Mestquotum en wijziging grondoppervlakte Geheimhouding Noodklok over geld en goed KIMLC kommentaar Heeft het nog wel zin grond bij te nemen? Tweeduizendste vrouwelijke landbouwkundig interieur. De moeilijkste delen van de meststof fenwet zijn ongetwijfeld de artikelen 14 en 15 en het daarbijbehorende ver- plaatsingsbesluit. Hierin wordt o.a. geregeld hoe het zit met uw mestquo tum indien de oppervlakte wordt ge wijzigd. Heeft U plannen uw bedrijf te vergroten of te verkleinen dan is het onderstaande op U van toepassing in dien U rundvee, kippen, varkens of kalkoenen houdt. Naast het bieten- en melkquotum, is het mestquotum nu ook grondgebon den. Pas dus op bij oppervlaktewij ziging! Oppervlaktewijziging kan het gevolg zijn van grond aan- of verkoop maar ook de sluiting of ontbinding van een door de grondkamer goedge keurde schriftelijke pachtovereen komst van tenminste 6 jaar of erfpachtsovereenkomst. In een twee tal tabellen zijn de effekten van het voorgaande samengevat. Bepaal op uw bedrijf de fosfaatproduktie per ha vóór de oppervlaktewijziging en na de oppervlaktewijziging. Kijk in tabel A indien de oppervlakte wordt vergroot of in tabel B indien de oppervlakte wordt verkleind. In de laatste kolom kunt U dan zien of U nog meer die ren mag houden of dat U niet meer mag uitbreiden of dat U zelfs moet in krimpen. U ziet dat U slechts in een aantal ge vallen mag uitbreiden. Bij aankoop van b.v. melkquotum is het dan ook zinvol hierop te letten. Tabel A. Mestquotum en oppervlaktevergroting produktie voor ver groting produktie na ver groting meer dieren te houden? kleiner dan 125 kg/ha kleiner dan 125 kg/ha ja, uitbreiden tot gem. 125 kg/ha groter dan 125 kg/ha kleiner dan 125 kg/ha ja, uitbreiden tot gem. 125 kg/ha groter dan 125 kg/ha groter dan 125 kg/ha nee, geen uitbreiding mo gelijk Tabel B. Mestquotum en oppervlakteverkleining produktie voor ver kleining produktie na ver kleining meer dieren te houden? kleiner dan 125 kg/ha kleiner dan 125 kg/ha ja, uitbreiden tot gem. 125 kg/ha kleiner dan 125 kg/ha groter dan 125 kg/ha inkrimpen tot gem. 125 kg/ha groter dan 125 kg/ha groter dan 125 kg/ha inkrimpen met 125 kg/ver kochte ha Er is een aantal uitzonderingen waar bij de verkleining gevolgen heeft voor uw mestquotum nl. a. bij een ruilverkaveling mits de ver kleining niet meer dan 5% bedraagt; b. bij een verkleining of vergroting gevolgd door een resp. vergroting of verkleining van gelijke omvang bin nen hetzelfde kalenderjaar; c. bij onttrekking van de grond aan de landbouw door een publiekrechte lijk lichaam, of door een partikulie- re natuurbeschermingsorganisatie of t.b.v. van het zogenaamde bufferzo- nebeleid. J.L. Mieras Wat onder geheimhouding wordt verstaan zal een ieder wel duidelijk zijn. Het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal omschrijft het als volgt: de daad van iets geheim te houden. De noodzaak om iets ge heim te houden zal ook wel door een ieder worden erkend. In het maat schappelijk verkeer zouden geen za ken meer mogelijk zijn indien men er niet op zou kunnen vertrouwen dat hetgeen bij de transaktie/dienst- verlening bekend wordt, niet verder ter kennis van derden zal worden ge bracht. Overigens zal het u duidelijk zijn dat hierbij toch onderscheid kan worden gemaakt naar gelang van de soort transaktie. Het is in feite niet echt verwerpelijk indien u van uw kaas man hoort dat de buurman zo juist die soort kaas heeft gekocht. Anders is het indien u van uw assurantie man, notaris, advokaat, accountant, belastingenkonsulent, S.E.V.'er, enz., iets hoort over uw buurman. Bij deze mensen behoort een volledi ge zwijgplicht in acht te worden ge nomen. In het maatschappelijk ver keer is dit door beroepsorganisaties ook waargemaakt. Zo treft men in diverse beroepsregelen bepalingen aan met betrekking tot de geheim houding van zaken met een vertrou welijk karakter. Naleving hiervan kan worden afgedwongen middels bestaande tuchtrechtspraak. Volledige naleving van de bepalin gen van de geheimhoudingsplicht is niet altijd mogelijk. Gedacht kan daarbij worden aan bepaalde ge rechtelijke procedures waarbij dege ne die tot geheimhouding verplicht is als getuige wordt opgeroepen. Het verschoningsrecht mogelijkheid Vrijdag 25 september 1987 om niet te hoeven getuigen) is