Door grote inzet medewerkers kunnen loonbedrijven werkachterstanden weer inhalen Vaste klanten Drainage Lange werktijden Materieel Tarieven Verschuivingen Behalve de boeren hadden ook de loonwerkers dit seizoen diverse malen met oponthoud van het werk door de zware oogstomstandig- heden te maken, hoewel de druk een beetje van de ketel is. Dit bete kende - en betekent nog steeds - ekstra lange werktijden voor de me dewerkers van de loonbedrijven, immers op het moment dat de om standigheden werkhervatting weer toelieten moest de opgelopen ach terstand weer worden ingehaald. Door de grote inzet van loonwer kers en hun medewerkers en de bereidheid om daadwerkelijk de noodzakelijke overuren te draaien lukte dit in de meeste gevallen ook. Oponthoud kwam dit seizoen voor bij nagenoeg alle gewassen, maar met name in de tarwe. In vergelij king met een normaal jaar moest de loonwerker veel vaker van huis, doordat er dikwijls maar korte tijd gedorst kon worden. Verder kon men pas later beginnen en moest er al weer vroeg gestopt worden. Heel vaak kwam het voor dat maar een gedeelte van een perceel geoogst kon worden, zodat men later nog eens te rug moest komen. Nu zien we dat bijvoorbeeld ook bij de snijmais, als een bepaald perceelsgedeelte nog niet berijdbaar is. Ook doordat de diverse werkzaam heden langzamer moesten worden uitgevoerd ontstond er vertraging. Hoeveel vertraging hing soms ook van de boer zelf af, aldus de heer D.J. Haak-Dieleman uit Hoek, die in heel Zeeuws-Vlaanderen en een deel van België loonwerk verricht. Als de boer ekstra mensen in kan zetten bij het in de schuur draaien van de aardappels kan de oogstver- traging beperkt blijven. Als hij dat niet doet kan zelfs het laagste tempo nog te snel zijn. Haak-Dieleman schat dat de gemiddelde vertraging bij het aardappels inschuren zo'n 30% is. De loonbedrijven werken over het algemeen voor vaste klanten, met wie een goed kontakt bestaat. Hier door bestaat er in de meeste gevallen ook veel begrip voor eikaars situatie. Wrevel over en weer komt bij ons daardoor zelden voor, zegt mevrouw J.E. Kloosterman van loonbedrijf C. Kloosterman uit Kapelle. Dit betekent overigens niet dat er onder de boeren nooit prikkelbaar heid ontstond, bijvoorbeeld als de loonwerker pas over twee dagen een kombine beschikbaar heeft en de boer dezelfde dag de tarwe nog ge dorst wil hebben. Een dergelijke gang van zaken kwam vooral veel voor als het weerbericht regen voor spelde. Bij de loonwerker 'regende' het dan telefoontjes, zowel overdag als 's avonds. De televisie is in de ogen van vele loonwerkers dan ook een bezorger van veel overlast. Bo vendien overbodige overlast als de berichtgeving over het weer niet uit komt. Het vergt dan veel van de loonwerker om een en ander altijd in goede banen te leiden. Dit was ook wel - in mindere mate - het geval toen veel boeren tegelijk belden om de mais te komen hakselen. Onder normale omstandigheden worden de loonwerkers wel ruim van tevoren gebeld, meestal enkele dagen. De loonwerkers die wij aan de tele foon hadden spraken dan ook zon der uitzondering hun waardering uit over de medewerking van de boeren. Bovendien is het machinepark min of meer afgestemd op de hoeveel heid te verrichten werkzaamheden, zodat er normaal gesproken niet gauw problemen ontstaan, zegt de heer J. van de Velde van Fa. van de Velde en Zn. uit Kerkwerve. Eén of twee dagen van tevoren bellen maakt een soepele planning mogelijk. 'Als het weer dan spelbreker is proberen we toch zoveel mogelijk onze klan ten op tijd te helpen. Voor een kleine boer wordt dan vaak even wat tijd ingelast, zodat deze niet hoeft te wachten tot we een bepaald karwei bij een grotere boer af hebben', al dus de heer Van de Velde jr. Soms bellen de loonwerkers zelf als dat nodig is: 'Als je kunt rijden moet je rijden. Vaak is het de kunst om Vrijdag 30 oktober 1987 aan de gang te komen', is de mening van de heer Aarts van de Fa. Aarts en Uytdewillegen uit Steenbergen. Deze firma doet naast loonwerk ook veel in de grond-, weg- en water bouw. Bovendien behoort tot het be drijf een eigen boerderij. Behalve door de vaste klanten werd een aantal loonwerkers dit seizoen ook vrij vaak gebeld door niet- klanten. Dit waren vooral boeren die bij de eigen loonwerker niet terecht konden, en daarom soms wel drie, lingen gingen stuk. Ook op de meeste andere loonbedrijven viel het met materiaalpech wel mee. In een jaar als het huidige bewijst een goede drainage zijn nut. Op de goed gedraineerde percelen kan rela tief snel weer gereden worden nadat er een zekere hoeveelheid neerslag is gevallen. Rond Hoek kon in een be paalde tijd door verschrikkelijk veel regen (100 mm in één week) op de slecht gedraineerde percelen geen tarwe gedorst worden, vertelt de heer Haak-Dieleman. 