Mestopslag en subsidie: maak een goede keuze Nieuwe Flora- en Faunawet moet beschermen en instandhouden Landelijk vervolg Brabants draaiboek mest korte wenken veehouderij Op dit moment staat het subsidie systeem voor de bouw van mestopslag een aantal veranderingen te wachten. Op 1 januari 1988 ver valt naar alle waarschijnlijkheid de WIR-milieutoeslag. Op 18 januari treedt het vernieuwde Tweede Mestopslagbesluit in werking. En na januari 1988 zal worden begonnen met een 7,5subsidieregeling voor alle vormen van mestopslag. De laatste regeling vervangt de be staande WIR-milieutoeslag en wordt door de Direktie investeringsreke ning te Zwolle uitgevoerd. Hieron der vindt u in het kort aangegeven welke keuzen u kunt maken. WIR-milieutoeslag of 7,5% regeling De WIR-milieutoeslag (15%) vervalt zo goed als zeker per 1-1-1988. Hier voor in de plaats komt van de zijde van het ministerie van VROM een nieuwe subsidieregeling van 7,5%. De datum van ingang staat nog niet vast, maar is in elk geval na 1 janua ri 1988. Voor ondernemers die als gevolg van de negatieve WIR de WIR-milieu toeslag niet kunnen ver rekenen is het mogelijk voordeliger om gebruik te maken van de nieuwe 7,5%-regeling. Zij kunnen beter wachten met het aangaan van ver plichtingen totdat de eisen en voor waarden van deze regeling bekend zijn. Voor ondernemers die ver wachten wel de WIR-milieutoeslag te kunnen verrekenen, staat alleen deze maand nog open om van de toeslag gebruik te maken. Het best kunt u uw boekhouder raadplegen om een schatting te maken van uw inkomen. Samen kunt u beoordelen of uw winst voldoende zal zijn voor de WIR-milieutoeslag. Aanvraag van WIR-milieutoeslag en subsidie O&S-fonds In de maand december moeten on omkeerbare verplichtingen worden aangegaan om voor de milieutoeslag in aanmerking te komen. Voor het nieuwe Tweede mestopslagbesluit van het O&S-fonds mag niet met de bouw worden begonnen dan nadat de distriktsburohouder de aanvraag schriftelijk heeft bevestigd. Aanvra gen kunnen pas worden ingediend als de regeling in werking treedt, dus na 18 januari 1988. Alle aanvragen die eerder binnenkomen, worden nog beoordeeld aan de hand van de huidige mestopslagregeling. Om voor zowel WIR als O&S-fonds in aanmerking te komen moet u in december verplichtingen aangaan, maar pas in januari na de aanvrage en bevestiging van de DBH bouwen. Vanzelfsprekend moet u ervoor zor gen aan de voorwaarden van beide regelingen te voldoen. Raadpleeg hiervoor de SEV. - Bedrijf voldoet aan sbe norm. Opslagkapaciteit in bestaande si tuatie 7 weken. Uitbreiding t/m 21 weken. Bestaande opslag is 70 m\ nieuwe opslag 210 m3, uit breiding dus 140 m3. Oude regeling: geen subsidie. Nieuwe regeling: bij bouw van bijv. betonnen silo 140 m3 x ƒ15,ƒ2.100,subsidie subsidie over afdekking. - Bedrijf voldoet aan sbe norm. Opslagkapaciteit in bestaande si tuatie 6 weken, uitbreiding tot 18 weken. Bestaande opslag is 120 m\ nieuwe opslag 360 m3, uit breiding 240 m3. Oude regeling: alléén subsidie over uitbreiding tot 13 weken dus: 7 x 20 m3 140 m3 x ƒ15, Aanvraag van subsidie O&S-fonds èn subsidie 7,5% regeling In januari kunt u aanvragen indie nen voor deze twee regelingen. Voor het Tweede mestopslagbesluit kunt u dat doen vanaf 18 januari, voor de 7,5% regeling is nog geen datum be kend. De eisen en voorwaarden van de 7,5% regeling worden binnenkort bekend gemaakt. Er is een bedrag van 15 miljoen gulden beschikbaar gesteld voor alle vormen van mestopslag, dus ook de kollektieve. Waarschijnlijk zal het zo zijn: Wie het eerst komt, die het eerst maalt! Behalve deze kombinaties kunt u ook voor een enkele subsidieregeling kiezen, b.v. als u slechts voor één van beide in aanmerking komt. Ga in ieder geval na wat de voorwaar den zijn en raadpleeg eventueel uw boekhouder of de