Bent u al berekend op de afrekening van de FOR? Uithuilen en opnieuw beginnen Twee nieuwe brochures Wintersporters opgelet Alvorens dit onderwerp aan te snijden wens ik u een gezond en voorspoedig 1988 toe. In 1987 zijn weer diverse koopsommen verkocht. De mindere resultaten in de landbouwsektor zijn daar bij ook Verzekeringen ZLM op gevallen. Daar stond tegenover dat de detailhandel en hogere ambtenaren dit verschil in koop- sommenomzet redelijk goed ge maakt hebben. Door het koop- somgebeuren komen wij ook vaak de Fiscale Oudedags Reser ve (FOR) tegen. Als we die be dragen van gereserveerde FOR horen of zien vragen wij vaak of de fiscale claim over de FOR ook al is ingedekt. In veel gevallen blijkt dit niet zo te zijn. Er staat vaak voor ruim ƒ100.000,op de balans en er is nog niets gereserveerd. In die geval len gaan nog vele mensen een slechte Fiscale Oudedag tegemoet. De FOR moet bij bedrijfsbeëindiging worden afgerekend. Dit kan ineens gebeuren tegen het 20-54170 tarief en dit kan geleidelijk gebeuren tegen het pro gressieve schijventarief. Wanneer men gebruik wil maken van het relatief gunstige 20-54% ta rief moet men hiervoor wel de mid delen hebben. Men kan alléén ge bruik maken van het 20-50% tarief als in één keer wordt afgerekend met de fiscus. Dit is mogelijk bij - staking van de onderneming mid dels verkoop of overdracht - overlijden - als u 65 jaar wordt Hoe afrekenen U kunt kiezen tussen: 1. gespreide afwikkeling in 5 jaar. In dat geval is steeds ongeveer 1/5 pro gressief boven het verdiende inko men belast. Voorwaarde is dat de onderneming nog 5 jaar voortgezet wordt; 2. inkopen van een stamrecht ter hoogte van de FOR; 3. zelf reser veren voor deze belastingclaim mid dels eigen beleggingen of middels een kapitaalsverzekering. Bij punt 1 is het nadeel dat u pro gressief belasting moet betalen over inkomen dat alléén boekhoudkundig aanwezig is. Een voordeel is, dat u niet direkt met een groot belasting bedrag moet afrekenen. Het is ech ter toch een 5 jaar durende aanslag op het inkomen, die zeker na uw vij fenzestigste hard aan kan komen. Bij punt 2 moeten de middelen ter hoogte van de FOR aanwezig zijn. U moet dan direkt een bedrag bij een verzekeringsmaatschappij kunnen storten om daar een lijfrente voor te kopen. Helaas heeft echter niet elke bedrijfsbeëindiger dergelijke grote bedragen tot zijn beschikking. Zeker als men het bedrijf overdraagt aan een zoon of dochter wordt dit moei lijk. U zadelt dan de opvolger op met uw FOR. Bij punt 3 is een mogelijkheid ge schapen waarbij u het door belasting uitstel ter beschikking gekregen be drag gaat beleggen om zo tegen de afrekenigsdatum de belastingclaim te kunnen betalen. De eerste twee punten moet u zelf regelen. Wanneer u voor punt 3 kiest dan kan een ka pitaalsverzekering uitkomst bieden. Voorbeeld: kapitaalsverzekering Een agrariër is 40 jaar oud en doet al vanaf 1973 mee met de FOR. Hij heeft tot eind 1986 voor ƒ84.500, aan FOR opgebouwd. Gemiddeld is dat over 13 jaar ƒ6.500,per jaar. Hij had dus gemiddeld een winstbe drag van ƒ56.500,Hij betaalde hierover ongeveer 35% belasting wat zijn besparing dus ook is voor de FOR. Hij hoeft dus 35% van ƒ6.500,ƒ2.275,niet aan be lasting te betalen, maar kan dit re serveren. Hoe hoog is nu de FOR op zijn 65ste jaar? Hierbij zullen we rekening houden met mindere ekonomische vooruitzichten en de dalende trent in de laatste 5 jaar van het onderne merschap. We stellen dat het FOR- bedrag nog 20 jaar met ƒ5.500, stijgt. De FOR op de afrekeningsda tum is dan 20 x ƒ5.500, ƒ84.500,— ƒ194.500,—, mits het bedrijfsvermogen dit toelaat. Nu gaat men afrekenen tegen het 20-54% tarief en er moet 30% wor den afgerekend. Dit is 30% van 194.500,- ƒ58.350,-. Indien deze man dit kapitaal ad ƒ58.350,verzekerd dan is hij hier voor ƒ1.425,premie kwijt per jaar. Zijn belastingvoordeel was ƒ2.275,zodat nog ƒ850,resteert wat jaarlijks vrij besteed kan worden. Voordeel: u hoeft niet zelf op in vesteringen te letten en u hoeft het niet jaarlijks zelf opzij te zetten. Het wordt nu eigenlijk een verplichting die niet zo snel kan verwateren, u dwingt u zelf om te reserveren. In dien u voortijdig overlijdt is het ka pitaal ook aanwezig zodat financiële A.J. Hoondert moeilijkheden ook dan omzeild worden. Indien u echter voor zelf beleggen kiest kan dat ook een goede keus zijn. Het is echter wel wat risikovol- ler. Bij voortijdig