'Als je dat toch zou proberen zou je zeker drie a vier keer terug moeten komen en geregeld vast komen te zitten. Dat gaat gewoon niet. Omdat ca. 6 km van Hoek verwijderd veel minder re gen was "gevallen kon daar wel tarwe gedorst worden, min of meer onaf hankelijk van de gesteldheid van de drainage. Bij de boeren - vaste klan- de gedane investering. Vandaar dat ze alleen maar animo hebben om te draineren als ze weten dat ze de in vestering wel vergoed krijgen. De verschillende loonbedrijven zijn zeer te spreken over de inzet van hun medewerkers in de perioden dat het er op aan komt. Toen na een ge dwongen 'rustperiode' er weer bie ten gerooid konden worden gingen we 's avonds tot 10 of 11 uur door, vertelde de heer H.P. Louwerse die een loonbedrijf heeft in Serooskerke (W). Bij het mais hakselen wordt soms zelfs nog langer doorgegaan, één keer zelfs tot half drie 's nachts. De machinist van de hakselaar hoef de toen de volgende dag pas om 10 uur te beginnen, om toch voldoende lang te kunnen slapen, zegt de heer Louwerse. Normaal begint men 's morgens rond 6 uur (men begint overigens niet overal zo vroeg). Vader en zoon Van de Velde voor hun loonbedrijf in Kerkwerve. Overigens bestaat hun loonbedrijf uit twee bedrij ven, ca. 2 km. uit elkaar. Zowel vader als zoon hebben daardoor een eigen bedrijf, al doen ze wel samen. vier loonwerkers afbelden. Uiter aard werd aan hen niet de hoogste prioriteit gegeven. Als ze dan uitein delijk aan de beurt waren, hoefde het vaak al niet meer, doordat ze te gen die tijd ook bij de eigen loon werker weer terecht konden. Over het geleverde werk zijn de boe ren over het algemeen zeer tevreden. 'Het is een hoge uitzondering als het eens anders is', zegt mevrouw Kloosterman. Het onder alle mogelijke omstandig heden inzetten van het materieel doet een groot beroep op de konditie van de machines. De grote belastin gen die het materieel te verduren heeft gehad wreekt zich vaak op een onverwacht en ongepast moment, als de omstandigheden helemaal niet zwaar zijn of als er gewoon op de harde weg gereden wordt. Bij de fir ma Aarts en Uytdewillegen 'ging al les wat kapot kon gaan ook daad werkelijk kapot'. Volgens de heer Haak-Dieleman zal dit seizoen qua materieel nog vele ja ren doorwerken, doordat er bij di verse machines scheurtjes en derge lijke zijn ontstaan (metaalmoeheid) die pas later, soms na jaren, tot een breuk leiden. Op zijn bedrijf is in een eerder seizoen eens een steek-as van 50 mm doorsnee van een kombi ne 'zomaar' gebroken door slechte omstandigheden in het voorgaande jaar. 'En die breken niet zomaar', voegt hij er aan toe. Dit oogstsei- zoen is er op dit Zeeuws-Vlaamse loonbedrijf nog niet veel materiaal pech geweest, alleen een paar koppe- ten - die moesten wachten leidde dat wel eens tot enig onbegrip'. Haak- Dieleman beseft dat dat onbegrip vaak een uiting van teleurstelling is over de opeenvolging van slechte omstandigheden dit seizoen, daarbij gevoegd de slechte prijzen. Ook de heer Aarts ziet in zijn werk gebied grote verschillen door de drainagetoestand, hij zit nl. in het verkavelingsgebied Kruisland- Wouw. Willen de boeren daar een drainage aanleggen, dan moeten ze dat in 70% van de gevallen doen op eigen risiko wat betreft financiële ze kerheid. Dat wil zeggen dat ze een grote kans lopen dat ze na de verka veling geen vergoeding krijgen voor De motivatie van de medewerkers ontstaat voor een belangrijk deel uit hun agrarische achtergrond. Vaak komen ze zelf van een agrarisch bedrijf. Het is logisch dat er door deze lange werktijden bij de medewerkers ver moeidheid gaat optreden. Overver moeidheid werd overigens vaak voorkomen doordat er bijna nooit een hele week achtereen voluit ge werkt kon worden. De andere kant van de