Bent u al berekend op de afrekening van de FOR?
Uithuilen en opnieuw beginnen
Twee nieuwe brochures
Wintersporters opgelet
Alvorens dit onderwerp aan te
snijden wens ik u een gezond en
voorspoedig 1988 toe. In 1987
zijn weer diverse koopsommen
verkocht. De mindere resultaten
in de landbouwsektor zijn daar
bij ook Verzekeringen ZLM op
gevallen. Daar stond tegenover
dat de detailhandel en hogere
ambtenaren dit verschil in koop-
sommenomzet redelijk goed ge
maakt hebben. Door het koop-
somgebeuren komen wij ook
vaak de Fiscale Oudedags Reser
ve (FOR) tegen. Als we die be
dragen van gereserveerde FOR
horen of zien vragen wij vaak of
de fiscale claim over de FOR ook
al is ingedekt.
In veel gevallen blijkt dit niet zo te
zijn. Er staat vaak voor ruim
ƒ100.000,op de balans en er is
nog niets gereserveerd. In die geval
len gaan nog vele mensen een slechte
Fiscale Oudedag tegemoet. De FOR
moet bij bedrijfsbeëindiging worden
afgerekend. Dit kan ineens gebeuren
tegen het 20-54170 tarief en dit kan
geleidelijk gebeuren tegen het pro
gressieve schijventarief.
Wanneer men gebruik wil maken
van het relatief gunstige 20-54% ta
rief moet men hiervoor wel de mid
delen hebben. Men kan alléén ge
bruik maken van het 20-50% tarief
als in één keer wordt afgerekend met
de fiscus. Dit is mogelijk bij
- staking van de onderneming mid
dels verkoop of overdracht
- overlijden
- als u 65 jaar wordt
Hoe afrekenen
U kunt kiezen tussen:
1. gespreide afwikkeling in 5 jaar. In
dat geval is steeds ongeveer 1/5 pro
gressief boven het verdiende inko
men belast. Voorwaarde is dat de
onderneming nog 5 jaar voortgezet
wordt; 2. inkopen van een stamrecht
ter hoogte van de FOR; 3. zelf reser
veren voor deze belastingclaim mid
dels eigen beleggingen of middels
een kapitaalsverzekering.
Bij punt 1 is het nadeel dat u pro
gressief belasting moet betalen over
inkomen dat alléén boekhoudkundig
aanwezig is. Een voordeel is, dat u
niet direkt met een groot belasting
bedrag moet afrekenen. Het is ech
ter toch een 5 jaar durende aanslag
op het inkomen, die zeker na uw vij
fenzestigste hard aan kan komen.
Bij punt 2 moeten de middelen ter
hoogte van de FOR aanwezig zijn. U
moet dan direkt een bedrag bij een
verzekeringsmaatschappij kunnen
storten om daar een lijfrente voor te
kopen. Helaas heeft echter niet elke
bedrijfsbeëindiger dergelijke grote
bedragen tot zijn beschikking. Zeker
als men het bedrijf overdraagt aan
een zoon of dochter wordt dit moei
lijk. U zadelt dan de opvolger op
met uw FOR.
Bij punt 3 is een mogelijkheid ge
schapen waarbij u het door belasting
uitstel ter beschikking gekregen be
drag gaat beleggen om zo tegen de
afrekenigsdatum de belastingclaim
te kunnen betalen. De eerste twee
punten moet u zelf regelen. Wanneer
u voor punt 3 kiest dan kan een ka
pitaalsverzekering uitkomst bieden.
Voorbeeld:
kapitaalsverzekering
Een agrariër is 40 jaar oud en doet al
vanaf 1973 mee met de FOR. Hij
heeft tot eind 1986 voor ƒ84.500,
aan FOR opgebouwd. Gemiddeld is
dat over 13 jaar ƒ6.500,per jaar.
Hij had dus gemiddeld een winstbe
drag van ƒ56.500,Hij betaalde
hierover ongeveer 35% belasting wat
zijn besparing dus ook is voor de
FOR. Hij hoeft dus 35% van
ƒ6.500,ƒ2.275,niet aan be
lasting te betalen, maar kan dit re
serveren.
