over geld en goed Landbouwvrijstelling en bestemmingswijziging Minister Braks overhandigt eerste milieuprijs Westland Jaarrekening 1986 Minis terie van Landbouw en Visserij goedgekeurd Rabobank verwerft 100-procentsbeiang in Ondernemend Vermogen Nederland Rabobank verwacht weer lage ekonomische groei Protest aangetekend tegen plannen minister Ruding VAN EIGEN BODEM: NOS dokumentaire reeks over de Nederlandse land- en tuinbouw In het eerste artikel hebt u kunnen lezen dat de regel, dat bomen 2 me ter en heggen 50 cm van de scheidslijn geplant moeten worden, niet te streng opgevat mag worden en dat er veel uitzonderingen zijn. Nu proberen we wat meer duidelijkheid te scheppen over overhangende takken, afvallen de vruchten, e.d. Indien uw buurman 2 meter van de grenslijn bomen heeft kan het toeh zo zijn dat nog wel takken over uw erf hangen. Heeft u last van deze si tuatie, dan kunt u hem vorderen de ze af te snijden. Stuur hem daartoe een aangetekend schrijven en ver meldt daarin een datum wanneer de takken afgesneden moeten zijn. Pro beer echter ten allen tijde eerst tot mondelinge overeenstemming te ko men. Doet hij dit niet dan mag u dit zelf doen en u mag de afgesneden takken zelf houden. Doorgeschoten wortels mag u sowieso afsteken en u zich toe-eigenen. U moet ze werke lijk afsnijden en niet vergiftigen! In dien uw buurman een fruitboom heeft en de vruchten vallen op uw erf, dan zijn de vruchten van u. Nu kan het best zo zijn dat wanneer de buurman overgaat tot het afsnij den van de takken die over uw erf hangen, dat hij uw erf daarvoor moet betreden. U dient zo iets in principe toe te staan, tenzij u ge wichtige redenen hebt dit te weigeren of tot een later tijdstip te doen uit stellen. Wanneer hiermee geen reke ning gehouden wordt en er wordt u schade toegebracht, dan kunt u schadevergoeding eisen. Het zelfde geldt indien uw buurman uw erf moet betreden voor reparatie aan een gebouw, bijvoorbeeld het plaatsen van steigerwerk. Zo geeft deze ook het recht om bouwstoffen aan te voeren maar niet om deze te storten of te laten liggen, evenmin om de ramen te wassen. Dit laatste mag u dus weigeren. In het vroegere burgerlijk wetboek stond dit artikel bekend onder de naam 'Lad- derrecht'. Tenslotte is het zo dat indien een erf niet is afgesloten een ieder zich daar op mag begeven, tenzij de eigenaar schade of hinder hiervan kan onder vinden of op andere wijze kenbaar heeft gemaakt, dat het verboden is zonder zijn instemming zich op het erf te bevinden. U ziet dat er zich op dit gebied nogal wat problemen kunnen voordoen. Houdt u echter één ding goed in uw achterhoofd: 'beter een goede buur dan een verre vriend'. J.L. Mieras Adviesraad wijst verruiming toetsingsgronden bouwvergunning af Voor bouwen heefl men een bouw vergunning nodig. Is er een gemeen telijk bestemmingsplan dan kan men daaruit zelf afleiden wat wel en niet mag. Dat moet zo blijven stelt de Raad van advies voor de ruimtelijke ordening. Tot op heden bestaat een gemeente lijk bestemmingsplan uit een plan- kaart en voorschriften. Het nieuwe Besluit op de ruimtelijke ordening biédt inmiddels de mogelijkheden om ook een beschrijving in hoofdlij nen van de manier waarop de ge meente het doel van het plan denkt te bereiken in het bestemmingsplan op te nemen. De Raad stelt voor een duidelijke scheiding aan te brengen tussen de beschrijving in hoofdlijnen enerzijds en de bindende planvoorschriften anderzijds, met name met het oog op de rechtsgevolgen. De Raad wijst de beschrijving in hoofdlijnen als rechtstreekse toetsingsnorm voor bouw- en aanleggingsvergunning- aanvragen en het gebruik in engere zin af. Het begrip landbouwvrijstelling is reeds sedert vele jaren bekend. Het betekent dat zowel positieve als ne gatieve waardeveranderingen van binnen het landbouwbedrijf in ge bruik zijnde gronden buiten het be lastbare inkomen blijven. De vrijstelling is overigens slechts van toepassing indien de waardever andering door buiten het bedrijf ge legen oorzaken is ontstaan. Waarde verandering binnen het bedrijf tot stand gekomen (b.v. drainage en grondverbetering) behoort wel tot de belaste sfeer. Sedert 1 april 1986 moet echter de waardestijging van gronden die voortaan of waarschijn lijk binnenkort aan de landbouw worden onttrokken wel tot de be laste sektor worden gerekend. Deze situatie wordt ook wel aangeduid met de omschrijving waardeveran dering tengevolge