Organisatie en beleid
moeten verder
nieuws
uit
brussel
Nederland op de voorgrond bij
Europese top in Kopenhagen
Duitse aktie tegen
imitatieprodukten
Vergadering hoofdbestuur KNLC
Lubbers voor moeilijke beslissing
M w
Mr. J. Brinkman benoemd tot
algemeen secretaris KNLC
In zijn vergadering op 1 december jl. had het hoofdbestuur van het
Koninklijk Nederlands Landbouw-Comité wel het een en ander aan
interne en externe organisatorische zaken te bespreken en te regelen.
Om te beginnen werd ir. G.D.J. Struikenkamp op zijn verzoek per
1 september 1988 in verband met vevroegde uittreding ontheven van
zijn functie als algemeen secretaris. Tegelijkertijd werd op voor
dracht van het dagelijks bestuur mr. J. Brinkman tot diens opvolger
benoemd, met drs. A.A. Jaarsma als plv. secretaris.
(R. Winkel. Brussel)
De halfjaarlijkse topconferentie van Europese staats- en regeringslei
ders, dit weekeinde in de Deense hoofdstad Kopenhagen, zal naar
verwachting geheel in het teken staan van de hervorming van het
Europese landbouwbeleid. Nederland en Engeland enerzijds en
Frankrijk en West-Duitsland anderzijds staan daarmee als kempha
nen tegenover elkaar. De zuidelijke landen en Ierland hebben in dit
conflict nog geen partij gekozen. Ze wachten rustig af van welke zij
den de-meeste steun is te verwachten voor de door hen gewenste ver
dubbeling van de Europese structuurfondsen.
maar de verzekering krijgen dat er
niet getornd wordt aan de korting
die zij krijgen op hun EG-
contributie. De West-Duitse minis
ter van buitenlandse zaken, Hans
Dietrich Genscher, gelooft in ieder
geval dat de onderhandelingen zich
binnen dat kader zullen afspelen.
"Bij de stabilisatoren is de pijngrens
van de Duitse boeren bereikt. Bij de
compensatieregeling ligt de toleran
tiegrens van Londen", zo zij hij het
afgelopen weekeinde.
Als er op die manier met miljarden
wordt gesmeten door de grote lidsta
ten blijft Nederland met lege handen
achter. Lubbers staat dan voor de
moeilijke beslissing of hij als verte
genwoordiger van een klein land de
hele top kan laten mislukken.
Maar naar verwachting komt het in
Kopenhagen niet zo ver. Presidents
verkiezingen in Frankrijk en
deelstaatverkiezingen in Sleeswijk-
Holstein maken het onwaarschijn
lijk dat er voor de top in Hannover,
in juni volgend jaar, al overeenstem
ming wordt bereikt. In de tussentijd
beschikt de EG weliswaar niet over
een begroting, maar volgens de
meeste deskundigen is er genoeg geld
om het tot diep in de zomer uit te
zingen. Hoe duidelijker de bodem
van de schatkist in zicht komt, des te
groter wordt de kans op een
akkoord.
Een mogelijk bijkomend voordeel
van uitstel is dat de landbouwprijzen
voor volgend jaar dan bij het overleg
kunnen worden betrokken. Dat kan
de speelruimte voor de ministers van
Landbouw vergroten. Ook het uit
produktie nemen van landbouw
grond en het verlenen van directe in
komenssteun kunnen in dat geval
worden meegenomen.
De Top staat in principe voor de
vraag of er de komende vijf jaar
meer geld op tafel moet komen om
in 1992 een vrije Europese markt
mogelijk te maken. Maar zoals ge
woonlijk is een positief antwoord op
die vraag van 12 kanten afhankelijk
gemaakt van allerlei voorwaarden.
