Europese Kommissie komt met voorstellen voor braakleggen VS vragen meer tijd voor aanpassing slachthuizen Interview met Frans Andriessen Voor iedereen Duitsers en Fransen Inkomenssteun Milieubeleid GATT-onderhandelingen Betalingen EG-landbouwkommissaris Frans Andriessen zal het vastgelopen over leg over de landbouwstabilisatoren trachten open te breken met kon- krete voorstellen over het braakleggen van landbouwgrond. Het ontbreken van duidelijkheid over set-aside is één van de oorzaken ge weest van het mislukken van de Top-konferentie in Kopenhagen. Dat zegt Andriessen in een gesprek met de CLO-bladen. De voorstellen komen in januari, zodat ze tijdens de ingelaste Top van staats- en re geringsleiders op 11 en 12 februari in Brussel, een rol kunnen spelen. "Het is steeds duidelijker geworden dat set-aside in één of andere vorm een onderdeel zal moeten zijn van het totale pakket. Ik denk dat één van de punten van verwarring op de Top in Kopenhagen is geweest dat er wel teksten op tafel lagen, van de kom missie, van het Deense voorzitter schap, maar dat die teksten niet in een konkrete vorm waren gegoten. Ik ge loof dus dat het nuttig is dat de top in februari beschikt over konkrete ideeën van de kommissie over de vraag hoe set-aside vorm zou kunnen krijgen". Maar Andriessen blijft er op hame ren dat de braakprogramma's in prin cipe niet in de plaats mogen komen van de stabilisatoren, waarmee hij de overproduktie wil afstraffen. "Het mag geen alternatief worden voor marktgerichtbeleid. Je zou je wel kun nen voorstellen dat het in de graan- sektor een substituut zou zijn voor bijvoorbeeld een stukje stabilisator- sanktie. Je zou tegen een boer kun nen zeggen: je hoeft geen medeverant woordelijkheidsheffing te betalen als je een stuk grond buiten bedrijf stelt. Maar het is een aanvullend en geen vervangend instrument". Set-aside moet verder in alle landen verplicht zijn, in die zin dat de boe ren er gebruik van moeten kunnen maken, zo stelt Andriessen. "Je moet rekening houden met konkrete situa ties in regio's en lidstaten, maar ook met agronomische faktoren. De fi nanciële regeling moet natuurlijk vol doende stimulans bieden om tot set-aside over te gaan". Het is binnen de kommissie kennelijk nog niet uitgemaakt hoeveel premie de gemeenschap moet betalen en hoe veel premie de lidstaten zelf. De standpunten liggen daarover nog ver uiteen. Sommige landen pleiten voor volledige EG-financiering, andere voor de helft of zelfs nog minder. An driessen zelf wil het achterste van zijn tong nog niet laten zien: "Daar zul len we ons nog over moeten uitspre ken", zo zegt hij kort. Het is duidelijk dat het antwoord op deze vraag me de afhangt van de opbrengsten. Met andere woorden, wat levert het An driessen op aan besparingen op de landbouwuitgaven als er grond uit produktie wordt genomen. De kom missie zit daar hard op te studeren. Het staat vast dat er besparingen zijn, maar die wegen waarschijnlijk niet op tegen de kosten, zo laat Andriessen doorschemeren. "Ik denk dat ze moeten proberen de operatie zoveel mogelijk kostenneu traal te maken. Of dat helemaal lukt durf ik op dit ogenblik eerlijk gezegd niet te zeggen. De zaak is veel kom- plexer dan men denkt. De ervaringen in de Verenigde Staten wijzen dat ook uit. Het hangt niet alleen af van de bedragen, maar ook van de hoeveel heden, van de kwaliteit van de grond en de produktiemiddelen, van de vraag waar en in welke mate men van het systeem gebruik gaat maken". Toch zal Andriessen niet onder kon krete voorstellen uit kunnen komen. Landbouw was in Kopenhagen hét grote struikelblok. Met name de Duit sers lagen dwars, ondermeer omdat zij vonden dat de kommissie tot nu toe veel te vaag is geweest over set- aside. Juist de Duitsers nemen op 1 januari het voorzitterschap over van de Denen. Wat verwacht Andriessen van het tandem Kiechle-Genscher- Kohl? Mogen zij in staat worden geacht om straks in Brussel of in ju ni in Hannover de impasse te door breken? "Het zou me niks verbazen als de Duitsers samen met de Fransen straks een