europese olifantenstal bepleit nog steeds de keihar de landbouwkrisis als doelstelling; zonder zich ook maar iets gelegen te laten liggen aan de direkte gevol gen voor de konkurrentiepositie en draagkracht van de plantaardige produktiesektor in eigen land. Als wij de recente berichtgeving goed begrepen heb ben, dan is onze minister wél genegen om in te stem men met het nieuwe "set-aside" voorstel voor akkerbouwland (dus niet alleen voor graan!), dat ver plichtstelling voor alle lidstaten inhoudt, maar waar de individuele boer op vrijwillige basis aan het program ma deel kan nemen (max. vergoeding f 1.600,— /ha en minimumtijdsduur 5 jaar). Vanuit de ZLM hebben wij herhaaldelijk gepleit voor een tijdelijke Europese braakregeling als alternatief voor ver dergaande prijsverlaging, èn mede in afwachting van de noodzakelijke politieke daadkracht in de EEG om de Vorige week vergaderden de drie landelijke landbouwor ganisaties in een speciale zitting en in uitgebreide (inkl. ZLM) samenstelling. Er werd vastgesteld dat voor de Ne derlandse akkerbouw de grens van inkasseren en tolere ren is bereikt. Een brandbrief naar premier Lubbers is onderweg. Een (derde) concept "Akkerbouw Aktieplan" van de hoofdafdeling Akkerbouw van het Landbouwschap is in de maak, en dient (na hernieuwde inbreng onzerzijds) uiterlijk in maart a.s. gereed te zijn. Het CLO-overleg heeft vastgesteld, en het "aktieplan" zal aangeven, dat onze akkerbouw- en vollegrondsgroen- tesektor de komende keiharde internationale konkurren- tieslag niet zal kunnen overleven zonder daadwerkelijke en aanmerkelijk extra financiële steun van de nationale overheid. Die financiële steun zal gericht moeten worden op het blijven van zoveel, mogelijk potentieel goede on dernemers. Aanpassing en herstrukturering van de totale Nederland se akkerbouwproduktiekolom in de richting van meer kwaliteits-kennis, kapitaals- en arbeidsintensieve teelten zal noodzakelijk zijn. Een intensieve en solidaire krachts inspanning van alle landbouworganisaties dient daarom nu gemobiliseerd te worden om een bres te slaan in de po litieke onwil en arrogantie van parlement en kabinet, om ons daarbij terzijde te staan. Vandaag zal het hoofdbestuur van de ZLM zich beraden over het "hoe" en "wat" van één en ander alsmede over haar taak en verantwoordelijkheid daarin en daarbij. Van der Maas graanafzet te bevorderen middels de stimulering van nieuwe industriële afzet- en verwerkingsmogelijkhe den. In principe prefereren wij een regeling met een ver plichting - i.p.v. vrijwilligheid - per bedrijf, waarbij het te braken "quotum" gerefereerd wordt aan het graan areaal van dat bedrijf - (dus: des te minder graan men op zijn bedrijf teelt, des te minder men hoeft te bra ken). Meerdere tekenen wijzen erop dat Kiechle e.a. al met een volgend plan op zak lopen, waarbij een be paald percentage braak van de totale bedrijfsoppervlak- te voor ieder bedrijf verplicht gesteld zou moeten worden (zonder of slechts tegen zeer geringe vergoe ding). Dat laatste wil de ZLM persé niet. De Nederland se akkerbouw zou dan immers gemiddeld genomen "dubbel gepakt" worden in vergelijking met het tota le Europese gemiddelde. Het EG-bouwplan bestaat na melijk voor 65% uit graan, terwijl dat in Nederland nog géén 30% is. Het is daarom, dat wij per saldo voorstander zijn ge worden van blijvende vrijwilligheid voor de individuele boer. En het is ook daarom, dat wij de huidige - "oude" - graanextensiveringsregeling (waarbij men in kan te kenen om minimaal 20% van het graanareaal onbeteeld te laten) liever van start zouden zien gaan, dan het hui dige nieuwe concept (waarbij het gaat om minimaal 20% van het totale akkerbouwbedrijf). Die oude rege ling overigens, waar vorig jaar in Brussel reeds toe besloten is, zal dit jaar in Nederland niet tot uitvoering gebracht worden. Eindeloos gehakketak van en met Haagse ministeriële ambtenaren over de hektarever- goeding en de preciese voorwaarden voor deelname (en precies wil men in Den Haag zijn...!) hebben ertoe geleid, dat pas op z'n vroegst in maart a.s. de deelna me opengesteld zou kunnen worden. Voor 1988 kun nen we het dus wel vergetend). De nog niet definitieve, maar wel vergevorderde hui dige besluitvorming in Brussel overziende, komen wij wederom tot de konklusie dat vanuit de ZLM, het KNLC, de 3 CLO en het Landbouwschap meer dan ooit alle beschikbare energie gericht zal moeten worden op Den Haag, om aldaar daadwerkelijke nationale bijstand te eisen voor het behoud van de konkurrentiepositie van (met name) de Nederlandse akkerbouwsektor bin nen Europa. van der Maas

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 1