Overheid moet Farm Credit-banken redden Trekkracht voor Kenya biedt avondvullend programma voor afdelingen en kringen Duitse Groenen willen alternatief keurmerk Na landbouwkrisis in VS: Sprinkhanen in Marokko en Algerije Het Amerikaanse Farm Credit-systeem zit tot over de oren in de schulden. Als de overheid niet massaal bijspringt, dan gaat het Ame rikaanse systeem van boerenleenbanken zelfs finaal over de kop. 'Dit is werkelijk onvoorspelbaar, want Farm Credit was tot voor kort nog behoorlijk winstgevend. Het is de nasleep van de landbouwkrisis', zo meent Ed Jones. Hij is een bejaard veehouder die West-Tennessee vertegenwoordigt in het Huis van Afgevaardigden in Washington DC. Farm Credit heeft de afgelopen twee jaar al ruwweg vijf miljard dollar, ofwel tien miljard gulden verlies ge leden. Over twee jaar zal dat tekort zelfs zijn opgelopen tot zestien mil jard gulden. Farm Credit vraagt de Amerikaanse regering nu om twaalf miljard gulden steun. Als het aan het Amerikaanse Huis van Afgevaardig den ligt, zullen ze die nog krijgen opk. De kritici wijzen er op dat het om ongehoorde bedragen gaat. De redding van Farm Credit kost zelfs meer dan de sanering van het faillie te New York enige jaren geleden. Het Huis van Afgevaardigden is zo juist tot het besluit gekomen om Farm Credit dit boekjaar alvast 2,5 miljard dollar, dus vijf miljard gul den, toe te stoppen. De Senaat wérkt aan een soortgelijke regeling. In het ingewikkelde Amerikaanse bestuur moeten die twee regelingen dan ver volgens samengesmeed worden tot wetgeving. Overheidsgeld in Farm Credit pompen is overigens niet de enige oplossing. Het hele systeem zelf wordt ook gereorganiseerd. Om de reeks andere maatregelen te begrijpen dient men eerst de achter gronden van de krisis te schetsen. Die zijn ook voor Nederland van be lang. Ze leren namelijk dat het a. be langrijk is om een landbouwkrediet stelsel (dus als Rabo) te hebben dat niet alleen leunt op de land- en tuin bouw en b. dat reserve-vorming bij zulke banken noodzakelijk is. Tenzij men zijn heil zoekt bij de regering, zoals Farm Credit nu doet. Opgericht in 1916 en hervormd begin dertiger jaren, betaalde Farm Credit twintig jaar geleden de laatste schul den bij de overheid af. In de daarop volgende zeventiger jaren maakte men fantastische winsten. De groei van de Amerikaanse landbouw deed de boeren en hun koöperatieve ban ken denken dat de bomen tot in de hemel bleven groeien. Farm Credit ging haar kliënten zelf overhalen om meer te lenen. In 1971 had men bo vendien toestemming van de over heid gekregen om voortaan gronden tot 85 procent van de waarde te gaan financieren. Boerenleenbank Farm Credit is op de keper be schouwd een echte boerenleenbank. Waarmee wij willen zeggen, dat de agrariërs er alleen kunnen lenen, maar niet sparen of beleggen. Men trekt de middelen voornamelijk aan via obligaties op de grote beleg- gersmarkt. Hier lag de tweede uit glijder. In de zeventiger jaren steeg de spaarrente nogal. Maar Farm Credit kon nu nog lang relatief goedkoop blijven uitlenen op basis van vroeger uitgezette obligatie leningen. Toen in 1980 door de dure dollar de agrarische eksportprijzen tuimelden, brak een komplete farm-krisis uit. Farm Credit bleek ineens op wanke le benen te staan. Enerzijds dook de waarde van de onderpanden (veelal landbouwgronden) enorm naar be neden. Tegelijk moest Farm Credit, toen de algemene rente ook in de VS fors daalde, de boeren duur blijven lenen, omdat het systeem vastzit aan obligatieleningen uit het verleden. Dodelijk was ten slotte dat honderd duizenden farmers niet meer aan hun verplichtingen konden voldoen. 