Mestquotum en wijziging
grondoppervlakte
Geheimhouding
Noodklok
over geld
en goed
KIMLC
kommentaar
Heeft het nog wel zin grond bij te nemen?
Tweeduizendste
vrouwelijke
landbouwkundig
interieur.
De moeilijkste delen van de meststof
fenwet zijn ongetwijfeld de artikelen
14 en 15 en het daarbijbehorende ver-
plaatsingsbesluit. Hierin wordt o.a.
geregeld hoe het zit met uw mestquo
tum indien de oppervlakte wordt ge
wijzigd. Heeft U plannen uw bedrijf
te vergroten of te verkleinen dan is het
onderstaande op U van toepassing in
dien U rundvee, kippen, varkens of
kalkoenen houdt.
Naast het bieten- en melkquotum, is
het mestquotum nu ook grondgebon
den. Pas dus op bij oppervlaktewij
ziging! Oppervlaktewijziging kan het
gevolg zijn van grond aan- of verkoop
maar ook de sluiting of ontbinding
van een door de grondkamer goedge
keurde schriftelijke pachtovereen
komst van tenminste 6 jaar of
erfpachtsovereenkomst. In een twee
tal tabellen zijn de effekten van het
voorgaande samengevat. Bepaal op
uw bedrijf de fosfaatproduktie per ha
vóór de oppervlaktewijziging en na de
oppervlaktewijziging. Kijk in tabel A
indien de oppervlakte wordt vergroot
of in tabel B indien de oppervlakte
wordt verkleind. In de laatste kolom
kunt U dan zien of U nog meer die
ren mag houden of dat U niet meer
mag uitbreiden of dat U zelfs moet in
krimpen.
U ziet dat U slechts in een aantal ge
vallen mag uitbreiden. Bij aankoop
van b.v. melkquotum is het dan ook
zinvol hierop te letten.
Tabel A. Mestquotum en oppervlaktevergroting
produktie voor ver
groting produktie na ver
groting meer dieren te houden?
kleiner dan 125 kg/ha kleiner dan 125 kg/ha ja, uitbreiden tot gem. 125
kg/ha
groter dan 125 kg/ha kleiner dan 125 kg/ha ja, uitbreiden tot gem. 125
kg/ha
groter dan 125 kg/ha groter dan 125 kg/ha nee, geen uitbreiding mo
gelijk
Tabel B. Mestquotum en oppervlakteverkleining
produktie voor ver
kleining produktie na ver
kleining
meer dieren te houden?
kleiner dan 125 kg/ha kleiner dan 125 kg/ha ja, uitbreiden tot gem. 125
kg/ha
kleiner dan 125 kg/ha groter dan 125 kg/ha inkrimpen tot gem. 125
kg/ha
groter dan 125 kg/ha groter dan 125 kg/ha inkrimpen met 125 kg/ver
kochte ha
Er is een aantal uitzonderingen waar
bij de verkleining gevolgen heeft voor
uw mestquotum nl.
a. bij een ruilverkaveling mits de ver
kleining niet meer dan 5% bedraagt;
b. bij een verkleining of vergroting
gevolgd door een resp. vergroting of
verkleining van gelijke omvang bin
nen hetzelfde kalenderjaar;
c. bij onttrekking van de grond aan
de landbouw door een publiekrechte
lijk lichaam, of door een partikulie-
re natuurbeschermingsorganisatie of
t.b.v. van het zogenaamde bufferzo-
nebeleid. J.L. Mieras
Wat onder geheimhouding wordt
verstaan zal een ieder wel duidelijk
zijn. Het Groot Woordenboek der
Nederlandse Taal omschrijft het als
volgt: de daad van iets geheim te
houden. De noodzaak om iets ge
heim te houden zal ook wel door een
ieder worden erkend. In het maat
schappelijk verkeer zouden geen za
ken meer mogelijk zijn indien men
er niet op zou kunnen vertrouwen
dat hetgeen bij de transaktie/dienst-
verlening bekend wordt, niet verder
ter kennis van derden zal worden ge
bracht.
Overigens zal het u duidelijk zijn dat
hierbij toch onderscheid kan worden
gemaakt naar gelang van de soort
transaktie. Het is in feite niet echt
verwerpelijk indien u van uw kaas
man hoort dat de buurman zo juist
die soort kaas heeft gekocht. Anders
is het indien u van uw assurantie
man, notaris, advokaat, accountant,
belastingenkonsulent, S.E.V.'er,
enz., iets hoort over uw buurman.
Bij deze mensen behoort een volledi
ge zwijgplicht in acht te worden ge
nomen. In het maatschappelijk ver
keer is dit door beroepsorganisaties
ook waargemaakt. Zo treft men in
diverse beroepsregelen bepalingen
aan met betrekking tot de geheim
houding van zaken met een vertrou
welijk karakter. Naleving hiervan
kan worden afgedwongen middels
bestaande tuchtrechtspraak.