Niemand weet zo langzamerhand
nog de weg in het onontwarbare klu
wen van verbindingen en dwarsver
bindingen dat op die manier is ont
staan. Of de regeringsleiders er wel
uitkomen valt dan ook ernstig te be
twijfelen. Daar komt nog bij dat de
politieke tegenstellingen zich groten
deels toespitsen op de landbouw. Op
dat terrein is de politieke speelruimte
met name voor West-duitsland en
Frankrijk zeer gering. De ministers
van Landbouw zijn er de afgelopen
week bovendien niet in geslaagd de
discussie te beperken tot een over
zichtelijk geheel. Vooral op belang
rijke sectoren ligt de zaak nog geheel
open.
Wat doet Delors?
De grote vraag is wat de Europese
Commissie, dan met name commis
sievoorzitter Jacques Delors, gaat
doen. De Fransman wil in de eerste
plaats meer geld. In de tweede plaats
wil hij minder besteden aan land
bouw en meer aan de economische
ontwikkeling van zwakke regio's.
Alleen op die manier zijn de armere
EG-landen straks bij het open gooi
en van de grenzen opgewassen tegen
de moordende concurrentie uit het
rijke noorden.
Bezuinigen op landbouw past in het
straatje van Engeland en Nederland.
Deze twee landen steken niet onder
stoelen of banken dat zij hun porte
monnee alleen willen trekken als er
bindende afspraken worden ge
maakt over dwingende produktiebe-
perkende maatregelen, in het EG-
jargon stabilisatoren. "Ik heb nog
liever dat de top mislukt dan dat
daarover halfzachte akkoorden wor
den gesloten", aldus minister Hans
van der Broek van Buitenlandse
Zaken.
Tot dusver zit de commissie vrijwel
op dezelfde lijn. Maar Delors moet
ervoor zorgen dat zijn hele pakket
de eindstreep haalt en daarvoor
heeft hij 12 landen nodig. De kans
bestaat daarom dat hij opschuift in
de richting van Frankrijk en Duits
land. Frankrijk wil wat minder fors
het mes zetten in de landbouwuitga
ven. De Bondsrepubliek eigenlijk
helemaal niet. Het afgelopen week
einde bleek de Commissie al bereid
de garantiedrempels voor koolzaad
en zonnebloemen wat op te trekken.
Goede huisvrouw
Aan Nederlandse zijde werd dat op
schuiven van 2 commissies be
schouwd als een veeg tegen. De toe
geving zal volgend jaar 1 miljard
gulden gaan kosten. De Nederlandse
inspanningen zijn er juist op gericht
de Commissie aan boord te houden,
eventueel door enige ruimhartigheid
Vrijdag 4 december 1987
bij de structuurfondsen. Om de sta
bilisatoren voor de Duitsers aan
vaardbaarder te maken zal men de
inkomenseffecten kunnen verzach
ten via nationale steunmaatregelen.
Dat ligt dan wel weer moeilijk bij de
zuidelijke landen.
Het is verder een open vraag wat de
Nederlands-Britse gelegenheidscoa
litie uiteindelijk waard is. Het uit
gangspunt van de twee landen is
volstrekt verschillend. Nederland
heeft enorme belangen bij het Euro
pese landbouwbeleid en hoopt via
een sanering te bereiken dat het in
stand blijft. Engeland heeft geen di
rect belang bij het landbouwbeleid.
Thatcher vindt alleen dat zij te veel
betaalt en te weinig terug krijgt. Het
past verder beter in haar filosofie
om ook het Europese huishoud
boekje "als goede huisvrouw" te
bestieren. Dat het gemeenschappe
lijk landbouwbeleid daarbij hier en
daar een deuk oploopt is van minder
belang, zo stelde minister Gerrit
Braks enkele weken terug al zorge
lijk vast.
Pijngrens
Ondanks alle harde woorden mag
dan ook niet worden uitgesloten dat
de Britten genoegen nemen met wat
minder strenge stabilisatoren als zij
Mr. Ing. J. Brinkman is met ingang
van 1 september 1988 benoemd tot
algemeen secretaris van het Konink
lijk Nederlands Landbouw-Comité.
Hij volgt ir. G.D.J. Struikenkamp
op, die dan gebruik maakt van de
vut-regeling. Tevens is drs. A.A.