nieuw kompromis op tafel leggen, dat hen meer bevredigt. Ik hoop dan wel dat zij de noodzaak van financiële stabilisatie, budgettaire discipline en produktiebeheersing in de landbouw tegelijkertijd zullen respekteren". Volgens Andriessen was er in Kopen hagen weliswaar een duidelijke ver standhouding tussen Duitsers en Fransen, maar is het koncept waar zij vanuit gaan toch verschillend. De Fransen zijn in principe zeker niet ge kant tegen een marktgerichte aanpak en gaan minder de kant uit van fysie ke produktiebeperking. De Duitsers zijn in de landbouw veel minder marktgeoriënteerd en zien meer in fy sieke produktiebeperkingen. "Zo een voudig lijkt het voor die twee landen dus nog niet om tot een echt gemeen- Frans Andriessen van de laatste jaren niet wordt opge vangen met inkomensmaatregelen, noemt Andriessen tegenover ons "ge deeltelijk terecht en gedeeltelijk ten onrechte". De schuld ligt bij de mi nisterraad, die een aantal voorstellen die de kommissie allang heeft inge diend nog steeds op tafel heeft liggen. Maar hij wijst ook op de beslissingen die al zijn genomen, "bijvoorbeeld over alternatief gebruik van grond, over bebossing, extensieve produktie, De Amerikanen zijn niet in staat tegemoet te komen aan de stren ge hygiënische eisen die de EG vanaf 1 januari wil stellen aan slachthuizen binnen en buiten de Gemeenschap. De Amerikaanse minister van Landbouw, Richard Lyng, heeft daarom gevraagd de EG-slachthuisrichtlijn nog enige tijd op te schorten. EG- landbouwkommissaris Frans An driessen heeft op die vraag "nog geen ja gezegd", zo verklaarde hij tijdens een vraaggesprek met de CLO-bladen. De Amerikanen zien in de slacht huisrichtlijn een verkapte poging hun vleesexport naar de EG te treffen. Zij willen een eventueel uitstel van de toepassing van de richtlijn gebruiken om de kwestie voor te leggen aan een GATT-panel. Volgens Andriessen is tijdens de halfjaarlijkse kontakten met de Amerikanen verder gesproken over de landbouwonderhandelin- gen in Genève en het wederzijdse gedrag op de wereldmarkt, met name wat betreft de afzet van gra nen, zuivel, vlees en oliehouden de zaden. Over de GATT- onderhandelingen, die regels voor de toekomstige handel in land- bouwprodukten moeten opleve ren, is Andriessen "zeker niet pessimistisch", zo zegt hij. Het gaat echter mis als de Amerikanen blijven vasthouden aan het "on realistische" voorstel om alle land bouwsubsidies in 10 a 20 jaar uit te bannen. "Wij willen een korte-termijn aanpak en een lange-termijn stra tegie. De Amerikanen willen al leen een lange-termijn strategie. Als zij niet bereid zijn om ons op dat punt enige mate tegemoet te komen, dan worden het zeer moei lijke onderhandelingen". delijke regeling, die niet langer dan vijf jaar mag duren en geleidelijk min der moet worden. "Maar voor de man in kwestie is de vut natuurlijk een definitieve zaak", zegt Andriessen lachend. De Fransen zijn zeker niet gekant tegen een marktgerichte aanpak. Zij gaan minder de kant uit van een fysieke pro duktiebeperking, zegt Andriessen. schappelijk concept te komen". Andriessens eigen taktiek naar de volgende Top blijft voorlopig in ne velen gehuld. Hij kan proberen de diskussie te beïnvloeden met zijn prijsvoorstellen, die hoe dan ook dit voorjaar moeten komen. Als er niets terecht dreigt te komen van de stabi lisatoren, kan hij de onwillige lidsta ten onder druk zetten met verregaande prijsverlagingen. Hij kan ook afwachten wat de Top in Brus sel oplevert. Afgelopen jaren zijn de prijsvoorstellen nooit eerder dan be gin februari ingediend. Andriessen laat zijn strategie mede afhangen van wat anderen, dat zijn dan met name de Westduitsers, doen. Hij wil alleen maar kwijt dat het prijspakket niet komt op het moment dat het was aan gekondigd, dat wil zeggen vóór Kerst mis. Maar wat er na dit jaar gebeurt is nog niet te voorspellen, zegt hij voorzichtig. Kritiek, ondermeer van Nederlandse agrariërs, dat het strakke prijsbeleid milieuvriendelijke produktie, biologi sche produktie, noem maar op. We zijn nu weer met set-aside