nieuws uit brussel Landbouwoverleg zit nog vast Zeer bijzonder kalf geboren Copa: 'Ondermijnen marktondersteunende mechanismen rampzalig' Problemen met en zonder plan Landbouw houdt bij privatisering voorlichting vast aan objektieve dienst (R. Winkel, Brussel) Er komt vóór de Europese Top in februari geen akkoord over de her- voming van het Europese landbouwbeleid. Tijdens de Top wordt men het hoogstens eens over enkele principes. De belangrijke details zullen pas in de maanden daarna worden uitgewerkt. Zoveel is duide lijk geworden na twee dagen landbouwoverleg in Brussel. Het is de eerste raad onder het Duitse voorzitterschap. Minister Ignaz Kiechle wil vooraf af tasten wat de mogelijkheden zijn voor een eventueel akkoord tijdens de Top. Kiechle zou het liefst het he le pakket uit elkaar trekken en per onderwerp op zoek gaan naar een meerderheid. Daarvoor is de mede werking nodig van de commissie. De afgelopen dagen is echter duidelijk geworden dat de EG- landbouwcommissaris Frans An- driessen hier niets voor voelt. An- driessen weet ook wel dat zijn colle ga Henning Christophersen, die het geld beheert, niet zoveel op heeft met afzonderlijke compromissen in de landbouwraad. De tactiek van de commissie is duidelijk. Als er al con cessies gedaan moeten worden, ge beurt dat bij de Top. Dan kan er meteen iets worden afgesproken over de toekomstige financiering van de EG. Iedereen weet dat Bondskanselier Helmut Kohl onder druk staat van "zijn" Top een suc ces te maken. Het enige wat de landbouwraad zou kunnen doen is een globaal compro mis over landbouw klaarstomen. Of dat lukt was woensdagmorgen nog zeer onzeker. De Raad zou woens dag nog doorgaan, maar het wach ten is op een Duits compromis voorstel. Als Kiechle daarmee komt, "is het niet uitgesloten dat de mi nisters zondag en maandag nog een poging doen om de standpunten te verzoenen, zo werd van Westduitse zijde vernomen. Van zo'n verzoe ning was maandag en dinsdag nog niet veel te merken. De tegenstellin gen zijn wat fundamenteler aan het worden, zo zei minister Braks. De Westduitsers zijn er wel in geslaagd De financiering van de voorlichting aan boeren en tuinders moet in veertien jaar worden teruggebracht tot het percentage waarbij over heid en bedrijfsleven ieder de helft betalen. Het Rijk draagt nu nog alle kosten. In de eerste fase van privatisering van de landbouwvoor lichting wordt uitgegaan van de bestaande ongeveer 700 formatie plaatsen. Willen de Landbouworganisaties die samen met de over heid het bestuur vormen van de geprivatiseerde voorlichting het aan tal formatieplaatsen uitbreiden, dan zullen de kosten daarvan volle dig moeten worden gedragen door het bedrijfsleven. Dit staat in een nog niet gepubliceerde tussenrapportage van een gezamenlijke kom missie van topambtenaren van het Ministerie van Landbouw en Vis serij en het bedrijfsleven. De Kommissie denkt aan een konstruktie waarbij de overheid de eerste vier jaar van de privatisering nog honderd procent betaald. In de daarop volgende tien jaar zou deze met vijf procent per jaar moeten worden teruggebracht. Het tussen rapport van de kommissie wordt de komende maanden besproken bin nen het Ministerie en door het be drijfsleven. Uit een inventarisatie die zij heeft gehouden onder ruim 200 organisa ties die boeren en tuinders vertegen woordigen blijkt volgens de kom missie dat er behoefte bestaat aan 'een objektieve dienst' die 'als scha kel funktioneert tussen onderzoek en praktijk'. De kommissie konklu- deert 'dat de voorlichting haar werk zaamheden zal moeten richten op al le aktiviteiten van de agrarische on derneming'. Aan de basis bestaat de behoefte volgens haar aan bedrijfs- deskundigen die bij de voorlichting het hele bedrijf kunnen overzien. Uit de inventarisatie van de kommis sie blijkt dat boeren en tuinders vooral voorlichting willen hebben over bedrijfsstrukturele zaken en dat zij met vragen zitten rond teelt en veehouderij. Tot bedrijfsstrukturele zaken kunnen worden gerekend de bedrijfsekonomie, financiering, in vestering, maar ook zaken als milieu en het welzijn van landbouwhuisdie ren. Bij teelt en veehouderij gaat het onder meer om gewasbescherming, voedervoorziening en bemesting. Andere zaken waarop de geprivati seerde voorlichting zich zou moeten richten zijn management, automati sering en kwaliteit en afzet. Aan de basis van de geprivatiseerde voorlichting staan in de visie van de kommissie per tak gespecialiseerde Vrijdag 22 januari 1988 bedrijfsdeskundigen. Ongeveer tien van deze deskundigen vormen een voorlichtingseenheid. Daarboven komen regionale organisaties. Het geheel komt onder een landelijk hoofdbestuur die