SEV. ƒ2.100,—. Nieuwe regeling: 240 (m3) x ƒ15,ƒ3.600,Bovendien subsidie op afdekking mogelijk. - Bedrijf voldoet aan sbe norm. Opslag in bestaande situatie 5 weken, uitbreiding tot 25 weken. Bestaande opslag is 250 m\ nieu we opslag 1.250 m3. Oude regeling: subsidie over uit breiding tot 13 weken dus over 8 x 50 (m3) 400 x ƒ15,— ƒ6.000,—. Nieuwe regeling: subsidie over uitbreiding t/m 21 weken 16 x 50 (m3) - 800 x ƒ15,— ƒ12.000,Het maksimum sub sidiebedrag is echter ƒ10.000,—. Daarnaast echter nog wel subsi diemogelijkheid voor afdekking. In de provincie Noord-Brabant is een draaiboek tot stand gekomen, dat handhaving van de mestwetgeving be ter mogelijk maakt. Van buiten de provinciegrenzen is al zoveel belang stelling getoond, dat het draaiboek ongetwijfeld een landelijk vervolg zal krijgen. Op vrijdag 18 december wordt het draaiboek aangeboden aan de Bra bantse milieugedeputeerde Welschen door mr. G. Bos, voorzitter van het Overleg Mestwetgeving. De heer Bos is als officier van justitie speciaal be last met de zorg voor het milieu. Aan Bij de afsluiting van de 199e on der zijn leiding staande bestuurs vergadering van het Produkt- schap voor Vee en Vlees (PVV), sloot G.A. Meijer op 9 december deze periode met een korte terug blik af. 'Kijk ik zestien jaar terug naar mijn eerste vergadering in deze zaal', aldus Meijer, 'dan geeft de vergaderingsagenda me reden tot een zekere nostalgie. Het meest opwindende in die da gen was de konstatering van de groei van de dierstapels in ons land en de zorg om de afzet'. De betekenis van de sektor is in die zestien jaar dan ook enorm toe genomen. Momenteel werken ongeveer 150.000 mensen binnen de vee- en vleessektor; de waarde van de eksport van de sektor steeg tot boven de acht miljard gulden per jaar; de totale opbrengst ligt in de orde van een vijftien miljard het draaiboek hebben het Openbaar Ministerie, politie, Algemene Inspek- tiediefist (A.I.D.) en de provincie Noord-Brabant meegewerkt. Het is vooral geschreven ten behoeve van de handhavingspraktijk en draagt het karakter van een werkdokument. Het draaiboek wordt verspreid onder de reguliere politie en de A.I.D. Uitgangspunt bij het opstellen is ge weest het eerdere Draaiboek Mest, dat in 1987 is gehanteerd bij de kontrole op de naleving van de verordening dierlijke metstoffen, waarmee Noord- Brabant al vooruit liep op de lande lijke wetgeving. gulden. Daarmee is ook de ver antwoordelijkheid gegroeid van de bestuurders in deze sektor, al dus Meijer in zijn slotwoord. 'U bent daarvan een belangrijke af spiegeling en als het ware de top van de piramide zo wendde hij zich tot de PVV-bestuursleden. Met die groei is ook een aantal knelpunten meegekomen. Het behoud van het bereikte, laat staan de versterking van de posi tie van de Nederlandse vleesvee houderij zal een inspanning van allen in de kolom blijven vergen. Samenvattend formuleerde hij deze inspanning als verdere kosten-minimalisatie aan de ene kant en markt-maksimalisatie anderzijds. En dat langs niet tra ditionele weg. Aldus moet voor het Nederlandse produkt een in totaal betere marge binnen te ha len zijn waardoor de benodigde investeringen hun rechtvaardi ging vinden. Enkele voorbeelden van Tweede mestopslagbesluit veehouderijbedrijven G.A. Meijer na 16 jaar voorzitterschap PVV Minister Braks heeft op 8 december jl. zijn voorstel voor de geïntegreer de Flora- en Faunawet om advies uitgezonden. De centrale doelstel ling van de wet wordt het bescher men en instandhouden van de wilde flora en fauna. De Flora- en Fauna wet zal in de toekomst op fleksibele wijze zowel direkte bescherming van planten en dieren als indirekte be scherming door bescherming van de direkte leefomgevingen mogelijk maken. In de wereld gaat momenteel per dag één dier- of plantesoort verloren. Van