Doorschuiving van
inkomstenbelasting
over geld
en goed
Principe-akkoord over nieuwe
opkoopregeling
Geen successie- en schenkingsrecht
over het melkquotum bij bedrijfs
opvolging in familieverband
Bijstandsbesluit Zelfstandigen (B.Z.) kan
zelfstandigen helpen die tijdelijk
in moeilijkheden zijn gekomen
We behoeven er beslist niet veel woor
den aan te wijden: het is zeker dat de
ongunstige prijzen van de landbouw-
produkten en de lagere kg-
opbrengsten er de oorzaak van kun
nen zijn dat er bedrijven en gezinnen
zijn die in financiële zorgen te
rechtkomen.
Advies:
In de allereerste plaats zouden we die
mensen het advies willen geven:
Bespreek die moeilijkheden met uw
SEV-er en/of uw bank. Spaar in geen
geval de moeilijkheden op, dat geeft,
zo is onze ervaring, slechts aanleiding
tot meer zorgen.
Onderken de moeilijkheden vroegtij
dig voor uw bedrijf
Vele, zeer vele malen is gebleken dat
bij tijdig onderkennen van deze finan
ciële zorgen er oplossingen worden ge
vonden door bijv. een
herfinanciering, een andere opzet van
het bedrijf, een ander gezinsbeste
dingspatroon en soms om tijdig te
stoppen om het eigen vermogen niet
helemaal te verspelen.
Het Borgstellingsfonds
Er is tevens wanneer er onvoldoende
zekerheden zijn een borgstellings
fonds voor de Landbouw dat als borg
op kan treden als de bank slechts wil
herfinancieren onder garantie van dit
fonds.
Het Bijstandsbesluit Zelfstandigen
kan sommigen behulpzaam zijn.
Men kan hierop alleen beroep doen
wanneer is gebleken dat men met be
hulp van eigen middelen of via ande
re kanalen (bank, borgstellingsfonds
voor de Landbouw) geen oplossing
kan vinden voor de financiële moei
lijkheden die er zijn in bedrijf en ge
zin. De arbeid moet in het eigen
bedrij f worden verricht en het bedri j fs-
inkomen een noodzakelijk deel uit
maken van het totale inkomen. Het
bedrijf moet levensvatbaar zijn of dit
door de hulp worden.
Welke hulp is mogelijk?
Bedrijfskapitaal
Er is hulp mogelijk door middel van
bedrijfskapitaal, als dat noodzakelijk
is om het bedrijf in stand te houden.
U betaalt de normale bankrente en de
duur van de lening is 10 jaar of kor
ter. Het bedrijfskapitaal dat kan wor
den verstrekt is maximaal
200.000,—.
In verband met de (mogelijke)
belastbaarheid van het melkkwo-
tum voor de inkomstenbelasting,
wordt nogal makkelijk betoogd
dat dit geen probleem behoeft te
zijn omdat de fiskale klaim kan
worden doorgeschoven naar de
opvolger. Wat is dan het feno
meen doorschuiving.
Doorschuiving van inkomstenbelas
ting kan in een beperkt aantal geval
len worden toegepast nl. a) bij over
lijden van de ondernemer of zijn
echtgenoot, b) bij ontbinding van de
huwelijksgemeenschap door echt
scheiding, c) bij overdracht door
ouders aan voortzettende kinderen
en d) bij inbreng van de onderne
ming in een B.V. De geruisloos
doorgeschoven som is de belasting
die in feite verschuldigd is in de hier
voor genoemde vier gevallen van be
drijfsbeëindiging. Deze belasting
ontstaat omdat over de stille en fis-
kale reserves moet worden afgere
kend. Deze afrekening kan echter
worden voorkomen indien toepas
sing van de doorschuifregeling
wordt gevraagd. Daarvoor moeten
wel aan een aantal voorwaarden
worden voldaan. Bij de overdracht
door ouders aan de voort
zettende kinderen zijn deze: de over
dragende ouder moet 55 jaar of
ouder zijn danwel voor meer dan
45% arbeidsongeschikt. De gehele
onderneming moet worden overge
dragen of een zodanig deel dat op
zich een zekere zelfstandigheid
heeft.
De voortzettende ondernemer moet
in fiskale zin met de boekwaarden
van de overdrager verder gaan. Niet
toegestaan is het b.v. om de roeren
de zaken in eigendom over te dragen
en de onroerende goederen aan de
opvolger te verpachten. Met name
deze situatie die in agrarische krin
gen veelvuldig wordt toegepast
maakt het gebruik van de door-
schuiffaciliteit bijna onmogelijk.
