Mestopslag en subsidie: maak
een goede keuze
Nieuwe Flora- en Faunawet moet
beschermen en instandhouden
Landelijk vervolg Brabants draaiboek mest
korte wenken
veehouderij
Op dit moment staat het subsidie
systeem voor de bouw van
mestopslag een aantal veranderingen
te wachten. Op 1 januari 1988 ver
valt naar alle waarschijnlijkheid de
WIR-milieutoeslag. Op 18 januari
treedt het vernieuwde Tweede
Mestopslagbesluit in werking. En na
januari 1988 zal worden begonnen
met een 7,5subsidieregeling voor
alle vormen van mestopslag.
De laatste regeling vervangt de be
staande WIR-milieutoeslag en wordt
door de Direktie investeringsreke
ning te Zwolle uitgevoerd. Hieron
der vindt u in het kort aangegeven
welke keuzen u kunt maken.
WIR-milieutoeslag of 7,5% regeling
De WIR-milieutoeslag (15%) vervalt
zo goed als zeker per 1-1-1988. Hier
voor in de plaats komt van de zijde
van het ministerie van VROM een
nieuwe subsidieregeling van 7,5%.
De datum van ingang staat nog niet
vast, maar is in elk geval na 1 janua
ri 1988. Voor ondernemers die als
gevolg van de negatieve WIR de
WIR-milieu toeslag niet kunnen ver
rekenen is het mogelijk voordeliger
om gebruik te maken van de nieuwe
7,5%-regeling. Zij kunnen beter
wachten met het aangaan van ver
plichtingen totdat de eisen en voor
waarden van deze regeling bekend
zijn. Voor ondernemers die ver
wachten wel de WIR-milieutoeslag
te kunnen verrekenen, staat alleen
deze maand nog open om van de
toeslag gebruik te maken. Het best
kunt u uw boekhouder raadplegen
om een schatting te maken van uw
inkomen. Samen kunt u beoordelen
of uw winst voldoende zal zijn voor
de WIR-milieutoeslag.
Aanvraag van WIR-milieutoeslag en
subsidie O&S-fonds
In de maand december moeten on
omkeerbare verplichtingen worden
aangegaan om voor de milieutoeslag
in aanmerking te komen. Voor het
nieuwe Tweede mestopslagbesluit
van het O&S-fonds mag niet met de
bouw worden begonnen dan nadat
de distriktsburohouder de aanvraag
schriftelijk heeft bevestigd. Aanvra
gen kunnen pas worden ingediend
als de regeling in werking treedt, dus
na 18 januari 1988. Alle aanvragen
die eerder binnenkomen, worden
nog beoordeeld aan de hand van de
huidige mestopslagregeling.
Om voor zowel WIR als O&S-fonds
in aanmerking te komen moet u in
december verplichtingen aangaan,
maar pas in januari na de aanvrage
en bevestiging van de DBH bouwen.
Vanzelfsprekend moet u ervoor zor
gen aan de voorwaarden van beide
regelingen te voldoen. Raadpleeg
hiervoor de SEV.
- Bedrijf voldoet aan sbe norm.
Opslagkapaciteit in bestaande si
tuatie 7 weken. Uitbreiding t/m
21 weken. Bestaande opslag is 70
m\ nieuwe opslag 210 m3, uit
breiding dus 140 m3.
Oude regeling: geen subsidie.
Nieuwe regeling: bij bouw van
bijv. betonnen silo 140 m3 x
ƒ15,ƒ2.100,subsidie
subsidie over afdekking.
- Bedrijf voldoet aan sbe norm.
Opslagkapaciteit in bestaande si
tuatie 6 weken, uitbreiding tot 18
weken. Bestaande opslag is 120
m\ nieuwe opslag 360 m3, uit
breiding 240 m3.
Oude regeling: alléén subsidie
over uitbreiding tot 13 weken
dus: 7 x 20 m3 140 m3 x ƒ15,
Aanvraag van subsidie O&S-fonds
èn subsidie 7,5% regeling
In januari kunt u aanvragen indie
nen voor deze twee regelingen. Voor
het Tweede mestopslagbesluit kunt u
dat doen vanaf 18 januari, voor de
7,5% regeling is nog geen datum be
kend. De eisen en voorwaarden van
de 7,5% regeling worden binnenkort
bekend gemaakt. Er is een bedrag
van 15 miljoen gulden beschikbaar
gesteld voor alle vormen van
mestopslag, dus ook de kollektieve.
Waarschijnlijk zal het zo zijn: Wie
het eerst komt, die het eerst maalt!
