over geld
en goed
Landbouwvrijstelling en
bestemmingswijziging
Minister Braks overhandigt
eerste milieuprijs Westland
Jaarrekening 1986 Minis
terie van Landbouw en
Visserij goedgekeurd
Rabobank verwerft
100-procentsbeiang in
Ondernemend
Vermogen Nederland
Rabobank verwacht weer
lage ekonomische groei
Protest aangetekend tegen
plannen minister Ruding
VAN EIGEN BODEM: NOS dokumentaire
reeks over de Nederlandse land- en
tuinbouw
In het eerste artikel hebt u kunnen
lezen dat de regel, dat bomen 2 me
ter en heggen 50 cm van de
scheidslijn geplant moeten worden, niet
te streng opgevat mag worden en dat er
veel uitzonderingen zijn. Nu proberen
we wat meer duidelijkheid te scheppen
over overhangende takken, afvallen
de vruchten, e.d.
Indien uw buurman 2 meter van de
grenslijn bomen heeft kan het toeh
zo zijn dat nog wel takken over uw
erf hangen. Heeft u last van deze si
tuatie, dan kunt u hem vorderen de
ze af te snijden. Stuur hem daartoe
een aangetekend schrijven en ver
meldt daarin een datum wanneer de
takken afgesneden moeten zijn. Pro
beer echter ten allen tijde eerst tot
mondelinge overeenstemming te ko
men. Doet hij dit niet dan mag u dit
zelf doen en u mag de afgesneden
takken zelf houden. Doorgeschoten
wortels mag u sowieso afsteken en u
zich toe-eigenen. U moet ze werke
lijk afsnijden en niet vergiftigen! In
dien uw buurman een fruitboom
heeft en de vruchten vallen op uw
erf, dan zijn de vruchten van u.
Nu kan het best zo zijn dat wanneer
de buurman overgaat tot het afsnij
den van de takken die over uw erf
hangen, dat hij uw erf daarvoor
moet betreden. U dient zo iets in
principe toe te staan, tenzij u ge
wichtige redenen hebt dit te weigeren
of tot een later tijdstip te doen uit
stellen. Wanneer hiermee geen reke
ning gehouden wordt en er wordt u
schade toegebracht, dan kunt u
schadevergoeding eisen.
Het zelfde geldt indien uw buurman
uw erf moet betreden voor reparatie
aan een gebouw, bijvoorbeeld het
plaatsen van steigerwerk. Zo geeft
deze ook het recht om bouwstoffen
aan te voeren maar niet om deze te
storten of te laten liggen, evenmin
om de ramen te wassen. Dit laatste
mag u dus weigeren. In het vroegere
burgerlijk wetboek stond dit artikel
bekend onder de naam 'Lad-
derrecht'.
Tenslotte is het zo dat indien een erf
niet is afgesloten een ieder zich daar
op mag begeven, tenzij de eigenaar
schade of hinder hiervan kan onder
vinden of op andere wijze kenbaar
heeft gemaakt, dat het verboden is
zonder zijn instemming zich op het
erf te bevinden.
U ziet dat er zich op dit gebied nogal
wat problemen kunnen voordoen.
Houdt u echter één ding goed in uw
achterhoofd: 'beter een goede buur
dan een verre vriend'.
J.L. Mieras
Adviesraad wijst verruiming
toetsingsgronden
bouwvergunning af
Voor bouwen heefl men een bouw
vergunning nodig. Is er een gemeen
telijk bestemmingsplan dan kan men
daaruit zelf afleiden wat wel en niet
mag. Dat moet zo blijven stelt de
Raad van advies voor de ruimtelijke
ordening.
Tot op heden bestaat een gemeente
lijk bestemmingsplan uit een plan-
kaart en voorschriften. Het nieuwe
Besluit op de ruimtelijke ordening
biédt inmiddels de mogelijkheden
om ook een beschrijving in hoofdlij
nen van de manier waarop de ge
meente het doel van het plan denkt
te bereiken in het bestemmingsplan
op te nemen.
