Nogmaals opzegging pacht in verband met de 65-jarige leeftijd Fagoed breidt kapitaal in 1988 uit over geld en goed Zorgen voor het landbouwbedrijf! Afscheid van conciërge kantoor Goes Accountantsunie ZLM Kursus 'Als u er staan' van kring alleen voor komt te "Oost Zuid-Beveland" Het is toch belangrijker dan u denkt Nogmaals: afzetkontrakten voor mest Schaalvergroting in melkveehouderij tot stilstand gekomen bestemmings plannen Zowel van de verpachter als de pach ter bereiken ons veel vragen over bo venstaande. We willen proberen middels vraag en antwoord de meest voorkomende vragen te beant woorden. Vraag: Ik ben 63 jaar en heb geen opvolger. Mijn pachtkontrakt loopt tot 1 no vember 1991. Kan de eigenaar/ver pachter me nu dwingen afstand te doen van de pacht in het jaar dat ik 65 jaar wordt. Antwoord: Nee, dat kan hij niet. U blijft in ieder geval pachter tot 1 november 1991. U hebt immers een overeen komst. Wanneer de verpachter u de pacht niet bij aangetekend schrijven opzegt, minimaal 1 jaar of maksimaal 3 jaar voor de afloop van het kon- trakt dus resp. voor 1 november 1990 of na 1 november 1988, dan wordt de pachtovereenkomst van rechtswege verlengd met 6 jaar tot 1 november 1997. Vraag: Ik heb een pachter die zijn pachtover eenkomst loopt tot 1 november 1989. Hij is dan 63 jaar. Ik wil na het jaar dat mijn pachter 65 jaar wordt hem geen verlenging meer ge ven. Hij heeft geen opvolger. Antwoord: U dient de pacht bij aangetekend schrijven op te zeggen voor 1 no vember 1988. Als de pachter hierop reageert kunt u hem nog een verlen ging geven tot het einde van het jaar dat hij 65 jaar wordt. Reageert de pachter echter niet binnen 1 maand dan is hij de pacht reeds kwijt met ingang van 1 november 1989. Als u de pacht niet opzegt voor 1 novem ber 1988 dan wordt de bestaande pacht van rechtswege met 6 jaar verlengd. Het is nog beter dat u samen met de pachter rond de tafel gaat zitten en in onderling overleg de einddatum van de pacht vaststelt. U vult daar toe een wijzigingsformulier in waar de einddatum in is vermeld en stuurt dit op naar de Grondkkamer voor Zeeland, Schenk weg 60 in Den Haag of Grondkamer voor Brabant, Oranje Nassaulaan 24 te 's Herto genbosch. Vraag: Ik ben 62 jaar. De pacht loopt tot 1 november 1991, het jaar dat ik 65 jaar wordt. Ik ben een zoon van 25 jaar die mijn bedrijf te zijner tijd wil overnemen. Hoe moet ik handelen. Antwoord: U kunt 2 dingen doen: a. vraag of uw zoon medepachter kan worden; b. vraag in de plaatsstelling voor uw zoon. In ieder geval vóór het aflopen van de pachttermijn maar nog veel beter vóór de te verwachten opzegging, dus maksimaal 3 jaar vóór het einde van de pachttermijn dus nu en mini maal 1 jaar voor het einde van de pachttermijn, dus 1 november 1990. Wij adviseren u de in de plaatsstel ling reeds 2 jaar voor de afloop van uw pachtkontrakt dus vóór 1 november 1989 te vragen. Het Gerechtshof in Arnhem heeft zich in enkele recente pachtprocedu- res op het standpunt gesteld: - dat de vordering tot verlenging van de pacht dient te worden afgewezen indien er ten tijde van het#aflopen van de pachttermijn geen vaststaan de uitspraak is tot in de plaatsstelling. - omdat de in de plaatsstelling niet meer kan worden uitgesproken in dien de lopende pachttermijn reeds is afgelopen. De overweging die daarbij gold was dat de in de plaatsstelling geschiedt op de dag waarop de uitspraak daar toe komt vast te staan, dus bij een hoger beroep op de dag van de eind uitspraak. Mocht u vragen hebben of stappen willen ondernemen vraag dan vroeg tijdig advies bij de SE V-er in uw ge bied of bij de medewerker van Gropatax. J. Markusse Hooge en Lage Mierde Met ingang van 11 januari 1988 ligt gedurende een maand ter inzage het ontwerp bestemmingsplan "Buitenge bied 1988". De ter inzageligging van dit ontwerp vindt plaats ter gemeen- tesekretarie, afd. Algemene Zaken, dagelijks van 9.00 tot 12.00 uur. Ge durende bovenvermelde terrnijn kan een ieder schriftelijke bezwaren indie nen bij de gemeenteraad. Kapelle Met ingang van 6 januari 1988 ligt ge durende een maand voor een ieder ter inzage bij de gemeentesekretarie het ontwerp bestemmingsplan Storme- zandepolder. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijke bezwaren indienen bij de gemeenteraad tegen dit ontwerp-bestemmingsplan. Terneuzen Gedurende een maand ligt op het stadhuis, afd. algemene zaken, voor een ieder ter inzage het ontwerp- bestemmingsplan "St. Annapolder" met bijbehorende toelichting. Gedu rende bovenvermelde termijn kan een ieder schriftelijke bezwaren indienen bij de gemeente. Hoeven Een herziening wordt voorbereid voor een gedeelte van het bestemmingsplan Kom Hoeven en Buitengebied. De voorbereidingsbesluiten treden met ingang van 7 januari 1988 in werking en vanaf 6 januari ter gemeentesekre tarie ter inzage. Fagoed, beleggingsfonds in agra risch vastgoed, heeft ongeveer een half jaar na de officiële start voor ƒ16 min aan landbouwgrond aange kocht. De grond is vervolgens via de speciale Fagoed-erfpachtkonstruktie aan de deelnemende agrarische on dernemers uitgegeven. De prognose voor de eerste twaalf maanden be droeg /25-30 min. Fagoed verwacht deze doelstelling ruimschoots te kunnen verwezenlijken. Voor 1988 streeft Fagoed daarom naar uitbrei ding van het kapitaal. Hiertoe zijn inmiddels onderhande lingen met enkele institutionele be leggers gestart. De voorwaarden waartegen de agrarische onderne mers aan Fagoed kunnen deelne men, blijven in het eerste half jaar van 1988 ongewijzigd. De transaktiekosten voor Fagoed bedragen in een groot aantal geval len niet meer dan circa 3% van het aankoopbedrag. In het algemeen wordt 8 a 10% aan kosten als nor maal beschouwd. Het accountants- en belastingadviesburo HHVL in Rijswijk heeft berekend dat een transaktie met Fagoed voor de agra riër kan leiden tot: - een toeneming van het inkomen - een uitbreiding van het bedrijfska pitaal - ruimte voor besparingen, zonder dat het gezinsinkomen wordt aan- Vooral wat het akkerbouwbedrijf betreft zijn er veel zorgen! De vraag rijst hoe men als ondernemer nog tot een rendabele eksploitatie kan ko men. Zaken als de organisatie van het bedrijf, uitbreiding, specialisa tie, kosten, opbrengsten, e.d. vragen nu in het bijzonder veel aandacht. Zelfs al is de organisatie van het be drijf uitstekend te noemen, aanpas singen zullen regelmatig plaats die nen te hebben en ook als een ingrij pende verandering nodig is dan zal die tot stand moeten worden ge bracht. Wordt aan uitbreiding gedacht, dan zal moeten worden nagegaan of dat op een ekonomisch verantwoorde wijze mogelijk is. Specialisatie of een verdergaande vorm daarvan is een wel erg moeilijke aangelegen heid. Nieuwe ontwikkelingen en mo gelijkheden via vakbladen en voor lichting volgen is erg belangrijk! Elke kostensoort, voorkomend in de resultatenrekening, kritisch bekijken en er ook bij stil staan of in bepaalde uitgaven soms een vorm van luxe schuilt is aan te bevelen. Vergelij- kingscijfers van andere bedrijven kunnen daarbij een goed hulpmiddel zijn, terwijl ook de kostenbegroting niet mag worden vergeten. Vrijdag 15 januari 1988 Od'.'ï lItl>T Cl .Uill i 4 Wat de opbrengsten betreft, kan de vraag gesteld worden of er na korte re of langere tijd nog andere gewas sen verbouwd kunnen worden. Voorts welke produkten voor het ei gen bedrijf per saldo het hoogste re sultaat geven en of er aan kwaliteits verbetering nog iets te doen is. Ook hier kunnen vergelijkingscijfers van andere bedrijven een erg nuttige funktie vervullen. Slechts enkele punten zijn hierbij aangestipt. Moeilijke omstandighe den brengen met zich mee dat men als ondernemer zonder meer op scherp moet staan. Sterke tegenwind valt echt niet mee. Toch lijkt het goed nog eens te den ken aan de ondernemer die in finan- ciëel opzicht een bijzondere moeilij ke start had, maar die desondanks, na verloop van jaren, erg gunstig voor de dag kwam. En ook is er het voorbeeld van de pachter, die, na aankoop van z'n boerderij, ondanks beduidend zwaardere lasten daarna tot een beter resultaat wist te komen. Nogmaals: tegenwind valt niet mee, maar zet de zaak wel op scherp! De voorbeelden genoemd mogen hierbij tot bemoediging strekken! J. Spijk getast. Fagoed bundelt de aktiviteiten van beleggers in landbouwgrond. Met het door hen bijeengebrachte kapi taal worden landbouwgronden aan gekocht. Deze worden vervolgens in erfpacht - met periodiek terugkoop recht - uitgegeven. De beperkende maatregelen voor de Nederlandse melkveehouderij heb ben niet alleen gezorgd voor een sterke produktiedaling en inkrim ping van de melkveestapel maar ook de schaalvergroting is tot stilstand gekomen. Het aandeel in de melk veestapel van de groep bedrijven met 70 koeien en meer daalde tussen 1984 en 1987 van bijna 40% naar bijna 30%. Het aandeel van de be drijven met 30 tot 69 melkkoeien nam toe van 47% naar 55%, terwijl