Organisatie en beleid moeten verder nieuws uit brussel Nederland op de voorgrond bij Europese top in Kopenhagen Duitse aktie tegen imitatieprodukten Vergadering hoofdbestuur KNLC Lubbers voor moeilijke beslissing M w Mr. J. Brinkman benoemd tot algemeen secretaris KNLC In zijn vergadering op 1 december jl. had het hoofdbestuur van het Koninklijk Nederlands Landbouw-Comité wel het een en ander aan interne en externe organisatorische zaken te bespreken en te regelen. Om te beginnen werd ir. G.D.J. Struikenkamp op zijn verzoek per 1 september 1988 in verband met vevroegde uittreding ontheven van zijn functie als algemeen secretaris. Tegelijkertijd werd op voor dracht van het dagelijks bestuur mr. J. Brinkman tot diens opvolger benoemd, met drs. A.A. Jaarsma als plv. secretaris. (R. Winkel. Brussel) De halfjaarlijkse topconferentie van Europese staats- en regeringslei ders, dit weekeinde in de Deense hoofdstad Kopenhagen, zal naar verwachting geheel in het teken staan van de hervorming van het Europese landbouwbeleid. Nederland en Engeland enerzijds en Frankrijk en West-Duitsland anderzijds staan daarmee als kempha nen tegenover elkaar. De zuidelijke landen en Ierland hebben in dit conflict nog geen partij gekozen. Ze wachten rustig af van welke zij den de-meeste steun is te verwachten voor de door hen gewenste ver dubbeling van de Europese structuurfondsen. maar de verzekering krijgen dat er niet getornd wordt aan de korting die zij krijgen op hun EG- contributie. De West-Duitse minis ter van buitenlandse zaken, Hans Dietrich Genscher, gelooft in ieder geval dat de onderhandelingen zich binnen dat kader zullen afspelen. "Bij de stabilisatoren is de pijngrens van de Duitse boeren bereikt. Bij de compensatieregeling ligt de toleran tiegrens van Londen", zo zij hij het afgelopen weekeinde. Als er op die manier met miljarden wordt gesmeten door de grote lidsta ten blijft Nederland met lege handen achter. Lubbers staat dan voor de moeilijke beslissing of hij als verte genwoordiger van een klein land de hele top kan laten mislukken. Maar naar verwachting komt het in Kopenhagen niet zo ver. Presidents verkiezingen in Frankrijk en deelstaatverkiezingen in Sleeswijk- Holstein maken het onwaarschijn lijk dat er voor de top in Hannover, in juni volgend jaar, al overeenstem ming wordt bereikt. In de tussentijd beschikt de EG weliswaar niet over een begroting, maar volgens de meeste deskundigen is er genoeg geld om het tot diep in de zomer uit te zingen. Hoe duidelijker de bodem van de schatkist in zicht komt, des te groter wordt de kans op een akkoord. Een mogelijk bijkomend voordeel van uitstel is dat de landbouwprijzen voor volgend jaar dan bij het overleg kunnen worden betrokken. Dat kan de speelruimte voor de ministers van Landbouw vergroten. Ook het uit produktie nemen van landbouw grond en het verlenen van directe in komenssteun kunnen in dat geval worden meegenomen. De Top staat in principe voor de vraag of er de komende vijf jaar meer geld op tafel moet komen om in 1992 een vrije Europese markt mogelijk te maken. Maar zoals ge woonlijk is een positief antwoord op die vraag van 12 kanten afhankelijk gemaakt van allerlei voorwaarden. Niemand weet zo langzamerhand nog de weg in het onontwarbare klu wen van verbindingen en dwarsver bindingen dat op die manier is ont staan. Of de regeringsleiders er wel uitkomen valt dan ook ernstig te be twijfelen. Daar komt nog bij dat de politieke tegenstellingen zich groten deels toespitsen op de landbouw. Op dat terrein is de politieke speelruimte met name voor West-duitsland en Frankrijk zeer gering. De ministers van Landbouw zijn er de afgelopen week bovendien niet in geslaagd de discussie te beperken tot een over zichtelijk geheel. Vooral op belang rijke sectoren ligt de zaak nog geheel open. Wat doet Delors? De grote vraag is wat de Europese Commissie, dan met name commis sievoorzitter Jacques Delors, gaat doen. De Fransman wil in de eerste plaats meer geld. In de tweede plaats wil hij minder besteden aan land bouw en meer aan de economische ontwikkeling van zwakke regio's. Alleen op die manier zijn de armere EG-landen straks bij het open gooi en van de grenzen opgewassen tegen de moordende concurrentie uit het rijke noorden. Bezuinigen op landbouw past in het straatje van Engeland en Nederland. Deze twee landen steken niet onder stoelen of banken dat zij hun porte monnee alleen willen trekken als er bindende afspraken worden ge maakt over dwingende produktiebe- perkende maatregelen, in het EG- jargon stabilisatoren. "Ik heb nog liever