In de tuinbouw geldt: Overleven is aanpassen Hoe de Van Dijk-en hun arbeid rendabel maken SEV EKSTRA Produceren voor de markt: Bedrijfsontwikkeling tegen de stroom in Drie grote bedrijven bundelen automatisering De tuinbouw neemt binnen de agrarische sektor in Nederland een ge heel eigen plaats in. Vooral de aanwezigheid van een uitgebreid vei lingapparaat heeft er voor gezorgd dat de tuinbouw snel in kan spe len op nieuwe ontwikkelingen. De keerzijde van deze medaille is dat wie te veel bij het oude blijft, het vaak niet lang meer kan bolwerken. Het regelmatig kritisch bekijken van het eigen teeltplan is daarom in de tuinbouw een noodzaak om op tijd de juiste bedrijfsaanpassingen uit te kunnen voeren. In dit artikel komen twee tuinders aan het woord die al de nodige ervaring hebben met veranderingen binnen het bedrijf. Binnen de bedrijfstak kunnen enor me verschillen optreden. Terwijl het ene bedrijf een uitstekend rende ment behaalt, kan een ander bedrijf zwaar in de financiële problemen te recht komen. 'De klok' is hierbij in veel gevallen scherprechter. De fak- tor ondernemerschap is echter alles bepalend voor slagen of falen. Kan men precies op het moment dat er vraag is met zijn produkt op de markt komen, dan is een goede prijs te maken. Maar er zullen altijd peri odes zijn waarin het aanbod groot is en de vraag tegenvalt en men toch het produkt moet afzetten. Zolang deze slechte tijden worden goedge maakt door betere, kan het gemid delde nog redelijk uitkomen. Internationale markt bijhouden De ondernemers die altijd precies dan veilen wanneer de prijs het hoogst is, zijn uiterst dun gezaaid. Daarvoor is de veilingprijs te grillig en zijn de teeltomstandigheden nog niet genoeg te reguleren. Op het vollegrondsgroentenbedrijf van de heer Roth te 's Gravendeel wordt een andere theorie aangehan gen. Naar zijn mening is het van be lang om met een produkt van de eer ste veildag tot de laatste op de vei ling aanwezig te zijn. Op die wijze komt er stabiliteit in het aanbod en rolt er meestal een akseptabele mid- denprijs uit de bus. Dit betekent dat men zal moeten kunnen bepalen wat de eigen teelt mogelijkheden zijn gezien de om standigheden grond, klimaat en ar beid. Daarnaast is minstens zo be langrijk dat er een inschatting ge maakt kan worden van de markt zo wel in het binnenland als in het bui tenland. De heer Roth: 'Je moet de interna tionale markt bijhouden. Wat is wanneer gewild? Je kunt ook niet overal direkt op inspringen. De markten moeten eerst bewerkt worden'. Dat deze kennis van de markt niet vanzelf komt blijkt wel uit het feit dat het bedrijf in 's Gravendeel in korte tijd al een flinke omschakeling heeft meegemaakt. Breed begonnen Toen Roth in 1983 als vollegronds- groententeler begon op het stuk grond van circa 3 hektare had hij een grote variatie aan teelten, variërend van bloemkool, andijvie, tuinbonen, kroten en knolvenkel tot de winter gewassen spruitkool en prei. 'Het nadeel van zoveel produkten is dat je nergens voldoende tijd aan kunt besteden', aldus Roth. 'Je bent veel tijd kwijt met het heen en weer lopen van het ene naar het andere veld, terwijl je steeds achter bent op je planning'. De eerste verandering op het bedrijf was dan ook de overschakeling van het grote aantal 'traditionele' teelten naar slechts enkele 'nieuwe' teelten. Op 1.5 ha werd overgegaan naar knolvenkel en bleekselderij. Waar om juist deze produkten? 'Het zijn allebei groenten waar een groeiende vraag naar is', meent Roth. 