Oppassen is de boodschap! vanuit de Z.L.M. gezien zuidelijke landbouw maatschappij 'Zakelijk' VVD lanceert een sectorplan akkerbouw Koördinatie OTTD -en tuinbouwblad VRIJDAG 30 OKTOBER 1987 75e JAARGANG NO. 3898 Bij de gebr. A. en W. Louwerse uit Veere werden eind vorige week deze bruine bonen van de ruiter af gedorst. Doordat op dit perceel bijna geen water heeft gestaan was de opbrengst redelijk goed. De ge broeders Louwerse worden geholpen door hun zwager H. Jansen (m.). Op de combine zit de heer H. Dieleman van loonbedrijf H.P. Louwerse uit Serooskerke (geen familie). Zie voor een impressie van het loonwerk pag. 15. De beleggers in aandelen maken zenuwslopende tijden mee. De telefoons bij de banken staan niet stil en me nigeen komt tot de ontdekking, dat het beleggen van geld in aandelen naast winst ook flink verlies kan ople veren. Juist bij zulke schokbewegingen komt de dege lijkheid van beleggen om de hoek kijken. Eén ding is zeker, de beleggers van grond hebben geen onrustige week doorgemaakt en de prijzen van de grond blijven op een rustig niveau. Dit is mede te danken aan de pachtwet en toch wil de overheid in deze wet wijzi gingen aan gaan brengen. Op zich geen slechte zaak, immers een zichzelf respekterende overheid moet zijn wetgeving aanpassen aan de eisen van de tijd. Maar voorzichtigheid is geboden. De reden waarom de pachtwet indertijd zijn intrede in onze samenleving deed is bij vele ouderen nog maar al te goed bekend. Naast een ekonomische wetgeving is de pachtwet nl. ook een stukje sociale wetgeving. De overheid zelf is naast wetgever ook als grootste grondbezitter in ster ke mate bij deze zaak betrokken. Soms hebben wij wel eens de indruk, dat juist dit laatste de overheid in pro blemen brengt met de uitvoering van haar taak als pachtwetgever. Het is bekend dat het areaal pacht af neemt. Als één van de verklaringen daarvoor wordt door sommige de te lage pachtprijs aangevoerd. Wij zijn het daar niet mee eens: geld in grond steken doen naast de ondernemers ook beleggers. De beleggers doen dat niet voor niets, dat is duidelijk. Ze kunnen zich financieel iets permitteren en werken op lange termijn, zonder kopzorgen te willen hebben van sterke fluktu- aties. We mogen gerust konstateren dat deze beleg gingen voor de institutionele beleggers maar ook voor partikulieren een goed tot zeer goed rendement gege ven hebben. Partikuliere beleggers hebben echter in de loop der jaren moeten konstateren dat andere politie ke inzichten omtrent het begrip bezit (niet alleen in Ne derland maar in heel de wereld) geleid hebben tot gedwongen verkoop bij verervingen omdat hoge suc cessierechten moeten worden betaald. De institutio nele beleggers hebben hier geen problemen mee want die betalen geen successierechten. Zij wachten rustig af tot grond vrijkomt wegens het niet aanwezig zijn van opvolgers die rechten hebben in de zin der wet en gaan dan over tot verkoop of pacht of sluiten een erfpacht- kontrakt. Ook de beëindiging van de pacht op 65-jarige leeftijd bij gebrek aan een opvolger levert statistisch gezien een bepaald percentage vrije grond op. Op die manier ontstaat voor deze groep beleggers een goed rendement. Zij zijn dan ook regelmatig op de markt om grond te kopen. De overheid is ook aan de markt om te kopen en te ver kopen. Vooral de motie Faber gaf destijds de aanzet daartoe. Goede gronden worden verkocht en natuur gebieden etc. worden teruggekocht. Wanneer het over direkt rendement gaat zullen deze teruggekochte gron den nogal wat minder opbrengen, nee, wellicht geld kosten. We zijn ons bewust dat de overheid meer ta ken heeft dan alleen het verpachten van grond maar betwijfelen of het wel juist is om teveel geld te steken in objekten die geen rendement opleveren maar alleen worden aangewend voor het welzijn. Ook weet de overheid bij het vrijkomen van grond wanneer ze niet verkoopt en meewerkt aan saneringen van bedrijven, dikwijls gaten te vinden om betere voorwaarden te be dingen. Taxaties van de Grondkamer worden bijna nooit als maatstaf gebruikt bij deze transakties. Het is ons genoegzaam bekend, dat dergelijke zaken in de Zuiderzeepolder en op het oude land worden gedaan op basis van vrijwilligheid en dat het geen verplichting is. Eén ding is zeker: we kunnen de overheid in deze zaken zeker niet betichten van "onzakelijk" beleid. Er wordt inderdaad uitgehaald wat er inzit. Wanneer het de bedoeling van de regering is de pachtwet te wijzi gen om op die manier als privaatrechterlijk bezitter be- De liberale woordvoerder Piet Blauw is van mening dat de akkerbouw in de hoek zit waar de klappen vallen. Daarom presenteerde hij tijdens de begrotingsbehande ling een "sectorplan akkerbouw". Het plan bestaat uit zeven hoofdpunten: een prijsstabilisatie voor granen; overbruggingsfinanciering voor het rampjaar 1987; een VUT-regeling met prioriteit voor de akkerbouw; een ge richt extensiveringsprogramma; inspelen op energiewin ning uit biomassa; eiwit- en celluloseproduktie snel ter hand nemen; tijdelijk grond uit produktie. "Het is een discussiestuk" stelde Blauw, maar "alterna- tiefloze, wellicht enkele negatieve reacties, leggen we ter zijde." De achtergrond voor het initiatief van Blauw is deels het huidige rampjaar en deels de doorschuiving van problemen uit andere sectoren. "Vanaf de invoering van de superheffing is het areaal grasland met 40.000 ha in gekrompen, terwijl het areaal akkerbouw met 55.000 ha is uitgebreid. Door vrijkomende produktiemiddelen uit de veehouderij in de akkerbouw in te zetten, slibben de marktsectoren vol. De akkerbouw dreigt vogelvrij te worden verklaard, men mag er ongestraft op schieten. Daar krijgt men in de toekomst ook nog een premie voor. Dit kan zo niet doorgaan, dit is een weg zonder licht." Voor de overbrugging van de slechte oogst van dit jaar denkt Blauw aan rentefaciliteiten, die via het O S fonds ter beschikking zouden moeten komen. De termijn van uitvoering mag niet langer zijn dan vier jaar en wan neer men binnen die termijn inkomensbelastingplichtig wordt, vervalt de regeling. Extensiveringspremie De VUT met voorrang voor de akkerbouw ziet Blauw als de evenknie van de melkopkoopregeling. Voor de granen wil Blauw niet alleen geen verdere prijs daling, maar ook een bevordering van de verbouw van bakrassen. Door de oogst te vervroegen, kunnen er vol gens de VVD'er minder kunstmest en bestrijdingsmidde len worden gebruikt. Ook zou dit de weerrisico's beper ken bij de oogst. De opbrengstvermindering die hier on vermijdelijk het gevolg van is, wil hij opvangen met een extensiveringspremie. De financiering hiervan moet ko men uit de besparingen die optreden door een grotere be hoefte aan (goedkopere) graanvervangers. Energieproduktie uit akkerbouwprodukten (ethanol, melasse) is het volgende onderwerp van het VVD- sectorplan, samen met meer aandacht voor eiwit- en cel luloseproduktie. Als laatste punt spreekt het plan van het tijdelijk uit pro duktie nemen van grond. "We moeten leren van de fou ten die in Amerika gemaakt zijn met dergelijke syste men", aldus Blauw, "het gevaar is dat een zogenaamd braaksysteem oneindig is. De ha-opbrengst blijft immers doorstijgen." ter aan haar trekken te kunnen komen, dan hebben wij daar grote moeite mee. De opzet van de pachtwet was en is tweeërlei; ekonomisch en sociaal. Een derde ele ment nl. de overheid als belanghebbende bezitter hoeft er ons inziens niet bij te komen. Het Landbouwschap heeft er in een gesprek met de minister-president recent op aangedrongen dat er meer koördinatie met de minister van Landbouw moet zijn. De ene minister vaardigt dit, de ander vaardigt dat uit. De landbouw wordt gekonfronteerd met de nadelige gevolgen. De indruk is soms weieens, dat men het wil lens en wetens doet om op die manier als vakministers minder gerichte weerstand te krijgen van de gedupeer de tak. Wij gaan van dat willens en wetens voorhand niet uit Wel vinden wij dat t.a.v. de grond die koördinatie die ook het landbouwschap voorstaat heel duidelijk moet gelden. Wat Ruding en Koning willen en wat Nijpels klaarstoomt daar moet Braks achter kunnen staan en dat willen wij weten ook. De situatie is nu zo, dat uit de miljoenennota blijkt dat de regering een heroverwe gingsprocedure start t.a.v. het pachtbeleid. Verschil lende departementen zijn hierbij betrokken. In de memorie van Toelichting van de minister van Land bouw vinden wij echter niets omtrent deze zaak. Op passen is de boodschap. A.H. Munters

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 1