de adviserende steun zou moéten krijgen van enkele sektorraden. Bij de overgang van de voorlichters van het ministerie (ambtenarensta- tus) naar de geprivatiseerde dienst is het uitgangspunt volgens de kom missie dat zij er netto in salaris niet op achteruit mogen gaan. Ook ver schillen in sekundaire arbeidsvoor waarden (pensioen, vervroegd uit treden, ziektekostenverzekeringen) zullen bij de overgang zoveel moge lijk moeten worden beperkt. De kommissie onderzoekt nog hoe dit het beste kan. Reactie KNLC Het dagelijks bestuur van het KNLC heeft met gemengde gevoelens ken nis genomen van de tussenrapporta ge van de gemengde commissie van ministerie en agrarisch bedrijfsleven die een plan voor de privatisering van de agrarische rijksvoorlichting uitwerkt. Met de ontworpen globale organisatie van de geprivatiseerde voorlichtingsdienst had het dagelijks bestuur niet veel moeite. Wel echter met het ontbreken van het zg. finan ciële plaatje. Hoe groot is het bedrag dat nu en straks voor 100% financie ring (eerste vier jaar) gegarandeerd beschikbaar is? En in hoeverre kan daarbinnen een kwalitatief beter ap paraat worden opgebouwd? Etc. Die financiële uitgangspunten zullen naar de mening van het dagelijks bestuur snel bekend moeten worden, wil de georganiseerde landbouw goed kunnen beoordelen, waar het met deze privatisering aan begint. de door hem gewenste braaklegging tot centraal punt in de onderhande lingen te maken, maar de meeste an dere lidstaten en de commissie blij ven er op hameren dat de bevriezing van landbouwgrond misschien nut tig is als bijkomend instrument, maar zeker geen alternatief kan vor men voor andere produktie- remmende maatregelen in de vorm van de inmiddels beruchte land- bou wstabilisatoren Braaklegging Het staat echter vast dat de braak legging een onderdeel moet worden van een globaal compromis. Ver schil van mening is er nóg over het percentage bouwland dat minimaal moet worden ingeleverd, de mini mum duur van de regeling, de maxi male hoogte van de premie en het aandeel dat de EG daarin zou moe ten leveren. Noord en zuid staan te genover elkaar over de vraag of de EG-bijdrage moet komen uit het oriëntatiefonds of uit' het garantie fonds, In de graansector is er voorts nog geen begin van overeenstem ming over de vrijstellingen van de medeverant woordelij kheidsheffing die de commissie wil invoeren. De commissie wil een regeling waar bij minstens twintig procent van de grond minimaal vijf jaar uit produk- tie wordt genomen. Volgens Neder land mogen deze eisen zeker niet worden versoepeld. Braks vindt ver der dat absoluut moet worden voor komen dat lidstaten een hogere pre mie mogen uitkeren dan veertien honderd gulden per hectare, anders zou men de deur open zetten voor stiekeme inkomenssteun, zo zei hij. Het EG-aandeel mag volgens Braks niet boven de 25 procent uitkomen. Nederland staat "sympathiek"te- genover de Franse wens om braakge legde grond te laten beweiden. Het enige probleem zijn de reeds be- Vorige week woensdag is bij de familie Walhout in Arnemuiden een wel heel bijzonder kalf gebo ren. Behalve dat het dier 15 da gen te laat geboren en zeer zwaar is - naar schatting tegen de 70 kg - mist het stierkalf één voorpoot. Op de plek van de linkervoor- poot zit bij dit kalf helemaal niets, zelfs geen stompje. Met be hulp van de veearts is het kalf aan één poot van de koe getrok ken. Het is het vierde kalf van een volbloed FH-koe. De vader is 100% Amerikaans. Toen wij vorige week donderdag bijgaande foto maakten was het kalf pas 36 uren oud en kon het nog niet op z'n eigen drie poten staan, al was het wel zeer monter en vitaal. Deze week is het kalf al zover dat het op eigen kracht overeind komt en even kan staan. Om tijdens het drinken wat langer te kunnen staan be hoeft het wel enige ondersteu ning. De heer Walhout, hier sa men met zijn dochter Lonneke en de tweeling Jan en Martin, wil het kalf voorlopig aanhouden. staande rund- en schapevleesover- schotten. Via een aanpassing van de interventieprijs is daar echter wel een mouw aan te passen, aldus Braks, die het ook voor Nederland een mooier beeld vindt" als de vrij gekomen grond voor extensieve vee teelt zou kunnen worden gebruikt. Medeverantwoordelijksheids- heffing granen Bijzonder fel is de Nederlandse mi nister van leer getrokken tegen de voorgestelde vrijstellingen van de medeverantwoordelijkheidsheffing in de graansector. De commissie wil per bedrijf twintig ton vrijgeven en zelfs veertig ton als een graanteler minstens dertig procent van zijn grond uit produktie neemt. Volgens Braks leidt dat tot afstraffing van moderne en exporterende producen ten. In Nederland, Engeland