Kamer: ondernemers vinden te weinig in landbouwbegroting Nota gewasbescherming valt slecht in Kamer Sociale zekerheidspositie meewerkende vrouw kan beter LANDBOUWBEGROTING SER in advies: Nieuwe normen Landbouwschap: 'Gelijke normen voor Landbouwschap: Nieuw natuur alternatieve produkten in Europa' gebied mag boer niet hinderen Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat minister Braks meer moet doen om de positie van de zelfstandige ondernemers in de landbouw te versterken. Het lange termijn doel van het beleid, een overschakeling van produktie naar beheerslandbouw, werd onder schreven, maar waar blijven de maatregelen die de daardoor veroor zaakte pijn bij de ondernemers moeten compenseren? "De grens waar rechtvaardig en onrechtvaardig elkaar ontmoeten, is voor de VVD-fractie in een aantal omstandigheden bereikt", zei Blauw. En de nieuwe PvdA woordvoerder Huys stelde dat "de minister met de ze begroting te weinig perspectief biedt voor de ondernemers en hun gezinnen in een veranderende landbouw". "De CDA-fractie heeft met instem ming kunnen vaststellen dat reeds eerder ingezette toekomstlijnen wor den voortgezet", zei van Noord na mens zijn partij. "Een meer markt gericht beleid kan sneller bereikt worden wanneer -tijdig voldoende socio-structureel beleid beschikbaar is". Inkomenssteun werd dan ook positief beoordeeld door de CDA, mits deze een tijdelijk karakter heeft. Huys (PvdA) was niet zo te spreken over het marktbeleid. "Als wij Andriessen, minister Braks of de organisaties over marktevenwicht horen spreken, krijgen wij de indruk dat men enkel denkt aan prijsverla ging". Huys vond het opvallend dat de begroting niet actief inhaakt op de socio-structurele maatregelen die in het verschiet liggen. Het afwijzen door de minister van met name de communautaire inkomenssteun be tekent dat de lidstaten zelf de sociale gevolgen van het prijsbeleid moeten dragen". De VVD zette vraagtekens bij inkomenssteun. "Inkomenssteun mag structureel geen produktie in stand houden waar economisch geen plaats voor is. Daarnaast mag er geen concurrentievervalsing ont staan". Krachtig verzette Blauw zich tegen omschakelingspremies voor produkties waar geen overschotten voor bestaan. "Dat is verdringing stimuleren met algemene midde len", aldus Blauw. Braaklegging Over het uit produktie nemen van gronden bestaat nog geen algemene overeenstemming. Het CDA ver klaarde meer voor extensivering te voelen. De VVD wilde braakleggen als tijdelijke maatregel serieus over wegen. Alleen de PvdA noemde het "onontkoombaar", en wilde zelfs van Braks weten of hij zonodig een verplichte regeling zou ontwerpen. De voortzetting van de melkquote ring heeft de instemming van VVD, VVD-woordvoerder P. Blauw. D'66 en de PvdA. De VVD verbindt daar wel de voorwaarde aan dat de toepassing "geliberaliseerd" wordt, dat handel losgekoppeld wordt van de grond. Het CDA pleitte als enige voor een afschaffing na 1989. "Met beëindiging is een Nederlands belang gemoeid. De angst voor een produktie-explosie kan worden overgenomen door een aangescherpt interventiesysteem en een toegesne den markt- en prijsbeleid". CDA woordvoerder van Noord verwees hierbij ook naar de steun die vanuit het bedrijfsleven gegeven wordt voor afschaffing. Het idee om een geïntegreerd melk veeproefbedrijf van start te doen gaan, werd door de Kamer toege juicht. Fiscaal De vraag naar een zelfstandigensta tuut was eveneens Kamerbreed te horen. Blauw: "Wij vragen om in dé volgende ronde een voor de land bouw beter herkenbaar lastenver- lichtingsvoorstel te mogen zien. De fiscale positie van de landbouw is slechts "iets minder meer", in plaats van de vaak gesuggereerde vrijstel lingen". De VVD-woordvoerder