Vrijdag 16 oktober 1987
Periodieke uitkering
Dit is een uitkering die een aanvulling
geeft op het inkomen tot de jaarnorm
en dient om te voorzien in de nood
zakelijke behoeften van het bestaan.
Deze uitkering is meestal in de vorm
van een renteloze lening. Men bekijkt
achteraf nadat het boekhoudrapport
gereed is of de renteloze lening terecht
was aan de hand van het behaalde in
komen. Als men onder de jaarnorm
blijft wordt het kwijtgescholden.
Komt men er boven dan wordt het ge
heel of het meerdere een lening met
rente en aflossingsverplichting. Men
kan hierbij kiezen tussen het jaar van
aanvraag om de periodieke uitkering,
of het voorgaande jaar. De duur van
deze uitkering is 12 maanden. In uit
zonderlijke gevallen 24 maanden.
Een kombinatie van bedrijfskapitaal
en periodieke uitkering is mogelijk
Er zijn vermogenskriteria:
a. als het eigen vermogen lager is dan
75.700 is hulp om niet wel mogelijk.
b. als het eigen vermogen hoger is
dan 250.000 is hulp om niet niet
mogelijk.
c. als het eigen vermogen ligt tussen
75.700 en 250.000 wordt terugbe
taling alleen kwijtgescholden als het
eigen vermogen meer bedraagt dan
30% van het totaal geinvesteerde
vermogen.
Let wel het gaat hier om het bedrijfs
vermogen het privévermogen. Ook
het vermogen van echtgenote of part
ner wordt meegeteld.
Welke normen gelden voor de bepa
ling van het eigen vermogen
Vele, maar de grond wordt gewaar
deerd in verpachte staat. Alle andere
onroerende goederen op basis van
vrije staat. Machines en werktuigen
e.d. op basis van vrije verkoop. Vee
op basis marktwaarde. Aandelen en
koöperaties op basis fiskale boek
waarde. Aanspraken op WIR op de
nominale waarde. Voor de waardebe
paling van het onroerend goed kan de
gemeente op kosten van de aanvrager
een makelaar inschakelen, uiteraard
in overleg.-
Afwijkende bepalingen
- Zelfstandigen met tijdelijk financië
le problemen
Indien men een inkomen heeft dat
vrijwel permanent onder de bijstands
norm ligt maar het bedrijf toch le
vensvatbaar is voor dat gezin kan een
bedrag om niet van 15.000,— ter
voorziening van bedrijfskapitaal wor
den verstrekt. Het gaat hier dus om
financieringsproblemen van beperk
te omvang. Ook is een uitkering ge
durende 6 maanden in de vorm van
een bedrag om niet mogelijk. Het
gaat hier om mensen die dankzij een
sobere levenswijze hun bedrijf in
stand kunnen houden.
Zelfstandigen ouder dan 55 jaar met
een ontoereikend inkomen
Het bedrijf moet minimaal naar ver
wachting in de komende jaren
10.000 bruto opbrengen. Tot het
bereiken van de 65-jarige leeftijd kan
het inkomen worden aangevuld tot de
jaarnorm. Er kan een bedrijfskapitaal
worden verstrekt tot 15.000 indien
nodig. Afhankelijk van het eigen ver
mogen wordt de periodieke uitkering
en/of het bedrijfskapitaal om niet
verstrekt. Indien het eigen vermogen
meer is dan 175.000 is er geen be
drag om niet mogelijk. Men kan dan
bijstand krijgen in de vorm van een
renteloze lening die na afloop van de
bijstandsperiode rentedragend wordt
met aflossingsverplichting. Indien
men het bedrijf beëindigd voor men
65 jaar wordt dan moet de lening di-
rekt in zijn geheel worden afgelost.
Indien het eigen vermogen minder is
dan 175.000 is een bedrag om niet
mogelijk.
Wat moet u doen als u denkt in aan
merking te komen?
Dien een aanvraag in bij de gemeen
telijke sociale dienst in uw gemeente.
Vraag zonodig advies bij de sociaal
ekonomische voorlichting.
Wat gebeurt er met uw aanvraag?
Na een rapportage op sociale en fi
nanciële gronden adviseert de kom
missie zelfstandigen aan B en W van
uw gemeente die een beslissing nemen
over hoogte en uitkering van de
bijstandsverlening.