van een bestem mingswijziging. De term waarschijnlijk binnenkort moet niet al te krap worden uitge legd omdat hier onder wordt ver staan een tijdsbestek van ten hoogste zes jaren. Verkoop van landbouwgrond voor andere dan landbouwkundige be stemming is derhalve belast. Daar onder moet ook worden begrepen de vergoeding die wordt ontvangen voor het mogen afgraven van klei- of zandlagen uit bestaande land bouwgronden. De bestemming van deze afgegraven gronden liggen meestal buiten het agrarisch gebeu ren. Slechts indien de afgegraven grond wordt gebruikt voor het op hogen van andere percelen land bouwgrond kan worden gesteld dat Vrijdag 18 september 1987 de bestemming agrarisch is ge bleven. Overgangsregeling Teneinde te voorkomen dat van het ene op het andere moment de bestemmingswijzigingswinst tot de belaste winst moet worden gere kend, is een overgangsregeling ge maakt. Deze regeling biedt de moge lijkheid om voor percelen waarvan op 1 april 1986 het reeds zeker is danwel het vermoeden bestaat dat zij gebruikt gaan worden voor een niet-agrarische bestemming, de meerwaarde onbelast te laten. Daar toe is vereist dat aangetoond wordt dat het vermoeden ook enige reali teit in zich heeft. Vervolgens zal op basis van een taksatie vastgesteld moeten worden het waardeverschil tussen waarde in nieuwe bestemming en de vrije agrarische waarde. Zulks naar de toestand op 1 april 1986 of feitelijk juister 31 maart 1986. Op basis van de gegevens van het ver moeden en de taksatie moet aan de inspekteur der direkte belastingen worden verzocht of hij het hiermee eens is. Zo ja, dan geeft hij een be schikking af waarin de waardever meerdering wordt vastgelegd. Dit bedrag is derhalve maksimaal in de toekomst vrijgesteld. Het verzoek aan de inspekteur kan tot uiterlijk 1 januari 1992 worden ingediend. Be denk wel dat alles moet geschieden naar de toestand op 31 maart 1986. Daarom is het beter met de indiening van het verzoek niet tot de uiterste datum te wachten. B. Veerbeek De accountantsdienst van het Minis terie van landbouw en visserij heeft een goedgekeurde verklaring afgege ven voor de jaarrekening 1986 van het departement. Voor bepaalde on derdelen van de jaarrekening zijn voorbehouden gemaakt; deze doen echter geen wezenlijke afbreuk aan de goedkeurende strekking van de verklaring. Dit onder meer staat in het rapport van de accountantsdienst, dat minis ter ir. G. Braks aan de Tweede Ka mer heeft gestuurd. De voorbehou den in de goedkeurende verklaring betreffen het ontbreken van accoun tantsverklaringen bij doorbereke ningen van andere departementen en van derden (zoals bij de muskusrat- tenbestrijding). Voorts betreffen de voorbehouden onzekerheden als ge volg van gebreken in de administra tieve organisatie en interne kontrole, welke niet door aanvullende accoun- tantskontrole weggenomen konden worden. Voorbeelden hiervan zijn: de vast legging van het aantal gekeurde die ren in 1986 door de Rijksdienst voor de Keuring van Vee en Vlees en de rentesubsidieregeling voor het Ont- wikkelings- en Saneringsfonds voor de Landbouw. Stichting verdeeld over afschaffing minimumjeugdloon 15- t/m 17 jarigen Binnen de Stichting van de Arbeid wordt verschillend gedacht over het plan van minister De Koning van So ciale Zaken en Werkgelegenheid het wettelijke minimumjeugdloon af te schaffen voor 15- tot en met 17-jarigen. De werkgevers zijn het er mee eens; de werknemers wijzen het volstrekt van de hand. Dit blijkt uit een brief van de Stichting aan de be windsman. De werkgevers hadden al eerder ge pleit voor afschaffing van de mini mumjeugdlonen voor deze leeftijdskategorie in een SER-advies van mei 1985. Zij zijn van mening dat hierdoor de toetreding van deze jon geren tot de arbeidsmarkt zal worden bevorderd. De FNV en het CNV zijn in het ge heel niet overtuigd van de werkgele- genheidsbevorderende effekten van de voorgestelde maatregel. Zij be schouwen de minimumloon bescherming als een wezenlijk onder deel van de rechtspositie van werk nemers. Het bestuur van Stichting Public Re lations Westland heeft een Milieu- prijs Westland ingesteld. De Stich ting wil met dit initiatief een stimu lans geven aan het behoedzaam om gaan met het milieu in het Westland waar ruim 3000 ha is bedekt met glas. De Milieuprijs wordt eenmaal per jaar toegekend aan een onderne^ ming, instelling of persoon die in het Rabobank Nederland heeft een 100-procentsbelang