dat de top mislukt dan dat daarover halfzachte akkoorden wor den gesloten", aldus minister Hans van der Broek van Buitenlandse Zaken. Tot dusver zit de commissie vrijwel op dezelfde lijn. Maar Delors moet ervoor zorgen dat zijn hele pakket de eindstreep haalt en daarvoor heeft hij 12 landen nodig. De kans bestaat daarom dat hij opschuift in de richting van Frankrijk en Duits land. Frankrijk wil wat minder fors het mes zetten in de landbouwuitga ven. De Bondsrepubliek eigenlijk helemaal niet. Het afgelopen week einde bleek de Commissie al bereid de garantiedrempels voor koolzaad en zonnebloemen wat op te trekken. Goede huisvrouw Aan Nederlandse zijde werd dat op schuiven van 2 commissies be schouwd als een veeg tegen. De toe geving zal volgend jaar 1 miljard gulden gaan kosten. De Nederlandse inspanningen zijn er juist op gericht de Commissie aan boord te houden, eventueel door enige ruimhartigheid Vrijdag 4 december 1987 bij de structuurfondsen. Om de sta bilisatoren voor de Duitsers aan vaardbaarder te maken zal men de inkomenseffecten kunnen verzach ten via nationale steunmaatregelen. Dat ligt dan wel weer moeilijk bij de zuidelijke landen. Het is verder een open vraag wat de Nederlands-Britse gelegenheidscoa litie uiteindelijk waard is. Het uit gangspunt van de twee landen is volstrekt verschillend. Nederland heeft enorme belangen bij het Euro pese landbouwbeleid en hoopt via een sanering te bereiken dat het in stand blijft. Engeland heeft geen di rect belang bij het landbouwbeleid. Thatcher vindt alleen dat zij te veel betaalt en te weinig terug krijgt. Het past verder beter in haar filosofie om ook het Europese huishoud boekje "als goede huisvrouw" te bestieren. Dat het gemeenschappe lijk landbouwbeleid daarbij hier en daar een deuk oploopt is van minder belang, zo stelde minister Gerrit Braks enkele weken terug al zorge lijk vast. Pijngrens Ondanks alle harde woorden mag dan ook niet worden uitgesloten dat de Britten genoegen nemen met wat minder strenge stabilisatoren als zij Mr. Ing. J. Brinkman is met ingang van 1 september 1988 benoemd tot algemeen secretaris van het Konink lijk Nederlands Landbouw-Comité. Hij volgt ir. G.D.J. Struikenkamp op, die dan gebruik maakt van de vut-regeling. Tevens is drs. A.A. Jaarsma benoemd tot plaatsvervan gend algemeen secretaris van het KNLC. Tot beide benoemingen heeft het hoofdbestuur van het KNLC beslo ten op 1 december jl. Beide heren zijn thans secretaris van het KNLC. Jan Brinkman (33) is geboren in Rotterdam. Hij bezocht de Middel bare en Hogere Agrarische School van het KNLC. Zijn rechtenstudie aan de Erasmus Universiteit te Rot terdam voltooide hij in 1986. De afgelopen jaren was hij vooral belast met grondgebruikszaken en milieu. Mr. Brinkman heeft zich in het bijzonder bezig gehouden met de oprichting van Fagoed, een fonds voor belegging in agrarisch onroe rend goed. Adam A. Jaarsma (50), geboren in het Friese Sint Nicolaasga, studeerde sociale geografie aan de Universiteit van Amsterdam. Van 1962 tot eind 1979 was hij in dienst van de Friese Maatschappij van landbouw, eerst als agrarisch-sociaal voorlichter en daarna als hoofd sociaal- economische voorlichting. Vanaf 1 januari 1980 is hij in dienst van het KNLC als hoofd sociaal- Mr. J. Brinkman economische voorlichting en als se cretaris bedrijfsontwikkeling en voorlichting. Fiat herstruktureert sektor landbouw en grondverzet De huidige dochterondernemingen Fi- atagri, Fiatallis en Fiat-Hitachi Exca vators 'SpA, zullen worden opgenomen in een nieuwe onderne ming onder de naam Fiatgeotech. De verwachte omzet in 1988 van deze nieuwe company bedraagt 4,3 miljard gulden. Het dagelijks bestuur werd gemach tigd mee te werken aan de oprichting van een gemeenschappelijk bureau sociaal-economische voorlichting van de drie centrale landbouworga nisaties. Het is de bedoeling functio narissen van de organisaties daar te detacheren; vanuit het KNLC zal mevrouw ir. Bierhuizen per 1 janua ri a.s. al (voorlopig) naar dat bureau gaan om als coördinator voor de automatisering op te treden. Het hoofdbestuur had geen moeite met de begroting 1988 van het Land bouwschap die geen heffingsverho ging inhoudt. Wel herhaalde het de al vaker geuite wens om een extern bureau het schap eens te laten door lichten. Zuivelbeleid Met betrekking tot de actuele natio nale kanten van het zuivelbeleid was het hoofdbestuur het eens met de opvatting in de veehouderij-organen dat de extra korting van melkquota van 0,5% dit jaar moet worden te ruggedraaid. Met de keuze van het systeem voor volgend jaar