overlijden is er dan vaak nog niet voldoende opge bouwd. Middels een risikoverzeke- ring zou dit dan opgevangen dienen te worden. Indien u wat meer wilt weten over uw eigen situatie neem dan eens kon- takt op met ondergetekende of met een van onze tussenpersonen. Wij zullen u gaarne helpen maar dan wél in overleg met uw accountant of boekhouder. Hij weet uw financiële positie het beste weer te geven. Ver zekeringen ZLM kan u op deze wijze het beste van advies dienen. A.J. Hoondert Uithuilen en opnieuw beginnen geldt zeer zeker voor het schadever- loop van de motorvoertuigen. Niet alleen voor onze maatschappij, maar voor alle verzekeraars was 1987 een slecht jaar. Om het tot onze maatschappij te beperken: Het afgelopen jaar werden ruim twee dui zend schades meer gemeld dan in 1986. Nu hebben we wel heel wat meer voertuigen verzekerd, echter ook in percentages uitgedrukt was er een forse stijging van het schadeverloop. In 1986 bedroeg de schadefrekwen- tie 17,73% (van elke 100 verzekerde voertuigen waren er dus 17,73 bij een schadegeval betrokken), in 1987 bedroeg dit bijna 1% meer. Nu lijkt 1% niet zo spectaculair, doch als we dit in geld vertalen zal het wellicht meer indruk maken. We spreken dan nl. over een bedrag van ca. 2 miljoen gulden. We merkten reeds op dat dit een landelijk beeld is. De gevolgen zijn gemakkelijk te voor spellen. Premiestijging alom in den lande. Ook konstateren we dat ver zekeringsmaatschappijen zich meer en meer gaan bemoeien met het her stel van de schades. Gezien de sterk gestegen schadelast een begrijpelijke zaak. Wat 1988 ons brengen zal, we ten we niet. We hopen vanzelfspre kend op een gunstiger schadebeeld, de realiteit is echter dat daar geen aanwijzingen voor zijn. We ver wachten niet dat er dit jaar minder gereden zal worden en de schade- kans zal dus ook niet verminderen. Desondanks zullen we ook in 1988 weer proberen onze service te ver groten. Een alarmnummer waarop we voor schadegevallen dag en nacht bereikbaar zijn staat hoog op onze wensenlijst en we verwachten dit in 1988 te kunnen realiseren. Daar naast zullen allerlei maatschappelij ke ontwikkelingen ons dwingen alert te blijven. Vakkennis op peil houden staat hoog in ons vaandel. Dit moge blijken uit het feit dat 90% van de mensen op de schade-afdeling stu deert voor één of ander vakdiploma. Kortom, we zijn er klaar voor. U zult ons zeer gerieven door in '88 schadevrij te blijven, echter mocht u bij een schadegeval betrokken ra ken, weest u er dan van overtuigd dat we onze uiterste best zullen doen u goed te helpen. In het eerste artikel van het nieu we jaar wil ik u een voorspoedig en gezond 1988 wensen. Om 1988 in opzicht zo voorspoedig moge lijk te laten verlopen zijn er weer twee nieuwe brochures uitgeko men die u daar bij kunnen helpen. Ten eerste de brochure "STAAN EN GAAN MET DE CARAVAN". In deze brochure staat een groot aantal preventie-adviezen, we lich ten er een aantal uit: Ten eerste de constructie. Het is be langrijk dat u er voor zorgt dat de afdichtingen van uw caravan in orde zijn. Dat is de enige manier om vocht uit uw caravan te houden. Vocht is de grootste vijand van iede re caravan. Als er niet voldoende ventilatie is en het vocht krijgt vrrij spel in de caravan dan kan dit leiden tot verrotting(l) van het skelet. Zorg daarom ook dat het dakleer in orde is evenals de buitenbeplanting, dak goot en de deuren en ramen. Verder staan er in deze folder veel nuttige tips ter voorkoming van diefstal van uw kostbare caravan. De volgende begrippen worden in de folder be handeld: het koppelingsslot, slot in de koppelingskop, slot over koppe- lingskop, slot op uitdraaisteunen en wielklemmen. Verder wordt er nog Vrijdag 15 januari 1988 aandacht besteed aan de belading van uw caravan. Het veilig rijden met uw caravan. Wat u moet doen bij storm en nog een zeer belangrijk punt, te weten het brandgevaar. In dien u belangstelling heeft voor deze zeer interessante brochure dan kunt u hem opvragen bij de polisafdeling tel. 01100-38880. "Motorrijtuigenverzekering" Door de Nederlandse Vereniging van Automobielassuradeuren is een brochure uitgegeven getiteld "MO TORRIJTUIGENVERZEKE RING". In deze brochure wordt op een uiterst duidelijke wijze ingegaan op een groot aantal begrippen uit de motorrijtuigenverzekering. Zo wordt verteld wat de wettelijke aan sprakelijkheidsverzekering van uw auto inhoudt en ook het