Jaarsma benoemd tot plaatsvervan
gend algemeen secretaris van het
KNLC.
Tot beide benoemingen heeft het
hoofdbestuur van het KNLC beslo
ten op 1 december jl. Beide heren
zijn thans secretaris van het KNLC.
Jan Brinkman (33) is geboren in
Rotterdam. Hij bezocht de Middel
bare en Hogere Agrarische School
van het KNLC. Zijn rechtenstudie
aan de Erasmus Universiteit te Rot
terdam voltooide hij in 1986.
De afgelopen jaren was hij vooral
belast met grondgebruikszaken en
milieu. Mr. Brinkman heeft zich in
het bijzonder bezig gehouden met de
oprichting van Fagoed, een fonds
voor belegging in agrarisch onroe
rend goed.
Adam A. Jaarsma (50), geboren in
het Friese Sint Nicolaasga, studeerde
sociale geografie aan de Universiteit
van Amsterdam. Van 1962 tot eind
1979 was hij in dienst van de Friese
Maatschappij van landbouw, eerst
als agrarisch-sociaal voorlichter en
daarna als hoofd sociaal-
economische voorlichting. Vanaf 1
januari 1980 is hij in dienst van het
KNLC als hoofd sociaal-
Mr. J. Brinkman
economische voorlichting en als se
cretaris bedrijfsontwikkeling en
voorlichting.
Fiat herstruktureert sektor
landbouw en grondverzet
De huidige dochterondernemingen Fi-
atagri, Fiatallis en Fiat-Hitachi Exca
vators 'SpA, zullen worden
opgenomen in een nieuwe onderne
ming onder de naam Fiatgeotech. De
verwachte omzet in 1988 van deze
nieuwe company bedraagt 4,3 miljard
gulden.
Het dagelijks bestuur werd gemach
tigd mee te werken aan de oprichting
van een gemeenschappelijk bureau
sociaal-economische voorlichting
van de drie centrale landbouworga
nisaties. Het is de bedoeling functio
narissen van de organisaties daar te
detacheren; vanuit het KNLC zal
mevrouw ir. Bierhuizen per 1 janua
ri a.s. al (voorlopig) naar dat bureau
gaan om als coördinator voor de
automatisering op te treden.
Het hoofdbestuur had geen moeite
met de begroting 1988 van het Land
bouwschap die geen heffingsverho
ging inhoudt. Wel herhaalde het de
al vaker geuite wens om een extern
bureau het schap eens te laten door
lichten.
Zuivelbeleid
Met betrekking tot de actuele natio
nale kanten van het zuivelbeleid was
het hoofdbestuur het eens met de
opvatting in de veehouderij-organen
dat de extra korting van melkquota
van 0,5% dit jaar moet worden te
ruggedraaid. Met de keuze van het
systeem voor volgend jaar moet nu
toch eens haast worden gemaakt, zo
werd geconcludeerd. Dat zal volgens
het hoofdbestuur het B-systeem (su
perheffing ook per fabriek regelen)
moeten zijn. Het zg. Deense systeem
(voor het hele land regelen) zou ook
terdege moeten worden overwogen.
Er moet voor gezorgd worden dat de
nieuwe opkoopregeling slaagt; dan
kan het nationaal te veel uitgegeven
quotum worden gecompenseerd. De
in de opkoopregeling in te bouwen
maxima moeten dan niet te krap
zijn. Het hoofdbestuur hoopte dat
er inderdaad toch nog iets ruimte
zou komen in de vetquotering, die
thans in Brussel weer in discussie is.
Vanuit de veehouderijcommissie
werd gesteld dat de georganiseerde
landbouw zich ook spoedig moet
uitspreken voor een afzwakking van
de per 1 april a.s. toe te passen kor
ting op de quota (geen tijdelijke
schorsing van 1,5%) en wellicht ook
van de hoogte van de superheffing).
Wat het EG-beleid in het algemeen
betreft werd zorg uitgesproken over
het stringente standpunt dat de Ne
derlandse regering zou willen inne
men over de EG-financiering tijdens
de komende Top in Kopenhagen.