Hoe hoog is nu de FOR op zijn 65ste
jaar? Hierbij zullen we rekening
houden met mindere ekonomische
vooruitzichten en de dalende trent in
de laatste 5 jaar van het onderne
merschap. We stellen dat het FOR-
bedrag nog 20 jaar met ƒ5.500,
stijgt. De FOR op de afrekeningsda
tum is dan 20 x ƒ5.500,
ƒ84.500,— ƒ194.500,—, mits het
bedrijfsvermogen dit toelaat. Nu
gaat men afrekenen tegen het
20-54% tarief en er moet 30% wor
den afgerekend. Dit is 30% van
194.500,- ƒ58.350,-.
Indien deze man dit kapitaal ad
ƒ58.350,verzekerd dan is hij hier
voor ƒ1.425,premie kwijt per
jaar. Zijn belastingvoordeel was
ƒ2.275,zodat nog ƒ850,resteert
wat jaarlijks vrij besteed kan
worden.
Voordeel: u hoeft niet zelf op in
vesteringen te letten en u hoeft het
niet jaarlijks zelf opzij te zetten. Het
wordt nu eigenlijk een verplichting
die niet zo snel kan verwateren, u
dwingt u zelf om te reserveren. In
dien u voortijdig overlijdt is het ka
pitaal ook aanwezig zodat financiële
A.J. Hoondert
moeilijkheden ook dan omzeild
worden.
Indien u echter voor zelf beleggen
kiest kan dat ook een goede keus
zijn. Het is echter wel wat risikovol-
ler. Bij voortijdig overlijden is er
dan vaak nog niet voldoende opge
bouwd. Middels een risikoverzeke-
ring zou dit dan opgevangen dienen
te worden.
Indien u wat meer wilt weten over
uw eigen situatie neem dan eens kon-
takt op met ondergetekende of met
een van onze tussenpersonen. Wij
zullen u gaarne helpen maar dan wél
in overleg met uw accountant of
boekhouder. Hij weet uw financiële
positie het beste weer te geven. Ver
zekeringen ZLM kan u op deze wijze
het beste van advies dienen.
A.J. Hoondert
Uithuilen en opnieuw beginnen geldt zeer zeker voor het schadever-
loop van de motorvoertuigen. Niet alleen voor onze maatschappij,
maar voor alle verzekeraars was 1987 een slecht jaar. Om het tot onze
maatschappij te beperken: Het afgelopen jaar werden ruim twee dui
zend schades meer gemeld dan in 1986. Nu hebben we wel heel wat
meer voertuigen verzekerd, echter ook in percentages uitgedrukt was
er een forse stijging van het schadeverloop.
In 1986 bedroeg de schadefrekwen-
tie 17,73% (van elke 100 verzekerde
voertuigen waren er dus 17,73 bij
een schadegeval betrokken), in 1987
bedroeg dit bijna 1% meer. Nu lijkt
1% niet zo spectaculair, doch als we
dit in geld vertalen zal het wellicht
meer indruk maken. We spreken
dan nl. over een bedrag van ca. 2
miljoen gulden. We merkten reeds
op dat dit een landelijk beeld is. De
gevolgen zijn gemakkelijk te voor
spellen. Premiestijging alom in den
lande. Ook konstateren we dat ver
zekeringsmaatschappijen zich meer
en meer gaan bemoeien met het her
stel van de schades. Gezien de sterk
gestegen schadelast een begrijpelijke
zaak. Wat 1988 ons brengen zal, we
ten we niet. We hopen vanzelfspre
kend op een gunstiger schadebeeld,
de realiteit is echter dat daar geen
aanwijzingen voor zijn. We ver
wachten niet dat er dit jaar minder
gereden zal worden en de schade-
kans zal dus ook niet verminderen.