'Knol venkel wordt in de winter in grote hoeveelheden door de Italianen af gezet in Duitsland en Frankrijk. In de zomer kunnen zij het niet telen. Dan ligt er voor de Nederlandse tuinders dus een goede eksportmarkt'. Naar zomerteelten Drie achtereenvolgende winters waarin zowel de spruitkool als de prei bevroren, leidden ertoe dat de wintergewassen geheel geschrapt werden. Naast bleekselderij en knol venkel werd er voorzichtig gestart met een nieuw gewas: Roodlof. 'Ik probeer zoiets altijd eerst op kleine schaal uit', verklaart Roth. 'Door een klein hoekje te planten en het ge woon z'n gang te laten gaan ontdek je al snel hoe het gewas het doet op deze grond en voor welke ziekten het vatbaar is. Dan kun je het jaar daar na daarop inspelen'. Éen volgende investering zal waar schijnlijk de aanschaf van een koel cel zijn. Roth: 'Ik heb geen plannen om nu weer op korte termijn van teelt te veranderen. Achter de markt aanlopen is funest. Door deze teel ten verder te optimaliseren denk ik de komende jaren goed in de markt te liggen!' Verwey werd tot verandering gedwongen Andere oorzaken dan prijsvorming en klimaat kunnen ook grote om schakelingen binnen een bedrijf ver oorzaken. Op het bedrijf van D. Verwey BV te Waddinxveen heeft men een hele geschiedenis van aan passingen achter de rug. Veertig jaar geleden gestart als vollegronds- groententeler ging vader Dirk Ver wey na een aantal jaren over op de glasgroententeelt. Er volgde een be- drijfsverplaatsing en daarna een ver dere uitbreiding van de oppervlakte glas. In de zestiger jaren werd overgescha keld op de rozenteelt, vanwege de toen slechte groentenprijzen. Om het wat rustiger aan te kunnen doen was de volgende stap de vervanging van de helft van de rozen door orchi deeën. Op dat moment zag het er na melijk naar uit dat zoon Jan niet als opvolger op het bedrijf zou komen. In 1978 moest het bedrijf plaats ma ken voor uitbreiding van de gemeen te. Ondertussen besloot Jan Verwey toch mee te gaan draaien in het ou derlijk bedrijf. Het bedrijf werd ont eigend en op-de huidige plaats werd een nieuwe kas gebouwd. Aanloopproblemen Aanvankelijk werden op het nieuwe bedrijf de oude teelten voortgezet. Er was nu 7500 m2 rozen en 5000 m2 Cymbidium. Al snel bleek echter dat de rozen op deze wat lichtere grond minder goed aansloegen. Ook de or- chideeënteelt gaf nog problemen. In totaal moesten ruim 20.000 planten worden weggegooid. Tot overmaat van ramp kwam in 1982 een wolk bestrijdingsmiddel via de geopende ramen de kas binnen, waardoor de rozenstruiken sterk aangetast werden. Jan Verwey: 'Die gifwolk heeft een schade veroor zaakt van zo'n 250.000 gulden. Het is nog steeds de vraag of we daar ooit nog wat van terugzien'. Het gevolg was dat een groot deël van de rozen gerooid werd, toen na verloop van tijd bleek dat er geen herstel optrad. Momenteel is er nog slechts één vak rozen. Deze zullen aan het eind van het jaar worden op geruimd. Andere mogelijkheden Nadat gebleken was dat de rozen teelt onmogelijk was geworden moest er op korte termijn op iets an ders worden overgeschakeld. In 1984 werd een begin gemaakt met potrozen, aangevuld met stamfuch- sia's. Als nateelt werden kamerconi feren gekozen. Tevens werd er een ekstra vak Cymbidium in gebruik genomen. Hierdoor werd bereikt dat in de zomer, met z'n beperkte afzet mogelijkheden, de produktie op een laag nivo kwam. 'De vakantie is een produkt dat een konkurrent is voor alle bloemisterij-produkten', meent Jan Verwey. 