Doorschuiving van inkomstenbelasting over geld en goed Principe-akkoord over nieuwe opkoopregeling Geen successie- en schenkingsrecht over het melkquotum bij bedrijfs opvolging in familieverband Bijstandsbesluit Zelfstandigen (B.Z.) kan zelfstandigen helpen die tijdelijk in moeilijkheden zijn gekomen We behoeven er beslist niet veel woor den aan te wijden: het is zeker dat de ongunstige prijzen van de landbouw- produkten en de lagere kg- opbrengsten er de oorzaak van kun nen zijn dat er bedrijven en gezinnen zijn die in financiële zorgen te rechtkomen. Advies: In de allereerste plaats zouden we die mensen het advies willen geven: Bespreek die moeilijkheden met uw SEV-er en/of uw bank. Spaar in geen geval de moeilijkheden op, dat geeft, zo is onze ervaring, slechts aanleiding tot meer zorgen. Onderken de moeilijkheden vroegtij dig voor uw bedrijf Vele, zeer vele malen is gebleken dat bij tijdig onderkennen van deze finan ciële zorgen er oplossingen worden ge vonden door bijv. een herfinanciering, een andere opzet van het bedrijf, een ander gezinsbeste dingspatroon en soms om tijdig te stoppen om het eigen vermogen niet helemaal te verspelen. Het Borgstellingsfonds Er is tevens wanneer er onvoldoende zekerheden zijn een borgstellings fonds voor de Landbouw dat als borg op kan treden als de bank slechts wil herfinancieren onder garantie van dit fonds. Het Bijstandsbesluit Zelfstandigen kan sommigen behulpzaam zijn. Men kan hierop alleen beroep doen wanneer is gebleken dat men met be hulp van eigen middelen of via ande re kanalen (bank, borgstellingsfonds voor de Landbouw) geen oplossing kan vinden voor de financiële moei lijkheden die er zijn in bedrijf en ge zin. De arbeid moet in het eigen bedrij f worden verricht en het bedri j fs- inkomen een noodzakelijk deel uit maken van het totale inkomen. Het bedrijf moet levensvatbaar zijn of dit door de hulp worden. Welke hulp is mogelijk? Bedrijfskapitaal Er is hulp mogelijk door middel van bedrijfskapitaal, als dat noodzakelijk is om het bedrijf in stand te houden. U betaalt de normale bankrente en de duur van de lening is 10 jaar of kor ter. Het bedrijfskapitaal dat kan wor den verstrekt is maximaal 200.000,—. In verband met de (mogelijke) belastbaarheid van het melkkwo- tum voor de inkomstenbelasting, wordt nogal makkelijk betoogd dat dit geen probleem behoeft te zijn omdat de fiskale klaim kan worden doorgeschoven naar de opvolger. Wat is dan het feno meen doorschuiving. Doorschuiving van inkomstenbelas ting kan in een beperkt aantal geval len worden toegepast nl. a) bij over lijden van de ondernemer of zijn echtgenoot, b) bij ontbinding van de huwelijksgemeenschap door echt scheiding, c) bij overdracht door ouders aan voortzettende kinderen en d) bij inbreng van de onderne ming in een B.V. De geruisloos doorgeschoven som is de belasting die in feite verschuldigd is in de hier voor genoemde vier gevallen van be drijfsbeëindiging. Deze belasting ontstaat omdat over de stille en fis- kale reserves moet worden afgere kend. Deze afrekening kan echter worden voorkomen indien toepas sing van de doorschuifregeling wordt gevraagd. Daarvoor moeten wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Bij de overdracht door ouders aan de voort zettende kinderen zijn deze: de over dragende ouder moet 55 jaar of ouder zijn danwel voor meer dan 45% arbeidsongeschikt. De gehele onderneming moet worden overge dragen of een zodanig deel dat op zich een zekere zelfstandigheid heeft. De voortzettende ondernemer moet in fiskale zin met de boekwaarden van de overdrager verder gaan. Niet toegestaan is het b.v. om de roeren de zaken in eigendom over te dragen en de onroerende goederen aan de opvolger te verpachten. Met