verworven in de participatiemaatschappij Onderne mend Vermogen Nederland (OVN) te Weesp. Rabobank Nederland was sinds 1982 mede-vennoot van OVN. De andere vennoten waren Delta Lloyd Verzekeringsgroep N.V., Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid, N.V. Inter polis en F. van Lanschot Bankiers N.V. Rabobank Nederland heeft de aandelen van deze vennoten thans overgenomen. De Nederlandse ekonomie zal voor alsnog gekenmerkt blijven door een uiterst matige, maar inmiddels wel lang aanhoudende groei. Ook vol gend jaar zal de volumegroei van het bruto nationaal produkt naar ver wachting 1 a 1,5 procent bedragen. Nederland blijft daarmee achter bij het gemiddelde in de EG en de OE SO. Dit schrijft de Stafgroep Ekono- misch Onderzoek van Rabobank Nederland in haar pas verschenen Kwartaalbericht. Dank zij het kabinetsvoornemen om de loon- en inkomstenbelasting in 1988 met 1,25 miljard te verlagen, valt de groeiraming iets hoger uit dan aanvankelijk werd verwacht. De in krimpende winstmarges bij het expor terende bedrijfsleven, een gematigde loonontwikkeling en een slechts licht in waarde stijgende gulden zullen er toe bijdragen, dat de internationale konkurrentiepositie van Nederland zich weer kan herstellen. De uitvoer kan daardoor iets sneller groeien dan het relevante wereldhandelsvolume, dat zelf echter aan de lage kant blijft. Westland gevestigd is of waarvan de aktiviteiten zich voor een belangrijk deel in het Westland afspelen. Stripverhaal De idee van een milieuprijs is ont staan naar aanleiding van het nieuwe stripverhaal van Suske en Wiske 'De Woeste Wespen'. Dit avontuur speelt zich af tegen de achtergrond van het Westland. Een van de edu- katieve elementen in het verhaal is de biologische gewasbescherming, waarbij de sluipwesp een grote rol speelt. De prijs heeft daarom de naam 'Zilveren Wesp' gekregen. De 'Zilveren Wesp 1987' wordt op 24 september 1987 overhandigd door Minister van landbouw en vis serij, ir. G.J.M. braks. Diezelfde middag wordt het eerste eksemplaar van het Suske en Wiske album over handigd aan de Minister. De prijs 'de Zilveren Wesp' bestaat uit een plastiek van kristal. De sok kel symboliseert het glazen kasdek, waarachter een sluipwesp, uitge voerd in zilver. De (Hoofd)produktschappen hebben per telegram bij minister-president Lubbers fel protest aangetekend tegen de uitspraak van de minister van Fi nanciën de heer Ruding. Ruding stel de tijdens de jaarvergadering van de CBTB op 8 september jl. voor dat de rentelasten van de door de nationale overheden voor te schieten landbouw uitgaven op het bedrijfsleven moe ten worden afgewenteld. De produktschappen stellen dat dit de rentabiliteitspositie van het betrokken (agrarische) bedrijfsleven aantast, en dat konkurrentievervalsing ten op zichte van andere EG-lidstaten op treedt. De produktschappen zeggen erop te vertrouwen dat minister Braks van Landbouw het voorstel niet zal overnemen. bestemmings plannen Arnemuiden Met ingang van 10 september 1987 ligt bij de gemeentesekretarie voor een ieder ter inzage het voorberei- dingsbesluit met bijbehorende teke ningen van de gronden, 'Brakenburg II (west)'. De NOS-televisie zendt dit najaar een vijfdelige dokumentaire reeks uit over de Nederlandse land- en tuinbouw in de jaren tachtig: "Van eigen bodem". De reeks wordt uitgezonden van af 6 oktober op vijf opeenvolgen de dinsdagavonden. De dinsdag is de informatieve avond van de NOS-televisie op Nederland 2, waarop de dokumentaire tussen 21.30 en 22.20 uur een vaste plek heeft. in eerste instantie tot kijkers bui ten de bedrijfstak: tot al diegenen die drie maal daags de produkten van het Nederlands agrarisch be drijfsleven op tafel hebben, en dus direkt betrokkenen zijn, maar nauwelijks inzicht hebben in de manier waarop zowel het produkt als de prijs daarvan tot stand komen. Respektievelijk zullen aan de or de komen de mensen op dinsdag 6 oktober (een gefilmd portret van een doorsnee boerengezin), de Het doel van de serie is vooral het geven van inzicht in de technolo gische, ekonomische en politieke processen die de ontwikkeling van de agrarische bedrijvigheid in Ne derland beïnvloeden en richt zich techniek op 13 oktober, de omge ving op 20 oktober (welke invloed de agrarische bedrijfsvoering op het landschap heeft), de handel op 27 oktober en de toekomst op 3 november.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 3