'Daarom richten we ons met de potplanten enerzijds op het voorjaar, terwijl we met de koni- feren vanaf half augustus leveren'. De mogelijkheden van de huidige teelten schat hij positief in: 'De snij bloemen krijgen straks een enorme konkurrentie te verduren van de Oil ,i Jan Verwey uit Waddinxveen: Als markten veranderen moet je daarop inspelen. zuidelijke EG-landen. Maar de om standigheden voor orchideeënteelt zijn daar slecht. Bij potplanten spe len de te hoge transportkosten een belangrijke rol'. Wel of niet veranderen Alle veranderingen in het bedrijf hebben bij elkaar heel veel energie gevraagd van de ondernemers en hebben ook het nodige gekost. 'Een vast teeltplan is het meest idea le', aldus Jan Verwey. 'Een bedrijf met een goed produkt, een goede produktie en een goede markt kan jarenlang op dezelfde manier door gaan. Het probleem binnen de tuin bouw is dat deze faktoren regelmatig wijzigen, waardoor de rentabiliteit onder druk komt te staan. Dan moet je daarop inspelen'. De financiering kan ook de nodige problemen geven. Vaak is de bank wel bereid om mee te werken, maar wordt tegelijkertijd de eis gesteld dat de investering di rekt rendement oplevert. 'De tuinbouw wordt te veel vergele ken met een industriële onderne ming', meent Jan Verwey. Bij een verandering zijn er altijd aanloop problemen. De terugverdientijd bij een produkt als orchideeën is verder ook erg lang. De resultaten laten dan nog wel eens op zich wachten'. Bedrijfsaanpassing in de tuinbouw blijkt een proces te zijn waarbij vooraf een diepgaande analyse van de bestaande bedrijfssituatie nood zakelijk is. Teeltwijzigingen kunnen het best op kleine schaal worden uit getest. Belangrijk is dat men steeds alert is op veranderingen in de markt en daar tijdig op inspeelt. De mogelijk heden van het eigen bedrijf moeten daarbij wel uitgangspunt blijven. Een vaste lijn in de plannen is voor de ondernemer belangrijk om het overzicht te behouden. Aanpassing kan noodzakelijk zijn, maar moet geen vast onderdeel van de bedrijfsvoering worden! A.L. Rodenburg "Met elkaar de schouders eronder zetten en dan probeer je er nog iets van te maken. Maar soms vraag je je wel af waar je nu eigenlijk met je bedrijf naar toe koerst. Door de ingewikkelde regels op al le mogelijke terreinen en de ondui delijkheid die soms lang kan duren, voel je jezelf als boer in een doolhof". Deze ontboezeming te kenden we op uit de mond van een Utrechtse veehouder, laten -we hem Van Dijk noemen. Op het zelfde perceel oefent zijn schoon zoon Hans het varkenshouderijge deelte uit. Eerst enkele bedrijfsgegevens. De op pervlakte bedraagt een kleine 30 ha ri vierkleigrond. Vorig jaar heeft Hans het varkenshouderijgedeelte op gestart, zodat er nu 190 mest var kens worden gehouden. Daarnaast bestaat de melkveehoude rij van Van Dijk uit 60 melkkoeien en 30 stuks jongvee. Voor iedere tak wordt een aparte mestboekhouding bijgehouden. Het melkvee is gehuis vest in een ligboxenstal met 85 boxen. Doordat er als gevolg van de super heffing steeds minder koeien gehou den worden, gaat er ieder jaar meer jongvee richting ligboxenstal. In één van de schuren die leeg gekomen is, heeft een verbouwing plaatsgevon den. Hier worden in drie afdelingen de mestvarkens gehouden. Bedrijfsvisie Daarmee zijn de plannen van Van Dijk en Hans nog niet ten einde. "Wij hebben op dit bedrijf niet voldoende arbeid voor twee volwaardige arbeids krachten. Het aankopen van grond met melk is volgens onze berekenin gen niet rendabel te maken. Er is ze ker 10 jaar voor nodig om deze investering terug te verdienen. Op de ze termijn