name deze situatie die in agrarische krin gen veelvuldig wordt toegepast maakt het gebruik van de door- schuiffaciliteit bijna onmogelijk. Vrijdag 16 oktober 1987 Periodieke uitkering Dit is een uitkering die een aanvulling geeft op het inkomen tot de jaarnorm en dient om te voorzien in de nood zakelijke behoeften van het bestaan. Deze uitkering is meestal in de vorm van een renteloze lening. Men bekijkt achteraf nadat het boekhoudrapport gereed is of de renteloze lening terecht was aan de hand van het behaalde in komen. Als men onder de jaarnorm blijft wordt het kwijtgescholden. Komt men er boven dan wordt het ge heel of het meerdere een lening met rente en aflossingsverplichting. Men kan hierbij kiezen tussen het jaar van aanvraag om de periodieke uitkering, of het voorgaande jaar. De duur van deze uitkering is 12 maanden. In uit zonderlijke gevallen 24 maanden. Een kombinatie van bedrijfskapitaal en periodieke uitkering is mogelijk Er zijn vermogenskriteria: a. als het eigen vermogen lager is dan 75.700 is hulp om niet wel mogelijk. b. als het eigen vermogen hoger is dan 250.000 is hulp om niet niet mogelijk. c. als het eigen vermogen ligt tussen 75.700 en 250.000 wordt terugbe taling alleen kwijtgescholden als het eigen vermogen meer bedraagt dan 30% van het totaal geinvesteerde vermogen. Let wel het gaat hier om het bedrijfs vermogen het privévermogen. Ook het vermogen van echtgenote of part ner wordt meegeteld. Welke normen gelden voor de bepa ling van het eigen vermogen Vele, maar de grond wordt gewaar deerd in verpachte staat. Alle andere onroerende goederen op basis van vrije staat. Machines en werktuigen e.d. op basis van vrije verkoop. Vee op basis marktwaarde. Aandelen en koöperaties op basis fiskale boek waarde. Aanspraken op WIR op de nominale waarde. Voor de waardebe paling van het onroerend goed kan de gemeente op kosten van de aanvrager een makelaar inschakelen, uiteraard in overleg.- Afwijkende bepalingen - Zelfstandigen met tijdelijk financië le problemen Indien men een inkomen heeft dat vrijwel permanent onder de bijstands norm ligt maar het bedrijf toch le vensvatbaar is voor dat gezin kan een bedrag om niet van 15.000,— ter voorziening van bedrijfskapitaal wor den verstrekt. Het gaat hier dus om financieringsproblemen van beperk te omvang. Ook is een uitkering ge durende 6 maanden in de vorm van een bedrag om niet mogelijk. Het gaat hier om mensen die dankzij een sobere levenswijze hun bedrijf in stand kunnen houden. Zelfstandigen ouder dan 55 jaar met een ontoereikend inkomen Het bedrijf moet minimaal naar ver wachting in de komende jaren 10.000 bruto opbrengen. Tot het bereiken van de 65-jarige leeftijd kan het inkomen worden aangevuld tot de jaarnorm. Er kan een bedrijfskapitaal worden verstrekt tot 15.000 indien nodig. Afhankelijk van het eigen ver mogen wordt de periodieke uitkering en/of het bedrijfskapitaal om niet verstrekt. Indien het eigen vermogen meer is dan 175.000 is er geen be drag om niet mogelijk. Men kan dan bijstand krijgen in de vorm van een renteloze lening die na afloop van de bijstandsperiode rentedragend wordt met aflossingsverplichting. Indien men het bedrijf beëindigd voor men 65 jaar wordt dan moet de lening di- rekt in zijn geheel worden afgelost. Indien het eigen vermogen minder is dan 175.000 is een bedrag om niet mogelijk. Wat moet u doen als u denkt in aan merking te komen? Dien een aanvraag in bij de gemeen telijke sociale dienst in uw gemeente. Vraag zonodig advies bij de sociaal ekonomische voorlichting. Wat gebeurt er met uw aanvraag? Na een rapportage op sociale en fi nanciële gronden adviseert de kom missie zelfstandigen aan B en W van uw gemeente die een beslissing nemen over hoogte