De Raad stelt voor een duidelijke
scheiding aan te brengen tussen de
beschrijving in hoofdlijnen enerzijds
en de bindende planvoorschriften
anderzijds, met name met het oog
op de rechtsgevolgen. De Raad wijst
de beschrijving in hoofdlijnen als
rechtstreekse toetsingsnorm voor
bouw- en aanleggingsvergunning-
aanvragen en het gebruik in engere zin
af.
Het begrip landbouwvrijstelling is
reeds sedert vele jaren bekend. Het
betekent dat zowel positieve als ne
gatieve waardeveranderingen van
binnen het landbouwbedrijf in ge
bruik zijnde gronden buiten het be
lastbare inkomen blijven.
De vrijstelling is overigens slechts
van toepassing indien de waardever
andering door buiten het bedrijf ge
legen oorzaken is ontstaan. Waarde
verandering binnen het bedrijf tot
stand gekomen (b.v. drainage en
grondverbetering) behoort wel tot de
belaste sfeer. Sedert 1 april 1986
moet echter de waardestijging van
gronden die voortaan of waarschijn
lijk binnenkort aan de landbouw
worden onttrokken wel tot de be
laste sektor worden gerekend. Deze
situatie wordt ook wel aangeduid
met de omschrijving waardeveran
dering tengevolge van een bestem
mingswijziging.
De term waarschijnlijk binnenkort
moet niet al te krap worden uitge
legd omdat hier onder wordt ver
staan een tijdsbestek van ten hoogste
zes jaren.
Verkoop van landbouwgrond voor
andere dan landbouwkundige be
stemming is derhalve belast. Daar
onder moet ook worden begrepen de
vergoeding die wordt ontvangen
voor het mogen afgraven van klei-
of zandlagen uit bestaande land
bouwgronden. De bestemming van
deze afgegraven gronden liggen
meestal buiten het agrarisch gebeu
ren. Slechts indien de afgegraven
grond wordt gebruikt voor het op
hogen van andere percelen land
bouwgrond kan worden gesteld dat
Vrijdag 18 september 1987
de bestemming agrarisch is ge
bleven.
Overgangsregeling
Teneinde te voorkomen dat van het
ene op het andere moment de
bestemmingswijzigingswinst tot de
belaste winst moet worden gere
kend, is een overgangsregeling ge
maakt. Deze regeling biedt de moge
lijkheid om voor percelen waarvan
op 1 april 1986 het reeds zeker is
danwel het vermoeden bestaat dat
zij gebruikt gaan worden voor een
niet-agrarische bestemming, de
meerwaarde onbelast te laten. Daar
toe is vereist dat aangetoond wordt
dat het vermoeden ook enige reali
teit in zich heeft. Vervolgens zal op
basis van een taksatie vastgesteld
moeten worden het waardeverschil
tussen waarde in nieuwe bestemming
en de vrije agrarische waarde. Zulks
naar de toestand op 1 april 1986 of
feitelijk juister 31 maart 1986. Op
basis van de gegevens van het ver
moeden en de taksatie moet aan de
inspekteur der direkte belastingen
worden verzocht of hij het hiermee
eens is. Zo ja, dan geeft hij een be
schikking af waarin de waardever
meerdering wordt vastgelegd.
Dit bedrag is derhalve maksimaal in
de toekomst vrijgesteld. Het verzoek
aan de inspekteur kan tot uiterlijk 1
januari 1992 worden ingediend. Be
denk wel dat alles moet geschieden
naar de toestand op 31 maart 1986.
Daarom is het beter met de indiening
van het verzoek niet tot de uiterste
datum te wachten.
B. Veerbeek
De accountantsdienst van het Minis
terie van landbouw en visserij heeft
een goedgekeurde verklaring afgege
ven voor de jaarrekening 1986 van
het departement. Voor bepaalde on
derdelen van de jaarrekening zijn
voorbehouden gemaakt; deze doen
echter geen wezenlijke afbreuk aan
de goedkeurende strekking van de
verklaring.