begrip "groene kaart" wordt besproken. Men gaat ook dieper in op de casco verzekering en natuurlijk ook de premie. Ook het schadegedeelte wordt niet vergeten. Men bespreekt hier o.a. het schadeformulier en de schadevergoeding. Deze brochure is zeer uitgebreid en gaat dieper in op een aantal begrippen die veel voor komen in de verzekeringswereld. Wilt u wat meer weten over motor rijtuigenverzekering dan kunnen wij deze brochure zeker bij u aanbeve len. Wilt u hem toegezonden krijgen belt u dan even de polisafdeling V" Brand De brandschade geeft gelukkig een heel wat gunstiger beeld te zien. Het afgelopen jaar bleven we ver schoond van echte grote branden. Vanzelfsprekend zien we dit terug in de resultaten. Ondanks onze lage premie eg bijzonder uitgebreide dek king zijn we dik tevreden over het uiteindelijke resultaat. Dat wil niet zeggen dat we zonder zorgen zijn. Als we u vertellen dat we dit jaar ruim twee ton aan diefstalschade uit keerden zult u dat begrijpen. AVP/B De aansprakelij ksheidsverzekering voor particulieren en bedrijven gaf het afgelopen jaar een minder floris sant beeld te zien. We keerden onge veer evenveel aan schade uit als we aan premie ontvingen. Opmerkelijk was dat we in 1987 drie keer gecon fronteerd werden met brandstichting door zeer jeugdige verzekerden, ove rigens zonder opzet. In één geval be droeg de schade twee ton. Misschien kunt u de lucifers wat buiten hand bereik houden? Medische Varia Over de resultaten in deze sector zijn H. Meeuwsen we redelijk tevreden.Met name de ongevallen-inzittende-verzekering gaf een mooi resultaat te zien. Tenslotte: Niet alles draaide om geld in 1987 en dat zal het ook in 1988 niet doen. De contacten met u waren en blijven heel belangrijk. Over het algemeen zijn die goed, soms zelfs heel plezie rig. Er ging ook wel eens iets mis. Voor zover dat aan ons lag excuses hiervoor. Ook ons is niets menselijks vreemd. Wel geef ik u de verzekering dat bij ons het besef leeft dat wij er voor u zijn en dat, als u schade lijdt, wij u graag van dienst willen zijn, ook in 1988. H. Meeuwsen C.A. Toorenaar 01100-38880. Tot een volgende keer. C.A. Toorenaar Wat te doen tegen verkeersmaatregelen? Verkeersmaatregelen kunnen de be reikbaarheid van een bedrijf aanzien lijk aantasten. Een bedrijf hoeft dergelijke maatregelen echter niet zonder slag of stoot te accepteren, zegt de EVO, Algemene Verladers- en Eigen Vervoer Organisatie in Zoe- termeer. Bij de EVO is informatie be schikbaar waarin wordt verduidelijkt welke soorten verkeersmaatregelen er bestaan en welke verweermogelijkhe- den er zijn. Met deze informatie bij de hand kan elk bedrijf slagvaardig zijn belangen verdedigen. Deze infor matie kan worden aangevraagd bij de EVO, Sektor ROVM, tel. 079-414641. tst. 230 of 231. In de landelijke en regionale dag bladen wordt met de grootste re gelmaat melding gemaakt van in braken in woningen. Vele lezers schenken aan dergelijke bericht geving allang geen enkele aan dacht meer, want per slot van re- kenin heeft het toch bij een ander plaatsgevonden. (Dat hebben de mensen waar wordt ingebroken ook steeds gedacht!). In de re cente publikaties valt het echter wel op, dat inbrekers het hebben gemunt op woningen van mensen die voor een periode afwezig zijn i.v.m. een wintersportvakantie. Bij een boeking van een dergelij ke vakantie worden in eerste in stantie de risico's verbonden aan de reis en de wintersport verze kerd door het afsluiten van een reisverzekering incl. wintersport risico (Skieën - langlaufen). Er is aan het langdurig afwezig zijn echter nog een risico verbonden. Inbraak dus. Neem daarom de nodige preventieve maatregelen (laat u desnoods voorlichten) en zorg dat geld, cheques en siera den veilig opgeborgen zijn, (b.v. bankkluis, vloerkluis). Ook de moderne electronische appara tuur als videorecorder en CD- speler verdienen evenals de in- braakgevoelige goederen de no dige aandacht. Geef inbrekers geen kans en zorg tevens dat er een regelmatige controle is van de woning door b.v. buren of familie. Vraag u dus voor u met vakantie gaat kritisch af of bij u de nodige maatregelen genomen zijn. Zijn de zaken geregeld, dan wensen we de wintersporters onder ons een prettige vakantie en vooral niet vergeten een reisverzekering af te sluiten. Eén telefoontje naar ons kantoor is voldoende. Tele foon: 01100-38850.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 7