en uitkering van de bijstandsverlening. Konklusie Met de regeling moet nog ervaring worden opgedaan. Schroom niet als u hulp nodig hebt, vraag die dan op tijd. Mogelijkheden voor hulp zijn aanwezig als het nodig is. J. Markusse Andere nadelen zijn b.v. dat de op volger geen fiskale oudedagsreserve en vermogensaftrek kan toepassen omdat zijn fiskaal vermogen nega tief is. Dit ontstaat doordat de boekwaarde van het bedrijf (b.v. ƒ500.000,la ger is dan de overdrachtwaarde (b.v. ƒ800.000,—). De hogere overdracht som geeft in eerste aanleg een nega tief fiskaal vermogen van ƒ300.000,Een ander nadeel is ook nog dat de toekomstige afschrij vingen bij voortzetting van het boek waardesysteem lager zijn dan wan neer over de werkelijke overname prijzen kan worden afgeschreven. De doorschuiffaciliteit zal derhalve alleen worden toegepast indien de direkte belastingverplichting een zo danig groot bedrag vraagt welke niet is op te brengen door de ouders. Als de staatssekretaris van financiën dan simpelweg vaststelt dat belastbaar heid van het melkkwotum bij de be- drijfsoverdracht makkelijk te voor komen is door gebruik te maken van de doorschuifregeling, dan doet hij de boerentraditie wel geweld aan. Hij verplicht daarbij de opvolger om alles in eigendom te moeten overne men zonder de mogelijkheid te heb ben om (voor een deel) de goedkope re weg van pacht te kunnen benut ten. Daarnaast wordt door de staats sekretaris het fiskale beginsel terzij de gesteld dat zegt: dat in de be lasting slechts worden betrokken op brengsten en inkomsten, die de be lastingplichtige werkelijk heeft ge noten, en niet ook opbrengsten en inkomsten, die hij desgewenst zou hebben kunnen genieten (BNB 1969/5 resp. BNB 1981/184). Het is te hopen dat het komende overleg met de staatssekretaris van financiën goede resultaten voor de agrarische bedrijfstak mag opleve ren. Dat zou in ieder geval meer rust en zekerheid geven bij komende be dri jfsoverdrachten van melkveebe drijven. B. Veerbeek Het Landbouwschap en ministe Braks zijn het in principe eens ge worden over een nieuwe gefaseerde opkoopregeling voor melkrechten. De regeling is bedoeld voor melkvee houders die bereid zijn hun produk- tie in maximaal vier jaar tot nul te rug te brengen. In ruil daarvoor krij gen ze gedurende zes jaar recht op een inkomensaanvulling die, omge rekend, kan oplopen tot 2,50 per ingeleverde liter. Voor de nieuwe re geling is in totaal 369 miljoen be schikbaar. Minister Braks heeft aan het ak koord de voorwaarde verbonden dat de uitkering per individuele deelne mer gebonden wordt aan een pla fond. Over de hoogte daarvan zal nog overleg plaatsvinden tussen het Landbouwschap en zijn ministerie. De opkoopvergoeding bestaat uit een vaste "premie op minder" van 30 cent per liter, aangevuld met een variabel deel dat hoger uitvalt naar mate de melkproduktie sneller wordt beëindigd. Het maximum van 2,50 per liter wordt alleen gehaald als de melkproduktie al in het melkprijs jaar 88/89 geheel wordt gestopt.Het Landbouwschap heeft de overheid gevraagd om voor de bij de opkoo pregeling behorende vergoeding een gunstige fiscale regeling te treffen, bijvoorbeeld in de vorm van een bij zonder belastingtarief van 20 pro cent. Staatssecretaris Koning van Fi nanciën onderzoekt op het ogenblik de mogelijkheden daarvoor. SEV extra In KNLC-verband plaatsen wij deze week een aantal sociaal- economisch getinte artikelen. Deze kunt u vinden op de pagni- na's II t/m 14 onder de noemer SEV extra. Ruilverkaveling Sint Oedenrode vertraagd De uitvoering van de ruilverkaveling Sint Oedenrode is voor de eerste keer vertraagd. Net zes weken na het begin van de op één na grootste ruil verkaveling ooit in Nederland, is het graven van