de groep kleine bedrijven (tot 30 melkkoeien) haar aandeel in de tota le meHcveestapel handhaafde op cir ca 15%. Dit blijkt uit een nieuwe pu- blikatie van Rabobank Nederland die onder de titel Visie op Melkvee houderij is uitgebracht ter gelegen heid van de aanstaande Landbouw-RAI. De Rabobank konkludeert in haar rapport dat de Nederlandse melk veehouderij er in vergelijking met die uit de andere EG-landen ekono misch en technologisch nog steeds goed voor staat. De bank ziet de toe komst van deze sektor dan ook met vertrouwen tegemoet. In een aantal gevallen kunt u korting krijgen op de overschotheffing. In één van die gevallen moet de mest van het bedrijf zijn afgevoerd en moet dat via een mestafzetovereen- komst geregeld zijn. Er zijn twee manieren om aan de Aangifte Overschotheffing te vol doen, nl.: door voor 1 februari het blauwe formulier, wat u is toe gestuurd, in te vullen en het door u berekende bedrag te betalen, of in dien de termijn voor u tot 1 februari tekort is om het blauwe formulier in te vullen, zendt u het rode formulier in voor 1 februari en betaalt u het geschatte bedrag. U moet dan defi nitieve aangifte doen door het inzen den van het blauwe formulier voor 1 april 1988. Uw boekhoudburo of distriktsburo- houder kan u hierbij van dienst zijn. Om nu voor korting op de heffing in aanmerking te komen moet u een kopie van elke mestafzetovereen- komst meezenden met het blauwe formulier. In principe moet dus voor 1 februari of 1 april een afzetover- eenkomst gemaakt zijn. Uw SEV-er kan u helpen bü het opstellen van een mestafzetkontrakt. Neem dien aangaande op tijd kontakt met hem of haar op. J.L. Mieras Op donderdag 14 januari hebben wij als kantoor te Goes afscheid geno men van onze concierge, de heer J. Sanderse, die na een dienstverband van bijna 17 jaar en na inmiddels de 63-jarige leeftijd te hebben bereikt gebruik heeft gemaakt van de moge lijkheid om per 1 januari jl. ver vroegd uit te treden! De heer Sanderse heeft z'n werk steeds op zeer korrekte wijze ge daan. Vooral in het vroegere kan toorgebouw, het pand in de Wijn gaardstraat, was het niet gemakke lijk werken. Hij nam daar boven dien het binnenonderhoudswerk bij na geheel voor z'n rekening. Op het adres Klein Frankrijk 1 viel in de zo mermaanden vooral het onderhoud van de tuin op. Ook veel kliënten hebben dat opgemerkt. Nu de mogelijkheid om te stoppen zich voordeed heeft hij het werk aan z'n opvolger overgedaan. Gaarne willen wij hem ook vanaf deze plaats J. Sanderse bedanken voor de goede dienstverle ning en met z'n vrouw en kinderen een goede pensioentijd toewensen! J. Spijk De Kring "Oost Zuid-Beveland" van de ZLM organiseert voor leden en huisgenoten de kursus "Als u er al leen voor komt te staan", in samen werking met de PJZ, de Agrarische Kommissie van de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen en de SEV. In de eerste bijeenkomst wordt aan de hand van een film aandacht besteed aan de bewustwording van de situa tie zoals deze zou zijn wanneer men er alleen voor zou komen te staan. Verder wordt ingegaan op zaken waarvoor het wenselijk of noodzake lijk wordt geacht deze goed te rege len. Te denken is aan het opstellen van een testament, de bedrijfsover name, voogdij, overname, bankreke ningen, gezinshulp e.d. In de tweede bijeenkomst zal de no taris dieper ingaan op het erfrecht, huwelijkse voorwaarden, schenkings- en successierecht. Hij zal zijn inlei ding toespitsen op de volgende drie le vensfasen: a. het jonge gezin zonder kinderen; b. het jonge gezin met kin deren; c. het gezin met een opvolgend kind. Na afloop hiervan zal spelen derwijs een kleine kennistest gehou den worden waarbij de deelnemers in groepjes worden ingedeeld. Tot slot van de kursus wordt een praktijk voorbeeld uitgewerkt, waarbij uw ak- tieve deelname eveneens gevraagd zal worden. De kursus wordt gegeven op twee da gen, 21 en 28 januari a.s., en vindt plaats in "De Korenbeurs", Markt 6 te Kruiningen (tel. 01130-1401), bei de dagen van 14.00 tot 22.00 uur. In- klusief twee koffiemaaltijden zijn de kursuskosten 25,per persoon. U kunt zich opgeven bij kringsekretaris C.M. Dees (tel. 01134-1206) of bij PJZ-voorzitter Leenjan Boot (tel. 01130-1417). Na opgave krijgt u het kursusboek toegezonden. Omdat de kursus al binnen korte tijd van start gaat wordt u verzocht zich zo spoe dig mogelijk op te geven. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1988 | | pagina 3