Behalve deze kombinaties kunt u
ook voor een enkele subsidieregeling
kiezen, b.v. als u slechts voor één
van beide in aanmerking komt. Ga
in ieder geval na wat de voorwaar
den zijn en raadpleeg eventueel uw
boekhouder of de SEV.
ƒ2.100,—.
Nieuwe regeling: 240 (m3) x
ƒ15,ƒ3.600,Bovendien
subsidie op afdekking mogelijk.
- Bedrijf voldoet aan sbe norm.
Opslag in bestaande situatie 5
weken, uitbreiding tot 25 weken.
Bestaande opslag is 250 m\ nieu
we opslag 1.250 m3.
Oude regeling: subsidie over uit
breiding tot 13 weken dus over 8
x 50 (m3) 400 x ƒ15,—
ƒ6.000,—.
Nieuwe regeling: subsidie over
uitbreiding t/m 21 weken 16 x 50
(m3) - 800 x ƒ15,—
ƒ12.000,Het maksimum sub
sidiebedrag is echter ƒ10.000,—.
Daarnaast echter nog wel subsi
diemogelijkheid voor afdekking.
In de provincie Noord-Brabant is een
draaiboek tot stand gekomen, dat
handhaving van de mestwetgeving be
ter mogelijk maakt. Van buiten de
provinciegrenzen is al zoveel belang
stelling getoond, dat het draaiboek
ongetwijfeld een landelijk vervolg zal
krijgen.
Op vrijdag 18 december wordt het
draaiboek aangeboden aan de Bra
bantse milieugedeputeerde Welschen
door mr. G. Bos, voorzitter van het
Overleg Mestwetgeving. De heer Bos
is als officier van justitie speciaal be
last met de zorg voor het milieu. Aan
Bij de afsluiting van de 199e on
der zijn leiding staande bestuurs
vergadering van het Produkt-
schap voor Vee en Vlees (PVV),
sloot G.A. Meijer op 9 december
deze periode met een korte terug
blik af. 'Kijk ik zestien jaar terug
naar mijn eerste vergadering in
deze zaal', aldus Meijer, 'dan
geeft de vergaderingsagenda me
reden tot een zekere nostalgie.
Het meest opwindende in die da
gen was de konstatering van de
groei van de dierstapels in ons
land en de zorg om de afzet'. De
betekenis van de sektor is in die
zestien jaar dan ook enorm toe
genomen.
Momenteel werken ongeveer
150.000 mensen binnen de vee-
en vleessektor; de waarde van de
eksport van de sektor steeg tot
boven de acht miljard gulden per
jaar; de totale opbrengst ligt in
de orde van een vijftien miljard
het draaiboek hebben het Openbaar
Ministerie, politie, Algemene Inspek-
tiediefist (A.I.D.) en de provincie
Noord-Brabant meegewerkt. Het is
vooral geschreven ten behoeve van de
handhavingspraktijk en draagt het
karakter van een werkdokument. Het
draaiboek wordt verspreid onder de
reguliere politie en de A.I.D.
Uitgangspunt bij het opstellen is ge
weest het eerdere Draaiboek Mest, dat
in 1987 is gehanteerd bij de kontrole
op de naleving van de verordening
dierlijke metstoffen, waarmee Noord-
Brabant al vooruit liep op de lande
lijke wetgeving.
gulden. Daarmee is ook de ver
antwoordelijkheid gegroeid van
de bestuurders in deze sektor, al
dus Meijer in zijn slotwoord. 'U
bent daarvan een belangrijke af
spiegeling en als het ware de top
van de piramide zo wendde hij
zich tot de PVV-bestuursleden.
Met die groei is ook een aantal
knelpunten meegekomen. Het
behoud van het bereikte, laat
staan de versterking van de posi
tie van de Nederlandse vleesvee
houderij zal een inspanning van
allen in de kolom blijven vergen.
Samenvattend formuleerde hij
deze inspanning als verdere
kosten-minimalisatie aan de ene
kant en markt-maksimalisatie
anderzijds. En dat langs niet tra
ditionele weg. Aldus moet voor
het Nederlandse produkt een in
totaal betere marge binnen te ha
len zijn waardoor de benodigde
investeringen hun rechtvaardi
ging vinden.
Enkele voorbeelden van Tweede mestopslagbesluit
veehouderijbedrijven
G.A. Meijer na 16 jaar voorzitterschap PVV
Minister Braks heeft op 8 december
jl. zijn voorstel voor de geïntegreer
de Flora- en Faunawet om advies
uitgezonden. De centrale doelstel
ling van de wet wordt het bescher
men en instandhouden van de wilde
flora en fauna. De Flora- en Fauna
wet zal in de toekomst op fleksibele
wijze zowel direkte bescherming van
planten en dieren als indirekte be
scherming door bescherming van de
direkte leefomgevingen mogelijk
maken.