Dit onder meer staat in het rapport
van de accountantsdienst, dat minis
ter ir. G. Braks aan de Tweede Ka
mer heeft gestuurd. De voorbehou
den in de goedkeurende verklaring
betreffen het ontbreken van accoun
tantsverklaringen bij doorbereke
ningen van andere departementen en
van derden (zoals bij de muskusrat-
tenbestrijding). Voorts betreffen de
voorbehouden onzekerheden als ge
volg van gebreken in de administra
tieve organisatie en interne kontrole,
welke niet door aanvullende accoun-
tantskontrole weggenomen konden
worden.
Voorbeelden hiervan zijn: de vast
legging van het aantal gekeurde die
ren in 1986 door de Rijksdienst voor
de Keuring van Vee en Vlees en de
rentesubsidieregeling voor het Ont-
wikkelings- en Saneringsfonds voor de
Landbouw.
Stichting verdeeld over
afschaffing minimumjeugdloon
15- t/m 17 jarigen
Binnen de Stichting van de Arbeid
wordt verschillend gedacht over het
plan van minister De Koning van So
ciale Zaken en Werkgelegenheid het
wettelijke minimumjeugdloon af te
schaffen voor 15- tot en met
17-jarigen. De werkgevers zijn het er
mee eens; de werknemers wijzen het
volstrekt van de hand. Dit blijkt uit
een brief van de Stichting aan de be
windsman.
De werkgevers hadden al eerder ge
pleit voor afschaffing van de mini
mumjeugdlonen voor deze
leeftijdskategorie in een SER-advies
van mei 1985. Zij zijn van mening dat
hierdoor de toetreding van deze jon
geren tot de arbeidsmarkt zal worden
bevorderd.
De FNV en het CNV zijn in het ge
heel niet overtuigd van de werkgele-
genheidsbevorderende effekten van
de voorgestelde maatregel. Zij be
schouwen de minimumloon
bescherming als een wezenlijk onder
deel van de rechtspositie van werk
nemers.
Het bestuur van Stichting Public Re
lations Westland heeft een Milieu-
prijs Westland ingesteld. De Stich
ting wil met dit initiatief een stimu
lans geven aan het behoedzaam om
gaan met het milieu in het Westland
waar ruim 3000 ha is bedekt met
glas.
De Milieuprijs wordt eenmaal per
jaar toegekend aan een onderne^
ming, instelling of persoon die in het
Rabobank Nederland heeft een
100-procentsbelang verworven in de
participatiemaatschappij Onderne
mend Vermogen Nederland (OVN)
te Weesp. Rabobank Nederland was
sinds 1982 mede-vennoot van OVN.
De andere vennoten waren Delta
Lloyd Verzekeringsgroep N.V.,
Stichting Bedrijfspensioenfonds
voor de Bouwnijverheid, N.V. Inter
polis en F. van Lanschot Bankiers
N.V. Rabobank Nederland heeft de
aandelen van deze vennoten thans
overgenomen.
De Nederlandse ekonomie zal voor
alsnog gekenmerkt blijven door een
uiterst matige, maar inmiddels wel
lang aanhoudende groei. Ook vol
gend jaar zal de volumegroei van het
bruto nationaal produkt naar ver
wachting 1 a 1,5 procent bedragen.
Nederland blijft daarmee achter bij
het gemiddelde in de EG en de OE
SO. Dit schrijft de Stafgroep Ekono-
misch Onderzoek van Rabobank
Nederland in haar pas verschenen
Kwartaalbericht.