medaille, als er weer eens niets gedaan kon worden was dus dat er een 'welkome rustdag' ontstond. Tijdens een dergelijk oponthoud is er in de regel altijd wel wat te doen, zoals het onderhouden of schoon- Medewerkers van loonbedrijf H.P. Louwerse uit Serooskerke bezig met het hakselen van de maïs bij de heer J. Dekker uit Lewedorp. De heer Dekker is al 14 jaar vaste klant bij het loonbedrijf. maken van de machines. In augustus was dat ook wel eens anders, vertelt de heer Aarts. Toen werd er bijvoor beeld hout gezaagd of een schuur ge verfd. Behalve dat deze bezigheden voor de loonwerker niet altijd even lonend zijn, wekten deze bij het per soneel soms enige wrevel op. De heer J.J. Allaart uit Serooskerke, zelf boer en medewerker van Lou werse: 'W.e gaan wel laat door, maar je kunt niet elke dag van 's morgens vroeg tot 's avonds 11 uur doorgaan. Dan ga je kleine dingetjes vergeten, zoals het weer terugzetten van de richtingaanwijzer'. Hakselaarma- chinist C. Matthijssen uit Gapinge voegt er aan toe: 'Als je te lang ach tereen op de hakselaar hebt gezeten realiseer je je op een bepaald mo ment bijvoorbeeld dat je de laatste vracht niet op het benodigde volle toerental gehakseld hebt'. In de regel wordt met vaste machi nisten gewerkt. Loonwerkers voelen er ook weinig voor met part-timers te werken, doordat dit ten koste gaat van het onderhoud van de machine. 'De een denkt dat de ander er wel voor zorgt, en omgekeerd'. Door de lange werktijden en de bij komende vermoeidheid kan er bij de medewerkers van het loonbedrijf wel eens een geprikkelde stemming ontstaan. Het is van belang dat de leidinggevende personen hiermee re kening houden. Door wisselende omstandigheden zijn uurtarieven heel moeilijk te han teren, zonder per klant grote ver schillen te kreëren. De heer Haak- Dieleman vertelt dat hij een paar jaar uurtarieven voor het dorsen van graszaad heeft gehanteerd, maar door de grote verschillen in tarieven per klant - door verschillende oogstomstandigheden - achter el kaar weer terug ging naar het hektare-tarief. In een bepaald geval zat er wel een faktor drie verschil tussen de uurtarieven van enkele ge lijke percelen graszaad. Alleen de weersomstandigheden waren ver schillend, terwijl de percelen daags na elkaar gedorst waren. In het werkgebied van het bedrijf van de heer Aarts is bij het dorsen van graszaad het uurtarief juist een gebruik, wat geen enkel probleem opleverde. De heer Aarts voelt deson danks het meest voor eert kombina- tie van een vast bedrag per ha plus een bedrag per uur. Voor grote per celen, die snel bewerkt kunnen wor den, zou hierdoor per ha een lager tarief gelden, terwijl dit voor kleine re percelen juist andersom is. Boven dien zou een langer of korter beno digde tijd automatisch in het 'uurge deelte' verwerkt worden. Puur op het loonbedrijf betrokken acht Aarts dit een rechtvaardiger reken methode dan de huidige hektare- tarieven, maar hij beseft dat invoe ring hiervan niet haalbaar is vanwe ge de benadeling die kleine bedrijven ervan zouden ondervinden ten op zichte van de grotere. De heer Haak-Dieleman konstateert in zijn werkgebied een verschuiving onder zijn klanten. Enerzijds zijn er - vooral in West Zeeuws-Vlaanderen - jonge boeren die in hun bedrijf te weinig financiële armslag hebben. Met kollega's schaffen ze zich zelf een kombine, aardappel- of bieten rooier aan (die ze tweedehands ko pen bij de loonwerker), om zo geen kosten voor loonwerk te hoeven uit geven. Anderzijds laten oudere boe ren juist meer werk door de loon werker doen. Wat dit per saldo voor effekt heeft voor de loonwerker weet Haak-Dieleman niet. Hij heeft wel zijn twijfels als jonge boeren zich een inkomen trachten te kreëren door sterk te gaan mechaniseren: 'Zelfs de loonwerker kan zijn machi nes niet rendabel maken. Per be drijf, zo is uit een enquête van de BOVAL gebleken, wordt jaarlijks gemiddeld 53.000,verlies gele den. Loonwerkers schaffen al op grote schaal - in het buitenland - tweedehands machines aan van drie, vier, vijf jaar oud in plaats van nieu we'. Over dat ze in Frankrijk en En geland zulke jonge machines al twee dehands verkopen bestaan bij de heer Haak-Dieleman de nodige vraagtekens. L. Kattenwinkel 15

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 15