In de wereld gaat momenteel per dag
één dier- of plantesoort verloren.
Van de Nederlandse flora is ruim de
helft bedreigd. Bij de zoogdiersoor
ten en dagvlindersoorten ligt het per
centage tussen de 30 en 40%. De be
dreiging hangt samen met de toege
nomen bevolkingsdruk en ekonomi-
sche aktiviteiten in Nederland. De
mens is met zijn aktiviteiten niet al
leen voor het natuurbehoud in zijn
direkte omgeving verantwoordelijk,
maar ook daar buiten.
In het voorontwerp zijn de Vogelwet
1936, de Jachtwet, de Wet bedreigde
uitheemse diersoorten, het In- en
uitvoerbesluit bedreigde uitheemse
dier- en plantesoorten en een hoofd
stuk uit de Natuurbeschermingswet
geaktualiseerd, samengevoegd en
aangepast aan internationale over
eenkomsten. Als gevolg van deze sa
menvoeging zal onder meer het aan
gekondigde voorstel voor de wijzi
ging van de Jachtwet niet aan het
parlement worden aangeboden. De
wetten, die in de Flora- en Faunawet
zijn geïntegreerd, zullen te zijner tijd
worden ingetrokken.
Onderdelen van wetgeving
Minister Braks heeft besloten in Ne
derland bij de bescherming van in
het wild voorkomende flora en fau
na verder te gaan dan de internatio
nale regelingen eisen. De Nederland
se wetgeving op het gebied van soor
tenbescherming kenmerkt zich tot
op heden vooral door het stellen van
regels met betrekking tot direkte be
dreigingen van planten en dieren.
De bewindsman gaat er in zijn voor
ontwerp echter van uit, dat planten
en dieren in eerste plaats bloot staan
aan indirekte bedreigingen, zoals de
bedreiging van hun leefgebied. Soor
ten kunnen slechts adekwaat worden
beschermd door hun leefgemeen
schappen als geheel te beschermen.
De Natuurbeschermingswet biedt
hiertoe mogelijkheden. Daarnaast
bestaat echter de behoefte om ele
menten van een gebied die van we
zenlijke betekenis zijn voor de leef
omgeving van een plant of dier veilig
te stellen.
Op basis van het wetsvoorstel kun
nen provinciale overheden in de toe
komst elementen als geriefhoutbos-
jes, wielen, ijskelders en ruïnes aan
wijzen tot beschermde leefomge
ving. De aanwijzing tot beschermde
leefomgeving brengt beperkingen
van het gebruik door mensen van de
leefomgeving met zich mee. Deze be
perkingen zullen echter in het alge
meen geen te zware belasting met
zich brengen.
De in het voorstel opgenomen rege-
Normen voor geëmailleerde
mestsilo's
Gebleken is dat geëmailleerde stalen
silo's uitstekend bestand zijn tegen de
agressieve milieu's die ontstaan bij de
opslag van agrarische produkten.
Door de huidige milieuwetgeving
worden vele veehouders gedwongen
hun mestopslagkapaciteit uit te brei
den. Helaas ontbrak het in ons land
aan duidelijke richtlijnen omtrent de
kwaliteit van het email voor de toe
passing op mestsilo, in tegenstelling
tot bijvoorbeeld Amerika (AWWA-
eisen) en Duitsland (DEZ.QlO-eisen).
Alle leveranciers van geëmailleerde si
lo's hebben zich binnen de VÖM ver-
ling met betrekking tot de jacht ver
schilt op een aantal punten van de
bepalingen in de huidige Jachtwet.
Het belangrijkste uitgangspunt is,
dat het bejagen van een diersoort
zich dient te verdragen met de
doelstelling van de bescherming en
instandhouding van de wilde flora
en fauna. Dit geldt zowel voor de
jacht als voor het voorkomen van
mogelijke schade aan landbouwge
wassen door middel van de jacht.
Het voorstel van minister Braks kent
'naast de jachtakte een zogenaamde
kooikersakte en een valkeniersakte.
De huidige Jachtwet kent alleen de
jachtakte. De valkerij en kooikerij
zijn vormen van jacht en vrijetijds
besteding met een duidelijke .kul-
tuurhistorische traditie en waarde.
Het jagen stelt echter eisen aan spe
cifieke kennis en vaardigheid. Om
die reden worden voor beide vormen
van jacht eksamens geïntroduceerd.