dan niet voor een ieder van toepassing. De plicht tot getuigen is dan sterker dan de plicht tot geheimhouding. Ook anderszins is het denkbaar dat toch iets wordt verteld. Zo stond is het blad van de Kon. Notariële Broe derschap de vraag of de notaris de erfgenamen van een nalatenschap mag bekend maken aan derden. De achtergrond van deze vraag was een reëel belang bij deze derde. Hogere orde Iemand had gedurende een reeks van jaren huurkooptermijnen betaald en vroeg tenslotte om levering van de eigendom. Op dat moment bleek dat de ontvanger van de huurkoopter mijnen reeds twee jaar was overle den, zonder aanwijsbare erfgena men achter te laten. Omdat de huur koper van het goed belang had te weten wie de erfgenaam was vroeg hij de notaris hierom. Deze meende zich te moeten beroepen op zijn ver plichting tot geheimhouding, doch vroeg advies aan zijn organisatie. Het antwoord was echter duidelijk: de verklaring aangaande het erfge naamschap is niet in strijd met de ge heimhoudingsplicht. Hier is een be lang van hogere orde in het geding. Erfgenaamschap is geen geheim. Hiermee is weer eens aangetoond hoe diverse beroepsgroepen omgaan met de op hen rustende verplichting tot geheimhouding doch dat soms een stukje van de sluier moet worden opgelicht. De noodzaak tot geheim houding is overigens een volstrekt normaal gegeven waarop een ieder mag rekenen. B. Veerbeek ingezonden Jong geleerd 99 Ogenschijnlijk "netjes" uitziende va- kantievierders eigenen zich meer en meer de eigendommen toe van de boeren, door brutaalweg, ook met het hele gezin, het land op te gaan "oogsten"; maar bij het geringste vermoeden van geval van des boeren aanwezigheid in hun auto's te sprin gen en weg te rijden. Op t.v. en radio zien en horen we over de kriminaliteit in de steden, maar over deze vorm wordt met geen woord gereptHet enige middel zich te beschermen hiertegen, kan het ver bodsbordje art. 461 zijn, zodat de po litie handelend zou kunnen optreden. Memorerend aan het reisverslag over Amerika enige tijd geleden, waarin de naam van een van de hamburgergi ganten Mc Donald's voorkwam, (ad vertentie ook al gezien in "De Margriet", maar ook als reklamespot op de t.v.) zou het beslist interessant zijn om wat meer over de werkzaam heden achter de schermen, investeer ders, slachtrijp mesten, enorme ontbossingen, te weten te komen, be schreven in het zéér informatieve boek in de Duitse taal: "Das Brot des Siegers", (het brood van de overwin naar) van Lamuv Verlag, Bornheim, Did. DM 24,importeur Nilsson Lamm B.V. Weesp, tel. 02940-15044. A. Flecken, e.v. J. Steur, Stoofweg 32, 4326 SJ Noordwelle Vrijdag 11 september jl. heeft het dagelijks bestuur van het Land bouwschap een gesprek gehad met minister-president Lubbers en de ministers Braks, Nijpels en staatssekretaris Koning. Aanlei ding is de spanning op dit mo ment op vele boeren- en tuinders- bedrijven. Die spanning is een gevolg van de optelsom van de vele veranderingen die op de agrarische sektor afkomen en waarbij de opstelling van het ka binet als negatief overkomt. De veranderingen die voortvloei en uit gewijzigde marktomstan digheden, milieu en technologie worden door boeren en tuinders onderkend. Men verwacht dan evenwel van de overheid meer dan alleen maar een konstatering van deze feiten. Men verwacht in woord en daad een uitgestoken hand van de overheid. In plaats daarvan is er sprake van een te rugtrekkende hand. Juist nu is het nodig gezamenlijk te zoeken naar een nieuw perspektief. Doel van het gesprek met de minister president en enkele kabinetsleden is geweest om de overheid ervan te doordringen dat niet allerlei moedeloos makende uitspraken over boeren en tuinders worden uitgestoten over markt gebeuren, milieu- en belastingzaken. Dat schept slechts verwarring, onno dige onzekerheid en een vernau wend perspektief op het boe renerf. Het boeren- en tuindersbestaan is altijd onderhevig geweest aan veranderingen. Daar is men aan gewend. De overheid heeft in het verleden daar aktief een rol in gespeeld en zelfs verantwoorde lijkheden op zich genomen zoals bij het markt- en prijsbeleid in sommige sektoren. De overheid mag zich nu niet met een ruk aan deze verantwoordelijkheid ont trekken omdat bijvoorbeeld er een financieel probleem is. Een koerswijziging mag alleen