verzekeringen zlm ver/tandig verzekeren ei De meerderjarigheid en de AVP- dekking De nieuwe telefooncentrale Nieuwbouw verzekeringen ZLM 'Wanneer vrachtauto vervangen?' verzekeringen zlm Bijsturen E VO-themabijeenkomst: Notaristelefoon verlaagt de drempel van de notaris Officieel orgaan van de Onder linge Verzekering Maatschappij van de ZLM w.a., Postbus 70 - 4460 BA Goes Frans den Hollanderlaan 10 - 4461 HN Goes Redaktie: J. Folmer Telex: 5537 Telefax: 01100-15341 Telefoon Schademelding Polismutatiever- werking Verkoop en Advies Boekhouding Algemeen 01100-38888 01100-38880 01100-38222 01100-38221 01100-38000 Vertegenwoordigers Walcheren: BV v/h Mak. en Ass. Knt. Fa. J. Don, Kromme Weele 16, 4331 PB Middelburg, 01180-15151 Schouwen-Duiveland: Hanse Ver zekeringen, Haringvlietplein 8, 4301 XG Zierikzee. Midden-Zeeland: Verzekeringen ZLM, Fr. den Hollanderlaan 10, 4461 HN Goes, tel. zie boven Z. Vlaanderen Oost: Ass.Knt. Boidin BV, Janseniuslaan 8, 4561 NM Hulst, 01140-12220 Z. Vlaanderen West: Ass.Knt. Boidin BV, Markt 7, 4501 CJ Oostburg, 01170-2355 Z. Vlaanderen Midden: Ass.Knt. D.J. Dees, Beethovenhof 43, 4536 AE Terneuzen, 01150-94469. Poortvliet e.o.: J.W. van Dijke, Burgemeet 25, 4693 CJ Poort vliet, 01662-2509 Tholen e.o.: J.P.M. Overbeeke, Ten Ankerweg 72, 4691 GX Tho len, 01660-2888 West-Nrd.Brabant: F.J. Duine, Kamperfoeliestraat 53, 4621 GE Bergen op Zoom, 01640-56000; S.M. Timmers, Stationsstraat 1, 4761 BP Zevenbergen, 01680-23979 Midden-Nrd. Brabant: A.M. Ver- brugge, Pr. Hendrikstr. 39, 4941 JT Raamsdonkveer, 01621-12924. Oost-Nrd.Brabant: J.J. Bolier, Boordseweg 41, 5671 AP Nue- nen, 040-831469 Werkendam: Rabobank Wer kendam, Merwestraat 10, 4251 CR Werkendam, 01835-2700 Melkhandelaren: AVM, Raad huisstraat 39, 5056 HC Berkel Enschot, 013-339100 Minister van Verkeer en Wa terstaat, mevr. Smit-Kroes, streeft ernaar de voertuigre gistratie vanaf 1990 geleidelijk in te voeren om zodoende ook het onverzekerd autorijden terug te dringen. De Nederlandse Vereni ging van Automobielassuradeu ren trapte flink op de rem door de koppeling van kenteken en verzekering te bekritiseren. Men heeft niet bepaald de illusie, dat door de te nemen maatregelen het onverzekerd rijden uitgeban nen wordt. De NVVA trapt dus op de rem terwijl mevrouw Smit- Kroes de koppeling zal moeten intrappen en mogelijk terugscha kelen en bijsturen in de hoop dat ze geen brokken maakt. Want dat kost de verzekeraars weer poen! Zo beste mensen, de feestdagen goed doorgekomen? Geen nare ge volgen ondervonden van de kerstkalkoen, geen poedersuiker van de oliebollen in je neus gekregen zodat je moet niezen als een lama, of kent u dat niet? Mooi zo, en als er dan ook geen vuurwerk op je dak gevallen is, de antenne nog op de auto zit en geen krassen in de lak, er is niet ingebroken en je bent niks kwijt, dan heb je tegenwoordig alle reden omdankbaar te zijn. Apropos, nog een gelukkig en voor spoedig 1988 toegewenst en dat al die onheilen ons maar niet zullen overkomen. De zuurballenwet Uit een ver en grijs verleden (hoe ver en hoe grijs reeds) herinneren wij ons een opmerking die wij van oude ren allerwege te horen kregen als we op eigen initiatief ook eens wat wil den ondernemen of ergens aan mee wilden doen waartoe we, gezien onze leeftijd, nog niet in staat werden geacht. "O nee", klonk het dan steevast, "dat kan niet, jij valt nog onder de zuurballenwet". Dit werd weliswaar meesmuilend geaccepteerd, want in die tijd had je nog wel zoveel respect voor ouderen, maar echt leuk vonden wij dat niet. Kijk, en die zuurballenwet nu, die is onverwacht en vrij geruisloos gewij zigd. Vanaf 1 januari 1988 wordt iemand op z'n achttiende meerderja rig in plaats van op z'n éénentwin tigste zoals tot dan gebruikelijk. En wat heeft dat nu met verzekeringen te maken? Meer dan u denkt! In de AVP-voorwaarden (Aanspra- kelijksheidsverzekering Particulie ren) staat namelijk dat op de polis van de ouders zijn meeverzekerd: a. hun minderjarige kinderen, pleeg- en stiefkinderen, b. hun meerderjarige ongehuwde inwonende kinderen, pleeg- en stiefkinderen en c. hun