moet nu toch eens haast worden gemaakt, zo werd geconcludeerd. Dat zal volgens het hoofdbestuur het B-systeem (su perheffing ook per fabriek regelen) moeten zijn. Het zg. Deense systeem (voor het hele land regelen) zou ook terdege moeten worden overwogen. Er moet voor gezorgd worden dat de nieuwe opkoopregeling slaagt; dan kan het nationaal te veel uitgegeven quotum worden gecompenseerd. De in de opkoopregeling in te bouwen maxima moeten dan niet te krap zijn. Het hoofdbestuur hoopte dat er inderdaad toch nog iets ruimte zou komen in de vetquotering, die thans in Brussel weer in discussie is. Vanuit de veehouderijcommissie werd gesteld dat de georganiseerde landbouw zich ook spoedig moet uitspreken voor een afzwakking van de per 1 april a.s. toe te passen kor ting op de quota (geen tijdelijke schorsing van 1,5%) en wellicht ook van de hoogte van de superheffing). Wat het EG-beleid in het algemeen betreft werd zorg uitgesproken over het stringente standpunt dat de Ne derlandse regering zou willen inne men over de EG-financiering tijdens de komende Top in Kopenhagen. Meer marktevenwicht en beheersing van garantie-uitgaven zijn begrijpe lijk, maar daarbij horen wel steun aan achtergebleven gebieden en groepen en andere flankerende maatregelen. Akkerbouw Het hoofdbestuur vroeg met klem te pleiten voor een bruikbaar en doelmatig gewasbeschermingsbe- leid. Als nog geen alternatieve mid delen of methoden beschikbaar zijn, zal bij verboden met een redelijke overgangstijd moeten worden gewerkt. Dinoseb is het duidelijke voorbeeld van het ogenblik. Vanuit de akker- bouwgelederen werd nogmaals on genoegen geuit over de negatieve opstelling van minister Braks ten op zichte van gerechtvaardigde akker- bouwverlangens; de minister meen de daarvan in de onlangs gehouden algemene vergadering van het KNLC ook weer eens blijk te moeten geven. Overige aangelegenheden Met nadruk werd in het hoofd bestuur gewezen op de moeilijke po sitie van vele, kleinere, varkensfok kers. Die blijkt ook duidelijk uit de aantallen noodgevallen die de laatste tijd bij de sociaal-economische voor lichting terechtkomen. Het hoofd bestuur herhaalde wat het reeds eer der stelde voor zulke situaties in deze en andere sectoren: gezorgd moet worden voor snelle en passende hulp in het kader van de daarvoor be staande voorzieningen. Tijdens een persconferentie heeft de voorzitter van het Deutsche Bauern- verband, Constantin Heereman, on langs het startsein gegeven voor een landelijke handtekeningenactie on der het motto: "Zeg ja tegen het 'Reinheitsgebot". Met de actie, die tot 15 december zal duren probeert het Duitse land bouwbedrijfsleven het publiek te mobiliseren tegen de dreigende op komst van zuivel- en worstimitatie- produkten. De Bondsrepubliek wordt op het moment geconfronteerd met door de EG-Commissie aangespannen pro cedures tegen de in Duitsland geldige zuiverheidseisen voor zuivel- en vleesprodukten. Omdat deze zuiver heidseisen niet alleen de productie maar ook het verhandelen van die produkten in Duitsland verbieden, acht de commissie ze in strijd met het principe van het vrije handels verkeer dat neergelegd is in het EG- verdrag. Met de actie willen de initi atiefnemers volgens Heereman geen aanval doen op sojaprodukten of op smeersels uit plantaardig vet. Zulke produkten zouden echter niet als 'worst", kaas of boter mogen worden gepresenteerd. Dit zou namelijk de consument misleiden, die verwacht dat de grondstof voor zuivelproduk- ten melk en voor worst vlees is. Een felle reactie kwam van de Duitse Consumentenbond, die de initiatief nemers misleiding verwijt. Volgens de consumentenbond is er geen zui verheid, noch bij worst noch bij zui vel, die moet worden beschermd. De consumentenbond vindt het veeleer nodig de handelsbarrières af te breken. Detlef Stachetzki, Agra-Europe, Bonn AGV in brief aan Lubbers: Toekomst EG veilig stellen "Binnen de Europese Gemeenschap is thans sprake van een schrijnend ge brek aan politieke moed, bovendien is de wil om tot fundamentele beslis singen te komen onvoldoende aanwe zig", dit schrijft het Agrarisch Groothandels Verbond in een brief aan premier Lubbers. Het AGV, de overkoepelende orga nisatie van agrarische handelsorgani saties, maakt zich grote zorgen met betrekking tot de toekomst van de Europese Gemeenschap en dus ook met betrekking tot het EG- landbouwbeleid. Volgens het AGV zijn fundamentele beslissingen noodzakelijk, wil het gestelde doel, realisatie van één inter ne EG-markt, gerealiseerd worden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 5