'Farm Credit zit nu met een bundel slechte debiteuren', zo konkludeert in Washington DC 'Congressional Quarterly', waaraan wij een en an der ontlenen. Farm Credit financiert een derde van de Amerikaanse land- en tuin bouw en de helft van alle hypothe ken die daar uitstaan. In totaal heeft men ruim honderd miljard gulden uitgeleend. Dat is een gigantisch be drag als men het vergelijkt met de 25 miljard gulden die de Rabobank de Nederlandse agrariërs heeft geleend. Ruwweg een kwart van alle leningen staat in een kwade reuk of moest worden afgeschreven. De oplopende verliezen doen de afgelopen jaren veel kredietwaardige farmers beslui ten elders klant te worden. Zij zoe ken dan hun, heil bij handelsbanken, onroerend-goed-maatschappijen en de talrijke kleine bankjes die de Ver enigde Staten nog kennen. Eén van de maatregelen die nu ge- De fraktie van de Groenen in de Duit se Bondsdag heeft een wetsontwerp ingediend met als doel de bescherming van benamingen als "bio-", "biolo gisch", "eko-" of "ekologisch" voor levensmiddelen. Tot op heden is er geen wettelijke bescherming voor deze benamingen. De konsument die der gelijke produkten wil kopen en geen zin heeft om opgelicht te worden, moet óf naar een producent gaan die hij of zij persoonlijk kent, óf moet de produkten kopen die het merk dragen van de privaatrechtelijk georganiseer de verenigingen zoals "Demeter". De Groenen willen nu een systeem van regels voor biologisch of ekolo- gische produkten wettelijk vastleggen en ook een openbaar kontrolestelsel opzetten. Daarmee hopen de Groenen meer zekerheid voor de konsument te kreëren en ook de prikkel voor de producent te verhogen om met de bio logische teelt te beginnen. Volgens het wetsontwerp moeten de alternatief ge kenmerkte produkten apart van de konventionele produkten worden ge produceerd, opgeslagen en aan geboden. Bij de kontrole op residuën kan na tuurlijk niet geëist worden dat de al ternatief voortgebrachte troffen wordt komt er op neer dat Farm Credit meer onder kontrole komt van de Farm Credit Admi nistration. Dat is de officiële toe zichthoudende instelling van de cen trale overheid. Op advies van Hugo Steensma, direkteur van de Rabo bank voor de VS in New York, ko men wij op zoek naar achtergronden van de krisis terecht in McLean. Dat is een kantorenstad nabij Washing ton DC, waar het nieuwe en luxueu ze hoofdkwartier van de toezicht houdende instelling staat. Money-centra De woordvoerders Ron Erickson en Frank Aigner wekken niet bepaald de indruk een binnenkort failliete bank te moeten vertegenwoordigen. Zij onderstrepen dat Farm Credit zowel historisch als financieel zoda nig in het maatschappelijk bestel ge worteld is, dat de overheid wel moet bijspringen. Ook wijzen ze er op dat met deze krisis een aantal zwakke elementen in Farm Credit (zoals het gebrekkige toezicht op de plaatselij ke banken) wordt versterkt. 'Onze investeerders, waaronder veel bui tenlanders gaan er kennelijk van uit dat het met Farm Credit wel goed zit', aldus Erickson. Farm Credit had als losse federatie van 37 grote 'money-centra' ver spreid over de hele VS, geen sterke centrale beleidmakende autoriteit. Het land was tot nu toe opgedeeld in twaalf enorme regio. In elke regio vind je dan een hypotheekbank, een voedingsmiddelen absoluut residu-vrij zouden zijn. "Voedingsmiddelen kunnen niet beter zijn dan het milieu waarin zij worden voortgebracht" is het kommentaar. Daarom werd ervan afgezien om speciale grenswaarden voor verontreinigingen vast te stellen. Verzet De traditionele politieke krachten in de Duitse landbouwwereld, vooral het Deutsche Bauernverband, verzetten zich nogal tegen een aparte behande ling van alternatieve en konventionele produkten. De boerenbond vreest dat door inzet van de overheid voor de al ternatieve teelt, de