Meer marktevenwicht en beheersing
van garantie-uitgaven zijn begrijpe
lijk, maar daarbij horen wel steun
aan achtergebleven gebieden en
groepen en andere flankerende
maatregelen.
Akkerbouw
Het hoofdbestuur vroeg met klem
te pleiten voor een bruikbaar en
doelmatig gewasbeschermingsbe-
leid. Als nog geen alternatieve mid
delen of methoden beschikbaar zijn,
zal bij verboden met een redelijke
overgangstijd moeten worden
gewerkt.
Dinoseb is het duidelijke voorbeeld
van het ogenblik. Vanuit de akker-
bouwgelederen werd nogmaals on
genoegen geuit over de negatieve
opstelling van minister Braks ten op
zichte van gerechtvaardigde akker-
bouwverlangens; de minister meen
de daarvan in de onlangs gehouden
algemene vergadering van het
KNLC ook weer eens blijk te moeten
geven.
Overige aangelegenheden
Met nadruk werd in het hoofd
bestuur gewezen op de moeilijke po
sitie van vele, kleinere, varkensfok
kers. Die blijkt ook duidelijk uit de
aantallen noodgevallen die de laatste
tijd bij de sociaal-economische voor
lichting terechtkomen. Het hoofd
bestuur herhaalde wat het reeds eer
der stelde voor zulke situaties in deze
en andere sectoren: gezorgd moet
worden voor snelle en passende hulp
in het kader van de daarvoor be
staande voorzieningen.
Tijdens een persconferentie heeft de
voorzitter van het Deutsche Bauern-
verband, Constantin Heereman, on
langs het startsein gegeven voor een
landelijke handtekeningenactie on
der het motto: "Zeg ja tegen het
'Reinheitsgebot".
Met de actie, die tot 15 december zal
duren probeert het Duitse land
bouwbedrijfsleven het publiek te
mobiliseren tegen de dreigende op
komst van zuivel- en worstimitatie-
produkten.
De Bondsrepubliek wordt op het
moment geconfronteerd met door de
EG-Commissie aangespannen pro
cedures tegen de in Duitsland geldige
zuiverheidseisen voor zuivel- en
vleesprodukten. Omdat deze zuiver
heidseisen niet alleen de productie
maar ook het verhandelen van die
produkten in Duitsland verbieden,
acht de commissie ze in strijd met
het principe van het vrije handels
verkeer dat neergelegd is in het EG-
verdrag. Met de actie willen de initi
atiefnemers volgens Heereman geen
aanval doen op sojaprodukten of op
smeersels uit plantaardig vet. Zulke
produkten zouden echter niet als
'worst", kaas of boter mogen worden
gepresenteerd. Dit zou namelijk de
consument misleiden, die verwacht
dat de grondstof voor zuivelproduk-
ten melk en voor worst vlees is. Een
felle reactie kwam van de Duitse
Consumentenbond, die de initiatief
nemers misleiding verwijt. Volgens
de consumentenbond is er geen zui
verheid, noch bij worst noch bij zui
vel, die moet worden beschermd. De
consumentenbond vindt het veeleer
nodig de handelsbarrières af te
breken.
Detlef Stachetzki, Agra-Europe,
Bonn
AGV in brief aan Lubbers:
Toekomst EG veilig stellen
"Binnen de Europese Gemeenschap
is thans sprake van een schrijnend ge
brek aan politieke moed, bovendien
is de wil om tot fundamentele beslis
singen te komen onvoldoende aanwe
zig", dit schrijft het Agrarisch
Groothandels Verbond in een brief
aan premier Lubbers.
Het AGV, de overkoepelende orga
nisatie van agrarische handelsorgani
saties, maakt zich grote zorgen met
betrekking tot de toekomst van de
Europese Gemeenschap en dus ook
met betrekking tot het EG-
landbouwbeleid.
Volgens het AGV zijn fundamentele
beslissingen noodzakelijk, wil het
gestelde doel, realisatie van één inter
ne EG-markt, gerealiseerd worden.