Desondanks zullen we ook in 1988
weer proberen onze service te ver
groten. Een alarmnummer waarop
we voor schadegevallen dag en nacht
bereikbaar zijn staat hoog op onze
wensenlijst en we verwachten dit in
1988 te kunnen realiseren. Daar
naast zullen allerlei maatschappelij
ke ontwikkelingen ons dwingen alert
te blijven. Vakkennis op peil houden
staat hoog in ons vaandel. Dit moge
blijken uit het feit dat 90% van de
mensen op de schade-afdeling stu
deert voor één of ander vakdiploma.
Kortom, we zijn er klaar voor. U
zult ons zeer gerieven door in '88
schadevrij te blijven, echter mocht u
bij een schadegeval betrokken ra
ken, weest u er dan van overtuigd
dat we onze uiterste best zullen doen
u goed te helpen.
In het eerste artikel van het nieu
we jaar wil ik u een voorspoedig
en gezond 1988 wensen. Om 1988
in opzicht zo voorspoedig moge
lijk te laten verlopen zijn er weer
twee nieuwe brochures uitgeko
men die u daar bij kunnen
helpen.
Ten eerste de brochure "STAAN
EN GAAN MET DE CARAVAN".
In deze brochure staat een groot
aantal preventie-adviezen, we lich
ten er een aantal uit:
Ten eerste de constructie. Het is be
langrijk dat u er voor zorgt dat de
afdichtingen van uw caravan in orde
zijn. Dat is de enige manier om
vocht uit uw caravan te houden.
Vocht is de grootste vijand van iede
re caravan. Als er niet voldoende
ventilatie is en het vocht krijgt vrrij
spel in de caravan dan kan dit leiden
tot verrotting(l) van het skelet. Zorg
daarom ook dat het dakleer in orde
is evenals de buitenbeplanting, dak
goot en de deuren en ramen. Verder
staan er in deze folder veel nuttige
tips ter voorkoming van diefstal van
uw kostbare caravan. De volgende
begrippen worden in de folder be
handeld: het koppelingsslot, slot in
de koppelingskop, slot over koppe-
lingskop, slot op uitdraaisteunen en
wielklemmen. Verder wordt er nog
Vrijdag 15 januari 1988
aandacht besteed aan de belading
van uw caravan. Het veilig rijden
met uw caravan. Wat u moet doen
bij storm en nog een zeer belangrijk
punt, te weten het brandgevaar. In
dien u belangstelling heeft voor deze
zeer interessante brochure dan kunt
u hem opvragen bij de polisafdeling
tel. 01100-38880.
"Motorrijtuigenverzekering"
Door de Nederlandse Vereniging
van Automobielassuradeuren is een
brochure uitgegeven getiteld "MO
TORRIJTUIGENVERZEKE
RING". In deze brochure wordt op
een uiterst duidelijke wijze ingegaan
op een groot aantal begrippen uit de
motorrijtuigenverzekering. Zo
wordt verteld wat de wettelijke aan
sprakelijkheidsverzekering van uw
auto inhoudt en ook het begrip
"groene kaart" wordt besproken.
Men gaat ook dieper in op de casco
verzekering en natuurlijk ook de
premie. Ook het schadegedeelte
wordt niet vergeten. Men bespreekt
hier o.a. het schadeformulier en de
schadevergoeding. Deze brochure is
zeer uitgebreid en gaat dieper in op
een aantal begrippen die veel voor
komen in de verzekeringswereld.
Wilt u wat meer weten over motor
rijtuigenverzekering dan kunnen wij
deze brochure zeker bij u aanbeve
len. Wilt u hem toegezonden krijgen
belt u dan even de polisafdeling
V"
Brand
De brandschade geeft gelukkig een
heel wat gunstiger beeld te zien. Het
afgelopen jaar bleven we ver
schoond van echte grote branden.
Vanzelfsprekend zien we dit terug in
de resultaten. Ondanks onze lage
premie eg bijzonder uitgebreide dek
king zijn we dik tevreden over het
uiteindelijke resultaat. Dat wil niet
zeggen dat we zonder zorgen zijn.
Als we u vertellen dat we dit jaar
ruim twee ton aan diefstalschade uit
keerden zult u dat begrijpen.