Konklusie
Met de regeling moet nog ervaring
worden opgedaan. Schroom niet als
u hulp nodig hebt, vraag die dan op
tijd. Mogelijkheden voor hulp zijn
aanwezig als het nodig is.
J. Markusse
Andere nadelen zijn b.v. dat de op
volger geen fiskale oudedagsreserve
en vermogensaftrek kan toepassen
omdat zijn fiskaal vermogen nega
tief is.
Dit ontstaat doordat de boekwaarde
van het bedrijf (b.v. ƒ500.000,la
ger is dan de overdrachtwaarde (b.v.
ƒ800.000,—). De hogere overdracht
som geeft in eerste aanleg een nega
tief fiskaal vermogen van
ƒ300.000,Een ander nadeel is
ook nog dat de toekomstige afschrij
vingen bij voortzetting van het boek
waardesysteem lager zijn dan wan
neer over de werkelijke overname
prijzen kan worden afgeschreven.
De doorschuiffaciliteit zal derhalve
alleen worden toegepast indien de
direkte belastingverplichting een zo
danig groot bedrag vraagt welke niet
is op te brengen door de ouders. Als
de staatssekretaris van financiën dan
simpelweg vaststelt dat belastbaar
heid van het melkkwotum bij de be-
drijfsoverdracht makkelijk te voor
komen is door gebruik te maken van
de doorschuifregeling, dan doet hij
de boerentraditie wel geweld aan.
Hij verplicht daarbij de opvolger om
alles in eigendom te moeten overne
men zonder de mogelijkheid te heb
ben om (voor een deel) de goedkope
re weg van pacht te kunnen benut
ten. Daarnaast wordt door de staats
sekretaris het fiskale beginsel terzij
de gesteld dat zegt: dat in de be
lasting slechts worden betrokken op
brengsten en inkomsten, die de be
lastingplichtige werkelijk heeft ge
noten, en niet ook opbrengsten en
inkomsten, die hij desgewenst zou
hebben kunnen genieten (BNB
1969/5 resp. BNB 1981/184).
Het is te hopen dat het komende
overleg met de staatssekretaris van
financiën goede resultaten voor de
agrarische bedrijfstak mag opleve
ren. Dat zou in ieder geval meer rust
en zekerheid geven bij komende be
dri jfsoverdrachten van melkveebe
drijven.
B. Veerbeek
Het Landbouwschap en ministe
Braks zijn het in principe eens ge
worden over een nieuwe gefaseerde
opkoopregeling voor melkrechten.
De regeling is bedoeld voor melkvee
houders die bereid zijn hun produk-
tie in maximaal vier jaar tot nul te
rug te brengen. In ruil daarvoor krij
gen ze gedurende zes jaar recht op
een inkomensaanvulling die, omge
rekend, kan oplopen tot 2,50 per
ingeleverde liter. Voor de nieuwe re
geling is in totaal 369 miljoen be
schikbaar.
Minister Braks heeft aan het ak
koord de voorwaarde verbonden dat
de uitkering per individuele deelne
mer gebonden wordt aan een pla
fond. Over de hoogte daarvan zal
nog overleg plaatsvinden tussen het
Landbouwschap en zijn ministerie.
De opkoopvergoeding bestaat uit
een vaste "premie op minder" van
30 cent per liter, aangevuld met een
variabel deel dat hoger uitvalt naar
mate de melkproduktie sneller wordt
beëindigd. Het maximum van 2,50
per liter wordt alleen gehaald als de
melkproduktie al in het melkprijs
jaar 88/89 geheel wordt gestopt.Het
Landbouwschap heeft de overheid
gevraagd om voor de bij de opkoo
pregeling behorende vergoeding een
gunstige fiscale regeling te treffen,
bijvoorbeeld in de vorm van een bij
zonder belastingtarief van 20 pro
cent. Staatssecretaris Koning van Fi
nanciën onderzoekt op het ogenblik
de mogelijkheden daarvoor.
SEV extra
In KNLC-verband plaatsen wij
deze week een aantal sociaal-
economisch getinte artikelen.
Deze kunt u vinden op de pagni-
na's II t/m 14 onder de noemer
SEV extra.