verwees naar de situatie in andere landen."In sommige landen voert men amper of geen boekhouding. In Engeland past men een systeem toe dat mij zeer aanspreekt. Eenvoudig gezegd, de uit de onderneming geko men opbrengsten, die weer in dezelf de onderneming worden geïn vesteerd ter versterking van de conti nuïteit, worden fiscaal ontzien". De PvdA vroeg nog eens aan de minis ter of het nu echt zeker was dat de motie over de overname van melk quota binnen de familiekring inder daad zal worden uitgevoerd. Alle partijen spraken zich uit voor een zelfde behandeling van de mestquo- ta. De afschaffing van de WIR mi lieutoeslag werd betreurd, en er werd op aangedrongen dat de 60 miljoen die op de VROM-begroting zijn opgevoerd als compensatie, ook daadwerkelijk voor subsidie van mestopslag worden aangewend. Verontwaardiging was er over de be zuiniging die ook dit jaar weer op de SEV wordt toegepast. 'Vorig jaar werd een bezuiniging van 1 mil joen door een motie van CDA/VVD voorkomen, maar ook in de komen de begroting heeft Braks weer een korting op de voor SEV beschikbare middelen ingebouwd. De Kamer wees erop dat de vorig jaar ingedien de motie een structurele bedoeling had. Ruimtelijke ordening De uitvoering van de Relatienota dreigt door gebrek aan geld te stag neren, melden de woordvoerders van CDA, PvdA en D'66. Van Noord: "De achterstand wordt voor 1992 geraamd op 7700 ha. Realise ring van de eerste fase van de Rela tienota zou op die manier 50 a 60 jaar gaan duren. Het CDA pleit voor een incidentele overschrij dingsmogelijkheid van het budget in de eerste fase, als dat nodig mocht zijn. "Van Noord knoopte hier een pleidooi voor een snelle wijziging van de Pachtwet aan vast. De PvdA ondersteunde dat en overwoog met een eigen initiatief te komen, om de pacht van terreinen met een hoge na tuurwaarde te vergemakkelijken. Het was voor PvdA woordvoerder Servaes Huys de eerste maal dat hij als landbouwspecialist in de Kamer optrad. Hij is de opvolger van Rob Tazelaar, die per 1 januari 1988 overstapt naar het Produktschap voor Vee en Vlees, waar hij het voorzitterschap zal gaan bekleden. Huys demonstreerde zijn kennis van de landbouw onder meer door het beleid van minister Braks te vergelij ken met een asperge: "Het is wat bleekjes, en slechts enkele worden er vet van". De Vaste Kamerkommissie voor Landbouw kon vorige week niet veel enthousiasme opbrengen voor de nota "Naar een taakstellend meer jarenplan voor de gewasbescherming", een gezamenlijk produkt van de ministers Braks en Nijpels. De nota is onduidelijk en geeft te wei nig konkrete maatregelen aan, was de algemene klacht van de drie grote partijen. "Het geeft blijk van een gebrek aan durf om de landbouw te konfronteren met grenzen die de landbouw eigenlijk allang aan zich zelf had moeten opleggen", meende De Boois (PvdA). De VVD'er Te Veldhuis sprak van "Vlees noch vis. Voorzichtiger kan het eigen lijk niet". CDA-woordvoerdster Roos kon de strekking van de nota weliswaar in hoofdlijnen onderschrijven, maar noemde het stuk "te gehaast opgesteld, niet konkreet, vol met herhalingen". Kortom, de ministers werden verzocht hun huiswerk over te maken. De positie van meewerkende vrouwen (vrouwen die meewerken in het bedrijf van hun echtgenoot) op het gebied van de sociale zekerheid is voor verbetering vatbaar. Hierbij moet vooral gedacht worden aan de positie bij ziekte, zwangerschap en bevalling en bij arbeidsonge schiktheid. Zo dient op korte termijn te worden bezien hoe de mee werkende vrouw op eigen titel tot de vrijwillige ziekengeldverzekering kan worden toegelaten en hoe de zwangerschaps- en bevallingsuitke ring alsnog daarin kan worden opgenomen. De Kómmissie toonde zich al