Dank zij het kabinetsvoornemen om
de loon- en inkomstenbelasting in
1988 met 1,25 miljard te verlagen,
valt de groeiraming iets hoger uit dan
aanvankelijk werd verwacht. De in
krimpende winstmarges bij het expor
terende bedrijfsleven, een gematigde
loonontwikkeling en een slechts licht
in waarde stijgende gulden zullen er
toe bijdragen, dat de internationale
konkurrentiepositie van Nederland
zich weer kan herstellen. De uitvoer
kan daardoor iets sneller groeien dan
het relevante wereldhandelsvolume,
dat zelf echter aan de lage kant blijft.
Westland gevestigd is of waarvan de
aktiviteiten zich voor een belangrijk
deel in het Westland afspelen.
Stripverhaal
De idee van een milieuprijs is ont
staan naar aanleiding van het nieuwe
stripverhaal van Suske en Wiske 'De
Woeste Wespen'. Dit avontuur
speelt zich af tegen de achtergrond
van het Westland. Een van de edu-
katieve elementen in het verhaal is
de biologische gewasbescherming,
waarbij de sluipwesp een grote rol
speelt. De prijs heeft daarom de
naam 'Zilveren Wesp' gekregen.
De 'Zilveren Wesp 1987' wordt op
24 september 1987 overhandigd
door Minister van landbouw en vis
serij, ir. G.J.M. braks. Diezelfde
middag wordt het eerste eksemplaar
van het Suske en Wiske album over
handigd aan de Minister.
De prijs 'de Zilveren Wesp' bestaat
uit een plastiek van kristal. De sok
kel symboliseert het glazen kasdek,
waarachter een sluipwesp, uitge
voerd in zilver.
De (Hoofd)produktschappen hebben
per telegram bij minister-president
Lubbers fel protest aangetekend tegen
de uitspraak van de minister van Fi
nanciën de heer Ruding. Ruding stel
de tijdens de jaarvergadering van de
CBTB op 8 september jl. voor dat de
rentelasten van de door de nationale
overheden voor te schieten landbouw
uitgaven op het bedrijfsleven moe
ten worden afgewenteld. De
produktschappen stellen dat dit de
rentabiliteitspositie van het betrokken
(agrarische) bedrijfsleven aantast, en
dat konkurrentievervalsing ten op
zichte van andere EG-lidstaten op
treedt. De produktschappen zeggen
erop te vertrouwen dat minister Braks
van Landbouw het voorstel niet zal
overnemen.
bestemmings
plannen
Arnemuiden
Met ingang van 10 september 1987
ligt bij de gemeentesekretarie voor
een ieder ter inzage het voorberei-
dingsbesluit met bijbehorende teke
ningen van de gronden, 'Brakenburg
II (west)'.
De NOS-televisie zendt dit najaar
een vijfdelige dokumentaire reeks
uit over de Nederlandse land- en
tuinbouw in de jaren tachtig:
"Van eigen bodem".
De reeks wordt uitgezonden van
af 6 oktober op vijf opeenvolgen
de dinsdagavonden. De dinsdag is
de informatieve avond van de
NOS-televisie op Nederland 2,
waarop de dokumentaire tussen
21.30 en 22.20 uur een vaste plek
heeft.
in eerste instantie tot kijkers bui
ten de bedrijfstak: tot al diegenen
die drie maal daags de produkten
van het Nederlands agrarisch be
drijfsleven op tafel hebben, en dus
direkt betrokkenen zijn, maar
nauwelijks inzicht hebben in de
manier waarop zowel het produkt
als de prijs daarvan tot stand
komen.
Respektievelijk zullen aan de or
de komen de mensen op dinsdag
6 oktober (een gefilmd portret van
een doorsnee boerengezin), de
Het doel van de serie is vooral het
geven van inzicht in de technolo
gische, ekonomische en politieke
processen die de ontwikkeling van
de agrarische bedrijvigheid in Ne
derland beïnvloeden en richt zich
techniek op 13 oktober, de omge
ving op 20 oktober (welke invloed
de agrarische bedrijfsvoering op
het landschap heeft), de handel op
27 oktober en de toekomst op 3
november.