Ruilverkaveling
Sint Oedenrode vertraagd
De uitvoering van de ruilverkaveling
Sint Oedenrode is voor de eerste
keer vertraagd. Net zes weken na het
begin van de op één na grootste ruil
verkaveling ooit in Nederland, is het
graven van een belangrijke water
loop gestopt, omdat een boomkwe
kerij in de weg staat. Over de scha
devergoeding, die moet worden be
taald voor het wegkopen van de
kwekerij, bestaat nog geen over
eenstemming.
Het melkquotum moet als onderdeel
van een geheel bedrijf worden gezien
voor het successie- en schenkings
recht. Waardering van het melkquo
tum los van de andere aktiva past niet
in dit kader. Dit is de konklusie van
de inspekteurs der registratie en suc
cessie in een op 2 oktober gehouden
bijeenkomst.
In dit overleg is ook gesproken over
de overdracht en overgang van een
melkveebedrijf van (groot-)ouders op
(klein-)kinderen. De inspekties gaan
er daarbij vanuit dat indien voor
grond tenminste de waarde in ver
pachte staat is aangehouden de waar
de van het melkquotum daarin is
verdiskonteerd. Op deze wijze wordt
rekening gehouden met het quotum
bij de waardering van het gehele be
drijf. Of het quotum door de over
heid is toegewezen dan wel door de
erflater of schenker is gekocht is hier
niet van belang.
Wel moet de opvolger het voornemen
hebben het bedrijf voort te zetten en
mogen zijn familieleden voor hun on
derlinge verhoudingen niet van een
hogere waarde van het quotum
uitgaan.
Het standpunt van de inspekties komt
erop neer dat - als aan de voorwaar
den is voldaan - bij de bedrijfsopvol
ging van (groot-)ouders op
(klein-)kinderen voor successie- en
schenkingsrecht aan het quotum geen
waarde wordt toegekend. Bij het niet
voldoen aan de voorwaarden wordt
het quotum op de normale wijze in de
heffing van successie- en schenkings
recht betrokken.
Terinzagelegging betreffende
ruilverkaveling Wolphaartsdijk
Gedurende één maand, van 23 okto
ber tot en met 22 november a.s., zal
in het bureau van uitvoering op het
adres Oostkerkestraat 24 Wolphaarts
dijk op werkdagen, behalve op de za
terdagen, 's morgens van 9.00 uur tot
12.00 en 's middags van 13.30 uur tot
16.00 uur voor een ieder kosteloos ter
inzage liggen:
a. de lijst der geldelijke regelingen,
bedoeld in artikel 212, eerste lid*);
b. het proces-verbaal van aanwijzin
gen, bedoeld in artikel 210, derde lid.
Uiterlijk de veertiende dag na de laat
ste dag, waarop de in artikel 213,
tweede lid, bedoelde stukken ter in
zage hebben gelegen (dus tot en met
6 december '87) kan iedere belang
hebbende schriftelijk zijn bezwaren
tegen de lijst der geldelijke regelingen
bij de Landinrichtingskommissie in
dienen (adres: Postbus 6, 4460 AA
Goes).
De lijst der geledelijke regelingen
is in haar geheel of in uittreksel tegen
betaling der kosten verkrijgbaar op
aanvraag bij de Landinrichtingskom
missie. De kosten bedragen per eigen
domsartikel 15,70, vermeerderd met
1,55 per kavelnummer.
Aanvragen dienen schriftelijk te wor
den gericht aan de Dienst van het Ka
daster en de Openbare Registers,
Postbus 8013, 4330 EA Middelburg.
Bestemmingsplan
Putte (N.-Br.)
Er wordt voorbereid een wijziging
van het bestemmingsplan "Buiten
gebied" voor een gebied in de omge
ving van de Putseweg. Het voorbe-
reidingsbesluit ligt ter gemeentese
cretarie voor een ieder ter inzage.
Woensdrecbt
Herzieningen worden voorbereid voor
gedeelten van het buitengebied en
voor een perceel gelegen aan de Bui-
tendreef. De raadsbesluiten en de
daarbij behorende tekeningen liggen
met ingang van 8 oktober voor een
ieder ter inzage bij de gemeentesekre-
tarie afdeling algemene zaken.
Reimerswaal
Een bestemmingsplan wordt voorbe
reid voor de Yerseke Moer en een ge
deelte van het gebied ten zuiden van
rijksweg A58. Voor het gebied heeft
de raad tevens besloten dat er voor
enkele met name genoemde werken en
werkzaamheden een aanlegvergun-
ning van het kollege van burgemees
ter en wethouders is vereist.