de Nederlandse flora is ruim de helft bedreigd. Bij de zoogdiersoor ten en dagvlindersoorten ligt het per centage tussen de 30 en 40%. De be dreiging hangt samen met de toege nomen bevolkingsdruk en ekonomi- sche aktiviteiten in Nederland. De mens is met zijn aktiviteiten niet al leen voor het natuurbehoud in zijn direkte omgeving verantwoordelijk, maar ook daar buiten. In het voorontwerp zijn de Vogelwet 1936, de Jachtwet, de Wet bedreigde uitheemse diersoorten, het In- en uitvoerbesluit bedreigde uitheemse dier- en plantesoorten en een hoofd stuk uit de Natuurbeschermingswet geaktualiseerd, samengevoegd en aangepast aan internationale over eenkomsten. Als gevolg van deze sa menvoeging zal onder meer het aan gekondigde voorstel voor de wijzi ging van de Jachtwet niet aan het parlement worden aangeboden. De wetten, die in de Flora- en Faunawet zijn geïntegreerd, zullen te zijner tijd worden ingetrokken. Onderdelen van wetgeving Minister Braks heeft besloten in Ne derland bij de bescherming van in het wild voorkomende flora en fau na verder te gaan dan de internatio nale regelingen eisen. De Nederland se wetgeving op het gebied van soor tenbescherming kenmerkt zich tot op heden vooral door het stellen van regels met betrekking tot direkte be dreigingen van planten en dieren. De bewindsman gaat er in zijn voor ontwerp echter van uit, dat planten en dieren in eerste plaats bloot staan aan indirekte bedreigingen, zoals de bedreiging van hun leefgebied. Soor ten kunnen slechts adekwaat worden beschermd door hun leefgemeen schappen als geheel te beschermen. De Natuurbeschermingswet biedt hiertoe mogelijkheden. Daarnaast bestaat echter de behoefte om ele menten van een gebied die van we zenlijke betekenis zijn voor de leef omgeving van een plant of dier veilig te stellen. Op basis van het wetsvoorstel kun nen provinciale overheden in de toe komst elementen als geriefhoutbos- jes, wielen, ijskelders en ruïnes aan wijzen tot beschermde leefomge ving. De aanwijzing tot beschermde leefomgeving brengt beperkingen van het gebruik door mensen van de leefomgeving met zich mee. Deze be perkingen zullen echter in het alge meen geen te zware belasting met zich brengen. De in het voorstel opgenomen rege- Normen voor geëmailleerde mestsilo's Gebleken is dat geëmailleerde stalen silo's uitstekend bestand zijn tegen de agressieve milieu's die ontstaan bij de opslag van agrarische produkten. Door de huidige milieuwetgeving worden vele veehouders gedwongen hun mestopslagkapaciteit uit te brei den. Helaas ontbrak het in ons land aan duidelijke richtlijnen omtrent de kwaliteit van het email voor de toe passing op mestsilo, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerika (AWWA- eisen) en Duitsland (DEZ.QlO-eisen). Alle leveranciers van geëmailleerde si lo's hebben zich binnen de VÖM ver- ling met betrekking tot de jacht ver schilt op een aantal punten van de bepalingen in de huidige Jachtwet. Het belangrijkste uitgangspunt is, dat het bejagen van een diersoort zich dient te verdragen met de doelstelling van de bescherming en instandhouding van de wilde flora en fauna. Dit geldt zowel voor de jacht als voor het voorkomen van mogelijke schade aan landbouwge wassen door middel van de jacht. Het voorstel van minister Braks kent 'naast de jachtakte een zogenaamde kooikersakte en een valkeniersakte. De huidige Jachtwet kent alleen de jachtakte. De valkerij en kooikerij zijn vormen van jacht en vrijetijds besteding met een duidelijke .kul- tuurhistorische traditie en waarde. Het jagen stelt echter eisen aan spe cifieke kennis en vaardigheid. Om die reden worden voor beide vormen van jacht eksamens geïntroduceerd. Minister Braks stelt in zijn vooront werp voor om overtredingen tegen de Flora- en Faunawetgeving harder aan te pakken. Hij