plaats vinden als er duidelijk sprake is van een blijvend perspektief, ter wijl voor de betrokkenen de ver anderingen begrijpelijk zijn en te verwerken. Men dient de gele genheid te krijgen zich aan de veranderende omstandigheden aan te passen. Namens het Landbouwschap heb ik gesteld dat ook de organisaties vinden, dat gelet op de hier en daar indringend veranderende omstandigheden, een beleids bijstelling moet plaatsvinden, maar dit kan alleen gezamenlijk bij een positieve grondhouding van de regering. Anders zullen we nog indringender de nood klok moeten luiden. Gelukkig is er in een zinsnede in de troonrede aandacht aan de individuele posi tie van de boeren en tuinders ge schonken. De rijksbegroting en speciaal als onderdeel daarvan de begroting van het ministerie van Landbouw en Visserij kwam vrij spoedig daarna in ons bezit. Duidelijk was van tevoren al dat ook hier de bezuinigingen zouden toeslaan, gelet op het algehele bezuini gingsbeleid. Maar dat dit weder om meer dan evenredig zou zijn was een teleurstelling. Juist in de veranderende omstandigheden is nieuw en aanvullend beleid meer dan nodig. De vraag is dan ook of de minis ter van Landbouw niet te veel door Ruding in de houdgreep is genomen. Op vele terreinen is immers eerder sprake van kostenverzwaring dan verlich ting. Maar wat misschien nog be langrijker is dan de cijfers, is de afstandelijke benadering die uit de landbouwbegroting spreekt. Wij zien weinig verbale betrok kenheid bij de individuele pro blematiek die velen in de agrari sche sektor reeds nu door veran derende omstandigheden gevoe len. Er wordt ook geen poging ondernomen om door nadere be- leidsformulering daarin meer be geleidende wegen te vinden. Uit de begroting van minister Braks wordt ook duidelijk dat de integratie van het beleid voor de primaire land- en tuinbouw en de zogenaamde 'nieuwe taken' be treffende natuur, rekreatie en landschapsbouw nog niets is ge realiseerd. Er wordt nog steeds mee geworsteld. Het getuigt ook van weinig inspiratie wanneer de filosofie van de groeilandbouw naar de beheerste landbouw wordt genoemd. Dit past niet in een dynamische benadering van de Nederlandse agrarische sek tor, ook niet nu er sprake is van overschotten. De veranderingen die nu plaats vinden moeten wij onderkennen als organisaties en wij dienen dan tijdig de bakens te verzetten. Als organisatie beseffen wij dat ach terhoedegevechten veel energie kosten en relatief weinig opleve ren. De weg vooruit vereist ech ter duidelijkheid en inspiratie. Daarbij moet een minister niet de indruk wekken aangeslagen te zijn. Marius Varekamp bestemmings plannen Geertruidenberg Vanaf woensdag 16 september ligt ter inzage bij de gemeentesekretarie het raadsbesluit van een bestem mingsplan dat wordt voorbereid voor het gebied 'De Brand'. Op vrijdag 25 september zal aan de Landbouwuniversiteit de tweeduizendste vrouwelijke inge nieur in de landbouwweten schappen haar bul in ontvangst nemen. Deze eer valt ten deel aan mevrouw S.L. Oei, afgestudeerd in de studierichting moleculaire wetenschappen. Swie Lan Oei krijgt de bul uitgereikt door de examencommissie onder voorzit terschap van prof. dr. C.C. Oosterlee, rector magnificus van de Landbouwuniversiteit. Ook zal de heer ir. J.P. Teelen, voor zitter van de beroepsvereniging van Wageningse afgestudeerden (Nili) een attentie aanbieden aan de tweeduizendste vrouwelijke landbouwkundig ingenieur. GS wil de Stichting Het Zeeuws Landschap subsidie verlenen in kosten aankoop weiland Yerseke Moer De Stichting Het Zeeuwse Land schap heeft de Provincie verzocht om een subsidie in de kosten van aankoop van gronden gelegen in het relatienotareservaat Yerseke Moer, groot 7.52.10 ha. De koopsom op basis van historische kostprijs be draagt ƒ133.390,— (ƒ17.735,68/ha) vrij van jacht en vrij van pacht. De totale aankoopkosten worden ge raamd op ƒ142.728, De terreinen zijn aankoopwaardig (gelegen in relatienotareservaat). De Stichting Het Zeeuwse Landschap is de meest gerede aankooppartij. De gronden worden door Buro Beheer Landbouwgronden geleverd tegen de (lage) historische kostprijs. GS stelt de Staten voor de Stichting Het Zeeuwse Landschap een subsidie te verlenen van 50% van de totale aan koopkosten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 3