geïrri teerd door het feit dat de nota eri bij behorende stukken pas vier dagen voor de vergadering waren ontvan gen. "Die termijn is te kort, dat kan echt niet", aldus voorzitter Blauw. Desondanks werd toch besloten tot behandeling over te gaan, gezien de urgentie van het onderwerp. "Het huis staat in brand", zei De Boois. Ze verweet het ministerie de problemen niet tijdig te hebben aangepakt. "We hebben nu nog geen antwoorden op vragen die we twintig jaar geleden al zagen aankomen. De beide ministers hadden de knelpunten en de oplossin gen duidelijk op een rijtje moeten zetten". In de lidstaten van de EG moeten ge lijke normen gelden voor een ge meenschappelijk keurmerk voor al ternatieve landbouwprodukten. Vol gens een voorstel van de Europese Kommissie mogen de landen van de Gemeenschap zelf een lijst opstellen van middelen die noodzakelijk zijn voor de gewassen. De lidstaten moe ten zelf voor de kontrole zorgen. Dit bergt het gevaar in zich dat de kwali teit van alternatief geteelde gewassen overal zal verschillen. Dit schrijft het Landbouwschap in een brief aan minister Braks van landbouw. Het schap zegt een rege ling voor een Europees keurmerk te waarderen. Hierdoor wordt voorkomen dat lidstaten elkaar valse konkurrentie Ook Te Veldhuis had behoefte aan duidelijkheid. "Welke stoffen zullen nu moeten verdwijnen, welke over gangstermijnen zullen daarvoor gel den en hoe zit het met de internationale afstemming?", zo stel de hij. "Op dergelijke vragen krijgen we geen antwoord, maar ondertussen wordt er wel een ad-hoc beleid ge voerd bij bijvoorbeeld methylbromi de, captafol en diquat". Te Veldhuis stelde voor om minimumeisen te stel len aan de kwaliteit van water en bo dem, en op grond daarvan middelen al dan niet toe te laten. Tenslotte vroeg de VVD'er zich af of Braks zijn rol als koördinerend minister wel naar behoren uitoefent. Die vraag bleek aandoen. Wel moeten alternatieve produkten voldoen aan de normale kwaliteitseisen, aldus de brief. Volgens het voorstel van de Europe se Kommissie moeten produkten waaraan geen kunstmest of chemi sche bestrijdingsmiddelen te pas zijn gekomen het predikaat krijgen: ge produceerd zonder gebruik van syn thetische chemicaliën. Het gebruik van termen als biologisch en orga nisch is daarna niet meer toegestaan. Met dit verbod is het Landbouw schap het oneens. 'De gangbare pro dukten worden hierdoor gediscrimi neerd. Het lijkt alsof deze op 'onna tuurlijke' wijze zijn voortgebracht. Opschriften als ekologisch en biolo gisch moeten daarom mogelijk blijven'. ook bij het CDA te leven. Minister Braks verweerde zich tegen de kritiek van de Kamer door te stel len dat het juist in de aard van een raamnota lag dat er weinig konkreets in staat. "Dat moet nog worden in gevuld in het meerjarenplan zelf", al dus Braks die er verder op wees dat er de afgelopen jaren al bijzonder veel op dit beleidsterrein gebeurd is. "De doelstelling van het meerjarenplan is dan ook volkomen duidelijk: terug dringing van chemische middelen. Maar dat moet wel een maatschappe lijk draagvlak hebben. Als er geen al ternatieven beschikbaar zijn voor te verbieden chemische middelen, ont staan er frustraties". Minister Nijpels kondigde aan dat een aantal oudere bestrijdingsmiddelen versneld zal worden herkeurd. Boven dien komen er nieuwe normkriteria voor toelating. Binnen een half jaar zullen die bekend zijn. Nijpels bena drukte dat de conceptnota gewasbe scherming nog een inbreng uit de milieuhoek ontbeerde. "Dat zal ver anderen. Er komt een stevig milieu hoofdstuk bij", beloofde hij. Als toekomstige kriteria noemde Nijpels de afbreekbaarheid van een stof, het risiko voor het grondwater en de gif tigheid voor de waterorganismen. "Een