vinden wij de ontwikkelin gen rond de melkprijsvorming te onzeker. Daarom hebben wij het meer gezocht in het tot een hogere waarde brengen van onze eigen arbeid. In het oorspronkelijke achterhuis van de boerderij wordt een dagkaasinstal- 'Nederlandse bloemisterij staat klaar voor wereldwijde telekommunikatie' Nederland kan in de internationale bloemisterij een knooppunt van in formatiestromen worden. Verster king van de konkurrentiepositie is hierdoor mogelijk. Het benutten van alle nieuwe technologische ontwik kelingen op het gebied van de kom- munikatie is dan een voorwaarde. Dat zei ir. H. de Boon, direkteur van Bloemenveiling Westland, op een themadag van de Algemene Verla ders en Eigen Vervoer Organisatie, EVO, donderdag 8 oktober in Utrecht. Volgens De Boon wordt het bij el kaar brengen van vraag en aanbod steeds ingewikkelder en wordt de faktor 'tijd' daarbij steeds belangrij ker. Bovendien groeit de internatio nale konkurrentie. 'Ondernemingen worden gedwon gen de trend tot internationalisatie te volgen. Of dat in logistiek opzicht kan, is vooral afhankelijk van de snelheid waarmee internationale net werken worden ontwikkeld; netwer ken waarmee woord, tekst, beeld en data kunnen worden overgebracht'. Agrarische Unie-Vulcaan, G.W. van Driel en Van Dorsten en Avieh/Full- wood hebben een samenwerkings verband gevormd met Van der Moe- re komputers op het gebied van de automatisering. De drie bedrijven zullen hetzelfde management programma gaan gebruiken, ge voerd onder verschillende merkna men. Als grote voordeel van de sa menwerking kan gezien worden de lagere kosten voor de gebruiker door een spreiding van ontwikkelings- en andere kosten. De bundeling van kennis maakt het beter mogelijk het programma up-to-date te houden. latie geïnstalleerd. Voor het bestaan de melkquotum (360.000 kg) is een aanvraag ingediend om tweederde ge deelte als boerenkaas te produceren. De wei die bij het produktieproces vrijkomt wordt aan de varkens ge voerd. Hierdoor kunnen we de voer kosten laag houden. Bij de boerenkaas gaan we over tot de ver koop aan huis. De prijsvorming heb ben we iets beter in de hand en de thuis verkochte kaas hoeven we niet naar de markt te brengen". Aanpassing Wanneer de gedachten over het be drijf veranderen vanwege gewijzigde omstandigheden, heeft dit ook gevol gen voor de inrichting van het geheel. Bij de bereiding van de boerenkaas moet er hygiënisch gewerkt worden. De ruimte in het achterhuis wordt hierop aangepast en gedeeltelijk ver nieuwd. Bovendien is de klant ko ning. De verkoopruimte moet er schoon, aantrekkelijk en verzorgd uit zien. Er is een geheel vernieuwde ver koopruimte gemaakt, vlakbij het woonhuis van Hans en zijn vrouw. Zij heeft nu nog een baan buitenshuis, maar als alles begint te draaien zal zij ook volledig op het bedrijf werkzaam zijn. Met name bij de kaasbereiding en de verkoop. Op deze wijze zijn de gebouwen zodanig gewijzigd en aan gepast, dat het werk efficiënt gedaan kan worden. De familie Van Dijk hoopt daarmee een zodanige struktuur te hebben aan gebracht, dat er meer arbeid verricht kan worden. Bij de varkens hoopt men op lage kosten uit te komen. En bij de melk- en zuivelprodukten is het de bedoeling, dat er een hogere prijs gehaald kan worden. De investerin gen in de bedrijfsgebouwen en de ex tra arbeid moet hiervan betaald worden. De cirkel is weer rond en kan er terecht van een familiebedrijf wor den gesproken. M.S.K. 14 Vrijdag 16 oktober 1987

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 14