konsument de in druk krijgt dat de konventionele produkten minderwaardig zijn. Maar in de Duitsland omringende EG- landen zijn reeds wettelijk bescherm de bio-keurmerken, zoals het "natu re et progrès" teken in Frankrijk, of ze zijn in voorbereiding. In sommige kringen wordt dan ook geredeneerd dat wanneer Duitsland achterblijft, een behoorlijk deel van de markt aan buitenlandse aanbieders wordt over gelaten. Een deel dat ook de kleine Duitse familiebedrijven ten goede had kunnen komen. Detlef Stachetzki, Agra-Europe, Bonn bank voor korter lopende leningen en één voor de financiering van de koöperaties; alle drie dus van Farm Credit. Het zijn met name de hypo theekbanken waar nu de rotte appe len zitten. Die twaalf grote regionale banken opereren nogal zelfstandig. Met als gevolg dat sommigen bloeien, terwijl andere failliet dreigen te gaan. De lekker lopende banken beschuldigen de verlieslijders van mismanage ment. Plaatselijke banken voeren bovendien aktie tegen de centrale lei ding. In Texas hebben ze miljoenen uitgegeven om processen te voeren tegen de hoogste leiding van Farm Credit. Er zijn trouwens ook boeren die pu bliciteit trekken met processen tegen Farm Credit, dat hen tezeer in de schulden zou hebben gestoken. Het hele Farm Credit-systeem staat kort om nu ter diskussie. Maar van een vertrouwenskrisis bij de beleggers is, zoals gezegd, geen sprake. Zij reke nen kennelijk op de Amerikaanse overheid. Rentekorting Bij de reddingsoperaties spelen ten minste twee nogal omstreden kwes ties. De eerste betreft het plan om een speciale markt te scheppen voor agrarische financieringen onder ga rantie van de overheid. Voor die ge bundelde leningen wil men dan, on der andere op de beurs van Wall Street, tegen betrekkelijk lage rente de financiën aanboren. Zowel Farm Credit als de andere financiële instel- Platform Biologische Landbouw van start Verschillende organisaties, die zich sterk maken voor de verdere ontwik keling van de biologische landbouw hebben het Platform Biologische Landbouw (P.B.L.) opgericht. De belangrijkste doelstelling van het nieuwe Platform is gezamenlijk, met gebundelde krachten van de aan gesloten deelnemers, te werken aan een positieve ontwikkeling van de Volgens een bericht van 4 novem ber van het persbureau Reuter is het onwaarschijnlijk dat de zwerm sprinkhanen die Marokko is bin nengedrongen het belangrijkste aardappel- en fruitteeltgebied zal bereiken. Het is voor het eerst in 20 jaar dat een zwerm Marokko en het buurland Algerije heeft be reikt. De zwerm was op het mo ment van berichtgeving nog 400 km verwijderd van het belangrijk- steteeltgebied. Daartussen ligt nog het Atlasgebergte. Volgens experts is er grote kans dat ze daar niet overheenkomen, ook al drijft de wind ze wel in die richting. De sprinkhanenzwerm zou dan een hoogte van 2000 m moeten over bruggen. De situatie in Algerije is meer ver ontrustend. Daar is de zwerm niet alleen dichterbij de belangrijkste lingen die zich bezighouden met land- en tuinbouw hebben wel oren naar dit nieuwe systeem. Volgens een studie van de American Bankers Association zou de modale boer via deze aparte markt voor agrarische leningen jaarlijks zeker tienduizend dollar (twintig duizend gulden) aan rentelasten kunnen besparen. Maar er is felle kritiek vanuit andere hoeken van het be drijfsleven. Men vreest dat ook an dere zwakkere sektoren (staalnijver- heid, tekstiel, olie, bouw) zo'n afge schermde financiële markt willen hebben. Het Witte Huis (de presi dent) heeft verder bezwaar tegen de kosten. Wat denken de farmers zelf van de hele Farm Credit-operatie? Hun or ganisaties staan uiteraard achter de reddingsplannen. De kwestie is hier dat zij echter bang zijn achteraf