Volledige naleving van de bepalin
gen van de geheimhoudingsplicht is
niet altijd mogelijk. Gedacht kan
daarbij worden aan bepaalde ge
rechtelijke procedures waarbij dege
ne die tot geheimhouding verplicht is
als getuige wordt opgeroepen. Het
verschoningsrecht mogelijkheid
Vrijdag 25 september 1987
om niet te hoeven getuigen) is dan
niet voor een ieder van toepassing.
De plicht tot getuigen is dan sterker
dan de plicht tot geheimhouding.
Ook anderszins is het denkbaar dat
toch iets wordt verteld. Zo stond is
het blad van de Kon. Notariële Broe
derschap de vraag of de notaris de
erfgenamen van een nalatenschap
mag bekend maken aan derden. De
achtergrond van deze vraag was een
reëel belang bij deze derde.
Hogere orde
Iemand had gedurende een reeks van
jaren huurkooptermijnen betaald en
vroeg tenslotte om levering van de
eigendom. Op dat moment bleek dat
de ontvanger van de huurkoopter
mijnen reeds twee jaar was overle
den, zonder aanwijsbare erfgena
men achter te laten. Omdat de huur
koper van het goed belang had te
weten wie de erfgenaam was vroeg
hij de notaris hierom. Deze meende
zich te moeten beroepen op zijn ver
plichting tot geheimhouding, doch
vroeg advies aan zijn organisatie.
Het antwoord was echter duidelijk:
de verklaring aangaande het erfge
naamschap is niet in strijd met de ge
heimhoudingsplicht. Hier is een be
lang van hogere orde in het geding.
Erfgenaamschap is geen geheim.
Hiermee is weer eens aangetoond
hoe diverse beroepsgroepen omgaan
met de op hen rustende verplichting
tot geheimhouding doch dat soms
een stukje van de sluier moet worden
opgelicht. De noodzaak tot geheim
houding is overigens een volstrekt
normaal gegeven waarop een ieder
mag rekenen.
B. Veerbeek
ingezonden
Jong geleerd 99
Ogenschijnlijk "netjes" uitziende va-
kantievierders eigenen zich meer en
meer de eigendommen toe van de
boeren, door brutaalweg, ook met het
hele gezin, het land op te gaan
"oogsten"; maar bij het geringste
vermoeden van geval van des boeren
aanwezigheid in hun auto's te sprin
gen en weg te rijden.
Op t.v. en radio zien en horen we over
de kriminaliteit in de steden, maar
over deze vorm wordt met geen
woord gereptHet enige middel zich
te beschermen hiertegen, kan het ver
bodsbordje art. 461 zijn, zodat de po
litie handelend zou kunnen optreden.
Memorerend aan het reisverslag over
Amerika enige tijd geleden, waarin de
naam van een van de hamburgergi
ganten Mc Donald's voorkwam, (ad
vertentie ook al gezien in "De
Margriet", maar ook als reklamespot
op de t.v.) zou het beslist interessant
zijn om wat meer over de werkzaam
heden achter de schermen, investeer
ders, slachtrijp mesten, enorme
ontbossingen, te weten te komen, be
schreven in het zéér informatieve
boek in de Duitse taal: "Das Brot des
Siegers", (het brood van de overwin
naar) van Lamuv Verlag, Bornheim,
Did. DM 24,importeur Nilsson
Lamm B.V. Weesp, tel. 02940-15044.
A. Flecken,
e.v. J. Steur,
Stoofweg 32,
4326 SJ Noordwelle
Vrijdag 11 september jl. heeft het
dagelijks bestuur van het Land
bouwschap een gesprek gehad
met minister-president Lubbers
en de ministers Braks, Nijpels en
staatssekretaris Koning. Aanlei
ding is de spanning op dit mo
ment op vele boeren- en tuinders-
bedrijven. Die spanning is een
gevolg van de optelsom van de
vele veranderingen die op de
agrarische sektor afkomen en
waarbij de opstelling van het ka
binet als negatief overkomt.
De veranderingen die voortvloei
en uit gewijzigde marktomstan
digheden, milieu en technologie
worden door boeren en tuinders
onderkend. Men verwacht dan
evenwel van de overheid meer
dan alleen maar een konstatering
van deze feiten. Men verwacht in
woord en daad een uitgestoken
hand van de overheid. In plaats
daarvan is er sprake van een te
rugtrekkende hand. Juist nu is
het nodig gezamenlijk te zoeken
naar een nieuw perspektief. Doel
van het gesprek met de minister
president en enkele kabinetsleden
is geweest om de overheid ervan
te doordringen dat niet allerlei
moedeloos makende uitspraken
over boeren en tuinders worden
uitgestoten over markt gebeuren,
milieu- en belastingzaken. Dat
schept slechts verwarring, onno
dige onzekerheid en een vernau
wend perspektief op het boe
renerf.
Het boeren- en tuindersbestaan is
altijd onderhevig geweest aan
veranderingen. Daar is men aan
gewend. De overheid heeft in het
verleden daar aktief een rol in
gespeeld en zelfs verantwoorde
lijkheden op zich genomen zoals
bij het markt- en prijsbeleid in
sommige sektoren. De overheid
mag zich nu niet met een ruk aan
deze verantwoordelijkheid ont
trekken omdat bijvoorbeeld er
een financieel probleem is. Een
koerswijziging mag alleen plaats
vinden als er duidelijk sprake is
van een blijvend perspektief, ter
wijl voor de betrokkenen de ver
anderingen begrijpelijk zijn en te
verwerken. Men dient de gele
genheid te krijgen zich aan de
veranderende omstandigheden
aan te passen.