bezig. Het debat daarover loopt al vanaf de in formele raad in september vorig jaar in Engeland". Het moeilijkste moet dus nog komen. Er liggen konkrete voorstellen voor inkomenssteun, maar daar wil de raad voorlopig niet aan, zo zegt de Nederlandse EG-kommissaris. Het gaat daarbij om de vraag of er een ge meenschappelijk kader moet komen voor nationale steun met een sociale achtergrond of dat er een EG- instrument moet komen om boeren "gedurende een zekere periode" te helpen over de moeilijkheden heen te komen. Volgens Andriessen lijkt overeenstemming mogelijk over ver vroegde uittreding, hoewel ook daar nog niet alle problemen zijn opgelost. Andriessen ziet inkomenstoeslagen als een tijdelijke zaak, maar de sociale komponent zal een blijvend karakter hebben, zo gelooft hij. Wat de EG be treft gaat het per definitie om een tij- Naast de diskussie over inko menssteun voorziet Andriessen dat ook het milieuaspekt steeds meer aan betekenis zal winnen, de komende ja ren. "Het mestprobleem is daar in Nederland een heel duidelijk voor beeld van, maar het gaat zich ook ma nifesteren op het gebied van bemestingsmiddelen, onkruidbestrij- ding en in het algemeen toevoeging van stoffen die grondwater en lucht aantasten". Hoewel Andriessen vindt dat de over heid op dit punt niet al te regelend moet optreden, pleit hij toch voor EG-wetgeving. "Naar mijn persoon lijke mening moet die wetgeving, die het milieu en andere kollektieve be langen dient, het kader vormen waar binnen de ondernemer zijn beslissingen kan nemen. Maar dat ka der mag vooral niet te verbrokkeld zijn; we mogen niet de situatie krij gen dat de ene lidstaat strengere eisen stelt dan de andere, met alle handels verstoringen die daar het gevolg van zijn". Het risiko dat EG-wetgeving bijna per definitie het kleinste geme ne veelvoud van nationale belangen oplevert, moeten we dan maar aan vaarden, vindt Andriessen. "Alleen bij echte uitwassen, zo als we dat bij die mest hebben gezien, moet je na tionaal iets doen". Aan het eind van het korte vraag gesprek - de kommissaris zit midden in de halfjaarlijkse handelsgesprekken met de Amerikanen - komen we nog even terug op Kopenhagen. In hoe verre is zo'n mislukte topbijeenkomst nu schadelijk voor de internationale positie van de Gemeenschap, bijvoor beeld bij de belangrijke GATT- onderhandelingen over de landbouw handel in Genève? Andriessen blijft voorzichtig. "Ik denk niet dat het onze positie ver sterkt. Maar als de volgende bijeen komst in Brussel' een behoorlijk resultaat zou opleveren, zie ik ook geen reden om te denken dat onze po sitie fundamenteel zou zijn aangetast. Als de Gemeenschap op langere ter mijn niet in staat blijkt orde op za ken te stellen in de landbouw, eón behoorlijk financieel kader te kreëren, en zijn eigen doelstellingen te realise ren, dan zal dat op den duur natuur lijk ons prestige in de wereld verzwakken. En misschien ook onze onderhandelingspositie op konkrete punten. Er is dus wel degelijk alle be lang bij dat men in Brussel de beslui ten neemt die nodig zijn". Door het uitblijven van een akkoord beschikt de EG voorlopig niet over een begroting. De gemeenschap moet het doen met voorlopige twaalfden. Dat betekent in principe dat er per maand niet meer mag worden uitge geven dan ééntwaalfde van het begro tingsbedrag van vorig jaar. Andriessen weet nog niet precies wan neer de boeren daar iets van gaan merken. Voor de landbouw als geheel heeft hij minstens tot juli voldoende geld in kas. Maar begrotingsdeskun digen stoeien nog over de vraag in hoeverre er bedragen mogen worden overgeschreven van de ene landbouw- sektor naar de andere. Als dat niet kan, kunnen zich voor enkele produk- ten al eerder problemen voordoen. Direkte financiële zorg voor de boe ren hoort dat niet op te leveren, want de kommissie kan niet uit eigen be weging op de landbouwuitgaven be zuinigen. "We zijn verplicht te betalen. En als het geld op is moeten de lidstaten de, betalingen overnemen". R. Winkel, Brussel

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 15