een belangrijke water loop gestopt, omdat een boomkwe kerij in de weg staat. Over de scha devergoeding, die moet worden be taald voor het wegkopen van de kwekerij, bestaat nog geen over eenstemming. Het melkquotum moet als onderdeel van een geheel bedrijf worden gezien voor het successie- en schenkings recht. Waardering van het melkquo tum los van de andere aktiva past niet in dit kader. Dit is de konklusie van de inspekteurs der registratie en suc cessie in een op 2 oktober gehouden bijeenkomst. In dit overleg is ook gesproken over de overdracht en overgang van een melkveebedrijf van (groot-)ouders op (klein-)kinderen. De inspekties gaan er daarbij vanuit dat indien voor grond tenminste de waarde in ver pachte staat is aangehouden de waar de van het melkquotum daarin is verdiskonteerd. Op deze wijze wordt rekening gehouden met het quotum bij de waardering van het gehele be drijf. Of het quotum door de over heid is toegewezen dan wel door de erflater of schenker is gekocht is hier niet van belang. Wel moet de opvolger het voornemen hebben het bedrijf voort te zetten en mogen zijn familieleden voor hun on derlinge verhoudingen niet van een hogere waarde van het quotum uitgaan. Het standpunt van de inspekties komt erop neer dat - als aan de voorwaar den is voldaan - bij de bedrijfsopvol ging van (groot-)ouders op (klein-)kinderen voor successie- en schenkingsrecht aan het quotum geen waarde wordt toegekend. Bij het niet voldoen aan de voorwaarden wordt het quotum op de normale wijze in de heffing van successie- en schenkings recht betrokken. Terinzagelegging betreffende ruilverkaveling Wolphaartsdijk Gedurende één maand, van 23 okto ber tot en met 22 november a.s., zal in het bureau van uitvoering op het adres Oostkerkestraat 24 Wolphaarts dijk op werkdagen, behalve op de za terdagen, 's morgens van 9.00 uur tot 12.00 en 's middags van 13.30 uur tot 16.00 uur voor een ieder kosteloos ter inzage liggen: a. de lijst der geldelijke regelingen, bedoeld in artikel 212, eerste lid*); b. het proces-verbaal van aanwijzin gen, bedoeld in artikel 210, derde lid. Uiterlijk de veertiende dag na de laat ste dag, waarop de in artikel 213, tweede lid, bedoelde stukken ter in zage hebben gelegen (dus tot en met 6 december '87) kan iedere belang hebbende schriftelijk zijn bezwaren tegen de lijst der geldelijke regelingen bij de Landinrichtingskommissie in dienen (adres: Postbus 6, 4460 AA Goes). De lijst der geledelijke regelingen is in haar geheel of in uittreksel tegen betaling der kosten verkrijgbaar op aanvraag bij de Landinrichtingskom missie. De kosten bedragen per eigen domsartikel 15,70, vermeerderd met 1,55 per kavelnummer. Aanvragen dienen schriftelijk te wor den gericht aan de Dienst van het Ka daster en de Openbare Registers, Postbus 8013, 4330 EA Middelburg. Bestemmingsplan Putte (N.-Br.) Er wordt voorbereid een wijziging van het bestemmingsplan "Buiten gebied" voor een gebied in de omge ving van de Putseweg. Het voorbe- reidingsbesluit ligt ter gemeentese cretarie voor een ieder ter inzage. Woensdrecbt Herzieningen worden voorbereid voor gedeelten van het buitengebied en voor een perceel gelegen aan de Bui- tendreef. De raadsbesluiten en de daarbij behorende tekeningen liggen met ingang van 8 oktober voor een ieder ter inzage bij de gemeentesekre- tarie afdeling algemene zaken. Reimerswaal Een bestemmingsplan wordt voorbe reid voor de Yerseke Moer en een ge deelte van het gebied ten zuiden van rijksweg A58. Voor het gebied heeft de raad tevens besloten dat er voor enkele met name genoemde werken en werkzaamheden een aanlegvergun- ning van het kollege van burgemees ter en wethouders is vereist.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 3