bestrijdingsmiddel moet binnen één jaar in de bodem zijn afgebro- Het Landbouwschap voelt er weinig voor mee te werken aan de aanleg van natuurgebieden als hierdoor de land bouw in zijn ontwikkeling wordt be perkt. Met name de ekologische richtlijn kan een sta-in-de-weg vor men voor de ontwikkeling van bedrij ven die in de buurt liggen van de nieuwe natuurwaarden. Het Land bouwschap schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer naar aanleiding van het Meerjarenprogramma natuur- en landschapsbehoud. Vorig jaar heeft het Landbouwschap zich nog positief uitgelaten over na tuurontwikkeling. Daar moest dan wel tegenover staan dat niet koste wat kost moest worden vastgehouden aan bedrijfsbeperkende strukturen. In- Bovendien moet onderzocht worden hoe dit op lange termijn struktureel geregeld kan worden. De EG-richtlijn van 11 december 1986 (gelijke behan deling van zelfstandig werkzame mannen en vrouwen, inklusief de landbouwsektor, en tot bescherming van het moederschap) verplicht ons land tot dergelijke maatregelen. Verder dient voor parttime meewer kende vrouwen een andere wijze van vaststelling van de individuele grond- ken", aldus Nijpels. De Kamer besloot de verdere diskus- sie over de nota op te schorten tot be gin december, als de adviezen van onder meer Landbouwschap en Na tuur en Milieu binnen zijn. middels is de ekologische richtlijn van kracht die de groei van veehouderij bedrijven kan beperken, die dichtbij natuurgebieden liggen. "We werken alleen mee aan uitbreiding van natuur elementen als deze geen nadelige gevol gen hebben voor ontwikkelingsmoge lijkheden van landbouwbedrijven", aldus het Landbouwschap in de brief. Het schap meent verder dat de berg- boerenregeling alleen van kracht moet worden in gebieden waar verbetering van de produktie-omstandigheden wettelijk niet is toegestaan of onmo gelijk is. Als de bergboerenregeling vooraf gaat aan planologische beslis singen over een gebied bestaat het ge vaar dat hier beperkingen zullen gelden omdat er "toch een bergboe renregeling voor geldt". slag voor de AAW overwogen te wor den, waarbij meer rekening wordt gehouden met de vaak wisselende in komsten van zelfstandigen. Nu is het nog zo dat voor bijna-fulltime mee werkende vrouwen bij de vaststelling van de individuele grondslag onver kort wordt uitgegaan van de feitelij ke verdiensten in het refertejaar. Voor de fulltime meewerkende vrouw geldt echter de vaste grondslag van het mi nimumloon ongeacht haar ver diensten in het refertejaar. In het geval de verdiensten van beide vrou wen in het refertejaar door toevalli ge omstandigheden aanzienlijk lager zijn uitgevallen dan doorgaans het ge val is, kan daardoor een onevenredig groot verschil in uitkeringshoogte ontstaan. Dat staat in een advies over de mee werkende vrouw in eigen bedrijf dat de SER-Commissie Sociale Verzeke ringen namens de Raad heeft uitge bracht aan staatssekretaris Evenhuis van Ekonomische Zaken en de mi nisters van Landbouw en Visserij en van Sociale Zaken en Werkgele genheid. De genoemde bewindslieden hadden de Raad advies gevraagd over het voorlopig regeringsstandpunt over het rapport 'Loon naar werken' van de Commissie Meewerkende Vrouw in het Eigen Bedrijf. In dat rapport wor den knelpunten in de positie van de meewerkende vrouw geïnventariseerd en enkele aanbevelingen gedaan om die knelpunten weg te nemen. De SER-Commissie heeft zich beperkt tot de sociale zekerheidsaspekten; de an dere aspekten zijn meer sektorgebon- den en daarom meer geschikt voor advisering door de Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf en het Land bouwschap. 10 Vrijdag 30 oktober 1987

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 10