en Frankrijk zou zestig tot zeventig procent van de bedrijven blijven be talen, in West-Duitsland slechts 35 procent. In het voor Kiechle belang rijke Zuid-Duitsland is het percenta ge nog lager. Veel onduidelijkheid heerste er woensdag nog over een Frans voorstel om de medeverant woordelijkheidsheffing aan te pas sen aan de gemiddelde stijging van de produktiviteit. De Fransen willen met ingang van het komende graan- jaar een extra heffing inhouden van drie procent, wat overeenkomt met een stijging van het rendement. Als de produktiviteit inderdaad met dat percentage stijgt, daalt de prijs aan het begin van de volgende campagne automatisch met drie procent (nog afgezien van de verdere prijsbeslui- ten) en wordt er opnieuw een extra heffing van drie procent inge houden. Als de produktiviteitsstijging kleiner uitvalt, krijgen de boeren het verschil uitgekeerd en zijn ook de automati sche prijsdalingen aan het begin van de volgende campagne en de in de loop van dat jaar te hanteren extra heffing navenant kleiner. Op die manier wordt de werkelijke produk tiviteitsstijging omgezet in een reeële prijsdaling, maar worden de boeren niet in de loop van het prijsjaar lastig gevallen met onverwacht lage interventieprijzen, aldus een Franse diplomaat dinsdag. 'Als de EG-raad doorgaat de markt ondersteunende mechanismen van het Gemeenschappelijk Landbouw beleid te ondermijnen - hetgeen in ongekende mate het geval zal zijn in dien budgettaire stabilisatoren wor den toegepast - zullen de gevolgen voor de landbouwinkomens rampza lig zijn'. Dat is de reaktie van Copa op de schattingen door het Sta tistisch Buro van de EG van de ont wikkeling van de inkomens in de landbouw in 1987. Deze schattingen bevestigen die van COPA en het feit dat de koopkracht van het netto inkomen van boeren in de EG in 1987 gemiddeld met ca. 5% is verminderd, al bestaan er grote verschillen tussen de landen (Portu gal is om statistische redenen buiten Hooghiemstra verlaat de SNUIF Per 1 mei aanstaande verlaat de heer D. Hooghiemstra de SNUIF. De heer Hooghiemstra maakt gebruik van de zgn. 57Zi jaarregeling en treedt dus vervroegd uit dienst bij de federatie. Hij zal buiten dienstver band wel aktief blijven binnen de ui- enteelt. De uiendeskundige blijft deels werken voor de SNUIF terwijl hij daarnaast part-time in dienst zal treden bij Gebr. Mol te 's- Gravenpolder. beschouwing gelaten). Dit in tegen stelling tot het feit dat de koop kracht van inkomens in de gehele ekonomie met gemiddeld 1,5% is toegenomen. De Kommissie houdt vol dat de ont wikkeling van de landbouwinko mens over de middellange termijn niet zo slecht is geweest, met een stij ging van 2,4% koopkracht sinds de tachtiger jaren. (Dit cijfer is eksklu- sief de twee jongste lid-staten, Span je en Portugal). Deze cijfers zijn niet gebaseerd op landbouwinkomens maar op netto toegevoegde waarde in de landbouw. De netto toegevoeg de waarde houdt geen rekening met ongeveer een kwart van de kosten voor de boeren - namelijk pacht, lo nen en betaling van rente - die bij zonder snel zijn toegenomen. Het netto landbouwinkomen per boer, rekening houdende met deze kosten, is in feite met ca. 1,5% afge nomen sinds het begin van de jaren '80 en met meer dan 25% sinds de midden zeventiger jaren. Dit laat zich vergelijken met stijgingen van inkomens in de gehele ekonomie over dezelfde periode van respektie- velijk ca. 5% en 20%. Het dagelijks bestuur van het KNLC (voorzittersoverleg) besprak in zijn vergadering op 19 januari jl. om te beginnen de reactie van minister Braks op het vorig jaar in de Tweede Kamer door het lid P.M. Blauw ge presenteerde sectorplan akkerbouw. Het dagelijks bestuur betreurt het ten zeerste dat de minister, wel de forse en langdurige inkomensdaling erkennende, op korte termijn geen helpende hand biedt. En dus bewust naar verarming van de akkerbouw toewerkt. Het dagelijks bestuur protesteert er tegen om de graanprijzen en daar mee de hele Nederlandse akkerbouw zonder meer aan te passen aan effi ciënte EG-produktie- omstandigheden. Ook op een ander punt van korte-termijnbeleid kun nen en moeten maatregelen worden getroffen. Overbruggingsfinancie ring met behulp van O- en S-fonds en Borgstellingsfonds ("zwem vestregeling") is nodig. Wat de lan gere termijn betreft zou ook in de akkerbouw een doelmatige opkoop regeling" tot stand moeten komen. M.b.t. de nodige middelen voor zul ke maatregelen, werd gewezen op de compensatie die het Landbouw schap recentelijk nogmaals heeft ge vraagd voor het niet aanpassen van het landbouw-forfait bij verhoging van het lage BTW-tarief.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 5