Minister Braks stelt in zijn vooront
werp voor om overtredingen tegen
de Flora- en Faunawetgeving harder
aan te pakken. Hij heeft het voor
ontwerp aan diverse instanties om
advies gezonden.
enigd in een werkgroep
'Geëmailleerde silo's'. Deze werk
groep heeft tezamen met de Stichting
Email, op basis van internationale
normen aangepast aan het gebruiks-
deel, een norm S.E. 6-12-1987 op
gesteld zodat de gebruikers verzekerd
zijn van een konstante kwaliteit van
geëmailleerde silo's. Het belang van
deze normen wordt ontleend aan de
Bouwtechnische Richtlijnen Mestbas-
sins van het Ministerie Landbouw en
Visserij en VROM.
Begin 1988 zal een algemene voorlich-
tings brochure betreffende geëmail
leerde silo's worden uitgegeven. Voor
informatie: Stichting Email/VOM,
tel: 030-787111.
Uit de gegevens van de deeladmi-
nistratie rundveehouderij, blijkt
steeds weer het grote verschil in resul
taten tussen de bedrijven. Grote ver
schillen in melkgift en voerkosten per
koe op gelijksoortige bedrijven, tonen
aan dat vooral het "management"
belangrijk is. Het zou wenselijk zijn,
als iedere veehouder via een deelad-
ministratie inzicht had omtrent de si
tuatie op zijn bedrijf.
Zorg voor een uitstekende staat van
onderhoud van de melkinstallatie. De
melkinstallatie is het hart van het
melkveebedrijf. De machine moet 365
dagen 2 X per dag foutloos draaien.
Besparing op onderhoud en vervan
ging is verkeerde zuinigheid. Gebruik
filters slechts één keer om kwaliteits
korting te voorkomen.
Vorige winter zijn door de strenge
vorst veel problemen voorgekomen
Landbouwschap protesteert
tegen wetsontwerp WIR-
premie vee
Het Landbouwschap heeft bij de
Tweede Kamer krachtig geprotesteerd
tegen het wetsvoorstel om de WIR-
premie op vee met terugwerkende
kracht tot mei van dit jaar af te schaf
fen. Het voorstel is, zo stelt het schap
in een brief aan de vaste kommissie
voor ekonomische zaken, zodanig in
strijd met doel en strekking van het
WIR-stelsel en maakt zozeer inbreuk
op de rechtszekerheid dat het in zijn
geheel verworpen dient te worden.
Volgens het Landbouwschap is wet
geving met terugwerkende kracht al
leen in bijzondere omstandigheden en
bij zaken van uitzonderlijk maat
schappelijk belang gerechtvaardigd.
In de toelichting bij het wetsontwerp
wordt dit echter op geen enkele wijze
onderbouwd.
met bevroren leidingen van de melk
installatie en de drinkwatervoorzie
ning. Een gewaarschuwd man telt
voor twee. Neem nu reeds voorzorgs
maatregelen zodat U straks bij stren
ge vorst ongestoord kunt werken.
Het is erg riskant om overgebleven
'medicijnen van een ziek-dier weer te
gebruiken bij een dier met naar Uw
mening ongeveer dezelfde ziektever
schijnselen. Schijn bedriegt, een dier
kan een heel andere ziekte hebben.
Raadpleeg altijd de dierenarts en ga
niet zelf wat "aanrommelen". Ge
bruik medicijnen volgens voorschrift
om besmetting van melk en vlees te
voorkomen.
Drinkwaterpompen in het land heb
ben hun dienst gedaan. Maak ze
schoon en berg ze op. Hetzelfde geldt
voor veel andere werktuigen. Goed
onderhoud van de machines voor
komt later grote kosten. De jaarlijk
se kosten van de werktuigen zijn
ongeveer 20%. Kostenbewaking is
ook voor de werktuigeninventaris erg
belangrijk.
Handleiding koppelingsprojekt
herzien
De problematiek rondom de veevoe
ding is altijd in beweging. Het is
daarom nodig het Koppelingspro
jekt regelmatig aan te passen. De
laatste veranderingen zijn verwerkt
in een herziene handleiding. Enkele
veranderingen zijn: nieuwe voerad-
viesformulieren; herziene bereke
ning vre-getal van krachtvoer; gewij
zigde berekening melkgift voor voe-
radvies; analyse produktiegegevens.
Deze handleiding betreft het voerad-
viesprogramma voor de stalperiode.
U kunt deze handleiding bestellen
door ƒ12,50 over te maken op giro
nummer 20 79 698 t.n.v. de St. KMV
te Lelystad, met vermelding handlei
ding Stalperiode.