AVP/B
De aansprakelij ksheidsverzekering
voor particulieren en bedrijven gaf
het afgelopen jaar een minder floris
sant beeld te zien. We keerden onge
veer evenveel aan schade uit als we
aan premie ontvingen. Opmerkelijk
was dat we in 1987 drie keer gecon
fronteerd werden met brandstichting
door zeer jeugdige verzekerden, ove
rigens zonder opzet. In één geval be
droeg de schade twee ton. Misschien
kunt u de lucifers wat buiten hand
bereik houden?
Medische Varia
Over de resultaten in deze sector zijn
H. Meeuwsen
we redelijk tevreden.Met name de
ongevallen-inzittende-verzekering
gaf een mooi resultaat te zien.
Tenslotte:
Niet alles draaide om geld in 1987 en
dat zal het ook in 1988 niet doen. De
contacten met u waren en blijven
heel belangrijk. Over het algemeen
zijn die goed, soms zelfs heel plezie
rig. Er ging ook wel eens iets mis.
Voor zover dat aan ons lag excuses
hiervoor. Ook ons is niets menselijks
vreemd. Wel geef ik u de verzekering
dat bij ons het besef leeft dat wij er
voor u zijn en dat, als u schade lijdt,
wij u graag van dienst willen zijn,
ook in 1988.
H. Meeuwsen
C.A. Toorenaar
01100-38880. Tot een volgende keer.
C.A. Toorenaar
Wat te doen tegen
verkeersmaatregelen?
Verkeersmaatregelen kunnen de be
reikbaarheid van een bedrijf aanzien
lijk aantasten. Een bedrijf hoeft
dergelijke maatregelen echter niet
zonder slag of stoot te accepteren,
zegt de EVO, Algemene Verladers- en
Eigen Vervoer Organisatie in Zoe-
termeer.
Bij de EVO is informatie be
schikbaar waarin wordt verduidelijkt
welke soorten verkeersmaatregelen er
bestaan en welke verweermogelijkhe-
den er zijn. Met deze informatie bij
de hand kan elk bedrijf slagvaardig
zijn belangen verdedigen. Deze infor
matie kan worden aangevraagd bij de
EVO, Sektor ROVM, tel.
079-414641. tst. 230 of 231.
In de landelijke en regionale dag
bladen wordt met de grootste re
gelmaat melding gemaakt van in
braken in woningen. Vele lezers
schenken aan dergelijke bericht
geving allang geen enkele aan
dacht meer, want per slot van re-
kenin heeft het toch bij een ander
plaatsgevonden. (Dat hebben de
mensen waar wordt ingebroken
ook steeds gedacht!). In de re
cente publikaties valt het echter
wel op, dat inbrekers het hebben
gemunt op woningen van mensen
die voor een periode afwezig zijn
i.v.m. een wintersportvakantie.
Bij een boeking van een dergelij
ke vakantie worden in eerste in
stantie de risico's verbonden aan
de reis en de wintersport verze
kerd door het afsluiten van een
reisverzekering incl. wintersport
risico (Skieën - langlaufen). Er is
aan het langdurig afwezig zijn
echter nog een risico verbonden.
Inbraak dus. Neem daarom de
nodige preventieve maatregelen
(laat u desnoods voorlichten) en
zorg dat geld, cheques en siera
den veilig opgeborgen zijn, (b.v.
bankkluis, vloerkluis). Ook de
moderne electronische appara
tuur als videorecorder en CD-
speler verdienen evenals de in-
braakgevoelige goederen de no
dige aandacht. Geef inbrekers
geen kans en zorg tevens dat er
een regelmatige controle is van
de woning door b.v. buren of
familie.
Vraag u dus voor u met vakantie
gaat kritisch af of bij u de nodige
maatregelen genomen zijn. Zijn
de zaken geregeld, dan wensen
we de wintersporters onder ons
een prettige vakantie en vooral
niet vergeten een reisverzekering
af te sluiten. Eén telefoontje naar
ons kantoor is voldoende. Tele
foon: 01100-38850.