meerderjarige kinderen, pleeg- en stiefkinderen die voor studie of vervulling van dienst plicht uitwonend zijn. Dit betekent dat een grote groep jon geren tussen 18 en 21 jaar nu ineens niet meer op de polis van de ouders meeverzekerd is en derhalve voor een eigen AVP-verzekering zal moe ten zorgen. Aangezien één en ander echter vrij abrupt is ingevoerd, ter wijl er in feite weinig ruchtbaarheid aan gegeven is, komen velen hier door plotseling voor een voldongen feit te staan. Toch dekking De gezamenlijke AVP-verzekeraars hebben echter teneinde te voorko men dat er stukken worden ge maakt, besloten een overgangsmaat regel in te voeren. Voor een periode van drie jaar zullen de maatschap pijen en ook uw eigen Verzekeringen ZLM blijven handelen alsof de meerderjarigheidsgrens nog steeds bij 21 jaar ligt. Met andere woorden: genoemde categorieën van 18-, 19- en 20-jarigen blijven gedurende die periode nog meeverzekerd. Wel moeten wij u er alvast op wijzen dat achttienjarigen die (anders dan voor studie of dienstplicht) uitwo nend zijn vanaf 1 januari 1991 die nen te zorgen voor een eigen AVP- verzekering. Tegen die tijd komen we wel weer eens op deze zaak terug. J. Visscher Voorlopig is uw informatie op dit terrein weer volledig. J. Visscher De groei in het ledenbestand, de verbreding van het pakket verze keringen en de uitbreiding van de service-verlening hebben ertoe geleid dat het aantal mede werksters bij Verzekeringen ZLM vanaf 1980 tot heden is toe genomen van 22 tot 48. Toen wij begin 1980 het gebouw aan de Frans den Hollanderlaan betrokken was er uiteraard reke ning gehouden met een zekere groei. Ruimte was aanwezig voor vijftig medewerk(st)ers. Dat was er dus niet ver naast, alleen haden we niet verwacht dat dit aantal zo snel bereikt zou zijn. Omdat de groei in het zelfde tem po blijft doorgaan hebben bestuur en direktie een aantal mogelijkheden met betrekking tot de huisvesting uitgediept en hierbij uitbreiding ter plaatse of nieuwbouw op een andere lokatie tegen elkaar afgewogen. In de november-vergadering is de bestuursbeslissing gevallen om op een andere plaats in Goes een nieuw gebouw neer te gaan zet ten. De voorbereidingen hiervoor zijn nu in volle gang. Te zijner tijd zullen wij u hierover nader berichten. J. Visscher adjunkt direkteur Sinds 1 december staat er een nieuwe telefooncentrale bij Verzekerin gen ZLM. Door de nieuwe opzet kan sneller doorverbonden worden en krijgt u een signaal als alle toestellen in gesprek zijn. Wordt u naar een groep, bijvoorbeeld de polisafdeling doorverbonden en is daar iedereen in gesprek, dan klinkt een vriendelijke stem die verzoekt nog even te wachten en tevens vertelt hoeveel wachtenden er nog voor u zijn. U kunt dan zelf beslissen, óf wachten óf later terugbellen. De telefoniste kan door enkele toet sen in te drukken u doorverbinden met de juiste persoon of diens plaatsvervanger. Dat is eigenlijk haar funktie: U helpen als wegwijzer binnen Verzekeringen ZLM. Het is daarom wel zaak om voor u belt po lisnummer en/of schadenummer bij de hand te hebben naast de telefoon. Doorverbinden kan als vervelend er varen worden. Het is van belang aan te geven wat u precies wilt weten of wilt doorgeven. Een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk. De telefoon gaat, de telefoniste neemt het ge sprek aan en de klant zegt: "Ik bel voor mijn autoverzekering". De te lefoniste weet nu nog niets want er zijn vele mogelijkheden: een wijzi ging van een personenauto (polisaf deling), een premieopgave (polis- of verkoopafdeling), een autoschade die nog niet gemeld is, (expertiseaf deling) een schade die al in behande ling is (schade-afdeling). De telefo niste moet eerst verder vragen omdat er zo'n 20 mogelijkheden zijn en kan dan pas doorverbinden. Heeft u ook zo'n hekel aan lang overgaande telefoontjes terwijl u zachtjes denkt: "O, die telefoniste zit zeker aan de koffie? Zoiets hebben we allemaal wel eens. Uiteraard drinkt de telefo niste koffie of thee op gezette tijden maar vaak is het de onduidelijkheid van de klant die lang wachten ver oorzaakt. "Ik bel voor mijn auto