Namens het Landbouwschap heb
ik gesteld dat ook de organisaties
vinden, dat gelet op de hier en
daar indringend veranderende
omstandigheden, een beleids
bijstelling moet plaatsvinden,
maar dit kan alleen gezamenlijk
bij een positieve grondhouding
van de regering. Anders zullen
we nog indringender de nood
klok moeten luiden. Gelukkig is
er in een zinsnede in de troonrede
aandacht aan de individuele posi
tie van de boeren en tuinders ge
schonken.
De rijksbegroting en speciaal als
onderdeel daarvan de begroting
van het ministerie van Landbouw
en Visserij kwam vrij spoedig
daarna in ons bezit. Duidelijk
was van tevoren al dat ook hier
de bezuinigingen zouden toeslaan,
gelet op het algehele bezuini
gingsbeleid. Maar dat dit weder
om meer dan evenredig zou zijn
was een teleurstelling. Juist in de
veranderende omstandigheden is
nieuw en aanvullend beleid meer
dan nodig.
De vraag is dan ook of de minis
ter van Landbouw niet te veel
door Ruding in de houdgreep is
genomen. Op vele terreinen is
immers eerder sprake van
kostenverzwaring dan verlich
ting. Maar wat misschien nog be
langrijker is dan de cijfers, is de
afstandelijke benadering die uit
de landbouwbegroting spreekt.
Wij zien weinig verbale betrok
kenheid bij de individuele pro
blematiek die velen in de agrari
sche sektor reeds nu door veran
derende omstandigheden gevoe
len. Er wordt ook geen poging
ondernomen om door nadere be-
leidsformulering daarin meer be
geleidende wegen te vinden.
Uit de begroting van minister
Braks wordt ook duidelijk dat de
integratie van het beleid voor de
primaire land- en tuinbouw en de
zogenaamde 'nieuwe taken' be
treffende natuur, rekreatie en
landschapsbouw nog niets is ge
realiseerd. Er wordt nog steeds
mee geworsteld. Het getuigt ook
van weinig inspiratie wanneer de
filosofie van de groeilandbouw
naar de beheerste landbouw
wordt genoemd. Dit past niet in
een dynamische benadering van
de Nederlandse agrarische sek
tor, ook niet nu er sprake is van
overschotten.
De veranderingen die nu plaats
vinden moeten wij onderkennen
als organisaties en wij dienen dan
tijdig de bakens te verzetten. Als
organisatie beseffen wij dat ach
terhoedegevechten veel energie
kosten en relatief weinig opleve
ren. De weg vooruit vereist ech
ter duidelijkheid en inspiratie.
Daarbij moet een minister niet de
indruk wekken aangeslagen te
zijn.
Marius Varekamp
bestemmings
plannen
Geertruidenberg
Vanaf woensdag 16 september ligt
ter inzage bij de gemeentesekretarie
het raadsbesluit van een bestem
mingsplan dat wordt voorbereid
voor het gebied 'De Brand'.
Op vrijdag 25 september zal aan
de Landbouwuniversiteit de
tweeduizendste vrouwelijke inge
nieur in de landbouwweten
schappen haar bul in ontvangst
nemen. Deze eer valt ten deel aan
mevrouw S.L. Oei, afgestudeerd
in de studierichting moleculaire
wetenschappen. Swie Lan Oei
krijgt de bul uitgereikt door de
examencommissie onder voorzit
terschap van prof. dr. C.C.
Oosterlee, rector magnificus van
de Landbouwuniversiteit. Ook
zal de heer ir. J.P. Teelen, voor
zitter van de beroepsvereniging
van Wageningse afgestudeerden
(Nili) een attentie aanbieden aan
de tweeduizendste vrouwelijke
landbouwkundig ingenieur.
GS wil de Stichting Het
Zeeuws Landschap subsidie
verlenen in kosten aankoop
weiland Yerseke Moer
De Stichting Het Zeeuwse Land
schap heeft de Provincie verzocht
om een subsidie in de kosten van
aankoop van gronden gelegen in het
relatienotareservaat Yerseke Moer,
groot 7.52.10 ha. De koopsom op
basis van historische kostprijs be
draagt ƒ133.390,— (ƒ17.735,68/ha)
vrij van jacht en vrij van pacht. De
totale aankoopkosten worden ge
raamd op ƒ142.728,
De terreinen zijn aankoopwaardig
(gelegen in relatienotareservaat). De
Stichting Het Zeeuwse Landschap is
de meest gerede aankooppartij. De
gronden worden door Buro Beheer
Landbouwgronden geleverd tegen
de (lage) historische kostprijs. GS
stelt de Staten voor de Stichting Het
Zeeuwse Landschap een subsidie te
verlenen van 50% van de totale aan
koopkosten.