heeft het voor ontwerp aan diverse instanties om advies gezonden. enigd in een werkgroep 'Geëmailleerde silo's'. Deze werk groep heeft tezamen met de Stichting Email, op basis van internationale normen aangepast aan het gebruiks- deel, een norm S.E. 6-12-1987 op gesteld zodat de gebruikers verzekerd zijn van een konstante kwaliteit van geëmailleerde silo's. Het belang van deze normen wordt ontleend aan de Bouwtechnische Richtlijnen Mestbas- sins van het Ministerie Landbouw en Visserij en VROM. Begin 1988 zal een algemene voorlich- tings brochure betreffende geëmail leerde silo's worden uitgegeven. Voor informatie: Stichting Email/VOM, tel: 030-787111. Uit de gegevens van de deeladmi- nistratie rundveehouderij, blijkt steeds weer het grote verschil in resul taten tussen de bedrijven. Grote ver schillen in melkgift en voerkosten per koe op gelijksoortige bedrijven, tonen aan dat vooral het "management" belangrijk is. Het zou wenselijk zijn, als iedere veehouder via een deelad- ministratie inzicht had omtrent de si tuatie op zijn bedrijf. Zorg voor een uitstekende staat van onderhoud van de melkinstallatie. De melkinstallatie is het hart van het melkveebedrijf. De machine moet 365 dagen 2 X per dag foutloos draaien. Besparing op onderhoud en vervan ging is verkeerde zuinigheid. Gebruik filters slechts één keer om kwaliteits korting te voorkomen. Vorige winter zijn door de strenge vorst veel problemen voorgekomen Landbouwschap protesteert tegen wetsontwerp WIR- premie vee Het Landbouwschap heeft bij de Tweede Kamer krachtig geprotesteerd tegen het wetsvoorstel om de WIR- premie op vee met terugwerkende kracht tot mei van dit jaar af te schaf fen. Het voorstel is, zo stelt het schap in een brief aan de vaste kommissie voor ekonomische zaken, zodanig in strijd met doel en strekking van het WIR-stelsel en maakt zozeer inbreuk op de rechtszekerheid dat het in zijn geheel verworpen dient te worden. Volgens het Landbouwschap is wet geving met terugwerkende kracht al leen in bijzondere omstandigheden en bij zaken van uitzonderlijk maat schappelijk belang gerechtvaardigd. In de toelichting bij het wetsontwerp wordt dit echter op geen enkele wijze onderbouwd. met bevroren leidingen van de melk installatie en de drinkwatervoorzie ning. Een gewaarschuwd man telt voor twee. Neem nu reeds voorzorgs maatregelen zodat U straks bij stren ge vorst ongestoord kunt werken. Het is erg riskant om overgebleven 'medicijnen van een ziek-dier weer te gebruiken bij een dier met naar Uw mening ongeveer dezelfde ziektever schijnselen. Schijn bedriegt, een dier kan een heel andere ziekte hebben. Raadpleeg altijd de dierenarts en ga niet zelf wat "aanrommelen". Ge bruik medicijnen volgens voorschrift om besmetting van melk en vlees te voorkomen. Drinkwaterpompen in het land heb ben hun dienst gedaan. Maak ze schoon en berg ze op. Hetzelfde geldt voor veel andere werktuigen. Goed onderhoud van de machines voor komt later grote kosten. De jaarlijk se kosten van de werktuigen zijn ongeveer 20%. Kostenbewaking is ook voor de werktuigeninventaris erg belangrijk. Handleiding koppelingsprojekt herzien De problematiek rondom de veevoe ding is altijd in beweging. Het is daarom nodig het Koppelingspro jekt regelmatig aan te passen. De laatste veranderingen zijn verwerkt in een herziene handleiding. Enkele veranderingen zijn: nieuwe voerad- viesformulieren; herziene bereke ning vre-getal van krachtvoer; gewij zigde berekening melkgift voor voe- radvies; analyse produktiegegevens. Deze handleiding betreft het voerad- viesprogramma voor de stalperiode. U kunt deze handleiding bestellen door ƒ12,50 over te maken op giro nummer 20 79 698 t.n.v. de St. KMV te Lelystad, met vermelding handlei ding Stalperiode.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 14