de rekening te moeten betalen. Want zes miljard dollar voor Farm Credit, dat zou de kosten van het Ameri kaanse landbouwbeleid nog eens met 25 procent opdrijven. Ga niet in de lopende landbouwpro gramma's snijden om de kosten van de redding van Farm Credit te ver halen. Want dan komen de farmers nog meer in de problemen. En met hen opnieuw Farm Credit', zo advi seren de gezamenlijke boerenorgani- saties de overheid. Eén ding is wel duidelijk: over de redding van Farm Credit is voorlopig het laatste woord nog niet gezegd. (Jan Werts, Washington DC) biologische landbouw. De volgende organisaties nemen thans deel: Alternatieve Konsumen- ten Bond, Amsterdam; De Kleine Aarde, Boxtel; Vereniging tot Be vordering van de Biologisch- Dynamische landbouw, Driebergen; Nederlandse Vereniging voor Ekolo- giese Landbouw, Hattem; Projekt- groep Alternatieve Landbouw, Landbouw Universiteit, Wage- ningen. teeltgebieden, maar ook bestaat de kans dat de zwerm vanwege het gebergte die kant op gaat. Maar volgens een landbouwdeskundige zullen de sprinkhanen minder in vloed hebben op de voedselvoor ziening dan de droogte die daar op dit moment heerst. Alhoewel de si tuatie nog niet hopeloos is, kan bij nog langer uitblijvende regenval de voedselvoorziening wel in de problemen komen. De uitvoerende kommissie van de Europese Gemeenschap heeft 500.000 ECU beschikbaar gesteld voor hulp aan Marokko, om daar de sprinkhanenplaag te bestrijden. Het geld is bestemd voor de aan koop van bestrijdingsmiddelen en de verspreiding daarvan. De Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties heeft de distributie op zich genomen. De tentoonstelling Werktuigen in Ontwikkeling, die onlangs in Heinkenszand werd gehouden, vormde de start van het tweede projektjaar van de aktie Trek kracht voor Kenya van de Zeeuwse landbouworganisaties en het ZAJK. In het eerste jaar heeft een ver heugend aantal kringen en afde lingen van de deelnemende orga nisaties aandacht besteed aan 'Trekkracht voor Kenya'. In de meeste gevallen gebeurde dit aan de hand van de gelijknamige dia serie. Vaak werd de diaserie inge leid door een van de leden van de begeleidingskommissie. Voor het komend seizoen is het aanbod uitgebreid met een diskussie-spel: 'Trekkracht voor Kenya in perspektief'. Dit dis- kussiespel plaatst het projekt Trekkracht voor Kenya in' het bredere kader van het wereld- voedselvraagstuk. Aan de hand van een 20-tal tekstkaarten kun nen diskussie-deelnemers hun vi sie over oorzaken, gevolgen en oplossingen van het voedsel- vraagstuk duidelijk maken. Van zelfsprekend komen hierbij me ningsverschillen naar boven die door de aard van het spel goed bespreekbaar worden. Tenslotte richt het spel zich op mogelijke oplossingen en de rol die wij daarbij zelf (kunnen) spelen. 'Trekkracht voor Kenya in perspektief' gaat dus verder dan een kennismaking met liet pro jekt alleen. In kombinatie met de dia-serie en begeleiding door een van de kommissieleden kan elke afdeling, kring, RAK of Regio- groep een avondvullend pro gramma opzetten rond Trek kracht voor Kenya en plattelands ontwikkeling in de Derde We reld. 'Om het besef dat het nodig is de honger in de wereld uit te bannen levend te houden'. Bestu ren die het aandurven kunnen kontakt opnemen met een van de leden van de begeleidingskom missie of het aktiesekretariaat. Bel voor een afspraak of nadere informatie: de heer Sandee (01107 - 1624) (CBTB), de heer Hoiting (01100-21010) (ZLM), de heer Rops (013-378519) (NCB), Rinus van 't Westeinde (01194-362) (NCB), Nellie Rijk (01119-1381) (ZAJK-vrouwen) of Ad Phernam- burg (01100-21010) (ZAJK en actie secretariaat). 20 Vrijdag 20 november 1987

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 20