verzekering" zegt de heer Van Klan teren. De telefoniste vraagt nu: "Wilt u een wijziging doorgeven?" "Nee", antwoordt van Klanteren "ik heb schade". "Is die schade al in behandeling of wilt u die nu mel den? ""Het is een schade van verle den jaar" antwoordt Van Klanteren. Op de Bedrijfsauto-RAI die van 4 t/m 13 februari 1988 in Amsterdam wordt gehouden zullen weer vele on dernemers en voertuigbeheerders hun ideeën vormen over vervanging en keuze van voertuigen. Daarbij kan een goede aangever zijn de in formatie die wordt gegeven op twee themabijeenkomsten onder de titel 'Vervanging van Voertuigen' die de EVO, Algemene Verladers- en Eigen Vervoer Organisatie te Zoetermeer, op 8 en 11 februari a.s. in de RAI or ganiseert tijdens de ochtenduren. Daardoor blijft er ruimschoots gele genheid zich ook op de tentoonstel ling te oriënteren. Aanmelding kan plaatsvinden bij de afd. Algemene Zaken van de EVO in Zoetermeer, t.a.v. mevr. A.A.M. van Kappel. Dit kan zowel schrifte lijk (Postbus 350, 2700 AJ Zoeter meer) als telefonisch onder nummer 079-414641. A. Wesdorp "Weet u het schadenummer?" vraagt de telefoniste. "Ja" zegt van Klanteren:"Wacht even dan pak ik dat erbij". De telefoniste wacht en wacht. U als klant belt direct achter Van Klanteren. U wacht dus ook en wacht en wacht. De oplossing is sim pel. Zoek eerst alle papieren op. Be denk wat u wilt en bel daarna Verze keringen ZLM. Voorbeelden: "Ik heb een andere auto gekocht en wil mijn verzekering wijzigen" of "Ik wil premie-opgave voor een tweede auto" "Ik heb een aanrijding gehad en wil de schade melden" "Ik heb een schade gehad en mijn schadenummer is Heeft u een schadenummer dan kunt u ook direct bellen. Het telefoon nummer van de schade correspon dente) staat bij het schadenummer. Met verschillende afdelingen kunt u direct bellen (zie kolom linkerkant). Door de nieuwe telefooncentrale kunnen wij u beter, sneller en klant vriendelijker van dienst zijn. A. Wesdorp Zijn stoep lijkt hoog en hijzelf zal wel een strenge, formele man zijn: de notaris. Het is natuurlijk niet terecht, maar voor veel men sen is de gang naar een notaris niet altijd even makkelijk. Dat je er terecht kunt voor een hypo theekakte of een testament, is meestal wel bekend, maar de no taris is er voor veel meer dan al leen dat. Ontstaan er vragen over het kopen van een huis, het hu welijk, samenwonen, de erfenis of overlijden, dan is hij degene die uitkomst kan bieden. En voor wie de drempel toch te hoog vindt, is er nu een,heel eenvoudi ge mogelijkheid om thuis vanuit de stoel direkt op weg te worden geholpen: de 'notaristelefoon'. Overweldigend sukses De notaristelefoon is een infor matielijn die wordt bemand door een team van zo'n 50 medewer kers van de Koninklijke Notarië le Broederschap (de organisatie van notarissen en kandidaat notarissen) in Den Haag. Bij toerbeurt zitten zij aan de tele foon om antwoord te geven op de meest uiteenlopende vragen van partikulieren op juridisch ge bied. Volgens de notariële broe derschap is de lijn vanaf het eer ste moment een overweldigend sukses en werd er inmiddels al een onafgebroken stroom van vragen beantwoord. Dat de be hoefte kennelijk zeer groot is, mag geen verbazing wekken. Wettelijke regelingen immers zit ten vaak heel moeilijk in elkaar, en je hebt er soms sneller mee te maken dan je zou denken. Meer informatie De notaristelefoon is elke werk dag van 9.00 tot 14.00 uur te be reiken via telefoonnummer 070 - 469393. Een overzicht van de tot nu toe meest gestelde vragen is opgenomen in een pocketboekje, dat is samengesteld door de me dewerkers van notaristelefoon. In begrijpelijke taal geeft dit ant woord op vragen als: Hoe zit het met het kopen van een huis? Hoe wordt een erfenis geregeld? Wat is de gang van zaken rond een echtscheiding? Welke rechten en plichten hebben samenwonen den? Hoe richt je een b.v. op, een eigen bedrijf, een vereniging of een stichting? De pocket 'De meest voorkomende vragen aan de notaristelefoon' is uitgegeven door Bruna en kost ƒ9,50. Vrijdag 15 januari 1988

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 6